Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 125
Tässä tapauksessa ilman sivupeilejä peruuttaminen menee päätä kääntämällä, sekä peruutuskameroilla jotka näyttävät kuvaa keskeltä sekä molemmilta sivuilta (korvaa peilit tässä skenaariossa).

Kuinka lähelle naapuria? No siis mahdollisimman kauas, mutta minun ruudussani on toisen puolen viivalla iso tukipilari joka syö tilaa ruudustani jolloin tilaa on snadisti vähemmin kuin joissain ruuduissa.

Esim entinen auto oli hieman kapeampi niin ei tuottanut niin ongelmaa, mutta kun tilat on oikeasti ahtaat, niin tuommoinen hiemankin leveämpi auto tekee siitä heti luonnollisesti hieman haastavampaa.

Ehkä maaseudulla ei ole moista ongelmaa joo.
En tiedä miten tuo peilien taitto toimii, mutta normaalisti ne aukeavat sitten kun ovenkin avaa. Mietin vaan että jos aukeaa tuon paikka kohtaisen taitonkin jälkeen kun ovet avataan niin eikö tuossa ole riski että peili sitten auetessaan osuu seinään, jos siis on niin ahdasta?

Vai onko niin että jos peilit on näytöltä painanut kiinni niin ne eivät aukea kuin näytöktä painaen eikä siis itsekseen kun seuraavan kerran lähtee ajamaan?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 543
Jos sataa ja automaatio ei laita sitä isommalle, yksi painaus pyyhkijänapista pitäisi nostaa tunnistuksen herkkyyttä ja pyyhkiä sitten useammin. Itse käytännössä pidän pyyhkimiä off-tilassa normaalisti ja jos sataa enemmän niin laitan auton päälle. Näin käyttämällä ei käytännössä tuosta joudu kärsimään kuin sen napsauksen verran sadekelillä.
Joo, kyllähän tuon kanssa nyt varmaan oppii elämään ja eipä nuo automaattipyyhkijät täydellisiä ole oikein muissakaan autoissa. Nauratti vaan tuo miten totaalisen nurinkurisesti tuo tuntui toimivan. Teslan pojilla integer overflow jossain ja koko systeemi on sen takia päälaellaan?

Pimputuksia saa vähemmälle, jos laittaa sen kaistavahdin asentoon "ohjaa" tai mikä olikaan. Silloin se ensin vähän ohjaa rattia kevyesti jos on menossa ojaa kohti, eikä pimputa koko aikaa. Ainakin meillä tuo teki ison eron Y:ssä.
Kuten jo sanoinkin, niin osa oli varmasti vaan sitä, että ei ymmärrä noita auton ominaisuuksia ja mitä kaikkea voi/ kannattaa säätää jne. Nyt tuolla koeajolla aluksi oli päällä ilmeisesti joku ihan pelkkä vakkari tms. koska se ei kyllä ohjannut tippaakaan, mutta piipitti jos ylitti kaistaviivan. Sitten laitoin autopilotin päälle ja siinä tosiaan aktivoitui vakkarin lisäksi tuo erittäin aggre kaistallapito.

Mutta tosiaan, tuo Teslan ACC/Autopilot/FSD-hässäkkä ei ole ihan ilmeisen selvä kun tuntuu, että monet omistajatkin puhuu noista vähän ristiin varsinkin lätäkön toisella puolen.

Jännä että ui/ux tuotti hankaluuksia. Mitä nappeja siinä pitäisi olla tarjolla isona? Me ihan aluksikin nautitaan siitä, että kaikki pääosin pelaa automatiikalla niin ei edes normiarjessa tartte näpytellä mitään. Joitain toimintoja saa myös vedettyä siihen alavalikkoon tarjolle napeiksi, en tiedä löytyisikö sinun tarvitsemat sieltä..
No mitä nappeja autoissa nyt perinteisesti ylipäätään on ja saattaa ajon aikana tarvita? Ilmastoinnin säätimet, penkinlämmittimet/jäähdyttimet, perus medianäppäimet ja sitten mitä nyt saattaa haluta ajon aikana säätää, tyyliin chill/normal ja ohjausvaste. Mitä muuta sitä oikeasti tarvitsee?

Tuo on oikeasti ihan älytön himmeli, että sulla on pienillä tekstillä pieniä UI-elementtejä, valikoita joiden sisältöä ei ole mitenkään ihmeemmin priorisoitu jne. Helvetin isoja graafisia elementtejä, mutta sitten interaktiiviset elementit melkein yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla, pitkiä tekstiseiniä jne. Mikäs tuo nyt parkissa selatessa, mutta onhan tuokin taas vähintäänkin nurinkurista, että ensin vuosikausia on yritetty saada ihmisiä lopettamaan älypuhelinten lähmintä ajon aikana ja sitten meillä on Tesla, joka pulttaa tabletin kojelautaan ja pakottaa kaiken toiminallisuuden sitä kautta, eikä yhtään edes yritä karsia informaatiotulvaa

Sen huomasin, että joitakin asioita (kuten AP:n aktivointi) ei voinut ajaessa säätää, mutta siellä ne valikossa silti möllötti. Miksi niiden pitää ajon aikana edes näkyä, jos niitä ei kuitenkaan voi säätää?

Eikö ollut pelättyjä haamujarruja koko aikaa kuten pitäisi olla?
Eipä tuossa nyt kovin montaa kilometriä ehtinyt vielä ajamaan ja siitäkään ei kovin paljoa vakkarilla, joten pitäisin vähintäänkin hälyyttävänä jos tuollaisellakin ajomäärällä olisi jo haamujarrutuksia ehtinyt tulemaan...

---

Periaatteessa kolmos-Tesla voisi ihan hyvin olla meidän perheen seuraava auto ja on siinä tosiaan paljon asioita joista tykkäänkin, mutta vahvasti kyllä luulen että nuo muutamat pahimmat typeryydet kyllä rajaa sen pois. Tarkoitus kun olisi seuraavaa autoa vähintään viisi vuotta pitää ja sen verran olen elämäni aikana erilaisista laitehankinnoista ym. oppinut, että jos siinä vehkeessä on jo heti ensimmäisenä päivänä jotain ominaisuuksia jotka vituttaa, niin eivät ne lakkaa vituttamasta vaikka niihin tottuukin. Sitten kun joskus myöhemmin vaihtaa parempaan, ei voi kuin ihmetellä minkä helvetin takia kiusasi itseään kaikki ne vuodet. :D

Se on kyllä sääli, että model 3:lla, eli sähkö-sedanien luokassa, ei pahemmin kilpailua ole. On ioniq 6, joka näyttää aivan kammottavalta ja loput onkin sitten turhan kalliita tai sitten jonkun totalitäärisen paskavaltion tekeleitä.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 012
Tässä tapauksessa ilman sivupeilejä peruuttaminen menee päätä kääntämällä, sekä peruutuskameroilla jotka näyttävät kuvaa keskeltä sekä molemmilta sivuilta (korvaa peilit tässä skenaariossa).

Kuinka lähelle naapuria? No siis mahdollisimman kauas, mutta minun ruudussani on toisen puolen viivalla iso tukipilari joka syö tilaa ruudustani jolloin tilaa on snadisti vähemmin kuin joissain ruuduissa.

Esim entinen auto oli hieman kapeampi niin ei tuottanut niin ongelmaa, mutta kun tilat on oikeasti ahtaat, niin tuommoinen hiemankin leveämpi auto tekee siitä heti luonnollisesti hieman haastavampaa.

Ehkä maaseudulla ei ole moista ongelmaa joo.
Näyttääkö ne kamerat kuvaa muualta kuin suoraa takaa? Tulee aika vähän sitä ruutua kateltua, niin en ole ikinä ajatellut asiaa. Mietin juuri sitä, että jos kovin ahdas rako, niin haluaisin ainakin itse juuri silloin katsella peilistä, että auto tulee siihen ruutuun niin että molemmilta puolin pääsee vielä uloskin. Jos peili ei mahdu väliin, niin ollaan liian lähellä.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 872
Minä en Teslassa oikein ymmärrä tätä pakonomaista tarvetta pysyä ulkomuodossa aivan samankaltaisena. Model S/X menettää myyntiä koko ajan kun Possut, Mersut ja Audit painaa ominaisuuksissa ja ulkonäössä ohi. Nuo kalliimmat mallit on se millä raha tehdään.

Minä en erota uutta ModelS plaidia liikenteessä kymmenen vuotta vanhasta.

Miksi ei vaan voi suunnitella ihan uusia malleja? Selkeästi erottuvia.
 
Liittynyt
13.08.2024
Viestejä
9
En tiedä miten tuo peilien taitto toimii, mutta normaalisti ne aukeavat sitten kun ovenkin avaa. Mietin vaan että jos aukeaa tuon paikka kohtaisen taitonkin jälkeen kun ovet avataan niin eikö tuossa ole riski että peili sitten auetessaan osuu seinään, jos siis on niin ahdasta?

Vai onko niin että jos peilit on näytöltä painanut kiinni niin ne eivät aukea kuin näytöktä painaen eikä siis itsekseen kun seuraavan kerran lähtee ajamaan?
Sain kokeiltua tuota automaattista peilien taittoa sijainnin mukaan ja toimi itselläni todella hyvin, eli taittaa peilit kun tulen parkkihalliin ja avaa ne kun ajan sieltä ulos.
Vaikka pysäköitynä ne avautuisi välillä, se ei ole ongelma sillä ahdasta on lähinnä ruudun etu-osassa vain jossa pilari syömässä tilaa siinä etunurkassa ruutua.

Näyttääkö ne kamerat kuvaa muualta kuin suoraa takaa? Tulee aika vähän sitä ruutua kateltua, niin en ole ikinä ajatellut asiaa. Mietin juuri sitä, että jos kovin ahdas rako, niin haluaisin ainakin itse juuri silloin katsella peilistä, että auto tulee siihen ruutuun niin että molemmilta puolin pääsee vielä uloskin. Jos peili ei mahdu väliin, niin ollaan liian lähellä.
Joo pakittaessa siinä näkyy se päänäkymä keskellä joka piirtää sitä ajolinjaa, ja sitten siinä on myös kaksi pienempää ruutua joista näkyy sivut joita kuvataan about peilien kohdalta eli se "korvaa" hyvin ne tarvittaessa.

@BongisKhan Heh, itsehän heti ensimmäisenä about koitin saada fonttia pienemmäksi kun autoon astelin ensimmäistä kertaa ja kävin asetuksia läpi mutta huomasin sen defaulttina olevan jo pienimmällä. Ajon aikana jos jostain syystä joutuu jotain kaivamaan näytöltä ilman että tulee lihasmuistista, voi se olla helposti vaarallista jo muille eikä niin kannata tehdäkään. Itselläni ei moista ongelmaa ole ollut, kun ei juurikaan ole tarvetta mitään kummoisempaa säätää ajaessa. Musiikit soi kun astun autoon ja siihen liittyvät nappulat näkyvät näytöllä automaattisesti silloin mutta voin vastaavat toiminnot tehdä ratin kautta. Ainut asia jota välillä olen säätänyt ajaessa on penkinviilennys, mutta sekin taitaa mennä kahdella painalluksella eikä juurikaan häiritse keskittymistäni ajamiseen, tai jos olisi tilanne jossa häiritsisi niin tekisin sen luonnollisesti myöhemmin.

Tuo UX/UI tuntuu välillä jakavan mielipiteitä, mutta itse olen kyllä aika tyytyväinen tuohon. Sitten taas mitä muiden autojen vastaavia käyttöliittymiä kokeillut, niin minusta ne kaikki muut taas olivat aivan järkyttäviä. En tiedä minkä 50v Irmelin he ovat löytäneet suunnittelemaan UX:ää ja muutenkin visuaalista puolta. Usein herännyt ajatus että parempaa UI:ta saa jopa jostain Fiverristä.. Mutta jooh, nämä on toki jossain määrin aina makuasioita ja kyllä mä ymmärrän että joillekin tekstit voi olla väärän kokoisia eikä kaikki ole kaikkien makuun. Ja etenkin jos jollain sitten on tarvetta enempi säätää ruudun kautta jotain ajaessa, niin ei siinä välttämättä hyvä heilu. Eli en sinänsä tarkoita vastaan vängätä, ymmärrän kyllä and feel ya.

e: Tai voisin mä tähän jotain kritisoitavaa laittaa siihen softaan liittyen; Tesla voisi sallia 3rd party kehittäjille avoimet ovet tehdä sovelluksia jne.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 907
Jännä että ui/ux tuotti hankaluuksia. Mitä nappeja siinä pitäisi olla tarjolla isona? Me ihan aluksikin nautitaan siitä, että kaikki pääosin pelaa automatiikalla niin ei edes normiarjessa tartte näpytellä mitään. Joitain toimintoja saa myös vedettyä siihen alavalikkoon tarjolle napeiksi, en tiedä löytyisikö sinun tarvitsemat sieltä.
No mitä nappeja autoissa nyt perinteisesti ylipäätään on ja saattaa ajon aikana tarvita? Ilmastoinnin säätimet, penkinlämmittimet/jäähdyttimet, perus medianäppäimet ja sitten mitä nyt saattaa haluta ajon aikana säätää, tyyliin chill/normal ja ohjausvaste. Mitä muuta sitä oikeasti tarvitsee?

Tuo on oikeasti ihan älytön himmeli, että sulla on pienillä tekstillä pieniä UI-elementtejä, valikoita joiden sisältöä ei ole mitenkään ihmeemmin priorisoitu jne. Helvetin isoja graafisia elementtejä, mutta sitten interaktiiviset elementit melkein yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla, pitkiä tekstiseiniä jne.
Näytön alaosaan saa penkinlämmittimet, ilmastoinnin lämpötilan ja jotain muutakin pikavalinnoiksi.

Minusta UI on suunniteltu parkissa räpläämiseen tai sitten ääniohjauksella käytettäväksi. FSD-näkymä on ihan turha (varsinkin kun se ei ole aktivoituna). Miten siis itse homman haluaisin:

Ajon aikana valikko muuttuu simppeliksi ja vähemmän tarkkuutta vaativaksi. Navi ja nopeus + infotiedot voivat edelleen viedä osan näytöstä. Muussa osassa olisi isot napit tyyliin 2x3, joista avautuu toimintovalikot, esim. puhelin/puhelinluettelo, navigointi, ajosäädöt, ilmastointi/lämmitys, ääni/musiikki ja vapaavalintainen.

Ajosäätövalikossa olisi isoilla vivuilla mm. chill/normal, maastoajo, valoautomatiikka, ohjausvaste jne. Kaikissa avautuvissa valikoissa olisi karsitut, mutta isot valintanapit tai -vivut. Tässä hyvä vertaus on nykyisen puhelinvalikon suosikille soittaminen, joiden valinta on melkein tulitikkuaskin kokoinen. Karmein esimerkki nykytoteutuksesta on puhelinluettelon henkilölle soittaminen. Siinä piste iin päälle on kurottaa ihan näytön oikeaan laitaan, jotta saa painettua pikkuriikkistä soittonappia.

Toki pop-up valikot olisivat edelleen olemassa, kun toimintoa käyttää (kuten pyyhkijät).

Teslan UX on nopeuden, sulavuuden ja monipuolisuuden osalta aivan kurko. Ajon aikaisessa käyttämisessä on parannettavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Ei se pelkkä adaptiivinen vakkari varmaan singahtele itsekseen. Itse en käytä autopilottia vastaantulevan liikenteen seassa, en suosittele kyllä kellekkään mitään ohjaavia avustimia siihen. Me käytetään autopilottia harvoin, sellaisella motarilla jossa on väliaita. Suomen autopilot ei ymmärtääkseni ole nykyiseltään mitenkään verrattavissa jenkkien versioihin mitkä pystyy parempaan päätöksentekoon.
Mitä ihmettä. Jo on surkea ja suorastaan vaarallinen toteutus, jos ohjaavaa avustinta ei uskalla käyttää kuin keskikaiteellisissa paikoissa? :dead:

Ei tulisi mieleenkään olla käyttämättä esim. volkkarin travel assistia tavallisella maantiellä.

Ainoastaan sellaisissa paikoissa, joissa kaistamerkinnät ovat ihan miten sattuu tai tarvitsee vaihdella enemmän paikkaa kaistalla (esim. keskijakajalliset tiet, työmaat) tulee tökättyä ratin napista assistilta tavalliselle adaptiiviselle vakkarille. Noissa paikoissa assistin saa sekoilemaan ärsyttävästi ja autoa pitää paimentaa sitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 747
Viestejä
4 387 401
Jäsenet
72 812
Uusin jäsen
eliittih

Hinta.fi

Ylös Bottom