Päätin aloittaa ketjun aiheesta, kun peliin on nyt tulevana tiistana 3.3. tulossa Suomi-lisäri "Fate of Finland". Kyseessä siis ranskalaisen Eugenin kehittämä jatko-osa alkuperäiselle Steel Division: Normandy 1944:lle. Normandy 1944 jäi itseltä pelaamatta laimeahkon vastaanoton ja vähemmän kiinnostavan länsirintama-teeman vuoksi, mutta Eugenin edeltävän Wargame: Red Dragonin moninpelin kanssa tuli aikaa vietettyä sen verran paljon, että alkoi jo kaivata vaihtelua ja SD2 osui hyvään saumaan. Red Dragonissakin oli Suomi pelattavana valtiona (Neukkujen puolella YYA-sopimuksen hengessä tottakai) ja siinä suomalaiset olivat erinomaisen asiantuntevasti toteutettu ääninäyttelyä myöten. Toivon samaa myös tältä tulevalta SD2:n lisäriltä.
Kyseessä siis on realistinen suurehkon mittakaavan RTS, joka sijoittuu toisen maailmansodan loppuvaiheisiin itärintamalle, Neuvostoliiton vastahyökkäyksen päästessä kunnolla käyntiin. Taistelujen lisäksi merkittävä osa pelistä koostuu moninpelissä käytettävien divisioonien rakentelusta ja optimoinnista: pelaajalla on käytettävissä tietty määrä aktivointipisteitä, joilla on tarkoitus rakentaa mahdollisimman toimiva divisioona tiettyjä parametrejä noudattaen. Näiden "dekkien" rakenteluun onkin itsellä mennyt tunti jos toinenkin.
Itseä SD2:ssa (kuin Wargamessakin aiemmin) kiehtoo pelin skaala, joka ulottuu hyvin tarkasti mallinneituista yksiköistä, satoja yksiköitä käsittäviin taisteluihin kymmenten kilometrien kokoisilla taistelukentillä. SD2:ssa on myös yksinpeli, jossa toimitaan pataljoona-tasolla.
Isoin ongelma pelissä on sen monipuolisuus yhdistettynä kunnollisten tutoriaalien puutteeseen. Wargame-veteraaneille se on pitkälti tuttua kauraa, mutta uusille pelaajille oppimiskynnys on varmasti korkea.
Kyseessä siis on realistinen suurehkon mittakaavan RTS, joka sijoittuu toisen maailmansodan loppuvaiheisiin itärintamalle, Neuvostoliiton vastahyökkäyksen päästessä kunnolla käyntiin. Taistelujen lisäksi merkittävä osa pelistä koostuu moninpelissä käytettävien divisioonien rakentelusta ja optimoinnista: pelaajalla on käytettävissä tietty määrä aktivointipisteitä, joilla on tarkoitus rakentaa mahdollisimman toimiva divisioona tiettyjä parametrejä noudattaen. Näiden "dekkien" rakenteluun onkin itsellä mennyt tunti jos toinenkin.
Itseä SD2:ssa (kuin Wargamessakin aiemmin) kiehtoo pelin skaala, joka ulottuu hyvin tarkasti mallinneituista yksiköistä, satoja yksiköitä käsittäviin taisteluihin kymmenten kilometrien kokoisilla taistelukentillä. SD2:ssa on myös yksinpeli, jossa toimitaan pataljoona-tasolla.
Isoin ongelma pelissä on sen monipuolisuus yhdistettynä kunnollisten tutoriaalien puutteeseen. Wargame-veteraaneille se on pitkälti tuttua kauraa, mutta uusille pelaajille oppimiskynnys on varmasti korkea.
Steel Division 2 - WW2 Strategy Game
Steel Division 2 is a World War 2 Real-Time Strategy Game set during the Operation Bagration on the Eastern Front. Command your Army, Fight your Battles!
www.steeldivision2.com
Viimeksi muokattu: