Tekoälyä peleihin, ihmismäisemmin reagoivia pelejä? Gran Turismo 7 saa tekoälyavusteisia kisoja

Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Ei sen tekoälyn tarvitse olla rakennettu sitä peliä varten
Jos käyttää laajalla nateriaalilla opetettua kielimallia niin voipi käydä niin että keskiaikaiseen fantasiamaailmaan sijoitettu NPC alkaa höpistä metrosta kun kysyt että mikä on nopein tie paikallisen ennustajaeukon mökille tai muuta sen maailman ulkopuolista. Kuten nyt on jo huomattu, pelkkä jälkikäteen filtteröinti on lähinnä reaktiivista sitä mukaa kun kiertoteitä löydetään tuhansien yrittäjien myötä eikä kaikki kiertotiet löydy suinkaan tahallaan härnäämällä. Etukäteen aukkoja on hankala tukkia.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
663
Jos käyttää laajalla nateriaalilla opetettua kielimallia niin voipi käydä niin että keskiaikaiseen fantasiamaailmaan sijoitettu NPC alkaa höpistä metrosta kun kysyt että mikä on nopein tie paikallisen ennustajaeukon mökille tai muuta sen maailman ulkopuolista. Kuten nyt on jo huomattu, pelkkä jälkikäteen filtteröinti on lähinnä reaktiivista sitä mukaa kun kiertoteitä löydetään tuhansien yrittäjien myötä eikä kaikki kiertotiet löydy suinkaan tahallaan härnäämällä. Etukäteen aukkoja on hankala tukkia.
Emmä kyllä pidä kovin realistisena skenaariona, etteikö tuollainen ongelma osata päihittää siinä vaiheessa kun tulee muuten realistiseksi. ChatGPT osaa ymmärtää jo tuon tason jutut ja pystynee siten kontrolloimaan itse itseään jos rakennetaan tuo silmällä pitäen. Törmännyt tuohon melko suoraan kun olen eri aikakausien kirjailijoita pyytänyt feikkaamaan (pitää erikseen painottaa hypoteettista kirjoitusta jos haluaa soveltaa Hemingwayta scifi-kirjallisuuteen). Toki sen pystyy saamaan solmuun vielä nykyisin ja vaikkapa ristiriitaiseksi itsensä kanssa, mutta melkein pitää tietoisesti yrittää sitä. Ei se lähellekään täydellinen ole, mutta niin suuri steppi eteenpäin suhteellisen lyhyessä ajassa, että voi olettaa jo muutaman vuoden päästä olevan järkyttävällä tasolla jos ei sitä vielä jonkun mielestä ole.


Näköjään vaikutti tämä thread ja siihen kirjoittelu uniinkin. On jo niin paljon aiheen vierestä pitkä sepustus, että laitetaan spoiler tageihin:

Näin viime yönä unta, että Elden Ringin pohjalle oli tehty sellainen tekoälyllä höystetty pelimaailma virtuaalitodellisuuteen. Grafiikat olivat täydellisiä. Seikkailtiin siellä kaverin kanssa kahdestaan. Se oli vielä beta ja osa pelistä oli vasta avattu. Siinä oli täysin mallinnettu kasvot ja toimi niin, että esim. kädet mallintuivat täydellisesti. Uintikohtauksessa huomasin, että penis oli erilainen joten ei ollut tarvinnut lähettää fromsoftwarella dic piciä sentään.

Periaatteessa tekoäly NPC:tä ei voinut erottaa oikeista ollenkaan, mutta jotenkin unessa kuitenkin tiesin aina kummasta oli kysymys.

Sormissa oli taikavoimia kuvaavia symboleita ja ne valittiin jotenkin sormea skrollaamalla (olisi ollut parempi, että pitää tehdä joku liike tai sormien asento). Yritettiinkin tappaa pvp:ssä joku nainen, mutta mun taikavoimat toimi vain kerran (siinä oli falloutin tapaan action pointsit, jotka näin myöhemmin mietittyä olisi kai voinut olla yhtä hyvin mana pointit, mutta ei mielestäni johtunut niistä) ja tyhjää ammuskelin (toisaalta en ole unissani saanut ikinä esim. asetta toimimaan, vaikka olenkin nähnyt unta Ukrainan armeijaan liittymisestä). Se nainen oli kuitenkin niin OP, ettei kokenut meistä mitään vastusta, joten luovutti kesken kaiken ja alkoi juttelemaan ihan normaalisti. Sinänsä huvittavaa, että mekin oltiin betan max level, mutta siinä oli niin paljon tekemistä, löydettävää ja kehitettävää hahmolle vielä sen jälkeen, ettei se level kuvannut oikein pelaajan todellista tasoa.

Siellä löytyi esimerkiksi betan tasolla end game contenttina sellaisia mustia suorakulmiota, jotka sen jälkeen kun oli löytänyt ja osannut sanoa oikeat taikasanat niille (puhuit kypärän mikkiin ne), alkoivat hohkaa tekstiä. Sen jälkeen ne piti sitten asettaa johonkin ja ratkaista joku puzzle siitä vielä. Paljon steppejä joka tapauksessa ja sellaista lisäsisältöä peliin innokkaimmille.

Niiden ratkaisemiseen sai pelin sisältä apua ja ajatuksen voimalla sulle tuli sellainen ohjeläpyskä, joka muistutti fyysisesti (tai siis tässä tapauksessa virtuaalisesti) jotain turistikarttaa. Se antoi ohjeita ja taustatietoja, mutta ei suoranaisesti ratkaissut sitä puzzlea. Siellä oli lopussa linkki sitten, josta se ratkaisu löytyi, mutta itselläni se url oli jotenkin katki - ehkä sen sai piilottaa oletukseksi asetuksista? Joka tapauksessa oli tehty sillä tapaa hyvin, että jouduit itse pohtimaan sitä ja sait apua vinkeistä. Oonkin joskus miettinyt, että tekisin peleille sellaisen portaalin (tai ainakin jos itse tekisin pelin), että sieltä voisi katsoa apua sillä tavalla, että saisi aina eritasoisia vinkkejä (esim. ”tajusitko/huomasitko, että..”), jotta sun ei tarvitsisi netissä ensimmäisenä törmätä aina koko puzlen ratkaisuun. Sen takia olisin halunnut tarkistaa jostakin, kun menin sanomaan ne taikasanat vahingossa suomeksi kun koko muu peli oli kuitenkin englanniksi (se kuitenkin osasi kääntää lennosta tarvittaessa) ja pelkäsin, että se bugaa sen vuoksi kun mielestäni kuitenkin tajusin miten sitä riimukiveä pitää käyttää. Sitä ei voinut enää tehdä uudestaan, koska olit jo ehtinyt lukittaa sen niillä taikasanoilla.

Vaikka pohjautui Elden Ringiin, niin meillä ei ollut ainakaan mitään miekkoja tms. melee-aseita vaan ainostaan ne taikavoimat. Me juteltiin siinä sen naisen kanssa, jota oltiin aikaisemmin yritetty huonolla onnella kukistaa ja se näytti, että se koittaa ratkaista jotain pelilautaa (joka maagisesti ilmestyi siihen eteen, kuten se ohjeläpyskäkin) joka oli joku viisi metriä pitkä ja 30 senttiä leveä. Ajattelin, että hänen tasollaan ne ongelmat on sitten noin monimutkaisia ja sen kokoaminen ja selvittäminen saattaa viedä kymmeniä tunteja. Mua harmitti, etten saanut siinä aikaisemmassa tappelussa käytettyä taikavoimia kunnolla (niin kuin bindit olisi ollut sekaisin) ja jotenkin saatiin päähän yrittää uudestaan sen naisen kukistamista, mutta se ei enää kiinnittänyt meihin mitään huomiota ja ei saatu sen helabaaria kun puoleen väliin ja tuntui tyhmältä mäiskiä sitä kun se yrittää ratkoa siinä sen omaa puzzlea ja vielä selittää ystävällisesti sitä meille.

Lopulta sinne hyökkäsi joku hemmetin trolli mun kimppuun, joka halusi hakkeroitua sitä kautta mun koneelle (arhh eikö näistä päästä edes tulevaisuudessa eroon) ja halusin päästä nopeasti pakoon sieltä, mutta jotenkin olin niin immersoitunut, etten osannut ottaa virtuaalikypärää pois päästä. Yritin siinä viestittää fyysisestikin vieressä olleelle kaverille, että auttaa mua irtautumaan sieltä ja lopulta pääsin pois sieltä, mutta vahingossa herätin itseni siinä samalla.

Lisäksi siellä oli jotain irl kavereita, jotka ei pelaa mitään, mutta olivat tulleet sinne vaan uimaan (?!).
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Jos käyttää laajalla nateriaalilla opetettua kielimallia niin voipi käydä niin että keskiaikaiseen fantasiamaailmaan sijoitettu NPC alkaa höpistä metrosta kun kysyt että mikä on nopein tie paikallisen ennustajaeukon mökille tai muuta sen maailman ulkopuolista. Kuten nyt on jo huomattu, pelkkä jälkikäteen filtteröinti on lähinnä reaktiivista sitä mukaa kun kiertoteitä löydetään tuhansien yrittäjien myötä eikä kaikki kiertotiet löydy suinkaan tahallaan härnäämällä. Etukäteen aukkoja on hankala tukkia.
Miksi keskiaikaiseen maailmaan sijoittuvan NPC:n algoritmi opetettaisiin opetusdatalla missä on metro tai muuta ei keskiaikaista materiaalia? Sama argumentti kuin sanoisi, että perinteisemmän rpg-pelin NPC voi höpistä metrosta, kun dialogintekijällä oli ruuvi löysällä tai se npc on tarkoituksella erikoinen.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
663
Nyt oli John Oliverin viimeisessä jaksossa AI:sta paljon puhetta. Helppo ajatella koskevan ihan kaikkea ml. pelejä. Joku Gran Turismon tekoälykuskit on varmaan helpoin nakki.



Ei mene kauan, että pitää erikseen mainita kirjassa, että kokonaan ihmisen kirjoittama :p
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 852
Viestejä
4 211 291
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom