Suomen Yhteisverkko Oy:n radioverkon modernisointi Nokian tekniikalla käyttäjäkokemukset/palaute

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 817
Kyllä tuo SYV-swappihässäkkä on tehnyt Elisalle aikalailla asiakkaita, tiedän useammankin firman jotka ovat vaihtaneet liittymiään Elisaan. Meilläkin ainakin osalla toimipaikoista vaihdettiin kaikki mobiililiittymät Elisaan kun ei keikkapaikoilla saanut läppärin mobiiliyhteydellä yhteyttä mihinkään, yhteys oli tolkuttoman hidas tai pätki. Jopa ihan puheluissakin oli välillä ongelmia. Ja kaikki nuo ongelmat alkoivat silloin kun noita "modernisointeja" ruvettiin tekemään.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
225
Elisan perisynti on, ettei kalusta tarpeeksi LTE taajuuksia.
Voisiko tämä johtua siitä, että Elisa keskittyy oikeasti suorituskyvyn kasvattamiseen N78 kautta, sen sijaan että rakentaa tukiasemia viidellä taajuudella, joista käyttökelpoisia kerrallaan on muutama, kuten yllä saadaan lukea.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 179
Voisiko tämä johtua siitä, että Elisa keskittyy oikeasti suorituskyvyn kasvattamiseen N78 kautta, sen sijaan että rakentaa tukiasemia viidellä taajuudella, joista käyttökelpoisia kerrallaan on muutama, kuten yllä saadaan lukea.
En tiedä mistä n78 Nokia suorituskyvyn kasvattamisesta puhut Elisan kohdalla kun heillä 3rd gen rautaa aika vähän, mutta vanhempaa rautaa sitäkin enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 413
Vaihdoin itse myös SYV:ltä Elisaan. Alkuihmetystä aiheutti eniten operaattorin asiakaspalvelu josta sai nopeasti kiinni oikean ihmisen joka tuntui tietävän verkon asioista.

Pelkästään molempien SYV-operaattoreiden nykyinen mainoskampanja luritukset ja lässytykset olisi kyllä riittänyt, mutta toimiva asiakaspalvelu on iso bonus.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 751
Elisan perisynti on, ettei kalusta tarpeeksi LTE taajuuksia. Lisäksi täysin ennustamaton pistemäinen tapa päivittää RAN saitteja kyrsii monia. Viereisten saittien päivitysväli voi olla jopa vuosia. Tähän pelleilyyn moni on lopen kyllästynyt. Laitteisiin pitäisi investoida, muttei tiedetä milloin verkko päivittyy. No kilpailija hoiti tämän paremmin.
Elisallahan on käytössä uusituissa saiteissa melkein kaikki mitä vaan voi. Lte 800, 1800. 2100 on 5G kuten myös 700 MHz. Ei tuosta jää kuin 900 MHz ja 2600 MHz. Näistä jälkimmäinen ei paljoa maaseudulla auta. Elisalla ei vain ole sitä määrää taajuuksia käytettävissä kuin mitä SYV:lla.
En tiedä mistä n78 Nokia suorituskyvyn kasvattamisesta puhut Elisan kohdalla kun heillä 3rd gen rautaa aika vähän, mutta vanhempaa rautaa sitäkin enemmän.
Mihin Elisa uutena rakentaan n78 taajuutta, asennetaan kyllä Osprey-sukupolven radiot (3rd gen) . Tosin nyt mennään jo 4 ja kohta 5. sukupolvessa.

n78 käytettävyyttä vielä rajoittaa Nokian tekniikassa oleva lapsus, että tuo taajuus ei toimi päätaajuutena yli 4,6km päässä. Siihen pitäisi joskus olla tulossa parannusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 049
Elisallahan on ollut aina vähän erilainen verkonpäivitystahti. Saitteja on modernisoitu hieman sieltä täältä mutta ilmeisesti jonkun kapa/prio logiikan mukaisesti kuitenkin. SYV taas räkii kerralla alueet massana ja sitten onkin seuraavat 5 vuotta hiljaista. Perimmäiset syyt tässä varmaan liittyy rahoituksen malliin. Toki siinä tekemisessä on muitakin kustannusrakenteen eroja joihin vaikuttaa ulkoistuksen määrä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
59
Viimein kun päivittyi tolppa niin eipä ole paluuta enää kotinetillä Telialle tai DNA:lle. Telian ja DNA:n kanssa yhtä värkkäämistä aina taajuuksien ja laitteiden kanssa että sai toimimaan edes jotenkin.
Muutenkin aikasemmin Telialla sellaista rykimistä ja tökkimistä yhteyden kanssa. Siitä kun valittaa niin vastaus aina että ei meillä mitään vikaa ole vaan omissa laitteissa se vika on.
No samat laitteet on edelleen ja ei mitään ongelmaa toisella operaattorilla.

Näyttökuva 2024-07-19 104512.png
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
804
Täällä myös vaihdettiin elisaan Nokia päivityksen jälkeen. Lähi mastoon (42514) tuli B28, B20 ja B8 siinä olisi ollut mahdollisuus voittaa elisa 100-0 (elisalla ei ole siinä mitään) jos jotain korkeampia taajuuksia oltaisiin saatu lisäksi, mutta ei niin ei. Kauempaan mastoon (41944 SYV) / (5910 elisa) tuli sitten kaikki "herkut" B28 aina N78 asti mutta kuuluvuus sieltä paljon heikompaa kuin elisalla.
Screenshot_20240719.png

Kannattaa muistaa kun vertailee sitä kummalla on enemmän taajuuksia, myös se että kenellä on kahden operaattorin käyttäjät verkossa. Ei noilla B28, B20, B8 virityksillä paljon juhlita ainakaan kaupungissa.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
77
Tänään tai maanantaina pitäisi tulla mc889A ja dna 400m liittymä. Pääsee kokeilemaan pääseekö tuolla parempiin nopeuksiin kun vanhalla huawei e5186 purkilla ja katto antennilla. Tosin nyt meni lähi tukiasema pimeäksi noin 40min sitten ja menin telialle siitä ilmoittamaan kun niiden liittymä on vielä. On vaikeaa tehdä edes yksi vikailmoitus vaikka tarkalleen kerrot mikä tukiasema on pimeänä ja kaikki tiedot. Silti asikaspalvelija jankkaa 20min että käynnistä puhelin uudelleen vaikka kerroin että ei toinen liittymäkään saa yhteyttä siihen tukiasemaan ja katto antennit suunnattu siihen asemaan. Sitten vasta usko kun 20min päästä alko vika näkyä häiriökartassa.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
225
Kuten tässäkin ketjussa on saatu lukea, SYV:lla on toiminnassa tällä hetkellä "muutama" fundamentaali ongelma:

* Operaattoritason tekninen asiakaspalvelu on mennyt olemattomaksi, kun heiltä on viety tukiasemien diagnostiikkakykyä SYV siirtymän myötä. Käytännössä kaikki selvitykset pitää hoitaa SYV:n kautta ja DNA/Telia aspa nostaa kädet pystyyn lähes välittömästi. Jokainen alalla toimiva varmaan tietää, että vianselvityksestä tulee niin pitkä ketju, että mitään järkevää lokitietoa tms ei tämän läpi saada kulkemaan, tai se on ehtinyt jo vanhentua aikapäiviä sitten SYV:n pöydälle päätyessä. Mietintään voisi laittaa, kannattaisiko vianselvitystä tuoda oikeasti lähemmäs loppukäyttäjiä, vapaaehtoisia auttajia vaikkapa tästä ketjusta löytyy taatusti.

* Tukiasemien harventamisen johdosta on syntynyt huomattavia peitto- ja katvealueita, sekä suorituskyvyn heikentymistä DNA/Telia aikoihin. Minimissään SYV voisi myöntää, että näin on käynyt ja aikanaan indikoida mitä asian suhteen ajatellaan tehdä. Välittömästi ongelmia ei saada taatusti kuntoon, mutta ihan perusviestintää yritystasolla olisi indikoida, että esim 2025 aikana katvealueita kartoitetaan ja kuuluvuutta parannetaan. Ketjussa on esitelty erilaista mobiilia mittauskalustoa, mitä jos tämän suuntaisi ketjussa esitetyille ongelmapaikoille?

* Koska SYV on valinnut LTE:n ja vahvasti CA:n nojautuvan lähestymistavan pitäisi CA:n toimia kuin junan vessa. Näin ei ole nykyisellään, eikä ongelmaa haluta tunnistaa tai tunnustaa. Tässäkin minimitaso olisi käyttää vianselvitykseen resursseja sen verran, että juurisyy saataisiin selville. Tämän jälkeen voisi jälleen viestiä, että vika korjataan 202x aikana tms. Verkon ja päätelaitteiden signalointia on myös pakko saada parannettua, että tavallisilla käyttäjillä olisi edes etäisesti järkevät taajuusyhdistelmät käytössä. Yksi suuri ongelma tässä on se, että matalia taajuuksia kylvetään todella rankasti käyttöön ilman sen kummempaa radioverkkosuunnittelua. Tai ainakin sellainen mielikuva on syntynyt, kun tutkii kuuluvuuskarttoja. Koska matalat taajuudet kantavat huomattavasti maantieteelliseltä alueelta, syntyy ristiinkuuluvuuspaikkoja todella paljon, mikä omalta osaltaan sotkee päätelaitteiden toimintaa entisestään, kun SNR heikkenee ja päätelaite pomppii eri tukiasemien välillä.

Nyt ketjussa on pääpaino tarkoitushakuisista sijainneista tehdyistä mittaustuloksista, kilpailijoiden suorituskyvyn aiheettomasta vähättelystä, sekä osittaisesta disinformaatiosta eri taajuuksien suorituskyvyn suhteen. Tämä valitettavasti vahvistaa sitä yleiskuvaa SYV:sta, joka on aiemminkin syntynyt, että homma ei ole oikein kenelläkään hanskassa tällä hetkellä ja mistään ei haluta ottaa vastuuta. Ja helposti siirrytään pallotteluun, missä operaattorit siirtävät vastuuta SYV:lle ja SYV takaisin operaattoreille. Ensimmäinen askel voisi olla tarttua ja myöntää yllä olevat asiat ja lähteä yhdessä miettimään kuinka ne saataisiin kuntoon.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 179
Sellainen mielenkiintoinen tieto kerrottakoon, että juhannuksen aikoihin Oulussa kävi eräs amerikkalainen radioverkkojen huippuasiantuntija testaamassa SYV Nokia verkkoa ja tekee siitä raportin. Varmasti mielenkiintoista luettavaa tuo dokumentti. Hienoa, että testaus saatiin sovitettua muuhun ohjelmaan ja että ylipäätään toteutui- suunnitelmien ja toiveiden mukaisesti.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
7 076
Sellainen mielenkiintoinen tieto kerrottakoon, että juhannuksen aikoihin Oulussa kävi eräs amerikkalainen radioverkkojen huippuasiantuntija testaamassa SYV Nokia verkkoa ja tekee siitä raportin. Varmasti mielenkiintoista luettavaa tuo dokumentti. Hienoa, että testaus saatiin sovitettua muuhun ohjelmaan ja että ylipäätään toteutui- suunnitelmien ja toiveiden mukaisesti.
Hänellä varmaan paremmat välineet testata verkkoa ja tuleeko tää raportti julkiseen jakoon vai salaista tietoa?
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 179
Hänellä varmaan paremmat välineet testata verkkoa ja tuleeko tää raportti julkiseen jakoon vai salaista tietoa?
Selviää, sitten kun raportti valmis. Toki minulla on jo oma käsitys siitä mikä julkaisutapa on, mutta odotetaan virallista tietoa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
786
Sellainen mielenkiintoinen tieto kerrottakoon, että juhannuksen aikoihin Oulussa kävi eräs amerikkalainen radioverkkojen huippuasiantuntija testaamassa SYV Nokia verkkoa ja tekee siitä raportin. Varmasti mielenkiintoista luettavaa tuo dokumentti. Hienoa, että testaus saatiin sovitettua muuhun ohjelmaan ja että ylipäätään toteutui- suunnitelmien ja toiveiden mukaisesti.
Heh, ensin tukitaan ja ingnoroidaan järjestelmällisesti käyttäjien palautekanavat. Seuraavaksi sitten ihmetellään asiakaskatoa ja lopuksi saadaan joku herranjösses kansainvälisesti tunnustettu kalliistirahastava paikalle kun se peruskäyttäjien palaute on pelkkää hiekkaa edustuskonttorin lattialla.

Annakkun arvaan: herrakerhoa alkoi pelottaa asiakaskato joten sitten tarvitiin tietoa jonka saisi kerättyä jos olisi asiakaspalvelu. Joten kädetön herrakerho panikoi kun boonukset vaarassa oma kädettömyyden ja ingnorenssin takia. Saattaa tuossa pelottaa se toimitusvelvollinen teleliittymäkin ja jäyhä virkamieskuntakin.

Raportti kertonee että:
-Tukarien vähennys meni ns. persiilleen
-CA tuki johon nyt luotetaan pitää korjata
-Tarkempi tieto joudutaan kerämään käyttäjäpalautteen kautta

No seurataan edelleen tätä täkäläistä 3-4-5G spektaakkelia ja muistetaan tilata se kuitu heti jos tulee tarjolle. SYV alueella vain luvattoman heikko tarjonta kuidussa.

Eise mitään, onneksi modeemin taajuuslukot toimii ja on tietoa miten saa sen liittymän pelaamaan. Antaa sitten kädettömien DNA/Telia peruskäyttäjien kärsiä ja pysyä poissa toimivilta taajuuksilta. Jää itselle enemmön kaistaa mökkeillessä jos tulee kehnompi sää.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 179
Osa porukasta täällä näennäisen itsevarman oloisesti vinkuu kaikenlaista, mutta vinkumisen sijaan voisitte keskittää energianne aidosti hyödylliseen esim. raportin kirjoittamiseen mikä hyvää mikä huonoa. Laittakaa kritiikkinne raportin muotoon riittävän datan kanssa ja lähettäkää eteenpäin. Se kyllä ottaa aikaa, teetättää työtä ja sitten jos väittää jotain niin väitteiden tueksi pitää olla kunnollista dataa mistä ottaa kiinni. Kannattaa ollakin sitten tarkkana, jos alkaa väittämään mistä joku asia johtuu, että miten se todistetaan. Siinä pitää äkkiä olla laitemäärää, useita liittymiä, ekstensiivistä toistoa , matkustamista alueiden välillä jne..
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 613
Olisikohan ensin pitänyt suunnitella toimiva verkko, ja vasta sitten rakentaa se. Sen sijaan että syytetään asiakkaita vinkumisesta.
Ihmiset maksavat rahaa tästä palvelusta, ja kukaan ei halua mobiiliverkkojen perusongelmien päälle vielä lisäksi näitä SYV ongelmia "bonuksena".

On tähänkin ketjuun käyttäjät raportoineet jo vuosia samoja SYV ongelmia, ilmeisen heikoin tuloksin.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 179
On kyllä täysin virheellinen ”yleistys”, että verkko ei toimi tai se on suunniteltu väärin. Monilla se toimii tosi hyvin, mutta osalla ilmeisesti ei. Näihin syihin pitäisi vaan päästä pureutumaan mahdollisimman syvällisesti ja korjata viat pois. Nämä on aika kompleksisia juttuja, jossa aika monta muuttujaa. Nokia on se taho, jonka homma pitää teknisesti laittaa kuntoon- piste. Sitten, jos verkon suunnittelun kautta jotain mokia tullut, niin laittakoot homman kuntoon ja omistajien Telian ja DNA:n pitää olla tässä hereillä ja ajan hermolla, myös asiakaspalvelun tasolla.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
225
Laittakaa kritiikkinne raportin muotoon riittävän datan kanssa ja lähettäkää eteenpäin. Se kyllä ottaa aikaa, teetättää työtä ja sitten jos väittää jotain niin väitteiden tueksi pitää olla kunnollista dataa mistä ottaa kiinni. Kannattaa ollakin sitten tarkkana, jos alkaa väittämään mistä joku asia johtuu, että miten se todistetaan. Siinä pitää äkkiä olla laitemäärää, useita liittymiä, ekstensiivistä toistoa , matkustamista alueiden välillä jne..
Kuten yllä tuli todettua, vikailmoitusten tekeminen on tehty todella vaikeaksi ja aika moni tässä ketjussa on raportoinut, että asenne on vähättelevää, vaikka taatusti tämän foorumin käyttäjiltä tulee peruskäyttäjiä huomattavasti laadukkaampia raportteja.

Voin avata ihan oman case esimerkin CA-ongelman raportoinnista.

* Yhteydenotto DNA:n asiakaspalveluun asian tiimoilta. Tämä vaati viisi yhteydenottoa, joissa selitin viiteen kertaan samaan asian.
* Tämän jälkeen vika eteni tier 2 tekniseen asiakaspalveluun, johon ei voi itse soittaa. Eli käytännössä täältä tulee puhelu satunnaiseen aikaan päivälle ja oli pakko vaan hypätä palaverista pois, jos halusi asiaa saada edistettyä. Tilanne käytiin asiallisesti läpi ja todettiin, että otan aikaleimoja ylös, kun ongelma ilmenee.
* Toimitin aikaleimat taas puhelimessa jonotellen tier1 asiakaspalveluun, josta ne menivät eteenpäin. Teknisestä oltiin yhteydessä ja kerrottiin, että tukiasemat pitävät lokitietoja tallessa 3 päivää ja toimittamani lokitiedot olivat ehtineet vanhentua. Myöskään DNA:n päässä eivät pääse tukiaseman tietoihin käsiksi, eli tarkoittaa sitä, että SYV tekee selvityksen. Eli käytännössä vika pitää saada toistumaan maanantaina ja lokit samaan aikaan liikkeelle, että niitä joku saattaisi ehtiä vilkaisemaan, ennen kuin tulee viikonloppu ja data taatusti vanhenee.
* Aikaleimojen pohjalta ei saatu mitään selvitettyä, vaan todettiin että modeemissa vain tulee outoja signaalipiikkejä. Koitin selittää, että modeemin signaalimittauksessa on bugi, joka aiheuttaa näitä (näkyvät myös omassa datan keruussa). Lopuksi todettiin, että CA:n putoaminen näkyy kyllä seurannassa, mutta eivät nää syytä tai pysty jatkamaan selvitystä. Ainoa selitys oli mystinen häiriö, joka sotkee modeemin toiminnan. Tässä kohtaa todettiin, että kyllähän tuolla yhdelläkin taajuudella pärjää ja vian selvitystä ei saada jatkettua.
* Kysyin onko mahdollista toimittaa modeemin lokeja jatkoselvitykseen, johon todettiin että tämä ei ole mahdollista.

Aikaa yllä olevaan viestintään jat tietojen keräämisen rakentamiseen omasta toimesta on käytetty karkeasti 12h. Nykyisellä operaattori-SYV -asiakaspalvelun järjestelyllä on mahdotonta saada raportointia tehtyä fiksusti jo pelkästään siitä syystä, että esim. modeemin lokeja ei ole mahdollista toimittaa SYV:lle. Tämäkin vika on saatu todennettua kahdella eri päätelaitteella ja kahdessa eri tukiasemassa 5-15 kertaa päivässä. Ja dataa olisi kyllä tarjolla, mutta sen vastaanotto ei tunnu ketään kiinnostavan.

Edit. Modeemistakin mielelläni koittaisin dataa kaivaa avuksi, ellei senkin lokit olisi salattu. Ihan varmasti on DNA/Telia sen kokoinen asiakas ZTE:lle, että salauksen saisi pyynnöstä pois.

Omillakin kokemuksilla voin kertoa, että Elisan asiakaspalvelu on ihan eri planteella niin palveluhalukkuuden, kuin teknisen osaamisen perusteella. Ja monesti ongelman selvittyäkin on soitettu vielä parin viikon päästä perään, että toimiihan edelleen.

Historiasta löytyy aika monta esimerkkiä siitä kuinka käy, kun yritys alkaa vähättelemään ja syyttelemään asiakkaita ongelmista. Ja maksavana asiakkaana asetelma on mielestäni niin, että vikailmoituksen jälkeen yrityksellä on vastuu esittää, että ongelma on korjattu tai sitä ei ole. Vaikka nyt asenne tuntuu olevan se, että kaikki toimii ja tyhmät asiakkaat vinkuvat olemattomista ongelmista.

Tässä ketjussa nostettuja on verran ongelmia nostettu, että ei mielestäni voi yleistää tilannetta niin, että kaikki toimii suurimmalla osalla loistavasti. Todennäköisesti moni peruskäyttäjä ei pysty näitä ongelmia diagnosoimaan tai heittää hanskat tiskiin viimeistään siinä kohtaa, kun koittaa päästä asiakaspalvelurumbassa eteenpäin. Kyllähän verkko Oulun kekustassa toimii taatusti hienosti, mutta toista on täällä vähän syrjemmällä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
151
Olisi se radioverkkoasiantuntija tullut esim pieksämäen maalaiskuntaan, hienoja harjualuita keskellä kaunista järvisuomea turistille ihmetellä, eikä SYV kuuluvuutta nimeksikään.

Ei käynyt amerikkalainen radioverkkoasiantuntija pieksämäellä, ei toisaalta käynyt SYV:n radioverkkoasiantuntijakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Olisi se radioverkkoasiantuntija tullut esim pieksämäen maalaiskuntaan, hienoja harjualuita keskellä kaunista järvisuomea turistille ihmetellä, eikä SYV kuuluvuutta nimeksikään.

Ei käynyt amerikkalainen radioverkkoasiantuntija pieksämäellä, ei toisaalta käynyt SYV:n radioverkkoasiantuntijakaan.
Kyllä se Nokiakin kenttämittauksia tekee. Nämä mitä täällä foorumeilla on postattu eivät suurimmalta osin ole ns. "virallisia" Nokian tai sen asiakkaan SYV:n tilaamia toimeksiantoja.

SYV:n alkuaikoina valittelin huonosta nopeudesta niin parin päivän päästä tuli Huawein ukot tontille mittailemaan. Vika olikin liittymässä, kyllä vähän hävetti kun olivat ties mistä kaukaa tulleet... Myöhemmin Huawein verkossa havaitsin ongelman, jossa tietyt päätelaitteet menee jumiin tasatunnein ja tein jonkin verran töitä sen selvittämiseen ja löysinkin verkon signaloinnista ongelman aiheuttajan. Tai no varsinainen ongelma oli bugi päätelaitteissa, jonka tietty muutos verkon signaloinnissa liipaisi. Tästä olin alkuun suoraan yhteydessä SYV:lle, mutta pyysivät tekemään tiketin Telian vikahepuille niin pääsivät liittymän dataan käsiksi. Joitakin viikkoja taisi mennä niin olivat saaneet labrassa tuon toistettua ja muuttivat verkon konffia niin, että kerran tunnissa tapahtuva muutos tapahtuukin vain kerran päivässä ja tämä käytännössä ratkaisi ongelman.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
151
peruskäyttäjän ei ole mahdollista olla suorassa yhteydessä SYV:iin, ja kuten yllä kuvattu myöskään Telia/DNA:n kautta ei ole asiakasystävällisesti mahdollista SYV:n kanssa asioida.

Homman pitäisi toimia niin, että kun soitan Telia/DNA:n tukeen, jos asia koskee SYV:n infraa/softaa, niin Telia/DNA:n tuesta suoraan ohjattaisiin puhelu SYV:n tukeen jonka kanssa ongelmat saisi suoraan käytyä läpi.

Tiketin luominen Telia/DNA:n järjestelmään toki toimii, jos on sitten joku kaveri SYV:llä jonka kanssa asian ratkaista. Peruskäyttäjillä näin ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
peruskäyttäjän ei ole mahdollista olla suorassa yhteydessä SYV:iin, ja kuten yllä kuvattu myöskään Telia/DNA:n kautta ei ole asiakasystävällisesti mahdollista SYV:n kanssa asioida.

Homman pitäisi toimia niin, että kun soitan Telia/DNA:n tukeen, jos asia koskee SYV:n infraa/softaa, niin Telia/DNA:n tuesta suoraan ohjattaisiin puhelu SYV:n tukeen jonka kanssa ongelmat saisi suoraan käytyä läpi.

Tiketin luominen Telia/DNA:n järjestelmään toki toimii, jos on sitten joku kaveri SYV:llä jonka kanssa asian ratkaista. Peruskäyttäjillä näin ei ole.
Jos sinulla on raportti millä lähteä ongelmaa ratkaisemaan, niin SYV:n sivuilta löytyy useamman henkilön sähköpostiosoitteet. En suosittele peruskäyttäjälle SYV:n henkilöstön lisäkuormittamista, koska käyttäjänä et ole varsinaisesti heidän asiakas vaan he tekevät kuten Telia ja DNA käskee.

Tein joskus yhdeltä alueelta kuuluvuusraporttia SYV:n suuntaan, niin Telia rakennutti alueelle maston ja SYV tuli siihen. Muutaman vuoden päästä tein saman Elisalle niin Elisa toi romunsa myös samaiseen mastoon.

Jos on oikeasti hyödyllistä faktaa antaa päätöksenteon tueksi niin kyllä asioita niiden perusteella voi tapahtua nopeallakin aikataululla. Jos sata käyttäjää sanoo vain että ei toimi, niin sitten on kuukausien työmaa etsiä samankaltaisuuksia näiden ilmoitusten välillä ja sitä kautta päästä juurisyihin kiinni. Jos taas pystyt sanomaan miksi ei toimi, niin ollaan jo paljon lähempänä ratkaisua. Kyllä ongelmat on SYV:llä ja Nokialla pääpiirteittäin tiedossa ja niiden ratkaisemiseksi työtä tekevät, mutta kaikki on aina laitettava tärkeysjärjestykseen.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 179
Vaikuttaa siltä, että vikojen tiketöintijärjestelmät eivät ole toimineet hyvin tässä SYV Nokia rolloutin aikana. Voi johtua monesta asiasta. Todennäköisesti järjestelmien ominaisuudet ovat olleet riittämättömiä ottamaan vastaan isohkoa määrää pitkäkestoisia tikettejä. Elikkä tiketöintijärjestelmät itsessään eivät ole kunnolla tukeneet ongelmien ratkaisemista. Tämä voi olla syy miksi asiakaspalvelut eivät ole saaneet kuuleman mukaan oikein otetta asioihin. Voi olla, että tuonne tiketöintijärjestelmiin jo vuosien varrella kertynyt SYV Nokiaa koskeva vikadata on rämettynyt, ja muuttunut sillisalaatiksi, josta kukaan ei saa tolkkua enää. On ehdotettu, että data-analyytikon pitäisi perata tuo data ja sortata se eri kriteereillä, että saadaan vielä jäljellä olevat ongelmat esiin ja luokiteltua järkevästi, että niitä päästäisiin ratkaisemaan. Pahimmasssa tapauksessa vanha tikettidata on hyödytöntä ja on aloitettava datan keruu tavallaan alusta. Nokiallakin ollut sitä asennetta, että ilman tikettiä ei aleta tutkia. Kyllä tässä vaiheessa on kaikkien osapuolien etu, että vikoja tutkitaan matalalla kynnyksellä riippumatta missä formaatissa data on tai mitä kautta ongelma on raportoitu. Kun todettu, että verkko pelaa cityssä aika kivasti, niin nyt olisi hyvä kohdentaa tutkimus/ongelmanratkaisuresursseja cityn ulkopuoliseen verkkoon.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
225
Tässä ei käytännössä tarvittaisi kuin palveluportaali, mihin saisi syötettyä perustiedot tukiasemalta ja laitteista, sekä liitteenä mahdolliset lokit. Pakollisiin perustietoihin voisi laittaa vielä eNB Id sun muita tietoja, niin data saataisiin yhdistettyä oikeaan tukiasemaan riippumatta siitä tuleeko ilmoitus DNA:n vai Telian verkon puolelta. Samalla saisi kätevästi suodatettua puutteellisen datan ilmoitukset jo lähtömetreillä.

Nämä vikatilanteet ovat sellaisia, että käytännössä aina on hyödyllistä saada modeemi/tukiasema/radioverkkoloki koottua yhteen paikkaan.

Kustannusta ei juuri olisi ja olisi täysin SYV/DNA/Telia päätettävissä mitä haluavat tiketeillä tehdä. Samalla olisi valmis vuorovaikutuskanava ilmoittajan ja selvittävän välillä lisätietoja yms varten. Myöskään kenenkään aikaa ei palaisi puhelinjonotuksessa hukkaan. Tätä dataa voisi myös käyttää puhelimen kautta tulleiden ilmoitusten kanssa.

Ainiin, vastahan näitä on kymmeniä vuosia isot laite- ja ohjelmistovalmistajat maailmalla käyttäneet, mutta jotenkin on ylivoimaisen vaikeaa operaattoreille.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
225
Myöhemmin Huawein verkossa havaitsin ongelman, jossa tietyt päätelaitteet menee jumiin tasatunnein ja tein jonkin verran töitä sen selvittämiseen ja löysinkin verkon signaloinnista ongelman aiheuttajan. Tai no varsinainen ongelma oli bugi päätelaitteissa, jonka tietty muutos verkon signaloinnissa liipaisi. Tästä olin alkuun suoraan yhteydessä SYV:lle, mutta pyysivät tekemään tiketin Telian vikahepuille niin pääsivät liittymän dataan käsiksi. Joitakin viikkoja taisi mennä niin olivat saaneet labrassa tuon toistettua ja muuttivat verkon konffia niin, että kerran tunnissa tapahtuva muutos tapahtuukin vain kerran päivässä ja tämä käytännössä ratkaisi ongelman.
Tätähän se ideaalitilanteessa olisikin, mutta nykymallilla teknisesti valveutunut vikailmoittaja ei hirveästi arvostusta saa.

Luultavasti CA ongelmankin pystyisi omatoimisesti näillä työkaluilla selvittämään, mutta taitavat olla aika hyvän hintaisia tai pitäisi turvautua laittomiin versioihin, mikä ei ole myöskään vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 413
Ainakin Telialla tuo ensimmäinen este on se että pitää pelata aspan kanssa se perinteinen onko laitteet käynnistetty uudelleen, kuinka tuoreet on käytössä ja onko sim-kortti vaihdettu -peli ensin ja tästäkään viikonloppuisin ei ole mitään mahdollisuutta päästä tätä pidemmälle.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 751
Ainakin Telialla tuo ensimmäinen este on se että pitää pelata aspan kanssa se perinteinen onko laitteet käynnistetty uudelleen, kuinka tuoreet on käytössä ja onko sim-kortti vaihdettu -peli ensin ja tästäkään viikonloppuisin ei ole mitään mahdollisuutta päästä tätä pidemmälle.
DNA:n aspassa sama homma. Keksivät jotain jostain kuitenkin, että alueella häiriö x tai y, tai tukiasema ei pitäisi edes olla käytössä jne. Eivät suostu tekemään tikettiä eteenpäin ja homma vain lässähtää. Jos ei tiedä tai tunne suoraan osaavia henkilöitä, on ongelma raportointi hyvin hyvin vaikeaa. Ensimmäisen tason aspa kun ei ymmärrä mistä on kyse ja pahimmassa tapauksessa valehtelee tekevänsä tiketin. Näin Telialla asiakaspalvelija kerran teki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 471
Viestejä
4 316 793
Jäsenet
72 037
Uusin jäsen
Ulysses42

Hinta.fi

Ylös Bottom