Terveyshuolet

Olkapää lähtenyt viimein toipumaan puolen vuoden kaatumisen jälkeen. Kävin tänään uimassa ja ei mitään oireilua. Nähtävästi kroppa korjaa haavoja, mutta viiveellä. Koputan kuitenkin vielä puuta, koska ei tuosta olkapäästä vielä tiedä.

Omalla kohdallani hyvä juttu on, että mistään vakamasta ei ole kysymys. Todennäköisesti fysioterapialla ongelma olisi korjaantunut nopemmin.

Ainoa syy hakeuta nyt työterveyteen on oireiden selvittäminen ja mahdolliden uusiutuminen.

Tästä siis kysymys:
Kaaduin viime syksynä pahasti sähköpotkulaudalla, minkä seurauksena muun muassa potkulaudan runko meni poikki. Ajoin vahingossa porrastasanteelta portaikkoon ja tulin vasen kylki edellä maahan. Luonnollisesti äkillisen kaatumisen yhteydessä pyrin refleksinomaisesti torjumaan kaatumista vasemmalla kädellä, minkä seurauksena vasen olkapää loukkaantui. En tuntenut kipua muuten kuin välittömästi kaatumisen jälkeen.Vasen olkapää on kuitenkin alkanut kipuilla. Jos käyn uimassa, alkuvaiheessa vasenta kättä nostaessa ja vedon aikana tuntuu kipua. Tätä on jatkunut kaatumisesta lähtien syksystä asti. Varmaan pitäisi kuvauttaa olkapää. Mistähän tässä voisi olla kysymys? Onko olkanivel mennyt sijoiltaan tai nytkähtänyt paikaltaan? Kipua ei esiinny muuten kuin uidessa ja nukkuessa, jos asento on huono.
Yllättävän pitkään tuossa kuitekin kesti, kai se ikä rupeaa jo painamaan vaakakopassa.

Viimeksi muokattu:
Alustus: Mulla on ylipainoa kertynyt aika paljon vuosien aikana. Ainä välillä on myös laihdutettu, mutta ne keinot on olleet niin dramaattisia (esim. tiukka vhh), että niiden mukanaan tuoma laihtuminen on kumoutunut heti kun on vähänkään löysännyt ja nauttinut elämästä.

Toimet: No nyt sitten nostin kissan pöydälle varsinkin kun aloin epäilemään, että tässä on tullut jo 2. tyypin diabetestkin hankittua kun oireitakin on. Kävin vihdoin alkuviikolla lääkärissä ja labroissa. Lääkäri teki reseptin Ozembicciin ja samalla otettiin testit siitä missä kunnossa maksa, haima jne on ja onko sitä 2. tyypin diabetesta. Labratulokset tuli eilen ja vaikkei lääkäri ole niitä vielä kommentoinut (varaan ajan ensi viikolle) niin omien tulkintojen mukaan minulla on sekä 2. tyypin diabetes, että rasvamaksa. Kolesterolikin oli koholla.

Ongelmat: No nyt sitten minulla on dilemna. Olen tänään aloittamassa tuon Ozembicin (kun kerran on lauantai ja voi huoletta olla paska olo, niinkuin ekana päivänä kuulemma tulee olemaan). Mutta kannattaisiko minun jättää se Ozembic silti nyt aloittamatta ja kokeilla ensin huonoja diabetesläkkeitä ja sitten koittaa saada sitä kelekorvattavuutta siihen Ozembicciin. Ongelmana tässä on se, että Ozembic todennäköisesti auttaa, mutta saadakseen kelakorvattavuuden, pitää ensin kokeilla kahtaa erilaista huonompaa diabetes lääkettä ja sitten jos ne ei auta niin sitten vasta voi lääkäri laittaa lausuntoa Kelaan ja koittaa saada kelakorvattavuutta. Jos ja kun oletus on se, että Ozembiccia sitten pitäisi käyttää koko ikä ainakin jollain annostuksilla, niin kelakorvaus olisi todella merkittävä rahallinen etu. Silloin Ozembic kerryttäisi vuosiomavastuuta ja hoito maksaisi vuodessa vain n. 700€

Yhtä lääkettä pitää kokeilla ja se todeta riittämättömäksi tai sopimattomaksi. Toisin sanoen voit sanoa että metformiinista tulee järkyttävä pahoinvointi, jolloin voit saada semaglutidin kelakorvattuna. Olettaen bmi >30

Alustus: Mulla on ylipainoa kertynyt aika paljon vuosien aikana. Ainä välillä on myös laihdutettu, mutta ne keinot on olleet niin dramaattisia (esim. tiukka vhh), että niiden mukanaan tuoma laihtuminen on kumoutunut heti kun on vähänkään löysännyt ja nauttinut elämästä.

Toimet: No nyt sitten nostin kissan pöydälle varsinkin kun aloin epäilemään, että tässä on tullut jo 2. tyypin diabetestkin hankittua kun oireitakin on. Kävin vihdoin alkuviikolla lääkärissä ja labroissa. Lääkäri teki reseptin Ozembicciin ja samalla otettiin testit siitä missä kunnossa maksa, haima jne on ja onko sitä 2. tyypin diabetesta. Labratulokset tuli eilen ja vaikkei lääkäri ole niitä vielä kommentoinut (varaan ajan ensi viikolle) niin omien tulkintojen mukaan minulla on sekä 2. tyypin diabetes, että rasvamaksa. Kolesterolikin oli koholla.

Ongelmat: No nyt sitten minulla on dilemna. Olen tänään aloittamassa tuon Ozembicin (kun kerran on lauantai ja voi huoletta olla paska olo, niinkuin ekana päivänä kuulemma tulee olemaan). Mutta kannattaisiko minun jättää se Ozembic silti nyt aloittamatta ja kokeilla ensin huonoja diabetesläkkeitä ja sitten koittaa saada sitä kelekorvattavuutta siihen Ozembicciin. Ongelmana tässä on se, että Ozembic todennäköisesti auttaa, mutta saadakseen kelakorvattavuuden, pitää ensin kokeilla kahtaa erilaista huonompaa diabetes lääkettä ja sitten jos ne ei auta niin sitten vasta voi lääkäri laittaa lausuntoa Kelaan ja koittaa saada kelakorvattavuutta. Jos ja kun oletus on se, että Ozembiccia sitten pitäisi käyttää koko ikä ainakin jollain annostuksilla, niin kelakorvaus olisi todella merkittävä rahallinen etu. Silloin Ozembic kerryttäisi vuosiomavastuuta ja hoito maksaisi vuodessa vain n. 700€
Eikö diabetes tai diabetesriski ole jo itsessään riittävä syy? Onko sinulla todettu uniapnea? Voisi kuvetella, että diabetesriski + uniapnea -kombinaatio vähintäänkin riittäisi kelakorvaukseen.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
303 364
Jäsenet
82 337
Uusin jäsen
Siilikuningas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom