Suosittele mausteita/aineita ruoanlaittoon

Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
44
Niin siis ruokaa on tultu laitettua paljon, mutta aina kiinnostaa perehtyä, kuinka siitä voisi saada vieläkin parempaa.
Kysymys kuuluukin millä teette ruokiinne vielä viimeisen silauksen? Kape(Aihinen) jauhaa aina TV:ssä että suola, happo ja suutuntuma tärkeimmät. Olen kyllä huomannutkin, että esimerkiksi laadukasta suolaa käyttämällä on jo eroa ruoan maussa.
Mitä suolaa, happoja tai mausteita sinä käytät millekin raaka-aineelle, että tulee sitä täydellistä ruokaa ja mitä kaapistasi aina löytyy?
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
kaapistani löytyy n. 100 eri maustetta /sekoitusta.

suola, sokeri, pippuri, sitruuna -kombolla pääsee jo pitkälle.
kanan kanssa coca-colaa ja jugurttia marinadiin?
porsaan kanssa päärynää, chiliä ja oliiviöljyä marinadiin?
kermaviiliä, suolaa, pippuria, tummaa sokeria, sinappia ja currya sekaisin suolakurkun kanssa?

suosittelen tutustumaan kurkumaan, inkivääriin, jeeraan (juustokumina), vaahterasiirappiin, piimään, viherpippuriin jne. "mausteisiin" lähemmin.

jotkut mausteet avataan pannulla, jotkut vaativat pidemmän kypsennyksen.
yrtit ovat myös helkkarin hyviä maun tuojia (tuoreeltaan ruuan valmistuksen lopussa, kuiviltaan alussa) samoin marjat, pähkinät, sinapinsiemenet... jne.

savunmakua? appelsiinia? anjovista? majoneesia?

kysymyksesi parahin @oledius on loputon vastausten suo. nouki parhaimmat. ja kokeile. se on parasta. :smoke:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tietenkin kannattaa kokeilla umamia.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
44
Tietenkin kannattaa kokeilla umamia.
Tätä en siis ihan hakenut kun umaamihan ei ole itsessään mikään mauste vaan yksi perusmauista. Mutta juurikin kiinnostaa millä te kotikokkaajat tuotte esiin esimerkiksi näitä perusmakuja mihin kokkaus pitkälti perustuu. Eli raaka-aineksia millä tuoda kokkaukseen se viimeinen silaus, olkoon se luokittelultaan umaamia hapanta jne.
 

KiD83

Persu
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 027
Pippuri ja suola löytyy kaapista.
Sipulia myös. Riistalihat ei vaadi mitään muuta.
Toki sotkea nekiin voi ja näin moni tekee.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
44
kaapistani löytyy n. 100 eri maustetta /sekoitusta.

suola, sokeri, pippuri, sitruuna -kombolla pääsee jo pitkälle.
kanan kanssa coca-colaa ja jugurttia marinadiin?
porsaan kanssa päärynää, chiliä ja oliiviöljyä marinadiin?
kermaviiliä, suolaa, pippuria, tummaa sokeria, sinappia ja currya sekaisin suolakurkun kanssa?

suosittelen tutustumaan kurkumaan, inkivääriin, jeeraan (juustokumina), vaahterasiirappiin, piimään, viherpippuriin jne. "mausteisiin" lähemmin.

jotkut mausteet avataan pannulla, jotkut vaativat pidemmän kypsennyksen.
yrtit ovat myös helkkarin hyviä maun tuojia (tuoreeltaan ruuan valmistuksen lopussa, kuiviltaan alussa) samoin marjat, pähkinät, sinapinsiemenet... jne.

savunmakua? appelsiinia? anjovista? majoneesia?

kysymyksesi parahin @oledius on loputon vastausten suo. nouki parhaimmat. ja kokeile. se on parasta. :smoke:
Kiitos vastauksesta. No nyt on jo hyvä arsenaali mausteita:love: Ajatuksena juurikin on löytää mielenkiintoisia raaka-aineita, joita lähteä sitten kokeilemaan kotikeittiössä. Vaikka hyvän makuisia ruokia syntyykin, niin aina on innoissaan löytämään jotain uutta ja jo hyviksi havaitut raaka-aineet kiinnostaa. Ja tätä urakkaahan helpottaa jos kuulee mitä muut ovat havainneet toimiviksi :)
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
44
Ja siis jo suolaa on jo kymmeniä eri vaihtoehtoja tarjolla, joilla on mielestäni eroja. Niitä hyväksi havaittuja saa heitellä. Suolasta voisin esimerkkinä heittää Maldon-suolan, on vaan pirun kallista.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
131
Itse ruuan valmistuksessa rittää loistavasti hieno merisuola, vaikka jodioituna. Kiteet liukenevat kuitenkin eikä "paremmista" suoloista saa rahalle vastinetta. Tärkeintä on lähinnä valita yksi kidekoko ja pysyä siinä, jotta tuntuma siitä, paljonko "hyppysellinen" suolaa on, pysyy yllä. Viimeistelyyn sitten Maldon, jossa kidekoko ja muoto vaikuttaa makuun/kokemukseen mutta määrät niin pieniä että hinnalla ei juuri ole vaikutusta.

Yllä oli puhetta umamista. Ehdottomasti suosittelen MSG:tä. Esim pieni Ajinomoto-pussi ei maksa käytännössä yhtään mitään mutta kestää hyvin pitkään. Nostaa ruuan helposti seuraavalle tasolle eteenkin tapauksissa, missä raaka-aineiden luontainen umami ei ole kovin vahvasti läsnä. Esimerkiksi pannukasvikset, jonne heittää natriumglutamaatit päälle on täysin eri planeetalta. Itse käytän MSG:tä noin puolet siitä määrästä, mitä suolaa tulee laitettua; eli esim 1tl suolaa ja ½tl MSG:tä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 527
Grillaus ja yleismauste, Curry, Kurkuma, Paprikajauhe, Cayennepippuri, sokeri, Chili

Siinäpä ne yleisimmät mitä tulee käyteltyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Melkeinpä yleisimmät mitä tulee käytettyä on suola, pippurit, paprikajauhe (mieto ja tulinen), chili (tuore, jauhe ja kastikkeet) sekä soijakastike. Sokeria en lue mausteeksi mutta sitäkin voi käyttää tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 116
Suola on suolaa ja joku varmasti vierastaa tuota ”MSG:tä”, joka on siis natriumglutamaattia.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 569
Suola ja pippuri on tärkeimmat.

Rosmariini perunoiden tai lihan kanssa.

Rosepippuri kalan kanssa.

Lipstikka keitot ja kastikkeet.

Lihaliemikuutio keittoihin, jauhelihakastikkeeseen, ruskeaan kastikkeeseen.

Curryjauhe currykastikkeeseen.

Hedelmiä voi käyttää myös, esim omena ja possu, kana ja veriappelsiini.

IMG_20220417_223517.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
408
Suomesta ei varmaan saa järkevän kokoisena, mutta pakko todeta että Lea & Perrins Worcesterkastike vie Heinzin vastaavaa.

Muuten Kikkomanin soija kastike on pätevää. Muuten aika perusmausteita tulee käytettyä, suola pippurri, paprika normaalina ja savustettuna.

Suolassa siirtynyt myllyssä olevaan karkeaan jodioimattomaan merisuolaan. Sormisuolana Maldon on kallista, mutta oma fiilis on että sormituntuma on parempi, eli hajoaa helpommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 042
Balsamico-kastike, oliiviöljy ja soija näistä nestemäisistä maunparantajista. Niitä on aina. (ja chilimajoneesia, vaikka tätä ei pitäisi mainostaa)

Mausteista minulle on riittäneet pitkään suola, pippuri, MSG ja Yrttiseos Provencale (siinä vaan on kaikki, mitä yleensä laitan yhdessä). Liharuokiin rosmariini ja timjami (ne on parempia ja reilusti kalliimpia tuoreina).

Sitten oli tarjouksessa mausteita, niin ostin grillausmaustetta, chimichurria, taco-maustetta, oreganoa ja smoked paprika (tämä etenkin espanjalaisiin ruokiin).

Juustokuminaa olen käyttänyt, mutta se meni tacoihin, niin minun kannattaa ostaa suoraan tacomaustetta. Lisäksi hyllyssä on ollut myös sitruunapippuria ja cajun-mausteseosta.

Kaapissa on myös ruokosokeria, jos tulee liikaa suolaa tai muuten vaan haluaa vähän pyöristää makua. Ja purkki limemehutiivistettä (oli sitruuna, nyt on lime).

edit: ja kun lukee ylempiä viestejä, niin tottakai pieniä Knorrin fondeja (lihaliemikuutioita ilman massiivisia määriä suolaa ja lisäaineita (ja niissä lisäaineissa ei ole edes msg:tä enää)).
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tänään sain seinälle pari maustehyllyä ja laitoin niihin osan mausteista mitä tulee käytettyä usein.

Pitää vielä kaivaa kaapista loputkin ja katsoa viitsinkö laittaa esille enempää.

Sinappi kurkkusalaatti meni hyllylle, että muistan käyttää sen joskus :)

IMG_20220418_160556.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Tänään sain seinälle pari maustehyllyä ja laitoin niihin osan mausteista mitä tulee käytettyä usein.

Pitää vielä kaivaa kaapista loputkin ja katsoa viitsinkö laittaa esille enempää.

Sinappi kurkkusalaatti meni hyllylle, että muistan käyttää sen joskus :)

Ikean tauluhyllyt on just passeleita noille isoille mauistepöntöille. Itte en käytännössä muita ostakkaan kun ei tommonen pikkupurkki riitä mihinkään :D
mausteet.jpg


E: ja toki kaapin hyllyä täynnä sekalaisia mausteita. Pitäis vaa järkätä joskus..
mausteet2.jpg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ikean tauluhyllyt on just passeleita noille isoille mauistepöntöille. Itte en käytännössä muita ostakkaan kun ei tommonen pikkupurkki riitä mihinkään :D

E: ja toki kaapin hyllyä täynnä sekalaisia mausteita. Pitäis vaa järkätä joskus..
Hyvä setti mausteita.

En tiennytkään, että Ikeasta saa tommoisiakin hyllyjä, tosin noi omatkin on yllättäen Ikeasta :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Hyvä setti mausteita.

En tiennytkään, että Ikeasta saa tommoisiakin hyllyjä, tosin noi omatkin on yllättäen Ikeasta :thumbsup:
Joo kannattaa noita Ikean hyllyjä hommaa. Just sopivia noille isoille pöntöille ja pieni reuna ettei putoa. Ja koska ei ole kovin syviä niin ei vie juuri seinässä tilaa. Pitää itekkin ostaa noita vielä muutama ja maustepulloja Ikeasta ja sorttaa omat häröpussimausteet purkkeihin ja hyllylle..
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Menee kyllä ostoon.

Mausteita, niitä isoja purkkeja kannattaa ostaa vahinkotavarakeskuksesta. Itse haen aina oreganon ja grillimausteen sieltä, kun sitä kuluu paljon.

Ei ole oikeastaan mitään ruokaa / kastiketta mihin en laittaisi oreganoa jos mukaan ei lasketa leipomista.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Menee kyllä ostoon.

Mausteita, niitä isoja purkkeja kannattaa ostaa vahinkotavarakeskuksesta. Itse haen aina oreganon ja grillimausteen sieltä, kun sitä kuluu paljon.

Ei ole oikeastaan mitään ruokaa / kastiketta mihin en laittaisi oreganoa jos mukaan ei lasketa leipomista.

Itte osten suurimmaks osaks Urjalan Makeistukusta, mutta siellä on se huono puoli että lähes kaikki mausteseokset sisältää suolaa kun itte haluaisin lisätä ite suolan.

Omat eniten kuluvat mausteet on ehdottomasti paprika, savupaprika ja sipulijauhe. Niitä tulee survottua melkein kaikkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Hitto, eipä tullut mieleen että noita tauluhyllyjä voi mausteillekin käyttää (ja muillekin purkeille). Saattaa olla että seuraavalla IKEAn reissulla tulee otettua 1 tai 2 tuollaista.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Jos ne on näitä, niin ei ole myöskään hinnalla pilattuja.
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Yritän kiinnittää huomion siihen, että pyrin tasapainottamaan suolaisen, makean ja happaman. Makeutta otan sokerista, hunajasta - tai kaikista mieluiten vaahterasiirapista (ihan paras salaatinkastikkeissa!). Tai sitten ihan vain sipulista tai vaikka aurinkokuivatusta tomaatista. Suolavaihtoehtoja minulla on normaali pöytäsuola, sormisuola, yrttisuola ja kovasti yritän kuluttaa loppuun isompia himalajansuolarakeita, jotka on vuosia ollut kaapissa jo (yleensä menee keitinveteen). Soijakastiketta löytyy myös ja sitä ruikin yleensä lautaselle, jos niin pääsee käymään, että ruoka jää yllättäen vähän suolattomaksi. Happamalla puolella minulta löytyy aina sitruunoita tai limettejä jääkaapista - ja yleensä ruokakaapissa on myös pieni sitruuna-/limemehupullo hätävarana. Löytyy myös roseviinietikkaa, valkoviinietikkaa ja balsamiviinietikkaa/balsamicoa. Pyrin siihen, että nuo tuotteet olisi niin hyvää laatua kuin raaskii ostaa tai on kätevästi saatavilla.

Tässä on muuten tuore video ketjun aiheesta. Siinä nostetaan esiin muutama elintarvike, joilla nostaa kotikokkailut pienellä vaivalla uudelle tasolle.




Itse pääsin siihen pisteeseen, että ostin joskus misopurkin, mutta sitten tuli muutto esiin ja avaamaton purkki jäi kämppiksille käytettäväksi. Sitä haluaisin yrittää uudemman kerran ottaa mukaan kokkailuun. Tahinia mulla yleensä on, mutta en oo käyttäny sitä muuhun kuin hummuksen tekemiseen. Sen käyttämistä pitää laajentaa ehdottomasti!

Yleensä ottaen mulla on ihan järkyttävä määrä mausteita - lähinnä sen takia, että tykkään intialaiseen suuntaavasta makumaailmasta ja kun jotain currya tekee, niin siihen menee noin 7 miljoonaa eri maustetta.

Ihan huvikseni hain listaa parista tilauksestani, kun piti varastoja laajentaa/täydentää: :oops:

TRS Chillies Crushed Normal 250g × 1
TRS Dalchini Whole (Cinnamon Sticks) 50gr × 1
TRS Javentry Mace 50gr × 1
TRS Chilli Powder Kashmiri 100gr × 1
TRS Mustard Seeds (Brown) 100gr × 1
TRS Anardana Powder 100gr × 1
TRS Star Anissed 50gr × 1
TRS Cardamom Black 50gr × 1
MDH Kasoori Methi 100gm × 1
TRS Chilli Powder Extra Hot 400gr × 1
TRS Ajwain 100gr × 1
TRS Black Pepper Whole 100gr × 1
TRS Panch Puren 100gr × 1
TRS Chilli Powder 100gr × 1
TRS Dhania Powder 100gm × 2
TRS Madras Curry Powder Mild 100gr × 1
Heera Chilli Whole Birdseye 50gm × 1
TRS Haldi (Tumeric) Powder 400gr × 1
TRS Fennel Seeds (Soonf )100gr × 1
TRS Jeera Powder 400gr × 1
East End Paprika Powder 100gm × 1
Heera Curry Leaves Dried 20g × 1
TRS Tandoori Masala 400gr × 1

Oon tilannu niitä täältä: Spice Village - Online Indian and Asian Grocery Shop in Germany|Berlin (valitettavasti Suomeen lähettäminen on tällä hetkellä jäähyllä FedExistä johtuen - eivät kertoneet sen tarkemmin).
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Ai perskuta. Unohdin sanoa, että ravintohiivahiutaleet on tosi hyvä lisä melkein ruoan kuin ruoan päälle! Itse laitan sitä poikkeuksetta esim. munakkaan päälle, jos munakkaassa itsessään ei ole juustoa (tai joskus vaikka olisikin...).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Ai perskuta. Unohdin sanoa, että ravintohiivahiutaleet on tosi hyvä lisä melkein ruoan kuin ruoan päälle! Itse laitan sitä poikkeuksetta esim. munakkaan päälle, jos munakkaassa itsessään ei ole juustoa (tai joskus vaikka olisikin...).
Mitä ne on ja miten käytetään ja miksi?
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Suola, mustapippuri (myllystä) ja soijakastike on ne pakolliset itelle mitkä käy liki kaikkeen. Ranskanperunamauste ja jauhelihamauste on sitten sellasia optionaalisia :)
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Mitä ne on ja miten käytetään ja miksi?
Ravintohiivahiutaleet on epäaktiivista hiivaa, eli ei toimi samoin "turvottaen" kuin leivontahiiva. Rakenteeltaan vähän kuin leseitä, mutta maistuvat merkistä riippuen pähkinäiselle tai juustoiselle. Sisältävät mm. sinkkiä, rautaa ja B-ryhmän vitamiineja. Niitä käytetään ihan vain makua tuomaan (sitä kuuluisaa "umaamiutta"), ja saa niistä vähän mukavaa rapeaa tekstuuriakin esim. salaatin päälle tai vaikka jogurttiin. Vegaanit ja kasvissyöjät käyttävät niitä tukemaan B-vitamiinien saantia (ravintohiiva on yksi hyvin harvoista vegaanisista B12-vitamiinin lähteistä - ellei ainut?). Mun vanhemmat käyttää niitä juuri tuon B:n takia, koska isällä on arvot ollu aikoinaan vähän malatalla. (He pitävät Puhdas-merkkisistä hiutaleista, koska ne ovat heidän mielestään vähemmän juustoisia, mutta mulle menee mikä merkki vaan. Ja itse asiassa pidän siitä juustoisesta mausta!) Ilmeisesti hiutaleita olisi hyvä käyttää vasta ruoan kuumentamisen jälkeen (esim. juuri annoksen päälle ripottelemalla), koska käsittääkseni tuo B-vitamiini tuhoutuu lämmön vaikutuksesta. Mutta saatan olla toki väärässä tuon suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Ravintohiivahiutaleet on epäaktiivista hiivaa, eli ei toimi samoin "turvottaen" kuin leivontahiiva. Rakenteeltaan vähän kuin leseitä, mutta maistuvat merkistä riippuen pähkinäiselle tai juustoiselle. Sisältävät mm. sinkkiä, rautaa ja B-ryhmän vitamiineja. Niitä käytetään ihan vain makua tuomaan (sitä kuuluisaa "umaamiutta"), ja saa niistä vähän mukavaa rapeaa tekstuuriakin esim. salaatin päälle tai vaikka jogurttiin. Vegaanit ja kasvissyöjät käyttävät niitä tukemaan B-vitamiinien saantia (ravintohiiva on yksi hyvin harvoista vegaanisista B12-vitamiinin lähteistä - ellei ainut?). Mun vanhemmat käyttää niitä juuri tuon B:n takia, koska isällä on arvot ollu aikoinaan vähän malatalla. (He pitävät Puhdas-merkkisistä hiutaleista, koska ne ovat heidän mielestään vähemmän juustoisia, mutta mulle menee mikä merkki vaan. Ja itse asiassa pidän siitä juustoisesta mausta!) Ilmeisesti hiutaleita olisi hyvä käyttää vasta ruoan kuumentamisen jälkeen (esim. juuri annoksen päälle ripottelemalla), koska käsittääkseni tuo B-vitamiini tuhoutuu lämmön vaikutuksesta. Mutta saatan olla toki väärässä tuon suhteen.
Vissiin sitten aikalailla samaa kamaa ku brittien ja aussien Vegemite ja Marmite? Aika stydiä kamaa mutta omalla tavallaan hyvää. Omalaatuista ainakin :D
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Vissiin sitten aikalailla samaa kamaa ku brittien ja aussien Vegemite ja Marmite? Aika stydiä kamaa mutta omalla tavallaan hyvää. Omalaatuista ainakin :D
Itse asiassa tosi erilaista! Siinä mielessä, että nuo on tahnoja (ja tosiaan aika hemmetin tujuja! :D), mutta noiden hiutaleiden maku on itse asiassa aika hentoinen. Edit. Mutta tosiaan hiivahan niissä on takana niissäkin. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Itse asiassa tosi erilaista! Siinä mielessä, että nuo on tahnoja (ja tosiaan aika hemmetin tujuja! :D), mutta noiden hiutaleiden maku on itse asiassa aika hentoinen. Edit. Mutta tosiaan hiivahan niissä on takana niissäkin. :)
Nojuu siis tarkoitin lähinnä terveyshyötyjen osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Noi Vegemitet ja Marmitet on kyllä todella hankalaa maulla kuvailla. Semmosta jännää hiivan, maltaan ja jotenkin suolaisen lihaliemen sekotus. Alkuun äklöttää mutta jotenkin siitä alkaa kyllä omalla tavallaan tykkäämään. Pitää tosin muutaman kerran syödä että "löytää" sen maun. Pitääkin kattoo saisko tota jostain helposti niin vois ostaa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Suola, happo ja suutuntuma on kyllä sellaiset peruskomponentit ruoanlaitossa.

Ihan niinkin perusjuttu ku burgeri on hyvä esimerkki:
Suola. Maldon pihvin päälle tuo ihan eritavalla makua kuin joku pöytäsuola. Ja savusuolalla saa savunmakua halutessaan.
Happo. Suolakurkku on klassikko. Toinen vaihtoehto sitten esim. marinoitu punasipuli. Ja bonuksena cole slaw tai jopa hapankaali.
Suutuntumaan vaikuttaakin sitten moni juttu. Se, ettei pihviä ole vaivattu lihamurekkeksi, paistoaika, paistopinta, sämpylän rapeus, komponenttien suhde jne.

Valmiita kehuttuja reseptejä käyttämällä oppii pikkuhiljaa yhdistelemään makuja. Samalla tulee maustekaappia täydennettyä, kun ostelee niitä reseptejä varten.

Omia perusmausteita on mm. suola, mustapippuri, paprika, savupaprika, chili, sipulijauhe, valkosipulijauhe, oregano, basilika, persilja, tilli, timjami, kumina, juustokumina, kaneli, kurkuma ja curry.

Sitten tietysti sipuleita on aina. Puna, kelta, valko ja salotti.

Etikoista oma suosikki on omenaviinietikka, myös puna- ja valkoviinietikkaa kuluu.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 673
Balsamico.
Tutustuin vähän netissä asiaan kun en ole koskaan innostunut sen kummemmin, saatan lorauttaa salaattiini mutta siinä se.
Kiinnostuin kun hokasin että jäätelöön! Mietin että mitä hittoa, mustaa etikkaa jäätelöön?!

En varmaankaan ole ostamassa pikkupulloa edes 60euron sopuhintaan saadakseni oikeasta selvää, joten koitin sen sijaan tuunata omaa roskaani.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Täytyy kyllä myöntää että taidan olla jotenkin mausteaddikti.. mihin tahansa uuteen kauppaan menee niin ensimmäisenä meen kattomaan maustehyllyt löytyykö sielät mitään uusia mausteita :D Joko plaaneja tai sekoituksia. Ja jos löytyy niin heti ostoon.

Muistan kun aikoinaan ranskassa tuli käytyä exän kanssa niin sieltä sai isoja kilon pusseja "Pimentoa" eli savupaprikaa. Rakastuin siihen heti koska noin muutenkin olen paprikan ystävä ja sitä menee ruokaan kuin ruokaan. Muistan vaan tullin poikien ilmeen kun löysivät repusta kilon paketin punaista jauhetta :D Mutta suuremmitta siitä päästiin ja savupaprikaa menee edelleen tommonen iso pönttö vuodessa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
39
Onko kenelläkään kokemuksia tomaattijauheesta mausteena? Itselle tomaatti on yksi lempiraaka-aineista ja kiinnostaisi kokemukset, miten kuivattu ja jauhettu tomaatti toimii mausteena. Lähinnä jossain mausteseoksissa on tullut vastaan, mutta yksinään ei niinkään.

Jos on toimiva mausteena, niin otetaan vastaan suosituksia, mistä hankkia ja mitä hankkia. Ja miten olet käyttänyt jauhetta.
 
Liittynyt
26.08.2021
Viestejä
43
Ihan nopeana ja pienenä vinkkinä voin suositella Tajinin lime chilijauhetta esim. kanasuikaleiden kanssa. Tuo kivaa tvistiä makuun!
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
340
MSG tuo mukavasti umamin makua. Täällä Aasian suunnalla ei juuri suolaa käytetä paikallisissa mätöissä.

Tuo 800g pussukka kestää about 3kk jokapäiväisessä ruoanlaitossa.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 965
MSG tuo mukavasti umamin makua. Täällä Aasian suunnalla ei juuri suolaa käytetä paikallisissa mätöissä.

Tuo 800g pussukka kestää about 3kk jokapäiväisessä ruoanlaitossa.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta minkä verran tätä laitetaan ruokaan? Ihan hatusta nyt esimerkkinä niinkin perinteinen kuin jauhelihakastike johon yleensä laitan about 2tl suolaa ja puolikkaan lihaliemikuution niin minkä verran tuohon lisättäis MSG:tä? Itelläki tuota on ostettuna paikallisesta aasia marketista enkä kyllä ole hoksannu mitään tajunnan räjäyttävää makuelämystä kun tuota lisänny niin mietinki, että onko tuo mun käyttämä määrä niin pieni ettei makua synny.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
210
Ehkä tyhmä kysymys, mutta minkä verran tätä laitetaan ruokaan? Ihan hatusta nyt esimerkkinä niinkin perinteinen kuin jauhelihakastike johon yleensä laitan about 2tl suolaa ja puolikkaan lihaliemikuution niin minkä verran tuohon lisättäis MSG:tä? Itelläki tuota on ostettuna paikallisesta aasia marketista enkä kyllä ole hoksannu mitään tajunnan räjäyttävää makuelämystä kun tuota lisänny niin mietinki, että onko tuo mun käyttämä määrä niin pieni ettei makua synny.
Ostin muutama viikko sitten MSG:tä purkin aasia marketista myös, kun halusin kokeilla. Alussa laitoin ruokaan sitä liian vähän ( muutaman ripauksen ), en huomannut mitään eroa maussa. Lisäsin pikkuhiljaa enemmän ja sanoisin että 1-1½tl on sopiva määrä ollut. Ruuasta tuli maistuvampaa, korosti muita mausteita samalla. Olen tuon jälkeen laittanut sitä ruokaan kuin ruokaan, en kuitenkaan aamupuuroon.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 587
Natriumglutamaattia itsekin etsinyt että mistä kannattaa hankkia netistä, lapset ei meinaa muuten ruokiaan syödä.. Ei tuo kallista ole aasiakaupoissakaan mutta ei nyt just ole oikeen mitään lähellä.

Yleensä itse laittanut noin 1-1.5rkl per iso annos nistipata tomaattimurskalla (400g jauhelihasta), jos se nyt jotain suuntaa antaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 808
Onko tosta natriumglutamaatista jotai etua siihen verrattuna että käyttäis ihan oikeita mausteita millä saisi makua ruokaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 042
Onko tosta natriumglutamaatista jotai etua siihen verrattuna että käyttäis ihan oikeita mausteita millä saisi makua ruokaan?
Jos olet kanssani samaa ikäluokkaa, niin meidän nuoruudessamme noita laitettiin kaikkeen. Se on aromivahvenne ja niinkuin suola, sen vähentäminen tekee kaikesta vähemmän maistuvaa. Ei paljoa, mutta jos ostat tuota , niin tunnet kyllä eron.

Itse ostin pussin MSG:tä Amazon.de ja siitä on riittänyt jo 2 vuodeksi. Oli 500g tai 1000g pussi. Ehkä tämä:

Käytän jatkuvasti. Erityisesti tuntuu, että riisistä tulee tuon ja riisinkeittimen kanssa parempaa. Kuvittelen syöväni ravintolatasoista riisiä.

--

Ja ero ei ole dramaattinen, seksiwau-elämys, vaan se on semmoinen, että sen huomaa. Vähän sama kuin voissapaistettu vs. kasvisöljy. Kyllä sen tietää.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 673
Filosofisia kysymyksiä, että onko esim. suola oikea mauste, tai mausteseokset, tai joku lihaliemikuutio?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 565
Viestejä
4 194 989
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
HevosSorsa

Hinta.fi

Ylös Bottom