Suositellut virtalähteet 2016-

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 782
Tuo tuuletinongelma periytyy Seasonicilta. Joku vika siellä on kokoonpanossa, koska kaikki yksilöt eivät rassaa tuuletinta pois ja päälle. Olen ymmärtänyt, että ongelma olisi enemmänkin noissa Prime-sarjan 135mm tuulettimilla olevissa, eikä Focus-sarjan 120mm, joka on käytännössä Strix.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Mulla ollut reippaan vuoden päivät tuo 850W Strix käytössä ja on ollut kyllä täysin äänetön Corsairin 4000D:n sisuksissa. Olen erittäin tyytyväinen tohon poweriin.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Tuo tuuletinongelma periytyy Seasonicilta. Joku vika siellä on kokoonpanossa, koska kaikki yksilöt eivät rassaa tuuletinta pois ja päälle. Olen ymmärtänyt, että ongelma olisi enemmänkin noissa Prime-sarjan 135mm tuulettimilla olevissa, eikä Focus-sarjan 120mm, joka on käytännössä Strix.
Mitä tarkoitat tuolla periytymisellä Seasonicilta? Seasonic Focus -sarjassa on aivan erilainen tuuletin kuin Asus Strixeissä. Asus käyttää Strixeissä omaa axial tech -designeä ja tuulettimen laakerointikin on eri kuin Seasonicin Focus tai Prime -sarjoissa.

Itsellä oli Strix 650w ja se tuulettimen käynnistys tuotti rasittavan äänen ja tuuletin humppasi, Focus GX-750 tuuletin ei pidä ylimääräistä ääntä käynnistyessä, mutta ilmeisesti nämä erot vaihtelee eri yksilöiden kohdalla.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
217
Luultavasti myös ongelmien esiintyminen nojaa paljon siihen mihin oman tietokoneen watti tarpeet asettuu. Jos pysyy esim työpöydällä selvästi alle tuulettimen käynnistys rajan ja peleissä hyppää selvästi yli niin voisi luulla ettei hirveitä ongelmia olisi. Toki pelkkää spekulaatiota tämä.
Mulla oli Seasonicin Prime-sarjan PSU:n kanssa sellainen ongema, että idlenä 0db toimi hyvin, pelatessa kuorman kanssa lähti tuuletin käyntiin ihan oikeassa kohtaa, mutta tarpeeksi pitkän pelisession jälkeen idle-tilassa alkoi tuo tuuletin päälle/pois veivaus. Yritin tuosta Seasonicin supportin kanssa käydä keskustelua, kun Focus-sarjan pienempi-wattinen toimi oikein ja epäilin, että tuossa olisi ollut taustalla joku lämpötilasensori jossa ei olisi hystereesia toteutettu oikein ja jäisi siksi tuollaiseen looppiin. Ei oikein koskaan selvinnyt, kun RMA:lla vaihdettu virtalähde toimi ihan samoin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Mulla oli Seasonicin Prime-sarjan PSU:n kanssa sellainen ongema, että idlenä 0db toimi hyvin, pelatessa kuorman kanssa lähti tuuletin käyntiin ihan oikeassa kohtaa, mutta tarpeeksi pitkän pelisession jälkeen idle-tilassa alkoi tuo tuuletin päälle/pois veivaus. Yritin tuosta Seasonicin supportin kanssa käydä keskustelua, kun Focus-sarjan pienempi-wattinen toimi oikein ja epäilin, että tuossa olisi ollut taustalla joku lämpötilasensori jossa ei olisi hystereesia toteutettu oikein ja jäisi siksi tuollaiseen looppiin. Ei oikein koskaan selvinnyt, kun RMA:lla vaihdettu virtalähde toimi ihan samoin.
Kummin päin oli koneessa? Aukko ylöspäin tilaan mistä lämpö nousee pois kuten ohjeissa sanottu?
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
217
Kummin päin oli koneessa? Aukko ylöspäin tilaan mistä lämpö nousee pois kuten ohjeissa sanottu?
Muistaakseni ei ollut vaikutusta kummin päin oli. Ei siitä varmaan oikein missään vaihessa olisi edes ehtinyt poistua passiivisesti lämpöä, kun tuuletin meni jatkuvasti päälle ja pois.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 782
Mitä tarkoitat tuolla periytymisellä Seasonicilta? Seasonic Focus -sarjassa on aivan erilainen tuuletin kuin Asus Strixeissä. Asus käyttää Strixeissä omaa axial tech -designeä ja tuulettimen laakerointikin on eri kuin Seasonicin Focus tai Prime -sarjoissa.

Itsellä oli Strix 650w ja se tuulettimen käynnistys tuotti rasittavan äänen ja tuuletin humppasi, Focus GX-750 tuuletin ei pidä ylimääräistä ääntä käynnistyessä, mutta ilmeisesti nämä erot vaihtelee eri yksilöiden kohdalla.
Ongelmaa on tuuletinohjauksessa. Joko käynnistelee itseään sekunnin välein ja nakuttaa, käynnistelee ja sammuu muutaman sekunnin välein tai sitten yrittää käynnistää ja ei jaksa.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tarvitsisin hyvän hyötysuhteen powerin uudelle serverille (i3-12100, H670, 1x NVMe, 5x SATA HDD yms.), löytyykö kohtuullisia ehdotuksia?

Tehoa ei siis tarvi olla paljoakaan, mutta hyötysuhde noin 30W kuormalla tulisi olla kunnossa (todennäköisesti serveri hörppää tuon verran idlenä). Lisäksi olisi hyvä löytyä vähintään 6x SATA virtaliitintä.

Katsoin jo PSU-listauksesta että Fractal Design Ion+ 560P olisi platinum-luokituksella, mutta arvosteluissa 20W teholla hyötysuhde olikin vain 53% eli tarkkana saa olla.
Kaikissa hyötysuhde on roskaa alle 100W kulutuksella.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Onhan se 20 W hukka kuitenkin 175 kWh vuodessa ja jos sähkön hinta on nyt esim. 17 snt/kWh siirtoineen ja veroineen niin onhan se noin 30e vuodessa hukkaan.

Jos hyötysuhde olisikin tuolla 20 W teholla jopa 80 % eli hukkaan menisi 5 W, niin hukkaan menisi vain 44 kWh eli noin 7.5e.

Vuodessa säästöä 22.5e, viidessä vuodessa 112.5e.

Ja ei, tuo ei taloutta kaada, sen nyt varmaan näkee jo allekirjoituksestakin. Mutta kai sitä nyt suoraan kannattaa ostaa tarpeeksi hyvä PSU (mutta rahaa tuhlaamatta), kun on siihen mahdollisuus?
Sulla kone päällä 24h joka päivä, vai keksitkö vain skenaariotasolla ensimmäisen maailman ongelmaa?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Kaikissa hyötysuhde on roskaa alle 100W kulutuksella.
Kiitos tiedosta! Jos et ole huomannut, niin 2020 puolivälissä julkaistu ATX 2.53 -spesifikaatio määrittelee, että virtalähteissä pitäisi olla vähintään alla olevan mukainen alhaisen kulutuksen hyötysuhde:
1642488943560.png


Tämä ei tietysti päde vanhempiin malleihin, jotka on julkaistu ennen tuota spesifikaatiota. Valitsemassani virtalähteessä hyötysuhde asettuu yli 80% omalla käytölllä, eli se on ihan mukiinmenevä. Tässä vielä lainaus viestistäni, jos et sitä lukenut: "13W kulutuksella hyötysuhde on 75% ja 65W kulutuksella 87%, eli tuosta voinee haarukoida että omalla käyttöasteella se hyötysuhde on noin 80%."

Sulla kone päällä 24h joka päivä, vai keksitkö vain skenaariotasolla ensimmäisen maailman ongelmaa?
Yleensä serverit ovat päällä 24/7, muuten niiden palveluita olisi hieman hankala käyttää. Eli ei, en ole keksinyt ensimmäisen maailman ongelmaa skenaariotasolla.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Kiitos tiedosta! Jos et ole huomannut, niin 2020 puolivälissä julkaistu ATX 2.53 -spesifikaatio määrittelee, että virtalähteissä pitäisi olla vähintään alla olevan mukainen alhaisen kulutuksen hyötysuhde:


Tämä ei tietysti päde vanhempiin malleihin, jotka on julkaistu ennen tuota spesifikaatiota. Valitsemassani virtalähteessä hyötysuhde asettuu yli 80% omalla käytölllä, eli se on ihan mukiinmenevä. Tässä vielä lainaus viestistäni, jos et sitä lukenut: "13W kulutuksella hyötysuhde on 75% ja 65W kulutuksella 87%, eli tuosta voinee haarukoida että omalla käyttöasteella se hyötysuhde on noin 80%."


Yleensä serverit ovat päällä 24/7, muuten niiden palveluita olisi hieman hankala käyttää. Eli ei, en ole keksinyt ensimmäisen maailman ongelmaa skenaariotasolla.
"Serveri" jossa joku markettivirtalähde. Ok. Eli kulutus olikin isompi kuin 20W jolloin ongelma poistui. Eikös tämmöseks serveriks sovi joku läppäri sitten jo?

Tarkotin aiemmalla roskaa-ilmaisulla että valtaosa tuijottaa vaikka 92% lukua ja yllättyy kun onkin aivan muuta. :)
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
"Serveri" jossa joku markettivirtalähde. Ok. Eli kulutus olikin isompi kuin 20W jolloin ongelma poistui. Eikös tämmöseks serveriks sovi joku läppäri sitten jo?
Niin, omaan käyttöön oleva 24/7 palvelin. Ei se ongelma mihinkään ole poistunut, totta kai kannattaa valita virtalähde jossa on mahdollisimman hyvä hyötysuhde, sillä se tulee säästämään aika monta euroa vuosien varrella.
Eikös tämmöseks serveriks sovi joku läppäri sitten jo?
Läppäriin ei saa kiinni useita kovalevyjä ja ominaisuuksiltaan sopiva läppäri maksaa paljon enemmän kuin itse kasattu kokoonpano. Eli en näe mitään syytä, miksi valitsisin läppärin.
Tarkotin aiemmalla roskaa-ilmaisulla että valtaosa tuijottaa vaikka 92% lukua ja yllättyy kun onkin aivan muuta. :)
Selvästi aamulla taidettin nousta väärällä jalalla kun ehdit tätäkin viestiä jo muokata paremmaksi, mutta hyvä että tarkensit ilmaisua :tup:. Itsekin tuijotin alun perin tuota Fractalin platinum-luokitusta ja yllätyin alhaisen kuorman hyötysuhteesta, siksi täällä kysyinkin asiasta.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Niin, omaan käyttöön oleva 24/7 palvelin. Ei se ongelma mihinkään ole poistunut, totta kai kannattaa valita virtalähde jossa on mahdollisimman hyvä hyötysuhde, sillä se tulee säästämään aika monta euroa vuosien varrella.

Läppäriin ei saa kiinni useita kovalevyjä ja ominaisuuksiltaan sopiva läppäri maksaa paljon enemmän kuin itse kasattu kokoonpano. Eli en näe mitään syytä, miksi valitsisin läppärin.

Selvästi aamulla taidettin nousta väärällä jalalla kun ehdit tätäkin viestiä jo muokata paremmaksi, mutta hyvä että tarkensit ilmaisua :tup:. Itsekin tuijotin alun perin tuota Fractalin platinum-luokitusta ja yllätyin alhaisen kuorman hyötysuhteesta, siksi täällä kysyinkin asiasta.
En ole yhdessäkään somessa, niin en osaa tulvia hymiöitä viestin täydeltä sun muita risuaitapuhumisia. Teksti mukavampaa luettavaa, sekä voi lukea "neutraalilla äänensävyllä".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 191
No.. se oli ainakin minulle täysin selvää, että tuollaisissa virtalähteissä se hyötysuhde on huono alhaisilla kuormilla. Joku 350W bronze voi olla parempi (taas alhaisilla kuormilla).

Tuossa minun virtalähteeni tiedot alhaisilla kuormilla:
1642491088196.png


Menee se alle @Tony Ma linkittämän standardin ja niin se vaan on. Elämä silti jatkuu.

 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
No.. se oli ainakin minulle täysin selvää, että tuollaisissa virtalähteissä se hyötysuhde on huono alhaisilla kuormilla. Joku 350W bronze voi olla parempi (taas alhaisilla kuormilla).

Tuossa minun virtalähteeni tiedot alhaisilla kuormilla:


Menee se alle @Tony Ma linkittämän standardin ja niin se vaan on. Elämä silti jatkuu.

20wattiin saa yrittää melkoisesti, kun ynnää kaikki koneen osat vaikka kuinka tyhjäkäynnillä olisi...? Varmaan väkisinkin ollaan siellä 50W tienoolla?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
20wattiin saa yrittää melkoisesti, kun ynnää kaikki koneen osat vaikka kuinka tyhjäkäynnillä olisi...? Varmaan väkisinkin ollaan siellä 50W tienoolla?
Ilmeisesti koneessa on kiinni:
- useampi SSD-levy
- Prosessori (missä ehkä näytönohjain sisäänrakennettuna)
- Emolevy
- Virtalähde
- Kotelo
- Muistit

Laitteet kuten:
- Näppäimistö
- Näyttö
- Hiiri
- Näytönohjain

Ja muut sellaiset eivät ole mitenkään pakollisia jossain linux serveri purkissa.

Tai esim. Rasberry Pi mitä käytetään musiikin / elokuvien/sarjojen toistoon, ei kait nuo hirmuisesti virtaa vie?

Edit: How much power does the Pi4B use? Power Measurements "
  • The Pi4B uses 575 mA (2.85 Watts) at idle, both in LXDE and in the command line. This is 175 mA more than the Pi3B+
  • Loading LXDE is pretty fast and it peaked at 885 mA. This compares with 690 mA for the 3B+, but is faster on the 4B.
  • Watching 1080p video took 600 mA which was only 25 mA above idle. This is an interesting result because the ‘jump’ is less than previous generations of Pi, which required 60-100 mA greater than idle current. It could be something to do with the more compact silicon or the VC6. It could be an error, but I measured it several times and it was consistent, so I’m inclined to trust it.
  • Shooting video also exhibited a similar pattern, so I think this is something to do with the new silicon. The Pi4B used 640 mA (65 mA more than idle) to display 1080p video. The Pi3B+ only uses 520 mA to display 1080p video, but that’s 120 mA more than at idle. So, again, the difference is less on the Pi4B but it’s not a free lunch because the baseline level is 175 mA higher to begin with.
"
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Ilmeisesti koneessa on kiinni:
- useampi SSD-levy
- Prosessori (missä ehkä näytönohjain sisäänrakennettuna)
- Emolevy
- Virtalähde
- Kotelo
- Muistit

Laitteet kuten:
- Näppäimistö
- Näyttö
- Hiiri
- Näytönohjain

Ja muut sellaiset eivät ole mitenkään pakollisia jossain linux serveri purkissa.

Tai esim. Rasberry Pi mitä käytetään musiikin / elokuvien/sarjojen toistoon, ei kait nuo hirmuisesti virtaa vie?
raspi on nelilaskin :kahvi:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
No.. se oli ainakin minulle täysin selvää, että tuollaisissa virtalähteissä se hyötysuhde on huono alhaisilla kuormilla. Joku 350W bronze voi olla parempi (taas alhaisilla kuormilla).
Itsellä on juurikin tuo RM650X 2021-malli tilattuna ja siellä se 20W hyötysuhde on yli 80%. Eli kyllä ne uudet mallit vaan ovat hyvällä hyötysuhteella.

20wattiin saa yrittää melkoisesti, kun ynnää kaikki koneen osat vaikka kuinka tyhjäkäynnillä olisi...? Varmaan väkisinkin ollaan siellä 50W tienoolla?
Esim. tuosta voi lukea mitä edellisen generaation i3 on käyttänyt:

Itse olen arvioinut että oma kokoonpano vie 30-40W idlessä, mutta eiköhän sitä saa optimoitua halutessaan sinne 20W tietoille. Ja tosiaan kaikki oheislaitteet puuttuvat kuten Taneli yllä sanoi.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Sattui sopivasti, laitoin juuri Multitronicille postia ja tulin tänne kaivelemaan muiden mietteitä. Itsellä on Asus ROG Strix 750W. Luulin pitkään, että se ujellus tulee näytönohjaimesta rasituksessa, mutta googlailin eilen tuota virtalähdettä ja löytyi pari videota. Olen pitänyt tuota poweria 0dB tilassa ja foorumeilla väki sanoikin, että tuo ääni ilmenee vain 0dB asetuksella rasituksessa. Tällainen ääni kyseessä
Tyyppivika tuossa vehkeessä. Tässähän tosiaan on siis kyseessä Seasonicin Focus josta asus on "parannellut" jäähdytyspuolta. Palautin yhden, sain uuden tilalle, sama vika, purin kaupan. Työkaverilla vastaava tilanne.
 
Liittynyt
12.12.2019
Viestejä
108
Tyyppivika tuossa vehkeessä. Tässähän tosiaan on siis kyseessä Seasonicin Focus josta asus on "parannellut" jäähdytyspuolta. Palautin yhden, sain uuden tilalle, sama vika, purin kaupan. Työkaverilla vastaava tilanne.
Lohduttavaa sentään kuulla, että ei tule bumerangina reklamaatiot takaisin. Sekin kävi psu:n palautettuani mielessä, että eivät saa vikaa toistettua, ainakaan samassa mittakaavassa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 120
Itsellä on juurikin tuo RM650X 2021-malli tilattuna ja siellä se 20W hyötysuhde on yli 80%. Eli kyllä ne uudet mallit vaan ovat hyvällä hyötysuhteella.


Esim. tuosta voi lukea mitä edellisen generaation i3 on käyttänyt:

Itse olen arvioinut että oma kokoonpano vie 30-40W idlessä, mutta eiköhän sitä saa optimoitua halutessaan sinne 20W tietoille. Ja tosiaan kaikki oheislaitteet puuttuvat kuten Taneli yllä sanoi.
Erittäin hyvältä vaikuttaa tuollainen hyötysuhde. Itse ostin 10/2020 hiljaisuuden, 10v-takuun ja hinnan perusteella Phanteks AMP 550W, jossa vain 71,6 %@20 W ja 81,2 %@40 W.


@Tony Ma Ohessa meikäläisen MSI B550M Mortar Wi-Fi, 5900X, GTX 1050 Ti 4 Gt, 1 Tt NVMe, 64 Gt RAM, 2 * 120 mm + 3 * 140 mm. Hörppii seinästä 32 W AC muuten aivan vakiona paitsi XMP3200. Jos käyttää hyötysuhteena 74 %, niin tuo olisi 24 W DC. Tosin kai se tuokin kone näin Alderin aikaan lasketaan nelilaskimeksi Raspin seuraan...

Uskon @Eldmor pääsevän 20 wattiin (DC), jos ja kun levyt osaavat idlata. Hänellä ei nimittäin ole erillisnäyttistä ja uskon CPU + emon olevan hänellä pihimpiä kuin minulla.
 

Liitteet

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Multa löytyy nykyisin Corsairin AX860 jolla alkaa olemaan ikää ja siksi pitäisikin kartoittaa vaihtoehtoja. Mitä laadukkaita vaihtoehtoja näinä päivinä kannattaa katsoa? Täys modulaarinen, +800W ja oikeasti laadukas pitää olla. Hinta saa olla siellä 200€ tuntumassa ja jos vielä saisi laadukkaat sleevatut kaapelit, niin vielä parempi. Ajatuksia vaihtoehdoista?
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 604
Multa löytyy nykyisin Corsairin AX860 jolla alkaa olemaan ikää ja siksi pitäisikin kartoittaa vaihtoehtoja. Mitä laadukkaita vaihtoehtoja näinä päivinä kannattaa katsoa? Täys modulaarinen, +800W ja oikeasti laadukas pitää olla. Hinta saa olla siellä 200€ tuntumassa ja jos vielä saisi laadukkaat sleevatut kaapelit, niin vielä parempi. Ajatuksia vaihtoehdoista?
Tuosta aika varma tapaus. Isot pojat on tainnu tääläkin sanoa että tuolla ei paljon pieleen mene.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Multa löytyy nykyisin Corsairin AX860 jolla alkaa olemaan ikää ja siksi pitäisikin kartoittaa vaihtoehtoja. Mitä laadukkaita vaihtoehtoja näinä päivinä kannattaa katsoa? Täys modulaarinen, +800W ja oikeasti laadukas pitää olla. Hinta saa olla siellä 200€ tuntumassa ja jos vielä saisi laadukkaat sleevatut kaapelit, niin vielä parempi. Ajatuksia vaihtoehdoista?
Itse ehkä odottelisin pcie5-speksit täyttävän mallin ulos, jos ei kerran kiire ole.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 604
Näissä oli jotain ongelmia taannoin? Oliko kuitenkin vanhempaa tekoa?
Mun mielestä se oli se vanhempi malli missä oli jotain häikkää ollu. Tosin kaikissahan virtalähteissä on maanantai kappaleitakin seassa, niin huonolla pullalla saattaa sellainekin tulla. RM sarjan murkulat on kaveri piirissä ollu ainakin soivia pelejä, yhtä RM1000 lukuunottamatta, siinä oli tuulettimessa jotain häikkää.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Mun mielestä se oli se vanhempi malli missä oli jotain häikkää ollu. Tosin kaikissahan virtalähteissä on maanantai kappaleitakin seassa, niin huonolla pullalla saattaa sellainekin tulla. RM sarjan murkulat on kaveri piirissä ollu ainakin soivia pelejä, yhtä RM1000 lukuunottamatta, siinä oli tuulettimessa jotain häikkää.
Tais kaverilla olla kans tuuletin vikainen RM1000, mutta sitä vanhempaa tekoa. Pitää vielä miettiä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 076
Ensimmäisissä RM-sarjan vekottimissa käytettiin Capxonin konkkia, sen takia huono maine. RMx:llä taas ei ole tuon kanssa enää mitään tekemistä vaan erityisesti 2018 mallit on niitä harvoja joita voi suositella täysin varauksetta myös äänitason puolesta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 820
Huomenna tilaan virtalähteen. Onko mielipiteitä että tuo Corsair vai:

 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Huomenna tilaan virtalähteen. Onko mielipiteitä että tuo Corsair vai:
Aika moni netistä löytyvistä arvosteluista on vanhemmasta mallista (erona mm. kultainen lätkä tuulettimessa). Tuo uudempi malli on tummalla tuuletinlätkällä, tullut OneSeasonic -muutoksen myötä joskus 2019.

Tuosta voit taas lukea RM750x (2021) arvostelun. Itse ottaisin Corsairin, mutta mielipiteeni voi olla hieman vinoutunut kun olen sen jo tilannut (toki RM650x-mallina) :comp:
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
En menisi Seasoniccia ostamaan muutamasta syystä:

Ongelmai tiettyjen Prime ja Focus mallien kanssa
Huono kommunikaatio ihmisten kanssa, joten ei tiedetä onko ongelmat korjattu vai ei.
huono hintasuhde yleensö
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
907
Corsairiin päädyn tässä. :)
Niistäkin osa on seasoniceja tai muuten äänekkäitä, itsellä corsair AX1000w yllättäen äänekkäin komponentti koneessa. Ikää noin 1 vuosi.

Voi tietysti olla että virtalähde on itselle alimitoitettu kun näyttis hörppää 600+ wattia pelatessa ja siihen päälle prosessori n.200w ainakin jos hwinfo64 uskominen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 820
Niistäkin osa on seasoniceja tai muuten äänekkäitä, itsellä corsair AX1000w yllättäen äänekkäin komponentti koneessa. Ikää noin 1 vuosi.

Voi tietysti olla että virtalähde on itselle alimitoitettu kun näyttis hörppää 600+ wattia pelatessa ja siihen päälle prosessori n.200w ainakin jos hwinfo64 uskominen.
Joo, kaikkea voi toki käydä. Tilasin Corsairin kuitenkin. Hyvää arvostelua saanut. Minun kuormitus ei ole noin suurta 5600x prossulla 1080gtx:llä.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Niistäkin osa on seasoniceja
vain vanhat, niitä ei oo tehty moneen moneen vuoteen enää.

Vx 450w
CX 400w
TX 550w, 650w, 750w v1/v2
HX 420w,450w,520w,620w
AX 650w,750w, 760w

nämä ovat siis kaikki vähintään tai lähelle 10 vuotta vanhoja. Niitä ei enään myydä uutena, ja enkä tiedä kuka noita enään ostaisikaan

Ja onhan toi AX1000w vaan Seasonic Prime, jota corsair myy omalla tuulettimella ja kotelolla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 191
Niin pieni kysymys, etten kehtaa uutta ketjua tehdä. Oikeasti löysin kaapista 650W FX-Seasonicin, jossa on yksi kutakin kaapelia. Voi olla niitä, jotka ei kestä piikkejä näytönohjaimelta.
Silti, en saa tuosta täyttä hyötyä, jos en hanki ainakin yhtä PCI-express-kaapelia lisää. Mistä niitä saisi kohtuuhintaan ja luotettavasti? Jos olisi alle 200€ näytönohjaimia, tilaisin heti Kiinasta ja se olisi ihan ok. Mutta nykytilanteen takia ei ole, enkä laita kallista, olemattomalla saatavuudella olevaa näytönohjainta kiinalaisen kaapelin perään.

Eli joku peruslaadukas PCI-express kaapeli Seasonic FX-Goldin perään. Todennäköisesti 2018-2019 hankittu. Hintaluokka 10€.
 

ets

Liittynyt
08.12.2021
Viestejä
8
Jos ei lähde erityisesti kitsastelemaan, millainen PSU olisi mahdollisimman hiljainen, mieluusti 0db ja joka mahdollisimman epätodennäköisesti aiheuttaisi GPUlle coilwhineä?
Alkoi nykyinen XFX 650w XTR nakuttamaan jotain outoa kun hommasin tehokkaamman näyttiksen(jossa esiintyy whineä ja tiedän että enemmän GPUn ongelma, mutta jos nyt ei huonolla PSUlla ainakaan huonontaisi tilannetta).

setup: Ryzen 5 5600X + RTX 3070
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Jos ei lähde erityisesti kitsastelemaan, millainen PSU olisi mahdollisimman hiljainen, mieluusti 0db ja joka mahdollisimman epätodennäköisesti aiheuttaisi GPUlle coilwhineä?
Alkoi nykyinen XFX 650w XTR nakuttamaan jotain outoa kun hommasin tehokkaamman näyttiksen(jossa esiintyy whineä ja tiedän että enemmän GPUn ongelma, mutta jos nyt ei huonolla PSUlla ainakaan huonontaisi tilannetta).

setup: Ryzen 5 5600X + RTX 3070
riippuu vähän budjetista.

alle sataseen saa CM MWE650 V2, Supreme FM2, CX650F. Kaikki näistä hyviä, mutta tuo CX650F on noista paras. (FM2 on ihan hyvä, MWE V2 oli ininää jossain vaiheessa raportoitu aika paljon.)

about satasella saa: BQ Straight Power 11, RM650X, Phanteks AMP, joista RM650X paras. (Phanteks AMP on myös aika hyvä, ja Straight power 11 on ihan hyvä, mutta RMx vie voiton)

Jos haluu oikeesti maksaa hyvästä 650-750ww virtalähteestä niin Corsairin HX750w on kyllä ykkönen tässä watti luokassa.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
89
RM750x on ehkä hieman yliampuva 3070+5600X -setille, mutta toimii 300W rasitukseen asti 0db -tilassa, mikä oli tässä ilmeisesti myös toivottavaa. Eli käytännössä suurimpia näyttisrasituksia lukuunottamatta aina pysyy tuuletin hiljaa, kun 3070 ottaa parhaimmillaan jotain 220-250W ja 5600X sen 76W, ellei ole lähtenyt jumppaamaan vakiorajoja. Jimmsissä tarjouksessa tällä hetkellä 90€. Eipä tuolla voi juuri vikaan mennä. Toki 650W riittää myös, mutta siinä tuuletin hyrähtää päälle jo vähän pienemmällä rasituksella.
 

ets

Liittynyt
08.12.2021
Viestejä
8
Kiitos suosituksista! Kaipa kokeilen tuota RM750x:ää nyt juurikin että saa mahd. pitkän passiivijäähymoodin.
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Ihmettelen tuota 0dB himoa powereissa, kun kuitenkin jäähyissä pyörii tuulettimet.
Mikäli powerin tuuletin pyörii minimi kierroksilla ja jos se on kunnossa ja suunnitelijan järkevästi valitsema niin tuskin pitää mitään havaittavaa ääntä.
Tämä pienikin ilmavirta huolehtii siitä että jäähdytys toimii, jolloin powerin elinikäennuste on mielestäni huomattavasti pitempi.
Tietenkin jos kone on täysin passiivijäähdytetty niin sitten kyllä ymmärrän tuon.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 782
Ihmettelen tuota 0dB himoa powereissa, kun kuitenkin jäähyissä pyörii tuulettimet.
Mikäli powerin tuuletin pyörii minimi kierroksilla ja jos se on kunnossa ja suunnitelijan järkevästi valitsema niin tuskin pitää mitään havaittavaa ääntä.
Tämä pienikin ilmavirta huolehtii siitä että jäähdytys toimii, jolloin powerin elinikäennuste on mielestäni huomattavasti pitempi.
Tietenkin jos kone on täysin passiivijäähdytetty niin sitten kyllä ymmärrän tuon.
Näyttiksessä ei välttämättä pyöri ja muuten tuulettimien kierrokset saa itse päättää ja ohjelmoida. Virtalähteeseen ei voi itse puuttua. Omassa koneessa minimikierroksilla pyörivä virtalähteen tuuletin on kovaäänisin vaikka ei toki subjektiivisesti kovaääninen. Jokatapauksessa se on hallitseva äänilähde.
Heikoimpana lenkkinä virtalähteessä näkisin tuulettimen laakeroinnin. Jos tuuletin ei pyöri, niin ei kulu laakeritkaan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Näyttiksessä ei välttämättä pyöri ja muuten tuulettimien kierrokset saa itse päättää ja ohjelmoida. Virtalähteeseen ei voi itse puuttua. Omassa koneessa minimikierroksilla pyörivä virtalähteen tuuletin on kovaäänisin vaikka ei toki subjektiivisesti kovaääninen. Jokatapauksessa se on hallitseva äänilähde.
Heikoimpana lenkkinä virtalähteessä näkisin tuulettimen laakeroinnin. Jos tuuletin ei pyöri, niin ei kulu laakeritkaan.
Nyt kun asiaa miettii niin näytönohjainta ei välttämättä tarvitse (jos on esim. prosessoriin integroitu) tai se voi olla passiivi jäähdytteinen. Myöskään prosessorille ei tarvita välttämättä tuuletinta jos hieman tehottomampi malli kyseessä. Välttämättä myöskään kotelossa EI tarvitse olla erikseen tuulettimia ja käsittääkseni myös virtalähteitä (on ainakin ennen) myydään mitkä eivät tarvitse aktiivista jäähdytystä.

Käsittääkseni osa minitietokoneista myydään moisilla spekseillä jos ei muuten tahdo löytyä...
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 508
vain vanhat, niitä ei oo tehty moneen moneen vuoteen enää.

Vx 450w
CX 400w
TX 550w, 650w, 750w v1/v2
HX 420w,450w,520w,620w
AX 650w,750w, 760w

nämä ovat siis kaikki vähintään tai lähelle 10 vuotta vanhoja. Niitä ei enään myydä uutena, ja enkä tiedä kuka noita enään ostaisikaan

Ja onhan toi AX1000w vaan Seasonic Prime, jota corsair myy omalla tuulettimella ja kotelolla
Corsairin alkuperäinen TX-750w oli CWT:n valmistama. Vieläkin toimii, alkaa 15v lähestyä.
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Näyttiksessä ei välttämättä pyöri ja muuten tuulettimien kierrokset saa itse päättää ja ohjelmoida. Virtalähteeseen ei voi itse puuttua. Omassa koneessa minimikierroksilla pyörivä virtalähteen tuuletin on kovaäänisin vaikka ei toki subjektiivisesti kovaääninen. Jokatapauksessa se on hallitseva äänilähde.
Heikoimpana lenkkinä virtalähteessä näkisin tuulettimen laakeroinnin. Jos tuuletin ei pyöri, niin ei kulu laakeritkaan.
Tuuletin on melko helppo vaihtaa jos on vakio 120mm eikä maksa paljon, näkisin että muut komponentit kärsii herkästi kuumuudesta jos tuuletin pidetään nollilla.
Tosin jokainen taaplaa tyylillään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
346
Laadukkaissa virtalähteissä komponentit kestävät 85C-105C-asteen lämpötilan, hyvin tuulettuvan kotelon ilmakierto, niin sieltä virtalähteestä tulee vain viileätä ilmaa ulos vaikkei virtalähteen tuuletin pyörisi laisinkaan idlessä/rasituksessa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 782
Tuuletin on melko helppo vaihtaa jos on vakio 120mm eikä maksa paljon, näkisin että muut komponentit kärsii herkästi kuumuudesta jos tuuletin pidetään nollilla.
Tosin jokainen taaplaa tyylillään.
Tuulettimen vaihtamalla menee takuu ja joutuu jokatapauksessa kolvaamaan liittimen vanhasta. Takuuseen kun lähettää, niin saa olla pari viikkoa ilman virtalähdettä.
Merkittävää kuumuutta virtalähteessä ei ole kun tuuletin ei pyöri. Työpöytäkäytössä 10-15W. Tuuletin lähtee pyörimään sitten kun sille on tarvetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 607
Viestejä
4 217 219
Jäsenet
71 081
Uusin jäsen
ouzo

Hinta.fi

Ylös Bottom