Ehmetti sentään kun pitää näin vanhana pieruna vielä opetella kaikenlaista uutta, kun ei näiden verkkohommien kanssa ole tarvinnut töissäkään enää moneen vuoteen pelehtiä. Puolet on jo unohtunut ja toinen puoli on korvattu uudemmilla paremmilla ratkaisuilla. Jotain ehkä kertoo sekin, että nykyinen käytössä oleva gw-kone pörrää Debian Lennyllä
resolvedin konfiin voi asettaa timeoutiksi vaikka yhden sekunnin jolloin failover-vaihto toimii hyvinkin nopeasti. DNS:n speksiin ei kuulu yksittäisten queryjen roiskiminen kaikille serverille. Round-robinia ei taida resolvedille saada konffattua.
Päädyin lopulta hylkäämään
dnsmasq
:n käytön ja conffin tuon
resolved
:n käyttöön. Pientä hidastetta meinasi syntyä siitä, että tuohan on alunperin suunniteltu toimimaan vain lokaalina ja siinä oli pitkään kovakoodattuna ainoastan local intefacen kuuntelu.
Tulipahan taas muistutus, että kun lueskelee dokumentaatiota, niin kannattaa ensimmäisenä tarkistaa, että ei lue 5 vuotta vanhaa versiota.
Muuten setuppi näyttää toimivan, nattaus eri vlaneista toimii ja paketit kulkee, mutta mitenkäs sinä
@ponky olet tuon itse host koneen liikennöinnin hoitanut ? Oletko dedikoinut yhden wan interfacen käyttämään oletusreititystä, vai säätänyt jotain muuta ?
Selkeesti minulla nyt joku sääntö vielä puuttuu, sillä nyt kun käytössä on wan0 - wan2 ja wan0 käyttää oletus reititystaulua, niin itse hostilta liikennöinti ulospäin toimii, mutta esim. jos pingaa ulkoa päin wan1 tai wan2 ip-osoitteita, niin tcpdumpin mukaan vastaukset kyllä lähtee johonkin, mutta eivät ikinä päädy pingaavalle koneelle. wan0 ip:n pingailu toimii ongelmitta.