- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 744
Ensin -1 ja tihkusadetta, siihen perään -20 ja tallista puoliksi ulkona 2.8 30v a6 jakopää muutaman päivän projektina. Ei koskaan enää.
Oli se metalliosien näpelöiminen pakkasessa aika herkkua vaikka Fiesta mk1:een se pohja oliki helppo sinänsä vaihtaa.Riippuu autosta, oman kohdalla on virtalukko irti varmaan alle minuutissa, vaikka ei sitä kyllä silti viittis.
Eikö ne romut on aina niin kiikunkaakun, että läpimeneminen on ainutkertainen tapahtuma kerran vuoteenSe on kyllä ihan kätevä, nyt on jo neljän auton katsastus kesäisin.
Mutta sitä edeltävät remontit jotka tulee vikalistoista on paljon mukavampi tehdä kesälläEikö ne romut on aina niin kiikunkaakun, että läpimeneminen on ainutkertainen tapahtuma kerran vuoteen
Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.9-5 Saabin vesipumpun vaihto -20 oli kanssa omalaatuinen operaatio jonkinsortin nuhassa. Kylmä ei tullut pakkashaalareista johtuen, mutta vitutus kuului varmaan naapuriin asti, varsinkin kun ko. homman sai tehdä kaksi kertaa valmiiksi paskasta pumpusta johtuen. Yllätys?
Silmästä puhumattakaan. Toki siinähän sitä lämpiää nopsaan kirvelyä ja vitutusta kirotessa.Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
Jep, tosin tässä operaatiossa tuli huolehdittua ettei nesteitä pääse käsille. Sen ansiosta pultit ym. saikin asenneltua paljain käsin ahtaisiin paikkoihin.Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
Jos kuului ääniä sisään niin kone todennäköisesti ottanut itseensä. Hyvässä lykyssä äänet tulleet yläkerrasta ja vaurioita ei ole muutakuin ennenaikaista kulumaa venakoneistolle.Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua . Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
Tarkastaisin ensin tuon öljynpaineen säätösolenoidin, joka on osa #12Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua . Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
Ei viitts pihalla ja talvella alkaa jumppaamaan. Ny ootellaan kesää ja sitten työn alle, jos sinne saakka vielä kestää..No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.
Keittiön pöydällähän moinen, pieni testi mahdolliselle parisuhteelle siinä samalla..Ei viitts pihalla ja talvella alkaa jumppaamaan. Ny ootellaan kesää ja sitten työn alle, jos sinne saakka vielä kestää..
Vaihteen siirto katsottu, moottorin tukikumit kunnossa?kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
Tukikumit vaihdettu viime syksynä, vaijerit ainakin silloin ok. Aiemmin pudotti vitosta pois pesästä moottorijarrulla rampilta poistuttaessa, mutta se ominaisuus hävis tukikumien vaihdolla.Vaihteen siirto katsottu, moottorin tukikumit kunnossa?
Kaikista olennaiseen nyt tartun, mutta epäilen vahvasti vuosimallia, kun valmistus loppui 2000, koska ei täyttänyt uuden auton turvallisuusmäärityksiä.kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
Jos nyt oikein saivarrellaan niin sen valmistus loppui jo 67Kaikista olennaiseen nyt tartun, mutta epäilen vahvasti vuosimallia, kun valmistus loppui 2000, koska ei täyttänyt uuden auton turvallisuusmäärityksiä.
Ihan noin pitkälle en kehannut mennä.Jos nyt oikein saivarrellaan niin sen valmistus loppui jo 67
My bad. 10/2001 valmistettu, vuosimallina 2002 myyty ja "New Mini" Gen 1.Kaikista olennaiseen nyt tartun, mutta epäilen vahvasti vuosimallia, kun valmistus loppui 2000, koska ei täyttänyt uuden auton turvallisuusmäärityksiä.
Erikoinen kysymys Mitä tällä edes haetaan? Itse ainakin huollan auton tarpeen tullen riippumatta siitä mikä vuodenaika on.Miksi se pitää talvella tehdä?
No niin, diagnoosi tehty. Paineen säätösolenoidia tässä ei ole, joten otin öljypohjan pois - repiessä pohjaa irti kuuntelin jo että jokin metallin pala siellä pyörii. Sieltähän löytyi öljympumpun mutteri, mutta ei löystyneenä pois vaan akseli kauniisti katki. Pikaisella googlauksella melko arvokas komponentti kun näyttäisi sisältävän tasapainoakselit pumpun mukana. En ole pumppuyksikköä vielä purkanut pois, mutta tuskinpa pelkkää akselia saa vaihdettua. Lisäksi öljypohjasta löytyi yksi muovinen kappale, lie normaalia näissä että ohjaimien muovinpalat löytyy öljypohjasta . Jakoketju tähän olikin jo vaihdettu kerran.Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua . Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
Eikö näissä tule ohjekirjaa mukana?Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
Muullakin on väliä, koska se väri ei kerro varmaksi yhtään mitään.Oliko muullakin väliä kuin värillä?
Tosiaan, katso ohjekirjasta. Tuossa yksi summissa valittu vaihtoehto. Huom. 1 osa vettä ja 1 osa tuota pakkasnestettä. Tuo nyt sattuu olemaan väriltään punaista.Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
Pumppuyksikkö irrotettu, pumppu ei pyöri ollenkaan kovallakaan voimalla, yritin kammeta isolla meisselillä --> pumppu leikannut kiinni? Jonkinlaista rokamaa kynnellä tuntuu pumpun kannessa, nyt hieman pelottaa onko pumpusta lähtenyt metallia muualle koneeseen. Eli lopettaako tähän ja etsiä vaihtomoottori...No niin, diagnoosi tehty. Paineen säätösolenoidia tässä ei ole, joten otin öljypohjan pois - repiessä pohjaa irti kuuntelin jo että jokin metallin pala siellä pyörii. Sieltähän löytyi öljympumpun mutteri, mutta ei löystyneenä pois vaan akseli kauniisti katki. Pikaisella googlauksella melko arvokas komponentti kun näyttäisi sisältävän tasapainoakselit pumpun mukana. En ole pumppuyksikköä vielä purkanut pois, mutta tuskinpa pelkkää akselia saa vaihdettua. Lisäksi öljypohjasta löytyi yksi muovinen kappale, lie normaalia näissä että ohjaimien muovinpalat löytyy öljypohjasta . Jakoketju tähän olikin jo vaihdettu kerran.
EDIT: uh, uusi alkuperäislaatuinen pumppuyksikkö reilun tonnin, eli jää hankkimatta. Saksasta taitas saada 300eur pintaan tarviketta, mutta pitää yrittää metsästää käytetty osa jostain. Tosin ihan helpolla ei näytä käytettynäkään löytyvän
Kai ne silput öljynsuodattimeen jää? Virittää jonkun vanhan sähköhydraulipumpun sinne, jos ei muuten osia löydy.Pumppuyksikkö irrotettu, pumppu ei pyöri ollenkaan kovallakaan voimalla, yritin kammeta isolla meisselillä --> pumppu leikannut kiinni? Jonkinlaista rokamaa kynnellä tuntuu pumpun kannessa, nyt hieman pelottaa onko pumpusta lähtenyt metallia muualle koneeseen. Eli lopettaako tähän ja etsiä vaihtomoottori...
Kävin moottoria läpi ja näyttäs että suodattimeen tosiaan silppu jäänyt, muutamia pieniä palasia löytyi suodattimesta. Täytyy tilata käytetty pumppu, ebay:sta löytyi satasen pintaan niin ei tule iso tappio jos ei homma toimikaan. Paikallisesta liikkeestä uusi pumppu 1400eurKai ne silput öljynsuodattimeen jää? Virittää jonkun vanhan sähköhydraulipumpun sinne, jos ei muuten osia löydy.
Tarkasta, nyt kun öljypohja on irti, laakeri liuskat.Kävin moottoria läpi ja näyttäs että suodattimeen tosiaan silppu jäänyt, muutamia pieniä palasia löytyi suodattimesta. Täytyy tilata käytetty pumppu, ebay:sta löytyi satasen pintaan niin ei tule iso tappio jos ei homma toimikaan. Paikallisesta liikkeestä uusi pumppu 1400eur
Otin irti yhden kiertokangen ja ei näytä että tästä tulee enää soivaa peliä...Tarkasta, nyt kun öljypohja on irti, laakeri liuskat.
Huomioi sitten, että jäähdytinnesteen pinta tarkastetaan käyntilämpöisenä. (Huom. korjaus: Nykyään yleisimmin kylmänä, mutta kannattaa tarkastaa ohjekirjasta) Vaikka kylmänä olis lähellä minimiä, niin kuumana voi olla puolivälin yläpuolella. No jos liikaa lisää, niin uloshan se liiat ajaa. Et sinänsä ei vaarallista.Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
Minkäs näköinen se kaula on? Jos ei pahasti oo saanu siipeensä, niin liuskojen uusimisella voi mennä. On noita korjattu onnistuneesti jopa hiomalla smirkelipaperilla kaulalle takertuneet laakerimetallit pois. Tiukaksi laakeri ei saa jäädä, muuten leipoo uudelleen.Otin irti yhden kiertokangen ja ei näytä että tästä tulee enää soivaa peliä...
Yleisempää on, että tarkistetaan kylmänä. Silloin nestettä voi myös turvallisesti lisätä. Kylmänä siis säädetään nestepinta Min ja Max tasojen väliin.Huomioi sitten, että jäähdytinnesteen pinta tarkastetaan käyntilämpöisenä. Vaikka kylmänä olis lähellä minimiä, niin kuumana voi olla puolivälin yläpuolella. No jos liikaa lisää, niin uloshan se liiat ajaa. Et sinänsä ei vaarallista.
Kiitos korjauksesta ja pahoittelut omasta "väärästä" tiedosta. Nykyään taitaa tosiaan olla yleisempää, että tarkastetaan kylmänä. Omat kokemukset vähän vanhemmasta kalustosta ja niissä on aina ollut kuumana tarkastus ja tuli yleistettyä vaikka ei pitäisi. No auton ohjekirjassa tämäkin asia on mainittu.Yleisempää on, että tarkistetaan kylmänä. Silloin nestettä voi myös turvallisesti lisätä. Kylmänä siis säädetään nestepinta Min ja Max tasojen väliin.
Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa ) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.Minkäs näköinen se kaula on? Jos ei pahasti oo saanu siipeensä, niin liuskojen uusimisella voi mennä. On noita korjattu onnistuneesti jopa hiomalla smirkelipaperilla kaulalle takertuneet laakerimetallit pois. Tiukaksi laakeri ei saa jäädä, muuten leipoo uudelleen.
Mahtaako tulevaa kortillista henkilöä kiinnostaa tallissa puuhastelu ja autojen roplaaminen? Jos kiinnostaa, niin ehdottomasti joku vaihtoehdoista b, c tai d käyttöön. Itse lähtisin vaihtoehdosta c, siitä on kuitenkin helppo hypätä tarvittaessa vaihtoehdoon d ja sitten ihan viimeisenä b. Erittäin hyvää oppia tulevaisuuten, vaikka ei sitten mitään autoharrastajaa tai tallissa viihtyjää tulisikaan, näkisi kuitenkin tietyt perusasiat ja sen, että ei noi mitään rakettitiedettä ole.Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa ) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.
Vastaavan rempan tehneenä, itse valitsin aikanaan D:n. Tosin auto oli eri merkkinen. Hollannista sai kunnostetun täydellisen moottorin 3tonnilla, kun veivät vanhan samalla pois. Paperitkin tulivat silloin, joissa oli 40tkm ajettu kolariauto ja kansi + hihnat oli uusittu (6v aikaisemmin koko moottorityyppi oli julkaistu valmistajalta). Merkkiliike olisi ottanut 10k pelkästä moottorista ja työt päälle. Hyvin pelas seuraavat ~80tkm/2,5v, kunnes laitoin sen auton kiertoon.Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa ) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.
Lootaöljyt vaihdettu koska viimeksi? Lievästi kyllä huolestuttavat oireet nuoW210 E320 bensa -98;
Nyt jo toisen kerran tapahtui eli kylmänä auto käyntiin nollakelissä, laatikko D asentoon, ajo n. 10-200 metriä, pysähdys ja kun meinasin valoista lähteä liikkeelle niin kierrokset vain nousi ja auto ei liikkunut mihinkään. Piti käyttää laatikko P asennossa ja takaisin D:lle että pääsin jatkamaan.
Pitäisikö alkaa huolestumaan?
Kylmänä tarkastetaan. Esim vuosituhannen vaihteessa tehdyt vaggilaiset päästää kyllä korkin kautta liiat pois jos painetta kertyy liikaa paisariin. Joskus olen itse tehnyt jopa niin että täyttänyt paisarin täysin piripintaan remontin jälkeen jos järjestelmä ollut periaatteessa lämppärinkennoa lukuunottamatta täysin tyhjä jolloin järjestelmään tulee sen verta painetta että ilmaantuu paremmin ja korkin kautta säiliön kanavaa pitkin valuu ylimääräiset nesteet pois säiliön pohjassa olevasta nipasta. Käytännössä joka kerta 1.9tdi on ilmaantunut itsestään. Jos on lohko/letkulämmitin niin olen aina käyttänyt vielä varuiksi koneen täysin normilämpötilaan ja antanut jäähtyä ennen ensimmäistä remontin jälkeistä lämmitystä niin tällätapaa minimoi sen riskin että vastus palaisi jos sinne olisi jäänyt ilmalukko. Tämäkin on ihan Defan virallinen ohje että täytyy ennen vastuksen käyttöä käyttää järjestelmä kerran täysin käyntilämpöiseksi-Kiitos korjauksesta ja pahoittelut omasta "väärästä" tiedosta. Nykyään taitaa tosiaan olla yleisempää, että tarkastetaan kylmänä. Omat kokemukset vähän vanhemmasta kalustosta ja niissä on aina ollut kuumana tarkastus ja tuli yleistettyä vaikka ei pitäisi. No auton ohjekirjassa tämäkin asia on mainittu.
Mikä auto?VVT kenkkuilee. Aina välillä imunokka-akselin ohjaus menee hetkeksi hervottomaksi ja ajoitus menee ääriasentoonsa. Tämä on todettu testerillä. Aiheuttaa ajossa nykimistä ja parkkipaikkapyörittelyssä moottori voi sammuakin. Tilanne palautuu hyvin pian (max sekunti) normaaliksi ja kaikki toimii taas normaalisti. Olisiko tuo solenoidivika? Tuskin itse VVT-pyörä voi tuolla tavalla hajota.