Tekkiläisten vauva/lapsikeskustelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, näissä älylaite/ruutujutuissakin pääsee todella pitkälle ihan vaan maalaisjärjellä. Lapsi ei mene siitä rikki vaikka saisi joskus pelata jotain kuplanpoksautuspeliä tai vaikka just pitkällä automatkalla laitetaan jotain ikäiselle soveliasta tabletista pyörimään. Joskus jos ollaan pidemmän päivän päätteeksi käyty ravintolassa ja lapset alkaa olla selvästi jo vähän yliväsyneitä, saatetaan laittaa kännykästä jotain pyörimään, että aikuiset saa syötyä rauhassa loppuun. Mutta ei se mikään automaatio ole, vaan lähtökohtaisesti just harjoitellaan sitä ravintolassa olemista ja syömistä ihan ilman digiä.

Muutenkin pitäisi jokaisen vanhemman tajuta, että ei ole millään tasolla ok, että joku ihan pieni taapero viettää joka päivä tunteja nenä jossain ruudussa kiinni. Myös siihen omaan diginäperrykseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska tosi helposti se kännykkä kaivautuu ulos sieltä taskusta kun ollaan lasten kanssa jossakin leikkipuistossa tms. ja tosi pienetkin lapset kyllä huomaa jos vanhemmat ei oikeasti ole läsnä.
 
Vaunuissa isot ilmatäytteiset renkaat, torista saa <200€ uutta vastaavat. Kaikki oikeastaan kannattaa kattoa käytettynä, lapseen voi kyllä investoida omaisuuden kaikkiin hilavitkuttimiin kun ostaa uutena.

Vaatteista ne kasvaa kokoajan ohitte ja todennäköisesti saatte muovipussillisia kaikkea lastenvaatetta jota ei ole käytetty kuin kerran tai kertaakaan. Ainakin meille vaatteita ja leluja tulee ihan tuntemattomilta naapureilta, koska katsovat että tänne ne voi työntää. (Kyllä ne kelpaa)

Sitte kannattaa muistaa ensimmäisen kohdalla ,kun luet jostain että pitää olla sitä ja tätä ja tota, niin ei niitä ollut olemassa sinunkaan lapsuudessa ja hengissä olet pysynyt. (Yleistys, käytä maalaisjärkeä)
Vaunuista pyydetään käytettynä älyttömiä hintoja. Alle 200e ei kyllä löydä mitään fiksua.
 
Jämäkät vaunut olivat kyllä yksi parhaista hankinnoista mitä tuli tehtyä ekan kanssa. Naapuri sai lapsen samaan aikaan, ja se ero oli oikeasti hemmetin iso kun loskassa työnnettiin kärryjä. Käytetty isot ilmarenkaat omaava emmaljunga meni ilman mitään ongelmia, naapurin uusi varmaan triplahintainen kärry missä ruipelot muovirenkaat heilui mihin sattuu, ja sitä joutui nostelemaan kaikkien aurausvallien yli. Samoista kohdista Emmaljunga jyräsi yli ilman että estettä oikein edes huomasi. Maksettiin omasta käytettynä 250e, 5v myöhemmin samoista vaunuista olisi saanut vielä satasen, että pitävät kyllä arvonsa kohtalaisesti. :P
 
Meillä vaunuiksi valikoitui Bumbleride Indie Twin, kun eri kriteerien myötä ei oikein tuntunut jäävän vaihtoehdoiksi kuin Emmaljunga, Bumbleride ja Bugaboo. Emmaljunga karsiutui kokeilujen myötä jo turhankin jämäkkyyden ja ison koon myötä. Ja Bumbleride lopulta valikoitui kun sai käytettynä alle puoleen hintaan kuin Bugaboot olisi maksaneet. Jälkikäteen osoittautuneet tuplarattaiksi varsin näppäriksi. Kulkevat isojen kumirenkaiden myötä lähes joka maastossa ja taittuu myös kädenkäänteessä auton konttiin, kun taas paristi olen naureskellut kun nähnyt toisten väkertävän Bugaboon tuplarattaita auton kyytiin sopiviksi.

Sattumalta myös Bumbleriden vanhemmat yhden hengen rattaat löytyivät käytettynä edullisesti ja ovat myös osoittautuneet varsin käteviksi kakkosrattaiksi, jos vain toista lapsista tarvitsee kyyditellä. Eivät jämäkkyydeltään mitään Emmaljunga-tasoa, mutta hyvät isohkot renkaat ja kuitenkin näppärät liikkumaan kaupoillakin. Joten tätä merkkiä myös kannattaa harkita ja kokeilla jos tulee vastaan.

Myös Babybjörnin sitteriä suosittelen lelukaarineen, jonka avulla voi saada käsiä välillä vapaaksi tarpeen tullen tai peräti keinutettua lasta uneen, jos vatsavaivaa tai muuta. Käytettynä liikkuu 50-100e haarukassa, eikä missään nimessä kannata kuitenkaan uuden hintaa maksaa.
 
Noniin täällä käyty testikierroksella pari liikettä läpi vaunujen suhteen. Molemmille iski jotenkin britaxin smile kolmoset. Oli hemmetin helppo nostaa/laskea koppa. Kuomu tuli todella suojaisasti kiinni sekä sai makuuasentoon tai pystyasentoon näppärästi. Ilmalla täytettävät renkaat ja helpot lukitukset. Ainoa miinus tuo ettei aisaa saanut teleskooppimaisesti ylös alas, mutta kuitenkin asentoa sai muutettua. Näissä tuo helppous viehätti eniten.

Cybexin mallia koitin, mutta kesti ehkä 10sek kauemmin irrotella ja asetella koppa. Tuohonkin varmaan tottuisi, mutta nopealla näpräyksellä vaati enemmän keskittymistä. Vielä tekisi mieli testata tuo abc designin salsa 4 tai condor, jotka verkossa miellyttivät silmää.
Sekä britaxia, että abc designiä saa tällä hetkellä torista n pari sataa halvemmalla kun uutena. Uutena maksoi 799e. Laitettiin mietintämyssyyn. Tällä hetkellä britaxi vahvoilla.
 
Lastenvaunuissa ja lastentarvikkeissa ylipäätään käytetyn tavaran markkinat ovat kyllä tosi tehokkaita. Meillä on ollut lukuisia eri vaunuja/rattaita/matkarattaita, ja vaikka käytettynä olisikin joutunut maksamaan kovan hinnan niin suunnilleen saman on saanut yleensä takaisin (joskus ylikin). Siksi on voinut surutta upottaa useita satasia käytettyyn hyväkuntoiseen tavaraan, kun tietää ettei se hyvin säilytettynä ihan hirveästi käytössä kulu. Sama juttu esim. vaatteiden kanssa. On tullut ostettua torista kaikenlaista merkkitavaraa ja lapset kun tuppaavat kasvamaan ensimmäisinä vuosinaan niin nopeasti, niin käyttökerrat jäävät vähäisiksi ja käytännössä samassa kunnossa pystyy myymään eteenpäin.
 
Lastenvaunuissa ja lastentarvikkeissa ylipäätään käytetyn tavaran markkinat ovat kyllä tosi tehokkaita. Meillä on ollut lukuisia eri vaunuja/rattaita/matkarattaita, ja vaikka käytettynä olisikin joutunut maksamaan kovan hinnan niin suunnilleen saman on saanut yleensä takaisin (joskus ylikin). Siksi on voinut surutta upottaa useita satasia käytettyyn hyväkuntoiseen tavaraan, kun tietää ettei se hyvin säilytettynä ihan hirveästi käytössä kulu. Sama juttu esim. vaatteiden kanssa. On tullut ostettua torista kaikenlaista merkkitavaraa ja lapset kun tuppaavat kasvamaan ensimmäisinä vuosinaan niin nopeasti, niin käyttökerrat jäävät vähäisiksi ja käytännössä samassa kunnossa pystyy myymään eteenpäin.
Me ollaan ostettu halvalla ja annettu ilmaiseksi eteenpäin. On ollut hyvälaatuista Emmaljungaa ja Teutoniaa jotka toivottavasti kestävät vielä useiden lasten painon.

Koska markkinat ovat meitä suosineet, olemme kokeneet hyväksi jatkaa tätä lapsiperheitä tukevaa käytäntöä.
 
Meillä vaunuiksi valikoitui Bumbleride Indie Twin, kun eri kriteerien myötä ei oikein tuntunut jäävän vaihtoehdoiksi kuin Emmaljunga, Bumbleride ja Bugaboo. Emmaljunga karsiutui kokeilujen myötä jo turhankin jämäkkyyden ja ison koon myötä. Ja Bumbleride lopulta valikoitui kun sai käytettynä alle puoleen hintaan kuin Bugaboot olisi maksaneet. Jälkikäteen osoittautuneet tuplarattaiksi varsin näppäriksi. Kulkevat isojen kumirenkaiden myötä lähes joka maastossa ja taittuu myös kädenkäänteessä auton konttiin, kun taas paristi olen naureskellut kun nähnyt toisten väkertävän Bugaboon tuplarattaita auton kyytiin sopiviksi.

Sattumalta myös Bumbleriden vanhemmat yhden hengen rattaat löytyivät käytettynä edullisesti ja ovat myös osoittautuneet varsin käteviksi kakkosrattaiksi, jos vain toista lapsista tarvitsee kyyditellä. Eivät jämäkkyydeltään mitään Emmaljunga-tasoa, mutta hyvät isohkot renkaat ja kuitenkin näppärät liikkumaan kaupoillakin. Joten tätä merkkiä myös kannattaa harkita ja kokeilla jos tulee vastaan.

Myös Babybjörnin sitteriä suosittelen lelukaarineen, jonka avulla voi saada käsiä välillä vapaaksi tarpeen tullen tai peräti keinutettua lasta uneen, jos vatsavaivaa tai muuta. Käytettynä liikkuu 50-100e haarukassa, eikä missään nimessä kannata kuitenkaan uuden hintaa maksaa.
Bugaboot ovat kapeammat ja monikäyttöisemmät, ei kauheasti mieltä verrata.
 
Meillä olleet nyt vuoden käytössä Brion Smilet (Britax smile1) ja kyllä nuo on oikein hyvin vaunujen ja rattaiden virkaa hoitaneet, varsinkin siihen 50€ hintaan jolla ne hankittiin. Me ainakin keksittiin tuolle noin 700€ muutakin käyttöä kuin laittaa uusiin rattaisiin, kun ihan toimivat löytyivät lähes ilmaiseksi vähän käytettyinä. Noilla on tosiaan menty ihan kaikenlaisissa olosuhteissa, eikä oo ollut mitään ongelmia kun löytyy nuo suuret kumipyörät. En siis itse näe mitään mieltä laittaa satoja ja taas satoja euroja uusiin rattaisiin, vai onko niissä jotain niin hienoja ominaisuuksia joista pitää maksaa älyttömästi?


Edit: En siis tarkoita, etteikö vaunut saa maksaa montaa sataa mutta uutena vaunujen ostamisessa ei mielestäni ole järkeä kun hyviä vähän käytettyjäkin saa muutaman sataa halvemmalla. Meillä tosin tais aikanaan käydä tuuri kun löydettiin nuo vaunut käytännössä ilmaiseksi, ei ainakaan silloin osunut lähellekään tuohon hintaan muita samanlaisia paketteja, missä vaunukoppa ja ratasosa molemmat mukana. Taidettiin muista samanlaisista seteistä pyytää pitkälle toistasataa.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä olleet nyt vuoden käytössä Brion Smilet (Britax smile1) ja kyllä nuo on oikein hyvin vaunujen ja rattaiden virkaa hoitaneet, varsinkin siihen 50€ hintaan jolla ne hankittiin. Me ainakin keksittiin tuolle noin 700€ muutakin käyttöä kuin laittaa uusiin rattaisiin, kun ihan toimivat löytyivät lähes ilmaiseksi vähän käytettyinä. Noilla on tosiaan menty ihan kaikenlaisissa olosuhteissa, eikä oo ollut mitään ongelmia kun löytyy nuo suuret kumipyörät. En siis itse näe mitään mieltä laittaa satoja ja taas satoja euroja uusiin rattaisiin, vai onko niissä jotain niin hienoja ominaisuuksia joista pitää maksaa älyttömästi?
Kukin varmaan tyylillään ja käyttötarkoitukseensa sopivalla tavalla. Toiset vetävät 15-20min lenkkejä päivisin asfaltilla tai ei lenkkejä lainkaan vaan pitävät pihalla, toiset tunnin tai pidempiä lenkkejä erilaisissa maastoissa. Toiset asuvat kolmannessa kerroksessa ilman hissiä ja toisilla hissi on hemmetin pieni. Minäkään en pidä fiksuna ostaa uusia täysihintaisia vaunuja. Kuten laitoin aiemmin meidän katsomia vaunuja n parisataa halvemmalla torissa. En itse usko noita meidän käyttötarkoitukseen löytyviä hyviä vaunuja löytyvän 50eurolla,ei ainakaan tällä hetkellä, tori on selattu näiden osalta läpi. On noissa tuuriakin mukana jos joku myy noin halvalla tai sitten ei tiedä mitä myy tai niistä voisi saada. On niitä paljon (minun mielestäni) turhempiakin vauvantarvikkeita mihin panostaa kuin vaunut :)

edit. Lähtökohtaisesti saat myös 700e vaunuista 400-500e takaisin myydessä jos on hyvin pidetty.
 
Itse en ihan täysin ymmärrä miksi rattaissa pitää olla ilmatäytteiset renkaat. Sisäkumin vaihtaminen puhjenneeseen renkaaseen on viheliäistä puuhaa ja pumpatakin saa vähän väliä (voi olla, että meillä oli huono yksilö, käytettynä kun ostettiin). Eri asia on tietysti pienet rimpularenkaat, mutta tuollaiset täyskokoiset täyskumirenkaat ovat ajaneet asiansa mainiosti. Ehkäpä ilmatäytteiset sitten vaimentaa iskuja tai rullaa hieman paremmin, mutta en kyllä itse ole käytössä eroa havainnut.
 
Meillä olleet nyt vuoden käytössä Brion Smilet (Britax smile1) ja kyllä nuo on oikein hyvin vaunujen ja rattaiden virkaa hoitaneet, varsinkin siihen 50€ hintaan jolla ne hankittiin. Me ainakin keksittiin tuolle noin 700€ muutakin käyttöä kuin laittaa uusiin rattaisiin, kun ihan toimivat löytyivät lähes ilmaiseksi vähän käytettyinä. Noilla on tosiaan menty ihan kaikenlaisissa olosuhteissa, eikä oo ollut mitään ongelmia kun löytyy nuo suuret kumipyörät. En siis itse näe mitään mieltä laittaa satoja ja taas satoja euroja uusiin rattaisiin, vai onko niissä jotain niin hienoja ominaisuuksia joista pitää maksaa älyttömästi?


Edit: En siis tarkoita, etteikö vaunut saa maksaa montaa sataa mutta uutena vaunujen ostamisessa ei mielestäni ole järkeä kun hyviä vähän käytettyjäkin saa muutaman sataa halvemmalla. Meillä tosin tais aikanaan käydä tuuri kun löydettiin nuo vaunut käytännössä ilmaiseksi, ei ainakaan silloin osunut lähellekään tuohon hintaan muita samanlaisia paketteja, missä vaunukoppa ja ratasosa molemmat mukana. Taidettiin muista samanlaisista seteistä pyytää pitkälle toistasataa.
Onhan noissa eroja. Toisista saa esim. kopan pois yhdellä kädellä, toisissa täytyy lukituksia pitää pohjassa. Joissain on kallistus remmillä ja lukolla, toisissa taas napista istuimen yläreunasta.
 
Onhan noissa eroja. Toisista saa esim. kopan pois yhdellä kädellä, toisissa täytyy lukituksia pitää pohjassa. Joissain on kallistus remmillä ja lukolla, toisissa taas napista istuimen yläreunasta.

Ja ne "sikahintaiset" vaunut saa melko todennäköisesti myytyä eteenpäin, jolloin niiden elinkaarikustannukset jäävät maltillisiksi.
 
Jämäkät vaunut olivat kyllä yksi parhaista hankinnoista mitä tuli tehtyä ekan kanssa. Naapuri sai lapsen samaan aikaan, ja se ero oli oikeasti hemmetin iso kun loskassa työnnettiin kärryjä. Käytetty isot ilmarenkaat omaava emmaljunga meni ilman mitään ongelmia, naapurin uusi varmaan triplahintainen kärry missä ruipelot muovirenkaat heilui mihin sattuu, ja sitä joutui nostelemaan kaikkien aurausvallien yli. Samoista kohdista Emmaljunga jyräsi yli ilman että estettä oikein edes huomasi. Maksettiin omasta käytettynä 250e, 5v myöhemmin samoista vaunuista olisi saanut vielä satasen, että pitävät kyllä arvonsa kohtalaisesti. :p
Ilmarengas Emmaljungat +1 ovat käytettynäkin parhautta. Olen ostanut ja kasannut ihan liiat monet vaunut/rattaat, juoksurattaat, matkarattaat, tuplarattaat, yhdistelmärattaat. Parhaat olleet satasella ostetut secondhand Emmaljungat, jotka vielä kuuden lapsen ja renkaiden vaihdon jälkeen meni jatkokierroksille seuraavaan perheeseen.
 
Ei ihan sitä mitä haetaan, kun tarkoituksena olisi ostaa yksi istuin mikä menisi n. 12v asti.
 
Noin vuoden ikäinen, painoa neidillä vajaa 10kg ja turvakaukalo alkaa käymään jo pieneksi.
 
Meillä vaunuiksi valikoitui Bumbleride Indie Twin, kun eri kriteerien myötä ei oikein tuntunut jäävän vaihtoehdoiksi kuin Emmaljunga, Bumbleride ja Bugaboo. Emmaljunga karsiutui kokeilujen myötä jo turhankin jämäkkyyden ja ison koon myötä. Ja Bumbleride lopulta valikoitui kun sai käytettynä alle puoleen hintaan kuin Bugaboot olisi maksaneet. Jälkikäteen osoittautuneet tuplarattaiksi varsin näppäriksi. Kulkevat isojen kumirenkaiden myötä lähes joka maastossa ja taittuu myös kädenkäänteessä auton konttiin, kun taas paristi olen naureskellut kun nähnyt toisten väkertävän Bugaboon tuplarattaita auton kyytiin sopiviksi.
Jaa, itsellä ei bugaboo donkey twinejä kovin montaa sekuntia laita autonperään? Vai onko se vain toistojen myötä opittu asia... Vaimo ei tuota halua tehdä, itse teen mielelläni.
 
Noin vuoden ikäinen, painoa neidillä vajaa 10kg ja turvakaukalo alkaa käymään jo pieneksi.

Tuon ikäinen menee vielä monta vuotta selkä menosuuntaan. Suositus taitaa olla niin pitkään kuin mahdollista tai vähintään neljävuotiaaksi. Britax Max Way (Plus) olin myös suosittelemassa, yleisesti hyvänä pidetty. Sit kun se jää pieneksi niin joku turvavyöistuin missä lapsi on istuimessa auton vöissä. Noita Cybexin palkki-istuimia ei kai oo kauhean turvallisina pidetty ja enemmän ja vähemmän kompromisseja tollaset noin pitkään menevät istuimet on muutenkin. Joten jos haluut matkustaa turvallisimmin niin joudut vielä hankkiin kaks istuinta.
 
Ei ihan sitä mitä haetaan, kun tarkoituksena olisi ostaa yksi istuin mikä menisi n. 12v asti.

Siinä 8-9v kieppeillä usein jo jää korokeistuinkin pois kun pituutta alkaa kertyä. 12v ikäisen turvaistuimeen laittaminen on aika kaukainen ajatus mielestäni.
 
Tuon ikäinen menee vielä monta vuotta selkä menosuuntaan. Suositus taitaa olla niin pitkään kuin mahdollista tai vähintään neljävuotiaaksi. Britax Max Way (Plus) olin myös suosittelemassa, yleisesti hyvänä pidetty. Sit kun se jää pieneksi niin joku turvavyöistuin missä lapsi on istuimessa auton vöissä. Noita Cybexin palkki-istuimia ei kai oo kauhean turvallisina pidetty ja enemmän ja vähemmän kompromisseja tollaset noin pitkään menevät istuimet on muutenkin. Joten jos haluut matkustaa turvallisimmin niin joudut vielä hankkiin kaks istuinta.
Cybexin ongelma on, että tuo palkkiosa on luvattoman helppo asetella huolimattomasti paikoilleen, ja jos jättää turvavyön löysälle, niin lapsi voi kolaritilanteessa luiskahtaa välistä pois. Palkki on ärsyttävä käyttää, mutta varmasti turvallisuutta lisäävä asia oikein käytettynä. Siinä 15-18kg kohdalla palkki on pakko jättää pois, jonka jälkeen tuo in ns. tavallinen turvaistuin. Säätövaroja on todella paljon.

Meillä on pienemmällä sellainen pyörivä kaukalo ja nyt jo 1,5 vuotiaan tuo istuu siinä suunnilleen polvet suussa takapenkkiä tuijotellen. Pidemmillä matkoilla naama on pakko kääntää menosuuntaan, jos ei halua kuunnella huutoa koko matkaa.
 
Meillä on pienemmällä sellainen pyörivä kaukalo ja nyt jo 1,5 vuotiaan tuo istuu siinä suunnilleen polvet suussa takapenkkiä tuijotellen. Pidemmillä matkoilla naama on pakko kääntää menosuuntaan, jos ei halua kuunnella huutoa koko matkaa.

Itse kyllä vaihtaisin kaukaloa/turvaistuinta toiseen, jos pitää lapsen turvallisuudesta tinkiä siksi, ettei mahdu kunnolla olemaan selkä menosuuntaan tuossa iässä (ja siksi huutaa).
 
Cybexin ongelma on, että tuo palkkiosa on luvattoman helppo asetella huolimattomasti paikoilleen, ja jos jättää turvavyön löysälle, niin lapsi voi kolaritilanteessa luiskahtaa välistä pois. Palkki on ärsyttävä käyttää, mutta varmasti turvallisuutta lisäävä asia oikein käytettynä. Siinä 15-18kg kohdalla palkki on pakko jättää pois, jonka jälkeen tuo in ns. tavallinen turvaistuin. Säätövaroja on todella paljon.

Meillä on pienemmällä sellainen pyörivä kaukalo ja nyt jo 1,5 vuotiaan tuo istuu siinä suunnilleen polvet suussa takapenkkiä tuijotellen. Pidemmillä matkoilla naama on pakko kääntää menosuuntaan, jos ei halua kuunnella huutoa koko matkaa.
Kannattaisi varmaan keksiä sopivaa viihdykettä eikä riskeerata turvallisuutta kuljettamalla kasvot menosuuntaan.
 
Meillä on pienemmällä sellainen pyörivä kaukalo ja nyt jo 1,5 vuotiaan tuo istuu siinä suunnilleen polvet suussa takapenkkiä tuijotellen. Pidemmillä matkoilla naama on pakko kääntää menosuuntaan, jos ei halua kuunnella huutoa koko matkaa.

Samaa ongelmaa oli meilläkin, muksu oli pitkä kuin mikä tuon ikäisenä ja piti vuoden vanhana siirtää kaukalosta istuimeen, mitä varten ostettiin istuin jonka saa asennettua molemmin päin. Eipä se kyllä siellä mahtunu selkä menosuuntaan matkustamaan kuin kaksivuotiaaksi kun piti kääntää kasvot menosuuntaan, aivan kasassa ja polvet suussa joutui olemaan istuimessa niin ei ihmekään ettei automatkat maittanut.

Kääntämisen jälkeen muuttui automatkailukin ihan erilaiseksi kun sen jatkuvan narinan ja itkemisen sijasta matkustettiin ihan tyytyväisenä vaikka kuinka pitkiä matkoja kun sai olla mukavassa asennossa ja pystyi näkemään ja puhumaan etupenkille.
 
Polvet koukussa ei ole mitenkään haitallinen asento lapsille, toisin kuin kasvot menosuuntaan. Saa olla melko iso kaksivuotias jos ei mahdu selkä menosuuntaan esim. (25kg/6v istuimeen.
 
Samaa ongelmaa oli meilläkin, muksu oli pitkä kuin mikä tuon ikäisenä ja piti vuoden vanhana siirtää kaukalosta istuimeen, mitä varten ostettiin istuin jonka saa asennettua molemmin päin. Eipä se kyllä siellä mahtunu selkä menosuuntaan matkustamaan kuin kaksivuotiaaksi kun piti kääntää kasvot menosuuntaan, aivan kasassa ja polvet suussa joutui olemaan istuimessa niin ei ihmekään ettei automatkat maittanut.

Kääntämisen jälkeen muuttui automatkailukin ihan erilaiseksi kun sen jatkuvan narinan ja itkemisen sijasta matkustettiin ihan tyytyväisenä vaikka kuinka pitkiä matkoja kun sai olla mukavassa asennossa ja pystyi näkemään ja puhumaan etupenkille.
Mikä istuin teillä oli käytössä? Ja miten pitkä lapsi sitten oikein oli tuolloin kaksi vuotiaana?

Meillä menee neljävuotias ihan tyytyväisenä selkä menosuuntaan, ja vaikuttaisi että menee vielä tovin jos toisenkin. Kaksivuotias on vielä tuollaisessa pyörivässä istuimessa, mutta siitä pitää tässä piakkoin vaihtaa pois, kun käy pieneksi. Ei kuitenkaan vielä ole kiire senkään suhteen.

Turvaistuinkeskustelu jakaa kyllä mielipiteet vahvasti.
 
Jeesusteliat hyökkäsi paikalle. . Itse käänsin tytön myös kasvot menosuuntaan melko aikaisin huudon vuoksi. Tiedä sitten johtuiko hermostuminen jalkatilan puutteesta vai tylsistä näkymistä. Vaihtoehto olisi tietysti joku padi ja Nappulat pyörimään, mutta ei sekään pitkää matkaa toimi ja siinä tulee turhaa ruutuaikaa.

Istuimessa Joie i-spin 360 olisi kyllä säätö jolla lapsi saisi selkänojasta vähän etäisyyttä, mutta vaatisi auton vaihdon melkein Superbiin koska joudun mimimiasetukselkin tinkimään omasta ajoasennosta jo nyt.
 
Meillä tuollainen pyöritettävä istuin. Kyllähän siinä on polvet suussa näin 2,5 vuotiaalla, mutta siis kenellä ei olisi? Ihan keskiverto kokoinen lapsi, mutta kyllähän tuo tila vaan on todella pieni. Ei tuo kuitenkaan tyttöä tunnu haittaavan mitenkään, joten selkä menosuuntaan mennään.
 
Mikä istuin teillä oli käytössä? Ja miten pitkä lapsi sitten oikein oli tuolloin kaksi vuotiaana?

Meillä menee neljävuotias ihan tyytyväisenä selkä menosuuntaan, ja vaikuttaisi että menee vielä tovin jos toisenkin. Kaksivuotias on vielä tuollaisessa pyörivässä istuimessa, mutta siitä pitää tässä piakkoin vaihtaa pois, kun käy pieneksi. Ei kuitenkaan vielä ole kiire senkään suhteen.

Turvaistuinkeskustelu jakaa kyllä mielipiteet vahvasti.

Britaxin Multi-Techit oli molemmissa autoissa. En nyt mittoja muista minkä pitunen tuo silloin on ollut, mutta parivuotiaana lähes samoissa mitoissa kuin vuoden vanhemmat sukulaispojat, eli jonkin verran keskimääräistä pidempi.

Noissa tietty vaikuttaa monet asiat miten istuin sopii autoon ja lapsi istuimeen, ja minkä verran se siellä narisee. Auton istuimien malli ja kulmat, turvaistuimen muoto ja rakenne, lapsen ärsytyskynnys jne. Meidän muksu kärsi aika pahasta refluksitaudista tuon ikäisenä niin varmaan sekin osaltaan aiheutti sitä narinaa kun joutui istumaan "nipussa" siellä niin varmaan alkoi helpommin hapot nousemaan. Lisäksi äärimmäisen utelias ja sosiaalinen luonne niin katon ja takakontin tuijottelu (selkä menosuuntaan ei nähnyt kaksisesti ikkunoista ulos) vs. maisemat ja etupenkin kanssa höpiseminen niin siinähän sitä...

Oli mekin suunniteltu että pidempään mentäis selkä menosuuntaan mutta kun ei se oikein tuntunut toimivan ja näyttikin ihan helvetin epämukavalta niin kokeiltiin kerran kääntää penkki toisin päin, ja siitä lähtien tuo on istunut siellä tyytyväisenä kuinka pitkän matkan tahansa niin näillä mentiin.
 
Olisiko suosituksia turvaistuimista jotka on tarkoitettu 9-36 kiloisille, hintaa saisi olla max. 350€.

Olen katsellut Cybexin Pallas G i-size ja Pallas S-fix istuimia.

Palkki-istuimet ihan hanurista, varsinkin talvella... Meillä lähti aikoinaan palautukseen kun kumpikaan ei moisiin suostunut ja ihan perseestä oli . Jos ostat niin osta kokeiluun palautusoikeudella jne.
 
Kannattaisi varmaan keksiä sopivaa viihdykettä eikä riskeerata turvallisuutta kuljettamalla kasvot menosuuntaan.
Valmistaja sallii ja istuin menee läpi törmäystesteistä molemmin päin, niin ero lienee suht marginaalinen. Lisäksi turvallisuuteen vaikuttaa 90%:sti se mitä löytyy ratin ja etupenkin välistä ja turvaistuimen suunta alkaa olemaan kokonaisuuden kannalta suht yhdentekevä. Se huutava, kuskin hermoja kiristävä lapsi on minusta huomattavasti isompi turvallisuusriski.

Ei olla muutenkaan vanhempia jotka vaihtaa ekan lapsen syntyessä auton isoon Volvoon ja kasvattaa kersat pumpulia säästelemättä turvassa kaikilta kuviteltavissa olevilta vaaroilta.

Istuin on Britax Römer Dualfix 2
 
Istuin kyllä kestää vaikka mitä, mutta alle kaksivuotiaan niskat kestää heikosti kovempaa törmäystä, istuessaan kasvot menosuuntaan. Siksi asiasta on ihan suositukset olemassa. Ei se mielestäni tarkoita pumpulissa kasvattamista, jos koittaa poistaa (tai edes lieventää) muksun elämästä hänen tämän hetkisen suurimman riskin, eli vakavan loukkaantumisen liikenneonnettomuudessa, erityisesti jos ajetaan paljon/pitkiä matkoja pienen lapsen kanssa.

Aina ei se oma ennakointikaan ja rajoituksien mukaan ajelu estä sitä, että joku/jokin muu aiheuttaa kolarin. Okei, ehkä tilastollisesti varsin pieni mahdollisuus joutua vakavampaan kolariin, ja että lapselle sattuu pahasti, mutta kyllä niitäkin vaan sattuu ja itse koitan ainakin minimoida vahingot tuossa suhteessa, järjellisyyden rajoissa toki. En varmaan antaisi koskaan itselleni anteeksi, jos jokin vakava loukkaantuminen (saati kuolema) sattuisi lapselleni siksi, että säästin turvaistuimessa, autonrenkaissa, tai että ajoin ylinopeutta koska kiire tms.

Jokainen kuitenkin saa hoitaa asiat tavallaan ja suorittaa sen riskianalyysin kohdallaan.
 
Meillä selin menosuuntaan, mutta täytyy sanoa että kyllä vaatii isoa autoa ja tai ihmeistuinta, joka ei vie tilaa. E-mersu on ja pieni on sekin tällä tavalla istuinta käyttäen. Johonkin XC90 varmaan mahtuu jo inhimillisesti, mutta "mahtuu kun laitetaan mahtumaan" on tämän hetken tilanne selkä-menosuunta istuimilla.
 
Valmistaja sallii ja istuin menee läpi törmäystesteistä molemmin päin, niin ero lienee suht marginaalinen. Lisäksi turvallisuuteen vaikuttaa 90%:sti se mitä löytyy ratin ja etupenkin välistä ja turvaistuimen suunta alkaa olemaan kokonaisuuden kannalta suht yhdentekevä. Se huutava, kuskin hermoja kiristävä lapsi on minusta huomattavasti isompi turvallisuusriski.

Ei olla muutenkaan vanhempia jotka vaihtaa ekan lapsen syntyessä auton isoon Volvoon ja kasvattaa kersat pumpulia säästelemättä turvassa kaikilta kuviteltavissa olevilta vaaroilta.

Istuin on Britax Römer Dualfix 2
Lasten pää painaa suhteessa 4 kertaa enemmän kuin aikuisella, niskat on kovilla törmäyksessä.
Lapset protestoivat paljon muutakin.

Syy siihen ettei lapsi viihdy selin voi olla istuimessakin.
 
Britax Max Way plus, ei valittamista. Ilmeisesti aika suosittu.
Tätä suosittelen myös. Vie melko vähän tilaa autossa, helppo asentaa, edullinen ja mikä parasta turvallinen. Hyvää ja halpaa harvoin on mutta tuossa kohtaa aika hyvin. Meillä on mennyt tuo about 5-6 vuotiaaksi asti ja sen jälkeen tuli turvavyöistuin joka saa olla siihen asti kun pärjää ilman. Lapset sopeutuu melko hyvin asioihin ja meillä ainakin alkuun oli toinen vanhemmista pidemmillä matkoilla takana ja kun tuli lisää lapsia niin nyt viihdyttävät kyllä toisiaan.
 
Lasten pää painaa suhteessa 4 kertaa enemmän kuin aikuisella, niskat on kovilla törmäyksessä.
Lapset protestoivat paljon muutakin.

Syy siihen ettei lapsi viihdy selin voi olla istuimessakin.
Koen että kokeneena ja ennakoivasti ajavana kuljettajana (kokemusta ajamisesta 25v 20-40tkm/v pääosin kaupungissa ilman onnettomuuksia) pystyn vaikuttamaan enemmän edestä tuleviin kuin takaatuleviin törmäyksiin. Mahdollisessa peräänajossa kasvot menosuuntaan lienee parempi vaihtoehto ja sivutörmäyksessä ei ole väliä.
 
Meillä selin menosuuntaan, mutta täytyy sanoa että kyllä vaatii isoa autoa ja tai ihmeistuinta, joka ei vie tilaa. E-mersu on ja pieni on sekin tällä tavalla istuinta käyttäen.
E-mersu onkin ihan käsittämättömän ahdas turvaistuimelle. En oikein edes tajua miten muuten niin isosta autosta on saatu tuossa suhteessa niin onneton. Ei mulla ollut toivoakaan mahtua ajamaan W212 E-mersulla kun laittoi turvaistuimen kuskin taakse, monella ulkomitoiltaan paljon pienemmällä autolla sama onnistuu ihan helposti.
 
Olisiko suosituksia turvaistuimista jotka on tarkoitettu 9-36 kiloisille, hintaa saisi olla max. 350€.

Olen katsellut Cybexin Pallas G i-size ja Pallas S-fix istuimia.

Onkohan meillä juuri tuo Pallas S-fix, siirryttiin alle yksi vuotiaana kun kaukaloon ei oikein enää mahtunut ja autoonkaan ei olisi paljoa isompi kaukalo mennyt. Meidän lapsi menee +1 käyrällä pituus&paino.

Tosiaan kuten joku jo kommentoi niin ei tuo palkki ihan optimaalinen ole, mutta toimii. Ohuillakin vaatteilla aika nafti mitoitus (meidän) reisille, katsotaan miten käy kun talvi tulee ja on toppavaatetta.
Vyö pitää kiristää kunnolla, toki vyö pitää kurotella kiinni lapsen ja tuolin yli. Kaukalo + telakka monin tavoin näppärämpi, mutta en ole varma jaksaisiko vaimo kantaa enää lasta kaukalon kanssakaan... :hmm:

Ihan ok ollut, mutta vaikea sanoa olisiko jokin toinen malli parempi kun ei oikein tuota kokemusta muista malleista kerry :think:
 
Koen että kokeneena ja ennakoivasti ajavana kuljettajana (kokemusta ajamisesta 25v 20-40tkm/v pääosin kaupungissa ilman onnettomuuksia) pystyn vaikuttamaan enemmän edestä tuleviin kuin takaatuleviin törmäyksiin. Mahdollisessa peräänajossa kasvot menosuuntaan lienee parempi vaihtoehto ja sivutörmäyksessä ei ole väliä.
Peräänajossa voimat ovat yleensä pienemmät.

Tuossa ruotsalaisten testipenkki kasvot vs selkä menosuuntaan.

 
E-mersu onkin ihan käsittämättömän ahdas turvaistuimelle. En oikein edes tajua miten muuten niin isosta autosta on saatu tuossa suhteessa niin onneton. Ei mulla ollut toivoakaan mahtua ajamaan W212 E-mersulla kun laittoi turvaistuimen kuskin taakse, monella ulkomitoiltaan paljon pienemmällä autolla sama onnistuu ihan helposti.
Osaatko muuten heittää lonkalta näitä autoja, jossa jollain lailla mahtuu penkit yms.? Esim. Audi A6, A7, Passat, Suberb tms. joku muu merkki? Kyllä kait tämäkin tähän lapsikeskusteluun liittyy, että mihin autoon penkit mahtuu.. Sitten katselin myös tuota volswagenin T.ourania
V90 volvolla pääsin ajamaan 300km ja siinä mahtui jollain tavalla tuo sama lasten istuin selkä menosuuntaan kuskin taakse - tiukasti ja niukasti, mutta mahtui (polville oli kuskilla enemmän tilaa). Toyota Corolla farkkuun taas ei ollut toivoakaan..

Harmittaa, että joutuu autokin valintaa lapsilla pohtimaan :D.
 
Osaatko muuten heittää lonkalta näitä autoja, jossa jollain lailla mahtuu penkit yms.? Esim. Audi A6, A7, Passat, Suberb tms. joku muu merkki?
No mulla on pihassa Mk3 Superb joka on suunnilleen yhtä pitkä auto kuin tuo W212 mersu mutta istuimelle on ihan älyttömästi isompi tila kuin mersussa.

Varmasti myös A6 Audiin ja Passattiin mahtuu, mutta omaa kokemusta näistä ei ole.

Tuo E-mersu on vaan jäänyt hyvin mieleen, kun ulkomittojen perusteella olin varma, että penkki menee heittämällä kun kerran Superbiinkin mahtuu, mutta totuus oli aivan muuta.
 
Osaatko muuten heittää lonkalta näitä autoja, jossa jollain lailla mahtuu penkit ...siinä mahtui jollain tavalla tuo sama lasten istuin selkä menosuuntaan kuskin taakse...

Harmittaa, että joutuu autokin valintaa lapsilla pohtimaan :D.

Onko lastenistuin pakko saada kuskin taakse? Usein toisella puolella on varaa sitä etupenkkiä säätää edemmäksi paremmin, jolloin sille puolelle se lastenistuin mahtuu paremmin. Myös lapsen lastaaminen on kätevämpää monesti apparin puolelta (jalkakäytävän puolelta).
Sitten tietysti on eri juttu jos pitää useampi samanlainen penkki saada mahtumaan selkä menosuuntaan.
 
Hyundai i20 oli pakko päivittää i30 että sai mahtumaan kaksi lasta Britax Max Way istuimiin selkä menosuuntaan. Nuorempi kuskin takana ja vanhempi vänkärin takana. Helposti mahtuu 3 + 1 vuotiaat ja ennustaisin että tällä setillä menee vielä 1-2 vuotta ilman mitään muutoksia.
 
Lehdissä kun on nyt ollut Wilmasta juttuja, niin kyllä meilläpäinkin on Wilma varsinainen roskaposti/mainosspammeri. Varsinkin koulun rehtori on oikein kova mainostamaan kaikenlaista salibandyseuraa ja pesäpalloseuraa jne. milloin mitäkin. Aivan tarpeetonta postia tulee myös tyypeiltä kenestä ei ole hajuakaan ketä ne ovat. Mun mielestä ne seurojen ja yritysten ja seurakuntien mainokset ja kaiken muun turhan voisi pitää ihan jossakin muualla kuin Wilmassa ja mielellään niitä ei koulussa tarvitsisi alkuunkaan jakaa.
 
Mikäs olisi Suomessa sopiva erikoismaidonkorvike refluksivauvalle? Mieluiten nestemäisessä muodossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 537
Viestejä
4 510 701
Jäsenet
74 415
Uusin jäsen
antifaarao

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom