Soittoja ja tekstiviestejä oudoista numeroista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkähän niissä tilanteissa joissa soittaja on "robotti" joka vain testaa summassa mikä numero vastaa. Jos puhelu ohjautuu ensin Telian automaattiin niin eihän se robotti jää kuuntelemaan mitä sieltä kuuluu. vaan numero (johon robotti alunperin soitti) rekisteröityy aktiiviseksi, puhelu katkaistaan ja soitetaan seuraavaan numeroon.

Toivottavasti tässä ei mennä ojasta allikkoon.
 
Mitenkähän niissä tilanteissa joissa soittaja on "robotti" joka vain testaa summassa mikä numero vastaa. Jos puhelu ohjautuu ensin Telian automaattiin niin eihän se robotti jää kuuntelemaan mitä sieltä kuuluu. vaan numero (johon robotti alunperin soitti) rekisteröityy aktiiviseksi, puhelu katkaistaan ja soitetaan seuraavaan numeroon.

Toivottavasti tässä ei mennä ojasta allikkoon.
No tuossahan varmaan käy niin että jokainen numero mihin robotti soittaa tulee merkittyä aktiiviseksi, riippumatta siitä vastaako oikea ihminen puheluun. Toivottavasti tuo Telian automaatti on tehty niin että se vastaa aina, oli sitten soitettu numero käytössä tai ei, tällöinhän robotin lokiin tulee paljon käyttämättömiä numeroita ja kaikenmaailman laiteliittymiäkin joten sehän häiritsee huijareiden työtä kun robotista tulee hyödytön. Toivottavasti tuo Telian automaatti on tehty noin, silloin siitä tulee maksimaalinen haitta noille robottisoittelijoille koska robotilla ei saa testattua mikä numero on ihmisen käytössä.
 
No tuossahan varmaan käy niin että jokainen numero mihin robotti soittaa tulee merkittyä aktiiviseksi, riippumatta siitä vastaako oikea ihminen puheluun. Toivottavasti tuo Telian automaatti on tehty niin että se vastaa aina, oli sitten soitettu numero käytössä tai ei, tällöinhän robotin lokiin tulee paljon käyttämättömiä numeroita ja kaikenmaailman laiteliittymiäkin joten sehän häiritsee huijareiden työtä kun robotista tulee hyödytön. Toivottavasti tuo Telian automaatti on tehty noin, silloin siitä tulee maksimaalinen haitta noille robottisoittelijoille koska robotilla ei saa testattua mikä numero on ihmisen käytössä.

Näinhän se kai tietojen mukaan tulee menemään, eli huijariksi epäiltyihin numeroihin vastaa aina heti Telian automaatti, josta tulee tiedote. Samalla tästä vastauksesta lähtee laskutus käyntiin, eli huijari joutuu maksamaan puhelustaan heti, riippumatta siitä päätyykö se koskaan oikealle vastaanottajalle. Normaalistihan puhelu tavalliseen numeroon on maksuton, kunnes kohde siihen vastaa. Tosin jos huijari on jossain Intiassa tai käyttää jotain epämääräistä VoIP palvelua soittamiseen, niin tämä ei välttämättä aiheuta lopultakaan laskutusta huijarille, riippuu paikallisista toimintatavoista.

Tuo kuulostaa aika hyvältä palvelulta, lähinnä mietityttää se, miten Telia tunnistaa huijausnumerot ja etenkin miten vältetään ns. väärät positiiviset. Eli jos joku numero on Telian automaatin mukaan huijari, vaikka onkin ihan tavallinen soittaja, niin millaisen prosessin vaatii päästä tuolta listalta pois. Etenkin kun suurin osa näistä rajoitettavista numeroista lienee ulkomaalaisia. Ongelma ei ehkä ole iso, mutta todella ikävä sille, joka ei esim. saa yhteyttä suomalaisiin kontakteihinsa tämän palvelun takia.
 
Ongelma ei ehkä ole iso, mutta todella ikävä sille, joka ei esim. saa yhteyttä suomalaisiin kontakteihinsa tämän palvelun takia.
Ei nykyaan silti enaa missaan 2000-luvulla olla missa puhelin on aina tapa vanhuksille kommunikoida. Mun 85-vuotiaskin mummokin vetelee Whatsapilla kuin vanha tekija.
 
Näinhän se kai tietojen mukaan tulee menemään, eli huijariksi epäiltyihin numeroihin vastaa aina heti Telian automaatti, josta tulee tiedote. Samalla tästä vastauksesta lähtee laskutus käyntiin, eli huijari joutuu maksamaan puhelustaan heti, riippumatta siitä päätyykö se koskaan oikealle vastaanottajalle. Normaalistihan puhelu tavalliseen numeroon on maksuton, kunnes kohde siihen vastaa. Tosin jos huijari on jossain Intiassa tai käyttää jotain epämääräistä VoIP palvelua soittamiseen, niin tämä ei välttämättä aiheuta lopultakaan laskutusta huijarille, riippuu paikallisista toimintatavoista.

Tuo kuulostaa aika hyvältä palvelulta, lähinnä mietityttää se, miten Telia tunnistaa huijausnumerot ja etenkin miten vältetään ns. väärät positiiviset. Eli jos joku numero on Telian automaatin mukaan huijari, vaikka onkin ihan tavallinen soittaja, niin millaisen prosessin vaatii päästä tuolta listalta pois. Etenkin kun suurin osa näistä rajoitettavista numeroista lienee ulkomaalaisia. Ongelma ei ehkä ole iso, mutta todella ikävä sille, joka ei esim. saa yhteyttä suomalaisiin kontakteihinsa tämän palvelun takia.
Tuo itseänikin vähän mietityttää että mistä Telia tuon huijarinumerolistan ottaa ja miten se päivittyy. Ja sitten jos joku onnistuu jotenkin "saastuttamaan" tuon listan jollain ihan tavallisillakin numeroilla niin mitäs sitten?

Itselläni ei ole Telian liittymään mutta jotenkin veikkaisin että jossain vaiheessa tuo leviää muillekin operaattoreille ja ainakin teoriassa tuo vaikuttaisi varsin hienolta toiminnolta mutta kun ei tiedä teknisestä toteutuksesta niin...
 
Ei nykyaan silti enaa missaan 2000-luvulla olla missa puhelin on aina tapa vanhuksille kommunikoida. Mun 85-vuotiaskin mummokin vetelee Whatsapilla kuin vanha tekija.
Tuo toimii tuttujen tahojen kesken näin, mutta ei monen tärkeän asian hoitamisessa. Ei esim. viranomaiset, vakuutusyhtiöt, lähetit, lääkärit ala mitään whatsappia näpyttelemään (joo, toki joitakin poikkeuksia voi aina olla), vaan jos et vastaa siihen yhteen, tai viimeistään toiseen soittoon, katsotaan, ettei sinuun saatu yhteyttä.
 
Itse en puhunut pelkästään yksityishenkilöistä tai ulkomailla olevista sukulaisista. On hyvin monenlaisia tahoja, joilla on ihan validia puhelinasiaa maailmalta Suomeen. Esim. työhön ja yritystoimintaan liittyvissä asioissa on varsin ikävää soittajalle, jos vastaanottomaan operaattori tulkitsee heidän soittonsa huijauspuheluiksi. Toki puhelin ei useinkaan ole ainut yhteydenottotapa, mutta joissakin tapauksissa esim. tilanteen kiireellisyyden tai muiden syiden vuoksi vielä nykyäänkin tärkein.

Näissä tilanteissa Telialla soisi olevan ensinnäkin läpinäkyvät kriteerit estolistalla päätymiselle, ja selkeä prosessi jolla listalta pääsee tarvittaessa myös pois.

Ja edelleen siis olen sitä mieltä, että estopalvelu kuulostaa hyvältä ja lupaavalta, mutta lasta ei silti kannata päästää pesuveden mukana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 351
Viestejä
4 802 286
Jäsenet
77 928
Uusin jäsen
Muumiopeikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom