Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
86
Onko M3 kuskeilla kokemusta vaihtaa Michelin e primacyt -> Michelin pilot sport 4 (molemmat ensiasennusrenkaita). Oliko isoa eroa kulutuksessa? Noita tulee monesti myyntiin siirtoajettuna uusien autojen alta.
E primacyilla pääsee kuitenkin 12-13 kWh/100km kulutuksiin jatkuvasti, mikä hyvä takapotkun pikkuakulle.
Täällä on Pilot Sport 4 M3 nelikon alla. Laita vajaa 1kWh tuohon lisää niin olet aika lähellä. Itse haluaisin vaihtaa pois, kun itseäni eivät miellytä. Ehkä iONit seuraavaksi...
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 296
Miksi edes alunperin piti poistaa?
Onhan noita ihmeellisiä kokeiluja ollut. Samaa voi ihmetellä tosiaan sadetutkasta, siihen jo kohtuu hyvä kompromissi tai yoke alussa täys susi mutta cybertruckissa steer by wirellä jo bueno. Tuo vilkkuviiksettömyys 3/y toimisi paljon paremmin steer by wirellä. Ehkäpä tuo kokeellisuus monia juilii teslassa? Onneksi on monia DIY parannelmia jos jokin risoo niin ei tarvitse hirveitä itku potku raivareita heitellä. Johan tuossa jokunen aika sitten heitin että ostaa sitten -26 vuonna y mallin niin alkaa olla aika hiottu timantti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 977
En ole uutta kolmosta kokeillut, mutta näin äkkiä ajatellen minua haittaisi paljon enemmän vaihdeviiksen puuttuminen kuin vilkkiviiksen puuttuminen.

Vaihde vaihdetaan näytöltä? Eikö siis edestakaisin vekslaaminen ahtaaseen parkkipaikkaan esim. ole varsin hankalaa? Viiksellä voi kuitenkin hitaassa vauhdissa vaihtaa lennosta eteen/taakse eikä tarvitse edes jarrua painaa. Mutta tuossa uudessa systeemissä pitää aina painella näytöltä vaihdetta?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
143
En ole uutta kolmosta kokeillut, mutta näin äkkiä ajatellen minua haittaisi paljon enemmän vaihdeviiksen puuttuminen kuin vilkkiviiksen puuttuminen.

Vaihde vaihdetaan näytöltä? Eikö siis edestakaisin vekslaaminen ahtaaseen parkkipaikkaan esim. ole varsin hankalaa? Viiksellä voi kuitenkin hitaassa vauhdissa vaihtaa lennosta eteen/taakse eikä tarvitse edes jarrua painaa. Mutta tuossa uudessa systeemissä pitää aina painella näytöltä vaihdetta?
Koeajon jälkeen kyllä nimenomaan vilkkuviiksen puuttuminen oli se kaikkein rasittavin ominaisuus. Kuten porukka on sanonut, varsinkin liikenneympyröissä minun aivoille liikaa yrittää metsästää oikeaa vilkkunappia ympyrästä poistuttaessa. Vaihteen vaihtoa en koeajon loppupuolella enää edes ajatellut.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
897
En ole uutta kolmosta kokeillut, mutta näin äkkiä ajatellen minua haittaisi paljon enemmän vaihdeviiksen puuttuminen kuin vilkkiviiksen puuttuminen.

Vaihde vaihdetaan näytöltä? Eikö siis edestakaisin vekslaaminen ahtaaseen parkkipaikkaan esim. ole varsin hankalaa? Viiksellä voi kuitenkin hitaassa vauhdissa vaihtaa lennosta eteen/taakse eikä tarvitse edes jarrua painaa. Mutta tuossa uudessa systeemissä pitää aina painella näytöltä vaihdetta?
Näkisin kyllä vaihdevalitsimen paikan ja formaatin täysin yhdentekevänä asiana nykyaikaisessa automaattivaihteisessa autossa. Tuossahan taisi olla vielä joku automatiikka, jonkä kuvittelisi toimivan juurikin tuollaisessa kuvailemassasi tilanteessa, jossa siihen saattaa joutua koskemaan useammin kun kerran lyhyen ajan sisään.

Vilkkuvivun puuttumista en itsekään ymmärrä, joskin aika suuri numero siitä on tehty Teslan kohdalla ottaen huomioon ettei ihan uusi asia ole kyseessä ja muutkin valmistajat tuon kanssa vammailevat.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
156
Vuoden ajellut Yokella. En enää ikinä vaihtaisi vapaaehtoisesti pois.
Vilkkuihin tottui ~kahdessa viikossa ja niitä on huomattavasti mukavampi käyttää peukalolla kuin viiksiä koko kädellä.

Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.

Tuntuu "valitukset" näistä tulevan lähinnä niiltä, jotka eivät ole ajaneet ko. toiminnoilla, koeajoa enemmän, ja joilla on ennakkoluuloja.

IMG_0521.jpeg
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 391
Miksi edes alunperin piti poistaa?
Koska Muskilla on edelleen täyspsykoosi "ihan kohta tulevasta" itseajavuudesta, jolloin kaikki "ylimääräiset" kontrollit ohjaamossa on "turhia". Teslojen sisustan koko design käy täydellisesti järkeen kun ymmärtää, että Muskin märissä päiväunissa kuskikin on "ihan kohta" pelkkä matkustaja, joka ei kaipaa muuta kuin ison ruudun viihdyttämään.

On myös aika selvää, että Musk on nimenomaan se ajava voima tämän (ja monen muun Teslan idioottimaisuuden) takana, mikä on yksi syistä miksi Musk "henkilöityy" Teslan toimarina huomattavasti enemmän kuin vaikkapa joku Volkkarin Hans/mikälie. Harmi vaan, että nyt on laitettu erittäin pahasti kärry hevosen edelle ja ollaan todellisuudessa vielä ihan saatanan kaukana aidosta itseajavuudesta, jolloin kaikki nämä itseajavuus edellä tehdyt suunnitteluratkaisut tekevät meidän vajavaisten lihasäkkien ajokokemuksesta aika tarpeettoman surkean.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
737
Vuoden ajellut Yokella. En enää ikinä vaihtaisi vapaaehtoisesti pois.
Vilkkuihin tottui ~kahdessa viikossa ja niitä on huomattavasti mukavampi käyttää peukalolla kuin viiksiä koko kädellä.

Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.

Tuntuu "valitukset" näistä tulevan lähinnä niiltä, jotka eivät ole ajaneet ko. toiminnoilla, koeajoa enemmän, ja joilla on ennakkoluuloja.

Muistelenko omiani, että samanmoinen päivitys tulossa myös uuteen kolmoseen (tuo automaattinen suunnan vaihto käännöksissä ja peruutuksissa)? Tällä hetkellä se automaattinen ajosuunnan valinta toimii kyllä hyvin suurimman osan ajasta, eli aika harvoin tarvitsee näytöltä valita, tai muuttaa. Olen muuten täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että vilkkunapit on huomattavasti mukavammat käyttää ja itsehän ajelen arkipäivät "viiksellisellä" autolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 003
Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.
Toivottavasti tämä automaattinen vaihdevalitsin -ominaisuus tulisi OTAna vanhoihinkin. Kuulosti jo tulleessaan sen verran fiksulta idealta, mutta harmittavasti vanhat odottelee vielä rannalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 951
Paljonko teillä vilkkunappeihin tottuneilla on ajokokemusta yleisesti? Useita vuosikymmeniä ajaneena minun on äärimmäisen vaikea kuvitella, että rattivilkku olisi hyvä idea (minulle) vaikka miten ajaisin sillä. Vilkkuviiksi tulee niin paljon selkärangasta (ja esim. EX30 ei-lukittuva viritelmä sai raivon partaalle). Nykyisessä autossani jo pelkästään se, että volume ja vakkari napit ovat aiempiin nähden eri puolilla rattia ärsyttää niin maan perkeleesti 20 tkm jälkeenkin. Viiksettömyys jäänee onneksi lyhytaikaiseksi perseilyksi, kun testaajat alkavat enemmän kiinnitämään huomiota käytettävyyteenkin. Olikohan se uutinen tässä vai yleiset ketjussa. Tuskin Teslakaan vapaaehtoisesti ottaa reilua pistevähennystä sen takia, että käytettävyys ei ole kohdallaan turvallisuuden suunnasta tarkastellessa. Ja tykkäsi vilkkunapeista tai ei, niin selkeä käytettävyys- ja sekaannusongelmahan niissä on, jos ratti on voimakkaasti käännetyssä asennossa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 613
Sehän ei tarkalleen tainnut koskea viiksettömyyttä vaan kosketusnäyttöön näppäinten vientiä, ratissa oleva fyysinen vilkkupainike täyttää siis ehdot.

Silti viiksien kannattaja.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 010
Sitä odotellessa että ne napit korvataan visioimillani hipaisualueilla joilla vilkutetaan modernisti swaippaamalla ratin käännön suuntaan. :smoke:

Tai sit tää tulee keskinäyttöön jollain neljän sormen liikkeellä tehtäväksi.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
156
Paljonko teillä vilkkunappeihin tottuneilla on ajokokemusta yleisesti?
Jos viittaat yllä olevaan viestiini niin on tässä yli 25 vuotta ajeltu.

Ja tykkäsi vilkkunapeista tai ei, niin selkeä käytettävyys- ja sekaannusongelmahan niissä on, jos ratti on voimakkaasti käännetyssä asennossa.
No ei ole IMHO. Ei se ole sen vaikeampaa kuin viiksien kanssa. Se vilkku on aina samassa paikassa Yoken ulkoreunalla, sinne se käsi ohjautuu ihan automaattisesti. En mä tätä ikinä enää edes ajattele ajaessa. Tämän lisäksi näiden käyttö on kaikessa muussa ajamisessa helpompaa vs. viikset - vain pieni peukalon liike.
(PS. Ajelin joitain viikkoja laina-autolla, jossa oli pyöreä ratti ja vilkkuviikset - siinä tämä oli hieman haasteellisempaa tiukoissa tilanteissa kun ei ole sitä Yoken kulmikkuutta mutta kyllä siihenkin tottui.)

Useita vuosikymmeniä ajaneena minun on äärimmäisen vaikea kuvitella, että rattivilkku olisi hyvä idea (minulle) vaikka miten ajaisin sillä. Vilkkuviiksi tulee niin paljon selkärangasta (ja esim. EX30 ei-lukittuva viritelmä sai raivon partaalle). Nykyisessä autossani jo pelkästään se, että volume ja vakkari napit ovat aiempiin nähden eri puolilla rattia ärsyttää niin maan perkeleesti 20 tkm jälkeenkin.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta jos "asenne" on tämä niin sitten se auto ei varmasti ole sinulle. Näitä ennakkoluuloja tuntuu monella olevan + jos ei halua oppia / muuttaa tapojaan uutta niin sitten on varmastikin hyvä pysyä siinä vanhassa, tutussa ja turvallisessa.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
737
Itse +10 vuotta ajaneena, niin vilkkunappien käyttöön tottui kyllä nopsaan. Myös pyöreällä ratilla peukalo hakeutuu automaattisesti oikeaan paikkaan. Toki muutamilla ensimmäisillä kerroilla oli vähän hakemista liikenneympyrässä ja joutui vilkaisemaan rattia, mutta normaalit kaistanvaihdot yms. sujuivat jo autonhakureissulla.

Sen verran voin miinusta vilkkunapeille antaa, että joskus parkkipaikalla joutuu vilkaisemaan rattia, jos se ratti on lähes ääriasennossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 219
Vuoden ajellut Yokella. En enää ikinä vaihtaisi vapaaehtoisesti pois.
Vilkkuihin tottui ~kahdessa viikossa ja niitä on huomattavasti mukavampi käyttää peukalolla kuin viiksiä koko kädellä.
Sinuako ei siis häiritse esim. liikenneympyrästä poistuttaessa käyttää vilkkua näin:
1718792442505.png


Muutaman kerran on tullut nähtyä kun uusi M3 jo poistunut ympyrästä vilkuttamatta, eli jos kyseessä ei ole koeajotilanne niin sitten Tesloista on tulossa uusi Bemari.


Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.

Tuntuu "valitukset" näistä tulevan lähinnä niiltä, jotka eivät ole ajaneet ko. toiminnoilla, koeajoa enemmän, ja joilla on ennakkoluuloja.

Kuinka hyvin se siis arvaa oikean ajosuunnan esim. parkkipaikalla ruutuun paremmin vekslatessa? Entä kun lähdetään pois parkkiruudusta, osaako se oppia ajotottumuksista ettei tosiaan haluta ajaa nurmikolle vaan peruuttaa? Ainakin youtube videoiden mukaan ekat versiot ilmeisesti tartti seinää tai jotain muuta konkreettista pystyäkseen arpomaan suunnan ja normaalitilanteessa oli hukassa ajosuunta ja piti ruutua naputella.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
897
Kovimpa on tiukka ympyrä kun noin paljon pitää rattia pyörittää...
Samaa mietin. Eipä silti. Vaikka uskon joidenkin tykkäävän nappivilkuista, niin en kyllä hyvällä tahdollakaan usko saatika keksi yhtään asiaa, joka siinä Yoke-ratissa edes voisi olla paremmin kuin pyöreässä ratissa. Varmaan siihenkin joo tottuu, mutta yhtään mitään lisäarvoa ei tuo mihinkään se, että siinä ruorissa on alue josta ei pysty ottamaan kiinni. Itse ajan jo maantielllä lähtökohtaisesti niin, että kyynärpää lepää ikkunalaudalla ja kämmen ratin päällä. Yoken kanssa menisi vammailuksi jo tuossa kohtaa.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
156
Ei ole ainakaan vielä tullut noin tiukkaa liikenneympyrää vastaan, vaan ihan on pystynyt pitämään molemmat kädet ratissa -> vilkku löytyy peukalon alta, kuten normaalistikin.
Tämä.
Molemmat kädet ratissa, käsi liikkuu sen mukana ja vilkkua painetaan peukalolla --> se on ihan oikealla ja luonnollisella kohdalla, liikenneympyrässäkin.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
156
Kuinka hyvin se siis arvaa oikean ajosuunnan esim. parkkipaikalla ruutuun paremmin vekslatessa? Entä kun lähdetään pois parkkiruudusta, osaako se oppia ajotottumuksista ettei tosiaan haluta ajaa nurmikolle vaan peruuttaa? Ainakin youtube videoiden mukaan ekat versiot ilmeisesti tartti seinää tai jotain muuta konkreettista pystyäkseen arpomaan suunnan ja normaalitilanteessa oli hukassa ajosuunta ja piti ruutua naputella.
Tällä hetlellä 99% menee oikein.
Jos edessä eikä takana ole mitään, niin vaikeahan kenenkään muun kuin sinun on tietää mihin suuntaan pitäisi lähteä.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
156
Vaikka uskon joidenkin tykkäävän nappivilkuista, niin en kyllä hyvällä tahdollakaan usko saatika keksi yhtään asiaa, joka siinä Yoke-ratissa edes voisi olla paremmin kuin pyöreässä ratissa. Varmaan siihenkin joo tottuu, mutta yhtään mitään lisäarvoa ei tuo mihinkään se, että siinä ruorissa on alue josta ei pysty ottamaan kiinni. Itse ajan jo maantielllä lähtökohtaisesti niin, että kyynärpää lepää ikkunalaudalla ja kämmen ratin päällä. Yoken kanssa menisi vammailuksi jo tuossa kohtaa.
Päinvastoin. Autolla ajetaan pääosa ajasta kuta kuinkin suoraan jolloin siitä Yoken "nelikulmaisesta" on huomattavasti parempi pitää kiinni. Nimenomaan, kyynärpää lepää ikkunan vieressä ja toinen käsi SUORALLA osuudella (eikä pyöreällä ratilla), joko pystysuoran tai vaakasuoran suoralla osuudella. Toinen asia on se, että MS:n osalta Yoken takana oleva ruutu näkyy kokonaisuudessaan, joissa navi, nopeusnäyttö, kuolleet kulmat, muut autot näkyy, jne. Pyöreällä ratilla tämä oli todella ärsyttävää kun osa näytöstä oli piilossa ja piti kuikuilla.

IMHO, ei kyse ollut mistään tottumisesta vaan aidosti olen sitä mieltä, että se on parempi. Mutuilu asiasta on erikoista, jos ei ole sitä kokeillut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 951
Ei oikeasti millään pahalla, mutta jos "asenne" on tämä niin sitten se auto ei varmasti ole sinulle. Näitä ennakkoluuloja tuntuu monella olevan + jos ei halua oppia / muuttaa tapojaan uutta niin sitten on varmastikin hyvä pysyä siinä vanhassa, tutussa ja turvallisessa.
Mitäs asennetta se muka on, jos tietää mitä haluaa ja mistä ei pidä? Ihan sama tässä on kuin aikanaan robottivaihteisen pösön koeajon kanssa. Yksi ympyrä ja homma oli selvä. Minä en ala mistään munistani sitä nappia kaivelemaan ja arpomaan kumpaan suuntaan pitää painaa. Se, että ongelman kanssa voi oppia elämään, ei poista sitä ongelmaa.

Toiseen viestiisi liittyen perinteinen ratti + hud on valovuoden edellä joke-kikkailuja, jos mittariston näkyvyys on tärkeää.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
156
Mitäs asennetta se muka on, jos tietää mitä haluaa ja mistä ei pidä? Ihan sama tässä on kuin aikanaan robottivaihteisen pösön koeajon kanssa. Yksi ympyrä ja homma oli selvä. Minä en ala mistään munistani sitä nappia kaivelemaan ja arpomaan kumpaan suuntaan pitää painaa. Se, että ongelman kanssa voi oppia elämään, ei poista sitä ongelmaa.

Toiseen viestiisi liittyen perinteinen ratti + hud on valovuoden edellä joke-kikkailuja, jos mittariston näkyvyys on tärkeää.
Kuten totesin ja selvästi olit samaa mieltä, silloin kantsii pysyä siinä minkä tietää.

HUD ei ikinä voita oikeaa näyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 977
Näkisin kyllä vaihdevalitsimen paikan ja formaatin täysin yhdentekevänä asiana nykyaikaisessa automaattivaihteisessa autossa. Tuossahan taisi olla vielä joku automatiikka, jonkä kuvittelisi toimivan juurikin tuollaisessa kuvailemassasi tilanteessa, jossa siihen saattaa joutua koskemaan useammin kun kerran lyhyen ajan sisään.

Vilkkuvivun puuttumista en itsekään ymmärrä, joskin aika suuri numero siitä on tehty Teslan kohdalla ottaen huomioon ettei ihan uusi asia ole kyseessä ja muutkin valmistajat tuon kanssa vammailevat.
Niin no muuten ihan sama, paitsi sitten kun venkslaa ahtaaseen paikkaan. Ainakin tuo model Y:ssä oleva vaihdevipu on varsin näppärä tässä. Toki siis jos tuon korvaa automaatti valitsin joka arvaa mihin suuntaan halutaan niin sitten tietysti ihan hyvä, mutta taitaa vaatia jarrun painamista että vaihtaa eteen/taakse?

Mutta kuten sanottu en ole itse kokeillut, joten voi olla ihan hyväkin tuo vaihde viiksettömyys, täytyy joskus käydä huvikseen koeajolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 951
Kuten totesin ja selvästi olit samaa mieltä, silloin kantsii pysyä siinä minkä tietää.

HUD ei ikinä voita oikeaa näyttöä.
Niin, mutta ei se sitä tarkoita, että minulla asennetta ja ennakkoluuloja. Erilaisia toteutuksia, kun kokeilee, niin tietää mikä itseä eniten miellyttää. Osa kuten napit "väärällä" puolilla rattia on pieni ärsytys, johon ehkä tottuu tai ei, toiset sellaisia jonka takia jää auto kauppaan. Vilkkunapit, keskikonsolinäyttö ja puutuvat tutkat& paskat pyyhkijät uuden kolmosen tapauksessa. Yoke olisi samalla listalla myös.

Siinä missä vilkkunapit ovat turvallisuuteen heikennys, HUD on merkittävä parannus, kun tiestä ei tarvitse ottaa katsetta irti. Kaikkea tietoa siihen ei tietysti saa, mutta navi & nopeus riittää jo pitkälle. Noissa on myös se hyvä puoli, että sen saa poiskin jos ei tykkää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 886
Viestejä
4 271 445
Jäsenet
71 577
Uusin jäsen
DieMannschaft

Hinta.fi

Ylös Bottom