Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
919
FSD:stä haaveileville: luotattako laatuun, kun se on näin heikkoa reippaasti kalliimmissakin hankkeissa ja Muski keimailee kansikuvina molemmissa? Viittaan siis SpaceX:n
Aikamoinen postaus, mitä tähän nyt sanoisi. En varmastikkaan täysin luota FSD ominaisuuksiin, mutta avaruusraketin epätäydellinen lentorata ei kyllä liity siihen. Rakettitiede on sellaista toimintaa että mikään firma ei ole koskaan handlannut sitä täydellisesti. Parhaimmillakin raketeilla on jollain tasolla epäonnistuneita laukaisuja tilillään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Huomautus - mitä jos jättäisit tuollaiset "kieli poskella" offtopicit kirjoittamatta, seurauksena vain keskustelun sotkeutumista
Aikamoinen postaus, mitä tähän nyt sanoisi. En varmastikkaan täysin luota FSD ominaisuuksiin, mutta avaruusraketin epätäydellinen lentorata ei kyllä liity siihen. Rakettitiede on sellaista toimintaa että mikään firma ei ole koskaan handlannut sitä täydellisesti. Parhaimmillakin raketeilla on jollain tasolla epäonnistuneita laukaisuja tilillään.
Ihan kieli poskella postaus. Ainoa totuuteen liippaava on vaikutelma jatkuvasta beta-testaamisesta "asiakkailla". :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Ihan kieli poskella postaus. Ainoa totuuteen liippaava on vaikutelma jatkuvasta beta-testaamisesta "asiakkailla". :hmm:
Uskomaton postaus teslaketjuun sulta kyllä tuo 2015 falcon 9 uutinen... kommenttina niin mitenkäs on mennyt Muskilla ja SpaceX:llä tuon jälkeen? Yksi epäonnistunut raketti 2016 joka räjähti alustalle ja sen jälkeen ollut 100% toimintavarmuus. Kantoraketit laskeutuvat autonomisesti ja rutiinilla. Hallitsee suvereenisti laukaisubisnestä ja on selvästi halvin palveluntarjoaja. Lentää ISS huoltotoimitukset SEKÄ miehistön. Kehittää uutta täysin uudelleen käytettävää järjestelmää, joka tiputtaa kustannukset kymmenesosaan vs falcon9 ja tappaa loputkin kilpailijat.

Uskon että samankaltainen kehityskaari nähdään myös FSD:n kanssa. Alkuvuosina muutamia kolareita kunnes softa saadaan hiottua ja sen jälkeen kolaritaajuus on erittäin alhainen. Matkustamisen kustannukset tulevat laskemaan rajusti ja Teslan markkinaosuus kaikesta matkustamisesta voi olla merkittävä. Tähän on toki vielä aikaa, muttei ole poissuljettu tulevaisuus.

Itse en pidä pahana että asiakkailla on mahdollisuus olla mukana betassa. Tuo on kuitenkin täysin eri asia onko "betatestaajana" kaikki asiakkaat halusta riippumatta vai pieni nörttiporukka joka erikseen pyytää ja maksaa päästä mukaan betaan. (Toki AP kehitettiin vähän samankaltaisella konseptilla ja laajemmalla yleisöllä joka on vähän so-so, toki taisi olla oletuksena pois päältä). Lisäksi fsd kehitys ei olisi mahdollista ilman massiivista dataa keräävää autolaivuetta, joten jos neuroverkkoja halutaan opettaa laadukkaalla tosimaailman datalla ja autonomiaa halutaan oikeasti edistää niin ei taida olla vaihtoehtoja. (Ja ei, en lue tähän mukaan hdmaps pohjaisia menetelmiä jotka toimivat vain rajatulla alueella ennalta määrätyillä "raiteilla").

Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna. :lol: :coffee:
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa. :)
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä
Mahdollisesti sen puhtaasti kamerapohjaisen ratkaisun, jos siis pitävät linjasta kiinni ja hommassa ei kestä 10+ vuotta. Huomauttaisin, että muut uskaltaa jo tuoda "level 3" kamaa ulos.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Itse en pidä pahana että asiakkailla on mahdollisuus olla mukana betassa. Tuo on kuitenkin täysin eri asia onko "betatestaajana" kaikki asiakkaat halusta riippumatta vai pieni nörttiporukka joka erikseen pyytää ja maksaa päästä mukaan betaan. (Toki AP kehitettiin vähän samankaltaisella konseptilla ja laajemmalla yleisöllä joka on vähän so-so, toki taisi olla oletuksena pois päältä). Lisäksi fsd kehitys ei olisi mahdollista ilman massiivista dataa keräävää autolaivuetta, joten jos neuroverkkoja halutaan opettaa laadukkaalla tosimaailman datalla ja autonomiaa halutaan oikeasti edistää niin ei taida olla vaihtoehtoja. (Ja ei, en lue tähän mukaan hdmaps pohjaisia menetelmiä jotka toimivat vain rajatulla alueella ennalta määrätyillä "raiteilla").

Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna. :lol: :coffee:
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa. :)
Tuo on toki totta, että betaan pitää itse liittyä ja olla tarpeeksi turvallinen kuski, että voi edes hakea mukaan. Mutta silti FSD:n betatestaus tavallisten ihmisten autoissa normaalin liikenteen seassa on vähän harmaalla alueella. Moni kun luottaa siihen kuitenkin liikaa ja sitten tulee näitä "it almost killed me" videoita. Ehkä olisi turvallisempaa vaan pitää se siinä varjomoodissa, eli kuski ajaa itse ja autopilot sitten arpoo taustalla, että ajaako kuski samalla- vai erilailla kuin FSD softa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna. :lol: :coffee:
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa. :)
Olen kyllä erittäin iloinen että Euroopassa yhteiskunta on vielä siinä jamassa että oligarkit ja kaltaisesi eivät voi vaarantaa muiden turvallisuutta leikkimällä keskeneräisillä tekeleillään julkisilla teillä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Uskon että samankaltainen kehityskaari nähdään myös FSD:n kanssa. Alkuvuosina muutamia kolareita kunnes softa saadaan hiottua ja sen jälkeen kolaritaajuus on erittäin alhainen. Matkustamisen kustannukset tulevat laskemaan rajusti ja Teslan markkinaosuus kaikesta matkustamisesta voi olla merkittävä. Tähän on toki vielä aikaa, muttei ole poissuljettu tulevaisuus.
Itse en usko että nykyisellä sensoripaketilla FSD toteutuu koskaan, homma vaikeutuu ekspontentiaalisesti kun niitä viimeisiä vaadittavia prosentteja haetaan. Eli ei pelkästään softaongelma vaan ego-ongelma, jossain kohtaa Muskin pitää antautua ja todeta että ainakaan nykyisellä kamerasetillä sitä ei tulla ratkaisemaan, itse uskon myös että lidar on keskeinen osa ratkaisua sitten kun ensimmäiset lv4/5 autot joskus tulevat.

Mutta tuo matkustamisen kustannusten tippuminen rajusti on kyllä mielenkiintoinen väite, suoraan Muskilta kopioitu eikä sitä ole juuri haastettu, olisi kiva kuulla näkemyksiä mistä se halventuminen konkreettisesti tulee. Ymmärrän että esim. taksikuskin palkka jää pois mutta sekin vaikuttaa rajallisesti.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Mutta tuo matkustamisen kustannusten tippuminen rajusti on kyllä mielenkiintoinen väite, suoraan Muskilta kopioitu eikä sitä ole juuri haastettu, olisi kiva kuulla näkemyksiä mistä se halventuminen konkreettisesti tulee. Ymmärrän että esim. taksikuskin palkka jää pois mutta sekin vaikuttaa rajallisesti.
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Hyvää ajatusta. Tähän lisäksi vielä jos kyytipalvelun hinta on yksityisautoilua edullisempi niin moni varmasti harkitsee onko oman auton pito järkevää jos käyttö on tyyppiä kauppakassi + satunnaisia reissuja -> koko ajosuorite uuteen palveluun. Lisäksi roboautosähkis voi olla kilpailija lyhyehkön matkan bussille, tyyliin 50-100km suunta ovelta ovelle. Toimiessaan ja hinnan ollessa kilpailukykyinen käyttökohteita varmasti löytyy. Mutta kuten totesin niin palataan jonkun vuoden päästä asiaan... ei ole tämän eikä ensivuoden asia.

E: oftopikkia kyllä ja voitas siirtää nämä tuonne autonomia -ketjuun. Tässä triidissä voitaisiin puhua nykyraudasta, saatavuudesta ja ominaisuuksista. :coffee:
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
919
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes :) Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Joo tämä laskelma on ihan ymmärrettävä ja nähnyt näitä aikaisemminkin mutta se ehkä jää vähän puolitiehen.

Lähinnä hain tässä näkökulmaa Teslan kannalta, näitä autonomisia autoja on muualtakin suunnalta tulossa ja paljon pidemmälläkin. Antaako Teslan omistajat autonsa taksikäyttöön jos siitä saa vaikkapa 10€ päivä miinus kulut (tämä nyt esimerkkinä). Jos näitä autonomisia autoja on "kymmeniä tuhansia" vaikka Suomessa niin markkinatalous pitää huolen siitä että hinnat tulevat vauhdilla alas matkojen osalta, silloin moni miettii että jääkö Tesla ostamatta.

Mutta joo, kuuluu varmaan paremmin toiseen ketjuun tämä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
814
Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes :) Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
Onhan tuon konseptia esitelty Teslan toimesta jo 2015. Varmasti satoja kertoja helpompi ratkaistava ongelma, kuin se auton ohjaaminen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Onhan se jo tiedossa että kamerat menee vaihtoon. Eivät pysty lukemaan led-tauluja. Se on eri asia saako ne FSDn hinnalla vai meneekö omasta pussista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes :) Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
Tuossa olisi osittain ideaa, että autot saataisiin yöllä käymään lataamassa itsensä täyteen "latausfarmeissa". Siis alue, missä iso määrä latauspisteitä. Riskit autopilotin sekoamistilanteissa olisi paljon pienemmät vrt. Ruuhka-ajan liikenne.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 255
Mahdollisesti sen puhtaasti kamerapohjaisen ratkaisun, jos siis pitävät linjasta kiinni ja hommassa ei kestä 10+ vuotta. Huomauttaisin, että muut uskaltaa jo tuoda "level 3" kamaa ulos.
Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty Euroopan tasolla puhumattakaan Suomen käytöstä kun tällä hetkellä lainsäädäntö rajattu alle 60kmh moottoritiellä käyttää avustinta Saksassa. Käsittääkseni täysi 3lvl hakusessa EU tasolle, mutta menee tod näk ensi vuoden puolelle, jolloin saa käyttää 130 kmh ja yleiset tiet. Tuohon liittyen oli tulossa keväällä autopilottiin isompi päivitys eu tesloihin. Näyttää että 4lvl tullee EU alueella käyttöön yksityisille autoilijoille aikaisintaan 2024/2025. Kerkeää noita antureita ja kameroita Tesla päivittää tarpeen mukaan tulevina vuosina kun nuo tulevat Sonyn kamerat oli about 10 dollarin hintaisia niin kyseessä ei kovin kalliista elementeistä ole. Tuolla hieman byrokratian kiemuroita esiteltynä:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty
Level 3:n hyöty on siinä, että se laittaa autovalmistajan olemaan jo vastuussa enemmän tuotteistaan. Se kertoo että ollaan päästy jo aika pitkälle suhteessa siihen että heitetään tuote joka arpoo mennäänkö tänään vasemmalle vai oikealle.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
163
FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.
Tulosta tämä viesti kehyksiin seinälle ja lisää siihen boksit "olin oikeassa" ja "olin väärässä" ja ohjeet ruksata toinen 1.1.2030
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty Euroopan tasolla puhumattakaan Suomen käytöstä kun tällä hetkellä lainsäädäntö rajattu alle 60kmh moottoritiellä käyttää avustinta Saksassa. Käsittääkseni täysi 3lvl hakusessa EU tasolle, mutta menee tod näk ensi vuoden puolelle, jolloin saa käyttää 130 kmh ja yleiset tiet. Tuohon liittyen oli tulossa keväällä autopilottiin isompi päivitys eu tesloihin. Näyttää että 4lvl tullee EU alueella käyttöön yksityisille autoilijoille aikaisintaan 2024/2025. Kerkeää noita antureita ja kameroita Tesla päivittää tarpeen mukaan tulevina vuosina kun nuo tulevat Sonyn kamerat oli about 10 dollarin hintaisia niin kyseessä ei kovin kalliista elementeistä ole. Tuolla hieman byrokratian kiemuroita esiteltynä:
Kyllä tuo kallista on alkaa vaihtamaan kameroita ja tuo Sonyn kamera mikä on nyt näkynyt on vain se etukamera. Ei ne kaikki samanlaisia ole.
10 dollarin kamera kuulostaa hyvältä mutta se onkin aika iso raha kun vuodessa tuleekin 2 miljoonaa autoa ulos. Jos vielä pidetään lupaus voimassa, että FSD:n ostajille tarjotaan ilmaiseksi kamerat, niin näitä taisi olla nyt USA:ssa 800 000 ostettuna.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.

Suomessa ehkä ei tule toteutumaan. Toisaalta kaliforniassa on erilaiset kelit kunhan unohdetaan lake taehoen vuoristot. Tai sitten texas, joka on nykyinen teslan päämaja. Suomi ei ole maailman napa viidellä miljoonalla asukkaallaan.

Mä arvelen, että 2022 kertoo 99.9% varmuudella mihin teslan fsd päätyy. FSD beta on kyllä parantanut toimintaansa, joskin kovin hitaasti. Etenkin 10.9fsd vaikuttaa lupaavalta. Toisaalta messias eli single stack on edelleen vain lupaus elonin silmäkulmassa. Kunhan single stack tulee ja päivittyy pari kertaa niin voi sanoa aika varmuudella mihin teslan fsd tulee pystymään.

Jokerina toki hw4 mitä odotellaan cyber truck:iin luojan vuonna 2023. HW4:ssa on teslan mahdollisuus korjata sensorit ja laskentatehoa sen mukaan mitä on opittu hw3:sta, nykyisistä sensoreista+softasta.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
919
Onhan se jo tiedossa että kamerat menee vaihtoon. Eivät pysty lukemaan led-tauluja. Se on eri asia saako ne FSDn hinnalla vai meneekö omasta pussista.
Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin? :hmm:
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
919
Kyllä tuo kallista on alkaa vaihtamaan kameroita ja tuo Sonyn kamera mikä on nyt näkynyt on vain se etukamera. Ei ne kaikki samanlaisia ole.
10 dollarin kamera kuulostaa hyvältä mutta se onkin aika iso raha kun vuodessa tuleekin 2 miljoonaa autoa ulos. Jos vielä pidetään lupaus voimassa, että FSD:n ostajille tarjotaan ilmaiseksi kamerat, niin näitä taisi olla nyt USA:ssa 800 000 ostettuna.
Lähinnä varmaan kysymys oli siitä että mitä se kuluttajille maksaisi jos tarjottaisiin kamerapäivitystä vanhoihin tesloihin? 10 dollarin kamerat veroineen, tulleineen ja muiden sivukulujen kanssa plus asennus, pääsisikö alle tonnilla? Toki prossun vaihto kameroiden päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin? :hmm:
Missä on HW4 speksit ja raudat? En ole kyllä nähnyt mitään mainintaa tästä Teslalta tai missään. Siitä ei annettu viime vuonna tietoa ja eikä annettu nytkään.
FSD osalta Elon lupaili, että sen lisenssin ostamalla saat uuden raudan ja kamerat. Katsotaan sitten saako vai ei.

Lähinnä varmaan kysymys oli siitä että mitä se kuluttajille maksaisi jos tarjottaisiin kamerapäivitystä vanhoihin tesloihin? 10 dollarin kamerat veroineen, tulleineen ja muiden sivukulujen kanssa plus asennus, pääsisikö alle tonnilla? Toki prossun vaihto kameroiden päälle.
Fender kamerat on tällä hetkellä 340$ + työt. Jos haluaa päivittää REV2:n jossa korjattu se valon paistaminen läpi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin? :hmm:
Mä olen käsittänyt niin, että single stack fsd:ssa kameroista tehdään vektoriavaruus. Vektoriavaruuden pohjalta simuloidaan ja ajetaan kuten "videpelissä"(kappaleita joilla on sijainti ja koko, yhtenäisessä 3d avaruudessa eikä erillisssä kameroissa 2d-tunnistuksina). Jos vektoriavaruus muuttuu todeksi niin erot softassa rajoittuisivat vektoriavaruuden luomiseen ja vektoriavaruuden simulaation kompleksisuuteen. Tuon pohjalta voisi uskoa, että tesla voi tukea hw3 ja hw4 samalla tapaa kuin pelit tukevat eritehoisia laitteistoja. Työtä, mutta ei mahdotonta.

Vektoriavaruus on yhtenäinen 3d-presentaatio missä auton ympärillä olevat kappaleet on mallinnettu 3d-vektoriavaruutena sen sijaan, että yritettäisiin yksittäisistä kameroista tunnistaa kappaleita ja sen jälkeen tunnistusten pohjalta tehdä jotain. Ero kuva vs. vektoriavaruus kuulostaa pieneltä, mutta sen eron merkitys on massiivinen. Tuo vektoriavaruus on ilmeisen hankala toteuttaa, kun sitä single stack softaa edelleen odotellaan.

En usko, että wanhoja hw3 autoja saa päivitettyä täysin hw4:een. Ainakin jossain huhuissa oli puhetta siitä, että hw4 autoissa olisi useampia kameroita kuin hw3:ssa. Eli ei pelkästään vaihdeta kameroita ja auton aivoja parempaan vaan myös muokataan sensorien sijaintia ja määrää. Olisiko osittaisessa päivittämisessä sitten järkeä? Tuskin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Jokerina toki hw4 mitä odotellaan cyber truck:iin luojan vuonna 2023. HW4:ssa on teslan mahdollisuus korjata sensorit ja laskentatehoa sen mukaan mitä on opittu hw3:sta, nykyisistä sensoreista+softasta.
Miksi ollaan HW4:ssa jo kohta, kun Eloni sanoi ~5 vuotta sitten että rauta on jo autossa valmiina. Softaa hän luvannut aina vuoden päästä jo vuodesta 2014.

Ihan kun tuossa lupailussa olisi joku paskan maku, mutta en oikein saa sitä tuohon kielen päälle...

EDIT: Elon Musk Promises Full Self-Driving "Next Year" For The Ninth Year In A Row

Man, nine times! I love this tradition! Maybe we should make the annual Elon Predicts FSD a gift-giving holiday? Or maybe it could be a holiday where you promise your special someone you’ll get them a wonderful gift within a year.
Jalopnik oli kun tilauksesta näköjään tehnyt minulle uutisen tästä "lupailusta"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 255
Miksi ollaan HW4:ssa jo kohta, kun Eloni sanoi ~5 vuotta sitten että rauta on jo autossa valmiina. Softaa hän luvannut aina vuoden päästä jo vuodesta 2014.

Ihan kun tuossa lupailussa olisi joku paskan maku, mutta en oikein saa sitä tuohon kielen päälle...

EDIT: Elon Musk Promises Full Self-Driving "Next Year" For The Ninth Year In A Row



Jalopnik oli kun tilauksesta näköjään tehnyt minulle uutisen tästä "lupailusta"
Repesin tuolle videolle. No ei se nyt niinkään 2014 luvannut kuin autopilot ominaisuudesta ja puhui siitäkin että toimii 90% mutta joo kaipa tuo tajuaa itsekin että aikataulut lipsuu niissä viimeisissä prosenteissa. Se hw3 onkin ensimmäinen fsd rauta mikä pitäisi vasta toimia ja tulevat hw4/hw5 vain parantavat turvallisuustasoa niin kuin elon on maininnut vertailukohtana x kertaa turvallisempi kuin keskiverto ihminen.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 255
Level 3:n hyöty on siinä, että se laittaa autovalmistajan olemaan jo vastuussa enemmän tuotteistaan. Se kertoo että ollaan päästy jo aika pitkälle suhteessa siihen että heitetään tuote joka arpoo mennäänkö tänään vasemmalle vai oikealle.
Toki. Olikin itsellä ajatuksena että ei suomalainen hyödy 3lvl tason autoista mitään ainakaan vuoteen ja 4lvl hyväksyntään vuosien matka.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Nykyään Elon puhuu että FSD tulee olemaan keskiverto ihmistä turvallisempi. Se jättää kyllä paljon avoimeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Kyllä tuo kallista on alkaa vaihtamaan kameroita ja tuo Sonyn kamera mikä on nyt näkynyt on vain se etukamera. Ei ne kaikki samanlaisia ole.
10 dollarin kamera kuulostaa hyvältä mutta se onkin aika iso raha kun vuodessa tuleekin 2 miljoonaa autoa ulos. Jos vielä pidetään lupaus voimassa, että FSD:n ostajille tarjotaan ilmaiseksi kamerat, niin näitä taisi olla nyt USA:ssa 800 000 ostettuna.
Ongelma ei ole 10usd per kamera, tai edes 100usd per kamera.

Mutta kun Tesla ei voi vain maksaa satkua per auto ja softapäivittää laitteita, vaan töineen se on mahdoton tehtävä kun huoltoverkoston kapasiteetti ei riitä mihinkään massiivisiin vaihtorumbiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Ongelma ei ole 10usd per kamera, tai edes 100usd per kamera.

Mutta kun Tesla ei voi vain maksaa satkua per auto ja softapäivittää laitteita, vaan töineen se on mahdoton tehtävä kun huoltoverkoston kapasiteetti ei riitä mihinkään massiivisiin vaihtorumbiin.
En tuohon vaihtoon ota kantaa mutta yleensä he ovat menneet raha edellä ja optimoineet kulut. Sen takia kaikea pientä kuten muovitappeja ei asenneta koska muutama riittää pitämään pohjan kiinni.

Ainut kello lupaus tulee pitää on FSD ostajat. HW3 asennukset venyivät aika pitkälle kun uusiakin autoja pitää tuottaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
En usko, että elon valehtelee. Se ei vaan tajua miten kompleksista softan tekeminen on. Näkee demon/proton ja miettii, että toihan on viikon päästä valmis. Niinhän sitä helposti luulee, jos ei tiedä mitä pellin alla on. Devaaja ei saa selitettyä elonille niin, että menisi perille asti miksi demon tuotteistaminen tulee viemään vuosia. Voi toki olla, että elonin alla välimanagerit ja devaajatkin ovat liian optimistisia jolloin vika ei olisi täysin elonin muuten kuin sen osalta, että menee kertomaan julkisuuteen liian aikaisin asioista.

Mulla on ollut samanlaisia pomoja. Yhdestä jutusta sanoin, että voi kuule herra esimies, vuoden päästä voi olla valmis, kun asiassa on rauta, käyttis, middleware ja mun komponentti jotka kaikki pitää saada toimimaan supervakaasti. Esimies lupaa ylöspäin, että 2vk päästä kukkuu ja pärisee at scale. Reilun vuoden päästä oikeasti oli done and dusted kaikkien juttujen osalta. Sama esimies käveli mun koko firmassaoloajan aikataulumiinoihin ja lupaili mahdottomia. Tulos revittiin tekijöiden selkänahasta heroic efforttia vaatien ja aikataulut paukkoi joka hommassa.Mut joo, ei tästä sen enempää, kun ketju ei ole mun seikailut aikatauluarvioiden maassa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Devaaja ei saa selitettyä elonille niin, että menisi perille asti miksi demon tuotteistaminen tulee viemään vuosia.
Ei saa selitettyä koska ei kykene, vai ei saa selitettyä, koska ei halua? Karpathy on väärässä ammatissa, jos ei pysty vuosiin sitä hänelle selittämään. Minä epäilen kyllä että Karpathy on sen selittänyt, Elon on sen tajunnut jossain vaiheessa, mutta ego ei anna myöden.

Vai miksi Karpathy on saanut pitää duuninsa vaikka ei kykenisi tuottamaan sitä ajassa jossa Elon luulee? Antaisiko Elon hepun olla töissä joka vuodesta toiseen ei pysty tuottamaan mitä lupasi? Ei oikein vakuuta nyt.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Ei saa selitettyä koska ei kykene, vai ei saa selitettyä, koska ei halua? Karpathy on väärässä ammatissa, jos ei pysty vuosiin sitä hänelle selittämään. Minä epäilen kyllä että Karpathy on sen selittänyt, Elon on sen tajunnut jossain vaiheessa, mutta ego ei anna myöden.

Vai miksi Karpathy on saanut pitää duuninsa vaikka ei kykenisi tuottamaan sitä ajassa jossa Elon luulee? Antaisiko Elon hepun olla töissä joka vuodesta toiseen ei pysty tuottamaan mitä lupasi? Ei oikein vakuuta nyt.
Miten minä voisin tuohon vastata, kun en ole teslalla töissä. Toin oman mielipiteeni esille perustelujen kera. Sinä saat vapaasti olla asioista eri mieltä, kun minä en tiedä mikä totuus on.

Olen nähnyt ihan omakohtaisesti elon musk tyyppistä aikatauluarviointia missä vuoden työ muuttui lupaukseksi kahdesta viikosta vaikka toimitin esimiehelle hyvinkin tarkan listan asioista mitä pitää tehdä ja perustelin, että optimistina menis 6kk, jos mikään asia ei vastusta, todellisuus vuosi kun miettii miten asiat on menneet menneisyydessä. Esimiehen lupaus 2 viikkoa ja tuotannossa ylöspäin. Joskus ei asiat mene jakeluun.

Monessa paikassa olen nähnyt miten proto/demo tuotantoon on ihan jotain muuta kuin mitä management kuvittelee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Hyvää sille kuuluu. Hyvästit ruuhkille tulevaisuudessa kuten tästä vakuuttavasta demonstraatiosta ilmenee:

:facepalm:

Jännityksellä odotan sitä ensimmäistä kunnon a) kolaria b) tulipaloa tuolla tunnelissa. Musk varmasti itsekin tietää, ettei ratkaisu liikenneruuhkiin ole rakentaa lisää autokaistoja, mutta julkisen liikenteen vaihtoehtojen puolestapuhuminen ei liiemmin taida Teslan kurssia kasvattaa l. myydä lisää Tesloja / antaa näkyvyyttä Tesla-brändille.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Hyvää sille kuuluu. Hyvästit ruuhkille tulevaisuudessa kuten tästä vakuuttavasta demonstraatiosta ilmenee:

Ei minkäänlaisia hätäpoistumisteitä, eikä myöskään pelastusreittejä? Sellainen kuolemanloukku sitten. :D

Joku oli kommenteissa sitä mieltä, ettei tulipalokaan ole ongelma, kun autossa on HEPA-suodatin. :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Ei minkäänlaisia hätäpoistumisteitä, eikä myöskään pelastusreittejä? Sellainen kuolemanloukku sitten. :D
"In the unlikely case that a fire does occur, the tunnel’s redundant, bidirectional ventilation system will remove the smoke to allow passengers to safely evacuate.
Loop tunnels are outfitted with emergency exits, fire detection systems, fire suppression systems, and a fire-rated first responder emergency communication system. The systems are tested frequently with local Police and Fire Departments.
Loop vehicles and passengers have direct communications to an Operational Control Center (manned 24/7) via Blue Light Stations, LTE cell service, and WiFi.
Loop tunnels are fully illuminated - and if an incident does occur, Loop has 100% camera coverage (no blind spots!)"
@loopwebsite

Lisäksi sähkispalot on selvästi harvinaisempia kuin polttispalot sekä palon luonne ei ole niin räjähtävä eli alkaa kytemällä ja syttyy täyteen paloon hitaammin -> ihmisillä on enemmän aikaa poistua paikalta. (ei välttämättä, kolarissa ehkä)
En sit tiiä tarkemmin aiheesta just mitään. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Hyvää sille kuuluu. Hyvästit ruuhkille tulevaisuudessa kuten tästä vakuuttavasta demonstraatiosta ilmenee:

Suurin huomio kannattaa keskittää siihen, että noissa tietääkseni on kuljettajat mukana. FSD on kuulemma vuoden päässä valmiina(jälleen), mutta sitä ei saada tunnelissa toimimaan! :rofl2::rofl2:

EDIT: Typoja
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
@loopwebsite

Lisäksi sähkispalot on selvästi harvinaisempia kuin polttispalot sekä palon luonne ei ole niin räjähtävä eli alkaa kytemällä ja syttyy täyteen paloon hitaammin -> ihmisillä on enemmän aikaa poistua paikalta.
En sit tiiä tarkemmin aiheesta just mitään. :rolleyes:
Pitääköhän tuo nyt paikkaansa? Polttispalot eivät ole itseasiassa "räjähtäviä" toisin kuin elokuvissa vaan yleensä moottorissa alkaa savuta selvästi ennenkuin mitään liekkejä näkyy, käsittääkseni valtaosa polttispaloista ei koskaan leviä moottoritilasta matkustamoon ellei kyseessä ole tuhopoltto.

Sähkiksissä onkin sitten eri asia kuten ollaan aika monesta videosta nähty, pahimmillaan sähkiksen palo on niin nopea ettei aikuinenkaan välttämättä kerkeä ulos autosta kun akku pistää koko auton liekkeihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Pitääköhän tuo nyt paikkaansa? Polttispalot eivät ole itseasiassa "räjähtäviä" toisin kuin elokuvissa vaan yleensä moottorissa alkaa savuta selvästi ennenkuin mitään liekkejä näkyy, käsittääkseni valtaosa polttispaloista ei koskaan leviä moottoritilasta matkustamoon ellei kyseessä ole tuhopoltto.

Sähkiksissä onkin sitten eri asia kuten ollaan aika monesta videosta nähty, pahimmillaan sähkiksen palo on niin nopea ettei aikuinenkaan välttämättä kerkeä ulos autosta kun akku pistää koko auton liekkeihin.
No summattuna kuitenkin et palot tunnelissa ei kivoja. :D Voi hyvin olla että etenkin moottoritilasta alkavat palot polttiksilla ei ole niin rajuja nopeasti. Mietin siis alunperin kolaritilannettajossa ainetta valunut tankista alle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Pitääköhän tuo nyt paikkaansa? Polttispalot eivät ole itseasiassa "räjähtäviä" toisin kuin elokuvissa vaan yleensä moottorissa alkaa savuta selvästi ennenkuin mitään liekkejä näkyy, käsittääkseni valtaosa polttispaloista ei koskaan leviä moottoritilasta matkustamoon ellei kyseessä ole tuhopoltto.

Sähkiksissä onkin sitten eri asia kuten ollaan aika monesta videosta nähty, pahimmillaan sähkiksen palo on niin nopea ettei aikuinenkaan välttämättä kerkeä ulos autosta kun akku pistää koko auton liekkeihin.
Lisäksi en nähnyt ainakaan tuossa aiemmassa videossa mitään palosammutusjärjestelmää niissä ahtaissa tunneleissa. Ja jos siellä nyt joku palo syttyy, tai tulee ihan mikä tahansa muu hätä jonossa seisoessa, niin pitäisihän siellä nyt jotain pelastusreittejä olla.

Ja siis en tiedä vaikka jotain olisikin, mutta videolta eivät tällaiset ainakaan käyneet ilmi. Tuossahan oli kyseessä yksisuuntainen poikkeuksellisen ahdas tunneli, joka on täysin tukossa heti kun yhdessäkin autossa (tai sen kuskissa) ilmenee vikaa.

Klaustrofobiasta puhumattakaan -->

1643631898642.png
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
No summattuna kuitenkin et palot tunnelissa ei kivoja. :D Voi hyvin olla että etenkin moottoritilasta alkavat palot polttiksilla ei ole niin rajuja nopeasti. Mietin siis alunperin kolaritilannettajossa ainetta valunut tankista alle.
Moderneilla autoilla taitaa olla erittäin harvinaista että auto syttyy kolarissa palamaan, toki jos sopivassa kulmassa vetää puuhun tai vastaantulevaan niin se tankki kyllä hajoaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Lisäksi en nähnyt ainakaan tuossa aiemmassa videossa mitään palosammutusjärjestelmää niissä ahtaissa tunneleissa. Ja jos siellä nyt joku palo syttyy, tai tulee ihan mikä tahansa muu hätä jonossa seisoessa, niin pitäisihän siellä nyt jotain pelastusreittejä olla.

Ja siis en tiedä vaikka jotain olisikin, mutta videolta eivät tällaiset ainakaan käyneet ilmi. Tuossahan oli kyseessä yksisuuntainen poikkeuksellisen ahdas tunneli, joka on täysin tukossa heti kun yhdessäkin autossa (tai sen kuskissa) ilmenee vikaa.

Klaustrofobiasta puhumattakaan -->

Tuo on juuri se juttu millä tuon saadaan noi "halvaksi" ja Elon Musk/Tesla fanipojat sitä hehkuttaa. Kun ei tee hätäpoistumisteitä, palonsammutus-järjestelmiä ja tekee tunnelista viemäriputken levysen niin onko ihme, että se on halvempi kun joku metrotunneli jossain New Yorkissa.

Kenellekkään muulle ei ole tullut tehdä mitään noin typerää. Kaivetaan kymmenien miljoonien tunneli, jotta voidaan säästää vajaa 10min kävelymatka. Säälittävällä matkustaja määrillä vielä. :D
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Täältä voi käteävästi seurata mitä Elon on lupaillut ja milloin, jokainen voi itse katsoa onko jonkinlaista kaavaa vai ei:
Elon vaikuttaa ihan samanlaiselta sarjaväärinymmärtäjältä ja lupailijalta kuin mun ex pomo. Mä aina sen laitoin laatikkoon "ei se vaan tajua". Jos joku haluaa miettiä asian niin, että elon valehtele tietoisesti niin tää maailma on vapaa. Ei meistä kukaan liene tunne elonia niin hyvin, että voisi todistaa tän asian niin tai näin.

Suomen firmojen historiasta tulee nokian symbian viiveet mieleen. Osa versiostahan myöhästyi 1v+ aikatauluista. Softa nyt vaan on monimutkaista jo ennen kuin siihen laitetaan rauta ja turvallisuuskomponentit mukaan. Demosta tuotteeksi on kivinen tie.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 198
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom