Sony julkisti PlayStation 5 Pro -pelikonsolin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
sony-playstation-5-pro-20240911.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Sonyn on odotettu jo pidempään julkaisevan PlayStation 5 -konsolista puolisukupolven Pro-päivitysmallin. Nyt odotus on päättynyt ja yhtiö on julkistanut tulevan konsolinsa.



PlayStation 5 Pro -pelikonsolin tunnistaa oitis perheensä jäseneksi, eikä rautakaan juuri tuota yllätyksiä, vaan aiemmat vuodot näyttävät osuvan oikeaan. Sonyn mukaan konsoli tarjoaa 67 % enemmän Compute Unit -yksiköitä ja 28 % nopeampaa muistia, mitä tekevät siitä 45 % perusversiota nopeamman peleissä. Säteenseuranta saa muuta GPU:ta järeämmän päivityksen tarjoten jopa yli kaksinkertaista suorituskykyä.

AMD:n semi-custom järjestelmäpiirin prosessoriytimet ovat nykytietojen valossa edelleen Zen 2 -sukupolvea ja niitä on kahdeksan kuten ennenkin. Varmistamattomien tietojen mukaan niiden maksimikellotaajuutta on kuitenkin viritelty 3,85 GHz:iin aiemmasta 3,5 GHz:stä. GPU on kokenut isomman päivityksen ja se tarjoaa nyt 36:n sijasta 60 Compute Unit -yksikköä ja päivitetyn säteenseurantakiihdytyksen. GPU:n on huhuttu perustuvan RDNA 3- tai 3.5 -arkkitehtuuriin terästettynä RDNA 4:n säteenseurannalla, mutta näitä väitteitä ei ole voitu vielä varmistaa. Myös huhuttu 2,35 GHz:n kellotaajuus aiemman 2,23 GHz:n sijasta on vielä varmistamatta.

Muistipuolella käytetään edelleen 16 gigatavua GDDR6-muistia 256-bittisen muistiväylän jatkeena, mutta nyt muistit toimivat 14 Gbps:n sijasta 18 Gbps:n nopeudella, mikä tarkoittaa 448 Gt/s:n sijasta 576 Gt/s:n muistikaistaa. Tallennustila on puolestaan kasvatettu kahteen teratavuun ja Wi-Fi-tuki päivitetty 7-versioon. Konsoli myydään ns. digitaalisena eli siinä ei ole optista asemaa, mutta se on yhteensopiva PS5 Slim -konsolille julkaistun erillisen 4K Blu-ray -aseman kanssa.



PS5 Pro tukee myös uutta tekoälyä hyödyntävää PlayStation Spectral Super Resolution -skaalausteknologiaa, jonka luonne on vielä osin epäselvä. CNETin mukaan ominaisuus toimisi kaikilla peleillä ilman päivityksiä kehittäjiltä, mikä viittaisi vahvasti spatiaaliseen skaalaimeen esimerkiksi FSR1:n tapaan. Toisaalta julkaisuvideossa ominaisuuden mainitaan olevan saatavilla vain PS5 Pro Enhanced -peleille, mikä viittaisi taas päivitystarpeeseen ja siten mahdollisesti temporaliseen skaalaimeen, joka hyödyntää tietoja myös aiemmista ruuduista. On myös epäselvää, onko järjestelmäpiiriin lisätty AMD:n Matrix Core -matriisimurskaimia CDNA-puolelta, NPU-tekoälykiihdytin vai pyöriikö skaalain GPU:lla sellaisenaan.

Sony PlayStation 5 Pro -konsoli julkaistaan virallisesti myyntiin 7. marraskuuta ja sen ennakkotilaukset käynnistyvät 26. syyskuuta. Euroopassa konsolin suositushinta on 799,99 euroa.

Lähde: Sony

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Playstation plus elinkaaren ajaksi 719,9€ + Edge-ohjain ettei tatit driftaile 249,90€
= 1930€

Kallista se on pelata konsolilla nykyään.
Edge ohjaimessakin tatit driftaa. Siinä on vain tattien vaihtaminen minuutin homma siinä missä normi ohjaimessa kestää 5min. Suosittelen normaalia ohjainta ja tilaa heti amazonista HAL-antureilla varustetut tatit ja vaihtaa ne välittömästi. Sen jälkeen ei driftaa.
 
Konsoli 799,99€ + levyasema 129,99€ + seisontatuki 29,99€ = 960€

CPU-tehoa vain marginaalisesti lisää, eli konsolin pullonkaulaa ei ole poistettu.

Mikä pullonkaula? PS5 pelit tukevat yleensä 30fps fidelity ja 60fps perffimoodia. ps5 pro:n tarkoitus saada fidelity moodin grafiikat 60fps moodiin. Toinen puoli sitä, että pelit missä dynaaminen resoluutio niin resoluutio pysyy korkeammalla. PRO:lla saa esim. gran turismo7:en pelimoodiin säteenseurannalla toteutetut heijastukset mitkä aikaisemmin olivat vain 30fps replay moodissa.
 
Jos sitten seuraavassa sukupolvessa X3D prossu.
Veikkaan että ps6 2028. 4v päästä chipletit niin mainstream kamaa, että vaikea ennustaa millainen ratkaisu konsolista löytyy. Voi olla, että tulee piirejä useammaltakin eri valmistajalta chiplet-ratkaisuun.
 
Mikä pullonkaula? PS5 pelit tukevat yleensä 30fps fidelity ja 60fps perffimoodia. ps5 pro:n tarkoitus saada fidelity moodin grafiikat 60fps moodiin. Toinen puoli sitä, että pelit missä dynaaminen resoluutio niin resoluutio pysyy korkeammalla. PRO:lla saa esim. gran turismo7:en pelimoodiin säteenseurannalla toteutetut heijastukset mitkä aikaisemmin olivat vain 30fps replay moodissa.
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
 
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
Ei ole omiin käsiin huonosti perffimoodissa pyöriviä pelejä osunut. Jos fps joskus dippaa se ei mun pelikokemusta pilaa. Ei varsinkaan jos pelissä on vrr-tuki.
 
Aika iso uusista peleistä ei pyöri perf modessa 60 fps, koska CPU rajoittaa menoa.
Rajoittaako näissä peleissä menoa CPU niin että jokainen core huutaa 100% vai rajoittaako menoa yhden threadin suorituskyky eli huonosti koodattu peli? Onko näistä eri skenaarioista kuinka tarkkaa dataa konsoleilla että milloin GPU kuorma laskee CPU pullonkaulan vuoksi?
 
Rajoittaako näissä peleissä menoa CPU niin että jokainen core huutaa 100% vai rajoittaako menoa yhden threadin suorituskyky eli huonosti koodattu peli?
Se, että peli ei pysty hyödyntämään useampaa prossuydintä ei tarkoita että kyseessä olisi huonosti koodattu peli. Useimmat pelit hyödyntävät vain yhtä raskasta pääsäiettä ja paria muuta kevyempää säiettä. Pelien monisäikeistäminen on oikeasti aika vaikea asia ohjelmoida.
 
Se, että peli ei pysty hyödyntämään useampaa prossuydintä ei tarkoita että kyseessä olisi huonosti koodattu peli. Useimmat pelit hyödyntävät vain yhtä raskasta pääsäiettä ja paria muuta kevyempää säiettä. Pelien monisäikeistäminen on oikeasti aika vaikea asia ohjelmoida.
Näin softakehittäjänä minusta tuo on nimenomaan algoritmitason ongelma softassa. Reserviä on mutta sitä ei käytetä. Kyllä minä sanon että paskasti koodattu peli jos 7600x prossuni on yhdeltä corelta 100% ja muut idlaa eikä 4090 saa tarpeeksi tavaraa murskattavaksi.
 
40-50 peliä saa ps5 pro päivityksen julkaisuun. PSSR+pro tulee myös parantamaan psvr ja ps4 pelien kuvanlaatua

Cerny also sees the continuing overlap between console and PC gaming, including many of Sony's PlayStation 5 games already being available on PC, as a bonus. "It's specifically helping us with PS5 Pro because the games are on high-end PCs, so they can look at what they did for the several-thousand-dollar PCs and then pick and choose what they want to bring to PS5 Pro."
Gran Turismo 7 was maybe the most stunning demo of all, because it added two new modes. 8K gameplay on an 80-inch screen made me wonder how this could be used for sim racing setups with massive displays. Ray tracing, finally added into GT7's gameplay in another 4K mode, made crowded races with cars feel even more real. I was so hypnotized by looking at car finishes that I kept crashing.

lähde: Exclusive Hands-On: I Played Sony's All-New PS5 Pro
 
Näin softakehittäjänä minusta tuo on nimenomaan algoritmitason ongelma softassa. Reserviä on mutta sitä ei käytetä. Kyllä minä sanon että paskasti koodattu peli jos 7600x prossuni on yhdeltä corelta 100% ja muut idlaa eikä 4090 saa tarpeeksi tavaraa murskattavaksi.
Ei kaikki rinnakkaistu (järkevästi). Milläs käytät sitä käyttämätöntä tehoa jos jäljellä on vaan asioita y jotka odottaa että asia x lasketaan ensin.
 
Tuo automaattinen "vanhojen" pelien parannus tms kyllä tärkeä toiminto, tämän ostajan täytyy saada kaikessa pelaamisessa hyötyä konsolista, ei vain muutamista spesifisistä pätsätyistä tai "joskus" tulevissa uutuuksissa joissa Pro huomioitu jo kehityksessä.
 
Ohan tuo ihan must have juttu. Kahtoo sitte milloin hommaa. Eniten kiinnostaa miten paranee psvr2suorituskyky gt7lla.
 
Ei kaikki rinnakkaistu (järkevästi). Milläs käytät sitä käyttämätöntä tehoa jos jäljellä on vaan asioita y jotka odottaa että asia x lasketaan ensin.
Ei kaiken tarvi rinnakkaistua täydellisesti. Riittää että lagipiikkien kohdalla kuorma saadaan suht tasaisesti edes konsolin 16 säikeelle. Se on ihan se ja sama kuinka tasaisesti se kuorma jakautuu tyypillisessä kohdassa peliä kun pullonkaula on gpu puolella.

Tyypillisiä lagipiikkejä luovia pelimoottorin komponentteja on esim. äkkinäinen suuren kappalemäärän fysiikanmallinnus, jonka todellakin voi säikeistää tehokkaasti.
 
Playstation plus elinkaaren ajaksi 719,9€ + Edge-ohjain ettei tatit driftaile 249,90€
= 1930€

Kallista se on pelata konsolilla nykyään.
Itse uskon että ainakin osittain nuo driftailut johtuu pelityylistä

Itsellä on ollut pleikkari 1,2,4,4pro ja ps5, kaikilla pelattu tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia tunteja launch ohjaimella sekä tietysti jollain erikoisväreillä.

Yksikään ei ole driftannut, yksikään tatti ei ole kuoriutunut tippaakaan, ps4 ohjaimissa oli ~9000h vähintään per ohjain kun tuli pelattua ns hitosti ja tatit oli vaan vähän kiiltävät

Samalla änäriä yms apinan raivolla pelaavilla kavereilla hajosi ohjaimia vähän väliä, eikä syy tietenkään ollut

Ohjaimen raivoissaan vääntely

Tattien rääkkäys noin 50x liian kovalla voimalla(nopea, tarkka ja "hento" tyyli vs. Vitullinen paukutus että tatit hakkaa koko ajan reunoihin kovaa)

Tattien kynsillä sörkkiminen voimalla

Seinään heitto kun vauvan hermo ei kestä


Varmasti on myös valmistusvikoja, mutta epäilyttävästi usein ne on ne samat tyypit joilla ohjain hajoaa vähän väliä..

Mutta ei sillä, onhan tuo pro kallis ja vähän naurettava EU lisä kun jenkeissä hinta on noin 635€ ja täällä 799€, vaikka verot yms onkin eri

Vaikka myy nykyisen tuurilla 400€, niin on toi aika kallis levyaseman ja ständin kanssa, mutta onneksi ei ole mikään pakko päivittää
 
Näin softakehittäjänä minusta tuo on nimenomaan algoritmitason ongelma softassa. Reserviä on mutta sitä ei käytetä. Kyllä minä sanon että paskasti koodattu peli jos 7600x prossuni on yhdeltä corelta 100% ja muut idlaa eikä 4090 saa tarpeeksi tavaraa murskattavaksi.
Kannattas mennä epicille töihin sitten. UE5 pelit on järjestään ongelmissa säikeistyksen kanssa ja monesti pääsäie rajoittaa menoa. Tästä on DF jauhanut pitkään.

Luulen että jos tän ratkaisu onnistuu helposti, kannattais mennä näyttämään epicin tunareille miten koodataaan :D
 
Toi levyasemattomuus on kyllä vähän deal breaker... itsellä ylivoimasesti suurin osa peleistä on levyllä ton ps storen karsean hinnoittelun takia. Eikä kyllä huvita mitään ulkoista asemaa hankkia. Nooh ehkä voi käyttää noi rahat sitten PC puoleen.
 
Kannattas mennä epicille töihin sitten. UE5 pelit on järjestään ongelmissa säikeistyksen kanssa ja monesti pääsäie rajoittaa menoa. Tästä on DF jauhanut pitkään.

Luulen että jos tän ratkaisu onnistuu helposti, kannattais mennä näyttämään epicin tunareille miten koodataaan :D
Niin että ei saisi kommentoida jos ei itse voi kirjoittaa state-of-the-art job-queue systeemiä? Onhan nuita ratkottu, se on vain tahtotilasta kiinni halutaanko tehdä paskaa koodia vai hyvää. Esim Id.tech engineissä job-queue systeemi CPU:lle rinnakkaistuu aivan helvetin hyvin lukemattomille coreille. Ei ole olemassa main threadia tai render threadia vaan jokaisessa coressa pyörii job-thread joka tekee rinnakkaisesti työtä ottaen job-queuesta pakettia. Myös async compute queue GPU:lla ottaa koppia normaalisti CPU:lle tarkoitetuista raskaista hommista.

Kysymys on vain siitä että koodataanko paskaa niinkuin ennenkin vai kehitytäänkö? Minä kuluttajana ja pelaajana näen paskasti koodatun pelin (yksi threadi punasena) ja erinomaisesti koodatun pelin (kaikki CPU coret hyötykäytössä). Kehitys kehittyy. Toiset tekee muutoksia ja toiset ei.



 
Niin että ei saisi kommentoida jos ei itse voi kirjoittaa state-of-the-art job-queue systeemiä? Onhan nuita ratkottu, se on vain tahtotilasta kiinni halutaanko tehdä paskaa koodia vai hyvää. Esim Id.tech engineissä job-queue systeemi CPU:lle rinnakkaistuu aivan helvetin hyvin lukemattomille coreille. Ei ole olemassa main threadia tai render threadia vaan jokaisessa coressa pyörii job-thread joka tekee rinnakkaisesti työtä ottaen job-queuesta pakettia. Myös async compute queue GPU:lla ottaa koppia normaalisti CPU:lle tarkoitetuista raskaista hommista.

Kysymys on vain siitä että koodataanko paskaa niinkuin ennenkin vai kehitytäänkö? Minä kuluttajana ja pelaajana näen paskasti koodatun pelin (yksi threadi punasena) ja erinomaisesti koodatun pelin (kaikki CPU coret hyötykäytössä). Kehitys kehittyy. Toiset tekee muutoksia ja toiset ei.




Saa kommentoida, mutta vähän huumorilla kommentoin kun helposti yhden alan erikoisosaaja kuvittelee ylimielisesti että hieman eri alalla pystyisi ratkaisemaan ilmiselvän ongelman. Näin ainakin tässä ketjussa tuntuu olevan. Mutta kommenttini ei ollut ihan niin vakava ja kärjistin, siksi hymiökin.

Doom Eternal ja IDtech on loistavia, mutta ei ole tehty yhtään open world peliä vielä? Ei taida edes uusin Indy peli olla sellainen, mutta toki nähdään mihin ID welhot pystyvät.

Sanoisin empiirisesti että asia on erittäin vaikea, koska ongelma on todella yleinen ja toistuu monen eri pelistudion ja pelimoottorin peleissä.

IDtech on käytössä tosi harvoissa peleissä, joten siinä selkeästi myös isoja puutteitta, ehkä sitten työkaluissa? Koska nyt Bethesda + MS saman lipun alla, niin varmaan monet ottaisi käyttöön jos siellä olisi joku viisasten kivi pelimoottorien saralla keksitty.
 
Joo eipä tule hankittua, hinta on aika kohtuuton ajatellen että levyasemakin puuttuu vaikka toki sitä aika harvoin tarvitsee.
 
Sony voisi peliliikkeenä myydä Prota black fridayna halvemmalla.
 
Minä maan veroilla nää eurohinnat yleensä ilmotetaan?
Ei niissä yleensä ole kuin jonkun 10€ sisällä heittoa eri maiden välillä ollut. Julkaisussa esim Xbox Series X ilmoitettu hinta oli 499,90€ niin Suomessa oli 509€.
 
Oliko jotakin faktaa että PS5:ssa CPU rajoittaa peliä?

Toki kyse on pelikohtaisuudesta, kevyet yksinkertaiset pelit ei rajoitu mihinkään, jotkut isommat grafiikkapläjäykset sitten tuuppaa liika tavaraa GPU:n puolelle mutta sitten kun puhutaan peleistä joissa on paljon liikkuvaa tavaraa ruudulla varsinkin NPC mielessä niin PS5:n heikoin lenkki ilmaisee itsensä.

Tuore esimerkki on Warhammer 40k: Space Marine 2 missä samassa kohtaa suurinpiirtein samoilla asetuksilla (niin paljon kuin mahdollista PC:llä saada) voi nähdä miten kukkulan kunkku CPU lataa tauluun reilusti yli 100 fps ja sekä PS5 että verrokkina käytetty R5 3600 jumahtaa alle 60fps:ään:

sp2_cpu.png


Tämä ei toki kerro mihin asti GPU sitten lopulta veisi PS5:llä, mutta aika vahvaa todistusta siitä että CPU:ta vasten hakataan kun yleisesti todetun verrokin kanssa ollaan lähes täsmälleen samoissa lukemissa.

R5 3600 on verrokkina koska PS5:llä käytössä on vain 6 "ja puoli" ydintä peleille järjestelmän varatessa loput CPU-kapasiteetista itselleen. Eli vaikka sitäkin näkee toitotettavan että 8 ydintä on pelidevaajien targetti koska konsolit niin eipä sielläkään ole käytännössä kuin kuusi ydintä saatavilla.

 
Nyt vois olla microsoftilla paikka iskeä vielä kovemmalla raudalla ja painaa hinta 599€, niin kyllä kauppa kävis kun uus gta kolkuttelee ovella.
Sitten pitää toivoa myös että GTA myöhästyy, koska jos MSltä jotain olisi tulossa 2025 lopulla olisi vuodettu jo speksejä veikkaisin.
 
Sitten pitää toivoa myös että GTA myöhästyy, koska jos MSltä jotain olisi tulossa 2025 lopulla olisi vuodettu jo speksejä veikkaisin.
Rockstar onneksi osaa pitää puoliaan ja tuntee oman arvonsa. Ennemmin tekee kuin moni muukin pelifirma ja jättää koko xbox julkaisun väliin ku karsii series s:n takia peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Rockstar onneksi osaa pitää puoliaan ja tuntee oman arvonsa. Ennemmin tekee kuin moni muukin pelifirma ja jättää koko xbox julkaisun väliin ku karsii series s:n takia peliä.
Luuletko että Rockstar jättäisi tuollaisen määrän myyntejä välistä? Ja joutuvat sen pelin kuitenkin optimoimaan heikoille PC:lle.
 
Rockstar onneksi osaa pitää puoliaan ja tuntee oman arvonsa. Ennemmin tekee kuin moni muukin pelifirma ja jättää koko xbox julkaisun väliin ku karsii series s:n takia peliä.
Rockstar on "perinteisesti" julkaissut vanhoille ja hitaille konsoleille ekana ja tärkeimpänä kohteena.

Grand Theft Auto V was released in September 2013 for the PlayStation 3 and Xbox 360,
in November 2014 for the PlayStation 4 and Xbox One,
in April 2015 for Windows,
and in March 2022 for the PlayStation 5 and Xbox Series X/S
 
Luuletko että Rockstar jättäisi tuollaisen määrän myyntejä välistä? Ja joutuvat sen pelin kuitenkin optimoimaan heikoille PC:lle.
PC julkaisua lykätään muutenkin. Jonkun nykivän paskan ne saattaa julkasta series s:lle, mutta tilanteessa jossa peliä pitäisi muuten kuin graafisesti karsia en usko että niitä kiinnostaa pari xbox pelaajaa.

Grand Theft Auto V was released in September 2013 for the PlayStation 3 and Xbox 360,
Tuo tais olla ennen ku ps4 tuli markkinoille. Vaikea julkaista ensin neloselle jos sitä ei vielä ole.

Tuona ajanhetkenä vanha konsoli olis ollu ps2 ja sille tuota ei tainnut tulla?
 
PC julkaisua lykätään muutenkin. Jonkun nykivän paskan ne saattaa julkasta series s:lle, mutta tilanteessa jossa peliä pitäisi muuten kuin graafisesti karsia en usko että niitä kiinnostaa pari xbox pelaajaa.


Tuo tais olla ennen ku ps4 tuli markkinoille. Vaikea julkaista ensin neloselle jos sitä ei vielä ole.

Tuona ajanhetkenä vanha konsoli olis ollu ps2 ja sille tuota ei tainnut tulla?
GTA V julkaisu PS4:selle / Xbox Onelle kesti kokonaisen vuoden siitä kun kyseiset konsolit julkaistiin.
 
GTA V julkaisu PS4:selle / Xbox Onelle kesti kokonaisen vuoden siitä kun kyseiset konsolit julkaistiin.
Uusi arkkitehtuuri molemmilla konsoleilla. Ei ole varmastikkaan ollut helppo homma. Rockstarilla vieläpä oma moottori, niin hommassa voi mennä oma aikansa.

loogista myös laittaa paukut olemassaoleviin asiakkaisiin ja bugikorjauksiin jne., eikä tykittää täysiä porttausta uudelle alustalle.
 
Tuo tais olla ennen ku ps4 tuli markkinoille. Vaikea julkaista ensin neloselle jos sitä ei vielä ole.

Tuona ajanhetkenä vanha konsoli olis ollu ps2 ja sille tuota ei tainnut tulla?
Huima vajaa kuukausi ennen PS4:n ja Xbox Onen myyntiintuloa. Olisivat voineet tehdä siitä julkaisupelin.
 
Huima vajaa kuukausi ennen PS4:n ja Xbox Onen myyntiintuloa. Olisivat voineet tehdä siitä julkaisupelin.
Ehkä jos sony ja ms olisi suostunu lykkäämään konsolien julkaisua vuodella. Tai ainakaan en usko että toi ps3 binääri rullaa kovin hyvin ps4:llä.

tommonen päätös olisi pitäny tehdä vuosia ennen pelin julkaisua, eikä ms/sony välttämättä anna tarkkoja tietoja tulevista konsoleistaan kolmansille osapuolille tommosella aikataululla.
 
Ehkä jos sony ja ms olisi suostunu lykkäämään konsolien julkaisua vuodella. Tai ainakaan en usko että toi ps3 binääri rullaa kovin hyvin ps4:llä.

tommonen päätös olisi pitäny tehdä vuosia ennen pelin julkaisua, eikä ms/sony välttämättä anna tarkkoja tietoja tulevista konsoleistaan kolmansille osapuolille tommosella aikataululla.
Milläs ne muut julkaisuun tulleet pelit on sitten onnistunut tekemään? Kyllähän näille devkitit annetaan hyvissä ajoin jotta pääsee tekemään pelejä konsolin julkaisua varten.
 
Ei niissä yleensä ole kuin jonkun 10€ sisällä heittoa eri maiden välillä ollut. Julkaisussa esim Xbox Series X ilmoitettu hinta oli 499,90€ niin Suomessa oli 509€.
Joo xboxilla. Playstationin maahantuoja on Nordisk film, joka laittaa suomi-lisää 50-100e.
 
Milläs ne muut julkaisuun tulleet pelit on sitten onnistunut tekemään? Kyllähän näille devkitit annetaan hyvissä ajoin jotta pääsee tekemään pelejä konsolin julkaisua varten.
Jos peli julkaistiin kun se oli valmis, niin sitä oltaisiin joko jouduttu lykkäämään huomattavasti, jotta se oltaisiin voitu simultaanijulkaista myös ps4:llä. Oli heillä devkittiä tai ei. Ei se devkit itsessään mitään tee, vaan vaaditaan työtunteja sen parissa jotta peli voidaan uudelle konsolille tuupata. Luultavasti se oltaisiin voitu julkaista vähän aikaisemmin kuin toteutunut ps4 julkaisu, jos samalla oltaisiin lykätty ps3 julkaisua, mutta en usko että rockstarilla tahallaan viivyttivät tuota.

Miksi he olisivat valinneet julkaista pelin vaikka 9kk myöhemmin, vain jotta saisivat simultaanijulkaisun ps4:lle? Moiselle toiminnalle ei ole mitään insentiiviä. Pelihän oli jo tuossa vaiheessa myöhästynyt pahasti, alkuperäinen julkaisu piti olla 2012.

Väitteesi että se "olisi voinut olla launch peli" on ihan potaskaa. Eihän ne saanu sitä PC:llekkään launchissa, ja syynä oli nimenomaan aikataulupaine saada se ulos ps3/360 konsoleille.
 
Viimeksi muokattu:
Jos peli julkaistiin kun se oli valmis, niin sitä oltaisiin joko jouduttu lykkäämään huomattavasti, jotta se oltaisiin voitu simultaanijulkaista myös ps4:llä. Oli heillä devkittiä tai ei. Ei se devkit itsessään mitään tee, vaan vaaditaan työtunteja sen parissa jotta peli voidaan uudelle konsolille tuupata. Luultavasti se oltaisiin voitu julkaista vähän aikaisemmin kuin toteutunut ps4 julkaisu, jos samalla oltaisiin lykätty ps3 julkaisua, mutta en usko että rockstarilla tahallaan viivyttivät tuota.

Miksi he olisivat valinneet julkaista pelin vaikka 9kk myöhemmin, vain jotta saisivat simultaanijulkaisun ps4:lle? Moiselle toiminnalle ei ole mitään insentiiviä. Pelihän oli jo tuossa vaiheessa myöhästynyt pahasti, alkuperäinen julkaisu piti olla 2012.

Väitteesi että se "olisi voinut olla launch peli" on ihan potaskaa. Eihän ne saanu sitä PC:llekkään launchissa, ja syynä oli nimenomaan aikataulupaine saada se ulos ps3/360 konsoleille.
PC:lle ei ole mikään 3D GTA tullut samaan aikaan konsolien kanssa. Jos olisivat rohkeasti alkanut tekemään sitä kahdeksannen polven konsoleille siinä kohtaa kun muutkin niin ihme jos ei Rockstarin kokoinen firma olisi onnistunut. Itselle haisee lähinnä hyvältä paikalta rahastaa. Myydään ensin 7. polven versio, sitten 8. ja sitten 9. polven. Fanit ostaa innolla kaikki. Ja päälle sitten Online-paskeen shark cardit.
 
PC:lle ei ole mikään 3D GTA tullut samaan aikaan konsolien kanssa.
Se oli vitosen kohdalla alun perin tarkoitus julkaista samaan aikaan konsoliversioiden kanssa, mutta päätettiin lykätä koska haluttiin keskittyä konsoliversioihin, ja toisaalta tuoda pc versioon ominaisuuksia joita ei konsoliversiossa ollut. ps4 versioon nuo sitten tuli, sillä se perustuu silloiseen pc versioon tekniikaltaan.
Jos olisivat rohkeasti alkanut tekemään sitä kahdeksannen polven konsoleille siinä kohtaa kun muutkin niin ihme jos ei Rockstarin kokoinen firma olisi onnistunut.
Ja suunnitelleet lykkäävänsä sitä vuositolkulla? Jo toi tapahtunut ps3 julkaisuaika oli selvästi myöhässä aiemmista tavoitteista.
Itselle haisee lähinnä hyvältä paikalta rahastaa.
Vielä kun löytyis tämmösille heitoille joku lähde. Jotenkin tuntuu että olet unohtanut kokonaan sen, että ps3 pelien porttaus ps4:lle ei ole ollut mikään yhden napin operaatio. Boneuksena se että projekti oli jo pahasti myöhässä.

Mut joo, varmasti kyse ollu rahastamisesta, ja olis voinu olla ps4 launch title, vaikka peli oltais julkaistu aikataulussa 2012 lopussa.
 
Se oli vitosen kohdalla alun perin tarkoitus julkaista samaan aikaan konsoliversioiden kanssa, mutta päätettiin lykätä koska haluttiin keskittyä konsoliversioihin, ja toisaalta tuoda pc versioon ominaisuuksia joita ei konsoliversiossa ollut. ps4 versioon nuo sitten tuli, sillä se perustuu silloiseen pc versioon tekniikaltaan.

Ja suunnitelleet lykkäävänsä sitä vuositolkulla? Jo toi tapahtunut ps3 julkaisuaika oli selvästi myöhässä aiemmista tavoitteista.

Vielä kun löytyis tämmösille heitoille joku lähde. Jotenkin tuntuu että olet unohtanut kokonaan sen, että ps3 pelien porttaus ps4:lle ei ole ollut mikään yhden napin operaatio. Boneuksena se että projekti oli jo pahasti myöhässä.

Mut joo, varmasti kyse ollu rahastamisesta, ja olis voinu olla ps4 launch title, vaikka peli oltais julkaistu aikataulussa 2012 lopussa.
Anna toki lähdettä tuolle että julkaisu olisi lykkääntynyt "vuositolkulla" ja että olisi 2012 lopussa pitänyt tulla. Nimittäin muunmuassa tämä uutinen viittaa että julkaisun piti tapahtua Q2 2013 mutta myöhästyi Q3 2013. Ja kun edelleenkään en puhu mistään porttaamisesta vaan pelin tekemisestä suoraan sille uudelle alustalle kun hyvin oli heilläkin tiedossa että on tulossa samana vuonna kuin pelin suunniteltu julkaisu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 669
Viestejä
4 495 554
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom