Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 045
En ymmärrä tätä vertailua. Vertaat omenoita ja appelsiineja.

Perusmallin Model X on nopeampi kuin SQ6, saati sitten perusmallin Q6. Ja se on myös rutkasti isompi. Ja varmaan paremmin varusteltukin vakiona. Ja Plaidilla saa performanssia vielä pykälän enemmän. SQ6 hinta alkaa 100k€ ylöspäin.

Sitäpaitsi Model X:n hintaan Euroopassa vaikuttaa myös tullit USA:ssa tehdylle autolle.
No varmaan siksi et ymmärrä, kun tässä aika monta viestiä olen vääntänyt ratakiskoa siitä, että kommenttini ei koskenut suoraan mallien vertailua? Kyllähän sitä kaupassakin monesti nappaa halvempia omenoita, kun appelsiinit eivät laadullisesti ole hintansa arvoisia. Jos taas appelsiinit ovat samassa hinnassa omppujen kanssa, niin vähän nuhjuisemmallakin ulkoasulla kauppa käy. Sun ajatusmallissa tuntuu olevan vain "pakko saada appelsiineja" asento.

Mitä autoihin tulee, niin S/X ongelma on myös juuri se, että varustelista on mitä on. 100 k€ autonostajat ovat tottuneet siihen, että ruksattavaa on sivukaupalla. Saa tuunattua sellaisen kuin haluaa ja lompakko kestää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 045
Mitäs jos vaikka lukisit kommenttini uudestaan vaikka pariin kertaan ja edes yrittäisit ymmärtää lukemaasi (sekä asiaa jota kommentoin)?
Siltä varalta että em. on haasteita: vertasin vain ja ainoastaan 3:sta ja S:ää keskenään, ja kommentoin/komppasin tuota että on turha verrata keskenään hinnat alkaen - tusinavessaa sekä pari kategoriaa ylempänä olevaa premium-mallia.
Eli hyppäsit keskusteluun mukaan, komppasit mrBarrelNutin olkiukkoa, keksit vielä oman lisäolkiukon ja ihmettelet miksi sait nihkeän vastauksen? #Teslalasit
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 211
Mitä autoihin tulee, niin S/X ongelma on myös juuri se, että varustelista on mitä on. 100 k€ autonostajat ovat tottuneet siihen, että ruksattavaa on sivukaupalla. Saa tuunattua sellaisen kuin haluaa ja lompakko kestää.
Tämä lienee iso ongelma tuossa hintaluokassa. Autosta halutaan juuri sellainen kuin itse haluaa.
Ja ymmärrän sen hyvin, puolta halvemmassakin hintaluokassa on kiva tehdä autosta sellainen kun haluaa, eikä tyytyä tehtaan valmiisiin konfiguratioihin. Toki tämä hupi maksaa , mutta ompahan valinnanvapaus.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 791
Minä lähinnä naureskelen noille M S:lle. Oletan että kaikki ovat noin 10+ vuotta vanhoja ja joku köyhä ostanut moisen viimeisillä rahoillaan. Näyttää vaan niin samoilta kaikki.

Aikalailla sama tuossa M3:ssa, en minä tunnista faceliftiä vanhasta. Ehkä joku fani sitten tunnistaa.

Voisi miusta tehdä nyt vähän radikaalimpia muotoiluratkaisuja. Kyllä sen saippuakotelon pystyy säilyttämään niin että amatöörikin huomaa eron vm. välillä.

edit. Possuhan teki faceliftin Taycaniin. Eipä sitäkään kukaan huomaa. Kolmen vuoden päästä varmaan täysin uusi malli.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 043
Empäs ole sähköauto tai teslakeskusteluun ottanut osaa enää pitkään aikaan. Johtuu varmaan siitä, että sähköautoista puhuminen on tylsää nykyään, kun sellaisen omistaa.

Mutta sen halusin tulla sanomaan, että valitettavasti vieläkään ei ole autopilotista korjattu kahta ikävää ”ominaisuutta”.

1. Jarruttaa aika usein jos tien päältä menee poikittain silta yli. Tätä tapahtuu omalla vakioreitillä kolmostiellä hämeenkyrön ohitustiellä joka sillan kohdassa.

2. Jos sivussa menee joku maalaiskunnan asukkaiden tie, missä on 40 rajoitus, niin tesla lukee vaan sen rajoituksen, eikä osaa katsoa kartasta, että ollaankin siinä satasen tiellä. Tämä myös vakioreitilläni pitkän matkan jalasjärven tienoilla.

Muuten tykkään edelleen ajella Y:llä, vaikka alkuhuuma on jo kadonnut kokonaan. Nykyään enää jos joutuu ajella polttiksella, niin sen jälkeen tulee hetkeksi semmoinen ”voi kuinka mukavaa tämä teslalla ajaminen onkaan”. Mutta eipä sekään kestä kuin hetken pienen ja sitten taas tottuu.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 759
Niin, tämähän se minun pointti nimenomaan oli ennen kuin 25 cm tungettiin turhaan keskusteluun. S/X:n hinta Q6:n kanssa samaan luokkaan, niin kilpailutilanne olisi ihan eri. Jos ostaja pääsee niistä X:n lokinovista yli. Eikä edes tarvitse 74 k€ tasoon tingata, kun harvempi Audi tuolla hinnalla lähtee liikenteeseen, eiköhän se reaali ole 80+ k€, kun varusteita mukana. Macan vastaavasti 100 k€ pintaan.
Eikös noissa perinnemerkkien hinnoissa ole aina reilusti tinkivaraa?
Model S ja X on sitten eri kamppeita sisätilojen osalta kuin 3 ja Y.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 822
Empäs ole sähköauto tai teslakeskusteluun ottanut osaa enää pitkään aikaan. Johtuu varmaan siitä, että sähköautoista puhuminen on tylsää nykyään, kun sellaisen omistaa.

Mutta sen halusin tulla sanomaan, että valitettavasti vieläkään ei ole autopilotista korjattu kahta ikävää ”ominaisuutta”.

1. Jarruttaa aika usein jos tien päältä menee poikittain silta yli. Tätä tapahtuu omalla vakioreitillä kolmostiellä hämeenkyrön ohitustiellä joka sillan kohdassa.

2. Jos sivussa menee joku maalaiskunnan asukkaiden tie, missä on 40 rajoitus, niin tesla lukee vaan sen rajoituksen, eikä osaa katsoa kartasta, että ollaankin siinä satasen tiellä. Tämä myös vakioreitilläni pitkän matkan jalasjärven tienoilla.

Muuten tykkään edelleen ajella Y:llä, vaikka alkuhuuma on jo kadonnut kokonaan. Nykyään enää jos joutuu ajella polttiksella, niin sen jälkeen tulee hetkeksi semmoinen ”voi kuinka mukavaa tämä teslalla ajaminen onkaan”. Mutta eipä sekään kestä kuin hetken pienen ja sitten taas tottuu.
Pajamies teki just Y kokemuksista videon
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 045
Eikös noissa perinnemerkkien hinnoissa ole aina reilusti tinkivaraa?
Model S ja X on sitten eri kamppeita sisätilojen osalta kuin 3 ja Y.
Onhan niissä perinteisesti varmasti jotain neuvoteltavaa ja mitä enemmän lataa varusteita, niin sen enemmän katetta mistä antaa "takaisin". Mutta et sä tietysti 100 k€ edestä speksattua millään kymmenien prosenttien alella saa. Sisätilat S/X ovat tietysti eri kuin 3 ja Y. X:ää en ole tarkemmin katsellut, mutta S:stä oli hyvin vaikea keksiä syytä hintaerolle halvempiin malleihin. Pikkuisen erilainen ja ehkä aavistuksen parempi, mutta selvää hyppäystä laatutasossa ei ole. Wow puuttuu. Tietysti kun kaikki on minimalistista, niin sekin latistaa koko autosarjan samaan muottiin. Ulkomuotojen samankaltaisuus ei myöskään auta yhtään. Vähän kuin ostais S, M, L tai XL kokoisen version samasta asiasta.

e: typoja
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 468
Eikös noissa perinnemerkkien hinnoissa ole aina reilusti tinkivaraa?
Model S ja X on sitten eri kamppeita sisätilojen osalta kuin 3 ja Y.
Mulla ei ole omaa kokemusta, mutta tuttu osti aikoinaan uuden reilusti yli 100ke auton (Audi), niin siinä mentiin käytännössä listahinnoilla ja tinkivara oli suunnilleen pullakahvit. Toki varmaan vaihtelee, mutta ei noissa kalliimmissa se hintaneuvottelu ole välttämättä myyntivaltti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 249
Perinnemerkeillä listahinnat ovat kiinteät ja neuvotteluvara riippuu markkinatilanteesta. Neuvotteluvara sitten näkyy rahoituksen anteliaisuutena, alennuksena, vaihtoauton hyvityksenä tai esim. Puoli ilmaisina varustepaketteina joissa on mukana niitä varusteita joiden tuotantoon tarvittavia komponentteja piisaa ja jotka eivät ole minkäänsortin pullonkauloja.

Mutta jos esim. S-mersujen super-isojen näyttöjen tuotanto / integrointi on tuotannon pullo kaula, niin konfiguraattorista sen ruksimalla voivat kaikki neuvotteluvarat kadota sen sileän tien. Ja vastaavasti jos otat jo tuotannossa olevan auton ilman konfigurointimahista, niin voit saada huomattavalla alella.

Perinnemerkeillä on myös ollut tapana puskea jotain ”perusvarusteltua” mallia ulos tuotantolinjojen täytteenä ja sitten niitä on dumpattu leasing-markkinoille varsin houkuttelevilla hinnoilla erilaisia kampanjoita varten.

Kaikki nämä auttavat pitämään sen ”premium tuotteen”, eli täysin kustomina tilatun uuden auton hintaa korkealla ja vastaavasti huono automarkkina ja kysynnän puute korjataan myymällä vähemmän premium-versiota kaikenlaisiin random-myyntikanaviin.

Teslan tapaus on (ollut?) täysin päinvastainen - hinnasto elää ja neuvotteluvaraa ei ole. Ehkä tämäkin alkaa muuttua kun huomataan, että ostajat eivät tykkää kun listahintojen pudotukset romahduttavat jäännösarvoja kerralla liikaa…
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 328
Perinnemerkeillä listahinnat ovat kiinteät ja neuvotteluvara riippuu markkinatilanteesta. Neuvotteluvara sitten näkyy rahoituksen anteliaisuutena, alennuksena, vaihtoauton hyvityksenä tai esim. Puoli ilmaisina varustepaketteina joissa on mukana niitä varusteita joiden tuotantoon tarvittavia komponentteja piisaa ja jotka eivät ole minkäänsortin pullonkauloja.

Mutta jos esim. S-mersujen super-isojen näyttöjen tuotanto / integrointi on tuotannon pullo kaula, niin konfiguraattorista sen ruksimalla voivat kaikki neuvotteluvarat kadota sen sileän tien. Ja vastaavasti jos otat jo tuotannossa olevan auton ilman konfigurointimahista, niin voit saada huomattavalla alella.

Perinnemerkeillä on myös ollut tapana puskea jotain ”perusvarusteltua” mallia ulos tuotantolinjojen täytteenä ja sitten niitä on dumpattu leasing-markkinoille varsin houkuttelevilla hinnoilla erilaisia kampanjoita varten.

Kaikki nämä auttavat pitämään sen ”premium tuotteen”, eli täysin kustomina tilatun uuden auton hintaa korkealla ja vastaavasti huono automarkkina ja kysynnän puute korjataan myymällä vähemmän premium-versiota kaikenlaisiin random-myyntikanaviin.

Teslan tapaus on (ollut?) täysin päinvastainen - hinnasto elää ja neuvotteluvaraa ei ole. Ehkä tämäkin alkaa muuttua kun huomataan, että ostajat eivät tykkää kun listahintojen pudotukset romahduttavat jäännösarvoja kerralla liikaa…
Tuskin muuttuu Teslan varustelu kun on käytännössä kaikki mitä autoon tarvisee. Autoala pitkään kaupallista paskaa ollut ja nuo perinnemerkit nimenomaan alkaen hinnat tehty ettei kukaan osta. Pitää ottaa joku varustepaketti tai lisävaruste, että saa automaatti-ilmastointia ilmastoinnin tilalle, ratin- tai penkinlämmittimet puuttuu monessa karvalakissa ja yleensä pelkkä vakionopeudensäädin adaptiivinen tilalla jne. Ehkä semmoiseen kauppakassi lämpimästä autotallista lähtöön ne karvalakit passaa, muuten 90% ihmisistä hylkää ne jo heti kättelyssä. Tokihan teslassakin hieman liikaa varusteita nykyään kun miettii kumipyörillä olevaa työjuhtaa tarvitseeko mm. ilmastoitujapenkkejä tai kunnon poppiksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 027
Tuskin muuttuu Teslan varustelu kun on käytännössä kaikki mitä autoon tarvisee. Autoala pitkään kaupallista paskaa ollut ja nuo perinnemerkit nimenomaan alkaen hinnat tehty ettei kukaan osta. Pitää ottaa joku varustepaketti tai lisävaruste, että saa automaatti-ilmastointia ilmastoinnin tilalle, ratin- tai penkinlämmittimet puuttuu monessa karvalakissa ja yleensä pelkkä vakionopeudensäädin adaptiivinen tilalla jne. Ehkä semmoiseen kauppakassi lämpimästä autotallista lähtöön ne karvalakit passaa, muuten 90% ihmisistä hylkää ne jo heti kättelyssä. Tokihan teslassakin hieman liikaa varusteita nykyään kun miettii kumipyörillä olevaa työjuhtaa tarvitseeko mm. ilmastoitujapenkkejä tai kunnon poppiksia?
Itsekkin olen varsin tyytyväinen Teslan systeemiin. Ei tarvitse valita mitään ja kaikki oleellinen on jo. Sen sijaan hankalaa jos pitää ruksailla miljoonasta vaihtoehdosta ja varustepaketista ja jos jotain pikkujuttua ei saakkaan paitsi kalliissa paketissa jossa kaikki muu on itselle turhaa jne.

Toki sitten johonkin spesiaali autoon saa kaikenmaailman perseen suristinta ja vaaleanpunaista kirahvin nahkaa valita, joka tietysti kiva niille jotka sitä haluaa, mutta hintakin on sitten sen mukainen. Tesla perus hyvä auto kohtuu hintaan joka on se segmentti josta itse auton valitsen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 211
Itsekkin olen varsin tyytyväinen Teslan systeemiin. Ei tarvitse valita mitään ja kaikki oleellinen on jo. Sen sijaan hankalaa jos pitää ruksailla miljoonasta vaihtoehdosta ja varustepaketista ja jos jotain pikkujuttua ei saakkaan paitsi kalliissa paketissa jossa kaikki muu on itselle turhaa jne.
Itse ainakin arvostan että saan valita mahdolisimman hyvin mitä varustetta autossa on. Saa sitä mita tarvitsee ja ei tarvitse ottaa mitään sellaista mitä ei halua ( vaikka niitä ilmastoituja penkkeja ja parempi poppikoneita ). Toki perusvarustelutaso on aina pohjalla, oli auto mikä tahansa.

Eikä tuo nyt valinta hankalaa ole. Lukee mikä varuste kyseessä ja raksi ruutuun. Toivoisin että Teslaakin saisi laajemmin konfguroida, mutta ymmärrän että se ei ole heidän valmistusideologian/tehokkuuden mukaista.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
45
Itse ainakin arvostan että saan valita mahdolisimman hyvin mitä varustetta autossa on. Saa sitä mita tarvitsee ja ei tarvitse ottaa mitään sellaista mitä ei halua ( vaikka niitä ilmastoituja penkkeja ja parempi poppikoneita ). Toki perusvarustelutaso on aina pohjalla, oli auto mikä tahansa.

Eikä tuo nyt valinta hankalaa ole. Lukee mikä varuste kyseessä ja raksi ruutuun. Toivoisin että Teslaakin saisi laajemmin konfguroida, mutta ymmärrän että se ei ole heidän valmistusideologian/tehokkuuden mukaista.
Tämä vaan on aika hankalaa monella merkillä, kun yksittäisiä varusteita ei aina voi valita. Ai haluat penkin lämmittimen? No laitetaan se pakettiin, joka maksaa 3500€, jossa tulee mukana pysäköintiavustin, musta optiikka -paketti peileihin, tupakansytytin, sähköiset takaikkunat, 40:20:40 kääntyvät penkit ja pysäköintitutkst eteen.

Koitin tehdä eenakista itselle sopivaa pakettia (=vastaavia ominaisuuksia mitä Teslassa tulee automaagilla), niin hinta vastaavalla etenemiskyvyllä huitelikin kevyesti kympin yli lähtöhinnan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 231
Tuskin muuttuu Teslan varustelu kun on käytännössä kaikki mitä autoon tarvisee. Autoala pitkään kaupallista paskaa ollut ja nuo perinnemerkit nimenomaan alkaen hinnat tehty ettei kukaan osta. Pitää ottaa joku varustepaketti tai lisävaruste, että saa automaatti-ilmastointia ilmastoinnin tilalle, ratin- tai penkinlämmittimet puuttuu monessa karvalakissa ja yleensä pelkkä vakionopeudensäädin adaptiivinen tilalla jne. Ehkä semmoiseen kauppakassi lämpimästä autotallista lähtöön ne karvalakit passaa, muuten 90% ihmisistä hylkää ne jo heti kättelyssä. Tokihan teslassakin hieman liikaa varusteita nykyään kun miettii kumipyörillä olevaa työjuhtaa tarvitseeko mm. ilmastoitujapenkkejä tai kunnon poppiksia?
Laita esimerkkejä, jos kerran näitä puuttuu monesta karvalakista. Kia Stonic peruspaketti kuuluu kaikki muu paitsi automaattinen ilmastointi ja tuo adaptiivinen. Mutta esim. penkit lämpeää ja rattikin.

Kyllä karvalakeissa aika paljon perusasiaa on jo mukana. Tuollaisella tuli ajettua vajaa viikko ja hyvin pärjäsi Teslalle vaikka oli karvalakki. Ei vastaa samaa kiihtyvyyttä mutta muuten perus asiat olivat kunnossa ja eikä pitänyt mitään suurempaa melua kabiinissa. CarPlay/Android Auto korvasi hyvin Teslan oman ”tekniikan” ja loisti vielä monipuolisuudellaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 249
Jos teslan yhden konfigurointivaihtoehdon ratkaisu olisi jotenkin yleisesti voittava, niin todennäköisesti sadan vuoden historialla toimivat valmistajat olisivat jo keksineet sen…

Se varmasti sopii osalle ostajista, mutta tuskin sillä määräänsä suurempaa markkinaosuutta voi saavuttaa. En usko että badge-engineeringiä ja ziljoonaa konfiguraatio-optiota olisi työnnetty monen toimijan toimesta jos se ei toimisi laajemmin.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 328
Laita esimerkkejä, jos kerran näitä puuttuu monesta karvalakista. Kia Stonic peruspaketti kuuluu kaikki muu paitsi automaattinen ilmastointi ja tuo adaptiivinen. Mutta esim. penkit lämpeää ja rattikin.

Kyllä karvalakeissa aika paljon perusasiaa on jo mukana. Tuollaisella tuli ajettua vajaa viikko ja hyvin pärjäsi Teslalle vaikka oli karvalakki. Ei vastaa samaa kiihtyvyyttä mutta muuten perus asiat olivat kunnossa ja eikä pitänyt mitään suurempaa melua kabiinissa. CarPlay/Android Auto korvasi hyvin Teslan oman ”tekniikan” ja loisti vielä monipuolisuudellaan.
Esim arjalainen Nissan engage niin eipä oo istuinlämmitystä alkaen hinnaston mallissa. Tokihan nuo perinteiset uudistavat mallejaan ja lyövät aina enemmän törkyä. Joku toki voi heittää että ei tarvitse juuri sitä ja tätä, mutta kyllä itselle kohtuu tärkeä on esim kännykän langaton lataus, penkin- ja ratinlämmitys, esilämmitys/viilennys, automaatti-ilmastointi sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin uutta autoa hommatessa nykypäivänä. Akun esilämmitys kohtuu turhake kun huomaa vaggineen tunnin kesto ja 800v se ja sama talvella 400v imee Tesla 0-80% 10min hitaammin. Sitten kun nuo akut kylmällä kelillä imaisee 5min niin voi luopua range anxietystäkin ja tyytyä 300km rangeen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 211
Hieman turha verrata jotain 30 tonnin polttista ja 50 tonnin Teslaa keskenään. Tesla on kuitenkin aika hinnakas peli ja onhan siinä syytä ollakin varustetta vakiona.

Itse näen asian niin että Teslassa on hieman omituisia / hienoja varuisteita vakiona ja jotain ei ole saatavilla ollenkaan.

No, Tesla on hieman outolintu, se sille sallittakoon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 231
Esim arjalainen Nissan engage niin eipä oo istuinlämmitystä alkaen hinnaston mallissa. Tokihan nuo perinteiset uudistavat mallejaan ja lyövät aina enemmän törkyä. Joku toki voi heittää että ei tarvitse juuri sitä ja tätä, mutta kyllä itselle kohtuu tärkeä on esim kännykän langaton lataus, penkin- ja ratinlämmitys, esilämmitys/viilennys, automaatti-ilmastointi sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin uutta autoa hommatessa nykypäivänä. Akun esilämmitys kohtuu turhake kun huomaa vaggineen tunnin kesto ja 800v se ja sama talvella 400v imee Tesla 0-80% 10min hitaammin. Sitten kun nuo akut kylmällä kelillä imaisee 5min niin voi luopua range anxietystäkin ja tyytyä 300km rangeen.
Puhutko nyt tästä Nissan Ariya mallista?
Tuo 42k malli? Kyllä siitä kaikki herkut tuntuu löytyvän mutta esim. puhelimen langatonta latausta ei ole. Mutta sitten taas on sellaisia ominaisuuksia mitä Teslaan ei saa kuten risteävän liikenteen varoitus ja 22kwh laturi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
572
Akun esilämmitys kohtuu turhake
Nyt on aika paksua sitä itteään. NCA/NMC/LFP-kennot (kuten muutkin Li-akuissa käytetyt kemiat) vaurioituvat, jos niitä lataa liian kylmässä ja/tai liian isolla virralla. BMS toki estää tuon, lopputuloksella että pakkasessa ei akkua ladata välttämättä lainkaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 035
Jos teslan yhden konfigurointivaihtoehdon ratkaisu olisi jotenkin yleisesti voittava, niin todennäköisesti sadan vuoden historialla toimivat valmistajat olisivat jo keksineet sen…

Se varmasti sopii osalle ostajista, mutta tuskin sillä määräänsä suurempaa markkinaosuutta voi saavuttaa. En usko että badge-engineeringiä ja ziljoonaa konfiguraatio-optiota olisi työnnetty monen toimijan toimesta jos se ei toimisi laajemmin.
Töissäkin joku välillä sanoo, että "jos tähän olisi joku selvästi parempi tapa, niin varmasti joku olisi jo keksinyt sen". Jos tällä logiikalla ajattelisi, niin mitään uutta ei koskaan syntyisi. Anyway, nimenomaan vanhoista valmistajista tuo "yksi konfiguraatio" on peräisin. Ensimmäiset massatuotetut autot (T-Ford esimerkiksi) eivät konfigurointia tarjonneet. Ehkä joskus 80-luvun tasolla vaihtoehdot alkoivat oikesti kasvaa. Nykyisin yleinen logiikkahan tuntuu olleen se, että teknologisesti uudet varusteet tuodaan lisähintaa vastaan asiakkaille, jotta niistä saadaan parempi kate. Sieltä ne ovat hiljalleen valuneet vakiovaruisteiksi, kuten nykyisin lähes joka autosta löytyvät parkkitutkat, kamerat, kosketusnäytöt, ajotietokoneet, ja niin edelleen. Tämän rinnalla on toki ne eri sisustat, värit, vanteet ym. joita on tyypillisesti saanut lisähintaan.

Olisihan Teslakin voinut toteuttaa autonsa siten, että sähköpenkit, keyless entry, lasikatto, adaptiivinen vakkari sun muut olisivat olleet lisävarusteita, kuten vaikkapa kilpailevissa Bemareissa. Tällä olisi teoriassa saatu karvalakkimallin hintaa jonkin verran alas. Teoriassa, koska toisaalta useampien vaihtoehtojen ylläpito yhtäällä myös lisää kustannuksia.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 360
Akun esilämmitys kohtuu turhake kun huomaa vaggineen tunnin kesto
No huhhuh taas kerran, tästä lienee varsin vahva konsensus että esilämmitys on erittäin hyvä ominaisuus Suomen olosuhteissa.

Ja paras versio tästä on sellainen jossa saa itse valita joko manuaalisesti lämmityksen tai navin kautta, molemmille on käyttönsä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 596
Ööö, mites kotilataus? Hehkutatteko akkua myös ennen kotilatausta?
Kyllä auto kotilatauksessakin lämmittää, jos akun sisäinen lämpötila on pakkasen puolella ja akkukemiaa ei negatiivisilla lämmöillä saa ladata. Lämmittää niin kauan, että akun lämpötila on riittävä lataamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 027
Ööö, mites kotilataus? Hehkutatteko akkua myös ennen kotilatausta?
Kotilataus on hidasta, yleensä maks 11kW, joten ei toki tarvitse lämmittää kovin paljoa. Mutta ikävää istua tuntikausia 30 asteen pakkasessa pikalaturilla odottelemassa että matkanteko jatkuisi jos autossa ei ole akun esilämmitystä. Viime talvenakin oli todella pitkiä aikoja -30 kelejä ja ajan sen 1000km/viikko pitkiä matkoja niin kyllä tuo esilämmitys on täysin pakollinen ominaisuus.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
572
Ööö, mites kotilataus? Hehkutatteko akkua myös ennen kotilatausta?
Mitä mä just sanoinkaan...? :sfacepalm:

EDIT: Lisätään nyt tähän vielä kun ketjussa kirjottelee ilmeisen paljon henkilöitä kellä ei Teslaa ole, että itse ainakin ajastan auton lämmittämään itsensä (kabiinin, lasit, ratin, penkit sekä akun) ennen liikenteeseenlähtöä kylmässä kelissä.
Kylmä akku ei myöskään luovuta virtaa hyvin eikä siitä saada niin niin paljoa energiaa ulos, koska kennojen impedanssi kasvaa rajusti kun mennään pakkaselle. Eli range tippuu jo tuonkin vuoksi.
Ajastan myös latauksen niin, että akku on halutussa SoC:ssa (todella harvoin 100%!) juuri ennen lähtöä, ettei sitä tarvitse seisottaa tarpeettoman pitkiä aikoja melko täynnä ja näin suotta kuluttaa kennoja, tai tuhlata energiaa akun lämmittämiseen kahteen kertaan. Itse ei tarvi kuin asettaa halutun SoC:in sekä lähtöajan, niin auto laskee kyllä itse loput.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Minusta varustekokonaisuuksia pitäisi paketoida funktionaalisuuden tai teeman alle.

Hyvin ärsyttäviä ovat esim. sellaiset paketit, joissa adaptiiviset valot saadakseen pitää valita paketti ja maksaa mm. ambient-valoista sisälle jne. Paketteja olisi silti syytä olla, jotta massavalmistuskustannukset pysyvät aisoissa.

Ei olisi välttämättä Teslallekaan huono, jos olisi:
1) Mukavuuspaketti: paremmat penkit / äänentoisto / vaimennus
2) Driving-paketti: HUD / adaptiiviset valot / vakkarin tutka jne.
3) sähköinen suorituskyky -paketti: tehoja lisää, akun esilämmitykseen monipuoliset valinnat, 22kW lataus jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
572
Minusta varustekokonaisuuksia pitäisi paketoida funktionaalisuuden tai teeman alle.

Hyvin ärsyttäviä ovat esim. sellaiset paketit, joissa adaptiiviset valot saadakseen pitää valita paketti ja maksaa mm. ambient-valoista sisälle jne. Paketteja olisi silti syytä olla, jotta massavalmistuskustannukset pysyvät aisoissa.

Ei olisi välttämättä Teslallekaan huono, jos olisi:
1) Mukavuuspaketti: paremmat penkit / äänentoisto / vaimennus
2) Driving-paketti: HUD / adaptiiviset valot / vakkarin tutka jne.
3) sähköinen suorituskyky -paketti: tehoja lisää, akun esilämmitykseen monipuoliset valinnat, 22kW lataus jne.
No aikalailla noinhan Teslassa onkin? Esim.

-Winter package (lämmitettävä ratti+takapenkit, lasinpyyhkijöiden sulatus)
-Premium Audio (=ainakin vahvarit/kajarit)
-Premium Connectivity (=realtime satelliittikartat, Spotify Premium, Homelink yms.)
-Performance package (=isompi takamoottori, n. 200 heppaa enemmän tehoa, punaiset jarrusatulat, enemmän ajotiloja)
-Panoraamakatto (siis avattava, pelkän lasin sijaan)
-Autopilot versio
Joskus alkuun oli saatavilla myös lisäpenkit paksiin, peltikatto, takaveto sekä ilman ilmajousitusta. Mulla on "Älykäs ilmajousitus", joten liekö saanut tyhmemmälläkin ilmajousituksella sitten, vai mahtoko sisältyä Premium Connectivityyn että auto muistaa paikat joissa jousitusta kuuluu nostaa..?
Yms.

Näin ainakin Model S:ssä. Voihan nuo massamallit olla tuossakin yksinkertaistetumpia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 249
Konfiguroitavuus auttaisi lähinnä siinä, että niiden hyvin varusteltujen mallien hintoja ei tarvitsisi pudottaa kun markkina alkaa sulaa alta, vaan voi tuupata alennettuja karvalakkimalleja markkinaan ilman, että se suoraan kusee niiden ”kustomoitujen” top-ens mallien ostajien nilkoille.

Tyyliin jos haluaa pudottaa hintaa 3000€ saadakseen myynnit vetämään, niin tekemällä halpismallin huomommilla popeilla, halvemmilla penkeillä, paria pykälää hitaammalla ryzenillä ja tuumaa pienemmällä näytöllä voi leikata hintaa huoletta ja saada tehtaisiin vauhtia ilman että premiumia ostaneiden tarvitsee harmitella, että nyt mun autosta suli jälleenmyyntiarvot kun musk vaan polkee hintoja…

Ja kun markkina alkaa vetää, niin senkus alkaa pidentää halpis toimitusaikaa / rajoittaa sen tuotantoa joka ”pakottaa” ostajia valumaan kalliimpaan premium-malliin.

Mutta Teslan tuotantoprosessi ei taida oikein taipua tähän kustomoitavuuteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 028
Viestejä
4 323 969
Jäsenet
71 932
Uusin jäsen
Oldboy

Hinta.fi

Ylös Bottom