Jos hinta edellä ja jos 300:n g.fast riittää, niin valitsisin sen. koska sinulla on potilas tuolle 5G modeemille, niin hän saisi sen nopeammin ja sinulta poistuisi realisointi riski. (lokiikka valita hiitmaapi perustuu siihen että miksi maksaa turhasta ja jos jokus tulee tarve nopeammasta niin usein helmpi tinkiä nopeuden nosto, vs se että olisi jo isonopeus)Vaihdoin 6kk sitten 100M vdsl2:n 600M 5G:hen. Tämä yhteys toimii todella hyvin, ei juuri valittamista. Nyt taloyhtiöön on tullut g.fast. Maksan tästä 5G:stä nyt modeemeineen yhteensä 45,99e/kk, joka on tarjoushinta vielä seuraavat 6kk. Kannattaako vaihtaa 300M tai 600M g.fastiin nyt jo vai odotella kevääseen ja käyttää tämä nykyinen tarjous loppuun? 300M g.fast maksaa modeemeineen 46,41e/kk, 600M 52,41e/kk. Nykyisen 5G modeemin saisin myytyä pois niin, että ostaja maksaa loppuerät. Entä kuinka kannattavaa on maksaa 6e/kk extraa siitä, että saa 600M nopeuden 300M sijaan? Olen jo tottunut tuohon 600-700M nopeuteen isoja tiedostoja ladatessa, joten vähän kyllä sapettaisi alentua 300M tasolle. Toisaalta noita maksiminopeuksia tarvitsee lähinnä vain isoja pelejä ladatessa eikä niitä nyt kovin montaa kuukaudessa tule ladattua. Niin ja olisihan siinä g.fastissa 100M upload kun nyt vain 50M.
En juuri pelaa nettipelejä, joten tämän 5G:n ~25-40ms pingit eivät ole häirinneet. G.fastissa ilmeisesti on parempi ping kuin vdsl2:lla, joka minulla oli muistaakseni 17ms. Kaipa tuossakin eron huomaisi jo nettisivuja ladatessa kun aukeaisivat hieman nopeammin. Olen huomannut 5G:n tarvitsevan latausnopeuteen muutaman sekunnin kiihdytysaikaa, kun taas nuo langalliset lataavat heti täydellä vauhdilla.
Jos kiinteässä on operaattori joka tarjoaa julkisia IP osoitteita ja kelvollisen IPv6 tuen, niin ei sieltäkään löydy estettä vaihtaa kiinteään.
Oletus että asut ja tarvitset tuossa kiinteässä osoitteessa kiinteä laatu nettiä jatkossakin, ja nykyinen 5G on siiä kiinteässä käytössä ollut, eli 5G saa sitten uutta jos sellainen tarve tulee.