Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 501
Olisikohan foorumeilla tarpeeksi Model Y:n omistajia, jotta pystyttäisiin ylläpitämään täällä ystävällistä tekkilähtöistä automallilankaa tuon Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä -ketjun lisäksi? Itse en ainakaan tuota yleislankaa enää jaksa lukea, kun se on täynnä turhaa mielipidevääntöä ja nollapostauksia.

Keskustellaan täällä auton omistamisen arjesta, hankinnasta, ohjelmistopäivityksistä, autoon liittyvistä lisäosista ym. Typerät mielipidekommentit voi käydä heittämässä jonnekin muualle. Refelinkkejä ei tänne, ne voi käydä laittamassa halutessaan tänne: Tesla suosittelulinkit -ketju

Itsellä on auton nouto ensi viikolla. :geek: Mitäs teille?
 
Unohtuikin laittaa oma: Pearl White, 19" Gemini, koukku, 19" kitkoilla Teslalta, Long range. Eli erittäin perusmalli! Löytyi sopivasti varastoautona. Meillä oli tilaus 16.8. ja eilen illalla 5.9. klo 23 tuli viesti toimituksen sopimisesta.
 
Kohta puolisen vuotta takana omalla Y LR:llä. Värinä tietysti Santanderin valkoinen, mikäpä muu.

Ei ole pahemmin valittamista ollut, oikein mukava auto ja sillä on ilo ajella. Vihdoin parin viikonpäästä saa myös laturin asennettua useiden kuukauksien tappelujen jälkeen talonyhtiön kanssa.
 
1,5v tulee kuun lopussa täyteen,29tkm ajettu. Valkoinen Y 20" vanteilla + koukku minkä asensin jälkikäteen kun silloin ei kuulunut hintaan. 3 huoltokäyntiä, 2 ensimmäistä samalla kertaa

- Pyörien suuntaus + ratti vinossa oikealle eli perus mikä varmaan lähes kaikissa. Kannattaa tehdä tiketti mahd pian noudon jälkeen niin ei tarvitse itse maksaa ( luokkaa 300€ )
- Oikeanpuolisten ovien kohdistus. Etumatkustajan ovessa oli panel gäppi ja takaoven ikkuna jäi välillä auki (ikkunan kalibrointi ei auttanut )
- Tuulilasin vaihto
- Umpioiden vaihto huurtumisen/pisaroinnin takia. Ei ollut kovin paha mutta kokeilin meniskö takuuseen ja meni

Sisusta hiukan rämisee epätasaisella tiellä jostain oikealta edestä. Toistaiseksi antanut olla. Muutoin toiminut hyvin
Kulutus tähän asti ollut auton mukaan tasan 20KwH/100km. Vähän korkea koska kärryn ja veneen vetoa ollut muutama tonni + talvella boksi katolla n. 2tkm
 
Kuten jo toisessa ketjussa koitin vinkata, niin omille kokemuksille on jo se oma ketjunsa:
 
Kuten jo toisessa ketjussa koitin vinkata, niin omille kokemuksille on jo se oma ketjunsa:
Kirjoittele sinne vaan!

eniveis

Laittakaapa omistajat listaa krääsästä, että mitä autoon kantsii hankkia ja mistä Suomesta saa niitä? Verkkokauppoja kans. Kaikenlaista mattoa ja lokeroahan noihin on saatavilla. Mikä on paras tuulilasineste joka ei tee kalvoa kameroiden eteen? Ym. hyvää omistajatietoutta.

Ostin just Samsung T7 1tb levyn tuohon. Eli se vasta hankittuna.
 
Laittakaapa omistajat listaa krääsästä, että mitä autoon kantsii hankkia ja mistä Suomesta saa niitä?
- matot jalkatiloihin ja trunkkiin / frunkkiin.
- lokerikot keskikonsoliin
- muovipäällyste keskikonsolin kovamuoviosaan
- perffi-polkimet
- alcantaratarrat ratin kovamuoviosaan
- jackpad-nostotyynyjä
- mukiteline helpompaa puhdistusta varten
- kassikoukut

Yllä olevat on minusta pääosin käytännöllisyyden takia. Lisäksi ulkonäköä voi sitten halutessaan viilata vaikka tesla-tekstillä, spoilerilla ja paremmilla vanteilla. Eläimiä varten konttiin tai takapenkille suoja. Jos pohtii yöpyvänsä autossa, niin Facebook-ryhmistä löytyy niihin vinkkejä. Vempeleestä olen pääosin krääsän hommannut.
 
Onkos väki teippauttanut helmoja / ovien alaosia? Ilmeisesti edessä olevat kuraläpät eivät ole aivan optimaaliset ja Teslan laittama teippi ei ole riittävän iso, joten helmat voivat pahimmillaan olla aika ammutut. Valkoinen Y tulossa, joten värin pitäisi olla vähän armollisempi.
 
Itselläni puolisen vuotta takana Y Rwd 20” inductioneilla. Pääosin hyvin pelittänyt. Kuskin oven päältä alusta asti paneeli sirissyt/rämissyt korvaan ja sitä on kolme kertaa jo takuuseen suoristeltu tuloksetta. Vois taas tehdä tiketin jossain kohtaa kun kerkeää. Ehkä siihen on tottunut, kun ei ole enää niin häirinnyt.

Itse ajamisesta jaksaa kyllä edelleen joka päivä nauttia ja etenkin sen helppoudesta. Autoon menosta lähtien kaikki on niin helppoa, että en keksi oikeastaan enää muuta kuin taksilla liikkumisen tuota helpommaksi keinoksi paikasta toiseen siirtymiseen.

Sovellus on hyvä ja siellä on kaikki ominaisuudet mitä auton ulkopuolelta autolle pitääkin pystyä tekemään. Muutaman kerran bugittanut, ettei ole saanut yhteyttä autoon. Tätä tosin tapahtui vaan silloin kevättalvella, eli voi olla että ongelmaan on tullut ratkaisuja ohjelmistopäivityksien myötä.
 
Kirjoittele sinne vaan!

eniveis

Laittakaapa omistajat listaa krääsästä, että mitä autoon kantsii hankkia ja mistä Suomesta saa niitä? Verkkokauppoja kans. Kaikenlaista mattoa ja lokeroahan noihin on saatavilla. Mikä on paras tuulilasineste joka ei tee kalvoa kameroiden eteen? Ym. hyvää omistajatietoutta.

Ostin just Samsung T7 1tb levyn tuohon. Eli se vasta hankittuna.
Koko teippaus kannattaa varmaankin tehdä.
 
Onkos väki teippauttanut helmoja / ovien alaosia? Ilmeisesti edessä olevat kuraläpät eivät ole aivan optimaaliset ja Teslan laittama teippi ei ole riittävän iso, joten helmat voivat pahimmillaan olla aika ammutut. Valkoinen Y tulossa, joten värin pitäisi olla vähän armollisempi.
Omassa Yssä on ppf teipit laitettu "arkoihin paikkoihin. Eli koko keula, sivupeilien takaosat/etuosat, ovenkahvat+niiden ympärys, takapyörien edessä iso hainevä+ovien pakkaukset, ovien kynnykset ja sitten takaluukussa lastaussuoja.

Ja sitten keraaminen pinnoite koko autoon pesun helpottamiseksi.
 
Tätä kirjoitettaessa Teslan sivuilla on peräti 15 kpl MY-Tesloja myynnissä. Tällaista tarjontaa ei ole ollut ihan vähään aikaan tarjolla.
 
Tätä kirjoitettaessa Teslan sivuilla on peräti 15 kpl MY-Tesloja myynnissä. Tällaista tarjontaa ei ole ollut ihan vähään aikaan tarjolla.
Joo totta, nyt on isosti tarjolla. On näitä hetkiä ollut aiemminkin mielestäni tässä parin viikon sisällä.

Mitä porukka uumailee hinnanmuutoksista tai korkotarjouksien muutoksist? Mielestäni tuo uuden M3 odotettua isompi hinta turvaa Y:tä ehkä hieman hinnanpudotuksilta. Elleivät tiputa myös M3 hintoja tosi nopsaa myynnin aloituksesta, se ois kyllä outoa. Olisi hassua, jos Y olisi halvempi kuin M3.
 
Joo totta, nyt on isosti tarjolla. On näitä hetkiä ollut aiemminkin mielestäni tässä parin viikon sisällä.

Mitä porukka uumailee hinnanmuutoksista tai korkotarjouksien muutoksist? Mielestäni tuo uuden M3 odotettua isompi hinta turvaa Y:tä ehkä hieman hinnanpudotuksilta. Elleivät tiputa myös M3 hintoja tosi nopsaa myynnin aloituksesta, se ois kyllä outoa. Olisi hassua, jos Y olisi halvempi kuin M3.
Saattaa kyllä olla, että M3:n kohdalla olisi ehkä enemmän nousupaineita, kun varusteitakin on enemmän. Oliko niin, että Kiinassa hinnat jopa nousivat Highlandin päivityksen myötä? Model Y on kuitenkin iso kysymysmerkki. Toisaalta auto on erittäin suosittu, minkä luulisi vastaavasti näkyvän myös käytettyjen hinnoissa seuraavina vuosina.
 
Saattaa kyllä olla, että M3:n kohdalla olisi ehkä enemmän nousupaineita, kun varusteitakin on enemmän. Oliko niin, että Kiinassa hinnat jopa nousivat Highlandin päivityksen myötä? Model Y on kuitenkin iso kysymysmerkki. Toisaalta auto on erittäin suosittu, minkä luulisi vastaavasti näkyvän myös käytettyjen hinnoissa seuraavina vuosina.

Mutta edelleen tuntuu että jos Tesla Y alkaa lähentelemään sitä 30ke, alkaa vasta pakka räjähtämään.
Todella monelle lapsiperheelle on tuo 30ke ihan maksimisumma ja moni haluaa Y:n tilojen puolesta ja tuntuu, että Y myös mielyttää varsinkin naispuolisia autoilijoita.
 
Mutta edelleen tuntuu että jos Tesla Y alkaa lähentelemään sitä 30ke, alkaa vasta pakka räjähtämään.
Todella monelle lapsiperheelle on tuo 30ke ihan maksimisumma ja moni haluaa Y:n tilojen puolesta ja tuntuu, että Y myös mielyttää varsinkin naispuolisia autoilijoita.
Pitkä matka on 30ke lähentelemisessä kyllä Y:n osalta, jos uusin halvin malli 3 on 43990e ilman koukkua. Pitäs tulla uus 10ke hinnanpudotus Model 3 ja Y. Ainakin euroopassa ja muuallakin maailmassa tuntuu, että Y:n nykyinen hinta on löytänyt ostajat, jos on ollut euroopan ja maailman myydyin auto.
 
Omassa Yssä on ppf teipit laitettu "arkoihin paikkoihin. Eli koko keula, sivupeilien takaosat/etuosat, ovenkahvat+niiden ympärys, takapyörien edessä iso hainevä+ovien pakkaukset, ovien kynnykset ja sitten takaluukussa lastaussuoja.

Ja sitten keraaminen pinnoite koko autoon pesun helpottamiseksi.

Museo- tai näyttelyesinettä en ole omastani aikonut tehdä, joten normaalit kiveniskuja keulassa, peleissä jne kuuluu asiaan. Mutta tuo ovien alareuna vähän mietityttää, kun lueskelee ulkomaan foorumeita, johon ei ole asennettu kuraläppiä ja takaoven ppf-soiroa niin helmat ovat olleet aika karussa kunnossa. Ja samalla on vähän ristiriitaista tietoa ovatko Teslan suomen oloihin lisäämät ratkaisut riittäviä, joten siksi pohdin ovien kalvoitusta. Kuinka härskin näköinen tuosta mahtaa tulla, kun kalvo ottaa vähän väriä itseensä jolloin kontrasti valkoisen kanssa voi olla aika suuri?

Mutta jonkinsortin pinnoite helpottamaan pesuja ja takakontin ja peräpenkkien kynnykset tulee kalvolle ihan käytännön syistä.
 
Omassa Yssä on ppf teipit laitettu "arkoihin paikkoihin. Eli koko keula, sivupeilien takaosat/etuosat, ovenkahvat+niiden ympärys, takapyörien edessä iso hainevä+ovien pakkaukset, ovien kynnykset ja sitten takaluukussa lastaussuoja.

Ja sitten keraaminen pinnoite koko autoon pesun helpottamiseksi.

Onko sinulla laitettu paremmat kuraläpät eteen? Käsittääkseni sen pitäisi suojata aika paljon paremmin noita kylkiä ja helmoja?
 
Onko sinulla laitettu paremmat kuraläpät eteen? Käsittääkseni sen pitäisi suojata aika paljon paremmin noita kylkiä ja helmoja?
Eipä oo, eli on nuo Y:n vakiot. Monet laittanu Vempeleen läppiä mutta kun oma detaileri totesi että ne ovat ainakin Y:ssä huomattavasti heikommat kuin Y:n vakiot niin ei ole tullut vaihdettua. Tietysti jos tilaisi jotkut RallyArmorit hintaan 250e niin saisi suojaa mutta en oo nähnyt toistaiseksi tarpeelliseksi kun nuo teipit suojaa kyllä ne pahimmat kohdat.
 
Pitkä matka on 30ke lähentelemisessä kyllä Y:n osalta, jos uusin halvin malli 3 on 43990e ilman koukkua. Pitäs tulla uus 10ke hinnanpudotus Model 3 ja Y. Ainakin euroopassa ja muuallakin maailmassa tuntuu, että Y:n nykyinen hinta on löytänyt ostajat, jos on ollut euroopan ja maailman myydyin auto.

Sähköautot tulee rytinällä seuraavana neljä vuotena. MG4 ravisteli nyt jo näitä vanhempia brändejä.

On Tesla ennenkin laskenut hintoja. Nissan Ariyasta laski 5000e.

Mielestäni on realismia että autoissa laskee hinta ja rajusti ensimmäisenä kahtena vuotena. Turha tuudittautumista että pari vuotta Teslasta saisi uuden hinnan.
 
Eipä oo, eli on nuo Y:n vakiot. Monet laittanu Vempeleen läppiä mutta kun oma detaileri totesi että ne ovat ainakin Y:ssä huomattavasti heikommat kuin Y:n vakiot niin ei ole tullut vaihdettua. Tietysti jos tilaisi jotkut RallyArmorit hintaan 250e niin saisi suojaa mutta en oo nähnyt toistaiseksi tarpeelliseksi kun nuo teipit suojaa kyllä ne pahimmat kohdat.

Katsoin RallyArmoreita myös mutta hinta ihan järkyttävä. Meinasin Ebaysta napata jotkut hieman laadukkaammat kuin Vempeleen (alibaban) halvimmat.

Ainakin näissä on hyvät arvostelut.
Basenor kuraläpät
 
Katsoin RallyArmoreita myös mutta hinta ihan järkyttävä. Meinasin Ebaysta napata jotkut hieman laadukkaammat kuin Vempeleen (alibaban) halvimmat.

Ainakin näissä on hyvät arvostelut.
Basenor kuraläpät

Itsekin näitä Basenoreja katsonut ja niitä tunnuttaan ihan kehuttavan, mutta mistään ei oikein käy ilmi että suojaavatko juurikaan enempää kuin nuo OEM-läpät :D
 
Sähköautot tulee rytinällä seuraavana neljä vuotena. MG4 ravisteli nyt jo näitä vanhempia brändejä.

On Tesla ennenkin laskenut hintoja. Nissan Ariyasta laski 5000e.

Mielestäni on realismia että autoissa laskee hinta ja rajusti ensimmäisenä kahtena vuotena. Turha tuudittautumista että pari vuotta Teslasta saisi uuden hinnan.

Joo käytetyn arvon lasku on toki realismia, en mä odota että tuosta saa uuden hintaa ikinä. Mutta en myöskään odota, että Y:tä saisi lähelle 30ke uutena ensi vuonna, tai sitä seuraavanakaan.
 
Itsekin näitä Basenoreja katsonut ja niitä tunnuttaan ihan kehuttavan, mutta mistään ei oikein käy ilmi että suojaavatko juurikaan enempää kuin nuo OEM-läpät :D

Basenorit tulee vähän ylemmäs ainakin mitä kuvia olen tutkinut eli alapokkauksen yläpuolelle?

Alkuperäiset
1694067533364.png


Basenor
1694067585418.png
 
Tätä kirjoitettaessa Teslan sivuilla on peräti 15 kpl MY-Tesloja myynnissä. Tällaista tarjontaa ei ole ollut ihan vähään aikaan tarjolla.

Joo totta, nyt on isosti tarjolla. On näitä hetkiä ollut aiemminkin mielestäni tässä parin viikon sisällä.

Mitä porukka uumailee hinnanmuutoksista tai korkotarjouksien muutoksist? Mielestäni tuo uuden M3 odotettua isompi hinta turvaa Y:tä ehkä hieman hinnanpudotuksilta. Elleivät tiputa myös M3 hintoja tosi nopsaa myynnin aloituksesta, se ois kyllä outoa. Olisi hassua, jos Y olisi halvempi kuin M3.

En tiedä sitten onko muilla samanlaisia mietteitä, mutta itsellä oli jo tuossa sellainen tilanne, että koeajolla oli käyty ja vaimon kanssa käytännössä jo päätetty, että voitaisiin mY laittaa tilaukseen. Sitten alkoi kuitenkin epäilyttämään näiden euro-Y:iden vanhat sisuskalut verrattuna jenkkeihin (HW3 jne.) ja sitten tuo m3 päivitys löi viimeiset naulat ostohalujen arkkuun, kun on ihan selvää että Y:lle tulee vastaava päivitys ja luultavasti kohtuullisen pian (ainakin jos Tesla on yhtään järkevä). Joo, toki aina saa parempaa odottamalla jne. mutta ainakin meillä päätettiin, että nyt otetaan joku käytetty PHEV alle kun niitä alkaa saamaan käytettynä kohtuuhintaan, harjoitellaan sillä sähköilyä ja katsellaan tuossa vaikka vuoden päästä uudestaan mikä tilanne sähköautomarkkinoilla silloin vallitsee.

Eletään mielenkiintoisia aikoja kyllä. Tällä hetkellä minun mielestäni mY on sähköautoa ostavallle lapsiperheelle aika no-brainer ja hinta/ominaisuudet - suhteeltaan aivan ylivoimainen kilpailijoihin verrattuna, mutta saa nähdä miten asiat kehittyy.
 
Sitten alkoi kuitenkin epäilyttämään näiden euro-Y:iden vanhat sisuskalut verrattuna jenkkeihin (HW3 jne.) ja sitten tuo m3 päivitys löi viimeiset naulat ostohalujen arkkuun, kun on ihan selvää että Y:lle tulee vastaava päivitys ja luultavasti kohtuullisen pian (ainakin jos Tesla on yhtään järkevä).

Meille tulossa tosiaan Kiinan tehtaalta, jossa huonommat penkit kuin Saksan tehtaalta ja ilmeisesti myös alustassa lievä ero.

Meinasin ettei tosiaan pidetä kuin 3vuotta ja jos saa kolme kymppiä sitten omasta niin menee vaihtoon.

Mutta ajattelin niin että nämä tosiaan kehittyy jatkuvasti että turha jäädä odottamaan.

Kiinalainen karvalakki Y varmasti kelpaa jollekulle vielä 3v päästä vaikka ei ole ilmastoidut penkit ja ei ole HW4:sta.

Ehkä olette miettineet pitää autoa kauan jolloin ymmärrän että haluaa että autossa olisi enemmän vastinetta rahalle.

En koe että tuo hw3 vs hw4 olisi merkittävä juttu.

Enemmän vaikuttaa ilmastoidut penkit, parempi ajettavuus sekä etukamera.
 
Itse kipuilin pitkää tuota HW3 ja HW4 eroa, mutta kun ei siinä oikeasti arkikäytössä tule olemaan isoa eroa, jos ollenkaan. Lisäksi, oikeasti aika isona asiana. Just tuli HW3 kameroihin softapäivitys (FSD betaan, ei vielä kaikissa autoissa) joka nostaa ilmeisesti bitratea minkä auto näyttää kuskille ja kuvaan on asetetttu paljon enemmän jälkikäsittelyä, mitä aiemmin. Auto näyttää ja tallentaa isompikokoista tiedostoa koko ajan. HW3 on siis aiemmin näyttänyt ja tallentanut HW4:sta pienempää ja vähemmän käsiteltyä tiedostoa ja sen takia ero oli kesällä isompi. Nyt se on nostettu isommaksi ja laatu on lähellä HW4, tarkkuuden ja myös värien ja kontrastin osalta. Toki edelleen on erona HW4 isompi pikselimäärä, mutta sitten pitää jo tallentaa ne kuvat tietokoneella ja zoomata, että näkee erot. Mielestäni suurin ero on tällä hetkellä se, että HW4 videoissa on tietyissä tilanteissa hieman vähemmän heijastuksia..

HW4:sta ei ole edes minkään uutisen myötä vielä hyväksytty Model 3 ja Y myyntiin EU:ssa, kun taas uutinen S:n ja X:n osalta kiersi alkuvuodesta. Eli ties kuinka kauan vielä menee, että sitä edes saa EU:ssa. Sitempä, ei vaikuta tämän hetken päätökseen millään tavalla. Samalla tavalla, kuin uutta Model 3 Highlandia ei saa USA:ssa kuin vasta "joskus" ensi vuonna, vaikka EU:ssa sitä saa jo kohta. USA-mallejakin tehdään vielä HW3 tällä hetkellä joissain tehtaissa ja sieltä puuttuu taas sitten Matrix-valot monista autoista, kun täällä ne saa kaikkiin käytännössä. Eli ei se USA-auto välttämättä aina parempi ole.


Tässä video jossa kerrotaan ja näytetään uus HW3 ja HW4 ero:



Tässä vielä toinen lyhyt:

 
Viimeksi muokattu:
Ainoa mitä Model 3 highlandista kaipaisi on tuuletetut etujakkarat. Omissa kategorioissa kaikki muu on enemmän tai vähemmän epäoleellista, kun toimivaa parkkitutkaa tai 360 kameraa ei kuitenkaan saada tehtyä. Ajellaan nyt muutama vuosi Y:llä ja katsellaan mikä tilanne on sitten.

Itsellä Saksassa tehty LR
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kesän aikana sisäistettyä se, ettei uudet sähköautot enää maksakaan aivan poskettomia hintoja, kiitos Hedinin MG4 uitot Suomeen sekä Teslan hirvittävät hintaleikkaukset. Noh, siinä sitten nälkä kasvoi syödessä ja lukaisin koko Tesla langan yli 16000 postausta täällä läpi. Tutuksi tulivat myös Sähköautomiehet podcast sekä muut alan foorumit. Varmaankin aika default route sähköautoilun pariin :D.

Bongasin varastoalesta Saksassa valmistetun Model Y RWD, eli pääsen testailemaan BYD:n rakenteellista LFP-akkua Suomen karuissa olosuhteissa. Katsotaan josko pääsisin jossakin kohtaa osallistumaan FLTP kulutustestiin. Hinta koukkuineen päivineen oli n. 45 kiloeuroa. Tänään haku Lempäälästä iltapäivällä, en millään malttaisi odottaa.

Tosinörttien kannattaa kaivaa autonsa VIN-koodi ja tarkistaa sillä ilmaiseksi Traficomista ”Tyyppihyväksyntä” sekä ”Versio” tiedot. Suuntaa sitten [Wiki] Model 3 / Model Y - Technische Veränderungen ja tarkastele sieltä mitä muutoksia on omaan autoon juuri tullut tyyppihyväksynnän mukaan. Version mukaan voi tarkistaa mikä moottori autosta löytyy sun muuta sellaista.

Seuraavat hankinnat tuli jo tehtyä (hinnat sis. ALV + logistiikan):
- TAPTES 6-osainen kuramattosarja 185€
- Spigen panssarilasi 45€
- 18” 235/55 talvirengaspaketti ~2000€. En tiedä kuinka pahasti mainosten ja huhupuheiden uhriksi jouduin, mutta kapeammat nakit korkeammilla renkaiden sivuseinämillä vaikuttaisi ainakin teoriassa passelilta kombolta talvikäyttöön.
  • Zax Turbin X 18x8 ET35 212,50€/kpl. Vinkvink, kannattaa mainita megahjul sivuilla oleva mahdollinen tarjoushinta maahantuojalle.
  • Nokian R5 SUV 235/55R18 236,90€/kpl. Continental Viking Contact 7 -renkaat olisi saanut hieman edullisemmin, mutta ajattelin nyt tukea suomalaista työtä.
    Vähän tietty askarruttaa kitkarenkaat takavetoisessa pelissä, mutta omat ajot ovat lähinnä kaupunkiajoa sekä motareilla rullausta täällä ”etelässä”. Katsotaan meneekö vaihtoon heti ensimmäisillä oikeasti liukkailla keleillä.
  • CUB TPMS BLE sensorit 54,65€/kpl.

Vielä harkinnassa ovat ainakin:
  • Kuraläpät, onko noiden Basenorin läppien lisäksi joku testannut Spigen tekeleitä? Näyttäisi olevan jonkinlainen onkalo kaikissa kuraläpissä, mihin varmasti kaikki paska tarttuu talvisin kiinni.
  • Perffipolkimet, onko näiden laadussa eroa esim. Vempele vs Amazon.de?
  • ”Vent coverit” etuistuimien alle.
  • 256 Gt ”endurance” SD-muistikortti sekä kortinlukija.
 
Viimeksi muokattu:
Kohta puoli vuotta ollut MY LR Midnight silver kiinan tehtaalta, pääosin tyytyväinen. 5000km sai ilmaista latausta maaliskuussa kun otti auton vastaan. Nyt mittarissa n. 7000km. Teetätin keväällä äänieristyskäsittelyn Oulun Audiokaupalla (1000 eur), mikä kyllä auttoi varsinkin kontista tulevaan meluun. Rengasmelu edelleen hieman häiritsevä, mutta voi olla että nuo 20" Inductionit on syynä siihen. Huono puoli vaimennuksesta on se että sisätilan pienemmät nitinät yms tarttuu korvaan paremmin :). Nyt onkin toinen tiketti vetämässä, eka oli oikean puolen B-pilarin turvavyön kiinnikkeeseen joka korjautui, uus on takaa tulevaan epämääräiseen nitinään yms. elämöintiin.
Laitoin myös nuo perffi-polkimet ja oviin sekä kattoon tuollaset lisätiivisteet. Perffi-polkimet ei tuonu lisätehoa ja lisätiivisteet... noh ainakin lika pysyy vähä paremmin pois ovien sisäreunoilta, en hoksannut että suuremmin olisi meluun vaikuttanu.
Acceleration boost laitan jos sattuu että niitä referffal pointseja saa joskus, muuten liian kallista.

Koukun luukusta tein oman painoksen alkukesästä. Tarkoitus oli käyttää magneetteja, sen takia tuo erillinen kehikko mutta ei riittänyt teho magneeteissa mitä ostin Puuilosta. Nyt puuruuveilla kiinni, ehkä jatkokehittelen jos innostuu vielä.

Tesla_1.jpgTesla_2.jpgTesla_3.jpg
 
En tiedä kuinka pahasti mainosten ja huhupuheiden uhriksi jouduin, mutta kapeammat nakit korkeammilla renkaiden sivuseinämillä vaikuttaisi ainakin teoriassa passelilta kombolta talvikäyttöön.

Itselläni vähän samankaltaiset aatokset, pitää ehkä vielä hetki sulatella katselemalla OEM 19":sta että onko 18" vanteet kuitenkin liian pienet tuohon möhköön.
 
Itselläni vähän samankaltaiset aatokset, pitää ehkä vielä hetki sulatella katselemalla OEM 19":sta että onko 18" vanteet kuitenkin liian pienet tuohon möhköön.

Ootko milloin tilannut oman ja mikä toimitusaika?

Alkanut tässä aika kova odotusta jo kasvamaan itsellä. 26.08.2023 vasta omani tilasin, mutta tosiaan 05.09 oli saapunut Belgiaan.
Nyt ei ole tullut mitään päivitystä missä auto viipottaa.
 
Meillä on tullut 7500km viimeisen kolmen kuukauden aikana, huomannut kyllä että kilometrejä tulee enemmän, kun mieluummin tuolla ajaa pidempää matkaa. Perheen toinen auto (BMW i3) on jäänyt keskustassa pyörimiseen, johon se on kyllä omiaan näppärämmän käsiteltävyyden, pienempien mittojen ja kolhimisen kestävän ulkokuoren takia.

Nokian R5 talvirenkaat tuli tuossa ostettua Gemini vanteilla ja kapseleilla (erikseen 2200€ + 60€) sen jälkeen kun katselin kulutusvaikutusvertailua eri kokoonpanojen suhteen. Meillä talvella tuo toimintamatka on kriittisintä kun tulee pohjoiseen ajeltua enemmän. Onko kenelläkään ajatuksia siitä miten kapseleiden vanteita naarmuttavaa vaikutusta voisi vähentää?
 
Meillä on tullut 7500km viimeisen kolmen kuukauden aikana, huomannut kyllä että kilometrejä tulee enemmän, kun mieluummin tuolla ajaa pidempää matkaa. Perheen toinen auto (BMW i3) on jäänyt keskustassa pyörimiseen, johon se on kyllä omiaan näppärämmän käsiteltävyyden, pienempien mittojen ja kolhimisen kestävän ulkokuoren takia.

Nokian R5 talvirenkaat tuli tuossa ostettua Gemini vanteilla ja kapseleilla (erikseen 2200€ + 60€) sen jälkeen kun katselin kulutusvaikutusvertailua eri kokoonpanojen suhteen. Meillä talvella tuo toimintamatka on kriittisintä kun tulee pohjoiseen ajeltua enemmän. Onko kenelläkään ajatuksia siitä miten kapseleiden vanteita naarmuttavaa vaikutusta voisi vähentää?
Vempeleeltä kun ostin pölykapselit niin niiden mukana tuli sellaista pehmustetarraa. En nyt sitten hirveesti jaksanut alkaa niiden kanssa väätnämään vaan laitoin sitä sitten omasta mielestä pahimpiin paikkoihin.
 
Tänään noudettu oma rwd koukulla. Varastoauto ja värinä ainut oikea valkoinen. Koeajolla tiloja tuli ihmeteltyä ja verrattua edelliseen farmari fordiin, ja silloin ne tuntuivat korkeintaan välttäviltä. Nyt kun samaa turvaistuinta tuli soviteltua paikalleen, niin onhan tuolla sitä tilaa. Tuollainen turvaistuinten luokkaa eniten tilaa pituus suunnassa vievä istuin (besafe stretch) mahtuu siis niin, että sen eteen mahtuu pelkääjän paikalle vielä mukavasti aikuinen 180cm.

Viikonloppuna reissuun neljän aikuisen ja yhden turvaistuimen voimin. Katsotaan miten mukavasti takapenkillä keskellä tulee matkustettua.

Mitä ihmiset säilyttävät/kuljettavat tuolla takaluukussa lattian alla? Tuonnehan mahtuu vaikka pieni ihminen.
 
Mitä ihmiset säilyttävät/kuljettavat tuolla takaluukussa lattian alla? Tuonnehan mahtuu vaikka pieni ihminen.
Tällä hetkellä siellä taitaa olla jatkoroikka+jotain muuta turhaa mitä saattaa joskus tarvita. Kesälomalla kun Y toimitti matkailuauton roolia, niin siellä lisäboksissa oli kahden aikuisen peitot, tyynyt, viltit ja jotain muutakin vielä. Vapautti aika paljon tilaa varsinaiselta takaluukulta kun sinne sai tavaraa.
 
Ranger kävi tuon Y:n nitinöitä ja natinoita ihmettelemässä heti aamutuimaan ja lopputulema on että within spec. Takaluukun tiiviste vaikuttaa olevan se mikä pahiten ääntää, eli kun ajaa epätasaisella alustalla ja runko elää niin myös luukku elää -> ääntää. Laittoi jotain hoitoainetta ja jotain vaimennusmateriaalia luukun muoviosan sisään mutta ei auttanut. Sääti myös noita luukun stoppereita, olivat kuulemma liian sisässä mikä auttoi muihin random-ääniin hieman. Suositteli ostamaan Wurthin kuminhoitotuotetta (ei silikonia), sitä on ollutkin tarkoitus ostaa jos aiemmin. Toivotaan että auttaa.
Tosiaan tuo auton vaimennus on yksi syy miksi nuo äänet ottaa korvaan herkemmin, rangerikin totesi että eron huomaa käsittelemättömään Y:hyn aika selkeästi. Eli win some, lose some...
 
Mites nuo kuraläppähommat tällä hetkellä. Ootteko menny Teslan omalla läpällä vai vaihtanu johonki toiseen? Missä kunnossa teiän takaovet on? Mietin itse nyt noitten Rally armorien tilaamista, oisko se sen arvoista. Meidän mökille joutuu ajamaan puoli tuntia hiekkatietä.
 
Mites nuo kuraläppähommat tällä hetkellä. Ootteko menny Teslan omalla läpällä vai vaihtanu johonki toiseen? Missä kunnossa teiän takaovet on? Mietin itse nyt noitten Rally armorien tilaamista, oisko se sen arvoista. Meidän mökille joutuu ajamaan puoli tuntia hiekkatietä.
Ihan Teslan vakiot on käytössä, tosin mulla on isompi PPF pala tuolla takaovessa joka auttanee mitä läpistä sitten sinne vielä irtoilee. Mietin myös RA:n tilaamista mutta 250e+kulut on liikaa jostain läpistä. Varmasti ovat hyvät mutta kuitenkin.
 
Vakioläpät edessä ja vakio PPF takaovessa ja ei mitään pinnoitteita. Ainakin näin n. 30tkm jälkeen ovissa ei ole mitään merkkejä kiveniskemistä tai maalin kulumasta. Hiekkatieajoa on hyvin vähän, varmaan 200-300km koko omistusaikana. Valkoinen väri
 
Vakioläpät edessä ja vakio PPF takaovessa ja ei mitään pinnoitteita. Ainakin näin n. 30tkm jälkeen ovissa ei ole mitään merkkejä kiveniskemistä tai maalin kulumasta. Hiekkatieajoa on hyvin vähän, varmaan 200-300km koko omistusaikana. Valkoinen väri

Tuo hiekkatieajon vähäisyys varmasti vaikuttaa paljon. Olisikohan jollain kokemuksia paljosta hiekkatieajosta? Miten hyvin pysyny muuten puhtaana tuo valkoinen ilman pinnoitetta?
 
Tuo hiekkatieajon vähäisyys varmasti vaikuttaa paljon. Olisikohan jollain kokemuksia paljosta hiekkatieajosta? Miten hyvin pysyny muuten puhtaana tuo valkoinen ilman pinnoitetta?

oon käyttänyt konepesussa tarpeen mukaan ( harjallinen )
 
Kohta 6kk ollut MYLR, reilu 20tkm kilsoja tullut. Ei juiri valitettavaa, aluksi oli ratti vinossa oikealle. Tein tiketin ja tesla ehdotti että vie vianorille ja he maksavat suuntauksen.

Kaikin puolin todella hyvä auto ja aina lähtee erittäin mielellään tuolla ajamaan.

Acceleration boostin sain krediiteillä hankittua ja on mielestäni todella kiva, mutta en nyt ehkä siitä 1800€ maksaisi kuitenkaan. Mutta nyt kun se on niin hankala olisi olla ilman.

Vempeleestä kaikenlaista tullut hankittua, kuten mayot tavaratiloihin, näytönsuoja ja lokero tuohon keskikonsoliin jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 775
Viestejä
4 496 068
Jäsenet
74 291
Uusin jäsen
MinikuiOni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom