Starfield (PC, XBX)

No Man's Sky. Siinä peli jossa pystyy lentämään, kävelemään, hyppimään, ajelemaan, porautumaan yms. planeetan ympäri kaikilla pelin miljardilla+ planeetalla. Ja se oli mahdollista jo 7 vuotta sitten. :)
Toisaalta silloin 23 vuotta sitten kun Gamebryo on luotu nuo ei ollut millään tavalla mahdollista. Eikä edes 11v sitten jolloin Creation Engine forkattiin Gamebryosta.
 
Toisaalta silloin 23 vuotta sitten kun Gamebryo on luotu nuo ei ollut millään tavalla mahdollista. Eikä edes 11v sitten jolloin Creation Engine forkattiin Gamebryosta.

Eikös Starfieldin pitäisi olla tehty uudella "Creation Engine 2" moottorilla, eli luulis että oisivat voineet saumattomat planeetat mahdollistaa, varsinkin kun koko enginen ensimmäinen peli on avaruusseikkailu.
 
Eikös Starfieldin pitäisi olla tehty uudella "Creation Engine 2" moottorilla, eli luulis että oisivat voineet saumattomat planeetat mahdollistaa, varsinkin kun koko enginen ensimmäinen peli on avaruusseikkailu.
Creation Engine 2 on jatkokehitetty Creation Engine 1 / Gamebryo, johon on tullut uusina featureina real-time global illumination sekä volumetrinen valaistus että saadaan esimerkiksi avaruusmaisemia vakuuttavammin renderöityä.

Eli ne vanhat rajoitteet on kuitenkin siellä pohjalla jossain.
 
Eikös Starfieldin pitäisi olla tehty uudella "Creation Engine 2" moottorilla, eli luulis että oisivat voineet saumattomat planeetat mahdollistaa, varsinkin kun koko enginen ensimmäinen peli on avaruusseikkailu.

RPG. Henkilökohtaisesti olen kiinnostuneempi 'Skyrimin kaltaisesta' sisällöstä (mieluummin CD Project Red questien laadulla), kuin kokonaisten planeettojen tarpomisesta (tätähän voi beta-testata alla olevalla pallolla), ainakin kunnes tekoälyllä saa tehtyä oikeasti kiinnostavaa, ei toisteista, sisältöä, ne generoidut ei ole toistaiseksi vakuuttaneet. (Ja sekin voi olla hankala tasapainottaa kokonaismielenkiinnon säilyttämiseksi.)
 
Ei kyllä kinosta yhtään, että voiko kävellä ilman lataustaukoja ympäri planeetan. Laskeutuminen edes semisaumattomasti planeetan olisi kyllä todella hianoo, mutta sekin on ikävä kyllä odotettavasti rajoittunut. En odota myöskään Forzamaista automallinnusta tai autoja ylipäätään, nekin ovat sivuseikka. Enkä mäkihyppäämistä.

Tärkeintä on, että itse RPG on hyvä ja voin touhuta tutusti ja halutessani sekoilla fysiikkamoottorin kanssa eri tavaraoiden kanssa eri paikoissa, ja että sopivan paikan tullen tavarat säilyttävät paikkansa. Haluan että saan näplätä edelleen turhanpäiväisten lusikoiden kanssa - se jotenkin parantaa eläytymistä tai tunnelmaa yleensä. Mieluusti rajoitteita lataustaukoihin tai muihin, jos tämä säilyy.

Toivottavasti Bethseda ei ole kuunnelut kakofoniaa liialti, vaan on keskittynyt niihin asioihin missä tietää olevansa hyvä ja missä ovat vahvuudet ovat olleet jo vuosia. Sitten siihen päälle sopivasti uutta, mikä onkin pakollista Starfieldin kaltaisessa avaruusseikkailussa. Fallout 76:n kehitys mielestäni hyväksi peliksi alun katastrofin jälkeen antaa toivoa, että Bethseda todella tunnistaa, mitä osasi ja mitä ei osannut, ja mikä on realistista toivottavasti jatkossa.

En itseasiassa ole kyllä tutustunut koko peliin, koska GamePassilla pääsee testaamaan 'ilmaiseksi'. Testaillessa voi sitten päättää onko peli hyvä vai ei.
 
Ostaisko tän vai BöGö Kolmosen, jomman kumman pelaan eka, mutta molenpia en alota samaan aikaan, sen verran isot pelit kyseessä.
Vasta 50 tuntia BG3:sta takana ja voi jo sanoa, että helppo GOTY-titteli. Starfieldiin ja Bethesdaan ei niin paljon löydy uskoa, että tuota paremmaksi pistävät. BG:ssä toki paljon opeteltavaa, mutta on se sitten palkitsevaakin. Itse katson Starfieldin arvostelut ja jos on vähänkään keskeneräisyyttä, niin alelaarista vuoden tai parin päästä pätsättynä. Tässä on BG:n lisäksi parempaakin pelattavaa mahdollisesti tulossa, kuten Phantom Liberty ja Elden Ringin lisäosa.
 
No Man's Sky. Siinä peli jossa pystyy lentämään, kävelemään, hyppimään, ajelemaan, porautumaan yms. planeetan ympäri kaikilla pelin miljardilla+ planeetalla. Ja se oli mahdollista jo 7 vuotta sitten. :)
Ja siinä myös pystyy laskeutumaan ja poistumaan planeetalta ihan itse lentämällä ilmakehän läpi. Mikään näistä ei siis ole mahdollista Starfieldissa? - huono peli.
No ei sentään. Jää kyllä silti itsellä tämä peli silti odottelemaan myöhempiä aikoja, BG3:sen takia.
Mutta eihän BG3:ssa pääse edes muille planeetoille.

Tällä pelillä on ihan yhtä paljon yhteistä NMS:n kuin BG3:n kanssa. Eli ei mitään.
 
No Man's Sky. Siinä peli jossa pystyy lentämään, kävelemään, hyppimään, ajelemaan, porautumaan yms. planeetan ympäri kaikilla pelin miljardilla+ planeetalla. Ja se oli mahdollista jo 7 vuotta sitten. :)
Ja siinä myös pystyy laskeutumaan ja poistumaan planeetalta ihan itse lentämällä ilmakehän läpi. Mikään näistä ei siis ole mahdollista Starfieldissa? - huono peli.
No ei sentään. Jää kyllä silti itsellä tämä peli silti odottelemaan myöhempiä aikoja, BG3:sen takia.
Mutta eihän BG3:ssa pääse edes muille planeetoille.

Tällä pelillä on ihan yhtä paljon yhteistä NMS:n kuin BG3:n kanssa. Eli ei mitään.
 
Jos oikein tuota tulkitsin, niin tuossahan tulee vaihtoehto ladata seuraava region ja matka jatkuu lyhyen latausajan jälkeen?
Mitenköhän nuo alueet on toteutettu? Neliöillä ei pallon pintaa täytetä, ja saattaa tulla hupaisia interaktioita napojen läheisyydessä.
 
Eikös Starfieldin pitäisi olla tehty uudella "Creation Engine 2" moottorilla, eli luulis että oisivat voineet saumattomat planeetat mahdollistaa, varsinkin kun koko enginen ensimmäinen peli on avaruusseikkailu.
Pohjalla on yhä Gamebryo, joka luotiin alunperin 1997. Auto, johon on vaihdettu kori, moottori, penkit ja pakosarja on edelleen auto. Se voi näyttää paremmalta ja kulkea nopeammin, mutta sillä ei voi lentää eikä purjehtia.

Syvällä Creation Engine 2:n sydämessä vaikuttavat ne samat rajoitukset kuin vuonna 1997. FPS ei saa ylittää kuuttakymmentä, universumi on pakko pilkkoa latausruuduilla, ja maailma on litteä vaikka se myytäisiinkin pyöreänä. Painovoimahan osoittaa kohti planeettojen keskipistettä, eli hitusen eri suuntaan jos kävelee muutaman kilometrin. En usko Gamebryon fysiikkamoottorin venyvän tällaiseen. Bethesda on todennut, että tätä moottoria se osaa käyttää ja se sopii heidän peleihinsä parhaiten, joten tilanne on vain hyväksyttävä.
Tällä pelillä on ihan yhtä paljon yhteistä NMS:n kuin BG3:n kanssa. Eli ei mitään.
Kyllä Bethesda vähän samaa yleisöä tavoittelee kun tekee satunnaisgeneroidun avaruustutkimuspelin.
Mitenköhän nuo alueet on toteutettu? Neliöillä ei pallon pintaa täytetä, ja saattaa tulla hupaisia interaktioita napojen läheisyydessä.
Mercatorin projektiolla, veikkaisin. Naparetket voi viedä vähän odotettua kauemmin.
Henkilökohtaisesti olen kiinnostuneempi 'Skyrimin kaltaisesta' sisällöstä (mieluummin CD Project Red questien laadulla)
Valitettavasti nämä questit kirjoittaa Bethesda :lol:
 
Mitenköhän nuo alueet on toteutettu? Neliöillä ei pallon pintaa täytetä, ja saattaa tulla hupaisia interaktioita napojen läheisyydessä.


Jos tämän herran havaoinnit pitävät paikkansa kuten hän ne kuvaa niin melko alkeellisesti. Vaikea sanoa onko tuolla oikeasti mitään merkitystä pelatessa vai onko ongelma vain pelaajan omassa päässä kun tietää miten se toimii teknisesti.
 
Jos tämän herran havaoinnit pitävät paikkansa kuten hän ne kuvaa niin melko alkeellisesti. Vaikea sanoa onko tuolla oikeasti mitään merkitystä pelatessa vai onko ongelma vain pelaajan omassa päässä kun tietää miten se toimii teknisesti.

Varsinkin tuo kuulostaa ihan helvetin laimealta, että laskeudut planeetalla ihan kaupungin viereen niin sitä kaupunkia ei näy mitenkään siitä tilestä missä olet, kun sitä ei ole generoitu. Ei voi siis laskeutua planeetalle ja kävelle kaupunkiin aavikolta.
 
Varsinkin tuo kuulostaa ihan helvetin laimealta, että laskeudut planeetalla ihan kaupungin viereen niin sitä kaupunkia ei näy mitenkään siitä tilestä missä olet, kun sitä ei ole generoitu. Ei voi siis laskeutua planeetalle ja kävelle kaupunkiin aavikolta.
Sanoisin että bugi että eivät generoi edes jotain kaupungin billboardia horisonttiin jos parhaillaan porhaltaa jossain kaupungin viereen generoidulla pläntillä.

Sen ymmärrän että nuo "paikat" on enginen vuoksi vain random generoituja "neliöitä". 90% ajasta menee varmasti normi pelaajalle läpi kuin väärä raha. Kaikkea ei voi vanhalla enginellä saada. Joskus sitten UE5/Nanite/WorldPartitioning ja muilla fantsuilla fiitsereillä.
 
Pitäis varmaan jättää tää lanka, kun immersio menee pilalle syistä joita ei itse huomaisi, pelissä jota ei ole vielä edes nähnyt :asif:

Edit. tarkoitin siis, että tieto lisää tuskaa
 
Sanoisin että bugi että eivät generoi edes jotain kaupungin billboardia horisonttiin jos parhaillaan porhaltaa jossain kaupungin viereen generoidulla pläntillä.

Sen ymmärrän että nuo "paikat" on enginen vuoksi vain random generoituja "neliöitä". 90% ajasta menee varmasti normi pelaajalle läpi kuin väärä raha. Kaikkea ei voi vanhalla enginellä saada. Joskus sitten UE5/Nanite/WorldPartitioning ja muilla fantsuilla fiitsereillä.
Tää on varmaan modeilla korjattavissa. Senkun ottaa yksinkertaistetun 3D-mallin kaupungin taloista ja lätkäisee sen horisonttiin oikeaan suuntaan, jos pelaaja on tarpeeksi lähellä.
 
Pitäis varmaan jättää tää lanka, kun immersio menee pilalle syistä joita ei itse huomaisi, pelissä jota ei ole vielä edes nähnyt :asif:

Edit. tarkoitin siis, että tieto lisää tuskaa

Riippuu pelitavasta, mutta tuo on sellainen asia jonka huomaisin itse varmasti parissa ekassa tunnissa. Tuppaan rikkomaan pelejä ja pelaamaan niitä epätyypillisesti.
 
Pitäis varmaan jättää tää lanka, kun immersio menee pilalle syistä joita ei itse huomaisi, pelissä jota ei ole vielä edes nähnyt :asif:

Edit. tarkoitin siis, että tieto lisää tuskaa
Toisaalta, kun näitä juttuja lukiessa alkuperäiset odotukset on lässähtäneet ja odottaa jotain pökälettä, vähän paskakin peli voi tuntua ihan hyvältä.

Gamepassilla kokeiluun niin ei paljoa häviä.
 
Minulla ei ole nämä jutut laskeneet odotuksia yhtään. Epäilemättä tulee oikein viihdyttävä peli, jossa rakentaa, väsätä ja ampua jotain örkkiä. Modit käyvät villinä varmasti myös. Perjantaina pelaamaan. :)
 
Ehkä jo mainittukin, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin peli luo lasketumispaikan ympärille alueen, jota voi sitten tutkia, mutta kokonaista planeetta se ei luo. Alueiden koko ei vissiin ole järin pieni, joskaan ei valtava ja niitä pystyy luomaan useamman per planeetta eikä vain yhtä. Raja tulee kuitenkin vastaan niissä, jos tarpeeksi kulkee yhteen suuntaan. Eittämättä jotkin parametrit vaikuttaa myös siihen minkälaista terraa se luo. Kylmälle planeetalle tuskin ilmestyy palmuja.
 
Ehkä jo mainittukin, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin peli luo lasketumispaikan ympärille alueen, jota voi sitten tutkia, mutta kokonaista planeetta se ei luo. Alueiden koko ei vissiin ole järin pieni, joskaan ei valtava ja niitä pystyy luomaan useamman per planeetta eikä vain yhtä. Raja tulee kuitenkin vastaan niissä, jos tarpeeksi kulkee yhteen suuntaan. Eittämättä jotkin parametrit vaikuttaa myös siihen minkälaista terraa se luo. Kylmälle planeetalle tuskin ilmestyy palmuja.
Paljonkohat vaatis resursseja jos peli loi planeetan kerralla minta teraa tarvii tallennus tilaa jos päättää tehä kaikkiin 1000 planeettaan visiitin?
 
Paljonkohat vaatis resursseja jos peli loi planeetan kerralla minta teraa tarvii tallennus tilaa jos päättää tehä kaikkiin 1000 planeettaan visiitin?

Riippuu taas täysin toteutuksesta. Esim Elite Dangerousissa planeetat on Frontierin servuilla, mitään planeettadataa ei tallenneta lokaalisti. Sen takia myös tulee se latausruutu kun droppaa planeetan atmosfääriin.
 
Siitä on aikaa kun No Man's Skyta pelasin, niin en muista, että säilyykö planeetat sellaisenaan, jos nyt vaikka kuukauden päästä palaat sille planeetalle, vai generoituuko koko planeetta uudestaan?

Muistaakseni ei säily, ja wikipedia näyttäisi vahvistavan:
"The player may make temporary changes on planets, such as mining resources, but these changes are not tracked once the player leaves that vicinity"
 
Muistaakseni ei säily, ja wikipedia näyttäisi vahvistavan:
"The player may make temporary changes on planets, such as mining resources, but these changes are not tracked once the player leaves that vicinity"
Siksi se ei tilaa varmaan viekään, kun mitään ei tarvitse säilyttää muistissa.
 
Muistaakseni ei säily, ja wikipedia näyttäisi vahvistavan:
"The player may make temporary changes on planets, such as mining resources, but these changes are not tracked once the player leaves that vicinity"

Rakennetut baset säilyy tosin. Ne taitaakin olla servereillä tallessa.
 
Paljonkohat vaatis resursseja jos peli loi planeetan kerralla minta teraa tarvii tallennus tilaa jos päättää tehä kaikkiin 1000 planeettaan visiitin?
Spekulointia.

On periaatteessa mahdollista että jokainen planeetta on äärettömän kokoinen. Tähän asti kuullun perusteella voi laskeutua mihin kohtaan haluaa, ja jos näin on niin peli todennäköisesti käyttää koordinaatteja satunnaissiemenenä. Eli jos laskeudut kohtaan (83.837647, 11.809802) niin se on eri paikka kuin miljoonasosa itään. Käytännössä peli varmaan pyöristää koordinaatit johonkin tarkkuuteen, ja se rajaa mahdollisten paikkojen määrän äärelliseksi. Me ei tiedetä miten tarkat koordinaatit pelissä on käytössä. Jos lisää tarkkuuteen yhden merkitsevän numeron, se satakertaistaa paikkojen määrän.

On selvää että riippuu planeetasta millaista maastoa tulee vastaan. Mutta voiko samalla planeetalla olla useampia erilaisia biomeja? Onko napa-alueilla eri näköistä kuin päiväntasaajalla, vuorilla eri näköistä kuin tasangolla? Pessimistinä vähän epäilen että ainoat millä on merkitystä on planeetta ja satunnaisgeneraattorin siemenluku. Toisaalta tähänkin voi ehkä vaikuttaa modeilla.
 
Huh, säikähdin aamulla kun koneen käynnistin että olipa hävinny toinen 16Gt palikka koneelta, huomasin kun ovat rgb valoilla ja se oli pimeänä.

Kiva juurikin kun perjantaina pääsee Starfieldiä pelaamaan tosin onko tuosta lisämuistista hyötyä niin sen näkee sit.
Onneksi palikka pois ja takas paikoilleen heräsi henkiin :)
 
Onkos joku lunastanut noita AMD rewards koodeja? "Coupon code limit has been reached. Contact support to request an increase to this limit.". Selviääkö tuosta ihan tiketillä vai mikäs juttu?
 
Sun linkki kestää 1h 36min niin olisi kiva jos voisit edes hieman avata mitä he sanovat. Ei tietty nyt kaikki ole Starfieldistä otsikon perusteella mutta perseestä nämä turhat videolinkkaukset.
Toisaalta tuossa Starfield osuudessa ei ollut mitään mielenkiintoista, kunhan keskenään höpisevät vaan pelistä.
Samat asiat mitä käytännössä jo tiedetään.
 
Sun linkki kestää 1h 36min niin olisi kiva jos voisit edes hieman avata mitä he sanovat. Ei tietty nyt kaikki ole Starfieldistä otsikon perusteella mutta perseestä nämä turhat videolinkkaukset.
Sanovat että trailerit ovat olleet tökkiviä, mutta live pelikuva ei ollut tökkivää. Geometria ja tekstureiden ja valaistuksen laatu reilusti parempaa mitä Bethesdan aikaisemmissa peleissä. Siinäpä kaikki mitä sanoivat Starfieldistä.
 
Sun linkki kestää 1h 36min niin olisi kiva jos voisit edes hieman avata mitä he sanovat. Ei tietty nyt kaikki ole Starfieldistä otsikon perusteella mutta perseestä nämä turhat videolinkkaukset.

Pahoittelut. Poistin videon ettei jää paha mieli. Jatkossa laitan vain valmiiksi leikattuja pätkiä, tarvittaessa myös max. 60 sekunnin TikTok tanssivideon muodossa.
 
Ite tilasin ihan perusversion jota pääsee pelaamaan vasta kuudes päivä, perjantaina aamusta laitettava netti kii viideksi päiväksi ettei spoilaannu :cautious:
 
Mitä katsonut noita vuotoja niin PC suorituskyky ei tule olemaan kovin ihmeellinen, ehkä vain tehokkaat koneet pääsee lähelle 100 FPS.
 
Eihän PC versiota edes vielä voi pelata vuodetuilla versioilla niin miten tätä voi vielä edes tietää

Kyllä sitä jotkut pelaavat. Kunnon vuotoa suorituskyvystä en tosin ole nähnyt.

Tässä grafiikka-asetukset:
lxyhyt.jpeg
 
Kokeilin ihan huvikseni ladata tuota vuokraan kuuluvan "ilmaisen" netin kautta. Latauksen pitäisi olla valmis n. 20 tunnin kuluttua (nyt 1.3MB/s). Lataan illemmalla filun puhelimen kautta, koska se on nopeustestin mukaan viisi kertaa nopeampi kuin tämä langallinen. :)
 
Film Grain ja Motion Blur on olemassa vielä vuonna 2023? Käyttääkö noita kuvanhuononnustekniikoita oikeasti joku?

Toisinaan. Joskus niiden toteutus on ihan hyvä tai soveltuu pelin tunnelmaan. Tässä vähän epäilen, mutta tullee kokeiltua. (Sen sijaan Chromatic aberration lentää mäkeen pelistä kuin pelistä. Depth of Field on myös herkästi pois lähtevien listalla. Mutta eipä niitä tuolla listalla näy.)
 
Film Grain ja Motion Blur on olemassa vielä vuonna 2023? Käyttääkö noita kuvanhuononnustekniikoita oikeasti joku?
Kyllä motion blurrillekkin on paikkansa peleissä. Esim isot tuulettimen lavat kun pyörii niin näyttää tosi tökeröltä ilman motion blurria kun lavat saavat position diskreetisti esim 60 kertaa sekunnissa ympyrän kehällä. Per pixel motion blur tuommoisissa niin nam tulee kyllä tunnelmaa heti 100x lisää (oikeasti). Camera based motion blur on lähtökohtaisesti perseestä.

Mitä katsonut noita vuotoja niin PC suorituskyky ei tule olemaan kovin ihmeellinen, ehkä vain tehokkaat koneet pääsee lähelle 100 FPS.
Jos totta niin tuohan on bethesda näkökulmasta hyvä asia. Eli 60fps cap ei ole ja kun joku tekasee DLSS3 tuen vaikka modilla niin tuohan tarkoittaa että 4k200fps sulavuudella voidaan pelata. Se on ihan hyvä.
 
Toisinaan. Joskus niiden toteutus on ihan hyvä tai soveltuu pelin tunnelmaan. Tässä vähän epäilen, mutta tullee kokeiltua. (Sen sijaan Chromatic aberration lentää mäkeen pelistä kuin pelistä. Depth of Field on myös herkästi pois lähtevien listalla. Mutta eipä niitä tuolla listalla näy.)
Voihan tuo lista olla pitempi kuin kuvassa näkyy. Itsekin pistän kaikki neljä asetusta aina nolliin, ellei kyse ole jostain lyhyestä tunnelmaan panostavasta tarinapelistä. Niissä voi olla eduksi jos kuva näyttää vähän oudolta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 432
Viestejä
4 512 071
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom