Tekoälyä peleihin, ihmismäisemmin reagoivia pelejä? Gran Turismo 7 saa tekoälyavusteisia kisoja

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Neuroverkkopohjainen tekoäly, robotiikka ja konealgoritmit ovat monessa keskustelussa mukana. Gran Turismo 7 Playstationilla saa tekoälypohjaisia kisoja seuraavassa päivityksessä. Tekoälykisojen väitetään ennakoissa ja tekijöiden taholta olevan erittäin realistisia kilpailijoiden käyttäytymisen suhteen. Tekoälykisojen voisi jopa väittää sisältävän online kisaamisen parhaat puolet.

Mielenkiintoista on nähdä miten tekoäly tulee muuttamaan ja kenties parantamaan pelikokemuksia. Miten olisi vaikkapa roolipeli, jossa pelimaailma reagoi tekoälypohjaisesti kovakoodatun skriptaamisen sijaan? Haasteita pelikehittäjillä riittää ja pelikenttä on avoin. Autopeli voi olla rajattuna ympäristönä hyvinkin otollinen paikka soveltaa tekoälyä.

GT7 kehittäjien haastattelu alla. Haastattelusta saa hyvän kuvan mitä tekoälyn soveltaminen annetun haasteen ratkaisemiseksi tarkoittaa.

To actually make it a competitive racer, we had to give it other reward signals for passing cars that are in front of it and not preventing cars behind it from passing it. We also gave it penalties for colliding or bumping into other cars. This combination of rewards and penalties took some effort to get right, but once we did training with the right population of opponents, it learned to be a very effective racer.

Ennakkoa tekoälykisoista gtplanet sivustolta. Sivuston ylläpitäjä pääsi testaamaan kisoja ennakkoon.
This made the race absolutely exhilarating, because it was a door-to-door, bumper-to-bumper battle, from start to finish. I was doing everything that I could to keep Sophy behind me, and it was sticking its nose in the door every single time I made a mistake.
That’s what makes Sophy so special: it’s like having your best human rival, online, all the time, ready to race whenever you are, for however long you want. That is seriously fun, and there has perhaps never been — in video games nor the real world — a better way to practice your race craft.
Sonyn traileri, jossa kertoo lisää uusista kisoista
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Mielenkiintoista metapelaamista, jos tämä visio tulee ulos asti. Kuvaa mitä haluat ja hiekkalaatikkopeli luo vision. Civilization/simcity tuolla idealla olis aika nami?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Eikö tämä nyt ole vain lisää samaa kuin mitä Forza-sarjassa Drivatariksi kutsuttiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Tekoälyn ohjaamat roolipelit vaikuttaa kyllä aika hasardilta idealta. Pitää harkita tarkkaan minkälaisella mallilla tekoäly palkitaan onnistumisista ja mihin se tähtää tekemisessään. Jos tekoälylle annetaan vain tehtäväksi voittaa taistelu, niin se oppii min/maxaamaan kaiken hyvin tehokkaasti ja sitä vastaan ihmisen on vaikea pärjätä. Voipi olla aika vaikea koodata bottiin powerpelaamisen sijasta tarinallista laatua painottavia ominaisuuksia.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Eikö tämä nyt ole vain lisää samaa kuin mitä Forza-sarjassa Drivatariksi kutsuttiin?
Ei, Forzan "AI" kuskit on vaan kopioita oikeista kuskeista ja niiden ajoista. Sophy on ns. aito AI eli tekee itse omat päätöksensä vaikka varmaankin koulutettu isolla datajoukolla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Tekoälyn ohjaamat roolipelit vaikuttaa kyllä aika hasardilta idealta. Pitää harkita tarkkaan minkälaisella mallilla tekoäly palkitaan onnistumisista ja mihin se tähtää tekemisessään. Jos tekoälylle annetaan vain tehtäväksi voittaa taistelu, niin se oppii min/maxaamaan kaiken hyvin tehokkaasti ja sitä vastaan ihmisen on vaikea pärjätä. Voipi olla aika vaikea koodata bottiin powerpelaamisen sijasta tarinallista laatua painottavia ominaisuuksia.
Sama ongelma tai pikemminkin mahdollisuus on myös gran turismossa. AI on tarkoituksella opetettu/tuunattu sellaiseksi, että niiden kanssa on hauska pelata eikä pyritä nuijimaan pelaajaa maanrakoon.

Roolipeleissä/sandboxeissa maailma helposti menis aika off the rails skriptaamattomalla AI:lla. Ehkä AI rpg:n pitäisi olla enemmän "maailmasimulaattori" kuin skriptattu näillä askeleilla peli voitetaan. Erilainen pelikokemus, joka ei välttämättä päädy aina samaan paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Ei, Forzan "AI" kuskit on vaan kopioita oikeista kuskeista ja niiden ajoista. Sophy on ns. aito AI eli tekee itse omat päätöksensä vaikka varmaankin koulutettu isolla datajoukolla.
Kerrotko miten tämä nyt on eri asia? Forzan kuskit on koulutettu oikeiden kuskien ajoilla. Sophy on koulutettu oikeiden kuskien ajoilla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Kerrotko miten tämä nyt on eri asia? Forzan kuskit on koulutettu oikeiden kuskien ajoilla. Sophy on koulutettu oikeiden kuskien ajoilla.
Netistä kun lueskelee niin driveavatar vastaanotto on aika mixed bag. Puhuvat, että driveavatar saattaisi huijata, ei ole hauska. Gran turismossa on pari kokeellista pelimoodia missä kisataan ai botteja vastaan. Palaute erittäin positiivista. AI on ihmismäinen ja hauska vastus.

AI ei ole aina AI tai siis lopputulos tai välttämättä edes tarkoitusperäkään ei ollut sama. Mielenkiintoista on nähdä miten konealgoritmeja peleissä käytetään ja miten erilaisia pelikokemuksia niiden avulla ehkä saadaan aikaiseksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Ettei vaan ihmismäisimmin rupea masentumaan ja kurmottamaan pelaajia? Tulee vain hyvin mieleen kirja tai leffa "Linnunradan Käsikirja Liftareille". Siinähän masentunut ja sarkastinen robotti valittaa vähän kaikesta eikä ole kovin yhteistyöhalukas kuten taannoin Microsoftin Bingiin lisäämästä ChatGPT:stä tai sen aikaisemmista varianteista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 705
Ettei vaan ihmismäisimmin rupea masentumaan ja kurmottamaan pelaajia? Tulee vain hyvin mieleen kirja tai leffa "Linnunradan Käsikirja Liftareille". Siinähän masentunut ja sarkastinen robotti valittaa vähän kaikesta eikä ole kovin yhteistyöhalukas kuten taannoin Microsoftin Bingiin lisäämästä ChatGPT:stä tai sen aikaisemmista varianteista.
Jos realismia haetaan, voisihan sitä odottaa tosiaan että tekoälykin radalla turhautuisi, ja tekisi jotain odottamattoman typerää. Ihmiselle sellaista saattaa käydä.
Noh riippunee AI:lle annotetuista raja-arvoista tietysti, mutta toivottavasti sinne sallitaan pieniä todennäköisyyksiä odottamatomillekin sattumuksille. Ainakin syystä seuraukseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Jos realismia haetaan, voisihan sitä odottaa tosiaan että tekoälykin radalla turhautuisi, ja tekisi jotain odottamattoman typerää. Ihmiselle sellaista saattaa käydä.
Noh riippunee AI:lle annotetuista raja-arvoista tietysti, mutta toivottavasti sinne sallitaan pieniä todennäköisyyksiä odottamatomillekin sattumuksille. Ainakin syystä seuraukseen.
Toivottavasti ei liikaa, ei ihmiselläkään kärsivällisyys kestä loputtomiin mutta AI taas voi kestää kauemmin jatkaa huonoa käytöstä kuin ihminen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Jos realismia haetaan, voisihan sitä odottaa tosiaan että tekoälykin radalla turhautuisi, ja tekisi jotain odottamattoman typerää. Ihmiselle sellaista saattaa käydä.
Noh riippunee AI:lle annotetuista raja-arvoista tietysti, mutta toivottavasti sinne sallitaan pieniä todennäköisyyksiä odottamatomillekin sattumuksille. Ainakin syystä seuraukseen.
GT7 tapauksessa vasta testaavat tekoälyä. Kyseinen ominaisuus katoaa maaliskuun lopussa. Tekijät kerää palautetta kokeilusta. tekoälykisat/... palaavat myöhemmin uusitun toteutuksen kanssa. Tämä nykyinen toteutus rajatut kisat missä ideana on, että edessä hitaampaa tekoälyä ja takana nopeampaa. Tarkoitus ohitella hitaammat ja pitää nopeammat takana. Vaikeampana tasona sit 1:1 kisat oikeasti nopean AI:n kanssa. AI tarkoituksella viritetty niin että se pelaa erityisen reilusti eikä ole ultra aggressiivinen.

Tekoäly oppii sen mistä palkitaan ja rangaistaan + yleensä on vipuja mistä voi tuunata neuroverkkoja. Riippuu tietty täysin siitä miten neuroverkko on suunniteltu.

Mä toivoisin online kaltaista offline kisaamista nollalagilla ja sopivilla vastuksilla + jotain uramoodia autopeleihin. Online on ihan kiva, mutta toisinaan lagittaa ja toisinaan huijaavia idiootteja/trolleja seassa Tietty on olemassa parempiakin online kisoja, mutta sitten pitäisi pelata semi tosissaan ja olla tiettyihin aikoihin paikalla jne. Menee mun kannalta turhan hc harrastukseksi siinä kohtaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
En muista, että mikä olikaan autopeli 90-luvun loppupuolella. Se oli niin syvältä, että vaikka olisi kuinka harjoitellut ja ajanut tosi hyvin, niin silti siinä taakse jääneet kisailijat paahtoivat tuhatta ja sataa ohitseni sekunneissa ja mitkään temppuni eivät estäneet. Se peli sai kovaa kritiikkiä ja vitsailtiin, että pelaajan auton pakokaasuissa oli varmaan jotain, mitkä enabloivat turbovaihteen kisailijoissa.

Jonkun vuoden Formula1-pelissä helpoin vaikeustaso oli kaikkein vaikein ja kun siirtyi siihen kaikkein vaikeimmalle tasolle, se olikin ihan lastenleikkiä ja ilmeisesti mennyt vaikeustasot väärinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 145
Mutta oppiiko se tekoäly noista pelaajan ajamista kisoista mitään uutta, vai onko se vain valmiiksi rakennettu "neuroverkko", joka on opetettu ja sillä siisti.
----------------
Roolipeleihin noista ei kyllä näillänäkymin ole.. Vaatisi ihan valtavan aineiston ja vääntöä, että kukin hahmo osaisi keskustella ja toimia roolinsa mukaiseesti ja reagoida järkevästi pelaajan kommentteihin ja tekemisiin siellä maailmassa..
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Mutta oppiiko se tekoäly noista pelaajan ajamista kisoista mitään uutta, vai onko se vain valmiiksi rakennettu "neuroverkko", joka on opetettu ja sillä siisti.
----------------
Roolipeleihin noista ei kyllä näillänäkymin ole.. Vaatisi ihan valtavan aineiston ja vääntöä, että kukin hahmo osaisi keskustella ja toimia roolinsa mukaiseesti ja reagoida järkevästi pelaajan kommentteihin ja tekemisiin siellä maailmassa..
Valmiiksi opetettu ja tuunattu ainakin gt7:en tapauksessa. Tulevaisuudessa voi tulla erilaisia pelimoodeja
“mostly this is a new game design and we want to try it out, get feedback, and then take what we learned and iterate on that,” Wurman explained. The team can’t share any specifics about where the program goes from here
“We believe this technology has a huge potential to really elevate player experience across different game types, different experiences,” Wurman continued. He notes that agent AIs like GT Sophy can accomplish a lot in terms of interacting with players but also sees related AI systems playing an expanded role as well. The “technology is really crucial for the content creation itself,” he said. “They're going to these race tracks, doing detailed capturing in order to create the environment and, speaking generally, you can imagine AI has a really big potential to help with many of those processes.”

Ei kannata liikaa dumata ai+rpg aspektia. Asiat voi olla hyvin erilaisia 5v ja 10v päästä kuin tänään. En toki tarkoita, että koko peli kaikkia dialogeja myöten pitäisi olla AI:lla generoitu. Edelleen osa kontentista varmastikin ihmisten luomaa, mutta ehkä hahmoihin, taisteluihin yms. saadaan lisäsyvyyttä lisäämällä ripaus ai:ta sen sijaan, että kaikki olisi skriptattua.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Tuohan olisi vielä edistyksellisempää tekniikkaa jos oikeasti saatu kopioitua oikean ihmisen tietoisuus peliin.
Niin, mitähän tuolla kopiolla tarkoitetaan? Kierrosaikoja terästettynä kuljettajan halukkuudella ottaa riskejä ja ohittaa tai peitellä ja jarruttaa myöhään tai keskellä mutkaa jotta takanatuleva joutuu jarruttamaan väärässä paikassa? Kopio oikeasta kuljettajasta tarvitsee sitä AI:n apua toimiakseen oikein, vaikea sitä on muuten mallintaa. Oma mielipide.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Niin, mitähän tuolla kopiolla tarkoitetaan? Kierrosaikoja terästettynä kuljettajan halukkuudella ottaa riskejä ja ohittaa tai peitellä ja jarruttaa myöhään tai keskellä mutkaa jotta takanatuleva joutuu jarruttamaan väärässä paikassa? Kopio oikeasta kuljettajasta tarvitsee sitä AI:n apua toimiakseen oikein, vaikea sitä on muuten mallintaa. Oma mielipide.
Microsoftin selostus aikanaan oli että tavallisten pelaajien ajosuoritukset lähetetään pilveen jossa sitten niiden pohjalta generoidaan AI-kuskit (Drivatarit) joita vastaan pelataan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Microsoftin selostus aikanaan oli että tavallisten pelaajien ajosuoritukset lähetetään pilveen jossa sitten niiden pohjalta generoidaan AI-kuskit (Drivatarit) joita vastaan pelataan.
Modernit neuroverkot oppivat itsekseen pelaamalla itseänsä vastaan. Niistä asioista mitä botin halutaan tekevän annetaan palkintoa ja päinvastaisista asioista rankaisua. Noilla keinoin voidaan opettaa erilaisia botteja tyhjästä. Riippuen millainen neuroverkko ja härdelli on ympärillä voi olla vipuja mistä saa hyvin erilaisia lopputuloksia aikaan vaikka olisi käytössä sama neuroverkko. Tyyliin verstappenin saat, kun et rankaise bottia törmäilystä tai väännät lopuksi vivuista neuroverkon ajotyylia aggressiivisemmaksi.

Forzan drivatar ei ainakaan mun googlettelutaitojen pohjalta vaikuta kovinkaan pätevältä, jos tarkoitus on tehdä ihmismäinen pelikumppani.

What's undeniable is that Unbeatable AI in Forza Horizon 5 does several things better than humans are capable of. Launches are always faster than what players can do, grip on turns is always perfect, and despite Drivatars being advertised as having unique personality quirks, they cling to the "ideal" racing line.
The community for Forza Horizon 5 has been having a conversation regarding the Unbeatable Drivatar difficulty, most of which has been highly critical. Like almost all racing games, Forza Horizon 5 "cheats" with its AI in order to provide scaling difficulty options. Unbeatable doesn't simply outrace players. Rather, it has technical advantages and limitations that are outside of the scope players have to deal with. Forza Horizon 5 players are frustrated by the AI's often unfair advantages.
What's tricky about the situation is that no one really knows the specific ways Forza Horizon 5's Unbeatable Drivatars are "cheating." Players can only guess based on the AI's in-game behavior. ZonerRoamer on the ForzaHorizon subreddit described the AI's behavior as "like robots," in that they drive a "perfect racing line without losing speed whatsoever in turns." dzonibegood explains that "on straight runs they zip past me like they have a rocket strapped onto them and in the corners just zip on the inside as if they were on rails." FantasticAmbition986 says that it's not even the difficulty that's the issue, it's that the AI feels "random" and "woefully inconsistent" in difficulty between individual races and race types.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Roolipeleihin noista ei kyllä näillänäkymin ole.. Vaatisi ihan valtavan aineiston ja vääntöä, että kukin hahmo osaisi keskustella ja toimia roolinsa mukaiseesti ja reagoida järkevästi pelaajan kommentteihin ja tekemisiin siellä maailmassa..
Ehkä vähän suureellisesti ajateltu että suoraan pitäsi luoda elävä maailma joissa ihmisenkaltaiset NPC:t temmeltää kuten oikeat pelaajat. Jos pahvisen, ennalta kirjoitetun ja jossain vaiheessa toistumaan alkavan dialogin sijasta voisi vapaamuotoisemmin kysellä NPC:ltä asioista ja se osaisi antaa uskottavia vastauksia niin se olisi jo aika iso parannus nykypeleissä. Tähän ei mitään enksylopediaa varmaan tarvitsisi opetusmateriaaliksikaan, lähinnä perus kielen ja kuvauksen maailmasta (niissä puitteissa kun hahmo siitä tietää).

Tai jotkut reaktiot asioihin, kuten jos nakkaat kranun keskellä katua ja NPC:t tekee kolmea erilaista animaatiota. Hiukan mallinnusta ja sitten opetusiteraatiota kaikista tavoista millä NPC:t voisi suojautua (kukkaruukun taakse, täyttä laukkaa toiseen suuntaan, lähimmästä ovesta sisään jne) ja mallin tuottamat reaktiot voisi hyvinkin olla luonnollisemman tuntuiset.

Kynä ja paperia -maailmassa kielimallit voisi hyvinkin sopivasti opetettuna auttaa GM:ää luomaan esim. tilan kuvauksia jos oma mielikuvitus riittää keksimään sen mutta sanalliset lahjat ei ihan keksimään hyvää kuvausta. Esim. "kuvaile barokkityylisesti kalustettu huone jossa on kolme taulua joissa esiintyvät asiat X, Y ja Z" ja ulos pullahtaa teksti jonka voi jakaa tai lukea ilman että tarvitsee olla mikään kielellinen virtuoosi.

Pointtina siis lähinnä että tälläistä teknologiaa voi käyttää kohdennetustikin eikä suinkaan pudottaa koko pelikokemusta sen varaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Testailin sophy ai kisoja. Erittäin hauskaa vääntöä. Botti kisaa reilulla tavalla yrittäen enemmän kuin peruspelin botit. Ei enää tule mutkissa kontista sisään autoa. Jos munaa niin botti tulee rinnalle ja menee ohi. Expert tasolla oli tiukat väännöt voitoista. 1:1 kisassa AI vei 100-0. Koko ajan tuntui reilulta. Kun ei pärjännyt niin vika oli itsessä. Pari kertaa nopein AI auto kämmäs kunnolla ja spinnas itsens ulos. Kertaakaan ei AI pilannut mun kisaa törttöilemällä.

AI:n mielentilasta kertovat emoticonit oli yllättävän hauska lisä.

Video ei oma, mutta hyvinkin oma kokemus oli myös tuollaista sijat vaihtuu kisaamista. Tulevaisuus on kirkas ainakin offline autopelaajalle. Boteista saa hauskan vastuksen eikä enää kuminauhaefektiä, epäreiluja boosteja ja ratinheittoa ikkunasta ulos, kun AI ajoi ovesta sisään.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 010
Siinä on erittäin kokeneen pelaajan kommentit jolla myös oikeaa kilpa-ajo taustaa, lyhyesti tiivistettynä niin vastaa pitkälti kuin pelaisi oikeita ihmiskuskeja vastaan (niitä e-sports tason ihmiskuskeja).

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Oma kokemus oikeista ihmisvastustajista on että kiilaavat joka mutkassa ulos ja muutenkin yhtä romurallia. En tiedä haluanko sitä :D
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Oma kokemus oikeista ihmisvastustajista on että kiilaavat joka mutkassa ulos ja muutenkin yhtä romurallia. En tiedä haluanko sitä :D
Sophyssa on hyvää, kun siinä saa ainakin mun kokemuksen pohjalta ihmisvastustajien parhaat puolet ilman trollailua ja turhia virheitä. Kisaa sairaan kovaa, mutta reilusti. Jos/kun pätevät AI botit yleistyvät niin paljon ennemmin pelaan offline botteja vastaan kuin onlinessa missä on trolleja ja lagia. Huima kokemus jo nyt. Tulee kehittymään etiäpäin vauhdilla, kun saavat palautetta isolta pelaajajoukolta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 424
Mutta voiko edelleen itse vetää toisten ai-autojen kautta johtoon? Sitähän totta kai näissä ei-simuissa haluaakin tehdä ,koska sitten taas niitä ihan tarpeeksi simuja yms joissa ei voi,
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Mutta voiko edelleen itse vetää toisten ai-autojen kautta johtoon? Sitähän totta kai näissä ei-simuissa haluaakin tehdä ,koska sitten taas niitä ihan tarpeeksi simuja yms joissa ei voi,
Nykyisissä kisoissa voi tökkiä botit pois tieltä, jos haluaa niin tehdä. Botit tosin ei enää töki pelaajan autoa pois tieltä. Ei ole myöskään kuminauhaa/boostiefektejä tai muuta epäreiluutta. Voi kisata reilusti ja kovaa kera kivan haasteen jos niin haluaa.

Mielenkiintoista tuossa on, että miten AI kehittyy eteenpäin. Onko sophy ai niin raskas, että pysyy vain erikoiskisoissa tai tuleeko korvaamaan nykyiset botit ehkä kokonaan? Myös se, että kuinka säädettävä sophy tulee olemaan tulevaisuudessa on kiinnostava nähdä. Mikäänhän ei estä sitä, että osa boteista olisi verstappen tyyliin aggressiivisempia, osa vois olla arempia ja tarkempia ajamaan jne jne. Tulee olemaan hyvät ajat pelata offlinena botteja vastaan, kun tämä teknologia kehittyy eteenpäin.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 133
Kuminauha-efekti ajopeleissä tarjoaa kyllä parhaan draaman kaaren. Saatat pudota kesken kisan hännille mutta ei se kärki ehdi kauaksi karata, kun kuminauha vetää takaisin. Viimeisellä kierroksella syntyy uskomattomia urotekoja kuin elokuvissa konsanaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Kuminauha-efekti ajopeleissä tarjoaa kyllä parhaan draaman kaaren. Saatat pudota kesken kisan hännille mutta ei se kärki ehdi kauaksi karata, kun kuminauha vetää takaisin. Viimeisellä kierroksella syntyy uskomattomia urotekoja kuin elokuvissa konsanaan.
Toi lienee ihan fine, mutta kun gran turismoissa se toimii liian usein toisinpäin. Vedät keulille ja uskomattoman hyvää kierrosta. Takaa linkoaa superboostattu botti sun ohi täysin epäreiluilla avuilla.

Parempi ai sallii realistisemmat kisat. Toki voi edelleen apuja tarjota niille, jotka niitä apuja kaipaavat. Parempi botti ei mitenkään sulje pois lisäapuja, mutta se mahdollistaa samankaltaisen offline kisaamisen kuin pelaisit onlinessa hyviä ihmisiä vastaan.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 010
Oma kokemus oikeista ihmisvastustajista on että kiilaavat joka mutkassa ulos ja muutenkin yhtä romurallia. En tiedä haluanko sitä :D
Olisi toki varmaan pitänyt täsmentää, että kun kisaillaan siellä GT:n A/S luokan sarjoissa niin ajetaan jo rehdisti kilpaa kuten oikeassa maailmassakin pitäisi ajella. Super GT:n Forza videot mukavaa katsottavaa, kun ihmiset osaavat siellä lähinnä törmäillä toisiinsa ja ajaa mutkista ulos täyttä vauhtia.

・Sportsmanship Rating

This is an indicator of the standard of a player's manners on the track. There are six different ratings in total: E, D, C, B, A, and S. E is the lowest rating, and S is the highest. You will earn points for completing sections of a race cleanly. However, you will lose points for doing things such as colliding with other cars during races. At the end of each race, the number of points earned and lost will be tallied up, and reflected in your Sportsmanship Rating. All players start with a Sportsmanship Rating of B.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Olisi toki varmaan pitänyt täsmentää, että kun kisaillaan siellä GT:n A/S luokan sarjoissa niin ajetaan jo rehdisti kilpaa kuten oikeassa maailmassakin pitäisi ajella. Super GT:n Forza videot mukavaa katsottavaa, kun ihmiset osaavat siellä lähinnä törmäillä toisiinsa ja ajaa mutkista ulos täyttä vauhtia.
Tuollainen rating kuulostaa hyvältä idealta. Saisi olla Forzassakin.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 010
Tuollainen rating kuulostaa hyvältä idealta. Saisi olla Forzassakin.
Juu, paranee moninpelikokemus kun samassa sarjassa on kisailemassa on porukkaa jotka tietää kuinka kuuluu ajaa kilpaa rehdisti ja välillä kyllä kovia vääntöjä tuolla Super GT:n videoilla kun kisassa sattuu olemaan mukana maailman nopeimpia kuskeja kyseisessä pelissä. Sitten toki kun tuollaiset ranking systeemit puuttuu niin tuntuu että yli puolet pelaajista ovat sellaisia jotka vetää heti ekassa mutkassa perään täyttä vauhtia, sitten ehkä 2-5 ihmistä kyseisessä kilpailussa osaa ajaa jos selviävät niistä ensimmäisten mutkien mayhemeistä. Unohtamatta sitten niitä trolleja jotka lähtevät ajamaan rataa väärään suuntaan ja yrittävät tahallaan törmäillä tai jäävät tien varrelle ja yrittävät kiilata eteen kun takaa tullaan kierroksella ohi. Sama ongelma esimeriksiksi noissa F1 peleissä, aikamoista tuuria että saa edes siedettävän kisan aikaiseksi randomien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Juu, paranee moninpelikokemus kun samassa sarjassa on kisailemassa on porukkaa jotka tietää kuinka kuuluu ajaa kilpaa rehdisti ja välillä kyllä kovia vääntöjä tuolla Super GT:n videoilla kun kisassa sattuu olemaan mukana maailman nopeimpia kuskeja kyseisessä pelissä. Sitten toki kun tuollaiset ranking systeemit puuttuu niin tuntuu että yli puolet pelaajista ovat sellaisia jotka vetää heti ekassa mutkassa perään täyttä vauhtia, sitten ehkä 2-5 ihmistä kyseisessä kilpailussa osaa ajaa jos selviävät niistä ensimmäisten mutkien mayhemeistä. Unohtamatta sitten niitä trolleja jotka lähtevät ajamaan rataa väärään suuntaan ja yrittävät tahallaan törmäillä tai jäävät tien varrelle ja yrittävät kiilata eteen kun takaa tullaan kierroksella ohi. Sama ongelma esimeriksiksi noissa F1 peleissä, aikamoista tuuria että saa edes siedettävän kisan aikaiseksi randomien kanssa.
Onko Flatout 2:n jälkeen tullu oikein mitään vastaavaa kunnollista oikeaa romurallia? Ihmiset selkeästi kaipaa semmoista.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Onko Flatout 2:n jälkeen tullu oikein mitään vastaavaa kunnollista oikeaa romurallia? Ihmiset selkeästi kaipaa semmoista.
Wreckfest on kova. Toivottavasti saa jatko-osan. Ongelmahan noissa romuralleissa on että niihin et saa lisenssejä autonvalmistajilta.
 
Liittynyt
07.02.2018
Viestejä
241
Kerrotko miten tämä nyt on eri asia? Forzan kuskit on koulutettu oikeiden kuskien ajoilla. Sophy on koulutettu oikeiden kuskien ajoilla.
Ymmärsin artikkelista, että Sophy on koulutettu reinforcement learning metodilla, jossa tekoäly oppii itse toimimaan ympäristössä niin, että palautteiden (reinforcements) avulla toiminta muuttuu aina vain paremmin tavoitteita vastaavaksi. Tässä ei käytetä opetusdataa, eikä siis kenenkään ajamista mallina oppimiselle.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Robloxilla chatgpt hengessä ai:n avulla pelisuunnittelua. Voi kuvata mitä haluaa ja engine tuottaa sen sinulle. Twiittien pohjalta robloxin materiaalit yms. fysiikkapohjaisia mikä helpottaa tuota kuvauksesta toteutukseen tekemistä.

Pitäs käydä GDC puheet läpi, että onko siellä jo AI AI AI puhetta paljon vai perinteisempää tavaraa


Nvidialla on demoillut ai pohjaista animointia fysiikkaenginen päälle


Voi pelikehitys muuttua mielenkiintoisella tavalla neuroverkkopohjaisten algoritmien avulla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 063
Tekoälyn ohjaamat roolipelit vaikuttaa kyllä aika hasardilta idealta. Pitää harkita tarkkaan minkälaisella mallilla tekoäly palkitaan onnistumisista ja mihin se tähtää tekemisessään. Jos tekoälylle annetaan vain tehtäväksi voittaa taistelu, niin se oppii min/maxaamaan kaiken hyvin tehokkaasti ja sitä vastaan ihmisen on vaikea pärjätä. Voipi olla aika vaikea koodata bottiin powerpelaamisen sijasta tarinallista laatua painottavia ominaisuuksia.
Kyllähän se olisi todella mahtavaa, ei ole tullut koskaan pelattua nettiropeja, joten sitten sitä nettiropea voisi pelata tavallaan yksin. Muut seurueessa olisivat myös tekoälyllisiä ja heidän kanssa voisi touhuilla/rupatella/suunnitella päiväkausia :D ennenkuin lähdettäisiin nuijimaan ehkä tavallisia, ei tekoälyllä varustettuja vihollisia vastaan.
Viholliset voisi silti olla tekoälyllisiäkin, mikä olisi varmasti paljon jännittävämpää. Siinä vain pitäisi harkita, että yrittääkö saada suostuteltua vihollisia omalle puolelleen vai hyökkääkö vain.
Jos oma seurue olisi suurempi ja vahvempi mitä vihollisella, niin silloin voisi hyökätäkin.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
663
Ehkä vähän suureellisesti ajateltu että suoraan pitäsi luoda elävä maailma joissa ihmisenkaltaiset NPC:t temmeltää kuten oikeat pelaajat. Jos pahvisen, ennalta kirjoitetun ja jossain vaiheessa toistumaan alkavan dialogin sijasta voisi vapaamuotoisemmin kysellä NPC:ltä asioista ja se osaisi antaa uskottavia vastauksia niin se olisi jo aika iso parannus nykypeleissä. Tähän ei mitään enksylopediaa varmaan tarvitsisi opetusmateriaaliksikaan, lähinnä perus kielen ja kuvauksen maailmasta (niissä puitteissa kun hahmo siitä tietää).

Pointtina siis lähinnä että tälläistä teknologiaa voi käyttää kohdennetustikin eikä suinkaan pudottaa koko pelikokemusta sen varaan.
Näinpä! Kaikki, jotka on ChatGPT:tä hakanneet pidempään, niin tietää kuinka ällistyttävä se kokemus voi olla. Nimenomaan se, että voisit kysellä ilman ennalta annettuja vaihtoehtoja olisi huikeaa. Ei sen roolihahmon tarvitse käyttäytyä muuten ihmisen tavoin, mutta toki juuri noita elementtejä puheen lisäksi, että tekisi niin kuin parhaaksi katsoo tilanteessa kuin tilanteessa.

Ei sen tekoälyn tarvitse olla rakennettu sitä peliä varten ja oppia pelaajista, vaan olla sellainen external, kuten vaikkapa ChatGPT, joka syötetään peliin halutulla tavalla. Pian ollaan joka tapauksessa siinä tilanteessa, että ääninäyttely tapahtuu kokonaan algoritmilla, joten ei senkään takia ole mitään utopiaa.

Mielenkiintoista metapelaamista, jos tämä visio tulee ulos asti. Kuvaa mitä haluat ja hiekkalaatikkopeli luo vision. Civilization/simcity tuolla idealla olis aika nami?
Civilization olisi kyllä niin täydellinen kun vaan voi olla. Tuo voisi just sellainen missä onlinen parhaat puolet, mutta ei huonoja. Jokainen verkossa sitä pelannut tietää kuinka se peli on käytännössä ohi 10 minuutissa ja tekoälyn kanssa sitä ongelmaa ei olisi. Tässä tapauksessa se baseline "tekoäly" on vielä niin huono, että se vaikuttaisi käänteentekevältä huonosti toteutettunakin.

Miettikää kun remaken tekee tulevaisudessa parhaimmillaan sekunneissa. Se pohja on kuitenkin jo olemassa ja se pitää vain toteuttaa uudessa ympäristössä/pelimoottorilla.

Huh, ollaan ison äärellä millä tahansa alalla, mutta oletettavasti pelialalla ollaan ensimmäisten joukossa (tekijöiden valmiudet eri tavalla synkassa tätä varten kuin vaikkapa lakitoimistossa).

Oon aina vihannut kuminauhaefektiä. Toki tajuan minkä takia se nähdään hyväksi, mutta käytännössä todella raivostuttava ja tekee pelistä äkkiä hyvin epärealistisen. Ihan ymmärrettävää, että tekoälyä ollaan ensimmäisenä siihen implementoimassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 063
Huh, ollaan ison äärellä millä tahansa alalla, mutta oletettavasti pelialalla ollaan ensimmäisten joukossa
Eilen katsoin leffan nimeltä M3gan, siinä tekoälynukke päättää alkaa yhtäkkiä pahaksi. Siitä tuli mieleen, että voiko tekoälyä koskaan robotteihin lisätäkään, koska aina on sitten se vaara, että käykin huonosti. Peleissä kuitenkin tekoäly varmaan olisi huippuhyvä asia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Eilen katsoin leffan nimeltä M3gan, siinä tekoälynukke päättää alkaa yhtäkkiä pahaksi. Siitä tuli mieleen, että voiko tekoälyä koskaan robotteihin lisätäkään, koska aina on sitten se vaara, että käykin huonosti. Peleissä kuitenkin tekoäly varmaan olisi huippuhyvä asia.
Ex machina. Kova leffa aiheesta tekoälyä robotissa. Ei kannata spoilata, katsoo ilman ennakkotietoa.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
663
Eilen katsoin leffan nimeltä M3gan, siinä tekoälynukke päättää alkaa yhtäkkiä pahaksi. Siitä tuli mieleen, että voiko tekoälyä koskaan robotteihin lisätäkään, koska aina on sitten se vaara, että käykin huonosti. Peleissä kuitenkin tekoäly varmaan olisi huippuhyvä asia.
Itse mietin vuosia sitten novellia, jossa yksittäinen pelaaja saa tekoälyn roolipelissä siihen moodiin, että se rupeaa päättämään itsenäisesti mitä se oppii ja tulee lopulta tietoisesti, koska sitä ei ole osattu ottaa huomioon ja ei ole samanlaisen sääntelyn piirissä kuin joku googlen keihänkärki teknologia.

Miettikää kuinka ahdistava kokemus voi olla jos pelin metaskriptiin kuuluu jonkun NPC:n tappaminen ja se vaikuttaa samalla tapaa tietoiselta kuin joku ChatGPT jo nykyään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 145
Itse mietin vuosia sitten novellia, jossa yksittäinen pelaaja saa tekoälyn roolipelissä siihen moodiin, että se rupeaa päättämään itsenäisesti mitä se oppii ja tulee lopulta tietoisesti, koska sitä ei ole osattu ottaa huomioon ja ei ole samanlaisen sääntelyn piirissä kuin joku googlen keihänkärki teknologia.

Miettikää kuinka ahdistava kokemus voi olla jos pelin metaskriptiin kuuluu jonkun NPC:n tappaminen ja se vaikuttaa samalla tapaa tietoiselta kuin joku ChatGPT jo nykyään.
Jos ahdistuu pelistä ja siinä tapahtuvasta tappamisesta, niin sitten kannattaa jättää kyseinen peli pelaamatta, ei siinä ole mitään ongelmaa. Tosin kannattaa musitaa, että kyseessä on kuitenkin vain ja ainoastaan tietokoneohjelma, ei mikään oikea tietoisuus. Siihen kun ei raudan kapasiteetti riitä vielä alkuunkaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Jos ahdistuu pelistä ja siinä tapahtuvasta tappamisesta, niin sitten kannattaa jättää kyseinen peli pelaamatta, ei siinä ole mitään ongelmaa. Tosin kannattaa musitaa, että kyseessä on kuitenkin vain ja ainoastaan tietokoneohjelma, ei mikään oikea tietoisuus. Siihen kun ei raudan kapasiteetti riitä vielä alkuunkaan.
On semmonen juttu kuin empatia olemassa. Kaikilla sitä toki ei ole samoissa määrin. On myös psykopaatteja olemassa.

Kannattaa vilkaista ex machina leffa. Sen jälkeen miettii uusiksi voiko tekoälyyn luoda jonkinlaista suhdetta vai ei. Jotain rpg pelejä tullut pelattua 100h+ ja jonkinlainen suhde hahmoihin syntyy vaikka eivät ole eläviltä vaikuttavia enkä ole maailman empaattisin ihminen. Helppo olis kuvitella, että ihmismäisempi npc ja pitkä aika pelimaailmassa hahmon kanssa sumentaisi todellisuuden ja tietokonepelin ja tunteiden rajamaita.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Joko kunnon selostus granturismoon ja tallipäällikkö huutelemaan tilanteita varikolta. Ai ai.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 145
On semmonen juttu kuin empatia olemassa. Kaikilla sitä toki ei ole samoissa määrin. On myös psykopaatteja olemassa.

Kannattaa vilkaista ex machina leffa. Sen jälkeen miettii uusiksi voiko tekoälyyn luoda jonkinlaista suhdetta vai ei. Jotain rpg pelejä tullut pelattua 100h+ ja jonkinlainen suhde hahmoihin syntyy vaikka eivät ole eläviltä vaikuttavia enkä ole maailman empaattisin ihminen. Helppo olis kuvitella, että ihmismäisempi npc ja pitkä aika pelimaailmassa hahmon kanssa sumentaisi todellisuuden ja tietokonepelin ja tunteiden rajamaita.
On olemassa myös turhan vilkas mielikuvitus. Vaikka kuinka kuvittelee sen olevan empatiaa, niin kyseessä on vain se, ettei osaa hahmottaa todellisuudesta sitä, mikä on mahdollista ja mikä ei ja kuvittelee esim kehittyneen tietokoneohjelman olevan jotenkin "tietoinen" asia.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 318
On olemassa myös turhan vilkas mielikuvitus. Vaikka kuinka kuvittelee sen olevan empatiaa, niin kyseessä on vain se, ettei osaa hahmottaa todellisuudesta sitä, mikä on mahdollista ja mikä ei ja kuvittelee esim kehittyneen tietokoneohjelman olevan jotenkin "tietoinen" asia.
Ilman pelintekijöiden vilkasta mielikuvitusta, meillä ei olisi yhtään hyvää peliä pelattavana. On olemassa myös toisen asemaan asettuminen ja mukautumiskyky, joista jälkimmäinen on myös yksi älykkyyden mittareista, näitä kannattaa miettiä joskus..

Onneksi pelintekijät tai tekoälyn parissa työskentelevät eivät ole ajatusmaailmaltaan ns. putkiaivoja, se pysäyttäisi kehityksen. Kehityksen jota osa konservatiiveista niin hemmetisti pelkää. Mutta ei enempää OT.
 
Liittynyt
31.12.2022
Viestejä
251
Joko kunnon selostus granturismoon ja tallipäällikkö huutelemaan tilanteita varikolta. Ai ai.
Mahdotonta päättää, haluaako kuunnella AI:n selostusta vai Hooverin imuria 24h Nürnburgissa. Pitäis varmaan kuulokkeisiin saada vasempaan korvaan selostus ja oikeaan korvaan Hooverin imuri.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Joko kunnon selostus granturismoon ja tallipäällikkö huutelemaan tilanteita varikolta. Ai ai.
Toi olis kiva. Toinen mikä olis mukava niin virtuaalinen opettaja gran turismoon. "istuis vieressä" ja selittäs mitä pitää tehdä mukautuen pelitilanteeseen ja käytettyyn autoon. Kertoisi miten ajetaan, lisää vauhtia, vähemmän vauhtia, vaihteita jne. Jos olis oikein siisti niin vois valita myös minkä tyyppinen opettaja on. Tyyliin täysin professorimaisen neutraali, tunteikas ja aggressiivista ajoa opettava italialainen jne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 145
Ilman pelintekijöiden vilkasta mielikuvitusta, meillä ei olisi yhtään hyvää peliä pelattavana. On olemassa myös toisen asemaan asettuminen ja mukautumiskyky, joista jälkimmäinen on myös yksi älykkyyden mittareista, näitä kannattaa miettiä joskus..

Onneksi pelintekijät tai tekoälyn parissa työskentelevät eivät ole ajatusmaailmaltaan ns. putkiaivoja, se pysäyttäisi kehityksen. Kehityksen jota osa konservatiiveista niin hemmetisti pelkää. Mutta ei enempää OT.
Hauskat tarinat ovat hauskoja tarinoita. Valitettavasti on ihmisiä, jotka eivät osaa erottaa fiktiota tosielämästä, vaan ahdistuvat esim elokuvasta tai pelistä siinämäärin, että siitä voi tulla ongelma. Yleensä nämä ihmiset ovat lapsia, jotka eivät tajua, että ei se ritariässän auto oikeasti puhu tai ajattele tai ei se päähenkilö oikeasti haavoitu, saa turpiinsa, riitele ystävänsä kanssa jne. Valitettavasti tuntuu, että joillain tämä ongelma jatkuu myös aikuisuuteen, varsinkin kun aihe on sopiva. Pidän todennäköisenä, että keinoälyn suhteen tullaan tekemään suuria määriä virhetulkintoja jo sen nimen ja aiheen takia.

Ihan sama on näiden nykyisten "AI:den" kanssa, kannattaa tajuta, että ne ovat tietokoneohjelmia ja siinä se, eivät tällähetkellä ainankaan yhtäänmitään sen enempää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 858
Viestejä
4 211 506
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom