Sony esitteli PlayStation 5 -konsolin

Vähän veikkaan ettet ole Pc pelailua kauheasti harrastellut tai että tietäisit niistä hyvistä peleistä mitä ne ovat PC.llä.
He jotka kovasti kannattaa jotain esim tiettyä konsolia niin eivät suostu näkemään eikä todellakaan myöntämään yhtään mitään ja keskustelu on täysin turhaa joten täytyy nyt vain lopetella turha diipadaapa ja myöntää että turha tässä on yrittää.
Onhan näitä vannoutuneita konsoli pelaajia mutta väliin tuntuu etteivät vain tiedä mistään paremmasta koska eivät ole edes yrittäneet tms.

Minä pelaan PS niitä kourallista tai paria kourallista tulevaa peliä.
Steam tarjonta murskaa täysin sen mitä PS.llä on tarjota ja tähän päälle vielä Windowsin/Xbox pelit PC.llä +pelipassi jne..

PC.llä ei pelaaminen lopu kun on näitä huippu Indie pelejäkin päälle kaikki modit jne..
Tosin jos ei PC.llä pelaamista harrasta niin ei voi näistä tietää mitään.

Vähän sama kuin Toyota mies ei tiedä miltä +400hp RS3 on ajaa joten ei osaa myös kaivata sellaista mistä ei tiedä.

Mutta PC+PS combo on melkolailla paras mitä pelaaja vaan voisi toivoa.
Ellei Boxille nyt tule jotain erityisiä yksinoikeuksia.
Veikkasit väärin.
Se on aivan sama monta peliä steamissa on, kun pleikkarille on mielenkiintoisempia pelejä mielestäni. Kun yksi laite pitää valita olohuonepelaamiseen, se on pelien vuoksi ps, eikä pc.
 
Veikkasit väärin.
Se on aivan sama monta peliä steamissa on, kun pleikkarille on mielenkiintoisempia pelejä mielestäni. Kun yksi laite pitää valita olohuonepelaamiseen, se on pelien vuoksi ps, eikä pc.
Nimenomaan. PS puolella on useampi ja varsin upeaa Sonyn yksinoikeuspeliä ja lisää tulee kokoajan, jo niiden takia tuli aikoinaan hommattua se PS4 koska pelien laatu on ollut oikeasti aika huikea :) Yksinoikeudella PS4:llä Last of us (ja tuleva 2), Bloodborne, The Last Guardian, Uncharted trilogia, Ratchet & Clank, God Of War, GT
ja muuta kivaa... Kuten näkyy olen myös PC pelaaja mutta PS exclusivet vaan liian nättejä skipattavaksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Tältä se näyttää luonnossa.

5894e4d9fc19689053dcbb0bd39b7b31d72e312817ec0d923e5c66656c48eabe.png


Tässä vielä millainen se voisi mustana olla.
0ed600e6ac9459bb27e4e97297dd1d9e7a9bb1c51521cb29dd786f01c589327c.jpg
 
Veikkaan että versiota ilman blu-ray -asemaa tullaan myymään reilulla alennuksella. Varaa on, koska käyttäjä on sidottu ostamaan kaiken PS-Storesta.

Asemallisen version hinnassa taas heijastuu konsolin todelliset valmistuskustannukset.
 
Monestiko olette naisten sanoneen: "Oi, ompas kaunis elektroninen laite!"?
Vaikka nykyisin paljon naisia pelaajina, eiköhän se tuokin ole ruma monen mielestä, koska a) "turha" elektroninen laite. b) pelikone. c) väärän värinen. :tdown:
 
Monestiko olette naisten sanoneen: "Oi, ompas kaunis elektroninen laite!"?
Vaikka nykyisin paljon naisia pelaajina, eiköhän se tuokin ole ruma monen mielestä, koska a) "turha" elektroninen laite. b) pelikone. c) väärän värinen. :tdown:
No empä oo itekään kuullu moista lipsahusta naisten suusta mutta... ite kyllä oisin tykänny enemmän tuosta kilpailijan "tuhkakupista" mutta aina ei voi voittaa ja ehkä tämä nyt sen devkitin voittaa vain jos saa mattamustana.

Mitä taas kauniimman sukupuolen aivoihin tulee niin täällä ei voinu kuin ihmetellä kun vaimo plus 2 teini-ikäistä tytärtä oli ihan onnessaan julkaisuvideosta että "vähänkait siisti, tuo pitää saada". Eli reaktiot kertoo että vissiin tuo ulkonäkö joihinkin vaikuttaa positiivisesti. Vaimo nyt oli kuitenkin enemmän onnellinen tyttärien riemusta ja siitä että ompahan jotakin yhteistä mitä perheen kanssa hommata myös tulevaisuudessa. Survon sen sitten tv-tason uumeniin oven taakse, toivottavasti ei lämpene sielä hirveesti ja ala huutamaan.
 
Näyttis vissiin sit syksyllä vaihtoon? Ehtii hyvin ennen uusia konsoleita. Vaihtoehtoisesti laitat pc:n siihen AV vahvistimeesi suoraan spdiffillä kiinni ja laitat vahvistimesi vaihtamaan lähdettä signaalin olemassaolon mukaan automaattisesti.
DTS on ihan riittävä pakkaustasoltaan eikä eroja kuule ennen kuin tilaan ja kaiuttimiin on käytetty isoja summia rahaa.

Optinen liitäntä on toslink, spdif on (digitaalinen) rajapintastandardi.
Lisäksi toi sun vahvaris joutaa mäkeen uusien konsolien tullessa, kun ei tue edes 4k120 saatika 8k kuvaa. Toki jos matalat ruudunpäivitysnopeudet ja resoluutiot on mieleen niin mikäs siinä.
Miten ajattelit sen näyttiksen vaihdolla paranevan? Tuo bugi on ollut tiedossa ainakin Geforce 200 -sarjasta lähtien eikä Nvidiaa ole kiinnostanut korjata ajureita. Mikään näistä tarjoamistasi "ratkaisuista" ei edelleenkään poista sitä että joka kerta telkkarin kautta pelatessa pitäisi tunkata montaa eri asetusta joten ei sitä vain tee mieli sitten tehdä kun voi vain käynnistää Xboxin ja alkaa pelaamaan.
 
En sano rumaks, ihan sliikin näkönen jopa. Jotenkin pidän kuitekin PS4:sta nätimpänä, mutta no, jokaisen oma mielipide.

Hieman samankaltasuutta tuossa ulkonäössä on tämän kanssa: Tornituuletin | Clas Ohlson (joka myöskään ei ole mikään susiruma)
 
...Fiat Multipla on tietenkin poikkeus tästä.
:rofl: Totta!

Ja PS3:n esimerkin mukaan, eiköhän tästäkin nähdä n+1 erilaista varianttia myöhemmin! (BTW, ps3:n alkuperänen läski jäi osittain sen läskeyden takia hyllyyn, sitten se missä oli käsin liu'utettava levyaseman kansi oli taas semmonen "tässä tämmöinen halpa rimpula" mielikuvia herättävä. Mut sit se normislimmi oli omaan mieleen, ja semmosen sittemmin sit hommasinkin. ...mut ois vissiin noihin muihin myöskin ajan kanssa kait tottunu)
 
Miten ajattelit sen näyttiksen vaihdolla paranevan? Tuo bugi on ollut tiedossa ainakin Geforce 200 -sarjasta lähtien eikä Nvidiaa ole kiinnostanut korjata ajureita. Mikään näistä tarjoamistasi "ratkaisuista" ei edelleenkään poista sitä että joka kerta telkkarin kautta pelatessa pitäisi tunkata montaa eri asetusta joten ei sitä vain tee mieli sitten tehdä kun voi vain käynnistää Xboxin ja alkaa pelaamaan.
Ai AMD:lla on sama ongelma? Vissiin sit pitää todeta että nvidia(kin?) on vaan paska firma kun ei tee käyttökelpoisia ajureita ja että helppoa ratkaisua ei ole, etenkään jos et hyväksy sitä että äänet siirtyy jotain muuta reittiä pitkin vahvistimelle kuin HDMI. Pari juttua mitä vielä voisi tutkia on hdmi audio extractor, joka kaappaa osan hdmi signaaleista toista kaapelia pitkin vahvistimelle ja toinen menee pelkällä kuvasignaalilla telkkarille. Kuulostaa jo kyllä kunnon viritykseltä ja ymmärrän jos moiset jutut ei innosta. Lisäksi tommonen extractori pitää tietty vaihtaa jokaisen hdmi standardin mukana, vaikka onhan se tietty edullisempi hankinta kuin uusi vahvistin. Toinen olis laittaa näyttikseltä toinen HDMI kaapeli suoraan vahvistimelle, disabloida sen kuvaulostulo ja käyttää sitä vain äänisignaalin siirtämiseen vahvistimelle. En oo tosin ihan 100% varma että toi toimisi.

Toinen kipupiste on sit jos sulla on joku aversio pystyresoluutiota kohtaan, mutta vain pc käytössä, niin silloin oot vähän umpikujassa resoluutio-ongelmasi kanssa. Ehkä sun kannttais ostaa leveämpi telkkari?

Lopulta jos oot sitä mieltä että konsoli pitää olla, niin parempi valinta on absoluuttisesti ps5, sillä silloin saat paremman pelivalikoiman ja siten legitiimimmän syyn ostaa se konsoli.

Tldr: surround on huono idea. Panostakaa hyvään 2.1 setuppiin ja tilan akusointiin. Vältytte kaikilta onglelmilta ja asiat vaan toimii. Bonuksena musiikki kuulostaa paremmalta.
 
Täytynee PS5 hankkia kerta tuo GT7 on sille tulossa.
Kaikki muut playstationit onkin olleet, poislukien PS4. Sekin jäi ostamatta vain sen tähden, että GT7:aa ei sille julkaistu ja GT Sport ei aiheuttanut minkäänlaista kiinnostusta itsessä.

Mitä ulkonäköön tulee niin ei kyllä vaan iske tuo muotoilu ja väritys. Mustana voisi ehkä mennäkkin kuten tuossa joitakin viestejä ylempänä olevassa kuvassa, kunhan saisi vielä nuo ledit kytkettyä pois päältä.

Täytyy heittää vielä oma mielipide tuosta PC vs. konsoli väännöstä näin keskivertokäyttäjän näkökulmasta.

Konsoleissa nimenomaan tuo helppous kiehtoo ainakin itseä, kaikki vaan toimii kun lyö vehkeet käyntiin ja pelin päälle. Ja "halpuus", kerran maksat konsolista sen ~500€ ja sillä pelit pyörii seuraavaan konsolijulkaisuun asti noin 5 vuotta. Teeppä sama 500€ PC:llä. :asif:

Itsellä siis pääasiallisena pelikoneena oli playstationit 1996-2013 ja viimeiset 7 vuotta PC.

PC:llä tulee pelattua hyvin pitkälti kaikki pelit joissa tarvii ampua poislukien GTA-sarja.
Konsolilla taas ajopelit, NHL, sun muut seikkailut ja tasohyppelyt.
 
En tykkää uuden playstationin ulkonäöstä saati sen ominaisuuksista. Vanhempi teknologia on parempaa. Esim. Super Nintendo.

Olen oikeasti tätä mieltä ja ymmärrän, että se suututtaa monia. Sori siitä.
 
Ihan liekeissä ohjaimen ja konsolin ulkonäöstä ja väristä. Nyt on kyllä täysin omaan mieleen ulkonäkö konsolissa ensimmäistä kertaa ikinä. Pyrin ostamaan aina valkoisia vehkeitä esim. hiiri, näppis, tietokoneen kotelo yms. ja suurin osa huonekaluista myös valkoisia ja loput mustia, joten sopii omaan sisustukseen täydellisesti. Tulee varmaan hommattua heti julkaisussa, jos tulee julkaisussa joku tosi kova peli. Toivottavasti jäähdytys toimii tällä kertaa nätisti.
 
Täytynee PS5 hankkia kerta tuo GT7 on sille tulossa.
Kaikki muut playstationit onkin olleet, poislukien PS4. Sekin jäi ostamatta vain sen tähden, että GT7:aa ei sille julkaistu ja GT Sport ei aiheuttanut minkäänlaista kiinnostusta itsessä.

Minulla taas ei aiheuta GT7 minkäänlaista kiinnostusta tuon näytetyn videon perusteella, ihan samaa mitä Sportti jo on.

Saa tulla kunnollinen yksinpelikampanja ja paremmat äänet ainakin että ostoon menee.
 
Ai AMD:lla on sama ongelma? Vissiin sit pitää todeta että nvidia(kin?) on vaan paska firma kun ei tee käyttökelpoisia ajureita ja että helppoa ratkaisua ei ole, etenkään jos et hyväksy sitä että äänet siirtyy jotain muuta reittiä pitkin vahvistimelle kuin HDMI. Pari juttua mitä vielä voisi tutkia on hdmi audio extractor, joka kaappaa osan hdmi signaaleista toista kaapelia pitkin vahvistimelle ja toinen menee pelkällä kuvasignaalilla telkkarille. Kuulostaa jo kyllä kunnon viritykseltä ja ymmärrän jos moiset jutut ei innosta. Lisäksi tommonen extractori pitää tietty vaihtaa jokaisen hdmi standardin mukana, vaikka onhan se tietty edullisempi hankinta kuin uusi vahvistin. Toinen olis laittaa näyttikseltä toinen HDMI kaapeli suoraan vahvistimelle, disabloida sen kuvaulostulo ja käyttää sitä vain äänisignaalin siirtämiseen vahvistimelle. En oo tosin ihan 100% varma että toi toimisi.

Toinen kipupiste on sit jos sulla on joku aversio pystyresoluutiota kohtaan, mutta vain pc käytössä, niin silloin oot vähän umpikujassa resoluutio-ongelmasi kanssa. Ehkä sun kannttais ostaa leveämpi telkkari?

Lopulta jos oot sitä mieltä että konsoli pitää olla, niin parempi valinta on absoluuttisesti ps5, sillä silloin saat paremman pelivalikoiman ja siten legitiimimmän syyn ostaa se konsoli.

Tldr: surround on huono idea. Panostakaa hyvään 2.1 setuppiin ja tilan akusointiin. Vältytte kaikilta onglelmilta ja asiat vaan toimii. Bonuksena musiikki kuulostaa paremmalta.
En tiedä AMD:stä. Siihen roskaan en ole Radeon 9600 Pro:n jälkeen hairahtanut. Eipä paljon ole olemassa mitään 21:9 kuvasuhteen 4K telkkareita. En ymmärrä mitä pystyresoluutiolla nyt edes tarkoitat.

Xbox minulla on nimenoman paremman pelivalikoiman takia ja surround ei todellakaan ole huono idea vaan tuo peleihin ja elokuviin huimaa avaruutta mutta ilmeisesti et ymmärrä immersiosta.
 
Tässä nyt on vähän tilanne, jossa toinen tykkää suklaasta ja toinen lakuista, ja jossa kummankin mielestä suklaalakut on kamalia.. Hyviä mielipiteitä kummallakin, varmasti kummankin omiin mieltymyksiin sopivia ja parhaita ratkaisuja jne, mutta ehkä mennään tässä vähän OT:n puolelle.

Mutta, asiaan, oon ihan aidosti iloinen, että nyt on saatu etenkin prossapuoli kuntoon kumpaankin konsoliin, mukaanlukien series s (lockheart, jos mäsä päättää sen julkaista). Yksinoikeuspeleistä voi väännellä ja väitellä, ei siinä mitä, mutta mitä itse toivon ja odotan on paljon enemmän crossplatform moninpelejä! Tulevista konsoleista oma valintani olisi tämänhetken tietojen pohjalta xsx, mutta ostohousut eivät ole näin pääasiallisena pc-pelaajana ainakaan vielä menossa jalkaan.
 
JiiPee sanoi:
Oli se optinen taikka koksilla niin se on nykyaikana jo vanhentunutta rojua. Nykyaikaa on se että siinä samassa piuhassa jossa menee kuva, menee myös se ääni.

Jos se ääni menee laitteeseen jossa ei ole näyttöä ja johon ei ole kytketty näyttöä, (kuten AUDIOvahvistin), ei ole mitään järkevää tarvetta, että siihen menee kuvasignaali. Se että se "nykyaikaa" ei ole järkevä syy.
 
Jos se ääni menee laitteeseen jossa ei ole näyttöä ja johon ei ole kytketty näyttöä, (kuten AUDIOvahvistin), ei ole mitään järkevää tarvetta, että siihen menee kuvasignaali. Se että se "nykyaikaa" ei ole järkevä syy.
Hyvä ääni ei ole järkevä syy?
 
Mutta, onko edes RGB:tä kun noin futuristinen ulkoasu?! :o

Niin tässähän on siis oikein näkyvästi valaistus tuolla ylälaidassa ja kun jo PS4 vaihtaa väriä sekä konsolissa että ohjaimessa tilojen (ja joskus pelitilanteen) mukaan niin ei liene syytä odottaa ettei tässäkin kävisi niin. Mitään rainbow-efektiä on toki turha odottaa, ja kun konsolit on "helppoja eikä tarvitse säätää" niin tuskin sellaista saa edes asetuksista tms. vaikka haluaisikin.
 
Mutta sitä ei myöskään saa minkään optisen tai koaksaalin kautta.

Kyllä sen koaksiaalin tai optisen läpi oikein hyvälaatuista ääntä. Siitä ei ehkä saa läpi ziljoonaa kotikäytössä täysin turhaa äänikanavaa.

Toiset kuuntelee sitä ääntä ja piittaa sen oikeasta laadusta, "suurempi luku on aina parempi"-prinsessat laskee kaiuttimien tai kanavien määrää vaikkei oikeasti erota äänenlaadussa mitään eroa.

(Ja itse käytän aika usein äänijärjestelmää, jossa on muistaakseni 56 sisääntulokanavaa ja n. 12 ulostulokanavaa)
 
En tiedä AMD:stä. Siihen roskaan en ole Radeon 9600 Pro:n jälkeen hairahtanut. Eipä paljon ole olemassa mitään 21:9 kuvasuhteen 4K telkkareita. En ymmärrä mitä pystyresoluutiolla nyt edes tarkoitat.

Xbox minulla on nimenoman paremman pelivalikoiman takia ja surround ei todellakaan ole huono idea vaan tuo peleihin ja elokuviin huimaa avaruutta mutta ilmeisesti et ymmärrä immersiosta.
Kuitenkin olet ostamassa AMD:n valmistaman konsolin? Eikö kannattaisi harkita uudelleen.

Pystyresoluutiolla viittasin siihen että et tykkää immersiosta pystysuunnasta jos sulla on tommonen 21:9 ruutu. Eikö parempi olisi yhtä leveä, mutta korkeampi laite, luoden vielä immersiivisemmän pelikokemuksen. Samalla selviäisit yhdellä resoluutiolla molempien näyttöjen kanssa.

ps5+pc pelivalikoima on parempi kuin xbx+pc, joka on vain sama kuin pc:n valikoima.
 
Kuitenkin olet ostamassa AMD:n valmistaman konsolin? Eikö kannattaisi harkita uudelleen.

Pystyresoluutiolla viittasin siihen että et tykkää immersiosta pystysuunnasta jos sulla on tommonen 21:9 ruutu. Eikö parempi olisi yhtä leveä, mutta korkeampi laite, luoden vielä immersiivisemmän pelikokemuksen. Samalla selviäisit yhdellä resoluutiolla molempien näyttöjen kanssa.

ps5+pc pelivalikoima on parempi kuin xbx+pc, joka on vain sama kuin pc:n valikoima.
Konsoleilla ei tarvitse välittää AMD:n bugisista Windows-ajureista. Resoluutio ja kuvasuhde on eri asiat ja ihmisen näkökenttä on leveämpi kuin korkea. Tällöin 21:9 kuvasuhteen näyttö täyttää paremmin näkökentän ja tarjoaa peleissä laajemman kuva-alan joka näkyy kerralla ruudulla.
 
Konsoleilla ei tarvitse välittää AMD:n bugisista Windows-ajureista. Resoluutio ja kuvasuhde on eri asiat ja ihmisen näkökenttä on leveämpi kuin korkea. Tällöin 21:9 kuvasuhteen näyttö täyttää paremmin näkökentän ja tarjoaa peleissä laajemman kuva-alan joka näkyy kerralla ruudulla.

Ihmisen näkökenttä ei ole 2.35 kertaa leveämpi kuin korkeampi vaan n. 1.33 kertaa(180 vs 135 astetta). Ja tarkka alue on ihan yhtä paljon molempiin suuntiin (muutama aste).

Järkevä pystyresoluutio 3840-leveydelle olisi tällä näkökenttäargumentilla 2880 pikseliä

Mutta hei, 21:9 näyttää suuremmalta luvulta kuin 16:9 joten täytyyhän sen olla parempi!

helposti mennään myyntimiesten ansaan ja maksetaan enemmän vähemmästä kun faktat ja laskutaito on hukassa.
 
Viimeksi muokattu:
Konsoleilla ei tarvitse välittää AMD:n bugisista Windows-ajureista. Resoluutio ja kuvasuhde on eri asiat ja ihmisen näkökenttä on leveämpi kuin korkea. Tällöin 21:9 kuvasuhteen näyttö täyttää paremmin näkökentän ja tarjoaa peleissä laajemman kuva-alan joka näkyy kerralla ruudulla.
No ei ne nvidiankaan ajurit tunnu toimivan kun et niitä ääniä saanut toimimaan.

Yhtä leveillä 16:9 ja 21:9 ruuduilla 16:9 tarjoaa enemmän immersiota ja laajemman kuva-alan.

Surround setupin kanssa on muutenkin käytännössä pakko olla tykki keskikaiuttimen sijoittelun takia, niin samalla hankkii sit sen 21:9 tykin 4k telkkarin tilalle joka ”täyttää näkökentän paremmin”.
 
Kyllä sen koaksiaalin tai optisen läpi oikein hyvälaatuista ääntä. Siitä ei ehkä saa läpi ziljoonaa kotikäytössä täysin turhaa äänikanavaa.

Toiset kuuntelee sitä ääntä ja piittaa sen oikeasta laadusta, "suurempi luku on aina parempi"-prinsessat laskee kaiuttimien tai kanavien määrää vaikkei oikeasti erota äänenlaadussa mitään eroa.

(Ja itse käytän aika usein äänijärjestelmää, jossa on muistaakseni 56 sisääntulokanavaa ja n. 12 ulostulokanavaa)
Surround on pelikäytössä kaikkea muuta kuin turha, kuulee esim. vihollisen tulosuunnan.
 
Surround on pelikäytössä kaikkea muuta kuin turha, kuulee esim. vihollisen tulosuunnan.

Siitä optisesta liitännästä menee surround-ääni läpi ihan tarpeeksi monella kanavalla, että erottaa oikein hyvin sen vihollisen tulosuunnan.

Prinsessoille vaan pitää vaan olla vielä enemmän kanavia kuin yleisissä surround-standardeissa, koska "suurempi numero on parempi".
 
Ihmisen näkökenttä ei ole 2.35 kertaa leveämpi kuin korkeampi vaan n. 1.33 kertaa(180 vs 135 astetta). Ja tarkka alue on ihan yhtä paljon molempiin suuntiin (muutama aste).

Järkevä pystyresoluutio 3840-leveydelle olisi tällä näkökenttäargumentilla 2880 pikseliä

Mutta hei, 21:9 näyttää suuremmalta luvulta kuin 16:9 joten täytyyhän sen olla parempi!

helposti mennään myyntimiesten ansaan ja maksetaan enemmän vähemmästä kun faktat ja laskutaito on hukassa.
Joten tämän takia lähes kaikki elokuvatkin tehdään 16:9 kuvasuhteella. Eikun kappas, ei tehdäkään vaan nimenomaan hyvin lähelle tuota 21:9 olevalla kuvasuhteella :)
No ei ne nvidiankaan ajurit tunnu toimivan kun et niitä ääniä saanut toimimaan.

Yhtä leveillä 16:9 ja 21:9 ruuduilla 16:9 tarjoaa enemmän immersiota ja laajemman kuva-alan.

Surround setupin kanssa on muutenkin käytännössä pakko olla tykki keskikaiuttimen sijoittelun takia, niin samalla hankkii sit sen 21:9 tykin 4k telkkarin tilalle joka ”täyttää näkökentän paremmin”.
Se onkin ainoa vika Nvidian ajureissa. AMD:lla saa olla tyytyväinen jos pelit on vakaita.

"Yhtä leveillä". 21:9 on leveämpi kuin 16:9. Kuinka tuo on vaikea ymmärtää?

Kummasti tuo keskikaiutin itsellä viihtyy telkkarin alapuolella ja soi sieltä asiallisesti. Yhtälailla se pitää tykilläkin laittaa valkokankaan alle. Tykki taasen ei ole hyvä valinta pelikäyttöön.
Siitä optisesta liitännästä menee surround-ääni läpi ihan tarpeeksi monella kanavalla, että erottaa oikein hyvin sen vihollisen tulosuunnan.

Prinsessoille vaan pitää vaan olla vielä enemmän kanavia kuin yleisissä surround-standardeissa, koska "suurempi numero on parempi".
Tykkäät myös kuunnella 100kbps enkoodattuja MP3-tiedostoja? Koska tuon verran DTS:llä jää bitratea per kanava 5.1 äänentoistolla.
 
Joten tämän takia lähes kaikki elokuvatkin tehdään 16:9 kuvasuhteella. Eikun kappas, ei tehdäkään vaan nimenomaan hyvin lähelle tuota 21:9 olevalla kuvasuhteella :)

Se onkin ainoa vika Nvidian ajureissa. AMD:lla saa olla tyytyväinen jos pelit on vakaita.

"Yhtä leveillä". 21:9 on leveämpi kuin 16:9. Kuinka tuo on vaikea ymmärtää?

Kummasti tuo keskikaiutin itsellä viihtyy telkkarin alapuolella ja soi sieltä asiallisesti. Yhtälailla se pitää tykilläkin laittaa valkokankaan alle. Tykki taasen ei ole hyvä valinta pelikäyttöön.
Keskikaiutin, kuten kaikki muutkin kaiuttimet perus 5.1 tai 7.1 setupissa tulee olla kuuntelijan korvan korkeudella ja kaikki kaiuttimet samassa tasossa. Keskikaiutin tulee tykin kanssa valkokankaan taakse ja kankaaksi valitaan akustisesti läpinäkyvä malli.

yhtä leveät 21:9 ja 16:9 näytöt on yhtä leveät, mutta 16:9 on immersiivisempi sen paremmin näkökentän täyttävän kuvan takia. En nyt puhu mistään markkinointituumista, vaan ihan mitalla mitattu leveys.

Elokuvien kuvasuhteella ja ihmisen näkökentän laajuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Se on matalempi alun perin taloudellisista syistä. Nyt sitä ylläpidetään nostalgian takia.
 
Keskikaiutin, kuten kaikki muutkin kaiuttimet perus 5.1 tai 7.1 setupissa tulee olla kuuntelijan korvan korkeudella ja kaikki kaiuttimet samassa tasossa. Keskikaiutin tulee tykin kanssa valkokankaan taakse ja kankaaksi valitaan akustisesti läpinäkyvä malli.

yhtä leveät 21:9 ja 16:9 näytöt on yhtä leveät, mutta 16:9 on immersiivisempi sen paremmin näkökentän täyttävän kuvan takia. En nyt puhu mistään markkinointituumista, vaan ihan mitalla mitattu leveys.

Elokuvien kuvasuhteella ja ihmisen näkökentän laajuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Se on matalempi alun perin taloudellisista syistä. Nyt sitä ylläpidetään nostalgian takia.
Eli et ymmärrä kuvasuhteesta hölkäsen pöläystä. Leveämpi kuva renderöi peliä enemmän näkyville sivusuunnassa kuten pitäisi ihan yksinkertaisella järjenkäytöllä olla itsestäänselvää. Tässä vielä havainnollistava kuva:
 
yhtä leveät 21:9 ja 16:9 näytöt on yhtä leveät, mutta 16:9 on immersiivisempi sen paremmin näkökentän täyttävän kuvan takia. En nyt puhu mistään markkinointituumista, vaan ihan mitalla mitattu leveys.

Jep, Imax-teattereidenkin kuva on todella korkea ja tarjoaa varsin immersiivisen kuvan.

---

Omaan silmään tämä konsoli on kyllä sangen tyylikäs. :tup:
 
Eli et ymmärrä kuvasuhteesta hölkäsen pöläystä. Leveämpi kuva renderöi peliä enemmän näkyville sivusuunnassa kuten pitäisi ihan yksinkertaisella järjenkäytöllä olla itsestäänselvää. Tässä vielä havainnollistava kuva:

Se mitä ruudulle rendataan on täysin erillinen asia kuin että kuinka leveä kuva on. Yleensä peleissä on FOV (field of vision - kuvakulma) säätö jolla voi valita että kuinka ””leveä”” (aivan väärä termi) kuva on.
 
No ei ne nvidiankaan ajurit tunnu toimivan kun et niitä ääniä saanut toimimaan.
No, omasta mielestänikin jossain on vika (ei kuluttajissa) jos esim. tämmöistä kikkailua tarvitaan ATK:illa: ...kun taas oma xbox ja varmasti pleikkaritkin toistaa monikanavaäänet ilman kikkailua. Noh, muuten ATK kotiteatterilaitteena onkin mielestäni ylivertainen, joten jaksan kyllä kärsiä, mutta toivon parempaa huomista.
Yhtä leveillä 16:9 ja 21:9 ruuduilla 16:9 tarjoaa enemmän immersiota ja laajemman kuva-alan.
Se on totta, itse ajattelen että 21:9 on vain littanampi mitä 16:9, etenkin koska käytetyt resoluutiot yleensä ei kasva, vaan clippaantuu, esim 3840x2160 vs. 3440x1440), mutta samalla myös ihmisen on helpompi käännellä päätään sivuille kun ylös ja alas koska ihmiset ovat tottuneet kääntelemään päätä enemmän sivuille kuin ylös ja alas. Ymmärrän 21:9 ruutujen ystäviä, mutta itselleni mieluisin vaihtoehto ATK-käytössä olisi 16:10 (2560x1600 esim.) ja mukavat sivunäytöt (mielellään jopa ihan neliöt). Olihan se immersio ihan hauskaa käyttäessäni eyefinityä (3kpl 1920x1080 ruutuja), mutta noh, ehkä yks iso pääruutu keskellä on ehkä parempi. Tällähetkellä on oman pelikone/etätyöpisteen varustus kompromissi, 32" 2560x1440 (16:9, 144hz) ja 19" 1024x1280 (5:4 käännetty pivotiksi, 60hz) + läppärin näyttö. Töissä taas 3840x2160 40", joka kyllä saisi olla kaareva. Aina sitä itselleen optimaalista etsii, mutta näinkö löytää milloinkaan. Ainiin.. leffakäytössä 16:9 on riittänyt varsin jepa, en ole asiaa tarkemmin analysoinu, saattaishan joku 70" 21:9 olla mukavampi ku 55" 16:9 (sama pystykorkeus), mutta mieluummin kuitekin ehkä se 70" 16:9 samalla.
Surround setupin kanssa on muutenkin käytännössä pakko olla tykki keskikaiuttimen sijoittelun takia, niin samalla hankkii sit sen 21:9 tykin 4k telkkarin tilalle joka ”täyttää näkökentän paremmin”.
Itselleni riitti keskkanavan äänet töllön alapuolelle, dialogit kuuluu riittävästi "ruudun suunnasta". Ehkä tuo ääni kimpoilee sohvapöydän ja ruudun kautta siten, että äänilähteen sijaitsemattomuus ruudun tienoilla ei haittaa.

Mutta, onneks ollaan jo kivan kaukana alkup. aiheesta ps5, joten boldaan ehkä jollain tavalla ps5:seen liittyvän osan postauksestani niiden iloksi, jotka odottavat keskustelua aiheesta :D
 
Joten tämän takia lähes kaikki elokuvatkin tehdään 16:9 kuvasuhteella. Eikun kappas, ei tehdäkään vaan nimenomaan hyvin lähelle tuota 21:9 olevalla kuvasuhteella :)

Ihmisen näkökentästä on tehty ziljoona lääketieteellistä tutkimusta ja sen faktan kiistäminen, että se on n. 1.33 kertaa leveämpi kuin korkeampi eikä n. 2.35 kertaa leveämpi kuin korkeampi menee jo melkoisen hörhöilyn puolelle.


Sillä, että elokuva tehdään niin leveällä kuvasuhteella ei ole mitään tekemistä ihmisen näkökentän kanssa, vaan:

1) Säästö elokuvateattereissa. Korkeampi kangas maksaisi enemmän, voisi jopa välillä vaatia korkeampaa salia.
2) Säästö lavasteissa. Voidaan kuvata "huonekohtauksia" korkeassa avotilassa, kun katto ei kuitenkaan näy kuvassa
3) Lisäpikselit maksaa prosessoinnissa.
4) Typerät ihmiset maksaa matalasta kuvasta kun on "suurempi kuvasuhde".
5) Standardit. Elokuvateatterit on mitoitettu 2:35 kuvalle.

"Yhtä leveillä". 21:9 on leveämpi kuin 16:9. Kuinka tuo on vaikea ymmärtää?

:facepalm:

Ei ole. Se, mikä on kuvasuhde ei kerro mitään siitä, kuinka leveä kuva on. Se kertoo vain siitä, mikä on leveyden ja korkeuden suhde.

Sinä tässä olet ainoa, joka ei ymmärrä.


Ja jos mietitään esim. sen kannalta, minkä kokoinen monitori pöydälle kuinka helpolla mahtuu(viemättä tilaa muulta), tai kuinka iso telkkari johonkin tiettyyn väliin mahtuu, väliä on ainoastaan leveydellä.
Samoin, jos mietitään minkä kokoinen valkokangas seinälle mahtuu, leveys on melkein poikkeuksetta se rajoittavat tekijä, korkeus hyvin harvoin

Ja yhtä leveillä ruuduilla 16:9 ja 21:9 ovat tasan yhtä leveitä, mutta 16:9 on 31% korkeampi. Tämä on se merkitykseillinen asia. 16:9-kuvasuhteella saa samaan tilaan 31% enemmän kuvapinta-alaa kuin 21:9-kuvasuhteella.

Mutta jos typerinä tuijotetaan mainosmiesten tuumia, eikä sitä, minkä kokoinen ruutu sille varattuun paikkaan mahtuu, niin sitten:

Samalla ruudun halkaisijalla sen sijaan 21:9 on (vain) 5.4% leveämpi kuin 16.9, mutta 20% matalampi (eli 16:9 on 25% korkeampi) ; Ruudun pinta-ala on samalla halkaisijalla on 16:9 näytöllä 18% suurempi kuin 21:9 näytöllä

Eli, verrattaessa "saman tuumakoon ruutuja", se 25% suurempi pystysuunta ja 18% suurempi kokonaispinta-ala on ziljoona kertaa oleellisempia kuin se 5.4% suurempi vaakasuunta.
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni riitti keskkanavan äänet töllön alapuolelle, dialogit kuuluu riittävästi "ruudun suunnasta". Ehkä tuo ääni kimpoilee sohvapöydän ja ruudun kautta siten, että äänilähteen sijaitsemattomuus ruudun tienoilla ei haittaa.
Joo kyllähän ne äänet kuuluu, ja paljon löytyy ihmisiä joilla on kuunteluhuoneessa esim. ikkunoita tai kaiuttimet jossain hyllyssä tms. Usein tälläisissä tilanteissa paremman äänielämyksen saisi panostamalla hyvään stereokuvaan ja esim. akusoimalla huoneen hyvin. Surround sit tykin kanssa kun on kunnolla laittaa rahaa, muuten kaikki muu käyttö kärsii merkittävästi verrattuna siihen että olis laittanu asiallisen stereosysteemin ja akusoinu loppurahoilla.

mutta joo, aiheeseen palaten niin luultavasti tulee tää pleikka ostettua jossain kohtaa pelien takia. Lisäksi sopivan ufo ulkonäkö luo kontrastia muuten sisustettuun tilaan ja toisin kuin xboxin kohdalla niin ei jää epäselvyyttä siitä että onkohan tuo joku nenäliinarasia vai aromipuhallin.
 
Sillä, millä kuvasuhteella elokuvat tehdään ei ole mitään tekemistä ihmisen näkökentän kanssa, vaan:

1) Säästö elokuvateattereissa. Korkeampi kangas maksaisi enemmän, voisi jopa välillä vaatia korkeampaa salia.
2) Säästö lavasteissa. Voidaan kuvata "huonekohtauksia" avotilassa, kun katto ei kuitenkaan näy kuvassa
3) Lisäpikselit maksaa prosessoinnissa.
4) Typerät ihmiset maksaa matalasta kuvasta kun on "suurempi kuvasuhde".
5) Standardit. Elokuvateatterit on mitoitettu 2:35 kuvalle.
"CinemaScope käyttää tavallista 35 mm leveää, 4-perforoitua filmiä. Aluksi CinemaScopen kuvasuhde oli 2,66:1, mutta stereoääniraidan käyttö ja vaihtoehtoisen optisen ääniraidan liittäminen 35-milliseen filmiin kavensi sitä lopulta kuvasuhteeseen 2,35:1 (filmillä kavennettuna 1,17:1). Kamerassa käytetään anamorfista optiikkaa, joka kaventaa kuvan optisesti kaksi kertaa kapeammaksi filmiruutuun. Näin filmin pinta-ala käytetään mahdollisimman tehokkaasti hyväksi. Projisoidessa käytetään vastaavanlaista optiikkaa, joka levittää kuvan kankaalle takaisin alkuperäiseen muotoonsa."

CinemaScope – Wikipedia
 
"CinemaScope käyttää tavallista 35 mm leveää, 4-perforoitua filmiä. Aluksi CinemaScopen kuvasuhde oli 2,66:1, mutta stereoääniraidan käyttö ja vaihtoehtoisen optisen ääniraidan liittäminen 35-milliseen filmiin kavensi sitä lopulta kuvasuhteeseen 2,35:1 (filmillä kavennettuna 1,17:1). Kamerassa käytetään anamorfista optiikkaa, joka kaventaa kuvan optisesti kaksi kertaa kapeammaksi filmiruutuun. Näin filmin pinta-ala käytetään mahdollisimman tehokkaasti hyväksi. Projisoidessa käytetään vastaavanlaista optiikkaa, joka levittää kuvan kankaalle takaisin alkuperäiseen muotoonsa."

CinemaScope – Wikipedia
Toi on vaan kustannussäästö jättää matalemmaksi se kuva. Yhdelle kelalle mahtuu paljon enemmän minuutteja leffaa kun yksi ruutu vie pystysuunnassa vähemmän tilaa. Anamorfista pakkausta on käytetty vain osassa elokuvia.
 
Joo kyllähän ne äänet kuuluu, ja paljon löytyy ihmisiä joilla on kuunteluhuoneessa esim. ikkunoita tai kaiuttimet jossain hyllyssä tms. Usein tälläisissä tilanteissa paremman äänielämyksen saisi panostamalla hyvään stereokuvaan ja esim. akusoimalla huoneen hyvin. Surround sit tykin kanssa kun on kunnolla laittaa rahaa, muuten kaikki muu käyttö kärsii merkittävästi verrattuna siihen että olis laittanu asiallisen stereosysteemin ja akusoinu loppurahoilla.
Tää on hyvin totta, itselleni lähtökohta oli aikoinaan että joillain kympeillä telkkarin kajareita parempi ääni, ja hyvin diy-henkiseen budjetti 5.1:seen päädyttiin (ljudia 2400 sarja etukanavina, bilteman poistomyynnistä keskikanavan kajarit, subbana itseasiassa poistomyynnistä ostettu 12" refleksikoteloitu autosubba, jossa rakennussarjasta omakasaama vahvistin...) Voi että, en kellekkään hifikorvalle haluaisi edes toistattaa mitään, mutta itselleni kelpaa, vähän korvissa kuulovauriota jne, niin ei niin väliksikään. Parmepi ku töllön kajarit! ...ehkä
mutta joo, aiheeseen palaten niin luultavasti tulee tää pleikka ostettua jossain kohtaa pelien takia. Lisäksi sopivan ufo ulkonäkö luo kontrastia muuten sisustettuun tilaan ja toisin kuin xboxin kohdalla niin ei jää epäselvyyttä siitä että onkohan tuo joku nenäliinarasia vai aromipuhallin.
Eli tää ois se aromipuhallin? :D ...toisaalta, omaa HTPC:täni (silverstonen iso htpc-koppa) on luultu muoviseksi säilytyslaatikosksi, jonka kanssa xsx sopisi yhtä eleganttina möhkäleenä. Propsit ps5-suunittelijoille, että ovat yrittäneet jotain aivan uudenlaista, ehkä se ps5 slim on itselleni se "whoo, tuohan on makee" tapaus, tää vaatii vielä totuttelua.
 
Se mitä ruudulle rendataan on täysin erillinen asia kuin että kuinka leveä kuva on. Yleensä peleissä on FOV (field of vision - kuvakulma) säätö jolla voi valita että kuinka ””leveä”” (aivan väärä termi) kuva on.
FOV-säädin taas on eri asia kuin kuvasuhde.
No, omasta mielestänikin jossain on vika (ei kuluttajissa) jos esim. tämmöistä kikkailua tarvitaan ATK:illa: ...kun taas oma xbox ja varmasti pleikkaritkin toistaa monikanavaäänet ilman kikkailua. Noh, muuten ATK kotiteatterilaitteena onkin mielestäni ylivertainen, joten jaksan kyllä kärsiä, mutta toivon parempaa huomista.
Se on totta, itse ajattelen että 21:9 on vain littanampi mitä 16:9, etenkin koska käytetyt resoluutiot yleensä ei kasva, vaan clippaantuu, esim 3840x2160 vs. 3440x1440), mutta samalla myös ihmisen on helpompi käännellä päätään sivuille kun ylös ja alas koska ihmiset ovat tottuneet kääntelemään päätä enemmän sivuille kuin ylös ja alas. Ymmärrän 21:9 ruutujen ystäviä, mutta itselleni mieluisin vaihtoehto ATK-käytössä olisi 16:10 (2560x1600 esim.) ja mukavat sivunäytöt (mielellään jopa ihan neliöt). Olihan se immersio ihan hauskaa käyttäessäni eyefinityä (3kpl 1920x1080 ruutuja), mutta noh, ehkä yks iso pääruutu keskellä on ehkä parempi. Tällähetkellä on oman pelikone/etätyöpisteen varustus kompromissi, 32" 2560x1440 (16:9, 144hz) ja 19" 1024x1280 (5:4 käännetty pivotiksi, 60hz) + läppärin näyttö. Töissä taas 3840x2160 40", joka kyllä saisi olla kaareva. Aina sitä itselleen optimaalista etsii, mutta näinkö löytää milloinkaan. Ainiin.. leffakäytössä 16:9 on riittänyt varsin jepa, en ole asiaa tarkemmin analysoinu, saattaishan joku 70" 21:9 olla mukavampi ku 55" 16:9 (sama pystykorkeus), mutta mieluummin kuitekin ehkä se 70" 16:9 samalla.
Itselleni riitti keskkanavan äänet töllön alapuolelle, dialogit kuuluu riittävästi "ruudun suunnasta". Ehkä tuo ääni kimpoilee sohvapöydän ja ruudun kautta siten, että äänilähteen sijaitsemattomuus ruudun tienoilla ei haittaa.

Mutta, onneks ollaan jo kivan kaukana alkup. aiheesta ps5, joten boldaan ehkä jollain tavalla ps5:seen liittyvän osan postauksestani niiden iloksi, jotka odottavat keskustelua aiheesta :D

Työpöydällä tuo resoluutioargumentti onkin täysin pätevä ja itsekin työkäytössä tykkään käyttää kolmea 16:10 kuvasuhteen ruutua (1920x1200 resolla). Näin kotosalla ultrawideen siirtyminen toi jopa levepämpää resoluutiota kuin "matalampaa" sillä ostin 1920x1080 näytön tilalle 2560x1080 näytön. Tasan yhtä korkeat fyysisesti (24" vs 30").
Kiitos muuten tuosta videosta. Pitää katsoa kun on aikaa.
Ihmisen näkökentästä on tehty ziljoona lääketieteellistä tutkimusta ja sen faktan kiistäminen, että se on n. 1.33 kertaa leveämpi kuin korkeampi eikä n. 2.35 kertaa leveämpi kuin korkeampi menee jo melkoisen hörhöilyn puolelle.


Sillä, että elokuva tehdään niin leveällä kuvasuhteella ei ole mitään tekemistä ihmisen näkökentän kanssa, vaan:

1) Säästö elokuvateattereissa. Korkeampi kangas maksaisi enemmän, voisi jopa välillä vaatia korkeampaa salia.
2) Säästö lavasteissa. Voidaan kuvata "huonekohtauksia" korkeassa avotilassa, kun katto ei kuitenkaan näy kuvassa
3) Lisäpikselit maksaa prosessoinnissa.
4) Typerät ihmiset maksaa matalasta kuvasta kun on "suurempi kuvasuhde".
5) Standardit. Elokuvateatterit on mitoitettu 2:35 kuvalle.



:facepalm:

Ei ole. Se, mikä on kuvasuhde ei kerro mitään siitä, kuinka leveä kuva on. Se kertoo vain siitä, mikä on leveyden ja korkeuden suhde.

Sinä tässä olet ainoa, joka ei ymmärrä.


Ja jos mietitään esim. sen kannalta, minkä kokoinen monitori pöydälle kuinka helpolla mahtuu(viemättä tilaa muulta), tai kuinka iso telkkari johonkin tiettyyn väliin mahtuu, väliä on ainoastaan leveydellä.
Samoin, jos mietitään minkä kokoinen valkokangas seinälle mahtuu, leveys on melkein poikkeuksetta se rajoittavat tekijä, korkeus hyvin harvoin

Ja yhtä leveillä ruuduilla 16:9 ja 21:9 ovat tasan yhtä leveitä, mutta 16:9 on 31% korkeampi. Tämä on se merkitykseillinen asia. 16:9-kuvasuhteella saa samaan tilaan 31% enemmän kuvapinta-alaa kuin 21:9-kuvasuhteella.

Mutta jos typerinä tuijotetaan mainosmiesten tuumia, eikä sitä, minkä kokoinen ruutu sille varattuun paikkaan mahtuu, niin sitten:

Samalla ruudun halkaisijalla sen sijaan 21:9 on (vain) 5.4% leveämpi kuin 16.9, mutta 20% matalampi (eli 16:9 on 25% korkeampi) ; Ruudun pinta-ala on samalla halkaisijalla on 16:9 näytöllä 18% suurempi kuin 21:9 näytöllä

Eli, verrattaessa "saman tuumakoon ruutuja", se 25% suurempi pystysuunta ja 18% suurempi kokonaispinta-ala on ziljoona kertaa oleellisempia kuin se 5.4% suurempi vaakasuunta.
Annoin jopa kuvallisen esimerkin tuon kuvasuhteen vaikutuksesta peleissä mutta jankkaat edelleen. Se että sinulla ei ole tilaa ei tarkoita etteikö muilla olisi.
 
FOV-säädin taas on eri asia kuin kuvasuhde.

Niin on, ja sinä sotket näitä kahta keskenään.

Jospa yrittäisit nyt opetella, mitä "FOV" tarkoittaa, muuta kuin että tajuaisit sen verran, että se on joidenkin pelien asetuksissa oleva slider jota voi muuttaa.

Esimerkissäsi FOVia oli lisätty samalla kun kuvasuhdetta muutettiin

Annoin jopa kuvallisen esimerkin tuon kuvasuhteen vaikutuksesta peleissä mutta jankkaat edelleen. Se että sinulla ei ole tilaa ei tarkoita etteikö muilla olisi.

Kuvallinen esimerkkisi kertoi siitä, mitä tapahtuu kun FOVia muutetaan.

ja pomk tätä sinulle jo yritti selittää muttei tunnu uppoavan:



Sotket nyt aivan täysin FOVia ja kuvasuhdetta keskenään.


Eli joo, kun postaat täysin rikkinäisiä/puhdasta roskaa olevia argumentteja, jotka on jo muiden toimesta korjattu/joihin on vastattu, niin en piittaa rikkinäisestä argumentistasi, koska se on rikkinäinen argumentti ja luulen että tajuaisit sen siitä kun sinua muut jo oikaisivat siitä ja selittivät mikä vertailussasi on pielessä.

Jos pomk ei olisi jo sinua oikaissut ja kertonut mikä kuvavertailussasi on pielessä, olisin tehnyt sen itse.

Sen sijaan tunnut ignoraavan pomkin pointin ja jatkat jankuttamista ja syytät muita jankuttamisesta.


Se 16:9 kuva sillä samalla suuremmalla FOVilla antaisi aivan yhtä paljon kuvaa sivusuunnassa, mutta sen lisäksi antaisi enemmän kuvaa pystysuunnassa.
Ja 4:3 kuva sillä suuremmalla FOVilla antaisi edelleen yhtä paljon kuvaa sivusuunnassa, mutta vielä enemmän kuvaa pystysuunnassa.

Se kuvasuhde eri tuo yhtään lisää sisältöä siihen kuvaan. FOV tuo sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Se 16:9 kuva sillä samalla suuremmalla FOVilla antaisi aivan yhtä paljon kuvaa sivusuunnassa, mutta sen lisäksi antaisi enemmän kuvaa pystysuunnassa.
Ja 4:3 kuva sillä suuremmalla FOVilla antaisi edelleen yhtä paljon kuvaa sivusuunnassa, mutta vielä enemmän kuvaa pystysuunnassa.
Ja tässä juuri kerroit eron pelien FOV-säätimen ja käytetyn kuvasuhteen välillä sitä kuitenkaan itse ymmärtämättä. Leveämpi kuvasuhde kasvattaa näkyvää kuva-alaa sivusuunnassa. FOV-säätimen liu'uttelu pelin asetuksista "zoomaa" kuvaa "sisään" tai "ulos" kasvattaen tai pienentäen näkyvää alaa joka suuntaan.
 
Ja tässä juuri kerroit eron pelien FOV-säätimen ja käytetyn kuvasuhteen välillä sitä kuitenkaan itse ymmärtämättä. Leveämpi kuvasuhde kasvattaa näkyvää kuva-alaa sivusuunnassa. FOV-säätimen liu'uttelu pelin asetuksista "zoomaa" kuvaa "sisään" tai "ulos" kasvattaen tai pienentäen näkyvää alaa joka suuntaan.
Olet väärässä. Kyseessä on vain joidenkin pelien oletusasetus jossa FOV on lukittu pystyresoluutioon.

Jos tätä lukitusta ei ole tehty,ts. FOV on vakio, niin leveämpi kuvasuhde itseasiassa leikkaa kuvaa ylhäältä ja alhaalta.

Ja taas itse aiheeseen:
Eli tää ois se aromipuhallin?
No osa on kyllä vähän saman oloisia kuin tämä, kiiltävän valkoisia ja joku sininen ledi jossain. XD
Xbox sit se nenäliinarasia/ilmanpuhdistin.
 
Ihan siisti se olisi mustanakin, olisin yllättynyt jos sieltä ei tulisi myös mustaana näitä myöhemmin.
 
Ihan siisti se olisi mustanakin, olisin yllättynyt jos sieltä ei tulisi myös mustaana näitä myöhemmin.

Kyllähän niitä eri värisiä konsoleita aina tulee. Kuulostaa siltä, että nyt ehkä jopa aiempaa enemmän.

“This [hardware] is also customizable in ways previous gens weren’t,” reveals MacLaurin. He even teases a “maybe” response to questions about a black version of the PS5, and that “there will be a special edition for everyone.”
 
On toi kyllä aika jäätävän näköinen himmeli. Siinä missä joku N64 oli sympaattisen näköinen värikäs purkki, PS5 huokuu rumimpien langattomien reitittimien, digiboksien tai pelitietokoneiden jonne-estetiikkaa. Omaan silmään täydellinen pelikoneen muotoilu noudattelisi 19" audiolaitteiden yksinkertaista muotokieltä. Materiaalina alumiini, värinä musta tai hopea, irroittelijoille voisi olla malli jossa se ainoa pieni powerledi olisi RGB toiminnolla varustettu.

Hankintaan toi silti jossain vaiheessa menee, oma PS4 kuulostaa siltä kuin olisi lähdössä lentoon. Onko PS5 taaksepäin yhteensopivuudesta tullut tietoa?
 
Onko PS5 taaksepäin yhteensopivuudesta tullut tietoa?
Ei nyt mitään virallista (kait), mutta aikalailla sony ampuis itteäsä jalkaan jos ei edes taakseppäin yhteensopivuuta nelosen kanssa tuohon pistä, koska niin kovin XSX lupailisi kahteen suuntaan yhteensopivuutta (jos nyt ihan oikein ymmärsin että xsx:n pelejä pystyisi pelaamaan myös x1x:llä?)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 584
Viestejä
4 540 914
Jäsenet
74 827
Uusin jäsen
RomuRauta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom