Suomalaistaustainen yritys esitteli 100 % kiinteän olomuodon akun – liian hyvä ollakseen totta?

Tällä hetkellä eniten kuitenkin kiinnostaa se, että miten tämä tulee päättymään.En jaksa uskoa, että lupauksille löytyy katetta.

Jos saadaan jokin syyte tahallisesta koijauksesta, niin sitten voi artistiin osua enemmänkin, ellei ehdi kadota rahoineen. Mutta muuten, kuten kaikki dead-end startupit: viimeinen sammuttaa valot ja sijoittajat menettävät rahansa.

Yksi vanha opiskelukaverini on koko ikänsä tehnyt startuppeja. Fiksu insinöörismies, ei ole ikinä tietääkseni "tarkoituksella kusettanut", mutta on tunnustanut minulle, että tuolla alalla pitää osata puhua ja tarinoida, jotta rahaa tulee. Eipä yksikään noista hänen teknologia startupeista ole kannattavaksi muuttunut, kun tosi vaikea tai lähes mahdoton yhden pienen putiikin alkaa tekemään maailmanvalloitustekniikkaa, vaikka kuinka onkin ollut lähes toimiva konsepti valmiina, eli lopulta rahat loppuu ja sitten uusi firma eri nimellä pystyyn, mutta ihan hyvä elintaso kaverilla on aina ollut, Bemarit aina alla toki ja eikä missään slummissa asu.

Yksi vanha opiskelukaverini on koko ikänsä tehnyt startuppeja. Fiksu insinöörismies, ei ole ikinä tietääkseni "tarkoituksella kusettanut", mutta on tunnustanut minulle, että tuolla alalla pitää osata puhua ja tarinoida, jotta rahaa tulee. Eipä yksikään noista hänen teknologia startupeista ole kannattavaksi muuttunut, kun tosi vaikea tai lähes mahdoton yhden pienen putiikin alkaa tekemään maailmanvalloitustekniikkaa, vaikka kuinka onkin ollut lähes toimiva konsepti valmiina, eli lopulta rahat loppuu ja sitten uusi firma eri nimellä pystyyn, mutta ihan hyvä elintaso kaverilla on aina ollut, Bemarit aina alla toki ja eikä missään slummissa asu.
Itse kyllä tuon perusteella puhuisin tarkoituksella kusettamiesta. Keksitään tarinoita, jotta rahaa tulee.

Mutta tietysti voi ajatella myös että on synti antaa tyhmien pitää rahansa. Varsinkin jos vuosikymmenien historia tuottamattomista startupeista, mutta silti rahaa tulee.

Itsekin tosin tiedän yhden pelle pelottoman, jolla on hyviä ideoita, mutta silti menstystä ei useammasta yrityksestä huolimatta tule. Hänen tapauksessaan tosin syy vaikuttaa olevan että hän haluaa itse pitää määräysvallan yhtiöissään ja tekee tyhmiä päätöksiä ja nysvää epäolennaisuuksia. Varmaan olisi jo rikas jos ymmärtäisi ottaa ammattijohtajan ja keskittyä itse vaan keksimiseen.

Jos solid state akut kiinnostavat kannattaa tutustua Undecided with Matt Farrel
Itse taas olen sitä mieltä että ei todellakaan kannata katsoa. Vaikka kanavan nimi onkin vastuuvapauslauseke henkisesti, niin kyllä aika monissa ilmiselviä kusetuksia käsittelevissä videoissa pitäisi olla "decided" jos aivosoluja muutamaakaan löytyy. Mutta onhan se kätevää tehdä jokaisesta vastaan tulevasta kusetuksesta video, kerätä näytöt ja sponsordiilit. Kai sitä voi ajankuluksi katsoa siinä missä vaikka MrBeastiä, mutta en todellakaan suosittelisi tuota kanavaa, jos solid state akut oikeasti kiinnostaa.

Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä että tuskin suomessa kiinteitä super hyper akkuja aletaan massatuotantona valmistamaan ihan heti. Tai siis tarkemmin sanottuna koskaan. Mikä tarkalleen ottaen Donitsin akku tai hybridi akku sitten on, Ken tietää. Tuskin sillä on edes väliä jos kolmessa mopossa olisi se super hyper akku tai konkka. Tai ehkä oikeat valmistajat, jos Donitsin mopossa todella on se super hyper akku, rupeaisivat massatuotantoon käyttäen kyseisestä Donitsin super hyper akkuteknologiaa, joka on lisäksi erittäin halpaa ja oletettavasti hyper super turvallista kun sitä voi mopoissakin käyttää oikein hyvin. Mopoille kun hyvin usein käy paljon ikäviä asioita.

Itse kyllä tuon perusteella puhuisin tarkoituksella kusettamiesta. Keksitään tarinoita, jotta rahaa tulee.

Mutta tietysti voi ajatella myös että on synti antaa tyhmien pitää rahansa. Varsinkin jos vuosikymmenien historia tuottamattomista startupeista, mutta silti rahaa tulee.

Itsekin tosin tiedän yhden pelle pelottoman, jolla on hyviä ideoita, mutta silti menstystä ei useammasta yrityksestä huolimatta tule. Hänen tapauksessaan tosin syy vaikuttaa olevan että hän haluaa itse pitää määräysvallan yhtiöissään ja tekee tyhmiä päätöksiä ja nysvää epäolennaisuuksia. Varmaan olisi jo rikas jos ymmärtäisi ottaa ammattijohtajan ja keskittyä itse vaan keksimiseen.

Ei voi tuomita vielä sen perusteella, että miten sijoittajia kosiskellaan tarinoilla ja lupauksilla, jos sentään tuloksia on ja toimivia protoja (näitä olen itsekkin nähnyt kaverini verstailla, eli ei ole vain 3D printattuja mockuppeja, mutta sitä emme tiedä mitä Donutin sijoittajat ovat saaneet nähdä, jos ovat tuonne miljoonansa laittaneet).

Mutta eri asia siis tarinoida, jotain esim. "kuinka tämä laite tulee onnistuessaan mullistamaan XXXXX:n", koska se on itseasiassa aivan totta, toisin kuin että suoraan valehdella että tuote valmis, 400 Wh/kg ja 100 000 sykliä ja halvempaa kuin litiumtekniikat.

Näin akatemiasta tulleena, ehkä hyvä verrata siihen kusetukseen jota me teemme kun haemme omia apurahojamme, koska metodi on melko lailla sama: saada hakemuksen lukija vakuuttuneeksi, että ansaitsen rahani, koska tutkimukseni on merkityksellistä ja suuria läpimurtoja on tuloillaan. Paskan marjat ja mansikat. Enkä ole ainoa kuka tähän syyllistyy. Tiedän tasan tarkkaan, että lähes joka ainoa paperi on liioittelua, joissa ei ole mitään realistista roadmappia, tai ehkä jopa deadend tuloillaan, mutta jos liioittelu ja teennäinen mediaseksikkyys ei onnistu, niin turha apurahoja unelmoida. Yksiä niitä asioita jotka akatemiassa eniten sylettää.

Ai että olis upeaa kun tämä akkutekniikka olisi totta ja löisi läpi niin että kaikki nykyiset litiumakkuja käyttävät sähköautot joutas serriin ja niiden hinnat romahtaisi 90%

Sitten Donut alkaisi myymään muutossarjoja joilla sähköautoihin voisi vaihtaa nuo heidän akkunsa ja laturipuolen kilkkeet.

Ai että olis upeaa kun tämä akkutekniikka olisi totta ja löisi läpi niin että kaikki nykyiset litiumakkuja käyttävät sähköautot joutas serriin ja niiden hinnat romahtaisi 90%

Sitten Donut alkaisi myymään muutossarjoja joilla sähköautoihin voisi vaihtaa nuo heidän akkunsa ja laturipuolen kilkkeet.
EN nyt laittaisi vähäistä varallisuuttani tähän likoon mutta jos tämö olisi edes pikkuisen totta ja olisi joku patentoimis- ja kehityskelpoinen vaihtoehto nykyselle akkuteknologialle niin se voisi olla tämän laman "nokia" ja arvaamaton ja ansaitsrmaton onnenpotku orvon hallitukselle.

Jos saadaan jokin syyte tahallisesta koijauksesta, niin sitten voi artistiin osua enemmänkin, ellei ehdi kadota rahoineen. Mutta muuten, kuten kaikki dead-end startupit: viimeinen sammuttaa valot ja sijoittajat menettävät rahansa.

Sijoittavat tietävät kyllä riskit. Näissä hajautetaan ihan samoin kuin osakkeissa. 20 sijoitusta, ja toivotaan, että yksi raketoi. Startupit on yksi sijoittamisen muoto ja näihin yleensä lähtee ne joilla on ns. ylimääräistä tilillä. Sijoituksissa ja uhkapeleissä harvemmin kerrotaan epäonnistumisista. Muistetaan kyllä hehkuttaa, kun se iso voitto osuu kohdalle.

Statistiikka

Viestiketjuista
297 404
Jäsenet
81 294
Uusin jäsen
Pizzil

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom