Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 735
Jos pyrkimys on maksimaaliseen energiatehokkuuteen, niin jarrut ja regen on pakko kytkeä. Tällöin kysymykseksi tulee ainoastaan se, mitä auto tekee, jos akku on täysi ja regenillä ei ole mihin pistää. Mitä Tesla tekee? Mii on täydellä akulla hieman yllättävä jarruvoiman suhteen, mutta korjaa nopeasti kun akkuun tulee tilaa. Tuohon kun pistää vielä käyttämättömyyden takia happamoituneet jarrut, niin yllätys on valmis. Eunukkia en ole täydellä akulla ajanut, niin en osaa sanoa. Koeajoautossa en vagineissa ole huomannut mitään erityistä ongelmaa.
Samalla tavallahan kaikki autot tekee, jos akku on oikeasti täynnä niin ei sinne voi energiaa laittaa.

Ongelma itsellä on siinä että kun painan jarrua, oletan että auto alkaa hidastumaan sen mukaisesti. Näissä regenvirityksissä ei aina niin käykään. Oma tottumus on siis sellainen että jos käytän jarrupoljinta niin silloin on oikeasti tarve pysähtyä, en halua mitään regenijahkailuja.

Kylmä keli on myös ongelma mitä olen talvella ID autoilla ajanut. Tesla sitten taas kylmällä käyttää regeniä akun lämmitykseen jolloin lämmöt saadaan nopeasti ylös ja kunnon regenit voimaan. Ainakaan vanhemmat MEB autot ei osaa lämmittää akkua ajossa muuten kuin akun sisäisen resistanssin tuottamalla hukkalämmöllä, joten regen voi olla hukassa todella pitkään.
 
Liittynyt
04.06.2022
Viestejä
20
OPD tottumisen jälkeen siitä pois vaihtaminen tuntuis kyllä tosi hankalalta, sen verran mukavasti toimii.

Näkyykö teillä nopesukamerat kartassa? Omassa M3 ei näy, mutta käväsin kaverin MY kyydissä ja siellä kyllä oli.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
977
Tämän takiahan monet (varsinkin uusien Tesla-kuskien) kyytiläiset saattavat tulla vähän huonovointiseksi kun ajo on jatkuvaa pientä nykimistä jos kuski ei oikein osaa olla koko ajan huolellinen kaasupolkimen kanssa (tai käytä vakkaria).
Saa olla kyllä tavallinen Pentti se kuski, joka ei kykene asiaa kymmenessä minuutissa omaksumaan / kykene jalkojansa hallitsemaan sen vertaa ettei auto nyi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 856
Näkyykö teillä nopeuskamerat kartassa? Omassa M3 ei näy, mutta käväsin kaverin MY kyydissä ja siellä kyllä oli.
Varoitus niistä siis? Vaatii navigoinnin opastamassa, että antaa varoituksen; turhan heleä ja huomaamaton ja sais varoittaa ylipäätään reitillä olevasta jos ylinopeutta kuten erillisnavit tekee.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
393
Samalla tavallahan kaikki autot tekee, jos akku on oikeasti täynnä niin ei sinne voi energiaa laittaa.

Ongelma itsellä on siinä että kun painan jarrua, oletan että auto alkaa hidastumaan sen mukaisesti. Näissä regenvirityksissä ei aina niin käykään. Oma tottumus on siis sellainen että jos käytän jarrupoljinta niin silloin on oikeasti tarve pysähtyä, en halua mitään regenijahkailuja.

Kylmä keli on myös ongelma mitä olen talvella ID autoilla ajanut. Tesla sitten taas kylmällä käyttää regeniä akun lämmitykseen jolloin lämmöt saadaan nopeasti ylös ja kunnon regenit voimaan. Ainakaan vanhemmat MEB autot ei osaa lämmittää akkua ajossa muuten kuin akun sisäisen resistanssin tuottamalla hukkalämmöllä, joten regen voi olla hukassa todella pitkään.
Täydellä akulla muistikuvien mukaan Y:n regen toimi samalla tapaa kuin tyhjemmällä akulla. Myös Q4:n kanssa täydellä akulla ei minkäänlaista eroa edes isommissa alamäissä regenin "ottavuuteen". Nimittäin Ruotsissa Lindvallenissa kun latailee sopivasti täyteen niin sieltä saa useamman kilometrin lasketella alas itään päin. Tyhjemmällä akulla saanut tuossa mäessä jopa 1-2% lisää kapaa.

Mutta - kylmä keli vaikuttaa aivan suoraan regen-kapaan/voimakkuuteen. En ole Teslaa talvikelissä ajellut, mutta ilmeisesti siinäkin on eroa sekä vielä ajettaessa ero voi olla rajumpi kun on juuri jarru on omanaan.

Vähän tuosta jarrujen eriyttämisestä jää sellainen klassinen halpuutusfiilis, jota sitten käännetään erinomaisuudeksi. Toisaalta simppelimpi noin ja voi pistää kaikki paukut OPD:n toimivuuteen. Itse myöskään en full-OPD:a osaa fiilistellä vaan kovasti pidän ratin läpyttimistä regenin säätöön.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 735
Ei kyllä itselle tule erinomaisuus mieleen regen/kitkajarru yhdistelmästä. Varsinkaan sen Enyaqin jälkeen tässä ihan lämpimillä keleillä.

Sen pitäisi osata muuttaa kitkajarrujen kytkeytymiskohtaa. Nyt polkimessa oli tyhjää kun regeni ei ottanutkaan vastaan. Ei aiheuta luottamuksen tunnetta autoon
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 454
Teslan on tehtävä näitä ”pakotuksia” koska muuten eivät varmaankaan saa kulutusta alas? Koska muut sallii näitä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
393
Ei kyllä itselle tule erinomaisuus mieleen regen/kitkajarru yhdistelmästä. Varsinkaan sen Enyaqin jälkeen tässä ihan lämpimillä keleillä.

Sen pitäisi osata muuttaa kitkajarrujen kytkeytymiskohtaa. Nyt polkimessa oli tyhjää kun regeni ei ottanutkaan vastaan. Ei aiheuta luottamuksen tunnetta autoon
Polkimessa tyhjää - ei kyllä soita yhtään kelloja. Sivussa on nytkin polttis niin en kyllä sokkona osaisi erottaa sähkiksen regenillistä jarrupoljinta polttiksen vastaavasta :D
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
977
Teslan on tehtävä näitä ”pakotuksia” koska muuten eivät varmaankaan saa kulutusta alas? Koska muut sallii näitä.
Ei kai tossa kulutuksen kannalta mitään eroa tule. Vrt. käyttäjän jalka makaa alamäessä jarrulla / käyttäjä nostaa alamäessä jalkaa kaasulta. Molemmissa tapauksissa regeneroidaan. Joku noheva oli muistaakseen tuolla yleisketjussa laskeskellut, että sillä ns. vapaalla rullaamisella säästetään energiaa joissain paikoissa enemmän vs. regen ja ei vapaata rullausta. Itse olen ajanut autoa 31v siten, että myös manuaalivaihteisessa autossa oli aina veto päällä, joten omakohtaista kokemusta tuosta vapaalla rullaamisesta / kytkimellä makaamisesta ei ole.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
254
Ei kai tossa kulutuksen kannalta mitään eroa tule. Vrt. käyttäjän jalka makaa alamäessä jarrulla / käyttäjä nostaa alamäessä jalkaa kaasulta. Molemmissa tapauksissa regeneroidaan. Joku noheva oli muistaakseen tuolla yleisketjussa laskeskellut, että sillä ns. vapaalla rullaamisella säästetään energiaa joissain paikoissa enemmän vs. regen ja ei vapaata rullausta. Itse olen ajanut autoa 31v siten, että myös manuaalivaihteisessa autossa oli aina veto päällä, joten omakohtaista kokemusta tuosta vapaalla rullaamisesta / kytkimellä makaamisesta ei ole.
Niin siis ero tulisi siinä jos Tesla sallisi regenin poiston ja käyttäjä lepuuttaisi jalkaa jarrulla joka ei kerran käytä regeniä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Ei kai tossa kulutuksen kannalta mitään eroa tule. Vrt. käyttäjän jalka makaa alamäessä jarrulla / käyttäjä nostaa alamäessä jalkaa kaasulta. Molemmissa tapauksissa regeneroidaan. Joku noheva oli muistaakseen tuolla yleisketjussa laskeskellut, että sillä ns. vapaalla rullaamisella säästetään energiaa joissain paikoissa enemmän vs. regen ja ei vapaata rullausta. Itse olen ajanut autoa 31v siten, että myös manuaalivaihteisessa autossa oli aina veto päällä, joten omakohtaista kokemusta tuosta vapaalla rullaamisesta / kytkimellä makaamisesta ei ole.
Regenissä tulee aina häviöitä, Teslassa taitaa 80% jarrutusenergiasta muuntua sähköksi ja 20% hukkalämmöksi. Vapaa rullaus on taas periaatteessa 100% hyötysuhteeltaan. Käytännössä kuitenkaan tilanne ei koskaan ole tuo, koska rullaus kestää liian pitkään. Siinä vaiheessa on hyvä olla regen myös jarrupolkimessa.

Itse tykkään käyttää VAGgineessa tuota rullausta. Kaasupolkimeen tarvitsee antaa vain pieniä napautuksia ja auto kulkee kuin itsestään. OPDssa taas helposti joko kiihdyttää tai jarruttaa hieman ja hyötysuhde laskee.

Mielipidekysymys kummasta tykkää enemmän. OPDssa joutuu leputtamaan jalkaa kaasulla, mutta rullauksessa taas vaihtamaan jalan paikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 185
Saa olla kyllä tavallinen Pentti se kuski, joka ei kykene asiaa kymmenessä minuutissa omaksumaan / kykene jalkojansa hallitsemaan sen vertaa ettei auto nyi.
Ei se kuule tarvitse olla kuin pieni nilkan jäykistävä sotavamma tai muu yleinen vanhuus, niin Teslan toteutus on syvältä ja poikittain.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 626
Ei se kuule tarvitse olla kuin pieni nilkan jäykistävä sotavamma tai muu yleinen vanhuus, niin Teslan toteutus on syvältä ja poikittain.
Millälailla. Jos jalan liikkuvuus on ongelma, niin silloinhan se yhden polkimen ajo on parempi kuin hyppiä jatkuvasti polkimelta toiselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 185
Millälailla. Jos jalan liikkuvuus on ongelma, niin silloinhan se yhden polkimen ajo on parempi kuin hyppiä jatkuvasti polkimelta toiselle.
Ei jalan vaan nilkan. Alaspäin "jousta" vasten on paljon helpompi painaa tarkasti kuin nostaa tarkasti x määrä ylös. Rullaavassa autossa tarkkuudella ei ole väliä. Toisekseen nilkan liikerata on väkisinkin ihan eri luokkaa yhden polkimen ajossa. Jäykemmällä nilkalla ei koko alue tule katetuksi ilman kantapään siirtoa - ihanan näppärää.

Mä oon viimeisen viikon ajanut omaani ilmalasta jalassa kun on nivelsiteet paskana. Ei se nyt mitään mikrokirurgiaa ole tuo Teslan ajaminenkaan.
Oletko siis ollut viikon tavallinen Pentti? Pystyy ajamaan vs. miellyttävää ajaa on kaksi eri asiaa. Aika lapsellista alkaa lässyttämään mitä toinen pystyy tekemään ja mitä ei, ongelma on ja pysyy sun vakuutteluista huolimatta. Puolustelet vaan typerää ratkaisua, joka muissa sähköautoissa on pääasiassa kunnossa.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
163
Typerää ratkaisua ehkä sinun mielestä, mutta aika suuren osan mielestä opd on yksi suurin positiivinen puoli, mitä sähköautolla ajamiseen tulee. Mikäli tuosta ei tykkää, muitakin merkkejä kuin Tesla taitaa myös löytyä? Jollain nilkan asennon hifistelyllä menee aika pilkun nussimiseksi, siinä kaasupolkimella ja se jalka rullaillessakin lepää,
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 376
Nyt ku on Teslan OPD:n jälkeen ajanut autoilla jotka rullaa kun nostaa kaasun pois, on vähä sama fiilis ku kokeili bensavehkeissä automaattivaihteisiin tottumisen jälkeen manuaaliautoa. Automaattijarru vs manuaalijarru.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 735
Kuulostaa kyllä omituiselta että jos kaasua osaa painaa niin ei osaa painaa sitä vain vähän. Miten onnistuu vaikka koulualueella ajaminen kun ei tarvitse painaa kuin ihan vähän poljinta? Aina reilulla ylinopeudella vai?

Siinä samassa asennossa se jalka on kun ajat 20km/h kuin jos haluat hallitusti hidastaa vaikka 80->60 ja sitten painaa vähän lisää poljinta kun tavoitenopeus on saavutettu.

En sitä sano että voi olla joillekin haastavaa pitää jalkaa tietyssä asennossa mutta sitten ei tarvitse ajaa lainkaan.

Jos kyse on vain siitä ettei tykkää ominaisuudesta niin se on ihan reilu peli, ei kaikesta voi tykätä.

Sitä taas en voi hyväksyä että vammasta johtuen ei pysty ajamaan vaikka 20km/h nopeudella kun pitää painaa niin vähän sitä poljinta. Eikä muuten hyväksy sheriffikään.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 848
Nyt ku on Teslan OPD:n jälkeen ajanut autoilla jotka rullaa kun nostaa kaasun pois, on vähä sama fiilis ku kokeili bensavehkeissä automaattivaihteisiin tottumisen jälkeen manuaaliautoa. Automaattijarru vs manuaalijarru.
Miulla Volvo C40. Voi valita kahdesta eri asteesta opd voimaa, ihan pysähdyksiin asti.

Minä kytkin sen pois päältä ja rullailen vapaalla.

Ihanaa valinnan vapautta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 494
Viestejä
4 361 551
Jäsenet
72 644
Uusin jäsen
Biolan_lol

Hinta.fi

Ylös Bottom