Tehdään itse LFP-akku

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 982
Projektin taustoista sen verran että päivitin mökin off-grid -aurinkopaneelijärjestelmän viime kesänä ja siirryin siellä 24V jännitteeseen. Aiempina vuosina sähkö on varastoitu yhteen 12V lyijyakkuun, mutta kapasiteetin ja jännitteen tuplaannuttua ongelmaksi on muodostunut akkujen pois kuljettaminen ennen talvea koska kaamoksen aikana akut tyhjenisivät ja jäätyisivät. LiFePO4 -akku ratkaisisi ongelman ainakin osittain, ainoa este on korkea hinta.
Akku itsessään koostuu yksinkertaisimmillaan prismaattisista kennoista, BMS-moduulista joka hoitaa kennojen balansoinnin ja suojaukset sekä kotelosta joten ei kai sellaisen kasaaminen voi olla mitenkään ylivoimaisen vaikeaa?

En halunnut lyödä kiinni nelinumeroista summaa pelkkiin akkuihin ja sen jälkeen todeta että hukkasin rahani joten asetin itselleni tiukan kattobudjetin joka hyvin pitkälle myös rajoitti yksittäisen akkukennon hintaa.
Tarkoituksena on myöhemmin rakentaa suurempi akku mikäli tämän akun kanssa ei ilmene mitään käytännön ongelmia ja hinnat hieman vielä laskevat.
Päätin tilata tarvitsemani osat nkonilta hollannista koska mitätön hintaero aasialaisiin myyjiin ei ole mielestäni riskin arvoinen.

Päädyin lopulta 50Ah:n LF50K -kennoihin, jonka kappalehinta oli edullinen sekä hinta/kapasiteetti kohtalainen 0,65 euroa/Ah.
Yksittäisen kennon mitat ovat L135xK185xS30mm, tämä määrää myös tarvittavan akkukotelon minimimitat.

LF50K.jpg





Suojamoduuliksi valitsin myös nkonin valikoimista löytyvän kiinalaisen JK BMS -merkkisen BD6A17S8P:n.
Moduuliin voi kytkeä 8-17 kennoa, balansointivirta on maksimissaan 0,6A ja jatkuvaa purkuvirtaa moduuli kykenee syöttämään aika 80A saakka eli ominaisuudet ovat enemmän kuin riittävät tähän projektiin.

bms1_1.png





Kotelossa päädyin saman tyyppiseen ratkaisuun kuin @zepi omassa akkuketjussaan, itse kävin hakemassa motonetin myymän MTX-merkkisen työkalusalkun josta heivasin sisuksen mäkeen.
Salkun sisämitat ovat L430xK290xS155mm eli sisälle jää hieman ylimääräistä tilaa pehmusteille.




Ja sitten itse kasaamiseen.
Liimasin kennot toisiinsa pikku pätkillä kaksipuoleista vaahtoteippiä jotta 11,2kg painavan paketin käsittely olisi hieman helpompaa eikä kennoja yhdistäviin kiskoihin kohdistuisi turhaa rasitusta.
BMS oli pakko sijoittaa akun miinuspäätyyn koska siihen juotettu kiinteä miinuskaapeli ei sallinut muuta paikkaa. Lämpötilaa mittaavat NTC-anturit laitoin 2-3 ja 6-7 kennojen väliin.
Suojamoduulilta lähtee balansointijohdin jokaisen kennon väliseen yhdyspalaan sekä plussaan ja miinukseen, kytkennässä on siis kahdeksan kennoa sarjassa jolla saadaan 8x3,2V = 25,6V nimellisjännite.




20230616_190848.jpg


20230616_190903.jpg


Johtimet kytkettyäni käytin pari tuntia googletellessani käyttöohjeita koska moduuliin ei saanut yhteyttä bluetoothilla eikä siinä ollut mitään nappia millä sen saisi herätettyä henkiin. Minkäänlaisia ohjeita laitteen mukana ei tullut ja ne mitä löysin internetin syövereistä olivat luonnollisesti mandariinikiinaksi.

Ahkeran Sherlokoinnin tuloksena sain kuitenkin selville, että yhdistämällä Display-liittimen pinnit k+ ja k- sekunnin ajaksi laitteen saa käynnistettyä. Sammuttaminen puolestaan tapahtuu yhdistämällä pinnit kolmen sekunnin ajan.

kuva.jpg

Tilasin kiinasta lisävarusteena myytävän virtanapin jonka asennan salkkuun sitten kun se saapuu.


Ja tältä akku näyttää salkun sisällä. Laitoin akun ympärille nkonin käyttämiä solumuovilevyjä, pohjalla 2cm ja kylkien kohdalla 1cm joiden avulla akku istuu napakasti paikallaan kun kansi on kiinni. Laitan vielä päätyihin ja yläpuolelle tavaraa estämään akun liikkumisen mikäli salkku esim. tippuu lattialle ylösalaisin. Saatan ostaa myös erillisen verkkovirtalaturin ylläpitolatausta varten. Sille olisi vielä hyvin tilaa.

20230616_191747.jpg




Googlen Play Storesta löytyy virallinen JK BMS -appi, jolla saa tehtyä moduulin konfiguroinnin eli lähinnä valitaan akkukemia sekä syötetään kennojen määrä ja haluamansa suojarajat virralle ja jännitteille.

5913.jpg



5853.jpg


Projekti saa tältä päivältä riittää, lisää tulee sitten kun innostun jatkamaan.
 
Hyvä työnjälki. On kyllä reippaasti painoa vs NMC pohjainen akusto.
 
Hyvä työnjälki. On kyllä reippaasti painoa vs NMC pohjainen akusto.

Jooh, LiFe akkukemian heikompi energiatiheys konkretisoituu hyvin äkkiä.





Laitoin tilaukseen akun navat, saatavuus suomesta oli aika heikkoa joten seuraavaksi odotellaan pakettia kiinasta.

terminal.jpeg

Ajattelin ensin pihistellä ja laittaa pelkät läpipultit mutta niissä olisi ollut riskinä liitoksen löystyminen ajan kuluessa sekä suurempi ylimenoresistanssi joten tilasin tuollaiset vesitiiviit bulkhead-läpiviennit johon kiinnitän kaapelikengät sormin kiristettävillä tähtinupeilla.

30-1.jpg

Nupit ovat muovia, joten esim. akun päälle pudotettu metalliesine ei aiheuta välitöntä oikosulkua joka voisi vahingoittaa BMS:ää.
 
Pistä XT90 tai XT60 liittimiä virran tarpeen mukaan. Sopivat hyvin tähän käyttöön. Noihin voi 3d-tulostaa tulpat itse tai varmaan ostaa jostain alista kumitulpat.
 
Mietin aika pitkään laturivalintaa ja päädyin lopulta Victron Blue Smart IP65 24V 5A -malliin.


Aurinkopaneelikauppa.fi kaupitteli tuota 99e hintaan (+rahti 5,90e) mikä on mielestäni hyvä tarjous yleiseen laatuun ja ominaisuuksiin nähden, latausvirta voisi toki olla hieman suurempi mutta silloin kun tuota akkua lataillaan niin on ihan sama meneekö siihen 2 tuntia vaiko 10. Laturin paino, koko sekä hinta kasvavat melko suuriksi jos haluaa jotain nopeampaa.
 
Olisiko syytä pultata akut toisiinsa kiinni, eli compress? Should I make LiFePO4 Battery Compression?
Tietenkin noi sun ntc vastukset tuolla välissä haittaa tilannetta.
Ilmeisesti 12psi puristusvoima olisi suositeltava, joka tarkoittaa 8,27n/cm^2. Mites tuosta voisi laskea pulttien momentin?
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko syytä pultata akut toisiinsa kiinni, eli compress? Should I make LiFePO4 Battery Compression?
Tietenkin noi sun ntc vastukset tuolla välissä haittaa tilannetta.
Ilmeisesti 12psi puristusvoima olisi suositeltava, joka tarkoittaa 8,27n/cm^2. Mites tuosta voisi laskea pulttien momentin?

Juu tämän luultavasti tulen toteuttamaan ihan jo siitä syystä että tuo helpottaa akkupaketin kiinnittämistä salkkuun, en ole täysin tyytyväinen tuohon alustavaan räpellykseen jossa kennot ovat vain vaahtomuovin puristamina.
Skenaario jossa salkku tipahtaa lattialle lukkojen ollessa auki saattaisi johtaa tulipaloon.
ELi tällä hetkellä suunnitelma olisi että akkujen väliin puristusta ja lämpöä kestävää eristemateriaalia, 4-6 kpl rst-kierretankoja ja päätyihin paksut alumiinilevyn palaset tai esim. polykarbonaattia ja BMS kiinni päätyyn kuten nytkin.
NTC-vastuksien ei periaatteessa pitäisi tuottaa ongelmaa, tekee akkujen väliin tulevaan eristeeseen ohuen raon josta sitten tuo johtimet ulos.

Valmistaja vaan puhuu aika hurjista puristuksista datasheetissään, clamp force 300kg mikä kuulostaa omaan korvaan aika isolta.

The cells have a lifetime (up to 80% capacity) of 7000 cycles when used at a pressure of 300kg and charge at 0.5C (0.05C termination current up to 3.65V) discharge 0.5C (up to 2.5V)


Vaihdoin kennojen mukana tulleet kiinalaiset tinaruuvit rosterisiin ja jatkoin samalla NTC-vastuksien johtimia jotta sain ne samaan nippuun balansointijohtimien kanssa hieman kliinimmän ulkoasun saamiseksi.
Poistin myös BMS:n balansointiliittimeen tulevat ylimääräiset johtimet eli kennoille 9-17 tarkoitetut narut. Johdinnipun suojasin johdinspiraalilla sekä irtojohtimet 2mm pvc-letkulla.

202.jpg

Victronin 24V 5A Blue Smart -laturin hain juuri matkahuollosta joten tänään tehdään ensimmäinen balansoiva lataus.
 
Uskon että tuo 300kg tarkoittaa samaa kuin 12psi. Olen ymmärtänyt että akku pitäsi ladata 50% kapasiteetistaan ja tehdä puristus 12psi tämän jälkeen.
Itselleni on matkalla 4*305Ah kennot ja niistä tarkoitus tehdä 12V akku. Tuo puristus mietityttää, mutta luulen että muttereiden momentin ei pidä olla kovin iso. Ehkä sorminvoimalla kiinni ja puoli kierrosta avaimella. Tämänhän voisi joku matemaatikko laskea, ilmeisesti ainakin kierteiden nousu vaikuttaa momenttiin. Jos löydät jonkun kaavan, niin kerro ihmeessä.
 
@0nanias miksi rosteri pultit orkkisten tilalle? Eikö kannattaisi ennemmin vaikka laittaa silikaraetta tms salkkuun?
 
@0nanias miksi rosteri pultit orkkisten tilalle? Eikö kannattaisi ennemmin vaikka laittaa silikaraetta tms salkkuun?

Mukana tulleet koneruuvit ovat todella pehmeitä ja osa oli jo valmiiksi kieroja. Kosteus ei ole ongelmana koska salkku on ilmatiivis.
Kyseessä enemmänkin esteettiset seikat, mikään pakko noita ei ole vaihtaa.
 
Mukana tulleet koneruuvit ovat todella pehmeitä ja osa oli jo valmiiksi kieroja. Kosteus ei ole ongelmana koska salkku on ilmatiivis.
Kyseessä enemmänkin esteettiset seikat, mikään pakko noita ei ole vaihtaa.
Jaa.. No sinänsä tuo rosteri on aika hyvä korvike kun on pehmeää. Kuitenkin kannattaa käyttää pehmeää pulttia, jotta pultti hajoaa ennemmin kuin sen kanta kennossa.
 
Jaa.. No sinänsä tuo rosteri on aika hyvä korvike kun on pehmeää. Kuitenkin kannattaa käyttää pehmeää pulttia, jotta pultti hajoaa ennemmin kuin sen kanta kennossa.
Jonkun asian tälläisessä tapauksessa täytyy venyä, koska lataus ja purku pullistavat hieman akkua, vaikka ne puristettaisiin yhteen. Monet käyttävät noiden liuskojen tilalla punottua kuparijohtoa, joka mahdollistaa liikkeen.
 
Kosteus ei ole ongelmana koska salkku on ilmatiivis.
Projektia tuntematta niin mun kokemuksella jo ilmanpaineen vaihtelu tuo kosteutta koteoon, jos tuuletusta ei saa niin ehkä sitten kissanhiekkaa ?

Tietysti sisällä olevien kamojen lämpö kuivattaa jonkun verran.
 
Tuon kennoja toisiinsa puristavan härdellinhän voisi toteuttaa myös niin että kierretangon päälle, mutterin alle laittaa jousen joka rajoittaa puristusmomenttia ja sallii samalla pienen jouston.
 
400Eur on edullinen kokonaishinta TSI projektille vaikka ero valmiisiin on lähivuosina kaventunutkin. Oletko kapasiteetti testannut shuntin tai vakiokuorman kanssa täyttääkö kennot lupaukset?
 
400Eur on edullinen kokonaishinta TSI projektille vaikka ero valmiisiin on lähivuosina kaventunutkin. Oletko kapasiteetti testannut shuntin tai vakiokuorman kanssa täyttääkö kennot lupaukset?
Olin jo itsekin alkamassa rakentelemaan akkua, mutta aikani selailtuani ja pähkäiltyäni totesin hintojen tulleen jo sen verran alas, että pääsee valmiillakin paketilla jo alle tuon 400€ (12v/100Ah). Kyllä siinä hieman karisi into itse rakenteluun.
 
Olin jo itsekin alkamassa rakentelemaan akkua, mutta aikani selailtuani ja pähkäiltyäni totesin hintojen tulleen jo sen verran alas, että pääsee valmiillakin paketilla jo alle tuon 400€ (12v/100Ah). Kyllä siinä hieman karisi into itse rakenteluun.
Suomesta laadukkaat mitä katsellut niin noin 550-700Eur. Tosin isommissa per kWh hinta laskeekin jo mukavasti. Minkälaisia löytyi alle 400€?
 
Suomesta laadukkaat mitä katsellut niin noin 550-700Eur. Tosin isommissa per kWh hinta laskeekin jo mukavasti. Minkälaisia löytyi alle 400€?
Jaa niin unohtui nähtävästi mainita, että Saksasta irtoaa kotiin kannettuna. Ei täältä periferiasta mitään kannata ostaa, koska Suomi-lisät on niin hirveät.
Timeusb -nimellä tuota myydään, jonka itse hommasin. Noista löytyi ihan hyvin mm. YouTube-revikoitakin, joten uskalsin lähteä kokeilemaan. Yllättävän paljon positiivisia kommentteja täysin budjettiluokan akusta ja varsinkin siitä, että kapasteetti on sitä mitä pitää ja jopa vähän ylikin.
Kunhan nyt sais ensin käsiinsä tuon, kun taas kerran täällä Suomen päässä ei rahtipalvelut toimi ollenkaan ja akku seisoo jossain terminaalissa. Piti jo tällä viikolla olla toimitettuna.

Kyllähän sitä itse rakentamalla isomman akun pääsis vähän paremmille "palkoille". Jos nyt esim. mökille pitäisi aurinkosähköjen perään laitella akkuja, niin kyllä sinne ennemmin varmaan rakentelisikin itse, kun ne tulee kiinteästi paikoilleen.
Mulla oli ajatuksena laittaa akku veneeseen hupiakuksi, niin valmis paketti puolsi lopulta sitä vähän enemmän. Akun hommaaminen oli joka tapauksessa edessä, kun vanha hupiakku vetelee viimeisiään.
 
Onkos väellä kokemusta lämmitetyistä LFP akuista.

Tarve olisi 24V järjestelmässä n. 300Ah kapasiteetille ja pitäisi pystyä lataamaan pakkasella.
 
Saakeli kun esim noita Will Prowsen (tjsp) testaamia laitteita saa hyvin harvoin euroopasta ainakaan järkevin hinnoin. Jonkun random tubettajan akkuvalmistajan sponsoroima review kun ei ole minkään arvoinen käytännössä.

Mä olen pitkään jo pohtinut että itse tekemällä akkua ei juurikaan sen halvemmalla saa, mutta silloin tietää mitä siellä akun sisällä on, ja miten tehtynä.

Itse kun tekee, niin saa ihan niin huonoa kuin haluaa, vai miten se sanonta nyt meni...?
 
No onhan näissä ns. kehitys valtavaa ja vasta lyömässä enemmän läpi akkumarkkinoilla, joten tarjonta lisääntyy koko ajan ja sitä myötä myös hinnat tulee alaspäin.
Toki markkinoilla on kaikenlaista myyjää ja niitä myös tulee lisää kuin sieniä sateella. Varmasti tulee jotain "C/D-grade" (roskis)kuraa jostain Kiinan vempuloilta. Johan ne taitaa myydä valtavasti jotain B-grade laatua A-luokan akkuina, jos ne toleranssit on edes jokseenkin kohdillaan. Toki kaikki ei välitä ees niistä toleransseista.

Mua niin huvittaa, että miten jotain 18650-akkujakin edes annetaan myydä jollain 19900mAh merkinnöillä.
Tämä sama kun rantautuu näihin isompiin akkuihin, niin kyllä siinä monelle tulee itku silmään, kun on huijattu eikä ole ymmärretty mitä ollaan ostamassa, vaan on menty ihan hinta edellä.
Noissa pikkuakuissa sentään on hyvää ainostaan se, että noita saa ilmaiseksi, kun röyhkeästi ostaa, testaa ja toteaa todisteiden kanssa niiden olevan jotain muuta mitä ne väittävät olevan. Refund napsahtaa aina, kunhan ei liukuhihnalta tuota harrastele.
Itse aina välillä harrastelen tuota ihan vain vittuillakseni kinkkihuijareille.

Taitaa kaivata pikkuhiljaa omaa säiettä nämä LiFePo4-akut ja niistä keskustelu.
 
Olin jo itsekin alkamassa rakentelemaan akkua, mutta aikani selailtuani ja pähkäiltyäni totesin hintojen tulleen jo sen verran alas, että pääsee valmiillakin paketilla jo alle tuon 400€ (12v/100Ah). Kyllä siinä hieman karisi into itse rakenteluun.

Totta puhut, jos itselläni olisi ollut tarve 12V akulle niin olisin sen luultavimmin hankkinut valmiina mutta kun tämä ei ole tilanne. Tai oikeastaan tuskin olisi silloin edes litiumiin päätynyt koska yksittäinen lyijyakku on vielä suht helposti kannettavissa.
Toisaalta hinta/Ah tulee melko mukavasti alas noissa isommissa kennoissa verrattuina näihin pieniin joten isompaa settiä värkkäillessä voi säästää suuriakin summia jos haaveissa on esim. 51V energiavarasto kotiin.
Parastahan itse tehdyssä on se, että skaalautuvuus on ihan täysin itsestä kiinni ja järjestelmän voi rakentaa myös osissa.


400Eur on edullinen kokonaishinta TSI projektille vaikka ero valmiisiin on lähivuosina kaventunutkin. Oletko kapasiteetti testannut shuntin tai vakiokuorman kanssa täyttääkö kennot lupaukset?

Pari kennoa testasin alustavasti, mutta on todella aikaa vievää hommaa vanhalla RC-laturilla. BMS:n läpi ladattuna jännitteet nousivat tasaisesti ja lopun balansointi kesti vain muutamia tunteja eli kapasiteetit eivät olleet kovinkaan kaukana toisistaan.
Nkon antaa myymilleen kennoille takuun eli siinä mielessä tarkka mittaus olisi paikallaan mutta en taida jaksaa vaivautua muutamien kymppien vuoksi koska en omista kunnollista laturia enkä halua värkätä keinokuormien kanssa.
 
Olen huomannut että akun kunnosta kertoo aika paljon kun jättää sen huippujännitteeseen varattuna vaikka viikoksi ja tarkastaa kennojännitteet sitten. Täysin terve kennoiltaan tasainen akku on kennojännitteiltään muutaman kymmenen mV sisällä toisistaan.
 
No eikös tämä ole juurikin se oma säie?
No tämähän nyt on enemmänkin lanka omaan projektiin ja LiFePon rakenteluun, eikä niinkään mikään yleinen LiFePo4-akkujen lanka... ihan niin kuin otsikkokin jo sen sanoo.
Jos tässä esim. kokemuksia kyseisistä akuista sattuu kaipailemaan, niin ei tämä lanka siihen juurikaan mitään vastauksia tuo.
 
Onkos väellä kokemusta lämmitetyistä LFP akuista.

Tarve olisi 24V järjestelmässä n. 300Ah kapasiteetille ja pitäisi pystyä lataamaan pakkasella.
Dalyn BMS:istä olen kuullut hyvää ja niiden kylkeen saa jotain tälläistä:

Täysin idioottivarmaksihan systeemiä ei oikein saa mitenkään, mikäli akku menee aivan tyhjäksi ja se on -30C:ssä, silloin ei oikein auta mikään muu kuin kennojen lämmitys ulkoisella energialla ja varovainen latailu.

--
Ehkä sitä voisi aloittaa yleisemmän DIY-akkujen langan, en tiedä onko riittävästi keskustelua.
 
Dalyn BMS:istä olen kuullut hyvää ja niiden kylkeen saa jotain tälläistä:

Täysin idioottivarmaksihan systeemiä ei oikein saa mitenkään, mikäli akku menee aivan tyhjäksi ja se on -30C:ssä, silloin ei oikein auta mikään muu kuin kennojen lämmitys ulkoisella energialla ja varovainen latailu.

--
Ehkä sitä voisi aloittaa yleisemmän DIY-akkujen langan, en tiedä onko riittävästi keskustelua.
Helpoin valmis ratkaisu on esim 2kpl 12V 300Ah sisäisillä lämmityksillä mutta niiden seuraaminen hankalaa eli myös suosittelen ulkoista lämmityksen ohjausta.

Itsellä invertterit seuraavat akkujen napojen lämpöjen lisäksi akkukotelossa pohjalla olevaa anturia anturi. Kun pohjan lämpö alittaa 5C käynnistyy tuulettimet mitkä kierrättää ilmaa ja ellei 5min aikana ole lämmennyt yli 10C käynnistyy pohjalla olevat lämmitysvastukset. Lämmityksen tehon ei tarvitse oikesti olla montaa wattia sillä eristetty kotelo pitää lämmön reippaasti ulkoilmaa lämpimämpänä. Jos rakentaa isompia akustoja niin tuuletin on hyvä akkukotelossa tasaamaan kennojen lämpötilaa myös kesällä. Ilma kerrostuu kotelon sisällä herkästi jolloin ylimpien kennojen resistanssi laskee ja akusto kuluu epätasaisesti. Oma LFP setti 48V 600Ah.

Lisälämmöntarve tulee käytännössä eteen vain akkujen kanssa mitkä on viikkoja täysin ilman käyttöä tai latausta. Jos lataussyklejä tulee edes viikoittain niin hukkalämpö riittää pitämään akut reippaasti plussalla koko talven vaikka kylmässä varastotilassa.
 
Mitenköhän tärkeää top balancing on kennoille? Minulla on 4*305Ah kennoa ja ne on nyt kytkettynä rinnan sekä 3.6V@3A latauksessa ollut vuorokauden ilman bms:iä. Tuo minun teholähde tukee max 5A latausvirtaa, näyttää että akut ei halua ottaa vastaan kuin n. 3A. Ensimmäinen pari tuntia n. 4A. Voisiko tästä päätellä että kennot on miltei täynnä? Kaikki kennot näyttivät paketista otettuna tasan 3.20V jännitettä. Nyt latauksessa ollessaan hiljalleen noussut 3.24V jännitteeseen.

Olisiko ideaa kytkeä sarjaan ja bms kiinni ja ladata 14.4V@15A, nopeuttaakseen täyteen latautumista, jonka jälkeen rinnan kytkentä ja uudelleen sekä top balancing?
 
Mitenköhän tärkeää top balancing on kennoille? Minulla on 4*305Ah kennoa ja ne on nyt kytkettynä rinnan sekä 3.6V@3A latauksessa ollut vuorokauden ilman bms:iä. Tuo minun teholähde tukee max 5A latausvirtaa, näyttää että akut ei halua ottaa vastaan kuin n. 3A. Ensimmäinen pari tuntia n. 4A. Voisiko tästä päätellä että kennot on miltei täynnä? Kaikki kennot näyttivät paketista otettuna tasan 3.20V jännitettä. Nyt latauksessa ollessaan hiljalleen noussut 3.24V jännitteeseen.

Olisiko ideaa kytkeä sarjaan ja bms kiinni ja ladata 14.4V@15A, nopeuttaakseen täyteen latautumista, jonka jälkeen rinnan kytkentä ja uudelleen sekä top balancing?
Minkä valmistajan kennot, oletko katsonut datasheetin?

Itse en käyttäisi ilman BMS:ää, sen verran kätevä tuollainen smart-bms vehje on.
 
Ja niinhän siinä sitten kävi että projekti piti sutia yhdessä illassa ennen lomia kasaan että sain akun mukaan joten tässä on lopullinen toteutus jota olen nyt muutaman illan testaillut täällä sähköverkon ulottumattomissa:

20230729_121046.jpg

Kansi avattuna:

20230729_120903.jpg

Paketissa on mukana victronin laturi jolle on laitettu valmiiksi liitin akun napoihin, eli kun akku tuodaan talveksi pois niin se on nopea kytkeä ylläpitolataukseen josta sen sitten saa täyteen varattuna tarvittaessa mukaan.

Kapasiteetin puolesta tuntuu riittävän ihan hyvin nykyiselle kulutukselle eli max 80W valaistuskuormalle sekä Mobicool MCF40 -kylmälaukulle. Itse jaksan aktiivisesti mm sammuttaa valoja joita en tarvitse joten voi olla että joillekin kapasiteettia tarvitsisi olla enemmän koska edellisen kävijän jäljiltä mökillä oli nytkin valoja valmiiksi päällä.
Ehkä tarvitsisi virittää aikareleillä päästöhidastettu kytkentä että valot sammuisivat itsekseen esim. 4h käytön jälkeen mutta tämä on varmaan sopivampi aihe johonkin toiseen ketjuun.
 
Mitenköhän tärkeää top balancing on kennoille? Minulla on 4*305Ah kennoa ja ne on nyt kytkettynä rinnan sekä 3.6V@3A latauksessa ollut vuorokauden ilman bms:iä. Tuo minun teholähde tukee max 5A latausvirtaa, näyttää että akut ei halua ottaa vastaan kuin n. 3A. Ensimmäinen pari tuntia n. 4A. Voisiko tästä päätellä että kennot on miltei täynnä? Kaikki kennot näyttivät paketista otettuna tasan 3.20V jännitettä. Nyt latauksessa ollessaan hiljalleen noussut 3.24V jännitteeseen.

Olisiko ideaa kytkeä sarjaan ja bms kiinni ja ladata 14.4V@15A, nopeuttaakseen täyteen latautumista, jonka jälkeen rinnan kytkentä ja uudelleen sekä top balancing?
Ovat edelleen käytännössä tyhjät, lepotilassa oleva 3,20v lfp on jossain 20% varauksessa.
Pieni latausvirta johtuu teholähteen sisäisestä vastuksesta(ulostuloimpedanssista) ja johtimien vastuksesta. Ei kannata yrittää top-balansointia noin tyhjille kennoille noin pienellä powerilla, tossahan kestäis 20 vuorokautta.
Eli joo kannattaa kytkeä sarjaan ja ladata isommalla virralla ja tehdä senjälkeen top-balansointi.
 
Ja hinnat hiipivät hiljaa mutta vääjäämättä alemmas ainakin tuolla nkonilla.
Tällä hetkellä Eve LF105 on suurin piirtein samoissa hinnoissa kuin nuo aloituspostauksen LF50K -kennot eli kapasiteettia on yli puolet enemmän.
Kovin bang for a buck on kuitenkin Envisionin ESS 72173207 305Ah kennoissa joita saa 8kpl satsissa 73.90e kappalehintaan.

Edullisena vaihtoehtona on myös Samsungin NMC-kennoihin pohjautuvia 3,5kWh 19" räkkiin sopivia puolivalmiita kehikoita joista puuttuu vain BMS eikä hintaakaan ole kuin 369e lavalle purettuna.
 
Ainoa vika, että pitää rakentaa väkisinkin valtava akusto…

Aika moneen käyttöön riittäisi vähempikin kuin 3.5kWh, saati että jos haluaa voltteja ylös, niin kWh määrä, paino ja hinta kasvavat hullun isoiksi. Esim. Saarekekäytössä 48V toimisi hyvin solar-inverttereiden kaveriksi, mutta 15kWh on aika massiivinen koko moneen paikkaan.

Muuten kyllä LFP:t alkavat olla todella hyvissä KWh-hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 651
Viestejä
4 494 911
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom