Testissä Asus ROG Swift OLED PG32UCDP -pelinäyttö

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
376
pg32ucdp-edesta.jpg


io-techin testissä on Asuksen 1550 euron hintainen 32-tuumainen OLED-pelinäyttö ROG Swift OLED PG32UCDP, jossa on käytössä LG:n uusi 3. sukupolven WOLED-paneeli. Tasaisella paneelilla varustettu näyttö tukee 3840×2160-resoluutiota, 240 Hz:n virkistystaajuutta ja Asus myöntää sille kolmen vuoden kiinnipalamistakuun. Näyttö tukee Dual Mode -ominaisuutta ja sitä on mahdollista käyttää Full HD -resoluutiolla 480 hertsin virkistystaajuudella 24,5- tai 27-tuumaista näyttökokoa simuloiden. PG32UCDP on ominaisuuksiltaan hyvin vastaava io-techissä jo aiemmin testatun Asuksen samanhintaisen PG32UCDM-mallin kanssa, jossa on käytössä Samsungin QD-OLED-paneeli.

Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit. Ensisijaisena vertailukohtana testeissä on Asuksen PG32UCDM-näyttö.

Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Swift OLED PG32UCDP -pelinäyttö
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hyvä artikkeli. Itsellä ollut tästä LG:n vastine toukokuusta lähtien ja on ollut kyllä kaikinpuolin miellyttävä näyttö.

480Hz tila pääsee kyllä muussakin käytössä oikeuksiinsa kuin kilpapeleissä mielestäni. Itse pelailen aika paljon vähän retrompia fps pelejä 90 ja 2000- luvulta tai niiden remakeja - toki myös moderneja "boomer shootereita". Näissä peleissä tasainen 480fps on usein helppo saavuttaa, eikä resoluution korottaminen yli FullHD tason muutenkaan tarjoile pelin simppelille visuaaliselle ulosannille käytännössä mitään lisäarvoa. Ensimmäistä kertaa ikinä tuntuu, että CRT on lyöty jokaisella osa-alueella liikkeen sulavuudessa, selkeydessä, sekä tietysti mustissa ja kuvanlaadussa. Loistava tapa kokea myös vähän vanhempia pelejä. Äärimmäisen sulava, nopea ja tarkka liike tekee kokemuksesta todella raikkaan ja siistin.

Myös CS2 olen pääasiassa pelannut monitorin 480Hz tilassa - mutta viimeaikoina jopa aika usein palannut 4K / 240Hz tilaan. CS:ssä on todella vaikea saavuttaa tasaista 480fps todellisessa pelitilanteessa, minkä lisäksi 240hz+gsync+reflex+vsync on jo kyllä todellisuudessa ihan riittävän nopea ja sulava, ettei se nyt ainakaan oman kilpailullisen suorituksen pullonkaulaksi jää kyllä millään. Tässä pelissä 4K näyttää myös niin merkittävästi skarpimmalta 32" ruudulla, että laskisin sen kyllä jopa suuremmaksi eduksi lopulta kuin 240Hz -> 480Hz hypyn, etenkin tilanteessa jossa jälkimmäistä ei oikein saa tasaisesti saavutettua todellisessa pelitilanteessa. Ihan kiva kumminkin, että on varaa valita ja vaihdella fiiliksen mukaan, kun en oikein itsekään mitään lopullista päätöstä asiassa ole saanut tehtyä vielä.

Olen ollut tähän näyttöön niin tyytyväinen, ettei ole tarvinnut edes katsella muita vaihtoehtoja. En oikeastaan edes tiedä, mitä paneelivalmistajat voisivat seuraavaksi keksiä, mikä saisi minut näyttökaupoille. Tälle toivon ainoastaan pitkää ikää.
 
Tuliskohan ensi vuonna ensimmäiset G-sync Pulsar tuetut näytöt laajemmin Suomen markkinoille? Jos on nimittäin jo tekniikka olemassa, joka ratkaisee sekä nykimisen ja liikesameuden laajalla fps-haitarilla niin voi samantien unohtaa sen pelaako 240hz vaiko 480hz moodissa. Ihan hieno näyttö tuokin, joskaan ei Asus ROG brändäys (valot ja muotoilu) uppoa meikäläiseen mutta onhan niitä vähän hillitympiäkin vastineita kuten palkittu MPG 321URX...
 
Toimiiko tuo Dual Mode hyvin vai näkeekö pikseleistä, että se on päällä?
Kyllä varmaan jokainen erottaa onko kuva 1080p vai 4k.

Tuliskohan ensi vuonna ensimmäiset G-sync Pulsar tuetut näytöt laajemmin Suomen markkinoille? Jos on nimittäin jo tekniikka olemassa, joka ratkaisee sekä nykimisen ja liikesameuden laajalla fps-haitarilla niin voi samantien unohtaa sen pelaako 240hz vaiko 480hz moodissa. Ihan hieno näyttö tuokin, joskaan ei Asus ROG brändäys (valot ja muotoilu) uppoa meikäläiseen mutta onhan niitä vähän hillitympiäkin vastineita kuten palkittu MPG 321URX...
Pulsar on ihan mielenkiintoinen tekniikka. Sitähän ei tietenkään OLED paneeleihin ole tiedossa jos joku sitä miettii. Vain IPS/VA/TN paneeleihin.
 
Mutta pikselit eivät ole neliöitä, vaan suorakaiteita.
Kyllä ne ihan neliön mallisia ovat. Esim. Samsungin 32" QD-OLEDin paneelin mitat ovat 699,5 x 394,7 mm, josta saadaan pikselin kooksi 0,1822 x 0,1827 mm, jossa on 5:n kymmenestuhannesosan heitto, joka johtunee vaan epätarkoista mitoista.
 
En usko, koska dual moden 1080p on natiivi 1080p. Kuva skaalataan näytölle käyttämällä neljää pikseliä 4k paneelista.
Mutta siis koko on joko 24" tai 27", jota simuloidaan. Itse en keksi miten pikselit voisi mennä "tasan"? Esimerkiksi 1080p on yksi neljäsosa 4K:sta. Neljäsosa 32 tuumasta on 16 tummaa, jolloin simuloitu 16" voisi olla natiivi 1080p. Simuloitu 24" tai 27" ei varmasti ole yhtä skarppi, kuin natiivit paneelit, jos pikselit eivät ole tasajaollisia kyseiselle tuumakoolle.

1440p resoa tossahan voisi pyöritellä natiivisti, jolloin koko olisi 24" luokkaa (laskin vain 32 * 0.75 = 24).
 
Mutta siis koko on joko 24" tai 27", jota simuloidaan. Itse en keksi miten pikselit voisi mennä "tasan"?
Nuo 24" ja 27" koot simuloidaan, kuten itsekin totesit, jolloin kuva on väkisten skaalattu johonkin muuhun resoluutioon paneelilla. Esim. tuo 24" 1080p -> 1440p skaalauksella.

Mutta 1080p-modea voidaan ajaa myös täydellä paneelilla, jolloin 4 pikseliä yhdistetään ja saadaan natiivi 1080p kuva (tosin surkealla pikselitiheydellä).

Edit: OptimumTech (vai onko se nykyään pelkkä Optimum) totesi noista simuloiduista tiloista, että hän käyttää mieluummin koko paneelin tilaa ja siirtää vain näyttöä hieman kauemmas, jotta matala pikselitiheys ei häiritse. Skaalaus siis on sen verran selkeästi näkyvää ja häiritsevää simuloiduilla koilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta 1080p-modea voidaan ajaa myös täydellä paneelilla, jolloin 4 pikseliä yhdistetään ja saadaan natiivi 1080p kuva (tosin surkealla pikselitiheydellä).
Jep, mutta onko tässä mitään uutta, muuta kuin se, että moodien välillä hertsit vaihtuu..? Ainakin AMD-näyttisten asetuksista on jo pitkään löytynyt Integer Scaling sekä mahdollisuudet skaalata: Full Panel tai Centered. En toki osaa sanoa miten vastaavat löytyy Nvidian puolelta, mutta oletan että löytyy.
 
Jep, mutta onko tässä mitään uutta, muuta kuin se, että moodien välillä hertsit vaihtuu..? Ainakin AMD-näyttisten asetuksista on jo pitkään löytynyt Integer Scaling sekä mahdollisuudet skaalata: Full Panel tai Centered. En toki osaa sanoa miten vastaavat löytyy Nvidian puolelta, mutta oletan että löytyy.
Virkistystaajuus on joo se juttu tässä, ei niinkään tuo 1080p kuvan skaalaaminen. Näytöissä ja näytönohjaimen ajureissa on iät ja ajat ollut erilaisia mahdollisuuksia skaalata matalamman resoluution kuvaa. Esim. omasta BenQ:n 32" 4K -näytöstä löytyy about 10 eri skaalausmahdollisuutta aina 19" kuvasta lähtien (näköjään nuo toimii myös täydellä resolla, mutta hyöty varsin kyseenalainen :D).
 
Olen ollut tähän näyttöön niin tyytyväinen, ettei ole tarvinnut edes katsella muita vaihtoehtoja. En oikeastaan edes tiedä, mitä paneelivalmistajat voisivat seuraavaksi keksiä, mikä saisi minut näyttökaupoille. Tälle toivon ainoastaan pitkää ikää.
4K microLED 240+hz olisi ihan jees tai no ylipäätään mikään microLED ruutu kuluttajahintaluokassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 991
Viestejä
4 449 110
Jäsenet
73 639
Uusin jäsen
Avioero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom