Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
238
Ei Tesla neuvottele maakohtaisia raamisopimuksia, vaan maanosittain tai jopa globaalisti. Siksi "Suomen prosentit" on just tasan tarkkaan sellaiset kuin muualla on neuvoteltu.

Ei Santander tai kukaan muukaan vastaava laitos tappiota tee (ts. myy itse rahaa eteenpäin edukkaammin kuin itse sitä ostavat). Tällaisten pelureiden välillä ne sopimukset ovat mitä todennäköisimmin ns. profit share mallilla, jolloin molemmat kantaa osan riskistä ja vastaavasti tuotot jaetaan. Pääasia, että liikevaihtoa saadaan synnytettyä ja raha pysyy liikkeessä. Globaalissa mittakaavassa Teslan menekki on niin isoa, että Santanderilla on insentiivi antaa hieman edukkaampiakin raamisopimuksia.
No todennäköisesti Teslalla nämä korkotarjoukset tulee jostain kansainvälisen organisaation ylemmältä portaalta, mutta korot ei tässä yhteydessä muuttuneet kuin Suomessa. Ja se oli se pointti; tuskin mitään uusia parempia sopimuksia tämän korkoalen pohjalta käytiin vaan Tesla maksaa jonkun aiemman raamisopimuksen mukaan tämän alennuksen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
732
No todennäköisesti Teslalla nämä korkotarjoukset tulee jostain kansainvälisen organisaation ylemmältä portaalta, mutta korot ei tässä yhteydessä muuttuneet kuin Suomessa. Ja se oli se pointti; tuskin mitään uusia parempia sopimuksia tämän korkoalen pohjalta käytiin vaan Tesla maksaa jonkun aiemman raamisopimuksen mukaan tämän alennuksen.
Voi olla noinkin - tai sitten raamisopimuksen päivitysväliksi on sovittu esim. kvartaali, jolloin talouden liikkeisiin voidaan reagoida nopeastikin (molempiin suuntiin).

Ja vaikka siellä on taustalla raamisopimus, niin todennäköisesti rahoituskorkoa sovelletaan maakohtaisesti. Joka on toki hyvä asia koska kaikki markkina-alueet ovat erilaisia.

Rahoituslaitoksiin vielä sen verran palatakseni, että en pidä ollenkaan mahdottomana, että he olisivat saattaneet myös tulla vastaan kustannuksissa (Santander / DNB). Suomi on kaikille isoille firmoille "nollamarkkina", tai korkeintaan desimaalien kohinaa myyntiraporteissa. Tällöin se peliliike voidaan tehdä, koska se ei heilauta isoa kuvaa merkittävästi - mutta toisaalta antaa hyvää kuvaa ko. markkinaan "brändimielessä". Ja ennen kaikkea pitää rahat liikenteessä. Mikään ei ole myrkyllisempää kuin se, että tuote (pääoma) ei ole poikimassa vaan makaa omassa lompakossa.

Tämä temppu ei toki onnistuisi esimerkiksi joltain pienemmältä pohjoismaiselta rahoituslaitokselta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 233
No todennäköisesti Teslalla nämä korkotarjoukset tulee jostain kansainvälisen organisaation ylemmältä portaalta, mutta korot ei tässä yhteydessä muuttuneet kuin Suomessa. Ja se oli se pointti; tuskin mitään uusia parempia sopimuksia tämän korkoalen pohjalta käytiin vaan Tesla maksaa jonkun aiemman raamisopimuksen mukaan tämän alennuksen.
Tesla tarjoaa UK:ssa 0 korolla ja tarjoana on Tesla itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 254
En ymmärrä miksi Santander heittäisi asiakkaidensa rahaa viemäriin jotain brändimielikuvaa ylläpitääkseen. Sehän vaan tuhoaa rahoituslaitoksen brändin kun käy selväksi, että sille rahansa antamalla ne vaan poltetaan takassa.

Perinteisesti nämä hoidetaan niin, että Tesla myy listahinnaltaan 45k auton Santanderille sen verran alennettuna, että santanderin korkokate säilyy markkinakoron suuruisena.

Jos ennen alennuskampanjaa markkinakorko olisi 5%, niin 45k auto, 60kk maksuaika ja 5% korko tuottaa santanderille korkotuloa 5952€ 60kk aikana. Kokonaishinta 50952€.

Kun puljataan 2% korkotarjous, niin loppuasiakas raapustaa nimensä 45k, 60kk @ 2% luottosopimukseen ja maksaa autostaan kokonaisluottohintaa 47 325€. Tesla saa Santanderin suostuteltua kuvioon myymällä auton sille hintaan 41 373€. Kokonaistuotto sama 5952€ jos nyt kännykällä iltakävelyllä oikein näppäilin.



Mutta lopetetaan rahoitusmarkkinoiden avaaminen tähän, se kuulunee johonkin toiseen threadiin. Tämä mekanismi on myös se syy miksi autofirmojen katteet sulavat, vaikka nimellishinnat pysyvätkin usein korkealla.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
238
Voi olla noinkin - tai sitten raamisopimuksen päivitysväliksi on sovittu esim. kvartaali, jolloin talouden liikkeisiin voidaan reagoida nopeastikin (molempiin suuntiin).

Ja vaikka siellä on taustalla raamisopimus, niin todennäköisesti rahoituskorkoa sovelletaan maakohtaisesti. Joka on toki hyvä asia koska kaikki markkina-alueet ovat erilaisia.

Rahoituslaitoksiin vielä sen verran palatakseni, että en pidä ollenkaan mahdottomana, että he olisivat saattaneet myös tulla vastaan kustannuksissa (Santander / DNB). Suomi on kaikille isoille firmoille "nollamarkkina", tai korkeintaan desimaalien kohinaa myyntiraporteissa. Tällöin se peliliike voidaan tehdä, koska se ei heilauta isoa kuvaa merkittävästi - mutta toisaalta antaa hyvää kuvaa ko. markkinaan "brändimielessä". Ja ennen kaikkea pitää rahat liikenteessä. Mikään ei ole myrkyllisempää kuin se, että tuote (pääoma) ei ole poikimassa vaan makaa omassa lompakossa.

Tämä temppu ei toki onnistuisi esimerkiksi joltain pienemmältä pohjoismaiselta rahoituslaitokselta.
No nyt ollaan jo samoilla linjoilla. En epäile yhtään etteikö Santander ja DNB tulisi vähän vastaan näissä (kuten ensimmäisessä vastauksessa jo sanoinkin), mut se maksaa enemmän joka hyötyy enemmän ja tässä tapauksessa se on Tesla. Se, että Suomi on "nollamarkkina" tarkoittaa kuitenkin sitä, että sillä brändin nostatuksella voi saavuttaa vähemmän.

Tesla tarjoaa UK:ssa 0 korolla ja tarjoana on Tesla itse.
En ihan tiedä miksi vastasit mulle (pallottelin alkuperäisessä vain tuota shuvin heittämää raamisopimusajatusta ja on hyvin mahdollista ettei Teslan Suomen organisaatiolla ole natsoja lyödä lukkoon noita korkotarjoussopimuksia), mut taitaa olla myös Saksassa 0% Auto Bankin kautta, joka on tainnut olla pidempään... joten voi hyvinkin olla maakohtaisia kaikkikin diilit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
732
Mutta lopetetaan rahoitusmarkkinoiden avaaminen tähän, se kuulunee johonkin toiseen threadiin. Tämä mekanismi on myös se syy miksi autofirmojen katteet sulavat, vaikka nimellishinnat pysyvätkin usein korkealla.
Kyllä Teslan rahoituskuviot liittyy tähän ketjuun koska näistä korko- ja hintateemoista puhutaan jatkuvasti. Harvemmin näihin kuitenkaan syvennytään "porukalla". Ei minua ainakaan kiinnosta tänne tulla katsomaan ja/tai lukemaan, että onko korko tänään mikä, koska nään sen reaaliajassa suoraan Teslan sivuilta. Paljon hedellisempää tämä löpinä on.

No nyt ollaan jo samoilla linjoilla. En epäile yhtään etteikö Santander ja DNB tulisi vähän vastaan näissä (kuten ensimmäisessä vastauksessa jo sanoinkin), mut se maksaa enemmän joka hyötyy enemmän ja tässä tapauksessa se on Tesla. Se, että Suomi on "nollamarkkina" tarkoittaa kuitenkin sitä, että sillä brändin nostatuksella voi saavuttaa vähemmän.
Totta kai Tesla maksaa enemmän, Teslallahan se liiketoiminnallinen riski on pääosin.

Mutta ihan yhtälailla rahoituslaitoksilla, varsinkin tällaisena aikoina kun markkinatalous on "ylösalaisin" heidän pitää saada rahaliikenne aktiiviseksi. Siksi uskon vahvasti, että tämä on Teslan ja heidän valitsemien rahoituslaitosten "yhteishanke" painaa rahoitustarjoukset mahdollisimman alas. Tarvittaessa vaikka nollaan jos se on kaupan este joillakin markkinoilla (case UK).

Joskus yritysmaailmassa vain tehdään hullulta kuulostavia kauppoja näin tavan tallaajan silmin. Aina siellä on kuitenkin taustalla jokin syy (tavoite, sopimuksellinen velvoite, markkinaosuuden voittaminen, asiakkuussuhteen ylläpitäminen, jne) jotka lopulta mahdollistavat vaikka paremman asetelman seuraaviin raamisopimusneuvotteluihin tai vastaaviin "tärkeisiin" paikkoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 254
Mutta ihan yhtälailla rahoituslaitoksilla, varsinkin tällaisena aikoina kun markkinatalous on "ylösalaisin" heidän pitää saada rahaliikenne aktiiviseksi. Siksi uskon vahvasti, että tämä on Teslan ja heidän valitsemien rahoituslaitosten "yhteishanke" painaa rahoitustarjoukset mahdollisimman alas.
Ei kun nyt just rahoitusmarkkina _ei ole_ ylösalaisin, vaan ”normaali”. Rahan saa liikkeelle triviaalista nappia painamalla hyvällä korolla. Ja määrättömiä määriä, koska valtiot tekevät miljarditolkulla negatiivisia budjetteja ja maksavat noita isoja korkoja.

Rahoittajilla ei ole tällä hetkellä pienintäkään vaikeutta löytää rahoilleen sijoituskohdetta joka tuottaa yli 3%, eikä teslan ostajille rahan lahjoittaminen kuulu perinteisiin pankkien sekoilutapoihin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 992
Viestejä
4 316 384
Jäsenet
71 952
Uusin jäsen
Noob17

Hinta.fi

Ylös Bottom