Suositeltavia koteloita

No niin, nyt tekis mieli vaihtaa koteloakin kun uusia osia on kasaantunut nurkkiin jolloin olisi aika pistää kone kuosiin. Vanhana kotelona toimii NZXT:n H700 mutta tuntuu kyllä jo nykyisillä kovo määrillä yms. olevan aika ahdas kapistus :( Mitä tässä lukenut nyt tätä kotelo osiota niin porukka suosittelee tuota Phanteksin P500A mallia ja erityisesti houkuttelisi tuo RGB hässäkkä. Onkos ketään kuka olisi vaihtanut NZXT:n 700 kotelosta tuohon Phanteksiin tai vastaavaan kooltaan että onko oikeasti tilava kotelo mitä kehutaan?

Vai tuleeko porukalle muuta hyvää koteloa mieleen mitä suositella?

Lian Lin O11 Dynamic XL koteloa myös ihastelin mutta edessä ei ilmeisesti ole vastaavaa ilmanottoa jotta siihen voisi iskeä 2 tai 3x140mm tuulareita..

NZXT:ssä ainakin tuntunut toimivan tuo ilmanotto sisään edestä vallan mainiosti ja sen takia tuo Phanteks houkuttelisi myös.
 
Lian Li O11 Minille vahva suositus jos ikkunalliset kopat miellyttävät.

Arvosteluita löytyy netistä liuta ja niistä saa tarkemmat speksit. Esimerkiksi tämä Guru3d:n arvostelu. Kertaan siis tässä vain sen mikä erityisesti miellytti:
Kotelo on jämäkkä, joka puolelta laadukkaan tuntuista jälkeä ja hyvin viimeistelty. Kohtuullisen pienikoinen, mutta silti miellyttävä kasata. Tarjoaa erittäin monipuoliset vaihtoehdot eri vesi- ja ilmajäähdytyskomboihin sekä emolevyihin. Kaapelitila ja kaapeleiden veto todella järkevästi suunniteltu. Kaapelitilaan mahtui kaapeleiden lisäksi sijoittamaan mm. kaksi DDC-pumppua messinkisen pumptopin kera, eikä mennyt edes ahtamiseksi.

Hintaisekseen(109€) erinomainen ostos.

Mustan version katossa ulkopuolella oleva, arvosteluissa haukuttu akryylilista on muuten sitten valkoisessa versiossa alumiinia, kuten kotelon paneelit muutenkin. Tieto on varma, sen verran alumiinilastua sieltä tuli kun porasin läpivientiä ulkoista vesijäähdytystä varten :lol:
 
Ollut 900D kotelo jo useamman vuoden. Herännyt ajatus päivittää.
Ei välttämättä tarvitse olla yhtä iso kuin nykyinen(saa olla). Mielellään ikkunallinen josta näkisi gpu:n (riser kaapelilla) ja hinta 300€ hujakoilla.
En ole itse seurannut koteloita pitkään aikaan, sen takia tämä avun pyyntö

Nykyinen kokoonpano:
Obsidian Series 900D Super Tower Case (vaihtoon)

EK-CoolStream RAD XTX (360) (LxWxH): 400x130x64mm
EK-CoolStream RAD XTX (240) (LxWxH): 280x130x64mm
Perinteistä taipuvaa letkua
RTX 2080 ti
Ryzen™ 9 3950X
ATX emolevy
2-3 HDD
3-4 SSD

Kiitos!

Tuosta taidan lähtee liikkeelle
Phanteks Enthoo 719 Tempered Glass
 
Viimeksi muokattu:
Moi,

Kasasin just pari vuotta vanhan koneen Fractalin Define 7 Compact-koteloon. Onko muilla kyseisestä koteloa käyttävillä etupaneelin USB-portit todella tiukkoja? Mulla on myös power buttoni suht löysä, ja valo tulee vaan puoleenväliin, onko tämä normaalia?

Viimesenä vielä kotelon yleinen build quality:
- Emolevyn ruuvaaminen koteloon oli aivan kamalaa, kaikki ruuvit meni vinoon vaikka mitä teki. Aiemmissa koteloissa tätä ongelmaa ei ole ollut.

Ainoa syy miksen palauta koteloa on ulkonäkö ja koko.
 
Moi,

Kasasin just pari vuotta vanhan koneen Fractalin Define 7 Compact-koteloon. Onko muilla kyseisestä koteloa käyttävillä etupaneelin USB-portit todella tiukkoja? Mulla on myös power buttoni suht löysä, ja valo tulee vaan puoleenväliin, onko tämä normaalia?

Viimesenä vielä kotelon yleinen build quality:
- Emolevyn ruuvaaminen koteloon oli aivan kamalaa, kaikki ruuvit meni vinoon vaikka mitä teki. Aiemmissa koteloissa tätä ongelmaa ei ole ollut.

Ainoa syy miksen palauta koteloa on ulkonäkö ja koko.
Menihän emo oikeilla ruuveilla kiinni? Usein niihin kiinnikkeisiin saa 2,5" kovojen ruuvit survottua vinoon.
 
Menihän emo oikeilla ruuveilla kiinni? Usein niihin kiinnikkeisiin saa 2,5" kovojen ruuvit survottua vinoon.
Joo meni, koitin kaikilla mukana tulleilla ruuveilla, paitsi poweriin menevillä. Koitin myös vanhan kopan ruuveilla, jotka oli emolevylle tarkoitettuja.

Onko tuosta mitään haittaa jos ruuvit on vähän vinossa? Voiko tulla oikosulku tjsp? Nyt ainakin kone toimii ihan normaalisti.
 
Moi,

Kasasin just pari vuotta vanhan koneen Fractalin Define 7 Compact-koteloon. Onko muilla kyseisestä koteloa käyttävillä etupaneelin USB-portit todella tiukkoja? Mulla on myös power buttoni suht löysä, ja valo tulee vaan puoleenväliin, onko tämä normaalia?

Viimesenä vielä kotelon yleinen build quality:
- Emolevyn ruuvaaminen koteloon oli aivan kamalaa, kaikki ruuvit meni vinoon vaikka mitä teki. Aiemmissa koteloissa tätä ongelmaa ei ole ollut.

Ainoa syy miksen palauta koteloa on ulkonäkö ja koko.

Muutaman koneen olen kasaillut Fractalin koteloihin ja etupaneelin USBit on ollut aina tiukkoja. Löystyvät kyllä käytössä.

Virtanapin suhteen kannattaa tarkistaa ettei se LEDi ole päässyt irtomaan/liikahtamaan. Taisin joskus vedellä kaapeleita vähän liian tiukalle niin saattoi siinä vähän liikahtaa.

Emolevyn ruuveja muistaakseni aina joutui vähän painamaan että asettui oikealle kierteelle. Muuten meni vinoon ja pois ruuvatessa lähti se korokeruuvi pyörimään mukana. Nekin on hyvä kiristää ensin.
 
Muutaman koneen olen kasaillut Fractalin koteloihin ja etupaneelin USBit on ollut aina tiukkoja. Löystyvät kyllä käytössä.

Virtanapin suhteen kannattaa tarkistaa ettei se LEDi ole päässyt irtomaan/liikahtamaan. Taisin joskus vedellä kaapeleita vähän liian tiukalle niin saattoi siinä vähän liikahtaa.

Emolevyn ruuveja muistaakseni aina joutui vähän painamaan että asettui oikealle kierteelle. Muuten meni vinoon ja pois ruuvatessa lähti se korokeruuvi pyörimään mukana. Nekin on hyvä kiristää ensin.
Ok, kiitos vastauksesta. Huomasin äskön että toinen usbi 2 portti ei toimi, oiskohan tähän mitään järkevää selitystä? Olikohan usb 2 kaapeleita 2kpl, joista toinen jäi huomaamatta?

Vaikuttaako tuo emon ruuvien pieni vinous mitenkään? Voiko tulla oikosulku tjsp kun koskee emolevyn piirilevykohtaan? Noissa kohissa ei siis ole mitään piirejä, vaan tota ''piirilevymatskua''.
 
Ok, kiitos vastauksesta. Huomasin äskön että toinen usbi 2 portti ei toimi, oiskohan tähän mitään järkevää selitystä? Olikohan usb 2 kaapeleita 2kpl, joista toinen jäi huomaamatta?

Vaikuttaako tuo emon ruuvien pieni vinous mitenkään? Voiko tulla oikosulku tjsp kun koskee emolevyn piirilevykohtaan? Noissa kohissa ei siis ole mitään piirejä, vaan tota ''piirilevymatskua''.

Ei tuo ruuvien vinous pitäis kyllä suuremmin vaikuttaa. On niissä ruuvinreikien ympärillä kuitenkin vähän sellaista "varoaluetta".

USB2:lla ei ole kuin yksi johto. Kannattaa tarkistaa ainakin se emolevyn puolen liitin. Nyt en ole ihan 100% varma, mutta joihinkin emolevyihin sen ehkä saa liitettyä puolittain jolloin vain toinen liitin toimii.
 
USB1.1/2 headereissa on ollut aina yksi pinni tyhjänä ja vastaavasti koteloissa on ollut kyllä iät ja ajat tukittuna USB-johdossa se tyhjän kohdan paikka, eli sitä ei voi saada väärin kuin apinan raivolla asentaessa. Mikäli noinkin modernissa kotelossa ei toimi kuin toinen USB-liitin, epäilisin vikaa joko emolevyn USB-headerissa tai kotelon liittimessä tai johdossa.
Aikaisemmalla kotelolla usbi toimi. Pitää huomenna koittaa toista emon liitintä, jos sillä pelittäisi.

Mitenköhän jimmsillä takuu tämmöisessä tilanteessa? Pitääkö koko roska purkaa, pakata ja lähettää? Vai voikohan videota vastaan saada uuden USB osan?
 
No voihan vittu. En kyllä koko paskaa jaksa purkaa, pakata ja lähettää.

Aika huonolaatuinen kotelo 109€ hintaan. Kaapelit piti käytännössä tunkea powerin ja kovalevyjen välissä olevaan tod. pieneen tilaan, tai muuten kylki mennyt kiinni. Esim. 24pin kaapeli punotulla jatko-osalla ei mahtunut kaapelikanaviin, sama juttu 8pinnisen kanssa.

Älkää siis ostako Fractalin Define 7 compactia muista kuin ulkonäkösyistä..
 
Kannattaa tuota vielä Jimmsin threadista kysellä varmistukseksi. Muistelisin vaan että vastaavissa tapauksissa koko roska on täytynyt lähettää.

Tiedä sitten onko omassa Mini C:ssä enemmän tilaa kaapeleille mutta ihme kyllä, itsellä ei kummoista taistelua vaadi saada oikea sivupaneeli kiinni, vaikka myöskin 24pin/8pin/2x PCIe punotut jatkot. Poweri toki lyhyttä mallia (Seasonic Focus+ Gold 750W).
Tässä kotelossa sivupaneeleja ei voi ruuvata, vaan on tommonen paska ruuviton tsydeemi, joka heittää paneelit metrin päähän jos kaapeleita on liikaa välissä.

Kovalevykelkan sijainti on myös aivan paska. Jos kelkka ois syvemmällä tai lähempänä etupaneelia kaapelit menisivät helposti.

Ainakin Hardwarecanucks on tehnyt videon aiheesta
 
USB1.1/2 headereissa on ollut aina yksi pinni tyhjänä ja vastaavasti koteloissa on ollut kyllä iät ja ajat tukittuna USB-johdossa se tyhjän kohdan paikka, eli sitä ei voi saada väärin kuin apinan raivolla asentaessa. Mikäli noinkin modernissa kotelossa ei toimi kuin toinen USB-liitin, epäilisin vikaa joko emolevyn USB-headerissa tai kotelon liittimessä tai johdossa.
Näinhän se on.

Lähinnä siis sitä aloin vaan miettimään että olisiko se johto mahdollista kytkeä rivin verran ohi tähän tapaan. Jos ei siis ole sen liittimen ympärillä sen tyyppistä kehystä niinkuin USB3:ssa.
usb.png
 
Nyt on ollut be quiet! Silent Base 802 ollut muutaman kuukauden verran käytössä ja hieman kaksijakoiset fiilikset. Tilaa on hyvin mikä helpottaa asennusta ja kotelo on ulkoisesti miellyttävän näköinen, mutta kotelo itse ei ole välttämättä kovin hiljainen. Tuulettimien ja komponenttien äänen se kyllä vaimentaa mutta itse kotelo pitää ääntä johtuen materiaalivalinnoista. Kotelossa on käytetty sekaisin monenlaista muovia, metallia ja lasia mitkä reagoivat lämpötilanvaihteluun eri tavalla. Esim kun kone on ollut jonkin aikaa päällä, alkaa takapuolen kylkipaneeli pitämään "napsumista" ~5sek välein. Välillä natinaa pitävät myös muoviset paneelit joilla saa virtalähteen piiloon.
 
Lensi vanha Antecin koppa SER-jätteeseen, ja tämmöseen Lian Li Lancool II tuli kasattua vanha kokoonpano: Lian Li LANCOOL II, ikkunallinen miditornikotelo, musta - 109,90€

Helppo oli kasata, ja hyvin tuolla ilma liikkuu. Etupaneeli ei ole kokonaan mesh, mutta riittävästi tuossa on filtteröityä verkkoa jotta komponentit saa jäähtymään. Kuvissa näyttää tuommoiselta keskikokoiselta kopalta, mutta aika iso tämä olikin. Jos ei tarvi aivan järeintä mahdollista ilmanvaihtoa, niin suositus tälle kopalle. Mukana tulevilla kolmella tuulettimella saa jo hyvän ilmanvaihdon, ja tarvittaessa eteen saa vielä +2 tuuletinta, kattoon yhden lisää ja pohjalle kaksi.

Etupaneelin LED-verkko (tms.) on todella kirkas, mutta saa säädettyä melko kattavasti, ja hienolta koppa näyttää ilman valojakin. Lasipaneelit molemmin puolin on tyylikkäästi toteutettu ilman ruuveja, ja samoin nuo alakammion ovet on molemmin puolin pelkillä magneettikiinnityksillä. Eipä tuosta oikean puolen lasipaneelista ole varsinaisesti mitään visuaalistakaan hyötyä, mutta onneksi tuonne taakse tulee metalliset peitelevyt, jolla johdot saa kokonaan piiloon.

Pari ominaisuutta jäänyt luultavasti hintapaineiden vuoksi lisäostojen varaan, eli etupaneelin USB-C -vaatii erillisen kaapelin oston, ja nuo virtalähdekammion kovalevyjen ''hotswap'' taitaa olla hankalaa ilman erillistä pikavaihto-lirpaketta joka sekin myydään erikseen. Mutta satasen kotelo, ja harva taitaa tarvia noista kumpaakaan ominaisuutta. SSD:t saa kätevästi myös emolevyn taakse, ja eikö nuo HDD:t ole jo menneen talven lumia.

Melkoisen iso pelti/lasilaatikkohan tämä on, ja jälkikäteen mietittynä olisi voinut kokeilla pienempääkin koteloa. Toisaalta tulevaisuuvara uusien osien suhteen on aika tapissa tällaisessa korkeassa, leveässä ja pitkässä kotelossa, joten käytäntö voittaa tässäkin visuaalisuuden.
 
Vähän turhankin tiheään tullut vaihdeltua koteloa viime aikoina, mutta jospa nyt hillitsisi itseä hetken. Uudeksi koteloksi tuli Phanteks P300A.

Pakko sanoa, että ihan pienoinen pettymys siihen nähden, että arvosteluissa hehkutettu kovasti. Listaan plussat ja miinukset:

+ Kompakti koko ATX-koteloksi
+ Kohtuullisen painava ja jämäkkää tekoa
+ Kaapelit saa siististi ja helposti piiloon
+ Omaan silmään hillityn tyylikäs
+ Etupaneelin läpi virtaa ilma hyvin

Miinuksia löytyikin sitten yllättävän paljon:
- Kaapeleiden läpiviennit liian pieniä! Oli kyllä tuskaa saada emolevyn 24pin virtaliitin läpi ja meinasin jo turvautua dremeliin. Ei uuteen koteloon koneen kokoaminen saisi vaatia leikkelyä.
- Sivupaneeleiden sormiruuvit eivät ole sormilla ruuvattavia. Niin jäykkiä, että tarvitsevat ruuvimeisseliä. Toivottavasti ajan kanssa löystyvät.
- USB-portit myös jäykkiä. Tämäkin helpottaa varmaankin ajan kanssa.
- Vain yksi SSD-telakka tuli mukana. Ison kovalevykehikon otin pois johtojen tieltä ja jos haluan lisätä vielä toisen 2.5" SSD:n, pitää tilata toinen telakka sille.
- Etupaneeli peittää osan 140mm tuulettimista.

Ei tuo nyt mikään huono kotelo ole ja kun sen sai kerran kasattua, niin ei tarvitse enää tuskailla. Kaikista tärkeimmät asiat on kuitenkin kunnossa, eli koko, ulkonäkö ja ilmanvaihto. Ehkä sitä olisi kuitenkin voinut lyödä lisää euroja tiskiin ja ottaa jonkun kalliimman kotelon, esimerkiksi Fractal Designin Meshify 2 Compactin. Mutta tällä mennään nyt.

P1020040.JPG


EDIT: Nyt jo alkaa USB-liittimet ja sormiruuvit löystymään. Eli ongelmat helpottaa ja aloinkin pian jo hieman tykkäämäänkin kotelosta.
 
Viimeksi muokattu:
Hakusessa mahdollisimman halpa kotelo, vaatimuksina lähinnä ATX-koko, optisen aseman paikka sekä powerin paikka alhaalla. Sisuskaluiksi tulee Athlon 1GHz & GF3 Ti 200 eli reverse sleeperiä tarkoitus kasailla.

Toki jos ikkuna löytyy niin plussaa. Sanotaan budjetiksi vaikka 30-35e.
Jos pystyy laittamaan 11€ enempi, niin Jimmsillä olisi Fractal Focus G tarjouksessa.
 
kolink stronghold overseer kotelo tuli tilattua jimsiltä, louhinta koneen päälle lähinnä suojaksi. Katsotaan mikä on laatu 35 euron kotelolla. Voin sitten raportoida tänne lisää, ellei joku jo ole kerennyt aikasemmin.
 
Osaako kukaan sanoa saako Fractal Design Define R6:n ilmavirtausta parannettua oikein mitenkään vai meneekö koppa kokonaan vaihtoon?

Edessä on kaksi tuuletinta imemässä kotelon sisään ja takana yksi poistoilmana kotelosta.

Ilmavirtaus ei tunne olevan mitenkään riittävä GPU:n ja CPU:n jäähdyttämiseen eli siis Ryzen 7 5800X (noctuan cooleri, missä kaksi tuuletinta) sekä AMD Radeon RX 6800.

GPU on idlena 45 astetta, ja prossu on ~55 astetta idlena. Maksimissaan prossu käy 80C-85C:ssä.
 
Osaako kukaan sanoa saako Fractal Design Define R6:n ilmavirtausta parannettua oikein mitenkään vai meneekö koppa kokonaan vaihtoon?

Etupaneeli tukahduttaa ilmanvaihtoa niin rajusti, että eipä oikein muutoin kuin avaamalla sen etupaneelin oven. Ja tuo vaikuttaa lähinnä prosessorin lämpöihin, GN-testien mukaan ei juuri vaikuta näytönohjaimen lämpöihin edes. Koteloa vaihtaisin siis, jos ei tuo oven avaaminen ole hyvä ratkaisu.
 
kolink stronghold overseer kotelo tuli tilattua jimsiltä, louhinta koneen päälle lähinnä suojaksi. Katsotaan mikä on laatu 35 euron kotelolla. Voin sitten raportoida tänne lisää, ellei joku jo ole kerennyt aikasemmin.
Ei tuo kotelo nyt huono ole kasauksen suhteen, mutta kaapelin hallintaan joutuu käyttämään aikaa ja järkeä. Sen verran typerästi on kolot piuhoille tehty että esim näytönohjain tulee eteen tai takana on niin vähän tilaa että kaapeleita ei voi vetää sinnekkään ihan miten sattuu.
Myös näytönohjaimen asennus ei meinaa onnistua ellei sivupeltipelti ole pois. Ilmeisesti takaseinän vika, kun ohjain ei mene tarpeeksi syvälle. Pitää siis vähän avittaa emolevyn takapuolelta.
Yhdestä emon korokkeen reiästä meni kierteet.

35e koteloksi näin ulkonäöllisesti hyvä kotelo. Hiljaisuus ja ilman virtaus pitää vielä testata. Asennus vaatii enemmän tekemistä kuin esim fractalin kotelot. Laatu hintaan nähden hyvä.
 
Alkoi nuo m-itx koneet kiinnostaa niin pirusti niin nyt olisi se "oikea" kotelo hakusessa.

Toiveena olis m-itx:ltä 1-2kpl 120mm tuuletin paikkaa, ATX-virtalähteen sopivuus ja johon normi tornijäähdytin (ei kovin korkea) sopisi.

Onko parasta vain tilata NZXT H210 ja harmitella sen "isoa" kokoa : D
 
Alkoi nuo m-itx koneet kiinnostaa niin pirusti niin nyt olisi se "oikea" kotelo hakusessa.

Toiveena olis m-itx:ltä 1-2kpl 120mm tuuletin paikkaa, ATX-virtalähteen sopivuus ja johon normi tornijäähdytin (ei kovin korkea) sopisi.

Onko parasta vain tilata NZXT H210 ja harmitella sen "isoa" kokoa : D

Cooler Master NR200 vois olla ehkä sopiva?
Suoraan ei tuo ATX-poweri mahdu, mutta tuolla erillisellä adapterilla onnistuu.
Toki tuossa tulee jotain rajoituksia näytönohjaimelle...
 
Ilmalla jäähtyvän budjettipelikoneen koteloksi suosituksia 40-80 € hintaluokassa? Mielellään kompaktin kokoinen (mATX-emo eikä liikaa tilaa) ja hyvä pölysuodatus. ODD ei tarvita. Hiljaisuus ja läpinäkyvä sivu plussaa. GPU:lle pitäisi olla n. 30 cm tilaa.
 
Ilmalla jäähtyvän budjettipelikoneen koteloksi suosituksia 40-80 € hintaluokassa? Mielellään kompaktin kokoinen (mATX-emo eikä liikaa tilaa) ja hyvä pölysuodatus. ODD ei tarvita. Hiljaisuus ja läpinäkyvä sivu plussaa. GPU:lle pitäisi olla n. 30 cm tilaa.


Pölynsuodatuksen hyvyydestä voi olla toistakin mieltä, mutta helppo sen on puhdistaa, sen kun vaan imuroi edestä ja kyllä se pahimmat pölyt on pitänyt poissa oikeastaan siinä missä Meshify 2

Tosta on myös n. 50€ versio kahdella (ei rgb) tuulettimella ja n. 45€ versio yhdellä tuulettimella ja ilman ikkunaa. Kolme, mielellään neljä tuuletinta hiljainen kone vaatii, joten sitten pitää laskea jotain 6,50€ per tuuletin (arctic p12) lisähintaa halvemmille versioille

E: Älä sitten missään nimessä osta M-mallinimellistä, siinä on kiinteä etupaneeli ja se on täys farssi ilmankierron kannalta tietenkin
 
Pojalle tuli hommattua koneeksi käytettynä Greenix D765 kone ja pistänyt itse merkille, että tuuletimet huutaa pelatessa aika kovaa, että ehkä koteloa olisi syytä päivittää (jo ulkonäkösyistäkin). Itse en ole asioiden kanssa ollut tekemissä, niin mietityttää, et millainen kotelo pitäisi kooltaan olla? Mini ITX ei ainakaan mielessä ole, että soveltuuko kaikki siitä suuremmat tuon koneen kilkkeille?

Intel Core i5-6500
8GB 256GB SSD
GeForce GTX1650

Tuon verran löysin tietoa osista, mutta ilmeisesti emolevy myös ratkaisee kotelon koon?

Olisiko edullista tarpeisiin soveltuvaa koteloa suositella, saisi olla myös lasia ja rgb-valoja?
 
Pojalle tuli hommattua koneeksi käytettynä Greenix D765 kone ja pistänyt itse merkille, että tuuletimet huutaa pelatessa aika kovaa, että ehkä koteloa olisi syytä päivittää (jo ulkonäkösyistäkin). Itse en ole asioiden kanssa ollut tekemissä, niin mietityttää, et millainen kotelo pitäisi kooltaan olla? Mini ITX ei ainakaan mielessä ole, että soveltuuko kaikki siitä suuremmat tuon koneen kilkkeille?

Intel Core i5-6500
8GB 256GB SSD
GeForce GTX1650

Tuon verran löysin tietoa osista, mutta ilmeisesti emolevy myös ratkaisee kotelon koon?

Olisiko edullista tarpeisiin soveltuvaa koteloa suositella, saisi olla myös lasia ja rgb-valoja?
Aivan liian vähän tietoa koneen sisuksista. Taitonetin Greenix koneet ovat sekalainen valikoima yrityskoneita mihin on ängetty näytönohjain sisään.
Eli siellä voi pahimmillaan olla valmistajan (Dell, HP, jne.) oma epästandardi emolevyräpellys minkä voi parittaa vain sen oman kotelon ja virtalähteen kanssa.

Asenna HWinfo millä näkee emolevy mallit sun muut tärkeät tiedot. Voit joutua kuitenkin mahdollisesti itse kurkkaamaan koneen sisään tarkistaaksesi että käyttääkö kone ATX-standardin osia vai ei.
 
Pojalle tuli hommattua koneeksi käytettynä Greenix D765 kone ja pistänyt itse merkille, että tuuletimet huutaa pelatessa aika kovaa, että ehkä koteloa olisi syytä päivittää (jo ulkonäkösyistäkin). Itse en ole asioiden kanssa ollut tekemissä, niin mietityttää, et millainen kotelo pitäisi kooltaan olla? Mini ITX ei ainakaan mielessä ole, että soveltuuko kaikki siitä suuremmat tuon koneen kilkkeille?

Ihan ensin kannattaa selvittää emolevyn koko. Tavallisimmat vaihtoehdot ovat ATX (isohko) ja mikro-ATX eli mATX (pienehkö, kuitenkin isompi kuin mini-ATX). Kotelon koko sitten sen mukaan isoihin koteloihin mahtuu yleensä kumpi vain emo ja pienempiin mATX-koteloihin vain pienempi. Liian isoa on turha ostaa ellei suunnittele emon päivitystä.

Tuulettimien huutamisen vuoksi ei koteloa välttämättä tarvitse päivittää. Siellä voi olla lämmöt aivan ok ja vain väärin säädetty tuulettimien nopeus. Toki jos muista syistä haluaa vaihtaa, täältä saa vinkkejä. Koko vain olisi hyvä tietää.

Kannattaa asentaa joku ohjelma jolla näkee tuuletinten nopeuden ja tärkeimpien komponenttien lämmöt, jotta ääniongelmien syy on helpompi selvittää. Maksuton Hwinfo on hyvä tähän tarkoitukseen.

 
Mitkä lämpötilat on käytännössä ne kriittisimmät? Prosessori varmaan ainakin. Tarkoitus on jatkossakin päivitellä konetta tarpeen mukaan ja ehkäpä juuri emolevy olisi listalla ensimmäisten joukossa ainakin. Tuossa kun on melko pieni ssd-kovalevy, niin ajattelin emolevyä päivittää jossakin kohtaa sellaiseen, jossa myös olisi m2 ssd paikka.
 
Taitonetistä tulikin vastaus, että emolevy on Fujitsun oma, joten ei noudata mitään ATX-standardeja. Eli, olisikohan se sitten kotelon ja emolevyn päivitys tehtävä samaan aikaan?
 
Taitonetistä tulikin vastaus, että emolevy on Fujitsun oma, joten ei noudata mitään ATX-standardeja. Eli, olisikohan se sitten kotelon ja emolevyn päivitys tehtävä samaan aikaan?
Sanoivatko nimenomaan että on epästandardi? En tunne Fujitsun emoja tarkemmin, mutta kyllä noissa yrityskoneissakin voi standardikokoja olla. Jos ei ole standardi, menee sitten emo ja kotelo yhtä aikaa vaihtoon. Siinä menee sitten usein samalla Windows-lisenssi uusiksi sillä se on noissa usein sidottu emolevyyn. M.2-levyn vuoksi emoa ei kannata päivittää, sillä nopeusero sellaisen ja SSD/SATA-levyn välillä ei ole peleissä kovin oleellinen. Isoin pullonkaula tuossa syntyy todennäköisesti näytönohjaimesta jossain vaiheessa, mutta siitä ei kannata murehtia vielä jos pelit toimivat.

Lämmöistä keskeisimmät ovat prosessori, näytönohjain, emolevy/VRM. Niillä on omat referenssimaksimiarvot eri malleille joten siinäkin joutuu vähän ensin kaivamaan osien tietoja.
 
"Hei!

Emolevy on Fujitsun omavalmisteinen joten ei ole minkään standardin mukainen. Emolevy ei valitettavasti sovi ATX tai muun standardin koteloon. Sopii ainoastaan tuohon D756 koneeseen."


Tuollaisen vastauksen sain kyselyyn. Pelit ainakin toistaiseksi tuntuu pyörivän ihan riittävällä tasolla, mutta lienee näytönohjainkin tulee päivitettäväksi jossain vaiheessa. Laitoin vielä kyselyn tuosta windows lisenssistä, että meneekö se uusiksi emolevyn myötä, jos alkaa sitä uusimaan.
 
"Hei!

Emolevy on Fujitsun omavalmisteinen joten ei ole minkään standardin mukainen. Emolevy ei valitettavasti sovi ATX tai muun standardin koteloon. Sopii ainoastaan tuohon D756 koneeseen."


Tuollaisen vastauksen sain kyselyyn. Pelit ainakin toistaiseksi tuntuu pyörivän ihan riittävällä tasolla, mutta lienee näytönohjainkin tulee päivitettäväksi jossain vaiheessa. Laitoin vielä kyselyn tuosta windows lisenssistä, että meneekö se uusiksi emolevyn myötä, jos alkaa sitä uusimaan.
Katso nyt ensimmäiseksi että onko edes virtalähde millään tavalla standardin mukainen. Jos siellä ei ole 24-pin liitäntää niin silloin peli on jo menetetty ja kyseessä on Fujitsun oma räpellys.

Jos virtalähde on Epästandardi niin silloin kyllä menee koko kone uusiksi jos jotain haluaa päivittää. Intel 6500-sarjan prosessoreille ei todennäköisesti löydy edes emolevyjä enää.

Myös näytönohjainkin voi olla low-profile kortti mitä ei millään ilveellä saa normi koteloon kiinni.
 
"Hei!

Emolevy on Fujitsun omavalmisteinen joten ei ole minkään standardin mukainen. Emolevy ei valitettavasti sovi ATX tai muun standardin koteloon. Sopii ainoastaan tuohon D756 koneeseen."


Tuollaisen vastauksen sain kyselyyn. Pelit ainakin toistaiseksi tuntuu pyörivän ihan riittävällä tasolla, mutta lienee näytönohjainkin tulee päivitettäväksi jossain vaiheessa. Laitoin vielä kyselyn tuosta windows lisenssistä, että meneekö se uusiksi emolevyn myötä, jos alkaa sitä uusimaan.
Joo huonolta näyttää sitten päivityksen kanssa. Jos Windowsin sarjanumerossa on merkintä OEM, ei voi ainakaan helposti vaihtaa toiseen emoon. Suosittelen ottamaan pienen aikalisän näissä pohdinnoissa. Jos pelit toimivat hyvin, ei led-härpäkkeiden vuoksi kannata tehdä puolittaisia päivityksiä. Olettaen että siihen tuuletinten meluun saa jonkin korjauksen, mieluummin ehkä säästää rahat ja päivittää sitten harkitusti joskus 2022 jälkipuoliskolla tms. Kuten sanoin, näytönohjain tuossa alkaa ensimmäisenä hidastaa konetta ja niiden hinnat ovat olleet pilvissä koko tämän vuoden kryptomainauksen ja ehkä koronankin vuoksi. Sitten toki eri asia jos kone ei toimi riittävän hyvin tai nopeasti. Jos sen melun saa korjattua, kokemus voi olla ihan eri.
 
Ok. Kiitos vastauksista ja neuvoista!

Ehkäpä tässä tosiaan pistää ne rahat sivuun ja päivittää vaikka sitten kerralla koko koneen sellaiseen, että jatkossa yhteensopivuusongelmia ei tulisi. Onko jotain ohjearvoja olemassa noiden komponenttien lämpötiloihin?
 
Ok. Kiitos vastauksista ja neuvoista!

Ehkäpä tässä tosiaan pistää ne rahat sivuun ja päivittää vaikka sitten kerralla koko koneen sellaiseen, että jatkossa yhteensopivuusongelmia ei tulisi. Onko jotain ohjearvoja olemassa noiden komponenttien lämpötiloihin?

Kuten sanottu, eri komponenteilla on mallikohtaiset Max arvot, joita kannattaa hakea valmistajan sivuilta. Esim. tuon Intelin T Case -arvoksi Intel antaa Max 71 astetta (Product Specifications) mutta sellaista anturia ei taida olla helppo löytää. Tässä tarkempaa juttua:
i5 6500 temperatures. Eiköhän kaikki ole hyvin jos pysyy jossain 70-90 asteessa kovissakin pelisessioissa.
Näytönohjaimen tarkempi malli saattaa vaikuttaa, mutta joku 50-70 astetta rasituksessa varmaan ok. Ja viileämpi aina parempi, mutta käytetylle tuskin enää käyttöikää voi tai kannattaa optimoida stressaamalla lämmöstä liikaa.
Emon lämmöistä en uskalla sanoa mitään. Kannattaa tsekata malli HWiNFOlla ja hakea Googlella. Jos lämmöt ovat kohtuullisen matalat, tuuletinten nopeutta voi säätää alemmas. Siihen voisi myyjäliikkeeltä kysyä tukea kun varmaan tuntevat koneen.
 
Alkoi nuo m-itx koneet kiinnostaa niin pirusti niin nyt olisi se "oikea" kotelo hakusessa.

Toiveena olis m-itx:ltä 1-2kpl 120mm tuuletin paikkaa, ATX-virtalähteen sopivuus ja johon normi tornijäähdytin (ei kovin korkea) sopisi.

Onko parasta vain tilata NZXT H210 ja harmitella sen "isoa" kokoa : D

Mulla on NZXT H210i ja oon ollut tyytyväinen.
Syö Noctuan NH15D-S tosin silloin takatuuletin ei aorus B550i kanssa mahdu kotelon sisäpuolelle.
Kooltaan kuitenkin kompaktin matx kotelon kokoinen.
 
Kooltaan kuitenkin kompaktin matx kotelon kokoinen.
Atx-kotelon kokoinen ja suunnittelultaan melko katastrofi uusille ilmajäähdytetyille näytönohjaimille. En yllättyisi, jos häviää lämpötiloissa heittämällä puolet pienemmille fiksummin suunnitelluille koteloille.
 
Atx-kotelon kokoinen ja suunnittelultaan melko katastrofi uusille ilmajäähdytetyille näytönohjaimille. En yllättyisi, jos häviää lämpötiloissa heittämällä puolet pienemmille fiksummin suunnitelluille koteloille.

olisitko ystävällinen ja perustelisit?

Max GPU Clearance
265 - 325mm
Max GPU Thickness
44mm

On totta että 2,7-3 slot ilmajäähyt ei todennäköisesti mahdu. Ehkä modaamalla onnistuisi.

Etutuulettimina 2X140mm joista toinen syöttää puolet ilmasta psu shroudiin joka on reikäjuustoa näytönohjaimen kohdalta.

Lämpötiloissa ei ongelmaa pelatessa tai mainatessa rtx2070.

Jos näytönohjaimelta loppuu happi niin dremelillä isompaa reikää

Jos jotain tekisin omaan buildiin vaihtaisin atx-virtalähteen johonkin pienempään malliin niin olisi helpompi saada johdot nätimmin ja näyttis saisi paremmin ilmaa.
 
olisitko ystävällinen ja perustelisit?

Max GPU Clearance
265 - 325mm
Max GPU Thickness
44mm

On totta että 2,7-3 slot ilmajäähyt ei todennäköisesti mahdu. Ehkä modaamalla onnistuisi.

Etutuulettimina 2X140mm joista toinen syöttää puolet ilmasta psu shroudiin joka on reikäjuustoa näytönohjaimen kohdalta.

Lämpötiloissa ei ongelmaa pelatessa tai mainatessa rtx2070.

Jos näytönohjaimelta loppuu happi niin dremelillä isompaa reikää

Jos jotain tekisin omaan buildiin vaihtaisin atx-virtalähteen johonkin pienempään malliin niin olisi helpompi saada johdot nätimmin ja näyttis saisi paremmin ilmaa.
Huono ilmankierto ja tarpeettoman suuri jollei ajele custom-vesillä. Nykyiset kärkipään gpu:t myös puskevat n.400W:a koteloon tuon 2070:n 200W:n sijasta. Nykyään on vaan parempiakin tarjollaa kasapäin.
 
Huono ilmankierto ja tarpeettoman suuri jollei ajele custom-vesillä. Nykyiset kärkipään gpu:t myös puskevat n.400W:a koteloon tuon 2070:n 200W:n sijasta. Nykyään on vaan parempiakin tarjollaa kasapäin.
myös samalla pienimpiä mihin mahtuu isommat ilmajäähyt.
Ilmankierto on ok. Rakenne on aika simppeli, eikä esteitä ilmavirran tiellä.

Mielelläni kuulisin niistä paremmista vaihtoehdoista. Mulla vaihtuu nää kotelot aika usein niin ehkä löytyy joku sopiva

Nuo mainitsemasi 400watin rosmot käytännössä kautta linjan 3:lla tuulettimella. Ja 3slot eli eivät mahtuisi kuitenkaan.
Oikeastaan jo 300watin esim 3070 ti samoin liian paksuja ja pitkiä.
Nyt menee kyllä jo off topiciin.
 
myös samalla pienimpiä mihin mahtuu isommat ilmajäähyt.
Ilmankierto on ok. Rakenne on aika simppeli, eikä esteitä ilmavirran tiellä.

Mielelläni kuulisin niistä paremmista vaihtoehdoista. Mulla vaihtuu nää kotelot aika usein niin ehkä löytyy joku sopiva

Nuo mainitsemasi 400watin rosmot käytännössä kautta linjan 3:lla tuulettimella. Ja 3slot eli eivät mahtuisi kuitenkaan.
Oikeastaan jo 300watin esim 3070 ti samoin liian paksuja ja pitkiä.
Nyt menee kyllä jo off topiciin.
Noitahan on markkinat täynnä nykyään.
Isoja:


Pienempiä:
 
Noitahan on markkinat täynnä nykyään.
Isoja:


Pienempiä:
Hyvä, takaisin aiheeseen.
Tästä joukosta valitsisin, nr200p. Sen verran paljon löytyy buildeja netistä ettei tule vahingossa tilattua kokoonpanoa joka ei mahdu koteloon tai vaatii isoja modauksia
 
Onko Fractalin Define 7 XL mielestänne liioittelua, kun tarkoituksena on saada sisään useita HDD-levyjä, ainakin kaksi SSD:tä (Windowsille ja Linuxille, saatan tosin kallistua NVMe:n puoleen) ja lisäksi vielä optinen BD-asema (ehdottomasti parempi sisäisenä, vaikka ulkoinen olisi toiminnaltaan identtinen). Ulkonäöltään itselle todella miellyttävä ja käytin vanhempaa mallia reilu viisi vuotta.

Omistan kirjoitushetkellä tosin vain kolme HDD-levyä (ei ole taloudellisesti kannattavaa päivittää suurempaan kapasiteettiin), jotka pitäisi vielä avata ("shucking") ja asentaa itse. Saatan tosin pystyä hommaamaan neljäteraisia tai vastaavia käytettynä tuomaan tallennustilaa — ja täyttämään levypaikkoja.
 
Onkohan tuossa 500dx:ssä niin hyvä ilmanvaihto mitä tukkajumalan video väittää? Liquid freezerin 360 aio jo ostettuna valmiiksi ja sitä ei pushpullina tuohon sais mahtumaan eli tulis pushina eteen. Toinen vaihtoehto olisi p400a johon saisi eteen pushpullin ja varmaankin lämmöt olisi paljon paremmat combolla 5900x+3080. 500dx kiinnostaisi kovasti ulkonäöltään mutta kyllä se koppa otetaan joka on viileämpi. P500a:ta en halua koska en käytä kovalevyjä joten otan ennemmin pienemmän kopan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom