Suomen Yhteisverkko Oy:n radioverkon modernisointi Nokian tekniikalla käyttäjäkokemukset/palaute

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJ74
  • Aloitettu Aloitettu
Ajelin ympäri etelä- ja pohjois-savoa ja tein samalla mittauksia verkon toiminnasta.
Parin päivän saldo tässä.
Pieksämäeltä löytyi pari mastoa joissa hyvät signaaliarvot, eri taajuuksia tarjolla mutta data ei liikkunut sen vertaa että olisi voinut nopeuksia mitata. Seuraavana päivänä toimivat, toinen kuitenkin hyvin huonoin kierroksiin.
Sitä seuraavana päivänä (päivä 3, Pieksämäki) taas masto tuli vastaan jossa ei data liikkunut ollenkaan.
Samanlaisiin mittaustuloksiin pääsin Kuopion eteläpuolella kuin yleensä Pieksämäellä, en käynyt ihan keskustassa.
80 Mbps 4G maksimit molemmilla paikkakunnilla. Yleinen taso 30-40 Mbps DL, sain kyllä alle 10 Mbps tuloksiakin.
Kaksi puhelinta käytössä, toisessa Telia, toisessa DNA.
Matkan varrella hyvin usein puhelin putosi 2G puolelle, onnea paikkakunnan asukkaille.
Piristävin kokemus oli matkalla Suonenjoki, ei SYV:ä, ei ongelmia. 4G antoi liki 300 Mbps nopeuksia, 5G puolella 400 Mbps rajoitin hakkasi vastaan.
Yhteenvetona voisi sanoa, ei koskaan enään SYV (Nokia) verkkoa mihinkään, voisiko sen lailla kieltää?
Satuitko ottamaan ylös missä mastoissa/sektoreissa/soluissa ei data liikkunut ollenkaan?
 
@talvensa , @Jukema , minkä verran siellä Pieksämäellä "kahvipöytäkeskusteluissa" ja somessa näistä verkko-ongelmista puhutaan?
Kahvipöydässä vanhukset tyytyvät tilanteeseen koska paremmasta ei ole tietoa. Veikkaus ja iltapäivälehtien sivut toimii, se riittää.
Puheluiden katkeilu häiritsee, ne ottaa Elisan joilla edes pieni aavistus että toimisi (puskaradio).
Yleisesti linja on se mitä helvettiä on tapahtunut kun mikään ei toimi, ihmisillä ei hajuakaan jostain yhteisverkosta.
 
Kahvipöydässä vanhukset tyytyvät tilanteeseen koska paremmasta ei ole tietoa. Veikkaus ja iltapäivälehtien sivut toimii, se riittää.
Puheluiden katkeilu häiritsee, ne ottaa Elisan joilla edes pieni aavistus että toimisi (puskaradio).
Yleisesti linja on se mitä helvettiä on tapahtunut kun mikään ei toimi, ihmisillä ei hajuakaan jostain yhteisverkosta.
Komppaan tätä
 
Mielipidetiedustelutyyppinen kysymys:

Oletteko samaa mieltä kanssani siitä, että teleoperaattorin(palveluntarjoajan)on tiedettävä ja tunnettava verkkonsa tila/kunto 24/7/365, ilman että asiakkaiden tarvii välttämättä osallistua vian selvitykseen?

Jos olette samaa mieltä, voitte painaa "Tykkää"-nappia.
 
Satuitko ottamaan ylös missä mastoissa/sektoreissa/soluissa ei data liikkunut ollenkaan?
40118, 40146, 40112, kolmen päivän otanta. Sektoreita en huomioinut koska jos olen liki mastoa sieltä hiukkasen heruu väärällekkin puolelle antenneista vaikka yksi suunta olisi pimeänä. Seuraavana päivänä/ sitä seuraavana kaikki taas toimi, joskin 40146 masto antoi huikeat 8/2 lukemat.
 
Nyt kyllä menee taas hermot kun pätkii jatkuvasti, ei tule työn teosta mitään. Kokoajan katkeaa, IP arvotaan uusiksi ja joutuu ottamaan etäyhteydet uudestaan ja uudestaan.
 
Nyt kyllä menee taas hermot kun pätkii jatkuvasti, ei tule työn teosta mitään. Kokoajan katkeaa, IP arvotaan uusiksi ja joutuu ottamaan etäyhteydet uudestaan ja uudestaan.
Vaikka täällä Pieksämäellä omat ongelmat onkin niin pääosin rouva on kotoa käsin pystynyt työnsä hoitamaan. Pientä ongelmaa on ollut mutta johtunee osin myös työnantajan järjestelmistä.
Paskat yhteydet mutta johonkin tolppaan yleensä pelittää.
Ikävää jos duunit jää hoitamatta. Yleensä yrityksillä ei ole kuin yksi operaattori käytössä ja se on iso ongelma.
 
Kommentoin vaan tuohon, että jos halutaan tehdä toimivat matkapuhelut eli tällä hain sitä, voidaan tehdä jotain asialle, kuten @Jukema edellisellä sivulla kirjoitteli ratkaisustaan.
Ei mitään kunhan kysyin, jonkinmoinen päivitysongelma näköjään kapulaan, uudemmat viestit näkyi, osa vanhemmista vasta myöhemmin. En ole törmännyt moiseen aikaisemmin.
Mitä toimiviin puheluihin tulee niin vastaisin kyllä ja ei. VoWifi ei vieläkään kuulu kaikkiin liittymiin ja toimii puhelimesta riippuen miten sattuu. Sama kait se on sitten Whatsupilla tai Skypellä koittaa tuuriaan. VoLTE taas ei auta jos puhelin välillä putoaa 2G:n puolelle. Kyllä maalla on mukavaa.
 
Mielipidetiedustelutyyppinen kysymys:

Oletteko samaa mieltä kanssani siitä, että teleoperaattorin(palveluntarjoajan)on tiedettävä ja tunnettava verkkonsa tila/kunto 24/7/365, ilman että asiakkaiden tarvii välttämättä osallistua vian selvitykseen?

Jos olette samaa mieltä, voitte painaa "Tykkää"-nappia.

Riippuen hiukan mitä tuolla verkon tilalla/kunnolla tarkoitetaan. Omien laitteiden toiminta tottakai pitää olla jatkuvasti tiedossa, mutta en edellytä että operaattori tietää tarkalleen miten missäkin osoitteessa kuuluu, käytännössä täysin mahdotonta.
Se mitä odottaisin operaattoreilta niin aktiivisempia toimia kun valitetaan että jossain ei kuulu. Ukko tai akka autoon, naviin osoite ja paikanpäälle mittaamaan. Riippuen millaisella vasteella tuon toteuttaa niin ei välttämättä tartte ees kovin montaa ukkoa/akkaa palkata tuohon tehtävään. Ikinä ei ole moista aspaan soitellessa ehdotettu taikka sanottu että käydään mittaamassa.
 
Riippuen hiukan mitä tuolla verkon tilalla/kunnolla tarkoitetaan. Omien laitteiden toiminta tottakai pitää olla jatkuvasti tiedossa, mutta en edellytä että operaattori tietää tarkalleen miten missäkin osoitteessa kuuluu, käytännössä täysin mahdotonta.
Se mitä odottaisin operaattoreilta niin aktiivisempia toimia kun valitetaan että jossain ei kuulu. Ukko tai akka autoon, naviin osoite ja paikanpäälle mittaamaan. Riippuen millaisella vasteella tuon toteuttaa niin ei välttämättä tartte ees kovin montaa ukkoa/akkaa palkata tuohon tehtävään. Ikinä ei ole moista aspaan soitellessa ehdotettu taikka sanottu että käydään mittaamassa.
Joo, kuuluvuutta ei voida taata yksittäisessä käyttöpaikassa/pisteessa. Tämän hyväksyn ja se on realismia joka pitää vaan hyväksyä. Vaatii tietoa,taitoa ja kokemusta erottaa mikä on normaalia/epänormaalia radioverkon toimintaa ja mikä johtuu olosuhteista/päätelaitteista.
Operaattoripuolelta odotetaan kehittynyttä diagnostiikkaa, verkonvalvontaa, automaatiota jne. jotta he tietäisivät, että toimivatko tukiasemat normaalisti. Epäselvissä tapauksissa matala kynnys mittaajan lähettämiseksi saitille selvittelemään. SYV Huaweilla kyllä on mittaajan lähettämistä käytetty, tiedän useampia tapauksia, että tultu Etelä-Suomesta Pohjois-Suomeen. Nyt Nokian aikana, en ainakaan ole täysin vakuuttunut tästä toiminnasta.
 
Oletteko samaa mieltä kanssani siitä, että teleoperaattorin(palveluntarjoajan)on tiedettävä ja tunnettava verkkonsa tila/kunto 24/7/365, ilman että asiakkaiden tarvii välttämättä osallistua vian selvitykseen?

Tuo nyt sinänsä kuulostaa ihan päivänselvältä ja ihmettelen että voiko tähän edes saada muuta vastausta kuin että kyllä. Mutta tosiaan mikä on normaalia ja mikä epänormaalia, mutta onhan tuo hieman haastavaa ja tähän liittyen (ei ehkä niinkää SYV-verkon ongelmiin vaan yleisellä tasolla liittyen) olisi myös ensisijaisen tärkeätä että operaattorin häiriökartta olisi ajantasalla, tietysti se soveltuu lähinnä paikallisiin ongelmiin. Että jos on laajemmin ongelmaa yhteisverkossa, niin paha nyt on toki laajemmin laittaa vikatilaa päälle tai ongelmia kuuluvuudessa.

Ja siis jos nyt palataan niihin kuuluvuusongelmiin, niin pitää toki muistaa että Kaikilla on Suomessa oikeus perustason laajakaista- ja puhelinpalveluihin kodeissaan ja yritysten toimipaikoissa. Että jos ehdot ei täyty niin onko sitten Traficom oikea viranomainen mihin ottaa yhteyttä asian tiimoilta... ja miten se käytänössä konkretisoituu en osaa sanoa mutta paperilla nyt ainakin lukee ja ajatus on kaunis. Varmasti tätä osataan kyllä kiertää. Ei toki taida koskea vapaa-ajan asuntoja.

Traficom takaa kaikille perustason laajakaista- ja puhelinpalvelut

Hieman offtopicin puolelle uhkaa lipsahtaa mutta....

En tiedä onko muut huomannut, Nimittäin Kun DNA:lla tuntuu olevan jotain vikaa häiriökartassaan (pidemmän aikaa), sen sijaan Elisalla ja Telialla on jatkuvasti vikoja päällä kartan mukaan, että ehkä tästä voi vetää jotain johtopäätöstä miten hyvin se heidän häiriökarttansa toimii. Viimeksi kun oli tuo lähitukarissa jotain häikkää (DNA ja Elisa siinä, molemmat down), Elisalla oli kyllä vikatilanne päällä häiriökartassa, DNA:lla ei mitään mainintaa-tiedotetta asiasta.

Kysyin asiakaspalvelusta että onko teidän häiriökartassa vikaa kun ei näy häiriöitä samalla kun pistin vikailmoituksen mutta ei siihen kysymykseen saatu vastausta.

Hieman outo DNA:n kuuluvuuskartta muutenkin, ihmetellyt tuota SYV-alueen valtavaa 5G peittoa, jos vertaa Telian 5G kattavuuteen jotka voisi asiasta tietämättä olla kumminkin hyvin identtiset vai onko niissä jotain muuttujia? SYV-alueen ulkopuolella tuntuu hieman taas toisinpäin enemmänkin kun täälläkään ei ole DNA:lla 5G peittoa kartan mukaan vaikka 6 km päässä on 700Mhz 5G tukari joka kyllä Elisan ja Telian mielestä tänne kuuluu (joko tuosta tai jostain toisesta vähintäänkin saman matkan päässä olevasta) ja DNA:lla taisi loppua jo pari kilometriä ennen mutta ei toki olekkaan yhteisverkkoa ja verkot ja parametrit on eri.
 
Onko verkko-operaattoreilla etävalvontaa tyyliin 5G reititin ja seurataan suorituskykyä etänä?
 
Tuo nyt sinänsä kuulostaa ihan päivänselvältä ja ihmettelen että voiko tähän edes saada muuta vastausta kuin että kyllä. Mutta tosiaan mikä on normaalia ja mikä epänormaalia, mutta onhan tuo hieman haastavaa ja tähän liittyen (ei ehkä niinkää SYV-verkon ongelmiin vaan yleisellä tasolla liittyen) olisi myös ensisijaisen tärkeätä että operaattorin häiriökartta olisi ajantasalla, tietysti se soveltuu lähinnä paikallisiin ongelmiin. Että jos on laajemmin ongelmaa yhteisverkossa, niin paha nyt on toki laajemmin laittaa vikatilaa päälle tai ongelmia kuuluvuudessa.

Ja siis jos nyt palataan niihin kuuluvuusongelmiin, niin pitää toki muistaa että Kaikilla on Suomessa oikeus perustason laajakaista- ja puhelinpalveluihin kodeissaan ja yritysten toimipaikoissa. Että jos ehdot ei täyty niin onko sitten Traficom oikea viranomainen mihin ottaa yhteyttä asian tiimoilta... ja miten se käytänössä konkretisoituu en osaa sanoa mutta paperilla nyt ainakin lukee ja ajatus on kaunis. Varmasti tätä osataan kyllä kiertää. Ei toki taida koskea vapaa-ajan asuntoja.

Traficom takaa kaikille perustason laajakaista- ja puhelinpalvelut

Hieman offtopicin puolelle uhkaa lipsahtaa mutta....

En tiedä onko muut huomannut, Nimittäin Kun DNA:lla tuntuu olevan jotain vikaa häiriökartassaan (pidemmän aikaa), sen sijaan Elisalla ja Telialla on jatkuvasti vikoja päällä kartan mukaan, että ehkä tästä voi vetää jotain johtopäätöstä miten hyvin se heidän häiriökarttansa toimii. Viimeksi kun oli tuo lähitukarissa jotain häikkää (DNA ja Elisa siinä, molemmat down), Elisalla oli kyllä vikatilanne päällä häiriökartassa, DNA:lla ei mitään mainintaa-tiedotetta asiasta.

Kysyin asiakaspalvelusta että onko teidän häiriökartassa vikaa kun ei näy häiriöitä samalla kun pistin vikailmoituksen mutta ei siihen kysymykseen saatu vastausta.

Hieman outo DNA:n kuuluvuuskartta muutenkin, ihmetellyt tuota SYV-alueen valtavaa 5G peittoa, jos vertaa Telian 5G kattavuuteen jotka voisi asiasta tietämättä olla kumminkin hyvin identtiset vai onko niissä jotain muuttujia? SYV-alueen ulkopuolella tuntuu hieman taas toisinpäin enemmänkin kun täälläkään ei ole DNA:lla 5G peittoa kartan mukaan vaikka 6 km päässä on 700Mhz 5G tukari joka kyllä Elisan ja Telian mielestä tänne kuuluu (joko tuosta tai jostain toisesta vähintäänkin saman matkan päässä olevasta) ja DNA:lla taisi loppua jo pari kilometriä ennen mutta ei toki olekkaan yhteisverkkoa ja verkot ja parametrit on eri.
Hyviä pohdintoja sinulla asiain tilasta. Traficom eskalaatio kortti kannattaa pitää mielessä, jos muu ei auta. Siellä on asiantuntevaa väkeä näissäkin asioissa.

asiakaspalvelu@traficom.fi
 
En tiedä onko muut huomannut, Nimittäin Kun DNA:lla tuntuu olevan jotain vikaa häiriökartassaan

SYV-alueen ulkopuolella tuntuu hieman taas toisinpäin enemmänkin kun täälläkään ei ole DNA:lla 5G peittoa kartan mukaan vaikka 6 km päässä on 700Mhz 5G tukari joka kyllä Elisan ja Telian mielestä tänne kuuluu (joko tuosta tai jostain toisesta vähintäänkin saman matkan päässä olevasta) ja DNA:lla taisi loppua jo pari kilometriä ennen mutta ei toki olekkaan yhteisverkkoa ja verkot ja parametrit on eri.
Juuri eilen oli jännä tilanne täällä ei-SYV-alueella, kun ensin omasta puhelimesta(DNA) hävisi netti kokonaan ekaa kertaa ikinä ja noin tunti siitä puolison Teliasta. Yhdistävät vieläpä eri mastoon. Kummankaan häiriökartassa ei mitään mainintaa, ei tosin kestänyt kauaa.

Kuuluvuuskartoista olen huomannut sen verran, että kun Cellmapperia on harrastellut ja vertaa sitä dataa ja omia mittauksia niin:

-Telian kartta on selvästi realistisin ja paikkansapitävin niin kuuluvuuksien kuin nopeuksien puolesta

-Elisan kartta taas on hyvin hyvin optimistinen varsinkin peiton osalta, etenkin 5G

-DNA kartta taas on jopa alakanttiin ja syy tälle on se, että vaikka alueella olisi kymmenen 5G-mastoa mutta yksikin pelkkä 4G-masto niin silloin se ei heidän mukaansa ole "virallisesti 5G-aluetta" eivätkä he takaa 5G:n toimintaa eikä sitä myöskään karttaan laiteta vaikka kuuluvuus olisi täydellinen.

Huvitti kun syksyllä DNA avasi uuden tukarin 700mhz 5G:llä joka hyvällä sijainnilla kuuluu vielä mökille asti 15km päähän, mutta kuuluvuuskartassa 5G loppuu yhteen suuntaan kuin seinään alle kilometrin mastosta, koska vieressä on toinen masto pelkällä 4G:llä.

Omassa osoitteessa sama tilanne, hyvä 5G signaali tulee neljästä eri mastosta ja vähän heikompi vielä parista lisää, mutta DNA mukaan "ei virallisesti 5G-aluetta".
 
Selvittelin tuota Traficom tietoisuuden astetta tässä rolloutissa, ja kuulemma pitäisi olla suurinpiirtein selvillä miten mennyt.
 
Ericsson LTE 4x4 Mimo.JPG

Vertailun vuoksi,
Ericsson LTE 4x4 Mimo toteamiseen ei tarvita poppakonsteja. Aika avoimeltakin paikalta helposti näkee, että se toimii. Tuollainen lievä Mimo Rank 3 olosuhde.
Jopa noloa touhua, että SYV Nokiassa LTE 4x4 gain:ia joudutaan etsimään kissojen ja koirien kanssa.
 
Taas tasan kello 0.00 on pistetty 4/5G kiinni:
1683520709822.png


Meinasin jo eilen postata että tämäpä toimii hyvin kun tulee ihan kolmea sataa ja ylöskin menee komeasti 20M!

Tarkoituksena oli ladata RDR2 yöllä mutta sehän ei ole edennyt sitten ollenkaan :srofl:
 
Nyt on Telian häiriökartassa Pieksämäen alue sinisenä, eli muutostöitä on tällä viikolla tulossa muutamana yönä. Tosin infossa on, että koskettaa 2G ja 3G verkkoja...
 
Nyt on Telian häiriökartassa Pieksämäen alue sinisenä, eli muutostöitä on tällä viikolla tulossa muutamana yönä. Tosin infossa on, että koskettaa 2G ja 3G verkkoja...
DNA:lla, omasta mielestään, menee paremmin. Koko Suomessa kartan mukaan mobiiliverkossa vain yksi häiriötilanne eikä suunniteltuja huoltotöitä ollenkaan.
 
DNA:lla, omasta mielestään, menee paremmin. Koko Suomessa kartan mukaan mobiiliverkossa vain yksi häiriötilanne eikä suunniteltuja huoltotöitä ollenkaan.
On siellä aina kerrottu 2-3vkon huoltotyöt etukäteen niin kuin nytkin. Häiriökartalle toki ei ilmesty mitään vaikka jokainen tukari räjähtäisi.
 
On siellä aina kerrottu 2-3vkon huoltotyöt etukäteen niin kuin nytkin. Häiriökartalle toki ei ilmesty mitään vaikka jokainen tukari räjähtäisi.
Juu, tuo DNA:n häiriökartta on kyllä yksi iso vitsi, juuri koskaan sinne ei ilmaannu mitään huoltoja tai häiriöitä näkyviin vaikka ne olisi erikseen mainittu tekstimuodossa toisaalla.
 
Itsellä on suht absurdi vika DNA verkossa. Yhteys toimii hyvin muutaman tunnin kun kytkee virrat modeemiin, mutta sitten alkaa pätkiminen; DNS kyselyt epäonnistuu, ping ei mene läpi joihinkin osoitteisiin, speedtest ei mene läpi jne.
Osa verkkosivuista toimii ok, mutta osa pätkii todella pahasti.
Esim. tänään ping www.dna.fi ei toiminut.

Ongelmat alkoi kun nettiyhteyden nopeus nostettiin 150Mbit/s -> 600Mbit/s.

Olen kokeillut Windows läppärillä, sekä Ubuntu:lla, molemmissa samoja vikoja.
Wiresharkissa näkyy lukematon määrä TCP-SYN pakettien uudelleen lähetyksiä.

Olen kokeillut kolmea eri modeemia (DNA:n Huawei B818, Telewell 5G Industrial, Teltonika RutX50). Firewall/reitittimenä joko itse modeemi tai erillinen purkki; Ubituiti Edgerouter-X, pfSense, OPSense, Asus WiFi reititin). Myös lukemattomia DNS asetuksia / servereitä kokeiltu.

Arvelen jotain reititys / DNS ongelmaa DNA:n verkossa.
Ongelma on nyt tutkinnassa DNA:lla.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia?
 
SYV_Nokia_CA_low_LTE_speed.JPG

Liian tutttua SYV Nokia "taudinkuvaa" eli LTE paljon taajuuksia, mutta silti niistä saadaan kovin vähän vauhteja irti.
 
Teliakin näkyy mainostavan verkkonsa olevan "euroopan laadukkain" tjsp?
Kaipaisin hieman rehellisyyttä tähän mainontaan.
 
Toivottavasti eivät aio laajentaa SYV verkkoa koko Suomeen. Jos Jyväskylän seudulle ja lähikuntiin SYV tulee "todella hyvine yhteyksineen" niin lähtee DNA tästä taloudesta yli kymmenen vuoden asiakkuuden jälkeen.
 
Toivottavasti saadaan koko Suomen riesaksi jolloinka joko tämä korjaantuu tai sitten saadaan kunnolliset kuituyhteydet ja unohdetaan nämä langattomat höpötykset.
 
Toivottavasti eivät aio laajentaa SYV verkkoa koko Suomeen. Jos Jyväskylän seudulle ja lähikuntiin SYV tulee "todella hyvine yhteyksineen" niin lähtee DNA tästä taloudesta yli kymmenen vuoden asiakkuuden jälkeen.

Eivät laajenna eli tässä on se kartta, miten laajentuvat Suomessa.


4efd5852-fe6b-45fc-a3ac-23a5455cc43d.png
 
Ajattelin tulla vilkaisemaan että miten täällä ketjussa menee kun kohta puolin ne varmaan alkaa tännekinpäin tekemään näitä muutoksia. Nähtävästi ei ole ollu yhteyksien laadussa kehumista.
Bleh. Kuulostaapa siltä että jossain vaiheessa on edessä Elisaan vaihto.
 
Nyt on Telian häiriökartassa Pieksämäen alue sinisenä, eli muutostöitä on tällä viikolla tulossa muutamana yönä. Tosin infossa on, että koskettaa 2G ja 3G verkkoja...

Ei sillä Telian häiriökartalla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sieltä alhaalta löytyy lisää. Ihan sama vaikka koko kartta zoomattuna on vihreetä. Jos jokaisesta mobiilin häiriöstä soittais aspaan, niin päivät menis mukavasti. Tämä toki koskee muitakin operaattoreita.
 
Näyttäisi Telian mukaan aikataulu olevan edelleen sama ja Yhteisverkon tulevan loppukesästä Puutosmäelle, hieman pelottaa mitä tuleman pitää, kun on Telia toiminut yleensä ihan ok ja ollut ylipäänsä ainoa mikä toimii. Jos tuollaisen ulkoreitittimen hommaisi.
 
Laatumuutoksia ilmeisesti ovat tehneet jo verkkoon.

Screenshot_2023-05-09-20-08-26-503-edit_org.zwanoo.android.speedtest.jpg
Lisää omaan viestiin;

Mitattu tulos tehty ulkoisin antennein B818:llä.
RSRP -80, SINR 15, RSRQ -5. Paikkakuntana Pieksämäki johon ollaan tekemässä/tehty muutoksia verkkoon tällä viikolla.

Tänään mittailin 5G:llä (700 MHz) nopeuksia, samat signaaliarvot, nopeudet 8/2 Mbps eikä taatusti aamulla 6:n aikaan kauheaa ruuhkaa verkossa.

Näissä tämän viikon nopeuksissa/yhteyksissä eniten harmittaa se että rakentelin uutta kotiverkkoa joka välillä toimi hitaasti, välillä ei olenkaan. Purin ja kasasin ja konfasin. Ei vaan toiminut. Lopulta vanhat laitteet takaisin käyttöön eikä yhteyttä nettiin niilläkään tai edge- tason nopeuksia. Ookla Speedtestillä ei meinannut saada mittaustulosta aikaiseksi. Siis hukkaan heitetty muutaman tunnin puhdetyö vain siksi että asun periferiassa Suomen Yhteisverkon alueella, joka ei vain toimi.

Toivotaan että ensi viikolla bitti kulkee paremmin. Viimeisen 2 vuoden aikana kulku on vain hidastunut.
 
Täällä on alkuviikon hankaluuksista (N78 hävisi puolelta yöltä maanantaina ja tiistaina) selvittyä on päästy ihan kohtuulliseen palvelutasoon:

1683783192022.png


Upload jää vielä hieman edellisestä 4G 700-toteutuksesta.
 
Melkein 20 km lähimpään valokuituliittymään. Tulee helkutin kallis kaivanto.

Niinhän se on monessa muussakin paikassa, mutta sitä varten on perustettu osuuskuntia, kuntien valokuituyhtiöitä yms.
Toki pitää riittävä määrä tilaajia olla, ja ne puuhamiehet jotka laittavat aina homman vireille.
 
Niinhän se on monessa muussakin paikassa, mutta sitä varten on perustettu osuuskuntia, kuntien valokuituyhtiöitä yms.
Toki pitää riittävä määrä tilaajia olla, ja ne puuhamiehet jotka laittavat aina homman vireille.
Eipä vanhempi väki ole kiinnostunut kun iltiksen saa luettua ja veikkauksen tehtyä, se riittää. Jos ei tänään netti toimi niin ehkä huomenna.
Jo 20€ kuukausihintaa mobiililiittymästä pidetään kalliina. Useilla ei ole kuin puhelin käytössä.
 
Eipä vanhempi väki ole kiinnostunut kun iltiksen saa luettua ja veikkauksen tehtyä, se riittää. Jos ei tänään netti toimi niin ehkä huomenna.

Jaa, jännä homma.
Täällä eniten kiinnostuneita/tilaajia oli vanhempien ohella keski-ikäisissä.
Muutamat vanhat oikein ärähtivät kun joku selvästi nuorempi meni tölväisemään että "ei ne vanhukset mummonmökeissään mitään kuituja tarvi!" :woot:

Jo 20€ kuukausihintaa mobiililiittymästä pidetään kalliina. Useilla ei ole kuin puhelin käytössä.

Joo o, elämä on valintoja. Aika moni vanhempikin syöttää moninkertaisesti tuon rahan vaikka sinne kaupan pelikoneeseen tai muuhun joutavaan :cool:
 
Tiedossamme on tapauksia, joissa SYV Nokia saiteilla VoLTE puheluissa tullut vastaan packet lossia ja ongelmia äänen laadussa. Asiasta on diagnostiikalla otettua kuva ja videomateriialia, jotka toimitettu SYV:lle. Alettava.seuraamaan onko tätä laajemmin kentällä.
 
Tiedossamme on tapauksia, joissa SYV Nokia saiteilla VoLTE puheluissa tullut vastaan packet lossia ja ongelmia äänen laadussa. Asiasta on diagnostiikalla otettua kuva ja videomateriialia, jotka toimitettu SYV:lle. Alettava.seuraamaan onko tätä laajemmin kentällä.
VoLTE:n osalta sanoisin (Telia) että jollain puhelimella toimii toisilla taas ei. Vaikka puhelimet olisi myydyimpien joukossa.
 
Lähimastoni 40144 on joidenkin asiakkaiden näkökulmasta saatu kuntoon. Etelän suuntaan, jossa muutama tönö, tarjoilee tolppa 4G puolella liki 200 Mbps nopeuksia, 5G puolella liki 300 Mbps nopeuksia tarjolla.
Pohjoispuoli, jossa asutus, maksimit nykyään 30 Mbps luokkaa, yleensä kympin tasoa.
Korjaukset on siis Pieksämäen maaseudun osalta hoidettu.
 
Onkos nyt Rovaniemelle päivitetty Nokian laitteet ainakin mastoihin tullut lisää taajuuksia ja cellmapperin mukaan 5G tuki olisi tosin itsellä käytössä 4G liittymä kun ei puhelimen nettiä juurikaan tule käytettyä.

Mitään kummempaa muutosta nopeuksissa vanhaan ei ole.

Screenshot_20230517-232557.pngtässä mastossa kai taajuudet 800 + 2x1800 + 2100 + 2600mhz mutta signaali surkea lähempänä mastoa sain noin 150mbps nopeuksia.

Lisäksi toiseen melkein vieressä olevaan mastoon ilmestynyt 800mhz kaveriksi 700mhz taajuus puhelin ei vain osaa yhdistää noita molempia eli käyttää joko 800mhz joka antaa n. 30DL ja 50UP tai 700mhz joka antoi 15 DL ja 65 UP
harmi kun tähän lähellä olevaan mastoon ei sen kummempaa päivitystä tullut kuin tuo 700mhz joka oikeastaan pahentaa vain nopeutta sillä puhelin usein valitsee sen paremman signaalin takia.

Edit: näköjään tuosta vieressä olevasta mastosta löytyi vielä 900mhz taajuus nopeudet DL 28 UP 35
 
Nyt kannattaa SYV käyttäjien Oulun alueella, erityisesti keskustan alueet, tarkkailla verkon suorituskykyä. Kerrottujen parannusten vuoksi nyt kyllä suorituskyky pitäisi olla jo Elisaa parempi. Itse koetan tutustua aiheeseen ensi viikon aikana.
 
Nyt kannattaa SYV käyttäjien Oulun alueella, erityisesti keskustan alueet, tarkkailla verkon suorituskykyä. Kerrottujen parannusten vuoksi nyt kyllä suorituskyky pitäisi olla jo Elisaa parempi. Itse koetan tutustua aiheeseen ensi viikon aikana.
Mitähän ne kerrotut parannukset ovat?

Eteläisen Savon alueella ainakin kävi niin että jossain mastoissa tilanne parani toisissa taas ei. Parannukset näkyy lähinnä korkeampia taajuksia (1800/2100) käytettäessä, silloin kun laite sattuu niitä hyödyntämään.

En sitten tiedä paljonko tuo mastojen softapuoli hylkii joitain päätelaitteita, tuntuu samalta paikalta eri puhelimet olevan eri taajuksissa kiinni, toinen matalissa ja toinen korkeammissa taajuksissa. Se selittänee osittain heitteleviä mittaustuloksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 547
Viestejä
4 556 717
Jäsenet
74 998
Uusin jäsen
hcko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom