Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.SuperB:stä lueskelin netistä sellaista, että uudemmissa ei suositella ylläpitolaturin käyttämistä, kun autossa kuulemma tietokoneet herää jännitteen mukaan ja ladatessa sitten järjestelmät hereillä paljonko pitää siinä tilanteessa olla laturin teho, että ladataan.
Näimpä itsekkin asian mieltäisin, VAG foorumilainen oli asian kuullut huollosta. Jotta ota siitä sitten selkoa, ilman että itse käy kysymässä.Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.
Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.
Yleensä taitaa olla niin, että plusnavan voi kytkeä akkuun, mutta miinus pitää mennä korissa olevan lisälatauspisteen - yleensä ohjekirjassa kerrottu erillinen pultinkanta moottoritilassa - kautta, jolloin akun jännitteenvalvonta huomaa latauksen ja osaa seurata akun lataustilaa oikein.Jonkun ylläpitoplaturin ohjeissa käskettiin laturi kiinnittämään auton valmistajan ohjeiden mukaan jos autossa on varauksen seurantajärjestelmä (Start-Stopissa varman on). Mitäköhän se voi käytännössä tarkoittaa?
Samaa kerrottiin minulle suoraan Fordin viralliselta huoltotiskiltä. Jos lataan uutta Focustani normaalijännitteellä, se vain pitää auton ecun ja muut järjestelmät hereillä eikä latausta synny. Omaa akkua pitää ladata korkeammalla jännitteellä AGM-asetuksella.Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.
Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.
Eiköhän tuo oli ihan kustannusyistä. Halvempaa toteuttaa komponenttitasolla jännitteen haistelu kuin lisätä erillinen rele kaapeleineen.Miksi ihmeessä yksikään ecu heräisi siihen että jännite nousee? Mitä järkeä ja logiikkaa olisi ylipäänsä tehdä järjestelmästä tuollainen?
Arvelin, että kun autoa pääasiassa lämmitetään kylmään aikaan vähintään sama aika kuin tuleva ajo, niin ajonaikainen lataus ei välttämättä riitä. Riippuu tietysti talvesta.Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
Jos joka päivä on lisälämppärille käyttöä, niin ei pysy. Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika. Eli ellei selviä 10 min lämmityksellä (ei riitä ainakaan moottori ja sisustan lämmitykseen oikein mitenkään kunnon pakkasilla), niin hyvä tuota on ladata ainakin se kerran viikossa tai akku on pian kaput ellei ole hyvä AGM akku.Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
Ainakin Audissa akunseuranta toimii aikalailla tuolla tavalla eikä sitä saa latailla kun konehuoneen latauspisteistä, ei suoraan akkua koskaan (tätä kautta laskee paljonko menee sisään). Tietty ellei erillisiä pisteitä ole, niin hieman hankalaksi menee.VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon. En tiedä pitääkö paikkaansa ja miten akun varauksen tilan seuranta näissä oikeasti toimii. Kysyn omasta huollosta kun vien auton sinne.
Kyllä, tämä pitää paikkansa. Se mittauspalikka on suoraan kiinni akun miinusnavassa ja vaatisi kyllä aikamoista päättäväisyyttä saada ladattua sen ohi. Käytännössä se pitäisi irrottaa akusta ja laittaa sitten laturi kiinni.VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon.
Volkkarin insinöörit on sen verran fiksuja, että laitteita herätellään ihan väyläviestein. Ei tarvitse erillistä relettä eikä myöskään mitään älyvapaata jännitteen haisteluun perustuvaa herätystä.Halvempaa toteuttaa komponenttitasolla jännitteen haistelu kuin lisätä erillinen rele kaapeleineen.
Nyt on huollossa puhuttu ihan mitä sattuu tai sitten ymmärretty väärin. Jos se auto todellakin heräisi kun kytkee laturin, niin mikään normaali 10A laturi ei jaksaisi ladata akkua. Tämä siis kun kohtuu uusista autoista. Siinä vaiheessa on ihan sama onko siellä lumihiutaletta vai ei, kun auto vie enemmän virtaa mitä se laturi antaa. Se mikä latausjännite pitäisi olla riippuu lämpötilasta. 14.4v, on liian vähän jos pakkasta -20C. Mitä kylmempi keli sen korkeampi latausjännite pitäisi olla, että akku ottaa virtaa kunnolla vastaan. Toki kovalla pakkasella lyijyakku ei ota virtaa vastaan millään jänniteellä nopeasti. Uusissa fordeissakin auto herää kyllä ihan väyläkäskyillä ei jännitteellä. Uudessa autossa pitää aika monta purkkia herätä, että lähtee käyntiin ja tämä pitää tapahtua akkujännitteellä kunnes moottori on käynnistyy ja laturi nostaa jännitteen.Samaa kerrottiin minulle suoraan Fordin viralliselta huoltotiskiltä. Jos lataan uutta Focustani normaalijännitteellä, se vain pitää auton ecun ja muut järjestelmät hereillä eikä latausta synny. Omaa akkua pitää ladata korkeammalla jännitteellä AGM-asetuksella.
Mulla oli muistikuva että samanverran ajoa kuin käyttöä webastolla ja homma rokkaa. Toimi kyllä itsellä parikymmentä vuotta sitten kun oli webastollinen auto käytössä. Toki ajat on tuosta varmasti muuttuneet; nykyautot kuluttaa enemmän sähköä ja nykyakut ei ole sitä mitä akut ennen oliJos joka päivä on lisälämppärille käyttöä, niin ei pysy. Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika. Eli ellei selviä 10 min lämmityksellä (ei riitä ainakaan moottori ja sisustan lämmitykseen oikein mitenkään kunnon pakkasilla), niin hyvä tuota on ladata ainakin se kerran viikossa tai akku on pian kaput ellei ole hyvä AGM akku.
Tarkkaa hintaa kenenkään mahdoton sanoa kun riippuu minkälainen auto on asentaa. Joissakin autoissa voi olla todella työläs asentaa se letkulämppäri tai sitten se säteilijä voi olla todella työläs asentaa. Kannattaa vilkaista oman auton kohdalta vaikka defan sivulta paljonko säteilylämmittimen se ilmoitettu asennusaika on. Kiertovesipumpullisen letkulämppärin osalta (tt-thermo, qterm) ei vastaavaa tietoa löydy, mutta kun katsoo konehuoneeseen niin siitä voi jotain päätellä miten pitkään menee asentaa.Mulla oli muistikuva että samanverran ajoa kuin käyttöä webastolla ja homma rokkaa. Toimi kyllä itsellä parikymmentä vuotta sitten kun oli webastollinen auto käytössä. Toki ajat on tuosta varmasti muuttuneet; nykyautot kuluttaa enemmän sähköä ja nykyakut ei ole sitä mitä akut ennen oli
Asiaan liittyen, mitä tuollainen letkulämmitin kustantaa asennettuna vs. säteilylämmitin + sisätilanpistoke asennettuna, olettaen että peruslokilämitintä ei autoon saa?
Itestä on ainakin kivempi istua lämpimään kuin kylmään tai raapia laseja, mutta en tunnekaan autokauppiaita.En lämmitä mitenkään, tuttu automyyjä kertonut ettei siitä juuri mitään hyötyä ole.
Niin tai sit käy laittamassa auton käyntiin ja juo kahvit 10min.Itestä on ainakin kivempi istua lämpimään kuin kylmään tai raapia laseja, mutta en tunnekaan autokauppiaita.
Se on varmaan ihan hyvä, jos haluat aina juoda kahvit ennen lähtöä. Webasto lämmittää etukäteen ja sielläkin missä ei ole kahvia tarjolla.Niin tai sit käy laittamassa auton käyntiin ja juo kahvit 10min.
Ei sitä pysty käyttämään koska se syö akun tyhjäksi. Jos siis ajaa lyhyitä välejä.Se on varmaan ihan hyvä, jos haluat aina juoda kahvit ennen lähtöä. Webasto lämmittää etukäteen ja sielläkin missä ei ole kahvia tarjolla.
Tässä on varmasti autojen kesken eroja. Mutta kunhan kelit vielä vähän tässä menee enemmän pakkasen puolelle niin testaan miten Superb tdi 2021 latailee.Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika.
Riippuu tilanteesta. Jos lähtöjä on muutama talvessa jostain korvesta, lienee helpoin, halvin ja ekologisin ratkaisu.No ei kyllä mitään järkeä käydä käynnistämässä autoa tyhjäkäynnille 10 minuutiksi ennen lähtöä (siis pääsääntöisenä lämmitysratkaisuna).
Nyt heräsi mielenkiinto, eli minkä auton saa puhelin apilla käyntiin(ei ilmeisesti ole sähköauto, kun webasto mainittu) ja samalla muistaa penkin ja ratinlämmittimen?Itse kyllä käynnistän lähes joka aamu noin 5 minuuttia ennen lähtöä auton. Ei viitsi huudattaa webastoa lyhyen työmatkan vuoksi. Auto käynnistyy puhelimen appilla ja lämmittää ratin ja penkin valmiiksi, joten vaikka sisällä on kylmää niin tarkenee silti hyvin.
Ford Focus Mk4 Titanium 2018Nyt heräsi mielenkiinto, eli minkä auton saa puhelin apilla käyntiin(ei ilmeisesti ole sähköauto, kun webasto mainittu) ja samalla muistaa penkin ja ratinlämmittimen?
Pakko saada sellainen seuraavaksi, olispa paku tms.
Just 30min sitten ihmettelin, kun naapurikämpän pihassa uudehko Volvo v60 raksutti valot pimeänä ja varashälytin vilkkuen ikkunassa. No nyt sitten tiedän tämänkin.Melkeen kaikki nämä uuden malliset Volvot, itsellä V60 B3 2021
Silloin helpoin, halvin ja ekologisin ratkaisu on vaan lähteä suoraan ajoon sillä autolla.Riippuu tilanteesta. Jos lähtöjä on muutama talvessa jostain korvesta, lienee helpoin, halvin ja ekologisin ratkaisu.
Tai sitten voi myös tehdä niinkuin itse 2019 Octavian kuskina, pohottaa webastolla pakoputki punaisena joka suuntaan 20min työmatkat ajaessa, ja kaupassa käydessä pitää auton mukavan lämpimänä, ja kun auto ilmoittaa itse että akun jännite on madaltunut, lataa sitä yön yli Cetekillä. Se auto on tarpeeksi viisas ettei sitä saa omia järjestelmiä käyttämällä pahasti jumiin jos kiinnittää huomiota viesteihinTässä on varmasti autojen kesken eroja. Mutta kunhan kelit vielä vähän tässä menee enemmän pakkasen puolelle niin testaan miten Superb tdi 2021 latailee.
Carista osaa kertoa 12V akun SOC:n, niin käytännön testin teen:
1. SOC tarkistus
2. Webastoa 30-40min
3. Ajoa kunnes ollaan takaisin kohdan 1 SOC:ssa.
4. Ajoaika oli?
Palailen asiaan lähiaikoina
Niinhän tuon pitäisi siitä ilmoitella, tuolla testillä kuitenkin haen sitä, että paljonko sitä ajoa tulisi tulla.Tai sitten voi myös tehdä niinkuin itse 2019 Octavian kuskina, pohottaa webastolla pakoputki punaisena joka suuntaan 20min työmatkat ajaessa, ja kaupassa käydessä pitää auton mukavan lämpimänä, ja kun auto ilmoittaa itse että akun jännite on madaltunut, lataa sitä yön yli Cetekillä. Se auto on tarpeeksi viisas ettei sitä saa omia järjestelmiä käyttämällä pahasti jumiin jos kiinnittää huomiota viesteihin
On helppoa juu raapia pakkasessa niitä laseja raapalla naarmuille sormet jäässä vs, istua sisällä lämpöisessä juomassa kahvia. Ja lähteä lämpimällä ja sulalla autolla matkaan.Silloin helpoin, halvin ja ekologisin ratkaisu on vaan lähteä suoraan ajoon sillä autolla.
No tuossa puhuttiin, että on muutoma lähtö talvessa. Tyhjäkäynti ei koskaan ole ekolooginen valinta lämmittämiseen ja nyky autot läpenevät todella hitaasti kovemmilla pakkasella tyhjäkäynillä. Jos autolla ajaa säännöllisesti talvella, niin helpoin ja halvin on laittaa lämmitin, jolla se auto lämpenee. Polttoaineen hinta alkaa olla sellainen, että esilämmittäminen todellakin kannattaa.On helppoa juu raapia pakkasessa niitä laseja raapalla naarmuille sormet jäässä vs, istua sisällä lämpöisessä juomassa kahvia. Ja lähteä lämpimällä ja sulalla autolla matkaan.
Riippuu käyttöympäristöstä; esim. sukulainen tekee tuota että saa lasit sulaksi. Ajoympäristö on sellainen että esim. sivulasien skrapaaminen varmistaa että ne on naarmuilla käytännössä välittömästi kun auto on 90% ajasta mudan ja hiekan peitossa (ajellaan pitkin mutapeltoja / metsäteitä jonne ei perus-henkilöautolla ole mitään asiaa). 5-10 minsaa tyhjäkäntiä niin etu ja sivulasit on pickupissa sulat 10 asteessa.No tuossa puhuttiin, että on muutoma lähtö talvessa. Tyhjäkäynti ei koskaan ole ekolooginen valinta lämmittämiseen ja nyky autot läpenevät todella hitaasti kovemmilla pakkasella tyhjäkäynillä. Jos autolla ajaa säännöllisesti talvella, niin helpoin ja halvin on laittaa lämmitin, jolla se auto lämpenee. Polttoaineen hinta alkaa olla sellainen, että esilämmittäminen todellakin kannattaa.
Tämä nyt riippuu todella paljon lämpötilasta; -20+ asteen pakkasilla voi joutua ajamaan maailman tappiin että pääsee alkutilanteeseen.Niinhän tuon pitäisi siitä ilmoitella, tuolla testillä kuitenkin haen sitä, että paljonko sitä ajoa tulisi tulla.
Jos siis paketin on ruksinut listalta. Vakiona se ei vissiin kuulu.Melkeen kaikki nämä uuden malliset Volvot, itsellä V60 B3 2021
Tämä totta. Superb tykkää myöskin pidellä akun tasoa millon missäkin.Riippuu käyttöympäristöstä; esim. sukulainen tekee tuota että saa lasit sulaksi. Ajoympäristö on sellainen että esim. sivulasien skrapaaminen varmistaa että ne on naarmuilla käytännössä välittömästi kun auto on 90% ajasta mudan ja hiekan peitossa (ajellaan pitkin mutapeltoja / metsäteitä jonne ei perus-henkilöautolla ole mitään asiaa). 5-10 minsaa tyhjäkäntiä niin etu ja sivulasit on pickupissa sulat 10 asteessa.
Tämä nyt riippuu todella paljon lämpötilasta; -20+ asteen pakkasilla voi joutua ajamaan maailman tappiin että pääsee alkutilanteeseen.
Olen ollut tähän asti tyytyväinen kyseiseen härveliin. Se huono puoli siinä on , että vaatii huomiota myös kesän aikana (pitää käyttää harvakseen, ettei pumppu mene jumiin) Unohdin koko härvelin kesäksi, nyt se polttaa sulakkeen, kun yhdistää sähköverkkoon...saako sitä itse korjattua, vai pitääkö ostaa uusi?1500W letkulämppäri (TT-Thermo) omalla pumpulla. Kierrättää moottorin lisäksi, lämppärin kennon kautta nesteen -> puhaltaa heti käynnistäessä lämmintä ilmaa kabiiniin. Sisälämppäriä ei oo, eikä tuu.
"Lämmitintä on käytettävä päällä lyhyen aikaa myös kesäaikaan n. kahdenOlen ollut tähän asti tyytyväinen kyseiseen härveliin. Se huono puoli siinä on , että vaatii huomiota myös kesän aikana (pitää käyttää harvakseen, ettei pumppu mene jumiin) Unohdin koko härvelin kesäksi, nyt se polttaa sulakkeen, kun yhdistää sähköverkkoon...saako sitä itse korjattua, vai pitääkö ostaa uusi?
(Citroen c5 2010 1,6d)
Silloin kun on pakkasta 10 astetta ei kyllä muta enää lennä ikkunoihin, joten pesee sen auton joskus. Miksei vaan hanki lämmitintä? Minulle nyt on ihan sama miten kukin ongelman ratkaisee, mutta mielestäni auton lämmittäminen tyhjäkäynnillä ei vaan ole mikään järkevä ratkaisu varsinkaan nyt kun polttoaineen hinta on nykyisellä tasolla.Riippuu käyttöympäristöstä; esim. sukulainen tekee tuota että saa lasit sulaksi. Ajoympäristö on sellainen että esim. sivulasien skrapaaminen varmistaa että ne on naarmuilla käytännössä välittömästi kun auto on 90% ajasta mudan ja hiekan peitossa (ajellaan pitkin mutapeltoja / metsäteitä jonne ei perus-henkilöautolla ole mitään asiaa). 5-10 minsaa tyhjäkäntiä niin etu ja sivulasit on pickupissa sulat 10 asteessa.
No esim. 5 minuuttia sinne tai tänne on ihan sama, varsinkin jos ilmakanavia lämmittää useamman sadan watin vastukset (esim. omassa dieselissä 300W auttamassa).Silloin kun on pakkasta 10 astetta ei kyllä muta enää lennä ikkunoihin, joten pesee sen auton joskus. Miksei vaan hanki lämmitintä? Minulle nyt on ihan sama miten kukin ongelman ratkaisee, mutta mielestäni auton lämmittäminen tyhjäkäynnillä ei vaan ole mikään järkevä ratkaisu varsinkaan nyt kun polttoaineen hinta on nykyisellä tasolla.
No sekin 300w sähkö pitää tuottaa laturilla, jota pyöritetään huonon hyötysuhteen omaavalla polttomoottorilla -> kulutus kasvaa -> päästöt kasvaa. Katalysaattori ei tee yhtään mitään siellä autossa kun kylmänä käynnistät ja jätät tyhjäkäynnille. Vaatii useamman kilometrin ajoa, että se katalysaattori alkaa toimimaan. Hiukkassuodatin toki kyllä kerää niitä hiukkasia, mutta vaatii sitten tiheämmät poltot kun menee nopeammin tukkoon. Kylmää moottorin seosta pitää rikastaa, että pysyy käynnissä joten päästöt kasvaa. Samalla polttoainetta päätyy moottoriöljyn joukkoon männän renkaiden ohi. Samoin sen hiukkassuodattimen polton yhteydessä polttoainetta päätyy öljyn joukkoon.No esim. 5 minuuttia sinne tai tänne on ihan sama, varsinkin jos ilmakanavia lämmittää useamman sadan watin vastukset (esim. omassa dieselissä 300W auttamassa).
Ympäristön kannalta tuo saattaa olla jopa parempi kuin pohottaa 15-20 minuuttia webastoa koska autossa on katalysaattori ja/tai hiukkassuodattimet, toisin kuin näissä lisälämppäreissä...
Joo VoC on kai jokaisessa Volvossa. Ilman maksua VoC:lla ei taida saada muuta kuin mahdollisuuden pirauttaa tiepalveluun katonrajassa olevaa nappia painamalla mutta lisenssin maksamalla onnistuu nuo etäkäyttötoiminnot Volvo Cars-sovelluksessa. Lisenssi itsessään on halpa, 66 e / 2 vuotta tjsp. joten sitä ei edes kannata jättää maksamatta.Jaa-a, mielestäni VoC on ollut käytännössä vakiona täällä päin maailmaa, jotain pieniä poikkeuksia saattaa olla mutta ainahan niitä on.
Saa ettimällä ettiä että löytää ilman VoCia ja webaa auton. Jos puhutaan näistä uusista Geelyn aikaisista autoista siis ja unohdetaan ne Fordin tekeleet.