Ihmisen näkökentästä on tehty ziljoona lääketieteellistä tutkimusta ja sen faktan kiistäminen, että se on n. 1.33 kertaa leveämpi kuin korkeampi eikä n. 2.35 kertaa leveämpi kuin korkeampi menee jo melkoisen hörhöilyn puolelle.
Sillä, että elokuva tehdään niin leveällä kuvasuhteella ei ole mitään tekemistä ihmisen näkökentän kanssa, vaan:
1) Säästö elokuvateattereissa. Korkeampi kangas maksaisi enemmän, voisi jopa välillä vaatia korkeampaa salia.
2) Säästö lavasteissa. Voidaan kuvata "huonekohtauksia" korkeassa avotilassa, kun katto ei kuitenkaan näy kuvassa
3) Lisäpikselit maksaa prosessoinnissa.
4) Typerät ihmiset maksaa matalasta kuvasta kun on "suurempi kuvasuhde".
5) Standardit. Elokuvateatterit on mitoitettu 2:35 kuvalle.
Ei ole. Se, mikä on kuvasuhde ei kerro
mitään siitä, kuinka leveä kuva on. Se kertoo
vain siitä, mikä on
leveyden ja korkeuden suhde.
Sinä tässä olet ainoa, joka ei ymmärrä.
Ja jos mietitään esim. sen kannalta, minkä kokoinen monitori pöydälle kuinka helpolla mahtuu(viemättä tilaa muulta), tai kuinka iso telkkari johonkin tiettyyn väliin mahtuu,
väliä on ainoastaan leveydellä.
Samoin, jos mietitään minkä kokoinen valkokangas seinälle mahtuu, leveys on melkein poikkeuksetta se rajoittavat tekijä, korkeus hyvin harvoin
Ja yhtä leveillä ruuduilla 16:9 ja 21:9 ovat
tasan yhtä leveitä, mutta 16:9 on 31% korkeampi. Tämä on se merkitykseillinen asia. 16:9-kuvasuhteella saa samaan tilaan 31% enemmän kuvapinta-alaa kuin 21:9-kuvasuhteella.
Mutta jos typerinä tuijotetaan mainosmiesten tuumia, eikä sitä, minkä kokoinen ruutu sille varattuun paikkaan mahtuu, niin sitten:
Samalla
ruudun halkaisijalla sen sijaan 21:9 on (vain) 5.4% leveämpi kuin 16.9, mutta 20% matalampi (eli 16:9 on 25% korkeampi) ;
Ruudun pinta-ala on samalla halkaisijalla on 16:9 näytöllä 18% suurempi kuin 21:9 näytöllä
Eli, verrattaessa "saman tuumakoon ruutuja", se 25% suurempi pystysuunta ja 18% suurempi kokonaispinta-ala on ziljoona kertaa oleellisempia kuin se 5.4% suurempi vaakasuunta.