• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Suomen valtion default 2030-luvulla

Miten tekisit jos sinulle sanotaan, että sun ideat, ei toteuteta, ei edes kuunnella, olet huono... Mutta otetaan nyt kuitenkin sun omaisuus parempaan talteen. Jäisitkö mestoille jos sulla on vaihtoehto? Suotuisampaa mennä sinne missä sua arvostetaan versus olla sylkykuppina ja rahakukkarona. Jotain suomessa tehdään väärin kun nalle paha kun toisaalta ruotsissa wallenberg on oikein hyvä.
Tosin arvostus ei ole yhtä kuin elämänlaatu. Aika monet rikkaat menevät sinnekin missä heitä kupataan, jos muuten on elämä hyvää. Tai maksavat kultaisesta visasta mitälie.

Toisekseen maailma menee tasaisesti huonoon suuntaan ylikansoituksen takia. Vaihtoehtoja katsellaan yhä enemmän, ja liikkuvuus varmasti lisäytyy, mutta missä se hyvinvointi sitten on pysyvämpää? Sitä voi kukin miettiä. Norja varmaankin kun on niin rikas maa?
 
On kyllä tullut mietittyä tätä, että tällainen demokraattinen järjestelmä voi kyllä pahimmillaan muuttua aika mahdottomaksi siinä vaiheessa, kun enemmistö äänestäjistä elää etuuksien varassa ja äänestää itselleen suurempia etuuksia.
Jos tämän maan joku ajaa perikatoon, niin vihervasemmistokommunistit. Siinä porukassa ei mene perille, ettei velkaa voi ottaa rajattomiin, eikä Suomen valtio ei voi olla koko maailman sosiaalitoimisto. Vasemmistoliitossa ollaan täysin avoimesti sitä mieltä, että ideologinen työttömyys on ihan hyväksyttävää. Lisäksi raha on ilmaista eikä valtion velkoja tarvitse maksaa takaisin. Ainakaan Paavo Arhinmäen mielestä.

Komukan logiikassa sinun rahat kuuluvat komukalle ja se "joku muu" eli sinä, joka maksaa ne etuudet. Ainakin teoriassa on jo nähty kuinka hienosti sosialismi toimii.

Edellä mainitut asiat ovat naulattu niin syvään kommarin ideologiaan, ettei niistä voi neuvotella. Se olisi äärivasemmiston unelma jos järjestelmä romahtaa, koska siitä seuraa anarkia. Sitähän ne haluaa.

Vihervasemmisto hamuaa juuri sen vuoksi myös rajattomasti maahanmuuttoa, koska se kerää itselleen äänestäjiä sillä keinolla. Kukapa ei äänestäisi puoluetta, joka lupaa vastikkeetonta ylläpitoa. Ja senkin kustannukset maksaa koko ajan se harvemmaksi käyvä ryhmä, joka vielä tekee verotuloja valtiolle.

Taannoin katselin ohjelman, jossa haastateltiin ex valtionvarainministeri Iiro Viinasta, joka oli 90 luvun lama-aikaan ehkä Suomen vihatuin mies. Hän kertoi kiertäneensä maailmaa hattu kourassa kerjäämässä rahaa, kun lainan saaminen oli muuten lähes mahdotonta. Oli pienestä kiinni, ettei IMF puuttunut Suomen asioihin. Sitten olisi tullut selväksi mitä köyhyys, leikkaukset ja veronkorotukset todella tarkoittavat.
 
Oli pienestä kiinni, ettei IMF puuttunut Suomen asioihin. Sitten olisi tullut selväksi mitä köyhyys, leikkaukset ja veronkorotukset todella tarkoittavat.
Niin. Tämän koko ketjun ideakin on se, että tämä tullaan vielä kokemaan (lähi)tulevaisuudessa. Ja tätähän moni jopa odottaa. Päästäisiin nopeammin aloittamaan puhtaalta pöydältä.
 
Kuinka paljon kuvittelet tuolla säästävän? Ettei käy sanoin kuin sihteerit heitettiin pois säästöjen nimissä, jonka jälkern proffat tekivät heidän työnsä hitaammin kaksinkertaisella palkalla.

Usko tai älä, aika huomattava määrä byrokratiaa purettiin sote-uudistuksessa. Tai varmaan uskot, jos olet hajulla siitä, millainen koneisto oli silloin, kun jokainen kunta huolehti itse perusterveydenhuollosta..

Toki alueita jäi edelleen liikaa.
Mitä ihmettä? Tässä ketjussa jauhettu sivukaupalla SOTE-uudistuksen jälkeen tulleista virkakyösteistä, jakkupuku-kalkkunoista ja kerrottu kuinka tullut kokonainen uusi kerros taloon kyseistä hallintoa lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Lieköhän sitä edes tiedetään, paljonko siellä on porukkaa? Joku ylilääkäri voi tilastoitua hallintoon tai olla tilastoitumatta, oletan. Tai ainakin asia on relevantti siltä osin kuin hän osallistuu tai ei osallistu myös potilastyöhön.

 
Mitä ihmettä? Tässä ketjussa jauhettu sivukaupalla SOTE-uudistuksen jälkeen tulleista virkakyösteistä, jakkupuku-kalkkunoista ja kerrottu kuinka tullut kokonainen uusi kerros taloon kyseistä hallintoa lisää.
Suomessa verovarojen väärinkäyttö on liian helppoa, eikä sen takia kellään ole muuta intressiä kuin oma perse ja kaverille kans.
 
Miten tekisit jos sinulle sanotaan, että sun ideat, ei toteuteta, ei edes kuunnella, olet huono... Mutta otetaan nyt kuitenkin sun omaisuus parempaan talteen. Jäisitkö mestoille jos sulla on vaihtoehto? Suotuisampaa mennä sinne missä sua arvostetaan versus olla sylkykuppina ja rahakukkarona. Jotain suomessa tehdään väärin kun nalle paha kun toisaalta ruotsissa wallenberg on oikein hyvä.

Kyllä, Nalle on ansainnut ne miljardit rehellisellä työllä. Nalle on tuottanut miljardin verran hyvää ihmisille ansaitakseen miljardin? Lähde on: Trust me bro.
Nallen ja muiden rahanvaihtajien käsillä ei ole päivääkään tehty oikeita töitä.

Eikä kukaan tarvitse tai arvosta miljardöörejä. Elon Musk, hänen revohkansa ja muut lehtolapset voidaan ampua Marsiin huomenna eikä kenenkään tule ikävä.
 
Eikö tää ole aika jo ihan Suomalaisen keskiluokan kohtalo?
Tavallaan on, mutta keskiluokka ajattelee vielä että ei tilanne niin paha, suomi maailman paras maa, lottovoitto...

--

Ei ole todellisuus vielä valjennut tai kipu riittävän kova vaikeisiin päätöksiin millä maa saadaan todelliselle poluille kohti tervehtymistä. 17miljardia vuosi velkaa on abstrakti käsite mitä ei ymmärretä. Miljardi, miljoona, biljoona, numero vaan. Velkaraha ja toisaalta yhä halventuneet telkkarit/kännykät yms. luoneet illuusion elintason noususta vaikka esim. ruotsissa samaan aikaan menee paljon paremmin. Naureskellaan vaan ruotsalaisille sen sijaan, että ymmärrettäisiin missä he tekivät paremmin ja kopioitaisiin suomeen sopivalla tavalla ruotsista hyvät teesit. Sama juttu viron suuntaan, "no se lähtöpiste niin matala virossa, että tottakai siellä on,.." Tähän se siilasmaan skenaariotyöskentely ja sen kirkastaminen mitkä mahdollisuudet ja tulevaisuus niissä on, mitä on tehtävä ja mihin on kaikkien sitouduttava.
 
Mitä ihmettä? Tässä ketjussa jauhettu sivukaupalla SOTE-uudistuksen jälkeen tulleista virkakyösteistä, jakkupuku-kalkkunoista ja kerrottu kuinka tullut kokonainen uusi kerros taloon kyseistä hallintoa lisää.
Eli et ollut lakkauttamassa sotea vaan perumassa uudistukset? Se on vissi ero. Eikä tuolla ole niin paljoa hallintoa, että voisi järkevästi säästää. Hallitustyöskentelijöitä ja muita ylimmän portaan tehtäviä voitaisiin siirtää ylilääkäreille. Niistä ei vaam vuositasolla kovin isoa summaa tulisi. Vanhaan ei kannata palata.
 
Jos tämän maan joku ajaa perikatoon, niin vihervasemmistokommunistit. Siinä porukassa ei mene perille, ettei velkaa voi ottaa rajattomiin,
Niin, tämän maan velan on ottanut enimmäkseen Kokoomus. Ovat olleet vallan kahvassa ja keskeisimmillä ministerin paikoilla viimeiset 20 vuotta, muutamaa lyhyttä pätkää lukuunottamatta. Ja koronan aikaan huusivat oppositiosta Marinin halitukselle, että nämä tuet ja rahan jakaminen ei riitä, että tarvitaan lisää. Nyt sama porukka velkaannuttaa Suomea ennätystahdilla, mm. jakamalla rikkaimmille veronalennuksia valtiontaloutta tuhoten.
 
Björn Wahlroosin johdolla toiminut Sampo-ryhmä on tilittänyt pelkästään Suomen valtiolle hyvän kasan rahaa. Nallen johdolla Postipankki/Leonia/Sampo-pankki myytiin hyvään ylihintaan tanskalaisille ja rahat käytettiin järkevästi. On tietysti jossittelua miten Leonialle olisi käynyt muissa käsissä. Veikkaan, että suomalaisten kannalta huonommin.
 
Juuri näistä pitäisi puhua enemmän, mutta esimerkkejä on vaikeampi nostaa esiin. Tässä taas kritisoin sarasvuota siitä että tosiaan menee sieltä mistä aita on matalin ja ottaa jonkun pöhinäyhtiön esimerkiksi että heei kattokaa tätä.
Joo, Sarasvuon filosofia on sellaista opportunismia missä innovoidaan ja tartutaan pieneenkin tilaisuuteen ja siitä on hänen näkemyksensä mukaan ”helppoa” tehdä iso menestys ideoimalla ja työskentelemällä.

Tietenkään se ei ole koko totuus mutta tällaista opportunismia ja vähintään pientä optimismia Suomi tarvisi lisää. Valtion tehtävä olisi vain mahdollistaa tämä suotuisilla olosuhteilla.
Suomessa se yrittäjyys monesti törmää siihen että palkollisena vaan saa enemmän vähemmällä riskillä, eikä siihen oikein yrittäjähenkisyys auta. Tähän toki voisi poliitikot vaikuttaa mm. yrittäjien sosiaaliturvaa ja terveydenhuoltoa parantamalla. Tai henkilön palkkaaminen on kohtuuttoman kallista ja suuri riski. Päälle vielä mahdolliset pääomarajoitteet kun pankki haluisi vaan lainottaa asuntoja eikä mitään muuta niin parempi vaan pysyä töissä palkollisena.
Realismia on nykytilanteessa mielestäni ennemminkin se, ettei moisia turvaverkkoja rakenneta yrittäjille vaan ne karsitaan hiljalleen pois työntekijöiltä.

Työllisillä ja työttömillä on Suomen maksukykyyn ja pääomiin nähden liian hyvä turvaverkko. Sitten kun työllisen ja työttömän asema on yhtä huono kuin yrittäjän, yrittäjyys ja yritteliäisyys kasvanee nykyistä paremmalle tasolle.

Tai sitten jäädään pohjolan Nigerian tavoin käsi pitkällä kerjäämään ja odottamaan pelastajaa.
 
Niin, tämän maan velan on ottanut enimmäkseen Kokoomus. Ovat olleet vallan kahvassa ja keskeisimmillä ministerin paikoilla viimeiset 20 vuotta, muutamaa lyhyttä pätkää lukuunottamatta. Ja koronan aikaan huusivat oppositiosta Marinin halitukselle, että nämä tuet ja rahan jakaminen ei riitä, että tarvitaan lisää. Nyt sama porukka velkaannuttaa Suomea ennätystahdilla, mm. jakamalla rikkaimmille veronalennuksia valtiontaloutta tuhoten.
Marinin hallitus taisi lohkaista valtiolle 40 miljardia lisää velkaa, ja yksi peruste oli että raha oli erittäin halpaa. Ei se sitten ollutkaan enää halpaa, josta tuli kierre kun korkoihin menee jo miljardeja. Valtiontaloudessa kaikki tapahtuu viivellä, ja edellisen hallituksen touhut vaikuttavat jopa vuosikausia riippuen siitä mitä on tehty ja sovittu.
 
Marinin hallitus taisi lohkaista valtiolle 40 miljardia lisää velkaa, ja yksi peruste oli että raha oli erittäin halpaa. Ei se sitten ollutkaan enää halpaa, josta tuli kierre kun korkoihin menee jo miljardeja. Valtiontaloudessa kaikki tapahtuu viivellä, ja edellisen hallituksen touhut vaikuttavat jopa vuosikausia riippuen siitä mitä on tehty ja sovittu.
Ei, vaan peruste oli, että oli korona ja Venäjän hyökkäyssota. Oppositio Kokoomuksen johdolla vaati, että olisi pitänyt tuhlata enemmän. Marinin hallitus lisäsi pysyviä menoja 2 miljardilla, mutta ei kriisissäkään tuhonnut yhteiskunnan tärkeitä perusrakenteita kuten terveydenhuoltoa, koulutusta jne. Sen sijaan teki sote-uudistuksen ja vei Suomen Natoon.

Suomen valtionvelan aiheuttaja on Kokoomus, viimeisen 20 vuoden aikana. Kokoomuksella on kaikista puolueista heikoin ymmärrys taloudesta.
 
Realismia on nykytilanteessa mielestäni ennemminkin se, ettei moisia turvaverkkoja rakenneta yrittäjille vaan ne karsitaan hiljalleen pois työntekijöiltä.

Työllisillä ja työttömillä on Suomen maksukykyyn ja pääomiin nähden liian hyvä turvaverkko. Sitten kun työllisen ja työttömän asema on yhtä huono kuin yrittäjän, yrittäjyys ja yritteliäisyys kasvanee nykyistä paremmalle tasolle.
Hankalaa se tuokin, kun esimerkiksi jonkun työterveyshuollon poistaminen siirtäisi ne ihmiset julkiselle puolelle jonoihin. Samalla vähän häviäisi se idea siitä, että työväestö on järkevää pitää terveenä ja hoitaa vaivat heti pois, sen sijaan että ne on saikulla jossain puolen vuoden jonossa jostain olemattomasta. Samoin sairaslomien poisto tai muuttaminen palkattomaksi vaikuttaisi myös aika lyhytnäköiseltä ja mahdottomalta toteutettavalta.

Silti se ei poistu, että palkollisena voit vaan mennä töihin mutta yrittäjänä on omaa rahaa ja omaisuutta kiinnitettynä siihen toimintaan. Siinä kun iskee joku kova sairaus tai muu ulkopuolelta tuleva juttu esim. koronavirus niin homma kaatuu päälle. Velkojahan nykyisin voidaan kohtuullistaa, mutta silti yleensä ne ei kovinkaan kohtuulliseksi jää.

Taannoin katselin ohjelman, jossa haastateltiin ex valtionvarainministeri Iiro Viinasta, joka oli 90 luvun lama-aikaan ehkä Suomen vihatuin mies. Hän kertoi kiertäneensä maailmaa hattu kourassa kerjäämässä rahaa, kun lainan saaminen oli muuten lähes mahdotonta. Oli pienestä kiinni, ettei IMF puuttunut Suomen asioihin. Sitten olisi tullut selväksi mitä köyhyys, leikkaukset ja veronkorotukset todella tarkoittavat.
Viinas iiro on selittänyt vuoskymmentolkulla noita juttujaan, ne vaan on aika eriskummallisessa valossa jos katsoo suomen tuon ajan valtionvelan korkoja mistä ei löydy tukea tämän tyylisille jutuille. Eli mitäköhän ihmettä se iirokin siellä maailmalla on sekoillut?

Tämä 90- luvun lama on myös aika omituinen selittelyjuttu muutenkin, missä jotenkin kaikki laman syyt selitetään suomesta riippumattomilla tekijöillä ja laman hoito taas on ollut aina mallikelpoista vaikka melkeinpä jälkikäteisarvioissa laman syyt olivat typerässä rahapolitiikassa ja laman hoitokin aivan käsittämättömän surkeeta.

Että tällä nykyajassakin näkyvällä ilmiöllä ettei juurisyitä käydä läpi on aika pitkät perinteet suomessa.
 
Marinin hallitus taisi lohkaista valtiolle 40 miljardia lisää velkaa, ja yksi peruste oli että raha oli erittäin halpaa. Ei se sitten ollutkaan enää halpaa, josta tuli kierre kun korkoihin menee jo miljardeja. Valtiontaloudessa kaikki tapahtuu viivellä, ja edellisen hallituksen touhut vaikuttavat jopa vuosikausia riippuen siitä mitä on tehty ja sovittu.
vaikea selittää suomen nykytilannetta yksittäisellä hallituksella. Kyllä pitää katsoa mikä on ollut viimisen 30 vuoden aikana aika pitkälti hallituksia yhdistävä tekijä, se on ollut kokoomuspuolue.

Tyhmää politiikkaa niinkun järkipolitiikkaakin voi tehdä niin oikeistolaisista kuin vasemmistolaisista lähtökohdista ettei sekään sitä katso että toinen puoli olisi automaattisesti järkevä ja toinen tyhmä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan peruste oli, että oli korona ja Venäjän hyökkäyssota.
Kuinka monta kertaa tämän saman valheen joutuu korjaamaan?
Antti Rinteen hallitusohjelma perustui ylettömään velan ottamiseen. Sanna Marin ei yrittänyt korjata tilannetta vaan jatkoi Rinteen linjalla.
Talouden reunaehdot ovat, että tämän hallituksen ei tarvitse lähteä leikkaamaan menoista. Tämä hallitus voi käyttää sekä pysyviin menolisäyksiin että investointiluonteisiin menoihin merkittävästi lisää, Rinne sanoi.
Rinteen velanottamisen halu oli paljon ennen covid19-pandemiaa ja Venäjän hyökkäystä. Pysyviä menolisäyksiä velkarahalla. Se on totuus.

Vasentuneille on niin kovin vaikeaa myöntää Rinne-Marin-akselin epäonnistuminen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika tiukka väite. Eli Vasemmistoliitollakin on parempi?
vaikea arvioida kun vasemmistoliitto on aika pitkälti keskittynyt hömppäaiheisiin nykyisin ja mun nähdäkseni välttelee ns. kovista asioista keskustelemista. Vaikee silti on kokoomuksen osaamista paljoa vasemmistoliiton yläpuolelle arvottaa. Vuoskymmeniä on jo tehty kokoomusjohtoisesti tai kokoomuksen hyväksynnällä kalliita, tehottomia ja huonolaatuisia ratkaisuja eikä niistä epäonnistumisista ole opittu oikeastaan mitään vaan samaa typeryyttä ajetaan edelleen. Tohon umpisurkeeseen track recordiin peilaten on vaikea antaa juuri millaisakaan kehuja kokoomukselle, mutta kaimma joku ryhmä on saanu mitä haluaa kun kannatus on pysynyt vakaana siinä missä muiden on heitellyt ylös alas.
 
Tohon umpisurkeeseen track recordiin peilaten on vaikea antaa juuri millaisakaan kehuja kokoomukselle, mutta kaimma joku ryhmä on saanu mitä haluaa kun kannatus on pysynyt vakaana siinä missä muiden on heitellyt ylös alas.
Juuri tänään kerrottiin että hallituksen toimintaan ovat tyytyväisimpiä suurituloiset, johtavassa asemassa olevat, yksinyrittäjät ja eläkeläiset.
 
vaikea arvioida kun vasemmistoliitto on aika pitkälti keskittynyt hömppäaiheisiin nykyisin ja mun nähdäkseni välttelee ns. kovista asioista keskustelemista. Vaikee silti on kokoomuksen osaamista paljoa vasemmistoliiton yläpuolelle arvottaa. Vuoskymmeniä on jo tehty kokoomusjohtoisesti tai kokoomuksen hyväksynnällä kalliita, tehottomia ja huonolaatuisia ratkaisuja eikä niistä epäonnistumisista ole opittu oikeastaan mitään vaan samaa typeryyttä ajetaan edelleen. Tohon umpisurkeeseen track recordiin peilaten on vaikea antaa juuri millaisakaan kehuja kokoomukselle, mutta kaimma joku ryhmä on saanu mitä haluaa kun kannatus on pysynyt vakaana siinä missä muiden on heitellyt ylös alas.
Onko vuosikymmenien aikana joku puolue tehnyt hyviä (tai parempia kuin Kokoomus) ratkaisuja Suomen kannalta? Jos ei ota huomioon sitä, että joillain hallituksilla on käynyt varmasti myös tuuria kun on vaikka Nokian kulta-aikoina vallassa.
 
Juuri tänään kerrottiin että hallituksen toimintaan ovat tyytyväisimpiä suurituloiset, johtavassa asemassa olevat, yksinyrittäjät ja eläkeläiset.
Olisi hauska tietää absoluuttisella skaalalla kuka on tyytyväinen hallituksen toimintaan. Jos yksi ajattelee että huonosti vetävät ja toinen että vielä huonommin niin ei silloin ehkä hyvin kuitenkaan mene. Toinen puoli, että se ja sama mitä ajatellaan kun numerot kertovat objektiivista tarinaa kiihtyvänopeuksisesta marssista kohti konkurssia.
 
vaikea selittää suomen nykytilannetta yksittäisellä hallituksella. Kyllä pitää katsoa mikä on ollut viimisen 30 vuoden aikana aika pitkälti hallituksia yhdistävä tekijä, se on ollut kokoomuspuolue.

Tyhmää politiikkaa niinkun järkipolitiikkaakin voi tehdä niin oikeistolaisista kuin vasemmistolaisista lähtökohdista ettei sekään sitä katso että toinen puoli olisi automaattisesti järkevä ja toinen tyhmä.
Marinin pohjalla oli 100 miljardia turhaa velkaa. Ilman kriisiä velkaa ei tule haalia lisää. Koronakriisiin otto oli ymmärrettävää, samoin sodan takia. Marin käytti tosin myös turhuuteen. Orpokin ollut täysin luokaton tuhlailija.

Kokoomuksen lisäksi Keskustalla on ollut paljon sanottavaa, demaritkaan eivät ole olleet parempia. Ottaen hupmioon, että mikään puolue ei ole saanut asiaa rstkaistua, niin tilanne on toivoton. Vain liberaalipuolue tarjosi todellista ratkaisua, ei päässyt eees eduskuntaan.
 
vaikea selittää suomen nykytilannetta yksittäisellä hallituksella. Kyllä pitää katsoa mikä on ollut viimisen 30 vuoden aikana aika pitkälti hallituksia yhdistävä tekijä, se on ollut kokoomuspuolue.

Tyhmää politiikkaa niinkun järkipolitiikkaakin voi tehdä niin oikeistolaisista kuin vasemmistolaisista lähtökohdista ettei sekään sitä katso että toinen puoli olisi automaattisesti järkevä ja toinen tyhmä.
Marinin pohjalla oli 100 miljardia turhaa velkaa. Ilman kriisiä velkaa ei tule haalia lisää. Koronakriisiin otto oli ymmärrettävää, samoin sodan takia. Marin käytti tosin myös turhuuteen. Orpokin ollut täysin luokaton tuhlailija.

Kokoomuksen lisäksi Keskustalla on ollut paljon sanottavaa, demaritkaan eivät ole olleet parempia. Ottaen hupmioon, että mikään puolue ei ole saanut asiaa rstkaistua, niin tilanne on toivoton. Vain liberaalipuolue tarjosi todellista ratkaisua, ei päässyt eees eduskuntaan.
 
Olisi hauska tietää absoluuttisella skaalalla kuka on tyytyväinen hallituksen toimintaan. Jos yksi ajattelee että huonosti vetävät ja toinen että vielä huonommin niin ei silloin ehkä hyvin kuitenkaan mene. Toinen puoli, että se ja sama mitä ajatellaan kun numerot kertovat objektiivista tarinaa kiihtyvänopeuksisesta marssista kohti konkurssia.
Terveydenhuollon romahdettua suurituloiset voivat käydä Pörriäisissä kuten tähänkin asti ja laittaa lapsensa yksityiseen kouluun ja sairaalaan.

Valitettava tosiasia on että jos oma pesä on turvattu kiinnostus lopahtaa missä jamassa muut/yhteiskunta on.
 
Juuri tänään kerrottiin että hallituksen toimintaan ovat tyytyväisimpiä suurituloiset, johtavassa asemassa olevat, yksinyrittäjät ja eläkeläiset.
Olisi hauska tietää absoluuttisella skaalalla kuka on tyytyväinen hallituksen toimintaan. Jos yksi ajattelee että huonosti vetävät ja toinen että vielä huonommin niin ei silloin ehkä hyvin kuitenkaan mene. Toinen puoli, että se ja sama mitä ajatellaan kun numerot kertovat objektiivista tarinaa kiihtyvänopeuksisesta marssista kohti konkurssia.
Arvelisin tyytymättömyyden olevan selvästi nykyistäkin suurempaa, jos ihmisille ensin avoimesti kerrottaisiin mitä hallitus on tehnyt/jättänyt tekemättä ja vasta sen jälkeen kysyttäisiin tyytyväisyys hallituksen toimintaan. Esimerkiksi yksityissektorin keskituloisten ja hyvätuloistenkin takapuoleen kairaus on ollut jotakin ennennäkemätöntä.

Valitettavasti osa konservatiivimiehistä muodostaa tilannekuvansa kuunnellen "Viisastelijoiden klubi" -kaltaisia rinkiveivaus-podcasteja, joissa Tere Sammallahdet satuilevat miehille mitä he haluavat kuulla. Todellisuus on sitten jotakin muuta. Olen itsekin joskus kuunnellut näitä podeja, mutta vähentänyt sitä merkittävästi, koska haluan kuulla faktoja ja konkretiaa, enkä minua miellyttävää paikkaansapitämätöntä taivaanrannan maalailua.

Kasvavat numerot kertoo lahjomatonta tarinaa siitä, miten julkisen sektorin rahakäyttö on lähtenyt vallassa olevan hallituksen käsistä. Kuinka kukaan tervejärkinen konservatiivi voi olla tyytyväinen hallituksen toimintaan, ellei sitten satu olemaan rahan hassaamisen saamapuolella?
 
Marinin pohjalla oli 100 miljardia turhaa velkaa. Ilman kriisiä velkaa ei tule haalia lisää. Koronakriisiin otto oli ymmärrettävää, samoin sodan takia. Marin käytti tosin myös turhuuteen. Orpokin ollut täysin luokaton tuhlailija.

Kokoomuksen lisäksi Keskustalla on ollut paljon sanottavaa, demaritkaan eivät ole olleet parempia. Ottaen hupmioon, että mikään puolue ei ole saanut asiaa rstkaistua, niin tilanne on toivoton. Vain liberaalipuolue tarjosi todellista ratkaisua, ei päässyt eees eduskuntaan.
Sipilän hallitus pystyi taittamaan velan kasvun. Rinne-Marin-hallitukset ottivat erittäin paljon velkaa vaikka kaikkea ei olisi todellakaan tarvittu. Antti Rinne oli tuhoisa pääministeri ja Sanna Marin ei halunnut korjata Rinteen hallitusohjelman vikoja. Nyt siitä maksetaan, koska korot ovat aivan eri tasolla.




837f85d86867ca23366f68c8205032c4.svg.svg
 
Arvelisin tyytymättömyyden olevan selvästi nykyistäkin suurempaa, jos ihmisille ensin avoimesti kerrottaisiin mitä hallitus on tehnyt/jättänyt tekemättä ja vasta sen jälkeen kysyttäisiin tyytyväisyys hallituksen toimintaan. Esimerkiksi yksityissektorin keskituloisten ja hyvätuloistenkin takapuoleen kairaus on ollut jotakin ennennäkemätöntä.

Valitettavasti osa konservatiivimiehistä muodostaa tilannekuvansa kuunnellen "Viisastelijoiden klubi" -kaltaisia rinkiveivaus-podcasteja, joissa Tere Sammallahdet satuilevat miehille mitä he haluavat kuulla. Todellisuus on sitten jotakin muuta. Olen itsekin joskus kuunnellut näitä podeja, mutta vähentänyt sitä merkittävästi, koska haluan kuulla faktoja ja konkretiaa, enkä minua miellyttävää paikkaansapitämätöntä taivaanrannan maalailua.

Kasvavat numerot kertoo lahjomatonta tarinaa siitä, miten julkisen sektorin rahakäyttö on lähtenyt vallassa olevan hallituksen käsistä. Kuinka kukaan tervejärkinen konservatiivi voi olla tyytyväinen hallituksen toimintaan, ellei sitten satu olemaan rahan hassaamisen saamapuolella?
Mitä nämä kasvavat numerot sitten sisältävät tarkalleen? Itse en ole paljoa perehtynyt, että minne sitä rahaa tarkalleen menee mutta eikös budjettimenot ole pysyneet siellä 88-89 miljardissa 2024 ja 2025?
Olis kiva tietää näistä numeroista lisää ja etenkin mainitsemastasi julkisen sektorin käsistä lähteneestä rahankäytöstä.
Kyselee tietämätön
 
Mitä nämä kasvavat numerot sitten sisältävät tarkalleen? Itse en ole paljoa perehtynyt, että minne sitä rahaa tarkalleen menee mutta eikös budjettimenot ole pysyneet siellä 88-89 miljardissa 2024 ja 2025?
Olis kiva tietää näistä numeroista lisää ja etenkin mainitsemastasi julkisen sektorin käsistä lähteneestä rahankäytöstä.
Kyselee tietämätön
En tiedä miksi vertailu pitäisi rajata vuoteen 2024, siitä huolimatta tästä jutusta selviää aika hyvin yksityiskohtia: Avaamme tässä jutussa valtion ennätysvelan yllättävän taustan – ”muut tekijät” vievät meitä syvälle velkasuohon. Ensi vuonna aletaan jo sorvailemaan vaalibudjetteja, joten lainanotto tullee todennäköisesti olemaan vielä rajumpaa kuin ennusteessa.
 
Mitä nämä kasvavat numerot sitten sisältävät tarkalleen? Itse en ole paljoa perehtynyt, että minne sitä rahaa tarkalleen menee mutta eikös budjettimenot ole pysyneet siellä 88-89 miljardissa 2024 ja 2025?
Olis kiva tietää näistä numeroista lisää ja etenkin mainitsemastasi julkisen sektorin käsistä lähteneestä rahankäytöstä.
Kyselee tietämätön
Osittain ainakin vanhusten kasvavasta määrästä
1766858520356.jpeg

Tuossa vain pitkäaikaishoidon menot. Kasvu taitaa olla miljardi per hallituskausi lisää, lisäksi lyhythoito ja eläkkeet. Kertoo tulevasta.
 
Mitä nämä kasvavat numerot sitten sisältävät tarkalleen? Itse en ole paljoa perehtynyt, että minne sitä rahaa tarkalleen menee mutta eikös budjettimenot ole pysyneet siellä 88-89 miljardissa 2024 ja 2025?
Olis kiva tietää näistä numeroista lisää ja etenkin mainitsemastasi julkisen sektorin käsistä lähteneestä rahankäytöstä.
Kyselee tietämätön
En osaa kommentoida kertomiasi budjettimenoja (88-89 mrd), koska en tiedä onko tämän vuoden luku lainkaan ajantasalla. Esimerkiksi vielä pari kuukautta sitten Suomen vuoden 2025 nettovelkaantumiseksi arvioitiin 12-13 miljardia. Sitten joulukuun alussa VM tarkensi vuoden 2025 nettovelkaantumisen olevan peräti 17,8 miljardia euroa.

Joka tapauksessa konservatiivina käsitän säästämisen siten, että silloin kun oikeasti säästetään, menot laskevat. Jos menot pysyvät samassa tai jopa nousevat, ei kyse ole enää säästämisestä vaan jostakin muusta.

Hallituksen tekemät täsmäiskut keskituloisiin ja hyvätuloisiinkin ovat rampauttaneet kotimaan kysynnän. Kysymys kuuluukin, miten paljon valtion toteutuneet nettotulot ovat jääneet arvioidusta(?). Jos tulot romahtivat (ja välilliset menot kasvoivat) useilla miljardeilla euroilla, se selittää osaltaan miksi Suomen velkaantuminen on vuoden 2020 korona-vuoden tasolla.

 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä? Tässä ketjussa jauhettu sivukaupalla SOTE-uudistuksen jälkeen tulleista virkakyösteistä, jakkupuku-kalkkunoista ja kerrottu kuinka tullut kokonainen uusi kerros taloon kyseistä hallintoa lisää.

Ööhh, ehkä kannattaa seurata sitä mitä todellisuudessa tapahtuu?

Aikaisemmin jokaisessa kunnassa oli hallinto terveydenhuoltoa varten. Nyt niitä alueita on 21, joka on edelleen liikaa, mutta huomattavasti vähemmän.
 
Ööhh, ehkä kannattaa seurata sitä mitä todellisuudessa tapahtuu?

Aikaisemmin jokaisessa kunnassa oli hallinto terveydenhuoltoa varten. Nyt niitä alueita on 21, joka on edelleen liikaa, mutta huomattavasti vähemmän.
Eikö merkityksellinen asia ole enemmänkin se, paljonko tekevää käsiparia kohden on johtaja/koordinaattori/suunnittelija/you name it -porukkaa? Vaikka Suomessa siirryttäisiin yhteen Sote-alueeseen, se ei tarkoita että toiminta olisi tehokasta.

Muistelen vuosia sitten lukeneeni Oulun sairaanhoitopiirin johdossa työskennelleen miehen haastattelun. Hän kertoi, että vielä 70-ja 80 -luvuilla hän tunsi nimeltä jokaisen johto/koordinointihommissa olevan työntekijän. Hänen eläköitymiseensä mennessä tämän väen lukumäärä oli kasvanut 800 henkilöön. Tästäkin siis on jo vuosia aikaa.

Helsingin sairaanhoitopiirissa työskentelevä osastoylilääkäri kutsui tätä porukkaa "loisiviksi rönsyiksi". "Loisivia rönsyjä" ei vähennetä, vaan ennemmin suljetaan osastoja ja irtisanotaan siivoojia ja hoitajia. Kirjoitin tästä viime vuonna: Suomen valtion default 2030-luvulla
 
Onko vuosikymmenien aikana joku puolue tehnyt hyviä (tai parempia kuin Kokoomus) ratkaisuja Suomen kannalta? Jos ei ota huomioon sitä, että joillain hallituksilla on käynyt varmasti myös tuuria kun on vaikka Nokian kulta-aikoina vallassa.
Eipä tuollaista pitkää linjaa ole havaitavissa, missä kokoomus olisi ollut poissa kuvioista. Voidaan vaan havannoida tätä nykyistä ja mun mielestäni kokoomuksen politiikka ei ole ollut toimivaa vaikka itsekkin joskus 10-15 vuotta sitten siihen jossain määrin uskoin. Suomessa on ollut 2000- luvulla vanhasen punamulta ja mariinin hallitus, missä ei ole kokoomus ollut mukana. Siinä on vähän vaikeaa muuttaa politiikan linjaa kun politiikka on aika vahvasti polkuriippuvaista.

Sipilän hallitus pystyi taittamaan velan kasvun.
mm. myymällä valtion omaisuutta. Se ei ole kestävä tapa. Ei ihminenkään rikastu jos se nostaa pankista rahaa.

Kokoomuksen lisäksi Keskustalla on ollut paljon sanottavaa, demaritkaan eivät ole olleet parempia. Ottaen hupmioon, että mikään puolue ei ole saanut asiaa rstkaistua, niin tilanne on toivoton. Vain liberaalipuolue tarjosi todellista ratkaisua, ei päässyt eees eduskuntaan.
Kokoomus on 2000 ja 90- luvunkin hallituksia yhdistävä tekijä. Me toki ei voida havaita mitään vaihtoehtokulkuja missä kokoomus olisi vaan teljetty oppositioon aina, eli siitä ei ole tietoa olisiko muilla politiikka ollut parempaa, mutta on vähän kornia syyttää, niinkun täälläkin näkee useinkin, kovasti kaikenlaisia vihervasemmistolaisia sun muita vaikutusvallaltaan verrattaen marginaalisia ryhmiä kun tämä yksi puolue on käytännössä määrännyt suomen suunnan 90- luvun laman jälkeen ja muut on sitten saaneet jotain läpi.
 
Niin. Tämän koko ketjun ideakin on se, että tämä tullaan vielä kokemaan (lähi)tulevaisuudessa. Ja tätähän moni jopa odottaa. Päästäisiin nopeammin aloittamaan puhtaalta pöydältä.

Defaultin kohdalla pöytä ei ole puhdas - velat pysyvät, vaikka valtio ajautuisi maksukyvyttömyyteen.

Pallotellaas ajatusta. Skenaariossa valtionvelka ylittää 100% bkt:sta ja sijoittajilla loppuu usko lainojen takaisinmaksuun. Velkaa ei saa enää markkinoilta järkevillä ehdoilla, korko nousee jonnekin 10% - 30% tietämille. Budjetti täytyy tasapainottaa välittömästi eli julkista kulutusta pitää leikata 10 - 20 miljardia. Leikkaukset laskevat entisestään työllisyyttä, verotuloja ja bkt:a. Tulevina vuosina myös vanhoja halpoja lainoja täytyy korvata kalliilla. Lainojen korkomenot ampaisevat kovaan nousuun. Nyt korkoja maksetaan noin 3 miljardia vuodessa, tulevaisuuden skenariossa ehkä 10 - 20+ miljardia vuodessa. Muita menoja on taas pakko leikata ja päästään edellisiin kohtiin, kierre jatkuu ja kurjuus nousee. Voidaan olla hyvinkin nopeasti tilanteessa, missä julkisen puolen on supistettava toimintojaan puolella. Siinä ei enää puhuta juustohöylästä, vaan mietitään, mitä palveluja pystytään enään tarjoamaan.

Mielestäni monet eivät ota asiaa tarpeeksi vakavasti (kadulla, täällä ollaan valveutuneita), ollaan oikeasti lähellä viimeisiä hetkiä. Kaikki on hyvin kunnes ei olekkaan. Nyt jupistaan penneistä ja mikään puolue ei tarjoa uskottavaa korjausta. Defaultin kohdalla kaikki tulevat häviämään, yrittäjät, duunarit, virkamiehet, viljelijät jne.
 
AI murros on tulossa/tullut jo ja jo sitä ennen on ollut aika paljon turhaa työtä julkisella sektorilla jota jatketaan kun ihmiset haluavat pitää helpoista töistään kiinni, on muutosvastarintaa jne jne. Jos AI otetaan vastaan pitkin hamapain ja väkisin niin se vaan väkisin korvaa ihmisten tekemistä toimistohommista valtaosan eikä mitään tule tilalle, eli tulee työttämyyttä ja taantumaa ja valtion talous pysyvästi suossa.

Jos siihen AI:hin taas osataan tarttua mahdollisuutena jolla tehdään enemmän ja oikeasti mietitään että AI (tai AI:lla kehitetty softa) voisi tehdä aika monet rutiinihommat ja ihmiset joitain muita hyödyllisä juttuja, niin AI on enemmänkin mahdollisuus. Mutta tarvitaan kokonaisvisiota ja rohkeutta oikeasti nähdä mahdollisuudet eikä vain uhkia. Valitettavasti viimeisimmät hallitukset eivät ole varsinaisesti vakuuttaneet sillä saralla.

Vaihtoehtoja on kaksi: 1.AI vie työpaikat, tai 2. AI:n avulla voidaan tehdä paljon enemmän kuin ennen.
 
Hankalaa se tuokin, kun esimerkiksi jonkun työterveyshuollon poistaminen siirtäisi ne ihmiset julkiselle puolelle jonoihin. Samalla vähän häviäisi se idea siitä, että työväestö on järkevää pitää terveenä ja hoitaa vaivat heti pois, sen sijaan että ne on saikulla jossain puolen vuoden jonossa jostain olemattomasta. Samoin sairaslomien poisto tai muuttaminen palkattomaksi vaikuttaisi myös aika lyhytnäköiseltä ja mahdottomalta toteutettavalta.

Silti se ei poistu, että palkollisena voit vaan mennä töihin mutta yrittäjänä on omaa rahaa ja omaisuutta kiinnitettynä siihen toimintaan. Siinä kun iskee joku kova sairaus tai muu ulkopuolelta tuleva juttu esim. koronavirus niin homma kaatuu päälle. Velkojahan nykyisin voidaan kohtuullistaa, mutta silti yleensä ne ei kovinkaan kohtuulliseksi jää.


Viinas iiro on selittänyt vuoskymmentolkulla noita juttujaan, ne vaan on aika eriskummallisessa valossa jos katsoo suomen tuon ajan valtionvelan korkoja mistä ei löydy tukea tämän tyylisille jutuille. Eli mitäköhän ihmettä se iirokin siellä maailmalla on sekoillut?

Tämä 90- luvun lama on myös aika omituinen selittelyjuttu muutenkin, missä jotenkin kaikki laman syyt selitetään suomesta riippumattomilla tekijöillä ja laman hoito taas on ollut aina mallikelpoista vaikka melkeinpä jälkikäteisarvioissa laman syyt olivat typerässä rahapolitiikassa ja laman hoitokin aivan käsittämättömän surkeeta.

Että tällä nykyajassakin näkyvällä ilmiöllä ettei juurisyitä käydä läpi on aika pitkät perinteet suomessa.
Kaaoksen aiheutti paljolti se, että veronmaksajien rahoilla pelastettiin pankit. Olisiko ollut parempi, että ne olisi päästetty kaatumaan, vai se että tileillä olevat rahat olisi menetetty? Pankit käyttäytyivät todella vi...umaisesti lunastatessaan pilkkahinnalla omaisuutta. Seuraksena oli itsemurhia ja köyhyyttä, joita vieläkin maksellaan tavalla tai toisella. Se siitä opittiin, että valtio ei enää vastaa täysimääräisesti talletuksista.
 
Defaultin kohdalla pöytä ei ole puhdas - velat pysyvät, vaikka valtio ajautuisi maksukyvyttömyyteen.

Pallotellaas ajatusta. Skenaariossa valtionvelka ylittää 100% bkt:sta ja sijoittajilla loppuu usko lainojen takaisinmaksuun. Velkaa ei saa enää markkinoilta järkevillä ehdoilla, korko nousee jonnekin 10% - 30% tietämille. Budjetti täytyy tasapainottaa välittömästi eli julkista kulutusta pitää leikata 10 - 20 miljardia. Leikkaukset laskevat entisestään työllisyyttä, verotuloja ja bkt:a. Tulevina vuosina myös vanhoja halpoja lainoja täytyy korvata kalliilla. Lainojen korkomenot ampaisevat kovaan nousuun. Nyt korkoja maksetaan noin 3 miljardia vuodessa, tulevaisuuden skenariossa ehkä 10 - 20+ miljardia vuodessa. Muita menoja on taas pakko leikata ja päästään edellisiin kohtiin, kierre jatkuu ja kurjuus nousee. Voidaan olla hyvinkin nopeasti tilanteessa, missä julkisen puolen on supistettava toimintojaan puolella. Siinä ei enää puhuta juustohöylästä, vaan mietitään, mitä palveluja pystytään enään tarjoamaan.

Mielestäni monet eivät ota asiaa tarpeeksi vakavasti (kadulla, täällä ollaan valveutuneita), ollaan oikeasti lähellä viimeisiä hetkiä. Kaikki on hyvin kunnes ei olekkaan. Nyt jupistaan penneistä ja mikään puolue ei tarjoa uskottavaa korjausta. Defaultin kohdalla kaikki tulevat häviämään, yrittäjät, duunarit, virkamiehet, viljelijät jne.
Kirjoitit hyvän skenaariokuvaksen.:thumbsup:

Nykyinen hallitus oli viimeinen hallitus, jolla oli mahdollisuus kääntää kurssi jossainmäärin inhimmillisin metodein. Tähän olisi vaadittu noin 10 miljardin euron oikeat todelliset leikkaukset. Mutta kuten on kirjoitettu, näinhän se ei mennyt vaan Kokoomus järkkäsi edut omille eturyhmilleen ja muut hallituspuolueet kannattelivat Petteri Orvon jättimäistä aisaa.

Seuraava hallitus aloittaa tilanteesta, jossa julkisvelka on lähellä "mien" skenaarion 100% rajaa. Valtiolainojen korot alkaa väistämättä nousta, koska samaan aikaan Suomen julkistalouden alijäämä ja työttömyys on koko EU:n korkeimpia. Enää edes 10-15 miljardin euron leikkaukset ei riitä, vaan vaadittu suuruusluokka on lähempänä 20 miljardia euroa.

Henkilökohtaisesti en usko, että SDP kykenisi painamaan "Hätä-Seis" nappia.
 
Kaaoksen aiheutti paljolti se, että veronmaksajien rahoilla pelastettiin pankit. Olisiko ollut parempi, että ne olisi päästetty kaatumaan, vai se että tileillä olevat rahat olisi menetetty? Pankit käyttäytyivät todella vi...umaisesti lunastatessaan pilkkahinnalla omaisuutta. Seuraksena oli itsemurhia ja köyhyyttä, joita vieläkin maksellaan tavalla tai toisella. Se siitä opittiin, että valtio ei enää vastaa täysimääräisesti talletuksista.
Tuo oli vasta jälkiseurauksia. Suomen ajoi lamaan typerä rahapolitiikka, missä tapettiin ensin yritykset ylisuuriin korkoihin kun pidettiin härkäpäisesti kiinni jostain vahvan markan politiikasta ja haluttiin ulkomaalaisia sijoituksia ylläpitämään haluttua valuuttakurssia. Tämä tietty näkyi myös pankkisektorilla omalta osaltaan. Siinä vaiheessa kun pankit alkoivat kaatumaan pankkilobbaus sai kaiken läpi, ja elinvoimaisiakin yrityksiä tuupattiin sinne arsenal- yhtiöön alasajettavaki ja omaisuus lunastettavaksi pilkkahintaan. Lopputuloksena on noita mainitsemiasi tragedioita, mitä toki vahvisti osaltaan myös teknologinen murros, missä osa jäi johonkin aikuiskoulutuskeskuksiin käynnistämään tietokonetta ja ihmettelemään että mitä nää nyt on, en tajua mitään.

Itse lama kuitenkin loppui siihen kun viinanen oli hassannut suomen valuuttavarannon kokonaan ja suomen oli siten pakko devalvoida markka, minkä jälkeen ei enää tarvinnut korkojakaan pitää jossain kaksnumeroisissa prosenttiluvuissa. Aho ja erityisesti Viinanenkin saa nykyisin aika kädenlämpöistä kohtelua medialta vaikka mun mielestäni on suomelle yksi vahingollisimmista poliitikoista, toki laman siemenet kylvettiin jo ennen ahon hallitusta, mutta hoito on ollut aivan järkyttävää katsoipa asiaa inhimillisistä kärsimyksistä talouslukuihin tai millä vaan mittarilla.
 
Ei, vaan peruste oli, että oli korona ja Venäjän hyökkäyssota. Oppositio Kokoomuksen johdolla vaati, että olisi pitänyt tuhlata enemmän. Marinin hallitus lisäsi pysyviä menoja 2 miljardilla, mutta ei kriisissäkään tuhonnut yhteiskunnan tärkeitä perusrakenteita kuten terveydenhuoltoa, koulutusta jne. Sen sijaan teki sote-uudistuksen ja vei Suomen Natoon.

Suomen valtionvelan aiheuttaja on Kokoomus, viimeisen 20 vuoden aikana. Kokoomuksella on kaikista puolueista heikoin ymmärrys taloudesta.
Oli toki myös mainitsemasi syyt. Mutta jos korkotaso olisi ollut sama kuin nyt ei sellaisia velkoja olisi voinut edes harkita. Matala korko oli koronan aiheuttama väliaikainen tilanne. (Koronan hoitamisesta sulkuineen en viitsi muuta kuin todeta, että se ruotsalainen oli sittenkin oikeassa, niin kuin myöhemmin ilmeni)

Se olisi pitänyt yksinkertaisemmakin päättäjän tajuta, koska velkojen maksu ulottuu jopa vuosikymmenten päähän. Nyt kun katselee miten sote uudistus meni, niin kysehän oli ihan puhtaasta typeryydestä ja osaamattomuudesta. Sotea julistettiin tyyliin kaikille paremmat palvelut halvemmalla, ja homma meni täysin päin vastoin.
Ja nyt ollaan kaulaa myöden kusessa.

Odotan ihmisiltä, jotka päättävät näin suurista ja kallista asioista parempaa näkemystä ja osaamista puolueesta rippumatta.
Ennen hyvinvointialueita joillain pienillä kunnilla saattoi olla todella hyvät palvelut kuntalaisille. Nyt kaikilla on asiat yhtä huonosti. Onhan sekin tasa-arvoa. Asioita korjataan pyrkimällä tuomaan ulkomailta halpatyövoimaa ja irtisanomalla hoitajia joukoittain. Se ei paranna asiota yhtään hoidon laadun ja saannin kannalta.
Nyt jo puhutaan miljardien lisäsopeutuksista ja verot ovat aikalailla tapissa. Oma ennustus on, että täälläkin on pakko mennä amerikan malliin, jossa maksetaan itse kaikki terveyskulut. Jos ei onnistu, niin sitten vaan kärsitään tai valtio tarjoaa 9mm buranan tai (maksullisen) eutanasiapiikin.

Eräs firman toimari totesi minulle kerran, että kun kynistä ja kumeista aletaan säästämään on kaikki mennyt päin helvettä jo aikoja sitten. Pitää täysin paikkansa
 
mm. myymällä valtion omaisuutta. Se ei ole kestävä tapa. Ei ihminenkään rikastu jos se nostaa pankista rahaa.
Tuolla yksinkertaistamisellasi unohdat esimerkiksi kikyn ja säästöt. Sipilän hallitus toimi paljon paremmin kuin edelliset ja seuraavat hallitukset. Hinta tietysti oli kova Kepulle, koska kannatus laski.
 
Defaultin kohdalla pöytä ei ole puhdas - velat pysyvät, vaikka valtio ajautuisi maksukyvyttömyyteen.

Pallotellaas ajatusta. Skenaariossa valtionvelka ylittää 100% bkt:sta ja sijoittajilla loppuu usko lainojen takaisinmaksuun. Velkaa ei saa enää markkinoilta järkevillä ehdoilla, korko nousee jonnekin 10% - 30% tietämille. Budjetti täytyy tasapainottaa välittömästi eli julkista kulutusta pitää leikata 10 - 20 miljardia. Leikkaukset laskevat entisestään työllisyyttä, verotuloja ja bkt:a. Tulevina vuosina myös vanhoja halpoja lainoja täytyy korvata kalliilla. Lainojen korkomenot ampaisevat kovaan nousuun. Nyt korkoja maksetaan noin 3 miljardia vuodessa, tulevaisuuden skenariossa ehkä 10 - 20+ miljardia vuodessa. Muita menoja on taas pakko leikata ja päästään edellisiin kohtiin, kierre jatkuu ja kurjuus nousee. Voidaan olla hyvinkin nopeasti tilanteessa, missä julkisen puolen on supistettava toimintojaan puolella. Siinä ei enää puhuta juustohöylästä, vaan mietitään, mitä palveluja pystytään enään tarjoamaan.

Mielestäni monet eivät ota asiaa tarpeeksi vakavasti (kadulla, täällä ollaan valveutuneita), ollaan oikeasti lähellä viimeisiä hetkiä. Kaikki on hyvin kunnes ei olekkaan. Nyt jupistaan penneistä ja mikään puolue ei tarjoa uskottavaa korjausta. Defaultin kohdalla kaikki tulevat häviämään, yrittäjät, duunarit, virkamiehet, viljelijät jne.
Totta. Siinä on myös sellainenkin pointti, että kun homma romahtaa, yhteiskuntarauha on vaarassa. Kun on tarpeeksi ihmisiä, jotka kokevat ettei ole mitään menetettävää voi alkaa autot ja roskikset palamaan vähän niin kuin Ranskassa. Rikkaat häipyvät rahoineen maasta. Millään puolueella ei ole uskottavaa korjaussarjaa, koska kyse on poliitikoista joiden pitää miellyttää omaa äänestäjäkuntaansa. Tällä hetkellä kunnolla tehoavat toimenpiteet ovat niin epämiellyttäviä, ettei mikään puolue uskalla niitä tehdä.
 
Totta. Siinä on myös sellainenkin pointti, että kun homma romahtaa, yhteiskuntarauha on vaarassa. Kun on tarpeeksi ihmisiä, jotka kokevat ettei ole mitään menetettävää voi alkaa autot ja roskikset palamaan vähän niin kuin Ranskassa. Rikkaat häipyvät rahoineen maasta. Millään puolueella ei ole uskottavaa korjaussarjaa, koska kyse on poliitikoista joiden pitää miellyttää omaa äänestäjäkuntaansa. Tällä hetkellä kunnolla tehoavat toimenpiteet ovat niin epämiellyttäviä, ettei mikään puolue uskalla niitä tehdä.
Lisäksi tuossa tilanteessa ollaan haavoittuvaisia ulkoisia uhkia, kuten Venäjää, vastaan. Onneksi NATO auttaa jotain.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 333
Viestejä
5 069 663
Jäsenet
81 062
Uusin jäsen
Tatu06

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom