Sony tuo Playstation 5:lle tuen 1440p-resoluution näytöille

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 233
2c84afce11dc30cb75dc45bb77992bfef491c546_scaled.jpg

Sony on tuonut viimeisimmässä Playstation 5:n beetapäivityksessään konsoliinsa tuen 1440p-resoluution kuvaulostulolle ennestään tuettuna olleiden 1080p:n ja 4k:n oheen. 1440p-resoluutio on ennestään monille tuttu tietokoneiden näytöistä.

Sony varoittaa, ettei VRR-tuki (variable refresh rate) toimi ainakaan toistaiseksi kuin 1080p- ja 4k-resoluutioilla.

Lähde: The Verge
 
Aika monta 4k monitoria myyty sillä perusteella, että 1440p ei toimi ps5:llä.
Saattaa olla pieni yllätys heille.
 
Monta kertaa olen miettinyt toisen 1440p monitorin vaihtamista 4koohon tämän ongelman takia. Tuli vanhalle monitorille vielä monta lisävuotta lisää :tup:
 
mulla ps5 1440p monitorissa eikä mitään ongelmaa. Toki monitorin skaalain 4k-1440p ei ole optimaalinen niin tuo 1440p natiivituki on mieluisa lisä.

Arvelisin, että aikasen iso osa ps5:sta on olohuoneessa telkkarissa kiinni. Tämä palstan käyttäjät ei välttämättä ole ihan kuvaava sen suhteen millaisia suurin osa ps5:en omistajista on.
 
Ongelma on se, että 1440p monitorilla joutuu tyytymään 1080p resoon.

Voisin vannoa, että mulla on ps5 konffattu antaan 4k:ta ulos ja monitori skaalaa 1440p:hen. Mutta pleikkari on aika kaukana niin en pysty varmistamaan just nyt.
 
Voisin vannoa, että mulla on ps5 konffattu antaan 4k:ta ulos ja monitori skaalaa 1440p:hen. Mutta pleikkari on aika kaukana niin en pysty varmistamaan just nyt.

Ei voi valita 4k lähtöä jos monitori ei sitä osaa näyttää.
 
Ei voi valita 4k lähtöä jos monitori ei sitä osaa näyttää.

Mut monitori mikä mulla on osaa ottaa 4k:n sisään ja skaalaa alaspäin. Ei liene kaikissa monitoreissa mahdollista, mutta osassa on? Harmi kun en ole kotosalla niin en voi varmistaa todeksi tätä väitettä.

Mut enivei, se mun alkuperäinen pointti oli, että jengi jotka käyttää monitoria ps5:en kanssa lienee vähemmistössä. Se suuri massa tökkinee konetta olohuoneeseen ja telkkariin kiinni.
 
VRR ei toimi sitten 1440p-resoluutiolla ainakaan toistaiseksi.
 
VRR ei toimi sitten 1440p-resoluutiolla ainakaan toistaiseksi.

Toivottavasti tuki saadaan mahdolliisiin Black Friday alennuksiin mennessä. Vielä ei ole tuota hankittuna, mutta viimeisetkin tekosyyt poistuisivat 1440p VRR -tuen tultua.
 
Paska vaan että vaikka ilmeisesti pc:llä pakotettuna saisi omassa, vanhassa, Sony XF90:ssä 1440p/120hz toimimaan niin konsoleilla ei onnistu kun ei eivät tunnista että töllö tukisi. Myöskin hieman hölmöä ettei suomesta voi tuohon sonyn beta-systeemiin osallistua.

Toki nyt voisi joskus tällä 32" pc-Aoc:lla kokeilla miltä konsolointi sillä tuntuisi. Tosin pitäisi jaksaa siirtää plösöä yms, eli saa nähdä. Ja joo, olisi kyllä hienoa jos konsoille tulisi joskus uw-tuki.
 
Viimeksi muokattu:
Paska vaan että vaikka ilmeisesti pc:llä pakotettuna saisi omassa, vanhassa, Sony XF90:ssä 1440p/120hz toimimaan niin konsoleilla ei onnistu kun ei eivät tunnista että töllö tukisi. Myöskin hieman hölmöä ettei suomesta voi tuohon sonyn beta-systeemiin osallistua.

Toki nyt voisi joskus tällä 32" pc-Aoc:lla kokeilla miltä konsolointi sillä tuntuisi. Tosin pitäisi jaksaa siirtää plösöä yms, eli saa nähdä.
Tämänkin voit ratkaista rahalla, esim. https://www.amazon.com/gofanco-Prophecy-EDID-Emulator-Feeder/dp/B07SSD8VR8

Opetat tuolle sen PC-moodin, tallennat ja sitten pleikkarin perään.
 
mikä ongelma siinä vrr:ssä on et se ei "toimi" vakiona 1440p resolla. ehkä käyttäjän näkökulmasta vähä outoo
 
Oonko ainoa, joka pitää 1440p -resoluutiota vähän ''väliinputoajana'' ? Tuli tehtyä downgrade 1440p -> 1080p, kun 4k-televisiolla innostuin pelaamaan, ja 1080p kelpaa räiskintäpeleihin. Isommalle ruudulle 1440p ei oikein riitä, ja pienessä monitorissa (max 27'' asti) riittää mun silmissä 1080p.

Toki sekin on ihan validi argumentti, että 1440p on juuri ihanteellinen resoluutio pelaamisessa tehojen puolesta, kun 4k on vielä natiivina niin vaativaa eikä riitä FPS kaikissa peleissä korkeilla grafiikka-asetuksilla (aina voi madaltaa vähän). PS5 ei enää tehoissa kasva, mutta ehkä ne next.gen näytönohjaimet tuo 4k-resoluutiolle vielä tarvittavaa potkua.
 
Viimeksi muokattu:
Saakohan tällä siis 120fps? Vai tarkoittaako tuo VRR hommeli juuri sitä ettei saa?

Saa siis 120fps, mutta ei VRR kanssa.

Digital Foundry:
While VRR may not be supported right now, 120Hz in both SDR and HDR is.


VRR-tuen puuttuminen taitaa olla kiinni Sonyn puolelta. Sonyllä on myös telkkareissa ollut puutteita 1440p -reson tuessa, ja 4:4:4 chroma ei ole kaikilla resoluutioilla itsestäänselvyys. Ehkä ps5 1440p -tuki tuo myös jatkossa paremman tuen heidän telkkareilleen.
 
Oliko tuo 1080p/4k ratkaisu siksi, että pleikkarit laitetaan kiinni televisioihin pääosin?

En omista (vielä) pleikka vitosta mutta itseni yllätti tämän jutun tiimoilta, ettei 1440p löytynyt ennestään.
 
Ideatasolla tykkään aika paljon sonyn tarjoamasta tasainen 40fps joka näytetään 120Hz näytöllä. Saa optimoitua kuvanlaatua ja fps:aa kivasti sinne 30 ja 60fps asetusten väliin. pad:lla pelatesa 40fps on ihan jees monessa pelissä samalla kun saa silmäkarkkia enemmän kuin high fps moodeissa. Toki jokainen tykkää eri grafiikkaasetuksista. On kiva, että on vaihtehtoa tarjolla konsoleissakin grafiikan laadulle.
 
Minkä suhteen? Jos tarkoitat 1440p resoa niin eikös se tue jo sitä? Vai mikä mulla menee ohi?
Tarkoitti varmaankin lukittua 40fps ruudunpäivitysnopeutta. Tuon saa näytettyä ilman artifaktaa 120Hz näytöllä, kun jokainen frame näytetään 3 kertaa.
 
Vaatikos tuo VRR-tuki näytöltä sen hdmi 2.1 toimiakseen? Joskus muistelin lukeneeni tuosta kun tuo VRR ps5 tuli jossain päivityksessä.
 
Tarkoitti varmaankin lukittua 40fps ruudunpäivitysnopeutta. Tuon saa näytettyä ilman artifaktaa 120Hz näytöllä, kun jokainen frame näytetään 3 kertaa.

Kyllä, mutta se selkeä viiveen tuntu 30-40fps eli kasvanut inputlag ei pienene VRR:llä yhtään, ja mun mielestä tuo on vähintään yhtä iso ongelma alhaisemmissa FPS-lukemissa.

Jotku ''tech ammattilaiset'' puhuu arvosteluissaan VRR:stä ''buttery smooth gaming experience'' eli sulavasta pelikokemuksesta, joka on harhaanjohtavaa, kun VRR ei todellakaan takaa vielä sulavaa pelikokemusta. VRR ei lyhennä inputlag yhtään, eikä paranna FPS yhtään, ja alhainen FPS ei ole ikinä sulavaa, mutta toki se kuvan repeily on tärkeää poistaa, jos ja kun FPS vaihtelee.

VRR ei ole pakollinen konsolilla niissä tapauksissa, jos se FPS on lukittu ja tehot riittää pitämään sen samana. En omista PS5 joten en tiedä pysyykö tuo todellisuudessa samana.. 1440p -resolle ainakin riittää hyvin potkua PS5.
 
Kyllä, mutta se selkeä viiveen tuntu 30-40fps eli kasvanut inputlag ei pienene VRR:llä yhtään, ja mun mielestä tuo on vähintään yhtä iso ongelma alhaisemmissa FPS-lukemissa.

Jotku ''tech ammattilaiset'' puhuu arvosteluissaan VRR:stä ''buttery smooth gaming experience'' eli sulavasta pelikokemuksesta, joka on harhaanjohtavaa, kun VRR ei todellakaan takaa vielä sulavaa pelikokemusta. VRR ei lyhennä inputlag yhtään, eikä paranna FPS yhtään, ja alhainen FPS ei ole ikinä sulavaa, mutta toki se kuvan repeily on tärkeää poistaa, jos ja kun FPS vaihtelee.

VRR ei ole pakollinen konsolilla niissä tapauksissa, jos se FPS on lukittu ja tehot riittää pitämään sen samana. En omista PS5 joten en tiedä pysyykö tuo todellisuudessa samana.. 1440p -resolle ainakin riittää hyvin potkua PS5.
Hmm nyt ei kyllä puhuttu vrr käytöstä vaan vain 40fps modesta jossa tosiaan se ruudunpäivitys on lukittu paikalleen.

Toki tässä vähän aikaa sitten Ps5 sai vrr päivityksen ja pystyy esim käyttämään tuon moden kanssa.

Mielestäni aika mielenkiintoista kannanottoa asiaan, kun paasaat vrr turhuudesta, en ymmärrä mitä se sinua haittaa, jos sitä joku haluaa käyttää?? Eikös se muutenkin mene niin, että jostain on yleensä luovuttava tai edes hieman tingittävä, jos jotain toista asiaa haluaa parantaa. Mutta voin siitäkin huolimatta kokemuksesta sanoa vrr käytöstä, että en tod ole input lagia huomannut yhtään sen enempää, kuin ilmankaan sitä.
 
Muistakaa myös, että nyt VRR tuen myötä jotkin kehittäjät ovat alkaneet tarjoamaan mahdollisuutta pelata rajoittamattomalla ruudunpäivityksellä. Esim. Spider-Man Remastered pyörii n. 70 - 120 FPS (performance modessa), joka on mielestäni parempi kokemus vs. lukittu 60 FPS.
 
Muistakaa myös, että nyt VRR tuen myötä jotkin kehittäjät ovat alkaneet tarjoamaan mahdollisuutta pelata rajoittamattomalla ruudunpäivityksellä. Esim. Spider-Man Remastered pyörii n. 70 - 120 FPS (performance modessa), joka on mielestäni parempi kokemus vs. lukittu 60 FPS.
Tuo saisi olla standardi ja kivempi vielä olisi jos saisi määritellä itse framerate capin kuten PC:llä jotku pelit tarjoaa suoraan tai RTSS:llä säädetty. Esim siksi jos on allerginen kuitenkin isoille framerate vaihteluille ja peli vaikka pyörii 80fps - 130fps niin voisi rajata itse sen vaikka 100fps sen capin jolloin 90% ajasta oltaisiin vaikka locked 100 ja välillä pienet dippaukset 80fps ei haittaisi.
 
Mitenkähän skulaa hdmi 2.0 kautta, 1440p ruutu millä max 240hz. Saako 1440p 120hz pihalle? Kaapissa on G7 Odyssey , voisi kaverille koittaa kaupata ps5 kylkeen. Oma pleikka on oled-töllön perässä jo..
 
Mitenkähän skulaa hdmi 2.0 kautta, 1440p ruutu millä max 240hz. Saako 1440p 120hz pihalle? Kaapissa on G7 Odyssey , voisi kaverille koittaa kaupata ps5 kylkeen. Oma pleikka on oled-töllön perässä jo..

Mulla oli hetken aikaa ps5 odysseyn perässä. Näyttö osasi skaalata niin että pleikkari antoi ulos 4K ja näyttö skaalasi sen 1440p. Mielestäni kuva oli todella hyvä. Hdr ei tosin tässä moodissa toiminut.
 
Hmm nyt ei kyllä puhuttu vrr käytöstä vaan vain 40fps modesta jossa tosiaan se ruudunpäivitys on lukittu paikalleen.

Eikö tuo finWeazel mainitsema ruutujen moneen kertaan näyttäminen ole VRR:llä tehtyä? Vai onko Sonyllä joku VRR:stä irrallinen tuollainen ominaisuus? Telkkareista taitaa löytyä jotain omia virityksiä, ja Freesync Premium sekä G-sync nimenomaan pystyy näyttämään alemmilla FPS:llä saman kehyksen moneen kertaan (LFC = Low frame compensation), mutta jos @finWeazel ei tarkoita tuota VRR 40fps -> ruutujen moneen kertaan näyttö, niin nostan käden pystyyn virheen merkiksi.

Mielestäni aika mielenkiintoista kannanottoa asiaan, kun paasaat vrr turhuudesta, en ymmärrä mitä se sinua haittaa, jos sitä joku haluaa käyttää??

Se pointti oli siinä, että moni luulee että VRR takaa sulavan pelikokemuksen, joka on huttua. Ja tätä rummuttaa aika moni lukemani näyttöjen ja telkkarien arvostelija. Eli se hieman haittaa, kun harhaanjohdetaan tavallisia käyttäjiä luulemaan sitä VRR joksikin pelikokemuksen sulavoittajaksi, joka on aika harhaanjohtavaa :) Jos FPS kyykkää, niin kyllä se tuntuu tervaiselta, olipa VRR ON tai OFF.

Eikös se muutenkin mene niin, että jostain on yleensä luovuttava tai edes hieman tingittävä, jos jotain toista asiaa haluaa parantaa. Mutta voin siitäkin huolimatta kokemuksesta sanoa vrr käytöstä, että en tod ole input lagia huomannut yhtään sen enempää, kuin ilmankaan sitä.

PC:llä ei VRR taida joutua edes varsinaisesti tinkimään mistään. Ja joo ei VRR pitäisi lisätä input lag juurikaan, eli ei siitä VRR nyt mitään haittaakaan ole, jos ja kun toimii kuten pitääkin.
 
Eikö tuo finWeazel mainitsema ruutujen moneen kertaan näyttäminen ole VRR:llä tehtyä? Vai onko Sonyllä joku VRR:stä irrallinen tuollainen ominaisuus? Telkkareista taitaa löytyä jotain omia virityksiä, ja Freesync Premium sekä G-sync nimenomaan pystyy näyttämään alemmilla FPS:llä saman kehyksen moneen kertaan (LFC = Low frame compensation), mutta jos @finWeazel ei tarkoita tuota VRR 40fps -> ruutujen moneen kertaan näyttö, niin nostan käden pystyyn virheen merkiksi.

Ei ole tehty vrr:lla. Pelit toimii 120Hz moodissa television kannalta. Peliengine koodattu niin, että näyttää saman kuvan 3x peräkkäin. Näytön kannalta konsoli syöttää 120Hz sisään koko ajan. Pelaajan kannalta toteutus näyttää tasaiselta 40fps moodilta ja ei tarvi vrr:aa, riittää kunhan televisio/monitori osaa ottaa 120Hz sisään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 669
Viestejä
4 495 554
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom