0nanias
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 03.09.2018
- Viestejä
- 1 982
Projektin taustoista sen verran että päivitin mökin off-grid -aurinkopaneelijärjestelmän viime kesänä ja siirryin siellä 24V jännitteeseen. Aiempina vuosina sähkö on varastoitu yhteen 12V lyijyakkuun, mutta kapasiteetin ja jännitteen tuplaannuttua ongelmaksi on muodostunut akkujen pois kuljettaminen ennen talvea koska kaamoksen aikana akut tyhjenisivät ja jäätyisivät. LiFePO4 -akku ratkaisisi ongelman ainakin osittain, ainoa este on korkea hinta.
Akku itsessään koostuu yksinkertaisimmillaan prismaattisista kennoista, BMS-moduulista joka hoitaa kennojen balansoinnin ja suojaukset sekä kotelosta joten ei kai sellaisen kasaaminen voi olla mitenkään ylivoimaisen vaikeaa?
En halunnut lyödä kiinni nelinumeroista summaa pelkkiin akkuihin ja sen jälkeen todeta että hukkasin rahani joten asetin itselleni tiukan kattobudjetin joka hyvin pitkälle myös rajoitti yksittäisen akkukennon hintaa.
Tarkoituksena on myöhemmin rakentaa suurempi akku mikäli tämän akun kanssa ei ilmene mitään käytännön ongelmia ja hinnat hieman vielä laskevat.
Päätin tilata tarvitsemani osat nkonilta hollannista koska mitätön hintaero aasialaisiin myyjiin ei ole mielestäni riskin arvoinen.
Päädyin lopulta 50Ah:n LF50K -kennoihin, jonka kappalehinta oli edullinen sekä hinta/kapasiteetti kohtalainen 0,65 euroa/Ah.
Yksittäisen kennon mitat ovat L135xK185xS30mm, tämä määrää myös tarvittavan akkukotelon minimimitat.
Suojamoduuliksi valitsin myös nkonin valikoimista löytyvän kiinalaisen JK BMS -merkkisen BD6A17S8P:n.
Moduuliin voi kytkeä 8-17 kennoa, balansointivirta on maksimissaan 0,6A ja jatkuvaa purkuvirtaa moduuli kykenee syöttämään aika 80A saakka eli ominaisuudet ovat enemmän kuin riittävät tähän projektiin.
Kotelossa päädyin saman tyyppiseen ratkaisuun kuin @zepi omassa akkuketjussaan, itse kävin hakemassa motonetin myymän MTX-merkkisen työkalusalkun josta heivasin sisuksen mäkeen.
Salkun sisämitat ovat L430xK290xS155mm eli sisälle jää hieman ylimääräistä tilaa pehmusteille.
Ja sitten itse kasaamiseen.
Liimasin kennot toisiinsa pikku pätkillä kaksipuoleista vaahtoteippiä jotta 11,2kg painavan paketin käsittely olisi hieman helpompaa eikä kennoja yhdistäviin kiskoihin kohdistuisi turhaa rasitusta.
BMS oli pakko sijoittaa akun miinuspäätyyn koska siihen juotettu kiinteä miinuskaapeli ei sallinut muuta paikkaa. Lämpötilaa mittaavat NTC-anturit laitoin 2-3 ja 6-7 kennojen väliin.
Suojamoduulilta lähtee balansointijohdin jokaisen kennon väliseen yhdyspalaan sekä plussaan ja miinukseen, kytkennässä on siis kahdeksan kennoa sarjassa jolla saadaan 8x3,2V = 25,6V nimellisjännite.
Johtimet kytkettyäni käytin pari tuntia googletellessani käyttöohjeita koska moduuliin ei saanut yhteyttä bluetoothilla eikä siinä ollut mitään nappia millä sen saisi herätettyä henkiin. Minkäänlaisia ohjeita laitteen mukana ei tullut ja ne mitä löysin internetin syövereistä olivat luonnollisesti mandariinikiinaksi.
Ahkeran Sherlokoinnin tuloksena sain kuitenkin selville, että yhdistämällä Display-liittimen pinnit k+ ja k- sekunnin ajaksi laitteen saa käynnistettyä. Sammuttaminen puolestaan tapahtuu yhdistämällä pinnit kolmen sekunnin ajan.
Tilasin kiinasta lisävarusteena myytävän virtanapin jonka asennan salkkuun sitten kun se saapuu.
Ja tältä akku näyttää salkun sisällä. Laitoin akun ympärille nkonin käyttämiä solumuovilevyjä, pohjalla 2cm ja kylkien kohdalla 1cm joiden avulla akku istuu napakasti paikallaan kun kansi on kiinni. Laitan vielä päätyihin ja yläpuolelle tavaraa estämään akun liikkumisen mikäli salkku esim. tippuu lattialle ylösalaisin. Saatan ostaa myös erillisen verkkovirtalaturin ylläpitolatausta varten. Sille olisi vielä hyvin tilaa.
Googlen Play Storesta löytyy virallinen JK BMS -appi, jolla saa tehtyä moduulin konfiguroinnin eli lähinnä valitaan akkukemia sekä syötetään kennojen määrä ja haluamansa suojarajat virralle ja jännitteille.
Projekti saa tältä päivältä riittää, lisää tulee sitten kun innostun jatkamaan.
Akku itsessään koostuu yksinkertaisimmillaan prismaattisista kennoista, BMS-moduulista joka hoitaa kennojen balansoinnin ja suojaukset sekä kotelosta joten ei kai sellaisen kasaaminen voi olla mitenkään ylivoimaisen vaikeaa?
En halunnut lyödä kiinni nelinumeroista summaa pelkkiin akkuihin ja sen jälkeen todeta että hukkasin rahani joten asetin itselleni tiukan kattobudjetin joka hyvin pitkälle myös rajoitti yksittäisen akkukennon hintaa.
Tarkoituksena on myöhemmin rakentaa suurempi akku mikäli tämän akun kanssa ei ilmene mitään käytännön ongelmia ja hinnat hieman vielä laskevat.
Päätin tilata tarvitsemani osat nkonilta hollannista koska mitätön hintaero aasialaisiin myyjiin ei ole mielestäni riskin arvoinen.
Päädyin lopulta 50Ah:n LF50K -kennoihin, jonka kappalehinta oli edullinen sekä hinta/kapasiteetti kohtalainen 0,65 euroa/Ah.
Yksittäisen kennon mitat ovat L135xK185xS30mm, tämä määrää myös tarvittavan akkukotelon minimimitat.
Eve LF50K Prismatic 50Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON
B grade: damage to wrap possible, cells not matched, not advised for EV but fine for ESS projects.
eu.nkon.nl
Suojamoduuliksi valitsin myös nkonin valikoimista löytyvän kiinalaisen JK BMS -merkkisen BD6A17S8P:n.
Moduuliin voi kytkeä 8-17 kennoa, balansointivirta on maksimissaan 0,6A ja jatkuvaa purkuvirtaa moduuli kykenee syöttämään aika 80A saakka eli ominaisuudet ovat enemmän kuin riittävät tähän projektiin.
Kotelossa päädyin saman tyyppiseen ratkaisuun kuin @zepi omassa akkuketjussaan, itse kävin hakemassa motonetin myymän MTX-merkkisen työkalusalkun josta heivasin sisuksen mäkeen.
Salkun sisämitat ovat L430xK290xS155mm eli sisälle jää hieman ylimääräistä tilaa pehmusteille.
Työkalusalkku muokattavalla sisuksella 465 x 360 x 175 mm | Motonet Oy
• Materiaali kevyttä ja kulutuksenkestävää polypropeeni-muovia • Muotoiltava pehmeä vaahtomuovisisus voidaan muokata esineen koon ja muodon mukaiseksi •...
www.motonet.fi
Ja sitten itse kasaamiseen.
Liimasin kennot toisiinsa pikku pätkillä kaksipuoleista vaahtoteippiä jotta 11,2kg painavan paketin käsittely olisi hieman helpompaa eikä kennoja yhdistäviin kiskoihin kohdistuisi turhaa rasitusta.
BMS oli pakko sijoittaa akun miinuspäätyyn koska siihen juotettu kiinteä miinuskaapeli ei sallinut muuta paikkaa. Lämpötilaa mittaavat NTC-anturit laitoin 2-3 ja 6-7 kennojen väliin.
Suojamoduulilta lähtee balansointijohdin jokaisen kennon väliseen yhdyspalaan sekä plussaan ja miinukseen, kytkennässä on siis kahdeksan kennoa sarjassa jolla saadaan 8x3,2V = 25,6V nimellisjännite.
Johtimet kytkettyäni käytin pari tuntia googletellessani käyttöohjeita koska moduuliin ei saanut yhteyttä bluetoothilla eikä siinä ollut mitään nappia millä sen saisi herätettyä henkiin. Minkäänlaisia ohjeita laitteen mukana ei tullut ja ne mitä löysin internetin syövereistä olivat luonnollisesti mandariinikiinaksi.
Ahkeran Sherlokoinnin tuloksena sain kuitenkin selville, että yhdistämällä Display-liittimen pinnit k+ ja k- sekunnin ajaksi laitteen saa käynnistettyä. Sammuttaminen puolestaan tapahtuu yhdistämällä pinnit kolmen sekunnin ajan.
Tilasin kiinasta lisävarusteena myytävän virtanapin jonka asennan salkkuun sitten kun se saapuu.
Ja tältä akku näyttää salkun sisällä. Laitoin akun ympärille nkonin käyttämiä solumuovilevyjä, pohjalla 2cm ja kylkien kohdalla 1cm joiden avulla akku istuu napakasti paikallaan kun kansi on kiinni. Laitan vielä päätyihin ja yläpuolelle tavaraa estämään akun liikkumisen mikäli salkku esim. tippuu lattialle ylösalaisin. Saatan ostaa myös erillisen verkkovirtalaturin ylläpitolatausta varten. Sille olisi vielä hyvin tilaa.
Googlen Play Storesta löytyy virallinen JK BMS -appi, jolla saa tehtyä moduulin konfiguroinnin eli lähinnä valitaan akkukemia sekä syötetään kennojen määrä ja haluamansa suojarajat virralle ja jännitteille.
Projekti saa tältä päivältä riittää, lisää tulee sitten kun innostun jatkamaan.