SSD hajosi väärällä liittimellä, mitään mahdollisuutta saada vielä tulille? Älä luota AI:n neuvoihin!

Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
139
Vaihdoin päikseen Phanteksin ja Corsairin PSU:t. Menin hölmö luottamaan Grok-AI:hin ja sen myötä Samsungin SSD 860EVO (1tb) lopetti toimintansa. Sinne hävisi tiedostot, enkä edes muista mitä siellä oli.

Kaikki muut kaapelit vaihdoin, mutta kun huomasin, että SATA-kaapelit käyvät molempiin virtalähteisiin kysyin Grokilta, voiko ne jättää vaihtamatta. Sen mukaan voi, koska liitin on sama:
"Kyllä, on ok käyttää Phanteks Revolt Pron SATA-kaapeleita HX1000:een ilman vaihtoa, kunhan ne ovat ehjiä ja toimivat moitteetta." -Grok

Koneen kasauksen jälkeen ihmettelin kun ei käynnisty. Kun irrotin kaikki SATA-kaapelit virtalähteestä, kone käynnistyi. Sitten katsoin kaapeleita tarkemmin ja ihan kuin :devilish:tahallaan olisi tehty samanlainen liitinpatteri, mutta johtojärjestys eri. Toisella (vasen Phanteks) oikealla alhaalla ei ole johdotusta, oikealla eli Corsairilla tyhjä paikka on alhaalla keskellä.
1750091324306.png


En tiedä hajosiko koneelta muuta, ainakin tuulettimet onneksi lähtivät toimimaan, nekin oli kytketty väärällä kaapelilla.
  • Kannattaako EVOa avata, vai onko roskistavaraa nyt? Väärää jännitettä kai sinne mennyt.
 
Eipä tainnu näkyä. 😕Mut pitää vielä huomenna testata.

Oispa tiennytkin tuon aiemmin. Tai ois ees tyhmä AI tiennyt.

Jos ei BIOSissakaan näy niin tuskin mitään tehtävissä.
Jos näkyy niin jollain low level recovery toolilla saattaisi saada jotain talteen vielä, mutta tuuripeliä sekin.

SSD on hankalampi palautettava kuin mekaaninen kovo. Vaikka HDD menisikin pimeäksi niin data on vielä kiekoilla olemassa magneettivuona.
SSD taas jos piirit on menneet niin siinä meni datakin, yleensä.

Nytpä muistat lopun ikääsi vaihtaa kaapelit eikö vaan.

AI käyttämisestä sanoisin, että jos oma tietämys ei riitä arvioimaan kriittisesti AI:n antamaa vastausta, älä käytä AI:ta.
Mihinkään nettitietoon oli se sitten AI tai Google haku kannata muutenkaan sokeasti luottaa, varsinkaan missään, jossa on särkymisen riski.
 
Yhdelle kaverille pelastin tiedostot parista vastaavalla tavalla grillatusta SSD:stä. Sieltä oli mykistynyt efuse-komponentti molemmilta Samsungin SSD:ltä. Ohitin sen hyppyjohdolla ja luin levyjen sisällöt talteen ja sen jälkeen heitim levyt roskiin.

Helppo homma sellaiselle jolla pysyy kolvi kädessä.
23129.png
 
Yhdelle kaverille pelastin tiedostot parista vastaavalla tavalla grillatusta SSD:stä. Sieltä oli mykistynyt efuse-komponentti molemmilta Samsungin SSD:ltä. Ohitin sen hyppyjohdolla ja luin levyjen sisällöt talteen ja sen jälkeen heitim levyt roskiin.

Helppo homma sellaiselle jolla pysyy kolvi kädessä.
23129.png
Ei ehkä ihan pelkkä kolvaustaito kyllä riitä, kun pitäisi myös tietää mitä kolvaa ja mihin... ;)
 
Ei ehkä ihan pelkkä kolvaustaito kyllä riitä, kun pitäisi myös tietää mitä kolvaa ja mihin... ;)
Nojoo, mutta ehkä pointtina se että jos siellä levyllä oli jotain tärkeää, niin antamallani vinkillä pelastusoperaation saa tehtyä kuka tahansa elektroniikkaa ymmärtävä kaveri. Ainakin sikäli jos/kun vika sattuu olemaan sama.
 
AI käyttämisestä sanoisin, että jos oma tietämys ei riitä arvioimaan kriittisesti AI:n antamaa vastausta, älä käytä AI:ta.

Niin, tämä totta. Tosin kun huomasin, että vanhat kaapelit käy täysin myös uuteen PSU:hun, oli kysyminen AI:lta käytännössä vain varmistus. Koska järkeenhän käy, että olisivat olleet yhteensopivia.

Mutta aina meinaan unohtaa näissä asioissa, että vieläkin valitettavasti ollaan tässä hulluuden maailmassa, missä nämäkin valmistajat tietoisesti jättävät tällaisia ansoja. Että käytetään liittimiä jotka sopivat täysin toisiinsa ja menevät kiinni, mutta keksitään laittaa johdotus eri lailla kuin toisilla. Vähän sama kuin olisi jokaisella puhelinvalmistajalla oma, täysin samannäköinen usb-c liitin kuin muilla, mutta jos käytätkin vahingossa väärää (irtojohdossa ei edes lue valmistajaa) tuhoat puhelimen...
 
Yhdelle kaverille pelastin tiedostot parista vastaavalla tavalla grillatusta SSD:stä. Sieltä oli mykistynyt efuse-komponentti molemmilta Samsungin SSD:ltä. Ohitin sen hyppyjohdolla ja luin levyjen sisällöt talteen ja sen jälkeen heitim levyt roskiin.

Helppo homma sellaiselle jolla pysyy kolvi kädessä.
23129.png
Kiitos! Olisiko linkkiä tuohon videoon? Kolvi löytyy ja tinaakin, mutta tosiaan tarvitsisi vähän tarkempia tietoja miten homma tehdään..
 
Kiitos! Olisiko linkkiä tuohon videoon? Kolvi löytyy ja tinaakin, mutta tosiaan tarvitsisi vähän tarkempia tietoja miten homma tehdään..
Kuvakaappaus on siis omalta videolta, josta ei tuon selvemmin näe komponentteja. Tästä löytyy jotain keskustelua aiheesta, alla ko. foorumilta lainattu kuva: https://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=40325
1750145165984.jpeg

Stepit seuraavat: Avaa SSD:n kotelo, paikanna efuse. Siitä löytyy jonkinlainen koodi, voit sen avulla etsiä netistä datalehden jossa on komponentin pinnikaavio. Sen jälkeen juotat syötön jostain sopivasta paikasta (itse juotin johdon toisen pään liittimen pinniin) ja toinen pää efusen toiselle puolelle.

Voihan sen efusen vaihtaakin uuteen j käyttöön vaikka ei niin kriitisena storagena
Toki, jos vaan luottaa siihen että ylijännite ei ole käräyttänyt/vaurioittanut muuta komponenttia samalla.
 
Kuvakaappaus on siis omalta videolta, josta ei tuon selvemmin näe komponentteja. Tästä löytyy jotain keskustelua aiheesta, alla ko. foorumilta lainattu kuva: https://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=40325
1750145165984.jpeg

Stepit seuraavat: Avaa SSD:n kotelo, paikanna efuse. Siitä löytyy jonkinlainen koodi, voit sen avulla etsiä netistä datalehden jossa on komponentin pinnikaavio. Sen jälkeen juotat syötön jostain sopivasta paikasta (itse juotin johdon toisen pään liittimen pinniin) ja toinen pää efusen toiselle puolelle.


Toki, jos vaan luottaa siihen että ylijännite ei ole käräyttänyt/vaurioittanut muuta komponenttia samalla.
Löytyy "At7QN", mutta haku ei valitettavasti löydä mitään. Itse käytit kai kahdeksatta pinniä vasemmalta lukien johdon toiselle päälle, mutta toisesta päästä ei kuvasta selvää saa? Toki onhan tuo taas hullun haastava kohde juottaa, kun jo minitippa tinaa juottaa nuo kaikki yhteen. 😳

IMG20250617115359.jpg
 
STEF4S PDF
Tuossa linkki efuseen joka omissa SSD:ssä oli (koodit oli ATA0M ja FN3AAG). Kytkin ssd:hen virtaliittimen kiinni ja varmistin yleismittarilla mittaamalla että komponentti oli pinoutiltaan sama kuin STEF4S. Vout pinnit oli 0v, koska efuse oli rikkoutunut. Taisin juottaa johdon keskimmäiseen Vout pinniin koska silloin molemmilla puolilla oli Vout pinnit ja näin ollen mahdollinen viereisen pinnin yhteenjuottaminen ei ole vaarallista.
 
STEF4S PDF
Tuossa linkki efuseen joka omissa SSD:ssä oli (koodit oli ATA0M ja FN3AAG). Kytkin ssd:hen virtaliittimen kiinni ja varmistin yleismittarilla mittaamalla että komponentti oli pinoutiltaan sama kuin STEF4S. Vout pinnit oli 0v, koska efuse oli rikkoutunut. Taisin juottaa johdon keskimmäiseen Vout pinniin koska silloin molemmilla puolilla oli Vout pinnit ja näin ollen mahdollinen viereisen pinnin yhteenjuottaminen ei ole vaarallista.
Kiitos suuresti, just olinkin löytänyt tuon pdf:n aiemmista linkeistäsi.

Täällä siis sikäli ihan amatööri näissä, että varmistelen. Eli tarkastit, että kyseessä sama e-fuse katsomalla jännitteet.

- Eli laittamalla yleismittarin toisen navan GND ja toisen yksitellen noihin kaikkiinko (Vouteista vain 0V)
- Ja onko nuo value-arvot ne mitä pitäisi tulla ts. esim. V1 jännitteen vaihteluvälin tulisi olla -0.3 - 15V?

- Sitten juotit johdon tuohon kuvan pinniin numero 9?
- Toisen pään SATA-virtaliittimen kahdeksanteen pinniin, se kai aina sama?

- Eli käytännössä sama olisi kytkeä vaikka pinnistä 2 pinniin 9 ja ei väliä jos viereiset (1,3 ja 8,10) on kiinni samassa? Eli vain ohittaa tuon sulakkeen?

- Tuleeko koneen olla käynnissä, jotta SATA-liittimiin tulee virtaa? Ilmeisesti ei kun leditkin palaa ilman.

IMG_20250617_130257.jpg


IMG_20250617_131618.jpg
 
ML malleille pitää esittää kysymys todella selkeästi ja vielä varmistaa etsimällä tietoa muualta ettei se höpise mitään omiaan.
chatgpt ja google haku sentään linkkaa lähteet. Grok on tollanne trust me bro vastaus.

"voiko pc virtalähteiden kaapeleita käyttää keskenään eri valmistajien malleissa"
Näyttökuva 2025-06-17 130827.png
 
ML malleille pitää esittää kysymys todella selkeästi ja vielä varmistaa etsimällä tietoa muualta ettei se höpise mitään omiaan.
chatgpt ja google haku sentään linkkaa lähteet. Grok on tollanne trust me bro vastaus.

"voiko pc virtalähteiden kaapeleita käyttää keskenään eri valmistajien malleissa"
Näyttökuva 2025-06-17 130827.png
Joo, jotenkin näin se Grokkikin eka vastasi kun huomasin ettei vanhat kaapelit käy uuteen poweriin, kun ajattelin pelata varman päälle ja vaan liittää päät siihen uuteen irrottamatta niitä emosta. Mut sit lopussa huomasin, että SATA-liittimet "on yhteensopivia" ja tottakai tuli ajatus, että kun ne ei mene kiinni emoon, niin niiden on pakko olla samanlaiset kaikilla ja varmistin sen kysymällä tältä tulevalta pedon kuvalta... No - ei olleetkaan. En tiedä jos joku maksullinen AI olisi, niin olisiko niillä mitään korvausvastuuta vääristä vastauksista, sehän kannustaisi tekemään niistä ees hitusen parempia/varmempia.

Tässä tapauksessa tuo tarkistaminen muualta tuntui liian kaukaiselta, kun hain Youtubesta kyseisen powerin asennustutoriaalin, eikä siinä edes ollut lähikuvaa liittimistä, ohjekirjassa piti Grokin mukaan olla taas joku kaavio, mutten sitäkään löytänyt.

No, mutta myönnän virheeni, ois pitänyt täältä tajuta kysyä ja ajattelin liian yksinkertaisesti ja luottavaisesti taas kerran.
 
ML malleille pitää esittää kysymys todella selkeästi ja vielä varmistaa etsimällä tietoa muualta ettei se höpise mitään omiaan.
chatgpt ja google haku sentään linkkaa lähteet. Grok on tollanne trust me bro vastaus.

"voiko pc virtalähteiden kaapeleita käyttää keskenään eri valmistajien malleissa"
Näyttökuva 2025-06-17 130827.png

No tuo on Corsairinkin osalta hyvin pitkälti höpöä. Type 3 ja Type 4 ovat yhtenevät muiden kuin 24 -pin -kaapelin osalta. Ja ne 24 -pinniset kaapelit taas *eivät* ole samanlaiset virtalähteen päässä (Type 3:ssa on 10+14, type 4:ssä 10+18).

Ongelma tässä on siis se, että käytännössä kaikki valmistajat käyttävät hyviksi havaittuja, edullisia, varmoja ja hyvin saatavilla olevia liittimiä, yleensä Molexin tai Amphenolin valikoimista. Standardit vakioivat pinnit *komponentin* puolella (emolevy, näytönohjain, SSD levy etc.), mutta virtalähteen puoli on valmistajan vapaasti suunniteltavissa, kunhan toinen pää toimii speksin mukaan. Siitä seurauksena kaapeleita ei voi käyttää ristiin ellei ole aivan varma yhteensopivuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
noita pieniä jalkoja juotettaessa fluksi on kova sana , esim kun näyttiksen piirejä vaihdan niin jos menee jalat yhteen kuumailmalla niin fluksia ja vetää sivuttain kolvinkärjellä niin fluksi laittaa tinan niin juoksevaksi ettei siltoja synny. ilman fluksia on melko no go paikka mun mielestä tai ainakin äärimmäisen vaikeaa
 
no tosin ton lutikan tehtävä on suojata yli jännitteeltä joten enpä usko että sieltä muuta on kärynyt kuin tuo efuse.
mun käsittääkseni tuo efuse lutikka ei muuta jännitettä joten vin = vout suojattuna. eli voisit mun mielestä yleismittarilla mitata mihin pinneihin tuon efusen vin nastat menee ja juottaa sieltä hyppy suoraan vout , kannattaa tietty mitata ettei vout -gnd ole 0 ohm eli oikosulku. saattaa olla että tuon efusen vout on samaa linjaa noitten konkkien + nastan kanssa , se selviää helposti yleismittarilla niin voi olla helpompi juottaa se johto esim sinne.
yleismittarilla myös selviäisi jos mittaisi sen väärän johdon että mitä jännitettä on kulkenut minnekin. mietin siis tilannetta jos levy käyttää 3.3v johonkin ja sinne onkin päässyt 12v , katselin meinaan tuota kuvaa ja omaan silmään näyttää ettei se efuse ole eka komponentti sähkönsyötössä. eli mahdollista on että sieltä on valitettavasti palanut muutakin rikki
Kuvakaappaus on siis omalta videolta, josta ei tuon selvemmin näe komponentteja. Tästä löytyy jotain keskustelua aiheesta, alla ko. foorumilta lainattu kuva: https://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=40325
1750145165984.jpeg

Stepit seuraavat: Avaa SSD:n kotelo, paikanna efuse. Siitä löytyy jonkinlainen koodi, voit sen avulla etsiä netistä datalehden jossa on komponentin pinnikaavio. Sen jälkeen juotat syötön jostain sopivasta paikasta (itse juotin johdon toisen pään liittimen pinniin) ja toinen pää efusen toiselle puolelle.


Toki, jos vaan luottaa siihen että ylijännite ei ole käräyttänyt/vaurioittanut muuta komponenttia samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos suuresti, just olinkin löytänyt tuon pdf:n aiemmista linkeistäsi.

Täällä siis sikäli ihan amatööri näissä, että varmistelen. Eli tarkastit, että kyseessä sama e-fuse katsomalla jännitteet.

- Eli laittamalla yleismittarin toisen navan GND ja toisen yksitellen noihin kaikkiinko (Vouteista vain 0V)
- Ja onko nuo value-arvot ne mitä pitäisi tulla ts. esim. V1 jännitteen vaihteluvälin tulisi olla -0.3 - 15V?

- Sitten juotit johdon tuohon kuvan pinniin numero 9?
- Toisen pään SATA-virtaliittimen kahdeksanteen pinniin, se kai aina sama?

- Eli käytännössä sama olisi kytkeä vaikka pinnistä 2 pinniin 9 ja ei väliä jos viereiset (1,3 ja 8,10) on kiinni samassa? Eli vain ohittaa tuon sulakkeen?

- Tuleeko koneen olla käynnissä, jotta SATA-liittimiin tulee virtaa? Ilmeisesti ei kun leditkin palaa ilman.

IMG_20250617_130257.jpg


IMG_20250617_131618.jpg
Käytin itse ulkoista usb-porttiin kytkettävää sata-adapteria ja sen vuoksi uskalsin mittailla melko huoletta piirilevyä virrat päällä. Sähän voit varmistaa yleismittarin piipparilla/vastusmittauksella sen että mihin liittimen pinneihin Vin on kytketty. Käytin Sata-liittimen pinniä ihan vaan siitä syystä että siihen oli kaikista helpoin juottaa hyppyjohto kiinni.

EFuse on sulake ja mun tapauksissa sulake oli palanut. Ehjä Efuse: Vin = Vout, jännite on yhtäsuuri, eli 5V. Rikkinäinen Efuse: Vin != Vout, Vout todennäköisesti 0V, Vin 5V.

Ja tosiaan vastusmittaus ei aina kerro koko totuutta, juurikin sen vuoksi että monesti siellä on ylöspäin ja alaspäin vetäviä konkkia, vastuksia, diodeja jnejne. Jännitteellisenä mitatessa taas vaarana on mittauskohteen vaurioittaminen mitatessa tehtävän oikosulun tms. vuoksi.
 
Käytin itse ulkoista usb-porttiin kytkettävää sata-adapteria ja sen vuoksi uskalsin mittailla melko huoletta piirilevyä virrat päällä. Sähän voit varmistaa yleismittarin piipparilla/vastusmittauksella sen että mihin liittimen pinneihin Vin on kytketty. Käytin Sata-liittimen pinniä ihan vaan siitä syystä että siihen oli kaikista helpoin juottaa hyppyjohto kiinni.

EFuse on sulake ja mun tapauksissa sulake oli palanut. Ehjä Efuse: Vin = Vout, jännite on yhtäsuuri, eli 5V. Rikkinäinen Efuse: Vin != Vout, Vout todennäköisesti 0V, Vin 5V.

Ja tosiaan vastusmittaus ei aina kerro koko totuutta, juurikin sen vuoksi että monesti siellä on ylöspäin ja alaspäin vetäviä konkkia, vastuksia, diodeja jnejne. Jännitteellisenä mitatessa taas vaarana on mittauskohteen vaurioittaminen mitatessa tehtävän oikosulun tms. vuoksi.
Kiitos kaikille teille! Kiitos Jeesus!

Juotto ei ottanut onnistuakseen tältä amatööriltä vaikka kokeilin tuota fluxiakin (kiitos vinkistä Nasty76!). Muovit vain suli ja tina ei vaan tarttunut kuin kolviin. Päätin kokeilla ilman juotoksia ja tungin johdon toisen pään siihen kahdeksanteen SATA-liittimen pinniin (siinä juuri vähän viilatun johdon mentävä aukko) ja toisen pään siihen aika keskelle niitä kolmea Voutia kirin tuollaisella klipsillä. Ihmetys aikamoinen, kun kovo löytyi Windowsissa. Hitsit kun osais juottaa uuden sulakkeen, mutta näillä taidoilla jää haaveeksi. Ja ei ehkä noin kehtaa koneen sisuksiinkasn jättää. 😬 Mutta tiedostot nyt just tallessa!🤗

Kiitos suuri kaikille vastanneille, erityisesti KanOI:lle ja siunausta elämäänne! 👐😊

IMG20250619193726.jpg


IMG20250619193645.jpg


IMG20250619191835.jpg
 
Kiitos kaikille teille! Kiitos Jeesus!

Juotto ei ottanut onnistuakseen tältä amatööriltä vaikka kokeilin tuota fluxiakin (kiitos vinkistä Nasty76!). Muovit vain suli ja tina ei vaan tarttunut kuin kolviin. Päätin kokeilla ilman juotoksia ja tungin johdon toisen pään siihen kahdeksanteen SATA-liittimen pinniin (siinä juuri vähän viilatun johdon mentävä aukko) ja toisen pään siihen aika keskelle niitä kolmea Voutia kirin tuollaisella klipsillä. Ihmetys aikamoinen, kun kovo löytyi Windowsissa. Hitsit kun osais juottaa uuden sulakkeen, mutta näillä taidoilla jää haaveeksi. Ja ei ehkä noin kehtaa koneen sisuksiinkasn jättää. 😬 Mutta tiedostot nyt just tallessa!🤗

Kiitos suuri kaikille vastanneille, erityisesti KanOI:lle ja siunausta elämäänne! 👐😊

IMG20250619193726.jpg


IMG20250619193645.jpg


IMG20250619191835.jpg

Mitäpä tuolla tyylillä merkitystä, kunhan toimi!

Hyvä tietää itsekin mahdollisen vastaisen varalle, melkoisen ässä ratkaisu.

@KanOl tuossa kai oli vaan ideana saada 5 V jännite efusen ohi? Eli voisi vaikka ottaa Molexista 5 V yhtä hyvin hyppylangan, ymmärsinkö oikein?
 
Vaikuttaa siltä ettei ettei lämpöä ollut tqrpeeksi kolvissa nuo PCB ja liittimet siirtää lämpöä jonkun verran tai sitten tuolla perkeleen lyjöttömällä vaan on vaikeaa saada juotettua itsellä vielä rullassa vanhaa kunnon tinaa kun tuntuu että esim GPU muisti piirin alta tehdas lyyjyttömän tinan putsaus on perkeleen vaikeaa mutta jos sekoittaa siihen vanhaa kunnon tinaa niin putsaus käy suitsait sukkelaan. Jos kiinnostaa muutama kymppi levystä saada niin voisin vaikka ostaa sen tuossa kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 169
Viestejä
4 819 621
Jäsenet
78 042
Uusin jäsen
Sumppi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom