Tampereen asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wemps
  • Aloitettu Aloitettu
Tosiaankin varmaan riippuu siitä mihin vertaa... Onhan se Tampereen keskusta todella paljon viihtyisämpi ja rauhallisempi paikka kuin vaikka Helsingin keskusta. Tai varsinkin jos vertaa etelä euroopan kaupunkeihin niin ero on massiivinen.

Mitä tuohon liikenteen tukossa olemiseen tulee niin saisi kyllä kokonaan kieltää yksityisautoilun tuolla ratikkatyömaa alueella (paitsi jos työpaikka on tuolla ja on ihan pakko omalla autolla mennä koska julkisilla ei pääse). Julkinen liikennekkään ei toimi kun paikat on täynnä turhaa henkilöautoliikennettä.
Tästä ehdotuksesta saattaisi olla Ratinan ja Koskarin liiketilojen vuokraajat eri mieltä. Onneksi harvoin tarvitsee tuolla käydä.
Kalevan Prismalle ja Ideaparkkiin pääsee paljon sujuvammin.
 
Kyllähän Tampere on sellainen kaupunki, että jos yksityisautoilu keskustaan kokonaan kiellettäisiin, ei sinne enää se vauraampi kansanosa menisi ollenkaan ja siitä tulisi joku Tampereen versio Itäkekuksesta, höystettynä niillä ideologisilla kaupunkilaisilla eli tämän päivän superhipstereillä.
Tavallinen varakkaampi perheellinen sinne tuskin enää eksyisi niillä julkisilla kaiken maailman hiihtäjien sekaan.
 
Mitä tuohon liikenteen tukossa olemiseen tulee niin saisi kyllä kokonaan kieltää yksityisautoilun tuolla ratikkatyömaa alueella (paitsi jos työpaikka on tuolla ja on ihan pakko omalla autolla mennä koska julkisilla ei pääse). Julkinen liikennekkään ei toimi kun paikat on täynnä turhaa henkilöautoliikennettä.

Hatanpään valtatieltä on jo kielletty läpikulkuliikenne. Toki sen valvonta on sitten täysin eri asia.

Taaskin Tampereen valtatieltä tuo olisi mahdotonta kieltää, kerta se on aika hemmetin olennainen liikenteen kulun kannalta. Jos sieltä lähdettäisiin jotenkin estään läpiajoa, niin todennäköisesti se liikenne siirtyisi Itsenäisyydenkadulle ja sitten tukkisi sen täysin.
 
Kyllähän Tampere on sellainen kaupunki, että jos yksityisautoilu keskustaan kokonaan kiellettäisiin, ei sinne enää se vauraampi kansanosa menisi ollenkaan ja siitä tulisi joku Tampereen versio Itäkekuksesta, höystettynä niillä ideologisilla kaupunkilaisilla eli tämän päivän superhipstereillä.
Tavallinen varakkaampi perheellinen sinne tuskin enää eksyisi niillä julkisilla kaiken maailman hiihtäjien sekaan.
Joo. Melko suuri joukko laitakaupunkilaisia, pirkanmaalaisia tai muita nykyisin Tampereen keskustassa asioivia suomalaisia kävisi jatkossa alueella korkeintaan ryyppäämässä.
 
Eilen viimeksi jonottelin siinä kuuden maissa varmaan 20minuuttia Viinikan sekoittajan ja Ratinan välillä, lopulta vedin uparit ja ajelin kalevan kautta rantatielle kun ei vain liikenne vedä.
No tuo on puhtaasti kiinni siitä, että ratikka työmaa on nyt about pahimmassa mahdollisessa vaiheessa liikenteen osalta.
 
No tuo on puhtaasti kiinni siitä, että ratikka työmaa on nyt about pahimmassa mahdollisessa vaiheessa liikenteen osalta.
Eikä sitä tarvisi kieltää. Kaupungeilla on kai nykyään oikeus veloittaa ruuhkamaksuja? Tossa olisi hyvä paikallisen kokeilun paikka: hankit autoosi tunnuksen X (lipuke tuulilasiin), muuten ei ole tolle kadunpätkälle asiaa. Nykyään voisi olla myös rekisterinumeroon pohjautuva systeemi.

Helppo valvoa, toisin kuin nykyistä läpiajokieltoa. Oikein toteutettuna kevyt polkaista pystyyn ja pyörittää se vuosi tai kaksi. Tuskin siitä tuloa jäisi kulujen jälkeen, mutta periaatteessa ihan win-win tilanne. Ne joiden tarvii siinä ajella, saavat ajaa rauhassa ja bussit kulkee nopeammin.
 
Joo. Melko suuri joukko laitakaupunkilaisia, pirkanmaalaisia tai muita nykyisin Tampereen keskustassa asioivia suomalaisia kävisi jatkossa alueella korkeintaan ryyppäämässä.

Jos ei satunnaisia työjuttuja lasketa, niin ei minulla ole ainakaan Tampereen rajojen ulkopuolella asuvana juurikaan tarvetta nytkään poiketa keskustassa kuin viihteellä - syömässä, juomassa, keikoilla tai vaikka leffassa. Ostokset onnistuvat sujuvimmin Partolan tyyppisissä kauppakeskittymissä.
 
Jos ei satunnaisia työjuttuja lasketa, niin ei minulla ole ainakaan Tampereen rajojen ulkopuolella asuvana juurikaan tarvetta nytkään poiketa keskustassa kuin viihteellä - syömässä, juomassa, keikoilla tai vaikka leffassa. Ostokset onnistuvat sujuvimmin Partolan tyyppisissä kauppakeskittymissä.
Ei minullakaan, eikä monella muullakaan pirkanmaalaisella tai suomalaisella. Niitä joilla on, on kuitenkin toistaiseksi aika monia.
 
Jäähalli ruuhkauttaa varmasti myös jonkin verran kun on tapahtumia/pelejä. Itse en kyseisellä kännykkäareenalla ole käynyt niin en tiedä, mutta onkohan tohon kehitetty mitään järkevää "liityntäparkkia" josta menisi 5-10 min välein julkiset hallille?

Sellainenhan täytyis ehdottomasti olla ottaen huomioon yksityisautoilijoiden määrä säteellä Tampere +/-20km kuin vaikka Helsinki +/-20km.

Toki paljon on näkynyt porukkaa liikenteessä jalan, mutta kauempaa mm. ympäryskunnista tulijoiden on saatava autonsa johonkin parkkiin ja voisin kuvitella että joku Ratinan/Koskarin halli on suosittuja vaihtoehtoja. Nykyinen Ratinan kulman/Hatanpään valtatien liikennejärjestely ei taida tätäkään tilannetta hirveästi ainakaan helpottaa.
 
Jäähalli ruuhkauttaa varmasti myös jonkin verran kun on tapahtumia/pelejä. Itse en kyseisellä kännykkäareenalla ole käynyt niin en tiedä, mutta onkohan tohon kehitetty mitään järkevää "liityntäparkkia" josta menisi 5-10 min välein julkiset hallille?

Sellainenhan täytyis ehdottomasti olla ottaen huomioon yksityisautoilijoiden määrä säteellä Tampere +/-20km kuin vaikka Helsinki +/-20km.

Toki paljon on näkynyt porukkaa liikenteessä jalan, mutta kauempaa mm. ympäryskunnista tulijoiden on saatava autonsa johonkin parkkiin ja voisin kuvitella että joku Ratinan/Koskarin halli on suosittuja vaihtoehtoja. Nykyinen Ratinan kulman/Hatanpään valtatien liikennejärjestely ei taida tätäkään tilannetta hirveästi ainakaan helpottaa.
Areenan lähistöltä löytyy 4500 parkkipaikkaa 5-10 minuutin kävelymatkan päässä pääovilta. Saapuminen Nokia Arenalle - Moovy

Liityntäparkeista pääsee julkisilla Liityntäpysäköinti - Nysse, Tampereen seudun joukkoliikenne

Plus lähikunnista Nokia, Orivesi, Lempäälä, Toijala akselilta pääsee junalla asemalle. Eli vaihtoehtoja kyllä on.
 
Jäähalli ruuhkauttaa varmasti myös jonkin verran kun on tapahtumia/pelejä. Itse en kyseisellä kännykkäareenalla ole käynyt niin en tiedä, mutta onkohan tohon kehitetty mitään järkevää "liityntäparkkia" josta menisi 5-10 min välein julkiset hallille?

Sellainenhan täytyis ehdottomasti olla ottaen huomioon yksityisautoilijoiden määrä säteellä Tampere +/-20km kuin vaikka Helsinki +/-20km.

Toki paljon on näkynyt porukkaa liikenteessä jalan, mutta kauempaa mm. ympäryskunnista tulijoiden on saatava autonsa johonkin parkkiin ja voisin kuvitella että joku Ratinan/Koskarin halli on suosittuja vaihtoehtoja. Nykyinen Ratinan kulman/Hatanpään valtatien liikennejärjestely ei taida tätäkään tilannetta hirveästi ainakaan helpottaa.
IMO: tonne on paljon helpompaa saapua tai erityisesti lähteä autolla, kun Hakametsään, vaikka Hakametsä oli käytännössä autolle suunniteltu paikka, niin etenkin sieltä lähteminen oli aika helvettiä. Itse jätän auton nykyään tullin kannelle tai halliin, tai joskus hämppiin. Molemmista pieni kävelymatka hallille ja sekä lähteminen että saapuminen tosi näppärää, vaikka porukkaa on pahimmillaan 2x entiseen verrattuna. Nykyään asun lähempänä, joten kuljen ratikalla, mikä on vielä helpompaa. Myös liittymäparkkeja maalaisille löytyy, jos niitä haluaa käyttää. Ottelulippuun kuuluu matka julkisella peleille ja takaisin.
 
Areenan lähistöltä löytyy 4500 parkkipaikkaa 5-10 minuutin kävelymatkan päässä pääovilta. Saapuminen Nokia Arenalle - Moovy

Liityntäparkeista pääsee julkisilla Liityntäpysäköinti - Nysse, Tampereen seudun joukkoliikenne

Plus lähikunnista Nokia, Orivesi, Lempäälä, Toijala akselilta pääsee junalla asemalle. Eli vaihtoehtoja kyllä on.
On toi selkeästi mennyt parempaan suuntaan. Kävin keskustassa töissä muutama vuosi sitten ja muistikuvat on että silloin oli tilanne huonompi. Hyvä että se on osattu toteuttaa järkevästi kun on noita isoja konserttejakin ollut ja muutenkin vetovoimainen paikka.

Toi sijainti juna-asemaan on kyllä todellakin hyvä.
IMO: tonne on paljon helpompaa saapua tai erityisesti lähteä autolla, kun Hakametsään, vaikka Hakametsä oli käytännössä autolle suunniteltu paikka, niin etenkin sieltä lähteminen oli aika helvettiä. Itse jätän auton nykyään tullin kannelle tai halliin, tai joskus hämppiin. Molemmista pieni kävelymatka hallille ja sekä lähteminen että saapuminen tosi näppärää, vaikka porukkaa on pahimmillaan 2x entiseen verrattuna. Nykyään asun lähempänä, joten kuljen ratikalla, mikä on vielä helpompaa. Myös liittymäparkkeja maalaisille löytyy, jos niitä haluaa käyttää. Ottelulippuun kuuluu matka julkisella peleille ja takaisin.
Hakametsässä kävin joskus katsomassa jotain peliä, mutta siitä taitaa olla jo 15 vuotta aikaa. Muistaakseni oli hirveä jonottaminen pois sieltä parkkipaikalta. Muistutti vähän jotain Olympiastadionilla alle vuoden ikäisellä ajokortilla käytyä konserttia jossa vedettiin omalla autolla parkkiin sinne hiekkakentälle kun ei tajuttu vielä mistään liityntäparkeista tuon taivaallista.

Kuulostaa siltä, että on oikeasti toimiva järjestely tuo kulkeminen hallille kaikin puolin läheltä ja kaukaa tuleville.
 
Enemmän ongelmana on nyt julkisillakin (ei ratikalla) se, että Areenan tapahtumien aikaan Vuolteenkatu suljetaan, ja siitä ei pääse läpi myöskään bussit. Nämä bussit sitten ohjataan hitaalle 1,3km pidemmälle kiertoreitille erittäin ruuhkaiseen Viinikan sekoittajaan, ja ratikkatyömaalle, mikä saa pahimmillaan koko kaupungin joukkoliikenteen jumiin kun bussit seisoo peräkkäin esim. Hatanpään valtatiellä ja Tampereen valtatiellä

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ed!

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
293 277
Viestejä
5 015 411
Jäsenet
80 448
Uusin jäsen
Rumbamustiainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom