Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
541
Itse ainakin voin sanoa, että jos rahaa olisi, ostaisin teslan. Ei kiinnosta natiseeko, tai onko joku muu parempi ajettava. Mua kiinnostaa se teknologia siinä, softa, sen päivitykset, kännykkä ohjaukset, autopilot pitkähkö toimintamatka sähkölle jne.

En mä oikein keksi muutakaan sähköautoa minkä edes suostuisin ottamaan, saati ostamaan.
Eli periaatteessa ostaisit Tokmannilta 20 euron duffelin Louis Vuittonin hinnalla... No meitä on moneksi...
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 584
Eli periaatteessa ostaisit Tokmannilta 20 euron duffelin Louis Vuittonin hinnalla... No meitä on moneksi...
On kyllä todella ontuva vertaus.
Teslassa on siellä softan tarjoamalla puolella paljon sellaista mikä on vuosia edellä muita merkkejä. Toisin kuin ainoallakaan Tokmannin tuotteella hinnasta riippumatta.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
541
On kyllä todella ontuva vertaus.
Teslassa on siellä softan tarjoamalla puolella paljon sellaista mikä on vuosia edellä muita merkkejä. Toisin kuin ainoallakaan Tokmannin tuotteella hinnasta riippumatta.
Mikä on vuosia edellä? Kiinalaiset kopioineet jo ja tehneet paremman. En ymmärrä.

Autolla ajaminen on muutakin, kuin softaaminen. Se on vuosisatojen kokemus ja tietämys alustageometriasta, jota Teslalla ei ole eikä tule olemaankaan. Mersssu on mersssu ja beeänvee on omaa luokkaansa. Softalla sitä et saa kiinni paitsi niiden mielestä, jotka kaikki hoituu päivityksillä. Ne on ihmisiä jotka eivät tiedä autoistaan mitään
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
68
Mikä on vuosia edellä? Kiinalaiset kopioineet jo ja tehneet paremman. En ymmärrä.

Autolla ajaminen on muutakin, kuin softaaminen. Se on vuosisatojen kokemus ja tietämys alustageometriasta, jota Teslalla ei ole eikä tule olemaankaan. Mersssu on mersssu ja beeänvee on omaa luokkaansa. Softalla sitä et saa kiinni paitsi niiden mielestä, jotka kaikki hoituu päivityksillä. Ne on ihmisiä jotka eivät tiedä autoistaan mitään
Mitä kiinalaista parempaa kopiota voin käydä kaupasta ostamassa?

Ja mikähän tässä alustageometriassa on niin perustavaa laatua pielessä? Hirvenväistötestissäkin tehdään ennätys ja ajokäytöstä kehutaan.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 236
Mikä on vuosia edellä? Kiinalaiset kopioineet jo ja tehneet paremman. En ymmärrä.

Autolla ajaminen on muutakin, kuin softaaminen. Se on vuosisatojen kokemus ja tietämys alustageometriasta, jota Teslalla ei ole eikä tule olemaankaan. Mersssu on mersssu ja beeänvee on omaa luokkaansa. Softalla sitä et saa kiinni paitsi niiden mielestä, jotka kaikki hoituu päivityksillä. Ne on ihmisiä jotka eivät tiedä autoistaan mitään
Ja mikä tässä oli ongelma? Kaikkia ei vaan kiinnosta se alusta ja ajettavuus jne. vaan juurikin ne kaikki digi härvelit siinä autossa. Tämä vaan tuntuu olevan automiehille ihan mahdoton yhtälö käsittää, ja osittain juuri tähän kuitenkin teslankin menestys perustuu.

Toiset valitsee auton vaan alustan mukaan ja toiset sitten auton tietokoneiden mukaan. Ei luulisi olevan muilta pois millä perusteella joku muu autonsa ostaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
68
Ja mikä tässä oli ongelma? Kaikkia ei vaan kiinnosta se alusta ja ajettavuus jne. vaan juurikin ne kaikki digi härvelit siinä autossa. Tämä vaan tuntuu olevan automiehille ihan mahdoton yhtälö käsittää, ja osittain juuri tähän kuitenkin teslankin menestys perustuu.

Toiset valitsee auton vaan alustan mukaan ja toiset sitten auton tietokoneiden mukaan. Ei luulisi olevan muilta pois millä perusteella joku muu autonsa ostaa.
Itellä kolmonen taas on nimenomaan tuon ajettavuuden, voimalinjan ja arjen käytännöllisyyden takia. Ja tuohon kokonaisuuteen ei vain löytynyt mitään vastaavaa. Digidigi ja tietokoneet ei juuri kiinnosta, nyt vuoden jälkeen en edes jatkanut premium connectivityä. FM-radio piisaa itelle. Arvostan toki softan ja päivitettävyyden korkealle, koska sieltä tulee parannuksia myös tärkeisiin perusjuttuihin kuten automaattiset tuulilasinpyyhkijät, uusia ajomoodeja jne. Auto käytännössä paranee vanhetessaan mitä ei ole aikaisemmin omassa autoiluhistoriassa tapahtunu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 522
Mikä on vuosia edellä? Kiinalaiset kopioineet jo ja tehneet paremman. En ymmärrä.

Autolla ajaminen on muutakin, kuin softaaminen. Se on vuosisatojen kokemus ja tietämys alustageometriasta, jota Teslalla ei ole eikä tule olemaankaan. Mersssu on mersssu ja beeänvee on omaa luokkaansa. Softalla sitä et saa kiinni paitsi niiden mielestä, jotka kaikki hoituu päivityksillä. Ne on ihmisiä jotka eivät tiedä autoistaan mitään
Luulisi sillä "vuosisatojen" kokemuksella ja tietämyksella löytyvän pikkuhiljaa kilpailija Teslalle myös näiltä mainitsemiltasi saksalaisilta automerkeiltä. Mitä nyt Model Ässän julkkarista 8 vuotta aikaa. Jos haluaisi vastaavilla ominaisuuksilla varustetun sähköauton niin näyttäisi tosiaan siltä, että olisi hankittava se kiinalainen kopio Teslasta, vaikka kummankaan firman perustajat eivät ole vielä keskiajalla ruvenneet miettimään sähköauton rakentamista ja laittamaan tietotaitoa pankkiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
882
Omasta rantistakin huolimatta pakko myöntää että en täysin ymmärrä tätä Teslan ostajakuntaa. Itse kun olen bensalenkkari niin on lähestulkoon mahdotonta käsittää että juuri niillä asioilla (laatuvaikutelma, äänimaailma, ajettavuus, viimeistely) jotka ovat perinteisesti olleet ihan ykköskriteereitä arvokasta autoa ostaessa, ei ole enää niin suurta merkitystä kun ajoneuvo tarjoaa taas niin paljon muita hyviä puolia joita ostajat arvostava. Itselle tämä vertautuu esim siten että uudesta ässämersusta tehtäisiin "afrikka" -special jossa sisusta tehtäisiin vähän "sinne päin" mutta tuotaisiin paljon lisää digitekniikkaa ja isoa näyttöä yms.

Ymmärtänette logiikan. Ymmärrän kyllä miksi joku näitä ostaa, itselle on vain jotenkin ihan järjenvastainen ajatus lyödä rahaa noin paljon autoon joka on kuitenkin perinteisessä mielessä todella keskeneräisen oloinen. Mutta kuten sanottua, meitä on monenlaisia ja ihmiset painottavat eri asioita autoa ostaessa. Itse miettisin jotakin teslan tapaista (jos voisin ylipäätään sen satkun rahaa lyödä autoon kiinni), vasta siinä kohtaa kun se olisi muiden merkkien ja valmistajien tasolla pelkästään autona ja nuo "teslamaisuudet", eli hienot tingeltangelit ja digiominaisuudet olisi lyöty siihen vielä lisäksi. Ei joko-tai.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
541
Luulisi sillä "vuosisatojen" kokemuksella ja tietämyksella löytyvän pikkuhiljaa kilpailija Teslalle myös näiltä mainitsemiltasi saksalaisilta automerkeiltä. Mitä nyt Model Ässän julkkarista 8 vuotta aikaa. Jos haluaisi vastaavilla ominaisuuksilla varustetun sähköauton niin näyttäisi tosiaan siltä, että olisi hankittava se kiinalainen kopio Teslasta, vaikka kummankaan firman perustajat eivät ole vielä keskiajalla ruvenneet miettimään sähköauton rakentamista ja laittamaan tietotaitoa pankkiin.
Kuplaan investointi on aika kallista puuhaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 469
Omasta rantistakin huolimatta pakko myöntää että en täysin ymmärrä tätä Teslan ostajakuntaa. Itse kun olen bensalenkkari niin on lähestulkoon mahdotonta käsittää että juuri niillä asioilla (laatuvaikutelma, äänimaailma, ajettavuus, viimeistely) jotka ovat perinteisesti olleet ihan ykköskriteereitä arvokasta autoa ostaessa, ei ole enää niin suurta merkitystä kun ajoneuvo tarjoaa taas niin paljon muita hyviä puolia joita ostajat arvostava. Itselle tämä vertautuu esim siten että uudesta ässämersusta tehtäisiin "afrikka" -special jossa sisusta tehtäisiin vähän "sinne päin" mutta tuotaisiin paljon lisää digitekniikkaa ja isoa näyttöä yms.

Ymmärtänette logiikan. Ymmärrän kyllä miksi joku näitä ostaa, itselle on vain jotenkin ihan järjenvastainen ajatus lyödä rahaa noin paljon autoon joka on kuitenkin perinteisessä mielessä todella keskeneräisen oloinen. Mutta kuten sanottua, meitä on monenlaisia ja ihmiset painottavat eri asioita autoa ostaessa. Itse miettisin jotakin teslan tapaista (jos voisin ylipäätään sen satkun rahaa lyödä autoon kiinni), vasta siinä kohtaa kun se olisi muiden merkkien ja valmistajien tasolla pelkästään autona ja nuo "teslamaisuudet", eli hienot tingeltangelit ja digiominaisuudet olisi lyöty siihen vielä lisäksi. Ei joko-tai.
Kupla mikä odottaa poksahtamista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 683
Aika harvalle auto on investointi, mutta kai noita on ihan menestyksekkäästi käytetty takseina. Ainakin paremman latausinfran maissa.
Juuri tuossa myin 10 vuotta sitten uutena itselleni ostetun auton noin 11000€ korkeammalla hinnalla kuin mitä itse siitä maksoin. Tuo oli ihan harkittu ostos silloin myös taloudellisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 828
Teslalla aika hyvin asiat kun porukka valmiita ostamaan jotain 100k autoja eikä ostajia ilmeisesti voisi vähempää kiinnostaa jos vähän rämisee tai muutenkin rakennettu vähän sinnepäin.
No jep.. kuhan tulee softapäivitykset ja on iso näyttö, missä turhia appeja :)

Ja mikä tässä oli ongelma? Kaikkia ei vaan kiinnosta se alusta ja ajettavuus jne. vaan juurikin ne kaikki digi härvelit siinä autossa. Tämä vaan tuntuu olevan automiehille ihan mahdoton yhtälö käsittää, ja osittain juuri tähän kuitenkin teslankin menestys perustuu.

Toiset valitsee auton vaan alustan mukaan ja toiset sitten auton tietokoneiden mukaan. Ei luulisi olevan muilta pois millä perusteella joku muu autonsa ostaa.
Jaa a. Kai se on sitten kiva istua paikoillaan olevassa autossa ihmettelemässä sitä digiä.

Eikös aikalailla kaikissq nykyautoissa ole ihan hyvin digiä, ainakin infotaiment puolella, carplayt ym.
Ketä kiinnostaa se mitä näkyvän puolen alla on, kunhan ne vain toimii? (Ei infotaiment puoli)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
1 342
No jep.. kuhan tulee softapäivitykset ja on iso näyttö, missä turhia appeja :)
Olikos @Tege lläkin jotain suhinaongelmaa kun ovi+tiivisteet falskasi jne? Korjattiinkohan sitä koskaan?

Tulee vaan mieleen faijan Hiluxi missä kojelaudassa rämisi vaimeasti joku, kolmannella kerralla sen ongelman viimein löysivät ja fiksasivat. Auto kävi siis varusteluissa yms. pikkuhommissa pajalla muutenkin, niin siinä yhteydessä tehtiin tuota etsintää takuun puolesta. Ja puhutaan kuitenkin tavallaan ihan tavallisesta työkalusta/pakettiautosta. Olikohan tuolla kaikkinensa noin 50 kiloa hintaa kun sen hankki. Että silleen toimitaan tommoisten kanssa, vois luulla että ns. premium-merkin kanssa myös :)
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 584
No jep.. kuhan tulee softapäivitykset ja on iso näyttö, missä turhia appeja :)


Jaa a. Kai se on sitten kiva istua paikoillaan olevassa autossa ihmettelemässä sitä digiä.

Eikös aikalailla kaikissq nykyautoissa ole ihan hyvin digiä, ainakin infotaiment puolella, carplayt ym.
Ketä kiinnostaa se mitä näkyvän puolen alla on, kunhan ne vain toimii? (Ei infotaiment puoli)
Monessako autossa esim. autopilot toimii siten, että käyttäjät sanoo ettei ilman sitä enää halua ajella? Montako niistä on sähköautoja? Ja vaikka unohdetaan polttoaine, niin montako niistä on ostettavissa Suomesta Teslan hinnalla?
Tai monessako näet suoraan navissa tarkalleen paljonko sulla on polttoainetta jäljellä, kun saavut tankkaamaan ja pystyt navista laskemaan reitin suoraan sen mukaisesti, että minne on optimaalista mennä. Lähinnä nyt sähköautoilla tietty tämä.
Monessako hallitset kännykällä nopeasti kaiken tarvittavan vaikka aamulla ennen töihin lähtöä, tai jos avaimista loppuu patteri kesken reissun, saat silti kännykällä ovet auki.

Tesla on ihan täynnä pienen pieniä juttuja joista monia on bemarilla, mersulla jne. Mutta läheskään kaikkea samassa paketissa samaan rahaan en ole nähnyt. Enkä varsinkaan sähköisenä.

Tesla tuo autoiluun paljon sitä mitä Apple teki tuodessaan iPhonen. Silloinkin esim Nokia naureskeli ettei kukaan tuollaista halua. Ja nyt kaikki puhelimet pohjautuu ensimmäiseen iPhoneen. Applelta puuttui silloin monia tärkeitä asioita ekassa mallissa, esim 3G.
Tesla on ehkä tyypillinen jenkkiauto, kuten joku Chrysler 300C, ovipahvit repsotti jne laatu ei ollu mun mielestä ”vähän sinnepäin”, vaan se oli juurikin amerikkalaista. Mutta sitten se mitä Tesla tarjoaa onkin sitä samaa mitä Apple tarjosi aikanaan.
Apple loi ihan uudet kohderyhmät puhelimien käyttäjille ja samaa tekee nyt Tesla.
Aika useat ”perinteisen auton kannattajat” on niitä Nokian käyttäjiä ja tuntuu että iso osa Teslaa kokeilleista ja niitä ostaneista on juuri sitä uutta kohderyhmää mitä ei välttämättä autoilu ole ennen niinkään kiinnostanut.

Tästä kun mennään 10-15v eteenpäin, niin voi hyvin olla et Tesla on jo kuollut ja kuopattu, mutta eiköhän iso osa autoilusta pohjaudu silloin juuri tän hetken Tesloihin, kuten puhelimet Applen ekaan iPhoneen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 469
@mmst1 Kuljettajan ikkuna falskasi enemmän kuin pelkääjän. Ei korjattu koska se oli in the specs koska valmistaja sallii hiukan ääntä sisään.

Mielestäni Autopilot on hiukan kehittyneempi kuin normi VW kaista/adaptiivinen vakkari mutta ei paljoa. Osassa tilanteita AP ei hallitse tilannetta vaan tekee väärää.

Tesla on ihan kiva, että tulee OTA päivityksiä mutta niiden laatu on aivan järkyttävää paskaa. Vaihtelee aivan saakelisti kerta toisensa jälkeen. Ilmeisesti ei heillä ole aikaa testata kunnolla ja pusketaan ulos sen mitä voi. Teslassa on softan kanssa paljon samaa kuin Applessa mutta Apple sentään myi laitteitaan toimivalla softalla.

Nyt Elonin suurin asia softalla näyttäisi olevan saada Teslat tunnistamaan omina ikoneina ruudussa kuin pelkkinä saippuakoteloina. Voi olla, että Tesla olisi paljon pidemmällä autonomisen ajamisen kanssa jos Elon ei pakottaisi pelkkään kamera+tutka komboon. Tai ns. turhiin ominaisuuksiin kuten pieruäänet jne. Tuntuu, että softan osalta on vielä paljon tehtävää ja näkee sitten helpottuuko asiat kun AP on saatu uudelleen kirjoitettua. Syksyllähän se "tulee".

Vielä on paljon puutteita navissakin, että saisi hyödyn irti. Kuten esim. reitin laskeminen välipysähdyksineen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
68
Monessako autossa esim. autopilot toimii siten, että käyttäjät sanoo ettei ilman sitä enää halua ajella? Montako niistä on sähköautoja? Ja vaikka unohdetaan polttoaine, niin montako niistä on ostettavissa Suomesta Teslan hinnalla?
Tai monessako näet suoraan navissa tarkalleen paljonko sulla on polttoainetta jäljellä, kun saavut tankkaamaan ja pystyt navista laskemaan reitin suoraan sen mukaisesti, että minne on optimaalista mennä. Lähinnä nyt sähköautoilla tietty tämä.
Monessako hallitset kännykällä nopeasti kaiken tarvittavan vaikka aamulla ennen töihin lähtöä, tai jos avaimista loppuu patteri kesken reissun, saat silti kännykällä ovet auki.

Tesla on ihan täynnä pienen pieniä juttuja joista monia on bemarilla, mersulla jne. Mutta läheskään kaikkea samassa paketissa samaan rahaan en ole nähnyt. Enkä varsinkaan sähköisenä.

Tesla tuo autoiluun paljon sitä mitä Apple teki tuodessaan iPhonen. Silloinkin esim Nokia naureskeli ettei kukaan tuollaista halua. Ja nyt kaikki puhelimet pohjautuu ensimmäiseen iPhoneen. Applelta puuttui silloin monia tärkeitä asioita ekassa mallissa, esim 3G.
Tesla on ehkä tyypillinen jenkkiauto, kuten joku Chrysler 300C, ovipahvit repsotti jne laatu ei ollu mun mielestä ”vähän sinnepäin”, vaan se oli juurikin amerikkalaista. Mutta sitten se mitä Tesla tarjoaa onkin sitä samaa mitä Apple tarjosi aikanaan.
Apple loi ihan uudet kohderyhmät puhelimien käyttäjille ja samaa tekee nyt Tesla.
Aika useat ”perinteisen auton kannattajat” on niitä Nokian käyttäjiä ja tuntuu että iso osa Teslaa kokeilleista ja niitä ostaneista on juuri sitä uutta kohderyhmää mitä ei välttämättä autoilu ole ennen niinkään kiinnostanut.

Tästä kun mennään 10-15v eteenpäin, niin voi hyvin olla et Tesla on jo kuollut ja kuopattu, mutta eiköhän iso osa autoilusta pohjaudu silloin juuri tän hetken Tesloihin, kuten puhelimet Applen ekaan iPhoneen.
Aikalailla näin, tunnen kaks tapausta jossa Model 3 on ensimmäinen auto. Aikaisemmin autoilu ei vain ole innostanut. Mutta sen lisäksi sanoisin että kolmosen myötä Tesla houkuttelee yllättävän paljon noita perinteisiä bensalenkkareita ainakin omassa lähipiirissä. Toki siellä on paljon muutosvastarintaa, mutta yhtälailla on heitä jotka näkevät metsän puilta. Varsinkin jenkkifoorumeilla varsin tyypillinen kirjoittelija on entinen bemaristi. Tälläiseksi itsenikin luen ja 3-sarjan bmw olis varmaan vuosi sitten tullu ostettua jos tätä ei olis.

S/X puolestaan kärsii siitä, että niitä verrataan samaan aikaan urheiluautoihin ja edustusautoihin. Tottakai suuntaan tai toiseen puolensa valinneet perustelevat kantaansa itselleen parhain päin. Ajettavuus on huonoa koska mutkiin ne eivät taitu kuten Porschet, toisaalta se on huonoa koska ei yllä S-mersun kaltaiseen mukavuuteen. Todellisuudessa auto tarjoaa sellaisen kokonaisuuden jota kumpikaan edellämainituista, tai oikeastaan mikään muukaan ei tarjoa. Ja siitä sitten joko tykkää tai ei. Äänekkäimmät huutelijat joka tapauksessa useimmiten eivät ole ikinä kyydissä istuneetkaan. Tosin oon mäkin tälläiseen huuteluun/huumoriin syyllistynyt ainakin reaalimaailmassa. VAG tsi/dsg komboineen on aina yhtä hauska juttu vaikken ikinä oo moista omistanu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 683
@mmst1
Mielestäni Autopilot on hiukan kehittyneempi kuin normi VW kaista/adaptiivinen vakkari mutta ei paljoa. Osassa tilanteita AP ei hallitse tilannetta vaan tekee väärää.
Samaa itsekin lukenut, että osa pitää esimerkiksi Kian/Hyundain kaista-avustinta parempana kuin Teslan AP:ta, vaikka niissäkin on parantamisen varaa vaikka kuinka. Seatin toteutus kaista-avustimesta on jopa vaarallinen, kun haluaa yhtäkkiä ajaa päin liikenteenjakajaa..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 469
Samaa itsekin lukenut, että osa pitää esimerkiksi Kian/Hyundain kaista-avustinta parempana kuin Teslan AP:ta, vaikka niissäkin on parantamisen varaa vaikka kuinka. Seatin toteutus kaista-avustimesta on jopa vaarallinen, kun haluaa yhtäkkiä ajaa päin liikenteenjakajaa..
Joo näin kuulemma uusissa, ainakin Mii. Itse ajanut VM 2016 4v ja uudet Seatit kanssa koejajoin ja ne toimivat ok.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
928
Samaa itsekin lukenut, että osa pitää esimerkiksi Kian/Hyundain kaista-avustinta parempana kuin Teslan AP:ta, vaikka niissäkin on parantamisen varaa vaikka kuinka. Seatin toteutus kaista-avustimesta on jopa vaarallinen, kun haluaa yhtäkkiä ajaa päin liikenteenjakajaa..
Yhden kameran LKA-järjestelmä ei kyllä ole lähelläkään AP:n toiminnallisuutta. Toimintaperiaate ja tilanteet, joihin järjestelmä voi vastata, ovat aivan erilaiset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 828
Monessako autossa esim. autopilot toimii siten, että käyttäjät sanoo ettei ilman sitä enää halua ajella? Montako niistä on sähköautoja? Ja vaikka unohdetaan polttoaine, niin montako niistä on ostettavissa Suomesta Teslan hinnalla?
Tai monessako näet suoraan navissa tarkalleen paljonko sulla on polttoainetta jäljellä, kun saavut tankkaamaan ja pystyt navista laskemaan reitin suoraan sen mukaisesti, että minne on optimaalista mennä. Lähinnä nyt sähköautoilla tietty tämä.
Monessako hallitset kännykällä nopeasti kaiken tarvittavan vaikka aamulla ennen töihin lähtöä, tai jos avaimista loppuu patteri kesken reissun, saat silti kännykällä ovet auki.

Tesla on ihan täynnä pienen pieniä juttuja joista monia on bemarilla, mersulla jne. Mutta läheskään kaikkea samassa paketissa samaan rahaan en ole nähnyt. Enkä varsinkaan sähköisenä.

Tesla tuo autoiluun paljon sitä mitä Apple teki tuodessaan iPhonen. Silloinkin esim Nokia naureskeli ettei kukaan tuollaista halua. Ja nyt kaikki puhelimet pohjautuu ensimmäiseen iPhoneen. Applelta puuttui silloin monia tärkeitä asioita ekassa mallissa, esim 3G.
Tesla on ehkä tyypillinen jenkkiauto, kuten joku Chrysler 300C, ovipahvit repsotti jne laatu ei ollu mun mielestä ”vähän sinnepäin”, vaan se oli juurikin amerikkalaista. Mutta sitten se mitä Tesla tarjoaa onkin sitä samaa mitä Apple tarjosi aikanaan.
Apple loi ihan uudet kohderyhmät puhelimien käyttäjille ja samaa tekee nyt Tesla.
Aika useat ”perinteisen auton kannattajat” on niitä Nokian käyttäjiä ja tuntuu että iso osa Teslaa kokeilleista ja niitä ostaneista on juuri sitä uutta kohderyhmää mitä ei välttämättä autoilu ole ennen niinkään kiinnostanut.

Tästä kun mennään 10-15v eteenpäin, niin voi hyvin olla et Tesla on jo kuollut ja kuopattu, mutta eiköhän iso osa autoilusta pohjaudu silloin juuri tän hetken Tesloihin, kuten puhelimet Applen ekaan iPhoneen.
Osaan ajaa itse, ehkä adaptiivinen vakkari ihan jees, nyt on ihan vaan vakkari.

Näen ajotietokoneesta että pääsen 1000km (kun tankki täynnä), jos matkaa määränpäähän on 400km niin tiedän että pääsen samalla tankilla takaisin kotiin. Yleensä kylläkin kerran kuukaudessa käy tankkaamassa, melko pieni vaiva.

Optimaalisin reitti on se mikä on nopein.

Mulla on joku avain kaukosäätimen sisällä millä ovet saa tarvittaessa auki (muutenkin auto ilmoittaa jos patteri loppumassa). Teslassa vissii välillä jäit auton ulkopuolelle jos auto ei ollu verkossa (no nykyään ei kai enää, betatesti auttanu asiaan)

En tiedä mitä pitäs hallita, aamulla autoon ja ajoon.

Apple toi appstoren ja paremman käyttöliittymän kosketusnäytölle.. Kunnes muutkin sai kehittyä käytettävyyden samalle tasolle/ohi.

Muttajoo sähköautoina ihan hyviä range ja kulutus muun muassa, mutta muut aikamoista hypeä valtaosalle ihmisistä. Vähän kuin Apple paitsi hankinta hinta 50-100x suurempi.
 

Joe

Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
315
Eli periaatteessa ostaisit Tokmannilta 20 euron duffelin Louis Vuittonin hinnalla... No meitä on moneksi...
Niinkun sanottiinkin jo onpa ontuva vertaus. Jos ostat 50k+ teslan ja vertaat sitä saman hintaiseen toiseen autoon niin on se vähän eri kun ostaisit halvan duffelin kolmella tonnilla. Itse toisaalta mielummin hankkisin vaikka kaksi tokmannin duffelia yhden LV:n hinnalla kun hävettäisi kantaa designer tuotetta enemmän kuin tokmannin mainosduffelia. Hävettäisi olla pikamuotimerkin kävelevä promo enemmän kuin perustavarakaupan kävelevä promo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
228
Monessako autossa esim. autopilot toimii siten, että käyttäjät sanoo ettei ilman sitä enää halua ajella? Montako niistä on sähköautoja? Ja vaikka unohdetaan polttoaine, niin montako niistä on ostettavissa Suomesta Teslan hinnalla?
Tai monessako näet suoraan navissa tarkalleen paljonko sulla on polttoainetta jäljellä, kun saavut tankkaamaan ja pystyt navista laskemaan reitin suoraan sen mukaisesti, että minne on optimaalista mennä. Lähinnä nyt sähköautoilla tietty tämä.
Monessako hallitset kännykällä nopeasti kaiken tarvittavan vaikka aamulla ennen töihin lähtöä, tai jos avaimista loppuu patteri kesken reissun, saat silti kännykällä ovet auki.

Tesla on ihan täynnä pienen pieniä juttuja joista monia on bemarilla, mersulla jne. Mutta läheskään kaikkea samassa paketissa samaan rahaan en ole nähnyt. Enkä varsinkaan sähköisenä.

Tesla tuo autoiluun paljon sitä mitä Apple teki tuodessaan iPhonen. Silloinkin esim Nokia naureskeli ettei kukaan tuollaista halua. Ja nyt kaikki puhelimet pohjautuu ensimmäiseen iPhoneen. Applelta puuttui silloin monia tärkeitä asioita ekassa mallissa, esim 3G.
Tesla on ehkä tyypillinen jenkkiauto, kuten joku Chrysler 300C, ovipahvit repsotti jne laatu ei ollu mun mielestä ”vähän sinnepäin”, vaan se oli juurikin amerikkalaista. Mutta sitten se mitä Tesla tarjoaa onkin sitä samaa mitä Apple tarjosi aikanaan.
Apple loi ihan uudet kohderyhmät puhelimien käyttäjille ja samaa tekee nyt Tesla.
Aika useat ”perinteisen auton kannattajat” on niitä Nokian käyttäjiä ja tuntuu että iso osa Teslaa kokeilleista ja niitä ostaneista on juuri sitä uutta kohderyhmää mitä ei välttämättä autoilu ole ennen niinkään kiinnostanut.

Tästä kun mennään 10-15v eteenpäin, niin voi hyvin olla et Tesla on jo kuollut ja kuopattu, mutta eiköhän iso osa autoilusta pohjaudu silloin juuri tän hetken Tesloihin, kuten puhelimet Applen ekaan iPhoneen.
Nuo kaikki ominaisuudet mitä listasit löytyy jotakuinkin kaikista autoista?
Joku range nyt on polttiksissakin näkynyt jo kymmeniä vuosia. saati sitten että olisi joku ongelma päästä autoon sisään jos kaukosäätimen patteri loppuu, ok tesla on ongelmallinen päästä sisään jos 12v puolelta on virta loppu koska siinä ei ole mekaanista avainta ollenkaan mikä on ihan joka ikisessä muussa autossa.
Alkaenmallin navitkin osaa suositella reitin taloudellisuuden/nopeuden/ruuhkien perusteella ihan miten itse valitsee.

Ei siinä, teslan voimalinja on kieltämättä varsin hieno mutta ei noi muut ominaisuudet nyt mitenkään mullistavia ole.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 584
No tottakai range näkyy joka autossa, ei se ole pointti... ei jaksa edes jatkaa.
Tämä on oikeasti ihan samaa keskustelua kuin silloin kun se eka iPhone tuli ja jengi piti hulluna kun tilasin sen jenkeistä. ”Perinteisten” omistajat kyllä keksi kaikkeen miten vanha S60 Noksu hoiti saman asian ihan riittävän hyvin. Ja nykyisin kaikilla kosketusnäytölliset luurit..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
228
No tottakai range näkyy joka autossa, ei se ole pointti... ei jaksa edes jatkaa.
Tämä on oikeasti ihan samaa keskustelua kuin silloin kun se eka iPhone tuli ja jengi piti hulluna kun tilasin sen jenkeistä. ”Perinteisten” omistajat kyllä keksi kaikkeen miten vanha S60 Noksu hoiti saman asian ihan riittävän hyvin. Ja nykyisin kaikilla kosketusnäytölliset luurit..
ei kyllä alkuunkaan sama, koska iphone oli aikoinaan oikeasti jotain ihan muuta kaikinpuolin vs vanhat valmistajat, myös laaduntuntu niissä oli varsin premium.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
1 342
Monessako autossa esim. autopilot toimii siten, että käyttäjät sanoo ettei ilman sitä enää halua ajella? Montako niistä on sähköautoja? Ja vaikka unohdetaan polttoaine, niin montako niistä on ostettavissa Suomesta Teslan hinnalla?
Tai monessako näet suoraan navissa tarkalleen paljonko sulla on polttoainetta jäljellä, kun saavut tankkaamaan ja pystyt navista laskemaan reitin suoraan sen mukaisesti, että minne on optimaalista mennä. Lähinnä nyt sähköautoilla tietty tämä.
Monessako hallitset kännykällä nopeasti kaiken tarvittavan vaikka aamulla ennen töihin lähtöä, tai jos avaimista loppuu patteri kesken reissun, saat silti kännykällä ovet auki.

Tesla on ihan täynnä pienen pieniä juttuja joista monia on bemarilla, mersulla jne. Mutta läheskään kaikkea samassa paketissa samaan rahaan en ole nähnyt. Enkä varsinkaan sähköisenä.

Tesla tuo autoiluun paljon sitä mitä Apple teki tuodessaan iPhonen. Silloinkin esim Nokia naureskeli ettei kukaan tuollaista halua. Ja nyt kaikki puhelimet pohjautuu ensimmäiseen iPhoneen. Applelta puuttui silloin monia tärkeitä asioita ekassa mallissa, esim 3G.
Tesla on ehkä tyypillinen jenkkiauto, kuten joku Chrysler 300C, ovipahvit repsotti jne laatu ei ollu mun mielestä ”vähän sinnepäin”, vaan se oli juurikin amerikkalaista. Mutta sitten se mitä Tesla tarjoaa onkin sitä samaa mitä Apple tarjosi aikanaan.
Apple loi ihan uudet kohderyhmät puhelimien käyttäjille ja samaa tekee nyt Tesla.
Aika useat ”perinteisen auton kannattajat” on niitä Nokian käyttäjiä ja tuntuu että iso osa Teslaa kokeilleista ja niitä ostaneista on juuri sitä uutta kohderyhmää mitä ei välttämättä autoilu ole ennen niinkään kiinnostanut.

Tästä kun mennään 10-15v eteenpäin, niin voi hyvin olla et Tesla on jo kuollut ja kuopattu, mutta eiköhän iso osa autoilusta pohjaudu silloin juuri tän hetken Tesloihin, kuten puhelimet Applen ekaan iPhoneen.
Melkeenpä kaikki uudet Volvot:
-Auto Pilot? Pilot Assist löytyy. Käytännössä voi ajaa sen kanssa, harmi vaan että pakko koskettaa rattia
- Löytyy bensana, dieselinä, bensahybridinä, dieselhybridinä, plugin-hybridinä, sähkönä
- Hinnastot alkaen 37 tonnia, varusteet jos ampuu ns. täyteen niin noin 50 tonnia
- Kaikki näyttää rangen, kaikki osaa neuvoa seuraavalle huoltsikalle tankkaamaan (kysyy haluatko ajaa tänne ja tänne Teboilille esim.)
- Vakiona Volvo on Call jolla hoituu: ovien avaus ja sulkeminen, webaston ajastus tai suorakäynnistys (vakiona sekin), auton etäkäynnistys, täydellinen ajopäiväkirja joka on exportattavissa exceliksi tai csv:ksi, auton yleiset tiedot, kulutustiedot (myös esim. Paljonko sähköllä vs. polttonesteellä
- Lisäksi mukaan kuuluu usb-tikun kokoinen ns. surffiavain joka kestää vettä. Voi siis lukita kamat autoon kun painuu biitsille uimaan

Ja huolto? Sulla on omamekaanikko jonka kanssa voit hoitaa kaiken kasvotusten ja soittaa kun tarvii. Jos on vaikeampia ongelmia paljon niin se muistaa sut jo ulkoa ja homma otetaan vakavasti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 469
Melkeenpä kaikki uudet Volvot:
-Auto Pilot? Pilot Assist löytyy. Käytännössä voi ajaa sen kanssa, harmi vaan että pakko koskettaa rattia
- Löytyy bensana, dieselinä, bensahybridinä, dieselhybridinä, plugin-hybridinä, sähkönä
- Hinnastot alkaen 37 tonnia, varusteet jos ampuu ns. täyteen niin noin 50 tonnia
- Kaikki näyttää rangen, kaikki osaa neuvoa seuraavalle huoltsikalle tankkaamaan (kysyy haluatko ajaa tänne ja tänne Teboilille esim.)
- Vakiona Volvo on Call jolla hoituu: ovien avaus ja sulkeminen, webaston ajastus tai suorakäynnistys (vakiona sekin), auton etäkäynnistys, täydellinen ajopäiväkirja joka on exportattavissa exceliksi tai csv:ksi, auton yleiset tiedot, kulutustiedot (myös esim. Paljonko sähköllä vs. polttonesteellä
- Lisäksi mukaan kuuluu usb-tikun kokoinen ns. surffiavain joka kestää vettä. Voi siis lukita kamat autoon kun painuu biitsille uimaan

Ja huolto? Sulla on omamekaanikko jonka kanssa voit hoitaa kaiken kasvotusten ja soittaa kun tarvii. Jos on vaikeampia ongelmia paljon niin se muistaa sut jo ulkoa ja homma otetaan vakavasti.
Samat on juu Mesessäkin toki jos miettii A-sarjaa niin se kaikilla herkuilla on siinä 50t paikkeilla.

Mesessä saa erikseen ostella vielä parkkeerauksen ja pari muuta herkkua. Muuten kuten nuo yllämainitut asiat saa vuosimaksulla mikä on ihan järkevä hinta. Taisi olla peruspaketti 39€ vuosi ja kaikki 150€ vuosi.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
541
Nuo kaikki ominaisuudet mitä listasit löytyy jotakuinkin kaikista autoista?
Joku range nyt on polttiksissakin näkynyt jo kymmeniä vuosia. saati sitten että olisi joku ongelma päästä autoon sisään jos kaukosäätimen patteri loppuu, ok tesla on ongelmallinen päästä sisään jos 12v puolelta on virta loppu koska siinä ei ole mekaanista avainta ollenkaan mikä on ihan joka ikisessä muussa autossa.
Alkaenmallin navitkin osaa suositella reitin taloudellisuuden/nopeuden/ruuhkien perusteella ihan miten itse valitsee.

Ei siinä, teslan voimalinja on kieltämättä varsin hieno mutta ei noi muut ominaisuudet nyt mitenkään mullistavia ole.
Kaikista paras on, kun et pääse sisään jos talvella ovenkahvat on lievästi jäässä. No siihenkin Facebookin vannoutineimmilla faneilla oli ratkaisu, että pitää pitää akkukäyttöistä kuumailmapuhallinta aina mukanaan. Ei ollut kuulemma mikään paha rasti. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
882
No tottakai range näkyy joka autossa, ei se ole pointti... ei jaksa edes jatkaa.
Tämä on oikeasti ihan samaa keskustelua kuin silloin kun se eka iPhone tuli ja jengi piti hulluna kun tilasin sen jenkeistä. ”Perinteisten” omistajat kyllä keksi kaikkeen miten vanha S60 Noksu hoiti saman asian ihan riittävän hyvin. Ja nykyisin kaikilla kosketusnäytölliset luurit..
Paitsi että on ihmisiä jotka pitää esim e90 kommaria tänäkin päivänä paljon parempana puhelimena kuin mitään iPhonea. Ja mulla on kuitenkin iLuurejakin ollut toista kymmentä. Vastaavaa tuotetta en ole vielä löytänyt joka tänä päivänä olisi yhtä toimiva kaikin puolin kuin se oli.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 584
Paitsi että on ihmisiä jotka pitää esim e90 kommaria tänäkin päivänä paljon parempana puhelimena kuin mitään iPhonea. Ja mulla on kuitenkin iLuurejakin ollut toista kymmentä. Vastaavaa tuotetta en ole vielä löytänyt joka tänä päivänä olisi yhtä toimiva kaikin puolin kuin se oli.
Tottakai löytyy, vaikka e90 kohdalla en itse kyllä ymmärrä. Se ei tuntunut silloin hyvältä, eikä todellakaan tuntuisi enää nykyäänkään. Mutta tietysti on ihmisiä. Kyllähän monet ajaa tänäpäivänä 60-70 luvun jenkeillä ympäri vuoden. Enkä itse edes ihmettele sitä, olen itsekin niin tehnyt ja tekisin vieläkin jos ois rahaa syöttää tankkiin se polttoaineen määrä mitä ne vaatii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
882
Joo, no onneksi autoja on monenlaisia niin on joka makuun jotain. Kyllähän monilla muillakin merkeillä on sit merkkiuskollista jengiä, mutta Teslan kohdalla se menee jo ihan kohtuuttomuuksiin. Tuotehan on omalla tavallaan tosi hieno, mutta ainakin tuttavapiirissä tästä keskusteltaessa yksikään teslafaneista ei myönnä siinä olevan mitään lapsuksia vaan tuote on täyttä kultaa. Tuollainen likinäköisyys luonnollisesti provosoi helposti kommentoimaan takaisin jotain pikku laatuongelmista jne.

Ps. en tarkoita siis sinua henk koht, vaan ihan yleisesti merkkifaneja.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 584
Ps. en tarkoita siis sinua henk koht, vaan ihan yleisesti merkkifaneja.
Juu no mua on turha pitää Tesla fanina kun en moista omista, enkä tällä kukkarolla tule omistamaankaan. Parhaillaan autot vaihtunut 5-6 kertaa vuodessa nuorempana, nykyisin 2-3v välein ja merkkejä ollut aivan laidasta laitaan, kuten myös ikähaarukkaa 50 luvulta ylöspäin.
Nyt viimeiseen 10 vuoteen autot on alkaneet mennä enemmän siihen harmaaseen massaan ja alkanu meikälle tuntua vaan kulkineilta. Joku teinipojan into kaikonnut vuosien saatossa. Ei herätä mitään fiiliksiä urheiluautot, uudet mersut, bemarit jne.
Tesla on tasan ainut joka säväyttää, joka kääntää mun pään kun vastaan tulee ja josta voin oikeasti sanoa olevani totaalisen kateellinen jokaiselle joka sellaisen omistaa.
Mutta virheettömiä autoja ei olekaan. Aikanaan taksia ajellessa sain taksipiireissä aikamoiset kurat niskaan kun moitin mersun hallintalaitteiden älyttömyyttä tietyiltä osin ja menin sanomaan, että sen aikaisista työautoista Citroenin C5 oli selvästi mukavampi ajaa/olla kyydissä omasta, että asiakkaiden mielestä. Kyllä mä löytäisin teslasta ihan yhtälailla miljoona juttua jotka tekisin itse toisin. Mutta niin löydän siitä S sarjan mersustakin, vaikka kritisoitavan merkin uskolliselle kuskille se herneen nenään vetääkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
228
Juu no mua on turha pitää Tesla fanina kun en moista omista, enkä tällä kukkarolla tule omistamaankaan. Parhaillaan autot vaihtunut 5-6 kertaa vuodessa nuorempana, nykyisin 2-3v välein ja merkkejä ollut aivan laidasta laitaan, kuten myös ikähaarukkaa 50 luvulta ylöspäin.
Nyt viimeiseen 10 vuoteen autot on alkaneet mennä enemmän siihen harmaaseen massaan ja alkanu meikälle tuntua vaan kulkineilta. Joku teinipojan into kaikonnut vuosien saatossa. Ei herätä mitään fiiliksiä urheiluautot, uudet mersut, bemarit jne.
Tesla on tasan ainut joka säväyttää, joka kääntää mun pään kun vastaan tulee ja josta voin oikeasti sanoa olevani totaalisen kateellinen jokaiselle joka sellaisen omistaa.
Mutta virheettömiä autoja ei olekaan. Aikanaan taksia ajellessa sain taksipiireissä aikamoiset kurat niskaan kun moitin mersun hallintalaitteiden älyttömyyttä tietyiltä osin ja menin sanomaan, että sen aikaisista työautoista Citroenin C5 oli selvästi mukavampi ajaa/olla kyydissä omasta, että asiakkaiden mielestä. Kyllä mä löytäisin teslasta ihan yhtälailla miljoona juttua jotka tekisin itse toisin. Mutta niin löydän siitä S sarjan mersustakin, vaikka kritisoitavan merkin uskolliselle kuskille se herneen nenään vetääkin.
ei jumalauta, aiempia viestejäsi vähän tutkailemalla kehut ja ylistät teslan kaikinpuolin paremmaksi kuin muut ja itsellä ei mitään kokemusta siitä? oletettavasti ei mitään kokemuista kilpailijoistakaan?
Siis porukka fiilistelee jotain mitä ei omista saatii edes ole edes koskaan kokeillut? ei vittu sentään...
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 584
ei jumalauta, aiempia viestejäsi vähän tutkailemalla kehut ja ylistät teslan kaikinpuolin paremmaksi kuin muut ja itsellä ei mitään kokemusta siitä? oletettavasti ei mitään kokemuista kilpailijoistakaan?
Siis porukka fiilistelee jotain mitä ei omista saatii edes ole edes koskaan kokeillut? ei vittu sentään...
Ilmeisesti et ole tutkaillut niitä aikaisempia yhtään kun heti ekassa sanoin että ostaisin jos jonkun ostaisin....
Ja niitä vastaavan luokan bemareita ja mersuja olen kyllä ajanut, teslankin kyydissä kyllä ollut.

Edit: enkä kyllä ole kehunut teslaa kaikin puolin paremmaksi. Koko keskustelu lähti siitä kun sanoin että ei mua kiinnosta jos teslan sisustan laatu on huonompaa, tai ajettavuus verrattuna vaikka siihen mersuun.
 
Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
208
Itse ainakin voin sanoa, että jos rahaa olisi, ostaisin teslan. Ei kiinnosta natiseeko, tai onko joku muu parempi ajettava. Mua kiinnostaa se teknologia siinä, softa, sen päivitykset, kännykkä ohjaukset, autopilot pitkähkö toimintamatka sähkölle jne.
Karvalakkimallin Model 3 maksaa uutena 5 056 euron käteismaksun + 475 euroa kuussa 60 kk ajan. Ei kai ostaminen siten voi olla rahasta kiinni jos halua löytyy? Sitten jos taas elämä on niin kädestä suuhun menoa ettei tuollaisia summia löydy niin kannattaa keskittyä autoilun sijasta ihan muihin asioihin. Tai voi ottaa 5 000 euron pikavipin ja laittaa Tesla tilaukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
100
Karvalakkimallin Model 3 maksaa uutena 5 056 euron käteismaksun + 475 euroa kuussa 60 kk ajan. Ei kai ostaminen siten voi olla rahasta kiinni jos halua löytyy? Sitten jos taas elämä on niin kädestä suuhun menoa ettei tuollaisia summia löydy niin kannattaa keskittyä autoilun sijasta ihan muihin asioihin. Tai voi ottaa 5 000 euron pikavipin ja laittaa Tesla tilaukseen.
Millainen maksupäivä tulee tuon 60kk jälkeen? Ei sitä varmaan omaksi saa 33 tonnilla.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 584
Karvalakkimallin Model 3 maksaa uutena 5 056 euron käteismaksun + 475 euroa kuussa 60 kk ajan. Ei kai ostaminen siten voi olla rahasta kiinni jos halua löytyy? Sitten jos taas elämä on niin kädestä suuhun menoa ettei tuollaisia summia löydy niin kannattaa keskittyä autoilun sijasta ihan muihin asioihin. Tai voi ottaa 5 000 euron pikavipin ja laittaa Tesla tilaukseen.
Tapaturmaeläkkeestä omakotitalon lainojen jälkeen ei kyllä ihan helpolla riitä 475/kk, eikä kyllä varmasti kovin monella työssäkäyvällä pienten lasten vanhemmilla ylipäätään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 469
Vaikea vielä sanoa saako sitten 5v jälkeen autosta tuota 20 tonnia vai ei tai sitten LR osalta 30 tonnia. Itselleni kuulostaa vähän oudolta jättää noin suuri viimeinen erä ja koittaisin kyllä sillä pienentää vuosien aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 047
Bullet-lainat ovat helvetin tyhmiä. Tasaerään pitää olla varaa ja muuten jättää ostamatta.
Noi lainat pitää varmaan ajatella vähän kuin leasingina ilman leasing-sopimusta. Eli ajellaan haluttu vuosimäärä ja auton arvo on suunnilleen jäljellä oleva lainamäärä. Halutessaan voi milloin vaan vaihtaa toiseen autoon ja jäljellä oleva laina kuitataan tuolla vaihtoautolla ja otetaan uusi vastaava laina tilalle. Tuollainen laina ei ole niin sitova ehdoiltaan kuin leasing-sopimus.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
1 342
Noi lainat pitää varmaan ajatella vähän kuin leasingina ilman leasing-sopimusta. Eli ajellaan haluttu vuosimäärä ja auton arvo on suunnilleen jäljellä oleva lainamäärä. Halutessaan voi milloin vaan vaihtaa toiseen autoon ja jäljellä oleva laina kuitataan tuolla vaihtoautolla ja otetaan uusi vastaava laina tilalle. Tuollainen laina ei ole niin sitova ehdoiltaan kuin leasing-sopimus.
No tämä. Tosin nyt sähköautojen kanssa on vaikea mitoittaa vikaa erää kun arvonalenema on ihan täysi mysteeri. Yksikin iso harppaus akkutekniikassa ja se sun autos arvo sulaa silmissä.

Perus polttiksien kanssa on jo kauan onnistunut ihan helposti, että päättää kauanko pitää autoa ja paljonko sillä aikoo ajaa. Sitten nettiauto auki, katsoo paljonko niistä pyydetään ja sitten ottaa vielä vaikka 25-30 % turvamarginaalia siihen summaan (riippuen absoluuttisten summien suuruudesta) ja siinä on sopiva loppuerä, jos tahtoo maksaa vain arvonalenemaa turvallisin mielin.

Itse otin toki tasaerän, mutta vain siitä syystä että ajan niin paljon, että meni aika hankalaksi sen loppuerän arviointi eikä se näkynyt kuukausierässä paljonkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
228
No tämä. Tosin nyt sähköautojen kanssa on vaikea mitoittaa vikaa erää kun arvonalenema on ihan täysi mysteeri. Yksikin iso harppaus akkutekniikassa ja se sun autos arvo sulaa silmissä.

Perus polttiksien kanssa on jo kauan onnistunut ihan helposti, että päättää kauanko pitää autoa ja paljonko sillä aikoo ajaa. Sitten nettiauto auki, katsoo paljonko niistä pyydetään ja sitten ottaa vielä vaikka 25-30 % turvamarginaalia siihen summaan (riippuen absoluuttisten summien suuruudesta) ja siinä on sopiva loppuerä, jos tahtoo maksaa vain arvonalenemaa turvallisin mielin.

Itse otin toki tasaerän, mutta vain siitä syystä että ajan niin paljon, että meni aika hankalaksi sen loppuerän arviointi eikä se näkynyt kuukausierässä paljonkaan.
Polttiksien kanssa tämä on tosiaan ollut helppoa kun arvonalenema mennyt hyvin tarkasti kuten ennakoitu. Itse ostanut autot aina vain kuukausierää katsoen ja että kunhan sen arvo on vaihtoon mennessä enemmän kuin on velkaa niin kaikki on hyvin. Yllättävän hyvin on ennakointi onnistunut ja eipä tartte ajaa millään paskalla, ihmetellyt monesti suuren osan pakkomielteeseen ajaa omalla täysin maksetulla kun ei se sen halvempaa useinkaan ole, joutuu vaan ajamaan huonommalla.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
633
Näen kolme vaihtoehtoa:

1) Tonnin pommi jota tekohengittää niin pitkään kuin mahdollista kunnes se on myytävä varaosiksi. Repeat.
2) Uusi auto alle kuukausimaksulla jonka vaihtaa tasasin välein aina uudempaa, jatkuva kuukausimaksu mutta aina uusi auto alla ilman suuria kertamaksuja.
3) Leasing.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 522
Näen kolme vaihtoehtoa:

2) Uusi auto alle kuukausimaksulla jonka vaihtaa tasasin välein aina uudempaa, jatkuva kuukausimaksu mutta aina uusi auto alla ilman suuria kertamaksuja.
Yleensä järkevää vain, jos ei ole varaa maksaa autoa suoraan tai on varaa, mutta se pääoma on sidottu johonkin tuottavaan käyttöön, esim. rahastoihin, joiden tuotto tai odotettu tuotto ylittää lainan kustannukset.

Jos on pankkitilllä 90k pätäkkää ja ostaa osarilla 50k auton niin se on aika typerää.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
633
Yleensä järkevää vain, jos ei ole varaa maksaa autoa suoraan tai on varaa, mutta se pääoma on sidottu johonkin tuottavaan käyttöön, esim. rahastoihin, joiden tuotto tai odotettu tuotto ylittää lainan kustannukset.

Jos on pankkitilllä 90k pätäkkää ja ostaa osarilla 50k auton niin se on aika typerää.
Joo tottakai, teoriassa sama sykli mutta ilman lainakorkoja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
847
Riippuu ihan todellisista kuluista. Samalla rahalla saa usein paremman tuoton, joten ei todellakaan kannata maksaa koko summaa vaan sijoittaa ne rahat. Jollain 2-3% vuosikuluilla kannattaa ennemmin laittaa rahat sijoituksiin ja maksaa osaria.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
95 550
Viestejä
1 918 804
Jäsenet
40 487
Uusin jäsen
Deadlyhalibut

Hinta.fi

Ylös Bottom