Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Varmaan aika henkilökohtainen asia onko autolla hyvä ajaa vai ei, tai onko penkki hyvä tai ei jne, arvostelut on muiden mielipiteitä ja koeajossa selviää mitä mieltä itse on.

En nyt kauheasti anna itse arvoa arvosteluille tällaisten asioiden suhteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Juu nimenomaan. Teslan ohjaustuntuma ei ole mitenkään urheiluautomaisen hyvä mutta yleisesti parempi kuin saman hintaluokan sähköautoissa. Valtaosa automedioista toteaa jotain tämänkaltaista esim. Model Y:stä suhteessa verrokkeihin. BM:n toimittelijoilla on kuitenkin juttu jutulta valtavia vaikeuksia ko. merkin ajamisessa ja näistä on saatu aina mahdollisimman repivät klikkiotsikot.

Itsehän siis hankin seuraavaksi erimerkkisen auton mutta ohjaustuntuma ei tule siinä vaihdossa paranemaan, mukavuus kylläkin. BM:n perttien klikkijutuille nauran varmasti tulevaisuudessakin.
Ei se käyttövoima vaikuta siihen ohjaustuntumaan. Suurimmassa osassa käyttövoimasta riippumatta nykyisin sähköinen tehostus, mikä tehokkaasti pilaa tuntuman. On joo kieltämättä hämmentävää, että joku 20-vuotias bemari on ajotuntumaltaan paljon parempi kuin uusi. Voi tosin olla, että jotkut tykkää kun ei mitään tuntumaa onko alla peilijää vai kuiva asfaltti.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Onko mitään käsitystä, missä Tesla X:n toimitusajat (Plaid) liikkuvat tällä hetkellä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 879
Valmistus vain Fremontissa ja Jenkeissä pitkät jonot.
Joillekin ketkä tilasi Suomessa ekassa aallossa on arvioitu joulu 2023.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Yleisesti X-malleissa vai koskeeko pelkästään Plaidia?

Pitkät on jonot...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Kun on näin pitkät toimitusajat niin miten tilauksen peruminen? Onnistuuko helposti autoissa noin ylipäänsä? Lähinnä siis mietin että jos auton toimitusaika on vuoden tai yli niin moni voi olla muuttanut vaikka työn perässä eri mantereelle jne jolloin autoa nyt ei muutenkaan voi enää ottaa vastaan.

Tai jos on tilannut pienen auton sinkkuna niin auton tullessa saattaa olla suurperheellinen jos saa vaikka kolmoset niin ei pikku kipolla enää mitään tee.

Tai moni varmasti kuoleekin tuossa odotusaikana jo.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Teslallahan tilauksen peruminen on helppoa toisin kuin muilla merkeillä. Ei tule peruutuskuluja tai muutakaan, senkun peruu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Kannattaa myyjältä omalla kohdalla ennen tilausta varmistaa jos haluaa varmuuden.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 879
Maksua ei palauteta, jos tilaus perutaan muuten, kuin lakisääteisten peruutusoikeuksien puitteissa. Mikäli vuokraat ajoneuvosi ja se rahoitetaan kokonaan kolmannelta osapuolelta, tilausmaksu palautetaan toimituksen jälkeen.

Koska tämä on etämyynti niin voit peruuttaa siihen asti kunnes et varaa noutoaikaa.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
915
Maksua ei palauteta, jos tilaus perutaan muuten, kuin lakisääteisten peruutusoikeuksien puitteissa. Mikäli vuokraat ajoneuvosi ja se rahoitetaan kokonaan kolmannelta osapuolelta, tilausmaksu palautetaan toimituksen jälkeen.

Koska tämä on etämyynti niin voit peruuttaa siihen asti kunnes et varaa noutoaikaa.
Jep, koska teslat tilataan etämyynnillä, niin täällä tuo "muuten kuin lakisääteisen peruutusoikeuksien puitteissa" tarkoittaa käytännössä kaikkia peruutuksia. Näin Teslamyyjä sen minulle aikanaan liikkeessä koeajon jälkeen kertoi. Kuulemma euroopassa saa helposti takaisin kun vain pyytää ja jenkeissä ei niinkään. Mutta nimenomaan pitää pyytää, ei tule automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Jep, koska teslat tilataan etämyynnillä, niin täällä tuo "muuten kuin lakisääteisen peruutusoikeuksien puitteissa" tarkoittaa käytännössä kaikkia peruutuksia. Näin Teslamyyjä sen minulle aikanaan liikkeessä koeajon jälkeen kertoi. Kuulemma euroopassa saa helposti takaisin kun vain pyytää ja jenkeissä ei niinkään. Mutta nimenomaan pitää pyytää, ei tule automaattisesti.
Tämän kun olisi tiennyt alkuvuodesta, kun pohdin Y:n hankintaa mutta jäin jännittämään omaa kesän työtilanteen ratkeamista... Olisi jo auto alla, toki nytkin voisi tilata ja saisi sitten ensi vuonna, mutta taas niin "kaukana"...
 

Hardeni

Tukijäsen
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
22
Tilasin alkuvuodesta ja toimitusaika on lykkääntynyt jatkuvasti, ensin toukokuusta elokuulle, nyt se on jo joulukuulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Tilasin alkuvuodesta ja toimitusaika on lykkääntynyt jatkuvasti, ensin toukokuusta elokuulle, nyt se on jo joulukuulla.
Hyvä tietää ettei noihin arvioihin voi luottaa, taidan vaan suosista jäädä odottelemaan esim uutta Polestaria tai Porschen tulevaa Macania
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Tesla vauhdissa, jolla toimitettaisiin 1.4miljoonaa autoa vuonna 2022. Viime kvartaalin toimitukset lagasivat shanghain covid19 ongelmien vuosi. Toisaalta kesäkuussa tehtiin tuotantoennätys. Austinin tehtaan pitäisi pystya tekemään 4680 akustoja q3:en loppuun mennessä. Vehkeet on asennettu ja rampup käynnissä. 4680 akustot eivät ole merkittävä tekijä ennen kuin 2023.

Tesla myi q2:en aikana 75% bitcoin omistuksistaan

lähteet:
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Olisiko ilman bitcoinia saatu tulosta plussalle?
Nopeasti päässä laskettuna tekivät voittoa bitcoin:lla max 200M$. Olis jäänyt voitolle ilman bitcoin myyntiä.

Kova tulos ottaen huomioon shanghain ongelmat ja uusien tehtaiden ylösajoon menneet kertaluonteiset kulut ilman, että uusilta tehtailta tulee merkittävää määrää autoa myyntiin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Joo koska nythän on todella paska aika myydä.
kerkesivät myydä ihan hyvään aikaan. Ostivat miljardilla ja myivät siitä potista 75%. Myyntiarvo 936M$. Tekivät siis voittoa 936M$-750M$=186M$. Verot tietty pois tuosta. Jos nyt vasta myisivät niin menis turskaksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Ainakin Twitterissä kiertää juttua, että kassavirta olisi ollut negatiivinen ilman BTC-myyntejä.

Kassavirta ja voitto ovat eri juttuja.
Kassavirrasta olis lähtenyt se 936 miljoonaa pois. Liikevoitosta 186 miljoonaa tuli bitcoin myynnistä. Allaolevan linkin pohjalta liikevoitto oli karvan päälle 2 miljardia

Liikevaihdon/kassavirran kutistuminen ei ole yllätys, kun shanghain tehdas oli vaikeuksissa covid19 sulkujen/rajotteiden vuoksi + piiripula vaivasi. Tuotantomäärä shanghaissa jäi vajaaksi vaikka kesäkuussa tekivät uuden tuotantoennätyksen. huhti/toukokuun täytynyt olla melko kamalan heikkoa Shanghaissa. Liikevoitto samaan aikaan kärsi inflaatiosta(nostetuista autojen hinnoista huolimatta) + berliinin ja texasin tehtaiden ylösajosta. Tehtaiden ylösajo on kallista. Vielä ei tule merkittäviä määriä autoja berliinistä ja texasista.

Koko vuoden tähtäin teslalla on kvartaaliraportin mukaan 50% kasvu. Jotain 1.4miljoonaa autoa kuluttajille asti tänä vuonna on siis tavoite. Viime vuonna tesla toimitti reilun 900k autoa.

Ei tuossa teslan tuloksessa ollut mun mielestä mitään erityisen huolestuttavaa tai hyvää. Osakurssi ei ole reagoinut erityisen vahvasti premarketissa missä haetaan suuntaan tulosjulkistuksen jälkeiselle päivälle.

1658406728259.png


edit. Nyt näyttää jo olevan +3.3% kurssi. Jännä nähdä mihin päivä kääntyy markkinan auettua.
edit2. Markina ollut puolisen tuntia auki. Teslan osake +6%. Ilmeisesti markkinat ovat tyytyväisiä tulokseen+maalailtuihin tulevaisuudennäkymiin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287



Marjapuuroa on täynnä tuo uusikin akku. Ainoa tapa korjata on vaihtaa koko roska uuteen ja vanha silppuriin.
 
Viimeksi muokattu:

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Hyvää tulosta kyllä tekee, olen jopa yllättynyt.

Tokihan noita valkoisia Model3 tuntuu tulevan vastaan kokoajan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 879
Pari poimintaa
Vaihtavatko sisäkameran kun ei näköjään tunnusta pimeässä kuskia.

Onkohan nämä samoja pätkiä mitä aikaisemmin tekivät pimeällä mutta nyt valoisalla? Mielenkiinnolla odottelen mitä Ncap näyttää kun nykyään näitä alkoivat testaamaan.
 

Hardeni

Tukijäsen
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
22
Minkä tilastit? Itse tilasin LR Y:n 30.12 ja toimitus oli maaliskuun lopulla
Long Range Y:n, valkoinen ulkoa sekä sisältä ja 20” vanteet. Tilausvaiheessa tuolla yhdistelmällä oli lyhyin toimitusaika noin 3kk.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Eikö ne IGM jäärät ollu karheena tälle kun suunnitteli samankaltaisia osa/työvaihe säästöjä, mitä Tessu, mutta työntekijäliitot vastaan, koska työpaikat VAG/alihankinta osatuotannossa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 879
Eikö ne IGM jäärät ollu karheena tälle kun suunnitteli samankaltaisia osa/työvaihe säästöjä, mitä Tessu, mutta työntekijäliitot vastaan, koska työpaikat VAG/alihankinta osatuotannossa?
Jotain suunnitelmia oli kyllä nopeuttaa tuotantoa. Voi olla ihan hyvä jos oikeasti pitää paikkansa, että menee Teslalle.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Ei taida Diess olla menossa teslalle. Sai kenkää, kun meni nostamaan softakissan pöydälle/muuten suhteet pilalla Porscheen. Onhan toi tosi, että jos ei alusta lähtien suunnitella fiitsöreitä mukaan ja sitten kustomoidaan ristiriitaisesti niin softasta tulee kasa paskaa. Varsinkin, jos samaa sekametelisoppaa sitten jatkokehitetään eikä päästä poistamaan virheitä. Moni autovalmistaja/niiden johto ei tajua softasta mitään, jos verrataan teslaan.



 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Softa on kyllä varmasti tärkein yksittäinen osa autoissa. Kohta auton osto ikään tulee henkilöitä joilla on aina ollut älypuhelin ja samalla henkilöitä joilla ei välttämättä ole polttomoottoriautoista oikein mitään kokemusta/tietoa/mielipidettä koska ne ovat niin vanhaa tekniikkaa. Nämä ovat sitten tottuneet siihen että käyttöliittymä toimii ja on hyvä. Tuskin paljoa merkkaa jotkut perinteiset autoihin liittyneet asiat ostopäätöksessä jos softa ja käyttöliittymä ovat paskinta paskaa suoraan 90 luvulta jne kuten monessa autossa ovat.

Eli voittaja merkki on se joka tekee softan kunnolla. Vaikka olen jo yli 30 niin autot eivät ole koskaan oikeen kiinnostaneet pahemmin, ei kiinnosta polttomoottoritekniikka/vääntö/teho/turbot ja muut hässäkät. Sen sijaan tietotekniikka kiinnostaa. Seuraavan auton valinta on ihan puhtaasti softa pohjalta. (Tänään varattuna model y koeajo)
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Teslalla ymmärrätetään softaa mutta ne jää aika usein raakileiksi.

Niinhän se softa aina. Ei se eka iphonekaan ollut ihan niin hyvä kuin moni muistelee. Softa on pitkä peli. Jos päätyy softa solmuun ja pitää jatkaa saman paskan päällä kehittämistä niin jossain vaiheessa käy symbianit/nokiat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Nyt on noin 3500km ajettua kesäkuussa 2022 toimitetulla vision only Model 3:lla. Yllättävän hyvin odotuksiin nähden on toiminut lasinpyyhkijät ja tasanopeussäädin.

Lasinpyyhkimet ovat toimineet suorastaan mainiosti siihen nähden, että moni sanoo että toimii ihan päin persettä. Sateella automaattipyyhkijät ovat toimineet aikalailla virheettä, pari kertaa hieman myöhempään tehnyt ekan pyyhkäisyn kuin mitä ehkä itse pyyhkäisisi. Mutta ekan pyyhkäisyn jälkeen toiminut moitteetta. Samaa pientä säätöä oli edellisen Audinkin kanssa, ettei pyyhkimet aina toimineet ihan sillä taajuudella kuin itse haluaisi ja tuli sitten säädettyä herkkyyttä vähän edestakaisin. Mutta mikään ongelma ei ole kertapyyhkäisyä tehdä viiksestä jos siltä tuntuu, samaa tuli tehtyä edelliselläkin autolla. Talven ja pimeän osalta en osaa sanoa mitään pyyhkimien toiminnasta kun ei sellaista ajotilannetta vielä ole tullut.

Tasanopeussäädintä olen käyttänyt paljon kaikenlaisilla teillä. Varmaan reilu 2500km edestä motareita, kaksikaistaisia maanteitä ja taajama-ajoa. Kaksi 1-2km/h lievää hidastusta on tullut tänä aikana. Ei kuitenkaan mitään sellaista ongelmaa, mistä on "peloteltu" vision onlyn osalta. On tullut rekkoja ynnä muita vastaan maantiellä mutkissa ja mäkien takaa, eikä ole aiheuttanut ongelmaa. Ottanut kuitenkin tavaksi ajella jalka lepäämässä voimapolkimella, jos hidastuksia sattuisi syystä tai toisesta tulemaan. Autopilottia on turvallisuussyistä tullut käytettyä pelkästään teillä, joissa ei ole vastaantulijoita. Toiminut niissä odotetun hyvin. Näidenkään osalta en kuitenkaan osaa vielä sanoa pimeässä tai talvessa ajelusta.

Näin tähän mennessä. Jää nähtäväksi miten syksyn ja talven haastavammissa olosuhteissa tulee sujumaan.
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Nyt on noin 3500km ajettua kesäkuussa 2022 toimitetulla vision only Model 3:lla. Yllättävän hyvin odotuksiin nähden on toiminut lasinpyyhkijät ja tasanopeussäädin.

Lasinpyyhkimet ovat toimineet suorastaan mainiosti siihen nähden, että moni sanoo että toimii ihan päin persettä. Sateella automaattipyyhkijät ovat toimineet aikalailla virheettä, pari kertaa hieman myöhempään tehnyt ekan pyyhkäisyn kuin mitä ehkä itse pyyhkäisisi. Mutta ekan pyyhkäisyn jälkeen toiminut moitteetta. Samaa pientä säätöä oli edellisen Audinkin kanssa, ettei pyyhkimet aina toimineet ihan sillä taajuudella kuin itse haluaisi ja tuli sitten säädettyä herkkyyttä vähän edestakaisin. Mutta mikään ongelma ei ole kertapyyhkäisyä tehdä viiksestä jos siltä tuntuu, samaa tuli tehtyä edelliselläkin autolla. Talven ja pimeän osalta en osaa sanoa mitään pyyhkimien toiminnasta kun ei sellaista ajotilannetta vielä ole tullut.

Tasanopeussäädintä olen käyttänyt paljon kaikenlaisilla teillä. Varmaan reilu 2500km edestä motareita, kaksikaistaisia maanteitä ja taajama-ajoa. Kaksi 1-2km/h lievää hidastusta on tullut tänä aikana. Ei kuitenkaan mitään sellaista ongelmaa, mistä on "peloteltu" vision onlyn osalta. On tullut rekkoja ynnä muita vastaan maantiellä mutkissa ja mäkien takaa, eikä ole aiheuttanut ongelmaa. Ottanut kuitenkin tavaksi ajella jalka lepäämässä voimapolkimella, jos hidastuksia sattuisi syystä tai toisesta tulemaan. Autopilottia on turvallisuussyistä tullut käytettyä pelkästään teillä, joissa ei ole vastaantulijoita. Toiminut niissä odotetun hyvin. Näidenkään osalta en kuitenkaan osaa vielä sanoa pimeässä tai talvessa ajelusta.

Näin tähän mennessä. Jää nähtäväksi miten syksyn ja talven haastavammissa olosuhteissa tulee sujumaan.
Pyyhkijöiden ongelmat tulevat esille syksymmällä, kun on hämärää ja/tai sellaista sopivaa tihkusadetta. Kesällä toiminta onkin niin mainiota, että monesti on jo ehtinyt luulla järjestelmän toimivan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 879
Nyt on noin 3500km ajettua kesäkuussa 2022 toimitetulla vision only Model 3:lla. Yllättävän hyvin odotuksiin nähden on toiminut lasinpyyhkijät ja tasanopeussäädin.

Lasinpyyhkimet ovat toimineet suorastaan mainiosti siihen nähden, että moni sanoo että toimii ihan päin persettä. Sateella automaattipyyhkijät ovat toimineet aikalailla virheettä, pari kertaa hieman myöhempään tehnyt ekan pyyhkäisyn kuin mitä ehkä itse pyyhkäisisi. Mutta ekan pyyhkäisyn jälkeen toiminut moitteetta. Samaa pientä säätöä oli edellisen Audinkin kanssa, ettei pyyhkimet aina toimineet ihan sillä taajuudella kuin itse haluaisi ja tuli sitten säädettyä herkkyyttä vähän edestakaisin. Mutta mikään ongelma ei ole kertapyyhkäisyä tehdä viiksestä jos siltä tuntuu, samaa tuli tehtyä edelliselläkin autolla. Talven ja pimeän osalta en osaa sanoa mitään pyyhkimien toiminnasta kun ei sellaista ajotilannetta vielä ole tullut.

Tasanopeussäädintä olen käyttänyt paljon kaikenlaisilla teillä. Varmaan reilu 2500km edestä motareita, kaksikaistaisia maanteitä ja taajama-ajoa. Kaksi 1-2km/h lievää hidastusta on tullut tänä aikana. Ei kuitenkaan mitään sellaista ongelmaa, mistä on "peloteltu" vision onlyn osalta. On tullut rekkoja ynnä muita vastaan maantiellä mutkissa ja mäkien takaa, eikä ole aiheuttanut ongelmaa. Ottanut kuitenkin tavaksi ajella jalka lepäämässä voimapolkimella, jos hidastuksia sattuisi syystä tai toisesta tulemaan. Autopilottia on turvallisuussyistä tullut käytettyä pelkästään teillä, joissa ei ole vastaantulijoita. Toiminut niissä odotetun hyvin. Näidenkään osalta en kuitenkaan osaa vielä sanoa pimeässä tai talvessa ajelusta.

Näin tähän mennessä. Jää nähtäväksi miten syksyn ja talven haastavammissa olosuhteissa tulee sujumaan.
Ei se perus vakkari juurikaan haamuja tee. Jos ajat enemmän APlla niin tämä voi niitä aiheuttaa. Vision onlya on kritisoitu juuri kaksikaistaisilla teillä joissa vastaan tulee rekka jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Pyyhkijöiden ongelmat tulevat esille syksymmällä, kun on hämärää ja/tai sellaista sopivaa tihkusadetta. Kesällä toiminta onkin niin mainiota, että monesti on jo ehtinyt luulla järjestelmän toimivan.
Ongelma ei sinänsä ole sateen tunnistus vaan se että sopivan pieni tihku / edessä olevan auton nostama tihku ohjautuu ilmavirrasta keskilasille ja yläosa jää kuivaksi = auto ei tiedä märästä lasista mitään. Normi sateissa ym toimii automatiikka ihan hyvin pimeälläkin imo.

Ei se perus vakkari juurikaan haamuja tee. Jos ajat enemmän APlla niin tämä voi niitä aiheuttaa. Vision onlya on kritisoitu juuri kaksikaistaisilla teillä joissa vastaan tulee rekka jne.
Omasta kokemuksesta tekee suunnilleen saman verran kuin AP, erittäin harvoin. Koko haamujarrutusongelma alkaa olla niin harvinainen että en pitäisi enää juuri ongelmana. Ainakin idästä ajellessa taajuus on luokkaa yksi pieni per 1000km. Esim alueen sillat mihin aiemmin jarrutteli on korjattu yms.
Ja haamuksi en laske jos vastaantulija leikkaa mutkassa mun kaistan puolelle tai sitten on pehmeitä kohteita tien laidassa tai rampilta joku koittaa liittyä kylkeen et ap hidastaa ja päästää eteen jne. Tilanne on parantunut merkittävästi vuodessa, sinä aikana kun mulla on kolmonen ollut IMO.


Lieneekö tässä yksi eniten ajettuja kolmosia? Ainakin nykytiedon valossa vaikuttaa että kolmosen ja y:n voimalinja on todella luotettava ja vioista on saanut foorumeilta lukea erittäin harvoin. :)
1658733056691.png
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
915
Softasta puheenollen, tuo viimeisimmässä päivityksessä tullut "bling" ääni valojen vaihtuessa vihreeksi on ihan kiva ominaisuus jos joskus sattuu olemaan unessa. On vaan vähän hölmöä että Tesla on päättänyt laittaa siihen saman äänimerkin kuin pysäköintitutkaan, eli et tiedä pelkän äänen perusteella ajoitko vain lähelle seuraavaa jonottajaa vai vaihtuiko valo vihreäksi. Siinä saisi olla joku uniikki ääni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 568
Viestejä
4 191 079
Jäsenet
70 770
Uusin jäsen
Tekkiukko

Hinta.fi

Ylös Bottom