Spotify vs Deezer vs Tidal vs Amazon Music

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sbasil
  • Aloitettu Aloitettu
Ei vieläkään tietoa, ei taida olla tulossa tänä vuonna. Saisi kyllä tulla jo... Tidalin äänenlaatu on jees mutta suositukset kyllä aivan kuraa vrt. Spotify.
 
Spotifyssä on joskus ollut sellainen hieno ominaisuus, että lenkille sen voi laittaa mätsään biisien temmon juoksuaskelluksen mukaan, onko tätä enää olemassa?
en löytänyt viitteitä kys.ominaisuusdesta enää. Tidalissa ei taida olla mitään vastaavaa?
 
Spotify:ssa on mielenkiintoista kun laittaa hakukenttään "picked just for you" löytyy kaikkia eri mahdollisia genre-soittolistoja varta vasten käyttäjälle.
 
Spotifyssä on joskus ollut sellainen hieno ominaisuus, että lenkille sen voi laittaa mätsään biisien temmon juoksuaskelluksen mukaan, onko tätä enää olemassa?
en löytänyt viitteitä kys.ominaisuusdesta enää. Tidalissa ei taida olla mitään vastaavaa?

Tuo tais poistua jo pari vuotta sitten
 
Kaveri linkitti: saksalaisjulkaisun mukaan Spotify Hifiä ei tule lähiaikoina. Syytä ei kerrottu lehdessä.
1640812710187.png

Spotify kommentoi lehdelle, että hifi on kysytty ja se tulee aikanaan.
 
Kaveri linkitti: saksalaisjulkaisun mukaan Spotify Hifiä ei tule lähiaikoina. Syytä ei kerrottu lehdessä.
1640812710187.png

Spotify kommentoi lehdelle, että hifi on kysytty ja se tulee aikanaan.
Syykö Äpplessä?

 
Aika selvä juttu mitä tuossa tapahtui.

Spotify oli hionut HiFi pakettiaan jo jonkin aikaa ja todennäköisesti jotain 5-10e normi premium tilausta kalliimmalla. Tämä tarkoittaa että myös levy-yhtiöiden kanssa oli tehty vastaavanlaiset sopimukset jossa kuuntelukerroista tulevat korvaukset maksetaan HiFi-paketin hinnoittelun mukaisesti.

Sitten Apple tuleekin kulman takaa *PAM* HiFi ja ilman mitään lisärahastusta ja pian Amazon tekee saman. Spotifyn bisnesmalli käytännössä tuhottiin yhdellä laukauksella, mutta Spotify ei kuitenkaan voi jäädä tuleen makaamaan vaan jonkinlainen HiFi on julkaistava jossain vaiheessa jotta voidaan vähintään olla samalla viivalla kilpailijoiden kanssa.

Nyt sitten Spotifyn pitää päättää että antaisiko HiFi:n samalla hinnalla kuin premiumin vai luottaisiko brändiinsä ja suosioonsa ja mahdollisesti laittasi hiukan lisähintaa? (2-5e?) Samalla kaikki edeltävät levy-yhtiöiden kanssa tehdyt HiFi-sopimukset pitää perua ja uudelleenneuvotella ja jokainen joka on koskaan työskennellyt levy/mediayhtiöiden kanssa tietää että tästä tulee kauhea ulina ja vastaanvääntö eli ts. kuukausien tai jopa vuosien kädenväännöt ja turhat paperien pyörittelyt on edessä.
 
Tidal on ollut nyt käytössä kuukauden Spotifyn sijasta. Lyhyet plussat ja miinukset:

+ Parempi äänenlaatu.
+ Käyttöliittymässä vähemmän turhaa. Spotifyn oudot ratkaisut (mm. piilottaa haku) loistavat onneksi poissaolollaan.
+ Podcasteja ei mainosteta jatkuvasti, vaikka niitäkin löytyy tarjonnasta.
+ Recently Played -lista on kätevä.
+ Miksauslistat on yllättävän hyviä.
+ Halvempi, ja CD-tason ääni on mukana normaalissa kuukausimaksussa.

- Vähemmän artisteja. Etenkin pienemmät tekijät luottavat selkeästi enemmän Spotifyyn.
- Käyttöliittymässä myös miinuksia, lähinnä pieniä. Mm. albumin loppuessa viimeinen kappale jää valituksi. Eli play-napin painaminen aloittaa toiston viimeisestä kappaleesta. Soittolistojen järjestystä ei voi muuttaa jne.
- Etäohjaus kännykästä puuttuu. Tarvii tosin nykyään melko harvoin.
- Työpöytäsovellus ei ole aivan niin responsiivinen. Joskus joutuu vähän odottelemaan, ja soitto saattaa pätkäistä sekunniksi, jos on idlannut pitkään ja toistoa jatkaa.
- Uusien levyjen ja artistien suositukset eivät ole yhtä osuvia. Toisaalta, Spotifyllä on jo dataa vuosien edestä.
 
Tidal on ollut nyt käytössä kuukauden Spotifyn sijasta. Lyhyet plussat ja miinukset:

+ Parempi äänenlaatu.
+ Käyttöliittymässä vähemmän turhaa. Spotifyn oudot ratkaisut (mm. piilottaa haku) loistavat onneksi poissaolollaan.
+ Podcasteja ei mainosteta jatkuvasti, vaikka niitäkin löytyy tarjonnasta.
+ Recently Played -lista on kätevä.
+ Miksauslistat on yllättävän hyviä.
+ Halvempi, ja CD-tason ääni on mukana normaalissa kuukausimaksussa.

- Vähemmän artisteja. Etenkin pienemmät tekijät luottavat selkeästi enemmän Spotifyyn.
- Käyttöliittymässä myös miinuksia, lähinnä pieniä. Mm. albumin loppuessa viimeinen kappale jää valituksi. Eli play-napin painaminen aloittaa toiston viimeisestä kappaleesta. Soittolistojen järjestystä ei voi muuttaa jne.
- Etäohjaus kännykästä puuttuu. Tarvii tosin nykyään melko harvoin.
- Työpöytäsovellus ei ole aivan niin responsiivinen. Joskus joutuu vähän odottelemaan, ja soitto saattaa pätkäistä sekunniksi, jos on idlannut pitkään ja toistoa jatkaa.
- Uusien levyjen ja artistien suositukset eivät ole yhtä osuvia. Toisaalta, Spotifyllä on jo dataa vuosien edestä.
Hyvä vertailu. Itse tein vaihdon Spotifystä Applen kautta Tidaliin pari vuotta sitten ja suurimmat ongelmat minulle on tuo huonompi appi. Ei Linux versiota ja vahvistimet, älykellot jne tukee spotifyä jollain tasolla mutta ei Tidalia. Samaten chromecast toimii vähän miten sattuu, on parantunut mutta edelleenkään ei kovin luotettava.
 
Aika selvä juttu mitä tuossa tapahtui.

Spotify oli hionut HiFi pakettiaan jo jonkin aikaa ja todennäköisesti jotain 5-10e normi premium tilausta kalliimmalla. Tämä tarkoittaa että myös levy-yhtiöiden kanssa oli tehty vastaavanlaiset sopimukset jossa kuuntelukerroista tulevat korvaukset maksetaan HiFi-paketin hinnoittelun mukaisesti.

Sitten Apple tuleekin kulman takaa *PAM* HiFi ja ilman mitään lisärahastusta ja pian Amazon tekee saman. Spotifyn bisnesmalli käytännössä tuhottiin yhdellä laukauksella, mutta Spotify ei kuitenkaan voi jäädä tuleen makaamaan vaan jonkinlainen HiFi on julkaistava jossain vaiheessa jotta voidaan vähintään olla samalla viivalla kilpailijoiden kanssa.

Nyt sitten Spotifyn pitää päättää että antaisiko HiFi:n samalla hinnalla kuin premiumin vai luottaisiko brändiinsä ja suosioonsa ja mahdollisesti laittasi hiukan lisähintaa? (2-5e?) Samalla kaikki edeltävät levy-yhtiöiden kanssa tehdyt HiFi-sopimukset pitää perua ja uudelleenneuvotella ja jokainen joka on koskaan työskennellyt levy/mediayhtiöiden kanssa tietää että tästä tulee kauhea ulina ja vastaanvääntö eli ts. kuukausien tai jopa vuosien kädenväännöt ja turhat paperien pyörittelyt on edessä.
Miksi Spotify ei julkaisisi vaikka 15 eurolla sen hifin. Jos Spotify on niin hyvä, kyllä moni maksaisi extra hifistä.

Näin palvelu olisi julkistettu jo. Sitten näkisivät kuinka moni siirtyisi 9,99 euron Tidaliin, joka ei palvelutasoltaan vastaa Spotifyä.
 
Hyvä vertailu. Itse tein vaihdon Spotifystä Applen kautta Tidaliin pari vuotta sitten ja suurimmat ongelmat minulle on tuo huonompi appi. Ei Linux versiota ja vahvistimet, älykellot jne tukee spotifyä jollain tasolla mutta ei Tidalia. Samaten chromecast toimii vähän miten sattuu, on parantunut mutta edelleenkään ei kovin luotettava.
Linuxin puolella Web Apps toimii hyvin Tidalin kanssa. Melkein kuin käyttäisi normaalia työpöytäsovellusta. Äänenlaadusta en tosin osaa sanoa, mutta jos selainversiolla saa maksimit, niin sitten varmasti tuollakin.
 
Miksi Spotify ei julkaisisi vaikka 15 eurolla sen hifin. Jos Spotify on niin hyvä, kyllä moni maksaisi extra hifistä.

Näin palvelu olisi julkistettu jo. Sitten näkisivät kuinka moni siirtyisi 9,99 euron Tidaliin, joka ei palvelutasoltaan vastaa Spotifyä.

Veikkaan ettei tuo hinta ole kovin kilpailukykyinen, kun kaksi suurinta rinnalla olijaa (Apple ja Tidal) tarjoaa saman jo tavallisessa kuukausimaksussa. Spotify on jo nyt kalliimpi kuin nuo, ilman hifi-laatuakin.

Lähdin Tidalin kelkkaan myös siksi, kun Spotifyn päättömät UI-muutokset ja jatkuvat bugit (etenkin iOS-puolella) alkoivat raastaa hermoja vähän liikaa. Plus moni levy on Spotifyssä pakattu aivan surkeasti. Äänenlaadussa on huomattava ero.
 
Aika selvä juttu mitä tuossa tapahtui.

Spotify oli hionut HiFi pakettiaan jo jonkin aikaa ja todennäköisesti jotain 5-10e normi premium tilausta kalliimmalla. Tämä tarkoittaa että myös levy-yhtiöiden kanssa oli tehty vastaavanlaiset sopimukset jossa kuuntelukerroista tulevat korvaukset maksetaan HiFi-paketin hinnoittelun mukaisesti.

Sitten Apple tuleekin kulman takaa *PAM* HiFi ja ilman mitään lisärahastusta ja pian Amazon tekee saman. Spotifyn bisnesmalli käytännössä tuhottiin yhdellä laukauksella, mutta Spotify ei kuitenkaan voi jäädä tuleen makaamaan vaan jonkinlainen HiFi on julkaistava jossain vaiheessa jotta voidaan vähintään olla samalla viivalla kilpailijoiden kanssa.

Nyt sitten Spotifyn pitää päättää että antaisiko HiFi:n samalla hinnalla kuin premiumin vai luottaisiko brändiinsä ja suosioonsa ja mahdollisesti laittasi hiukan lisähintaa? (2-5e?) Samalla kaikki edeltävät levy-yhtiöiden kanssa tehdyt HiFi-sopimukset pitää perua ja uudelleenneuvotella ja jokainen joka on koskaan työskennellyt levy/mediayhtiöiden kanssa tietää että tästä tulee kauhea ulina ja vastaanvääntö eli ts. kuukausien tai jopa vuosien kädenväännöt ja turhat paperien pyörittelyt on edessä.

Oletat tässä että Spotifylla pitäisi olla eri sopimukset levy-yhtiöiden kanssa HiFi-laadun musiikille, miksi näin? Eiköhän se asiakkaille tarjottava äänenlaatu ja siitä perittävä hinta ole ihan suoratoistopalvelun itsensä päätettävissä, oman teknisen ratkaisunsa sallimissa rajoissa. Tuskin muuten Tidal, Apple ja Amazonkaan voisivat tarjota sitä Hifi-laatua normaalihinnalla. Eihän Spotify suoraan yksittäisen käyttäjän kuukausimaksusta mitään osuutta levy-yhtiöille maksa, vaan ne (tai joku sovittu osuus niistä) kerätään yhteen pottiin josta sitten kuuntelumäärien perusteella jaetaan oikeudenomistajille. Toki Spotify tilittää ilmaisjäsenien kuunteluista vähemmän kuin maksavien tilaajien kuunteluista, mutta se on eri asia, ja se ainakin on melko päivänselvää että Free-tilaajille mitään Hifi-laatua ei ole tulossa.

Olet silti varmasti oikeassa tuon suhteen, että siellä mietitään kuumeisesti hinnoittelupolitiikkaa, eli halutaanko tai voidaanko Hifistä kiskoa lisähintaa. Mutta en usko että tämä viivästys mistään sopimusasioista on kiinni. Luulisin että se mahdollinen erotus normaalin ja hifi-kuukausimaksun välillä jäisi kuitenkin Spotifyn omaan taskuun.
 
Linuxin puolella Web Apps toimii hyvin Tidalin kanssa. Melkein kuin käyttäisi normaalia työpöytäsovellusta. Äänenlaadusta en tosin osaa sanoa, mutta jos selainversiolla saa maksimit, niin sitten varmasti tuollakin.
Selainversiolla ei saa Master -laatua kuuluviin. Toisaalta tuli mieleen että en tiedä miten Linuxista saa varmasti 96 kHz 24-bit ulos.
 
Mitä kokemuksia Qobuz-palvelusta?
Maksaa 12,50 euroa Suomessa ja atrjoaa 24 bit hi-res laatua.
Mulla on käytössä Qobuz. 24-bittistä materiaalia tosi paljon. Eron huomaa selvästi kun vertaa Spotifyb tai Tidalin tarjontaan. Suosittelen kokeilemaan.

@Jausou :lla näyttää ainakin olevan kokemusta.
 
Selainversiolla ei saa Master -laatua kuuluviin. Toisaalta tuli mieleen että en tiedä miten Linuxista saa varmasti 96 kHz 24-bit ulos.
Jos Pulseaudio (jos et varma niin todennäköisesti) niin siitä pitää muuttaa typerä oletusasetus joka pakottaa resamplauksen 48kHz:een.

/etc/pulse/daemon.conf
avoid-resampling = yes

...riittää muistaakseni, lisäksi voi säätää default ja alternate sample raten ja resampling-methodin parempilaatuiseksi. Tässä yksi ohje lisälinkkeineen:


Ei kyllä ole koskaan ole tullut mulle täysin selväksi että miten selaimet noita asetuksia kunnioittaa. Testaus kannattaa tehdä erillisellä soittimella esim. Clementine ja hi-res testitiedostolla joita löytyy vaikka täältä.
 
Jos laitteisto millä kuuntelee on vähänkin parempi, niin eron Qobuzin ja esim Tidalin välillä huomaa kyllä. Kannattaa kokeilla.
itse striimaan studio - master tasoista musiikkia pääasillisesti autossa Mosconi - Gladen yhdistelmällä ja kotona joko kuulokkeilla tai Linnin kotistereoillani.
 
Spotify tunkee lisää mainoksia podcasteihin, jotka näkyy myös maksaville:

The streaming giant unveiled its new “call-to-action cards” for podcast ads on Thursday. The concept is pretty straightforward. When an ad starts playing in the podcast, a small card will pop up at the bottom with clickable buttons that allow users to see learn more about the brand, product, or service being talked about in the ad or directly make a purchase from the advertiser’s website. Both free and paid users will see the cards, which are available now.
 
Rupeaako ne kohta laittamaan mainoksia maksullisille tilaajille biisienkin väliin… :hmm:

Ja hei, jos et nähnyt mainosta kuunnellessasi, niin spotify autaa sua engeitsaamaan brändin kanssa näyttämällä mainoksen sulle kun seuraavan kerran katselet ohjelman sivua. ”asiakas edellä” mennään.

As explained by the company, the call-to-action cards pop up again for users who listened to them when they’re exploring the app to make it easier for them to remember and interact with the ad they heard. For instance, the cards will appear when you check out a specific podcast episode or visit show’s page in the app.
 
Mun mielestä striimipalvelun ihan basic-vaatimus olisi että voi merkitä artisteja seurattaviksi ja saisi tiedon aina kun nämä julkaisevat jotain uutta. Spotifyssa tämä on tosi heikossa jamassa. New Releases -listaan (tarkemmin sen kohtaan "New albums & singles") ei tunnu millään päivittyvän kaikkien seurattujen artistien julkaisut, ja ne vähätkin mitä sinne ilmestyy tulevat viiveellä. Parempi keino uusien julkaisujen löytämiseen oli aiemmin Release Radar -lista, mutta nyt sekin on muuttunut huonommaksi: "Catch all the latest music from artists you follow, plus new singles picked for you. Updates every Friday." Seassa on kaikenlaista algoritmin ehdottelemaa kökköä. Näissä Spotify varmaan suosii heille edullisia diilejä tehneitä artisteja/levy-yhtiöitä, eikä ajattele vain minun parastani :)
 
Mun mielestä striimipalvelun ihan basic-vaatimus olisi että voi merkitä artisteja seurattaviksi ja saisi tiedon aina kun nämä julkaisevat jotain uutta. Spotifyssa tämä on tosi heikossa jamassa. New Releases -listaan (tarkemmin sen kohtaan "New albums & singles") ei tunnu millään päivittyvän kaikkien seurattujen artistien julkaisut, ja ne vähätkin mitä sinne ilmestyy tulevat viiveellä. Parempi keino uusien julkaisujen löytämiseen oli aiemmin Release Radar -lista, mutta nyt sekin on muuttunut huonommaksi: "Catch all the latest music from artists you follow, plus new singles picked for you. Updates every Friday." Seassa on kaikenlaista algoritmin ehdottelemaa kökköä. Näissä Spotify varmaan suosii heille edullisia diilejä tehneitä artisteja/levy-yhtiöitä, eikä ajattele vain minun parastani :)

Juuri tuossa Release Radar -listassa häiritsi suunnattomasti se, että siellä pyöri samat levyt viikosta toiseen, tai ne palasivat takaisin parin viikon tauon jälkeen. Lisäksi ei tunnu olevan mitään väliä, vaikka merkitset siellä jonkun artistin miinuksella (eli et halua nähdä mitään sen julkaisuja enää), vaan sama artisti näkyy silti tuolla listalla viikosta toiseen. Ei siinä, Tidalilla taas ei ole oikein vastaavaa viikkokatsausta. Siellä on toki My Daily Discovery, jossa on aina jotain relevanttia, mutta uusien julkaisujen lista on monesti mitä sattuu.
 
Mun mielestä striimipalvelun ihan basic-vaatimus olisi että voi merkitä artisteja seurattaviksi ja saisi tiedon aina kun nämä julkaisevat jotain uutta. Spotifyssa tämä on tosi heikossa jamassa. New Releases -listaan (tarkemmin sen kohtaan "New albums & singles") ei tunnu millään päivittyvän kaikkien seurattujen artistien julkaisut, ja ne vähätkin mitä sinne ilmestyy tulevat viiveellä. Parempi keino uusien julkaisujen löytämiseen oli aiemmin Release Radar -lista, mutta nyt sekin on muuttunut huonommaksi: "Catch all the latest music from artists you follow, plus new singles picked for you. Updates every Friday." Seassa on kaikenlaista algoritmin ehdottelemaa kökköä. Näissä Spotify varmaan suosii heille edullisia diilejä tehneitä artisteja/levy-yhtiöitä, eikä ajattele vain minun parastani :)

Tuo on ihan totta, että New albums & singles -osio toimii tosi huonosti. Ainakin rockin ja metallin genreissä. Release radaria itse käytän, mutta siellä tosiaan on myös kaikkea ylimääräistä, ja joskus se on hyvää, joskus ei.

Sen sijaan nykyäänhän uudet julkaisut omilta seuratuilta artisteilta löytyvät parhaiten Spotifyn ilmoitus-feedistä. Siis se etusivulla ylänurkassa oleva soittokellon kuva. Tuonne sentään ainakin itselläni tulee ihan relevanttia tavaraa, nimenomaan vain seurattujen artistien uudet julkaisut. Mutta käytettävyydeltään tuo ei ole paras mahdollinen, kun se ei ole soittolista vaan joutuu erikseen klikata jokaista julkaisua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole Spotify Hifille vielä tarkempaa aikataulua.

Joo, ei näyttäs olevan hirveetä kiirettä Spotify:llä tämän kanssa. Jotenkin aika nolo tuo niiden vastaus.
 
Oletat tässä että Spotifylla pitäisi olla eri sopimukset levy-yhtiöiden kanssa HiFi-laadun musiikille, miksi näin? Eiköhän se asiakkaille tarjottava äänenlaatu ja siitä perittävä hinta ole ihan suoratoistopalvelun itsensä päätettävissä, oman teknisen ratkaisunsa sallimissa rajoissa.
Tuskin on...valitettavasti. En ole alalla, mutta olen oman alani kautta työskennellyt levy- ja media-yhtiöiden kanssa ja kuullut alalla työskenteleviltä paljon kokemuksia ja näin lyhyesti sanottuna en tiedä mitään alaa joka olisi näin hidas, vittumainen ja ajasta jälkeenjäänyt. Käytännössä jokaikiselle asialle halutaan aina oma erillinen lisenssi. Jos haluat antaa ihmisten striimata/soittaa biisejä eri käyttöjärjestelmillä...eri lisenssi, eri kuvan/äänen laadulla...eri lisenssi, surround sound...eri lisenssi etc. Olen jopa todistanut tilannetta missä yritettiin mennä oikeuteen tappelemaan siitä ettei Android lisenssiä saisi kuulemma käyttää AndroidTV sovelluksissa.

Tuskin muuten Tidal, Apple ja Amazonkaan voisivat tarjota sitä Hifi-laatua normaalihinnalla.
Tässä on useita eri vaihtoehtoja. Ensinnäkin neuvottelut käydään kaikkien yhtiöiden kanssa erikseen ja eri aikoina mitkä voivat vaikuttaa hinnoitteluun. Samoiten itse softa ja kaikki sen tukemat alustat, maat yms. saattavat myös vaikuttaa. Toiseksi ainakin Applella ja Amazonilla on varaa pyörittää vaikka koko musiikkitoimintaa tappiolla kuristaakseen kilpailun.

Eihän Spotify suoraan yksittäisen käyttäjän kuukausimaksusta mitään osuutta levy-yhtiöille maksa, vaan ne (tai joku sovittu osuus niistä) kerätään yhteen pottiin josta sitten kuuntelumäärien perusteella jaetaan oikeudenomistajille. Toki Spotify tilittää ilmaisjäsenien kuunteluista vähemmän kuin maksavien tilaajien kuunteluista, mutta se on eri asia, ja se ainakin on melko päivänselvää että Free-tilaajille mitään Hifi-laatua ei ole tulossa.
Tuskin. En usko että mikään levy-yhtiö suostuisi tällaiseen malliin. Pikaisen googletuksen perusteella Spotify maksoi 1-2v sitten $0.003-$0.005 per striimi riippumatta siitä riittääkö käyttäjien kuukausimaksut vai ei. Eli levy-yhtiöille pitää maksaa kuuntelukerroista riippumatta siitä paljonko rahaa tulee tupaan. Loput rahat sitten pitää joko kaivaa sijoittajilta, lainana, muuta kautta tai merkata velaksi ja tämä näkyy Spotifyn talousluvuissa jotka on vuosittain satoja miljoonia euroja pakkasella ja on ollut koko yrityksen olemassaolon ajan.
 
Tuskin on...valitettavasti. En ole alalla, mutta olen oman alani kautta työskennellyt levy- ja media-yhtiöiden kanssa ja kuullut alalla työskenteleviltä paljon kokemuksia ja näin lyhyesti sanottuna en tiedä mitään alaa joka olisi näin hidas, vittumainen ja ajasta jälkeenjäänyt. Käytännössä jokaikiselle asialle halutaan aina oma erillinen lisenssi. Jos haluat antaa ihmisten striimata/soittaa biisejä eri käyttöjärjestelmillä...eri lisenssi, eri kuvan/äänen laadulla...eri lisenssi, surround sound...eri lisenssi etc. Olen jopa todistanut tilannetta missä yritettiin mennä oikeuteen tappelemaan siitä ettei Android lisenssiä saisi kuulemma käyttää AndroidTV sovelluksissa.

Tiedän kyllä että on monimutkaisia nuo sopimusasiat media-alalla, mutta siltikään en edelleenkään usko että musiikin suoratoistoa koskevissa sopimuksissa eritellään äänenlaatua, ainakaan suhteessa maksettavaan korvaukseen. Voihan käyttäjä nytkin valita toistaa musiikkinsa "rupulaadulla", eikä oikeudenhaltija siitäkään varmasti saa yhtään pienempää korvausta kuin täydellä laadulla, mikä se sitten kyseisessä palvelussa onkaan.

Tuskin. En usko että mikään levy-yhtiö suostuisi tällaiseen malliin. Pikaisen googletuksen perusteella Spotify maksoi 1-2v sitten $0.003-$0.005 per striimi riippumatta siitä riittääkö käyttäjien kuukausimaksut vai ei. Eli levy-yhtiöille pitää maksaa kuuntelukerroista riippumatta siitä paljonko rahaa tulee tupaan. Loput rahat sitten pitää joko kaivaa sijoittajilta, lainana, muuta kautta tai merkata velaksi ja tämä näkyy Spotifyn talousluvuissa jotka on vuosittain satoja miljoonia euroja pakkasella ja on ollut koko yrityksen olemassaolon ajan.

No näin se vaan menee. Nuo striimikohtaiset korvaukset ovat ja ovat aina olleet vain keskiarvolaskelmia. Kääntäen, miksi ihmeessä Spotify tai muu palvelu suostuisi kiinteään tariffiin per striimi - ei mikään firma sellaista riskiä uskaltaisi ottaa?
Tuolta löytyy hyvää tietoa, perustuen "Dissecting The Digital Dollar" -kirjaan, jota en itse ole vielä lukenut, mutta kiinnostaisi kyllä: https://themmf.net/site/wp-content/uploads/2019/05/mmf_songroyaltiesguide-1.pdf

"The deals done between the streaming services and the music industry are, at their core, revenue share deals based on consumption share. So while people still frequently talk about ‘per-stream’ rates in relation to streaming income, there isn’t really any such thing. What any one label, distributor, publisher or society receives is based on what percentage of overall consumption their catalogues account for, and then their respective revenue share arrangements with each individual streaming service. "

Spotifyn tappiolliset tulokset johtunevat sen omista investoinneista, ja tietysti myös siitä että se n. 30% osuus kaikesta asiakkaiden ja mainostajien tuottamasta tulosta mikä sille jää käteen, ei ilmeisesti vain riitä kattamaan kaikkia kustannuksia.
 
Pitkäaikaisena Spotifyn käyttäjänä piti kokeilla tuota Tidalia välillä, mutta eihän siitä mitään tullut. Ei näköjään pysty puhelimella ohjaamaan PC:llä pyörivää sovellusta, eikä löytynyt sovellusta myöskään Garminin kelloon. En kyllä löytänyt eroja myöskään äänenlaadussa. Noh, kokeillaan uusiksi jos nuo ominaisuudet joskus tulee.

Edit. Tai no itseasiassa ensin kuuntelin että tämähän kuulostaa paljon paremmalta kuin spotify, kunnes huomasin, että ero tulikin vain eri äänenvoimakkuuksista joka vaikutti äänen dynamiikkaan. Kun tasasin voimakkuudet niin eipä erojakaan enää löytynyt.
 
Pitkäaikaisena Spotifyn käyttäjänä piti kokeilla tuota Tidalia välillä, mutta eihän siitä mitään tullut. Ei näköjään pysty puhelimella ohjaamaan PC:llä pyörivää sovellusta, eikä löytynyt sovellusta myöskään Garminin kelloon. En kyllä löytänyt eroja myöskään äänenlaadussa. Noh, kokeillaan uusiksi jos nuo ominaisuudet joskus tulee.

Edit. Tai no itseasiassa ensin kuuntelin että tämähän kuulostaa paljon paremmalta kuin spotify, kunnes huomasin, että ero tulikin vain eri äänenvoimakkuuksista joka vaikutti äänen dynamiikkaan. Kun tasasin voimakkuudet niin eipä erojakaan enää löytynyt.

Voipi olla riippuen levyistä tai laitteistosta miten niitä eroja kuulee. Joskus se on olematon kun taas joskus ihan huomattavasti parempi laatu.
 
Sen sijaan nykyäänhän uudet julkaisut omilta seuratuilta artisteilta löytyvät parhaiten Spotifyn ilmoitus-feedistä. Siis se etusivulla ylänurkassa oleva soittokellon kuva. Tuonne sentään ainakin itselläni tulee ihan relevanttia tavaraa, nimenomaan vain seurattujen artistien uudet julkaisut. Mutta käytettävyydeltään tuo ei ole paras mahdollinen, kun se ei ole soittolista vaan joutuu erikseen klikata jokaista julkaisua.

Tämähän on erinomainen vinkki. Löysin tuolta tänäänkin puolen tusinaa albumia ja sinkkua, joita ei näy New Releases tai Release Radar -osioissa / soittolistoissa. Nämä siis kaikki seuraamiltani artisteilta.

Tuo soittokello tosin löytyy vaan mobiili-Spotifysta, ei (ainakaan Windowsin) työpöytäversiosta.

Kaikki uusista julkaisuista "piilotetut" ovat suomalaisia pikkulevy-yhtiöiden indiebändejä. Toivottavasti sattumaa!

(Tässä vielä lista tänään uutta julkaisseista artisteista, joista Spotify vaikenee mahdollisimman paljon: Rosita Luu, Pekka Nisu, Teini-Pää, Miljoonasade, Pilven piirtäjät, 40 Watt Sun. Toi viimeinen ei taida olla suomibändi, mutta levyn käsittääkseni julkaisee suomalainen Svart Records.)

EDIT: Lauantai-iltapäivään mennessä nuo kaikki edellä mainitut perjantaina klo 00 uutta julkaisseet artistit ovat ilmestyneet Release Radariin, sekä muitakin listalta puuttuneita, mm. Ghost ja Imelda May. Eli perjantain julkaisuja tipahtelee tuonne listalle hissuksiin, kaikki eivät ilmesty kerralla. New Releases -osiossa noita ei vieläkään näy, mutta sinne nyt ei läheskään kaikki seuratut artistit koskaan ilmestykään.
 
Viimeksi muokattu:
Voipi olla riippuen levyistä tai laitteistosta miten niitä eroja kuulee. Joskus se on olematon kun taas joskus ihan huomattavasti parempi laatu.

Osassa ero tulee ihan masteroinnista, esim Marilyn Manson uudemmat levyt on selkeästi masteroitu / miksattu uusiksi, ero on sen verran suuri ettei kyllä pelkällä bittien erolla selity. Kumpi on sitten parempi on eri asia, itse jäin Spotify kun nuo oli oikeastaan ainoat levyt millä edes eroa huomasin.

Edit: Spotify kannattaa poistaa se äänenvoimakkuuden tasaus, se latistaa soundia selvästi, sen kun poistaa ja volumen tasaa niin eroja vaikea löytää.
 
Osassa ero tulee ihan masteroinnista, esim Marilyn Manson uudemmat levyt on selkeästi masteroitu / miksattu uusiksi, ero on sen verran suuri ettei kyllä pelkällä bittien erolla selity. Kumpi on sitten parempi on eri asia, itse jäin Spotify kun nuo oli oikeastaan ainoat levyt millä edes eroa huomasin.

Edit: Spotify kannattaa poistaa se äänenvoimakkuuden tasaus, se latistaa soundia selvästi, sen kun poistaa ja volumen tasaa niin eroja vaikea löytää.

Joo, tuo tasaus oli tiedossa ja kaikki tuollaiset on aina ollu poissa päältä.
 
Kyllä eroja kuulee, jos on tarpeeksi hyvä laitteisto ja kaiuttimet hyvin erottelevat. Selkeys, sävyt ovat rikkaammat, sointi ja tilan tuntu sekä basso ovat erilaiset.
Mitä nyt oon jonkin verran testaillut vuosien aikana, Spotify vs lossless/hi-res niin noiden parempien formaattien sekä maltillisesti hyvin masteroitujen levyjen jälkeen huomaa eroja.
Tosin pitää tietää mitä kuuntelee ja tarkkailee kuunnellessa, jokaisella on varmaan ne omat tietyt levyt mitä eri formaateissa on vuosikymmenet kuunnellut.
Vakavampaan kuunteluun käy kaikki mutta itse tykkään enimmäkseen edelleen ostaa kaikki hyvät levyt fyysisessä formaatissa (lp/cd).
 
Tää tekeekin striimeille hyvää kun lumihiutaleet alkaa cancelöidä itsensä palveluista kun siellä on joku muukin kenestä eivät tykkää.
 
Spotify vituttanut jo jonkin aikaa joten nyt oli hyvä aika siirtyä Tidaliin. Youngia en kuuntele mut vaikuttaa suoraselkäseltä kaverilta, aiemminkin ärähtäny hyvin. Se että jollekin paskanpuhujalle maksetaan 100 miljoonaa siitä että Spotify saa yksinoikeuden johonkin käppäseen podcastiin musiikin striimauspalvelussa ja samalla maksetaan naurettavan pieniä summia artisteille ni ei mene meikäläisen jakeluun. Sit nämä aseteollisuusjutut myös. Hyvä että Young herätteli vähän tilannetta.

Näin ensituntumalta Tidal vaikuttaa kelvolliselta Bandcampin rinnalle ja lukuisat tekemäni playlistit eri artistien suosikkikappaleista siirtyi vaivattomasti sinne. Jostain 100 listasta suurin osa siirtyi 100% mut sit oli joitakin vähän pienempiä artisteja joilta löytyi tuotannosta vain puolet. Se ei sikäli haittaa kun musastriimailua tulee harrastettua lähinnä töissä ja työmatkoilla. Nuokin biisit löytyy sit vinyyliltä kotoa tai koneelta.
 
Neil Young saattoi aloittaa jotain suurempaa. Toivottavasti tosiaan mahdollisimman moni vaihtaa Spotifyn Tidaliin tai Apple Musiciin. Spotify on jakanut lähinnä almuja artisteille. Olisi hienoa nähdä, että tämä musiikkialan syöpä vaipuisi unholaan.
 
Neil Young saattoi aloittaa jotain suurempaa. Toivottavasti tosiaan mahdollisimman moni vaihtaa Spotifyn Tidaliin tai Apple Musiciin. Spotify on jakanut lähinnä almuja artisteille. Olisi hienoa nähdä, että tämä musiikkialan syöpä vaipuisi unholaan.
Neil Young ei ole koskaan napannut mutta Joni Mitchell aikoo nyt poistua samasta syystä. Mitchell on suosikkejani. Olen myös sitä mieltä että koronasta ei pitäisi levittää epätieteellistä väärää tietoa. Mutta mikä palvelu maksaa artisteille parhaiten? Onko tästä enempää tietoa? Tarvitsen palvelun josta löytää myös klasarimusiikkka ja jazzia yms
 
Tässä vielä uutinen Joni Mitchellistä:

Eli tosiaan jännä nähdä johtaako tämä isompaankin määrään artisteja, jotka vetävät musiikkinsa pois spotifysta.
 
Neil Young ei ole koskaan napannut mutta Joni Mitchell aikoo nyt poistua samasta syystä. Mitchell on suosikkejani. Olen myös sitä mieltä että koronasta ei pitäisi levittää epätieteellistä väärää tietoa. Mutta mikä palvelu maksaa artisteille parhaiten? Onko tästä enempää tietoa? Tarvitsen palvelun josta löytää myös klasarimusiikkka ja jazzia yms

Suomessa saatavilla olevista Streaming-palveluista Tidal maksaa parhaiten.

Ja liitteenä omat streaming-tulot vuosien varrelta kertoo aika samaa dataa. 100% oikeuksista on minun, ja kaikki tulot ovat ns. yhden miehen tuotantoja. Ns. Agregaatti vie 20% osuuden. Facebook on täysin läppä, mutta olen antanut luvan käyttää musiikkia ns. automaattisesti käyttäjien videoissa jotka haluaa taustaraidan.

streamingtulot.JPG


Levy-yhtiö vievät vielä enemmän välistä, joten artistit tienaa aika vähän striimeistä.
 
Neil Young saattoi aloittaa jotain suurempaa. Toivottavasti tosiaan mahdollisimman moni vaihtaa Spotifyn Tidaliin tai Apple Musiciin. Spotify on jakanut lähinnä almuja artisteille. Olisi hienoa nähdä, että tämä musiikkialan syöpä vaipuisi unholaan.
Almun ja ei-almun ero siis noin $0.003 ns. per stream? Spotify voisi nostaa tuota summaa kerralla lopettamalla free tierin, jolloin soittoja on vähemmän mutta tilaustuloa saman verran tai enemmän. Tosin edelleenkään ei oikeasti tilitä enempää, mutta per stream luku taulukossa näyttää paremmalta.

Syöpätutkimusta saisi harrastaa enemmän levy-yhtiöiden, julkaisijoiden ja jakelijoiden suunnalla, jotka jälleen ottavat suurimman potin.
 
Neil Young saattoi aloittaa jotain suurempaa. Toivottavasti tosiaan mahdollisimman moni vaihtaa Spotifyn Tidaliin tai Apple Musiciin. Spotify on jakanut lähinnä almuja artisteille. Olisi hienoa nähdä, että tämä musiikkialan syöpä vaipuisi unholaan.
Et sä mua määrää. Toki olen altis vaikutteille ja hyvillä perusteluilla olen valmis muutoksiin. Olen erittäin tyytyväinen Spotifyn tarjontaan ja Duo Premium palvelee kahden hengen taloutta mainiosti. Tykkään myös käytettävyydestä, tai ainakaan suurta moitetta ei ole sen suhteen.

Ranskalaisin viivoin, tykkään Spotifystä:
- valikoima
- soittolistojen vaivaton editointi
- artisti/kappale -radio arpoo mieluista tavaraa
- musan ohjaaminen älykellolla (volume lähinnä, muut suoraan kuulokkeista)
- äänenlaatu riittänyt mulle tähän asti, juuri parhaillaan vahvarista high-end kajareihin
- tuki tolle vahvarille (Denon 660H)

Lisäillään tarvittaessa. Jos joku pystyy argumentoimaan Apple Musicia noilla reunaehdoilla paremmaksi, miksen ottaisi ilmaista koejaksoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 302
Viestejä
4 508 719
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom