Yritän kiinnittää huomion siihen, että pyrin tasapainottamaan suolaisen, makean ja happaman. Makeutta otan sokerista, hunajasta - tai kaikista mieluiten vaahterasiirapista (ihan paras salaatinkastikkeissa!). Tai sitten ihan vain sipulista tai vaikka aurinkokuivatusta tomaatista. Suolavaihtoehtoja minulla on normaali pöytäsuola, sormisuola, yrttisuola ja kovasti yritän kuluttaa loppuun isompia himalajansuolarakeita, jotka on vuosia ollut kaapissa jo (yleensä menee keitinveteen). Soijakastiketta löytyy myös ja sitä ruikin yleensä lautaselle, jos niin pääsee käymään, että ruoka jää yllättäen vähän suolattomaksi. Happamalla puolella minulta löytyy aina sitruunoita tai limettejä jääkaapista - ja yleensä ruokakaapissa on myös pieni sitruuna-/limemehupullo hätävarana. Löytyy myös roseviinietikkaa, valkoviinietikkaa ja balsamiviinietikkaa/balsamicoa. Pyrin siihen, että nuo tuotteet olisi niin hyvää laatua kuin raaskii ostaa tai on kätevästi saatavilla.
Tässä on muuten tuore video ketjun aiheesta. Siinä nostetaan esiin muutama elintarvike, joilla nostaa kotikokkailut pienellä vaivalla uudelle tasolle.
Itse pääsin siihen pisteeseen, että ostin joskus misopurkin, mutta sitten tuli muutto esiin ja avaamaton purkki jäi kämppiksille käytettäväksi. Sitä haluaisin yrittää uudemman kerran ottaa mukaan kokkailuun. Tahinia mulla yleensä on, mutta en oo käyttäny sitä muuhun kuin hummuksen tekemiseen. Sen käyttämistä pitää laajentaa ehdottomasti!
Yleensä ottaen mulla on ihan järkyttävä määrä mausteita - lähinnä sen takia, että tykkään intialaiseen suuntaavasta makumaailmasta ja kun jotain currya tekee, niin siihen menee noin 7 miljoonaa eri maustetta.
Ihan huvikseni hain listaa parista tilauksestani, kun piti varastoja laajentaa/täydentää:
TRS Chillies Crushed Normal 250g × 1
TRS Dalchini Whole (Cinnamon Sticks) 50gr × 1
TRS Javentry Mace 50gr × 1
TRS Chilli Powder Kashmiri 100gr × 1
TRS Mustard Seeds (Brown) 100gr × 1
TRS Anardana Powder 100gr × 1
TRS Star Anissed 50gr × 1
TRS Cardamom Black 50gr × 1
MDH Kasoori Methi 100gm × 1
TRS Chilli Powder Extra Hot 400gr × 1
TRS Ajwain 100gr × 1
TRS Black Pepper Whole 100gr × 1
TRS Panch Puren 100gr × 1
TRS Chilli Powder 100gr × 1
TRS Dhania Powder 100gm × 2
TRS Madras Curry Powder Mild 100gr × 1
Heera Chilli Whole Birdseye 50gm × 1
TRS Haldi (Tumeric) Powder 400gr × 1
TRS Fennel Seeds (Soonf )100gr × 1
TRS Jeera Powder 400gr × 1
East End Paprika Powder 100gm × 1
Heera Curry Leaves Dried 20g × 1
TRS Tandoori Masala 400gr × 1
Oon tilannu niitä täältä:
Spice Village - Online Indian and Asian Grocery Shop in Germany|Berlin (valitettavasti Suomeen lähettäminen on tällä hetkellä jäähyllä FedExistä johtuen - eivät kertoneet sen tarkemmin).