Staattinen sähkö aiheuttaa ongelmia.

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
No kaikilla ei ole mahdollisuutta hienoihin systeemeihin. Tää on se millä mennään ellei halua investoida kalliisiin ESD kenkiin kun en tiedä kuinka hyvin ne täällä toimii kun ei ole ESD tilat eikä ESD matto. Mutta kupari nyt ainakin toimii ja on halpa ja nopea tehdä joten sillä olen mennyt.
Jep ei ollut siis tarkoitus pilkata diy-ratkaisya, anteeksi! Diytän itse mielelläni aina kun mahdollista, mutta kun tää tulee työkäyttöön ja saa firman piikkiin / verovähennyksiin, niin silloin on mahdollisuus mennä kaupallisilla ratkaisuilla. Hetken aikaa mietin jotain peltilevyä tuolin alle, mutta sellainen levykin maksaa jo ihan saman mitä ESD-matto.

Mutta ensihätään diytin just antistaattisen rannekkeen nilkan ympärille ja kytkentä pistorasian maadoituskiskoon. Monitorin vilkkuminen loppui täysin, mutta toki ranneke nilkassa ei ole kovin miellyttävä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 437
No kaikilla ei ole mahdollisuutta hienoihin systeemeihin. Tää on se millä mennään ellei halua investoida kalliisiin ESD kenkiin kun en tiedä kuinka hyvin ne täällä toimii kun ei ole ESD tilat eikä ESD matto. Mutta kupari nyt ainakin toimii ja on halpa ja nopea tehdä joten sillä olen mennyt.
Toi on hyvä jos käyttää aina kenkiä. Työ hommiin kyllä järkevin tilata aina pereliltä. Itellä tosin ei varmaan noikaan auttaisi kun on maadoittamattomat pistorasiatkin.

Tuossa ylempänä kun oli tuosta ettei esd kannattaisi huolehtia niin itellä yks talvi hajosi bluetooth lähetin kun nousin sohvalta laittamaan sen uudelleen kiinni ja räpsähti. Sen jälkeen ei toiminut vaan pelkästään kuumentui joten taisi jotain kärvähtää kunnolla. Tuntuu kyl olevan pitkälti asuntokohtaistakin onko ongelmaa vai ei meinaan ei mullakaan samoissa kamoissa muualla kuin omassa kämpässä ole ongelmaa.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
371
Kunnon DIY-ratkaisu olisi virittää asunnon ilmanvaihtoon tulopuolelle ionisaattori. Kerralla koko kämpästä ESD eliminoitu :cool:
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
376
Minulla ainakin pari suolalamppua vähentää staattisuutta huomattavasti.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
Tuli mieleen että 80-luvulla autosta sai suunnillen aina ovenkarmista staattisen sähköiskun. Nyt asia vilahti mieleen etten muista enää lainkaan sellaista tapahtuneen. Ilmeisti penkkien verhoilumateriaalit + vaatteet ovat muuttuneet. En oikein muuta selitystä keksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 801
Sukat pois jalasta niin loppuu.
Upea vinkki näin talvella. Kiitos.

Sitäpaitsi se on kengät mitkä erottaa maasta eikä sukat. Staattisuus purkautuu kyllä sukan läpi maahan. Kenkien läpi ei. Eli ennemminkin vinkki pitäisi olla että kengät pois ja sukkasiltaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 437
Minulla ainakin pari suolalamppua vähentää staattisuutta huomattavasti.
Toi ei taida perustua mihinkään?

Upea vinkki näin talvella. Kiitos.

Sitäpaitsi se on kengät mitkä erottaa maasta eikä sukat. Staattisuus purkautuu kyllä sukan läpi maahan. Kenkien läpi ei. Eli ennemminkin vinkki pitäisi olla että kengät pois ja sukkasiltaan.
Varmaan suurimmalla osalla jolla näitä ongelmia on kotona ei ole kenkiä jalassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 801
Toi ei taida perustua mihinkään?



Varmaan suurimmalla osalla jolla näitä ongelmia on kotona ei ole kenkiä jalassa.
No itse viittasin omaan tapaukseen ja toiseen tapaukseen jossa harkittiin EDS kenkiä töihin. Kotona en saa tällin tälliä vaikka hiihdän 24/7 villasukat jalassa kotona.. työpaikalla kengät jalassa räpsyy niin että soi mutta ilman kenkiä sukkasillaan ei räpsy. Töissä vaan ei oikein sukkasillaankaan viitti olla..
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
371
Sitäpaitsi se on kengät mitkä erottaa maasta eikä sukat. Staattisuus purkautuu kyllä sukan läpi maahan. Kenkien läpi ei. Eli ennemminkin vinkki pitäisi olla että kengät pois ja sukkasiltaan.
Just näin. Yhdessä paikassa, jossa olin töissä, piti ESD-kengät testata testerillä aina töihin tullessa. Hyvin meni läpi ihan sama millaiset sukat oli jalassa. Villasukkia ei kyllä koskaan ollut.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 124
Upea vinkki näin talvella. Kiitos.

Sitäpaitsi se on kengät mitkä erottaa maasta eikä sukat. Staattisuus purkautuu kyllä sukan läpi maahan. Kenkien läpi ei. Eli ennemminkin vinkki pitäisi olla että kengät pois ja sukkasiltaan.
Mulla ei ole ainakaan tapana olla sisällä kengät jalassa, ja huonelämpö on sellainen, että voin olla ympäri vuoden ilman sukkia sisällä. Ei ole staattinen sähkö vaivannut, sukista se pääosin omien havaibtojen mukaan muodostuu, ja muutenkin kivempi olla avojaloin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 801
Mulla ei ole ainakaan tapana olla sisällä kengät jalassa, ja huonelämpö on sellainen, että voin olla ympäri vuoden ilman sukkia sisällä. Ei ole staattinen sähkö vaivannut, sukista se pääosin omien havaibtojen mukaan muodostuu, ja muutenkin kivempi olla avojaloin.
Työpaikasta taas itse puhuin ja siellä taas ei ole tapana olla sukkasillaan.
Mutta kotona omien havaintojen mukaan sukilla ei ole mitään vaikutusta staattisuuteen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
Minulla rätkii oli sukat tai ei. Nyt energiakriisin aikana lämpötilakin on tullut säädettyä pienemmäksi, niin ei kyllä ilman sukkia pärjäisikään. Muutenkin kun alkaa ikää ja vaivaa kertymään, niin on alkanut tarvita eri tavalla lämmikettä ja jopa kenkääkin ihan kotona, vaikka nuorempana mentiin -35C ilman pitkiä kalsareita...
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
554
No kaikilla ei ole mahdollisuutta hienoihin systeemeihin. Tää on se millä mennään ellei halua investoida kalliisiin ESD kenkiin kun en tiedä kuinka hyvin ne täällä toimii kun ei ole ESD tilat eikä ESD matto. Mutta kupari nyt ainakin toimii ja on halpa ja nopea tehdä joten sillä olen mennyt.
Itse kärsin aikoinaan pahasti kesällä staattisista purkauksista. Varsinkin ajoneuvon lähellä sinisen valokaaren saattoi nähdä. Aina kävi metalli kynsille. Talvella vain uudesta vuodesta helmikuun loppuun kärsin tästä vaivasta. Mutta muuten meni aina koko kesä. Alkuun poistin vaivaa siten, että koskin kyynärpäällä ensin metalliin ja sen jälkeen vasta sormin. Kyynärpäässä se sähköisku ei tuntunut pahalta. Monta vuotta kärsin tästä kunnes joku vinkkasi kuparikiepistä kantapäähän. Loppui kaikki sähköpurkaukset kuin seinään kuparikiepin jälkeen. Ilmeisesti ilmiö itsessään ei hävinnyt mihinkään, mutta kantapäässä se sähköisku ei tunnu miltään.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 124
Itse kärsin aikoinaan pahasti kesällä staattisista purkauksista. Varsinkin ajoneuvon lähellä sinisen valokaaren saattoi nähdä. Aina kävi metalli kynsille. Talvella vain uudesta vuodesta helmikuun loppuun kärsin tästä vaivasta. Mutta muuten meni aina koko kesä. Alkuun poistin vaivaa siten, että koskin kyynärpäällä ensin metalliin ja sen jälkeen vasta sormin. Kyynärpäässä se sähköisku ei tuntunut pahalta. Monta vuotta kärsin tästä kunnes joku vinkkasi kuparikiepistä kantapäähän. Loppui kaikki sähköpurkaukset kuin seinään kuparikiepin jälkeen. Ilmeisesti ilmiö itsessään ei hävinnyt mihinkään, mutta kantapäässä se sähköisku ei tunnu miltään.
Erikoista, että kesäisin. Yleensä tuo ilmiö liittyy nimenomaan kuivaan sisäilmaan (talvi) ja keinokuituihin. Viime talvena tuli joka kerta räpsy kun piti tv:n taakse teipatusta potikasta kääntää led-valot päälle tai pois, mutta tähän auttoi kun ensin kosketti vuolukivitakkaa. Tänä talvena taas ei ole kertaakaan näin käynyt, vaikka sinänsä mikään tuohon potentiaalisesti vaikutta ei ole muuttunut. Nää on jänniä juttuja.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
Noniin nyt tuli Pereliltä ESD-matto ja schuko-maadoituspiste. Siihen loppui rätkiminen, vaikka istuu villavaatteissa keinokuituisella penkillä ja hinkkaa takamusta tuoliin. Miinuspuolena kunnon aikamatka 70-luvulle muovimattojen kultakaudelle... Aivan mahtavaa peittää tammiparketti oksennuksenoloisella matolla :D

esdmatto.png
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
Saaga jatkuu... räpsiminen ei kuitenkaan poistunut täysin, vähän vaan väheni. Olen kuluttanut pari iltaa lukemalla ESD-suojauksista ja täähän onkin asia, jolta suojatumista on olemassa kokolainen teollisuus ja ammattiryhmä... Staattinen sähkö, sähkökentät jne. konseptina onneksi ovat tuttuja, niin aika hyvin pystyy yhmmärtämään näitä ilmiöitä.

Eli kun persettä hinkaa penkkiin, varautuu sekä ukko, että penkki. Noi kuparijohdot sandaalissa tyyppiset ratkaisut on tarkoitettu purkamaan ukosta varaus maihin, samaa asiaa ajaa mulla nyt toi ESD-matto (joka ei
kuitenkaan toimi, jos on jalassa eristeet, elikkä työsandaalit ja tätä varten taas sit on ESD-sandaaleja, jotka purkaa varauksen mattoon ja sitä kautta maihin). Nyt sit kuitenkin käy niin, että toi penkki itsessään varautuu aika rankasti. Tän huomaa siitä, kun hinkkaa persettä penkkiin, kävelee matolla että ukon varaus purkautuu, koskee msihin -> ei räpsyä, koskee penkkin -> hirveä räpsy ja rätinä ja monitori pimenee.

Nyt pitäisi sit saada tuoli purkamaan staattinen varaus, että pääsisi kokonaan ongelmasta eroon. Kokeilin maadottaa tuolin metallirakenteet piuhalla ja kyllä, tämä ratkaisi ongelman täysin. Ei räpsyjä, ei monitorin vilkkumista. Sitäkään en tiennyt, että teollisuudessa käytetään tätä tarkoitusta varten ESD-tuoleja, jotka purkaa varausta lattiaan, mutta mun tuolissa on kumipyörät, jotka eristää metallirungon lattiasta... Eli nyt pitäisi selvittää, saisiko tuoliin ESD-pyörät joilla ongelma ehkä ratkeaisi, vai pitääkö virittää jotain piuhaa...

Aikamoista, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän selviää miten vakavasti tää ongelma otetaan teollisuudessa, mut kotikäyttäjien osalta vissiin vaan hyväksytään et jos vähän räpsii niin no problem.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 948
Saaga jatkuu... räpsiminen ei kuitenkaan poistunut täysin, vähän vaan väheni. Olen kuluttanut pari iltaa lukemalla ESD-suojauksista ja täähän onkin asia, jolta suojatumista on olemassa kokolainen teollisuus ja ammattiryhmä... Staattinen sähkö, sähkökentät jne. konseptina onneksi ovat tuttuja, niin aika hyvin pystyy yhmmärtämään näitä ilmiöitä.

Eli kun persettä hinkaa penkkiin, varautuu sekä ukko, että penkki. Noi kuparijohdot sandaalissa tyyppiset ratkaisut on tarkoitettu purkamaan ukosta varaus maihin, samaa asiaa ajaa mulla nyt toi ESD-matto (joka ei
kuitenkaan toimi, jos on jalassa eristeet, elikkä työsandaalit ja tätä varten taas sit on ESD-sandaaleja, jotka purkaa varauksen mattoon ja sitä kautta maihin). Nyt sit kuitenkin käy niin, että toi penkki itsessään varautuu aika rankasti. Tän huomaa siitä, kun hinkkaa persettä penkkiin, kävelee matolla että ukon varaus purkautuu, koskee msihin -> ei räpsyä, koskee penkkin -> hirveä räpsy ja rätinä ja monitori pimenee.

Nyt pitäisi sit saada tuoli purkamaan staattinen varaus, että pääsisi kokonaan ongelmasta eroon. Kokeilin maadottaa tuolin metallirakenteet piuhalla ja kyllä, tämä ratkaisi ongelman täysin. Ei räpsyjä, ei monitorin vilkkumista. Sitäkään en tiennyt, että teollisuudessa käytetään tätä tarkoitusta varten ESD-tuoleja, jotka purkaa varausta lattiaan, mutta mun tuolissa on kumipyörät, jotka eristää metallirungon lattiasta... Eli nyt pitäisi selvittää, saisiko tuoliin ESD-pyörät joilla ongelma ehkä ratkeaisi, vai pitääkö virittää jotain piuhaa...

Aikamoista, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän selviää miten vakavasti tää ongelma otetaan teollisuudessa, mut kotikäyttäjien osalta vissiin vaan hyväksytään et jos vähän räpsii niin no problem.
Tuoleihinhan on saatavilla ihan pelkkiä esd-pyöriä, esim. tällaisia sarjoja 5x ROLO ESD 10mm/50mm Kovat lattiat - Tuolin rulla
Uretaanipyöriin tottuneelle nuo voivat tosin tuntua downgradelta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
Tuoleihinhan on saatavilla ihan pelkkiä esd-pyöriä, esim. tällaisia sarjoja 5x ROLO ESD 10mm/50mm Kovat lattiat - Tuolin rulla
Uretaanipyöriin tottuneelle nuo voivat tosin tuntua downgradelta.
Jees tää oli hyvä vinkki kiitos, hankin tuollaiset ESD-pyörät tuoliin. Vaikka tuoli ei olekaan ESD-tuoli, niin on kunnon metallirunko (Kab...) ja noiden pyörien kanssa mittarilla voi todeta, että tuolin rungosta ESD-mattoon on ihan yleismittarilla mitattava yhteys (MOhm luokaa, pyörien itsensä resistanssi kOhm luokkaa).

Purkaa myös kivasti staattista varausta vaikka päällysteet ei ole ESD-kangasta. Ennen asennusta, jos villahousuilla hinkkasi staattisen varauksen istuimeen, niin sehän siinä säilyi ja iski kynsille pitkänkin ajan päästä. Nyt purkautuu muutamassa sekunnisa niin, ettei enää iske. Huomasin myös, että yleismittarissani on sähkökentän ilmaisu ja silläkin pystyy toteamaan miten staattinen varaus haihtuu (toki sen pystyi toteamaan ihan ihokarvoillakin tai sormilla koskemalla).

No. Monitori vilkkuu SILTI silloin tällöin villavaatteita käytettäessä :) Mutta paaaljon harvemmin nyt, todella paljon ja olen tyytyväinen jo siitä, ettei iske kynsille niin että tuntuu. Seuraavaksi sit varmaan uusitaan videokaapelit, monitorin metallirunko on maadoitettu, niin en keksi enää muuta kuin että markan videokaapeleihin tulee staattisen sähkön purkauksesta häiriö, joka sekoittaa monitorin videopiirin hetkellisesti, ehkä paremmin suojatut kaapelit auttaus...

Edit: No, kokeilin useita HDMI kaapeleita hyvineristetynkin näköisiä. Ei muutosta. Laitoin hyvän DisplayPort kaapelin ja nyt ei vilku vaikka miten kipunoisi. En tiiä onko kyse kaapelin laadusta vai mistä, mutta suattaap olla, että pelkkä kaapelinvaihto ois alunperinkin auttanut. No, eipähän rätki enää niin kovaa sormille kun on ESD himmelit ja voi konettakin kasta paremmilla mielin pöydällä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 788
Viestejä
4 322 772
Jäsenet
72 102
Uusin jäsen
Sgt_teppo

Hinta.fi

Ylös Bottom