Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
E: Lähinnä siis ihmetyttää se jyrkkyys mitä nykyään esiintyy. Omaan suuhun kun esim. kaikki 3700x, 3800x ja 3800xt vaikuttavat olevan sama tuote hintaa ja ominaisuuksia myöden, niin ihmetyttää kuinka joku on huippuostos ja toinen ihan paska.
Tai sit AMD julkaisi XT mallit että voi sanoa x370 ja b320 emolevyjen omistajille että "tuettiin näitä lankkuja vielä 2020".
sitten, että sanonta,'tänä vuonna julkaistavia UUSIA zen 3 prossuja'
oisko aika korjata tuo,siis 'uusia' ja 'tänä vuonna' nimittäin,SEN VAIN amd tietää.
mutta zen2 ja zen3 ovat 7nm prossuja,se on fakta,erot niissä on tod. aika mitättömät,xt:n luokkaa sanoisin,...hm kelloja ylös ja zen 3 ulos? ei kait..
KAIT zen3 on optimoitua tuota 7nm tekniikka, mutta sitä amd on jo kauan optimoinut,XT:n pohjalta se tehdään. paha repiä lisää,sanon,luulen..
Eli minun käsittääkseni Zen kolmoselle odotetaan taas sellaista samanlaista IPC parannusta kuin oli zen+ -> zen2 ja mahdollisesti taas hitusen lisää kellotaajuuksia, jolloin zen3 voisi olla ~20 nopeampi kuin vastaavan tuoteryhmän zen2.
Tämän pitäisi riittää pelisuorituskyvyssä sitten about tasoihin jo Intelin kanssa. Tsäkällä joissain peleissä edellekin. Hyötyohjelmissa on AMD jo ollutkin edellä ja tämä ero vain kasvaa.
Sellaista minä odotan. Jos siitä sen sijaan tulisi xt-tyyppinen nolla-parannus niin se olisi kyllä surkuhupaisaa. En jaksa uskoa.
Hintaa nostetaan jos markkinat sen sallii. Tuotantokustannuksiltaan tuleva 4600 tulee olemaan hyvinkin samoissa lukemissa kuin aiempi 3600 julkaisunsa aikaan tai jopa edullisempi, ellei kakkujen kokoon samalla kosketa tmv.Kyllä Zen 3 pitäisi aika suuri parannus olla kun piiriltä lähtee pois paljon ylimääräistä hidastetta mikä on just eniten haitannut peleissä. Mutta samalla kun miettii, noi CCX ja CCD oli tekniikoita tuoda laaja skaala eri ydinkonfiguraarioita mahdollimman halvalla. Eli vähän luulen että vaikkapa Ryzen 5 4600 tulee olemaan lähempänä 3600X:n hintaa, kuin 3600:n. Muistaakseni en ole tätä hinta-spekulaatiota nähnyt. Itse en näe sitä ongelmana, kunhan suuremmalle hinnalle saa katetta niin kyllä sen mielelläni maksan.
Mutta siis jokin järkisyy tähän XT -malliin täytyy kyllä löytyä, koska ei sitä muuten oltaisi julkaistu.
Mutta siis jokin järkisyy tähän XT -malliin täytyy kyllä löytyä, koska ei sitä muuten oltaisi julkaistu.
Samaa mieltä.AMD:n näkökulmasta hintojen resetointi on se järkisyy, kuluttajan näkökulmasta tää haiskahtaa puhtaasti rahastukselta.
Se 3900XT maksaa saman kuin minä maksoin 3900X mallista sen ostaessani eli se nousu on vähän suhteellista. Enkä itse kyllä suuremmin usko AMD:n hinnannostoihin, koska firma tähtää nyt markkinaosuuden nostoon ja hinnannostot tekisivät sille hallaaSamaa mieltä.
Riippuen kuinka Zen3 kulkee suhteessa Inteliin, niin saattaa olla Amd:lla olla varaa nostaa hintoja. Ja verratessa tulevien mallien hintoja näihin XT-malleihin, ero on pienempi.
Not an apple fan:illa on mielenkiintoisia teorioita youtuben puolella
Tällä hetkellä hinta.fi tarjoaa 3900X ~480€ ja 3900XT ~550€.Se 3900XT maksaa saman kuin minä maksoin 3900X mallista sen ostaessani eli se nousu on vähän suhteellista. Enkä itse kyllä suuremmin usko AMD:n hinnannostoihin, koska firma tähtää nyt markkinaosuuden nostoon ja hinnannostot tekisivät sille hallaa
Tällä hetkellä hinta.fi tarjoaa 3900X ~480€ ja 3900XT ~550€.
Mrp tai ovh tms. saattavatkin olla samat noilla.
Kovasti keskustelula herättää, onko 3900XT järkevä ja miten hinta. Itse ekeskityn testeissä lähinnä QHD ja 4K resoihin ja kun niitä seuraa, niin julkaisu on ihan ok. Esim. peleissä noin +5 fps ei ole lainkaan hassummin, Intelillä edes jotkut eri mallit eivät saa noin suurta eroa keskenään.
Hintaeron on oltava pieni, kun kyseessä on 'minor update'. No, minusta muutama kymppi on pieni ero. Kuten muuuallakin todettu: Tämä julkaisu ei ole päivittäjille suunnattu. Ne vanhat mallit saatava myös kaupaksi, ei siis voi laskea hintaa samalle tasolle.
Mietin vain tuota kokoonpanon tehonkulutuksen ja prossun lämpötilan suhdetta, että toimiiko jäähdyttimen tuuletin automaagi asetuksilla vai fiksatulla kierrosnopeudella? Miettien sitä että Inteli kokoonpano käyttää 1,27 kertaa enempi tehoa ja prossu pysyy käytännössä samoissa lämmöissä...
X-versiot eivät ole katoamassa yhtään mihinkään, ei niitä lopetettu XT:n vuoksi. XT ovat lisävaihtoehto sille joka haluaa mieluummin vähän lisää hertsejä ja todennäköisesti muutenkin paremmin kellottuvan sirun ja on valmis maksamaan siitä ainakin tässä vaiheessa extraa (koska toista myydään suositushinnoin, toista alle), tulevaisuudessa hintaero tasoittunee mutta sitten lienee jo uusia siruja markkinoillakin kun XT:t tuli näin myöhään.Itse näkisin asian seuraavasti:
Jos eroa on noin 50-70€ hinnassa + toisen mukana tulee prosessorin jäähdytys ja toisen ei (eli + XX€ väkisin hintaan lisää) puhutaan helposti jopa päälle 100€ hintaerosta. Todella helposti huomattavasti enemmästäkin jos oikeasti haluaa panostaa siihen jäähdytykseen ja haluaa nähdä niitä maksimi kelloja mitä AMD lupaa prosessorin (XT) antavan. Ei sillä että 3900X mukana tulevalla jäähylläkään niihin luvattuihin maksimeihin päästäisi mutta väitän että jos ostaa ensin 3900XT hintaan ~550€ ei ehkä halua ostaa siihen alle 30€ jäähdytys systeemiä tai esim. foorumilta alkaa kyselemään saisiko 20€ + / sisältää postit 3900X:n mukana tullutta jäähyä ostettua.
Toki siinä vaiheessa kun hinnat tasoittuvat ja varsinkin jos/kun pelkkää X versiota ei enää myydä ja joku haluaa joko ostaa uuden alustan tai päivittää 1xxx versiosta on hyppy 3xxx versioon perusteltu. Muuten nyt kun "kohta" pitäisi tulla 4xxx versioiden en ainakaan itse enää olisi ostamassa "juuri julkaistua" XT prosessoria ensimmäisten joukossa. Varsinkaan jos joutuisin maksamaan siitä (+ oheistuoitteista) noin 20% lisää hintaa "pelkkään" 3900X versioon verrattuna. Kun luvattu ero on kuitenkin max 100MHz maksimikelloissa mistä tiedämme että ne eivät ns. automaattisesti (ehkä hyvällä custom vesijäähyllä) toteudu.
Siis hei, mietis nyt, eihän se ny pelkkä prosessitekniikka ole tässä joka merkitsee.
Voihan sitä tehdä vaikka 286-prosessorin 7 nm tekniikalla. Saattaisi kellottua hieman muinaisia 286 prossuja paremmin, mutta ei se silti yltäisi nykyprossujen suorituskykyyn vaikka kuinka olisi 7nm. Ei vaikka siitä tehtäisiin 16-ytiminen 286.
Eli ehkäpä sillä arkkitehtuurilla on hieman väliä kuitenkin, vai mitä?
Eli minun käsittääkseni Zen kolmoselle odotetaan taas sellaista samanlaista IPC parannusta kuin oli zen+ -> zen2 ja mahdollisesti taas hitusen lisää kellotaajuuksia, jolloin zen3 voisi olla ~20 nopeampi kuin vastaavan tuoteryhmän zen2.
Tämän pitäisi riittää pelisuorituskyvyssä sitten about tasoihin jo Intelin kanssa. Tsäkällä joissain peleissä edellekin. Hyötyohjelmissa on AMD jo ollutkin edellä ja tämä ero vain kasvaa.
Sellaista minä odotan. Jos siitä sen sijaan tulisi xt-tyyppinen nolla-parannus niin se olisi kyllä surkuhupaisaa. En jaksa uskoa.
Inteliltä toivottavasti tulee järkevä vastaus ensi vuonna.
Missäs sukupolvessa se olikaan, olikos ehkä se Zen 4 sitte missä piti AMD:ltä tulla I/O ytimen päälle stacked SRAM muistia? (jossain Moore's Law is Dead kanavan videossa siitä oli juttua, mutta en nyt nopeesti löydä sitä)
Sitä odotan mielenkiinnolla, että miten vaikuttaisi pelisuorituskykyyn.
Niin, ja kyllähän sen AMD:n on pakko sanoa, jos ne aikoo viivästyttää sitä Zen kolmosta. Pörssiyhtiöllä on velvollisuutensa tiedottamisen suhteen. Toistaiseksi mikään ei viittaa viivästymiseen.
Nopeus on 5% sisään sama, mutta 3800XT maksaa jotain 40% enemmän kuin 3700X, eli omaan suuhun ei vaikuta olevan sama hinta...
Nyt kun tuotteet ovat olleet hetken markkinoilla ja uutuuslisä on poistunut, niin hinnat alkavat olemaan lähempänä toisiaan. Tein pienen hintavertailun saksan amazonista.
Ryzen 5 3600 €179
Ryzen 5 3600X €204
Ryzen 5 3600XT €236
Ryzen 7 3700X €289
Ryzen 7 3800X €332
Ryzen 7 3800XT €339
Ryzen 9 3900X €419
Ryzen 9 3900XT €449
En vieläkään väitä XT:n olevan paras ostos, mutta muutaman kympin hintaero ei mielestäni tee toisesta huippuostosta ja toisesta ihan paskaa ellei arvota vakiojäähyä.
Nyt hintaero alkaa olemaan sitä, mitä pitää. 40€ lisäpanostus 3700x:n ja 3800xt:n välillä ei ole paha. Etenkin, jos ei jaksa käyttää aikaa ylikellottamiseen ja omistaa hyvän prossujäähyn. 300mhz korkeammat kellotaajuudet peruskellojen ja turbon osalta on jo ihan hyvä peruste kalliimman mallin valintaan.Nyt kun tuotteet ovat olleet hetken markkinoilla ja uutuuslisä on poistunut, niin hinnat alkavat olemaan lähempänä toisiaan. Tein pienen hintavertailun saksan amazonista.
Ryzen 5 3600 €179
Ryzen 5 3600X €204
Ryzen 5 3600XT €236
Ryzen 7 3700X €289
Ryzen 7 3800X €332
Ryzen 7 3800XT €339
Ryzen 9 3900X €419
Ryzen 9 3900XT €449
En vieläkään väitä XT:n olevan paras ostos, mutta muutaman kympin hintaero ei mielestäni tee toisesta huippuostosta ja toisesta ihan paskaa ellei arvota vakiojäähyä.
Tarkoitat kai 3800/3800x/3800xt on sama tuote ja xt:lle on vain pistetty kovempi tdp jolloin se kellottuu paremmin?.Oikeasti x ja xt taitaa olla sama siru kun taas ei x/xt on vanhempi piiri?.x/xt:tä nimitetään matisse2:ksi kun katsoo emojen cpu tukea.Yllättävän tylyn vastaanoton ovat uudet sirut saaneet. Alkuhuuman jälkeen kun hinnan pitäisi olla kuitenkin sama kuin vanhoilla ja mallinimetkään eivät johda harhaan. Harva pari viikkoa sitten näin kovaan ääneen julisti, että 3900x, 3800x tai 3600x olisi paska ostos tai piilastun tuhlausta, mitä nyt esiintyy artikkeleissä kun nimeen on lisätty 't'. Ei ymmärrä. Vai oliko se jäähy sit niin hyvä, että sen menettäminen harmittaa??
E: Lähinnä siis ihmetyttää se jyrkkyys mitä nykyään esiintyy. Omaan suuhun kun esim. kaikki 3700x, 3800x ja 3800xt vaikuttavat olevan sama tuote hintaa ja ominaisuuksia myöden, niin ihmetyttää kuinka joku on huippuostos ja toinen ihan paska.
3800:aa ei ole olemassakaan.Tarkoitat kai 3800/3800x/3800xt on sama tuote ja xt:lle on vain pistetty kovempi tdp jolloin se kellottuu paremmin?.Oikeasti x ja xt taitaa olla sama siru kun taas ei x/xt on vanhempi piiri?.x/xt:tä nimitetään matisse2:ksi kun katsoo emojen cpu tukea.