Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole järkeä. Jos asuu niin isossa kartanossa että se ethernetin 100m raja ei riitä niin sitten kannattaa miettiä useampi jakamo ja korkeintaan niiden väliin se kuitu.Kuitu tulee , kaivaukset menossa,, ja verkon tein jo cat6A , mutta nyt mietityttää että josko laajentaisin kuidulla .
Onko kokemuksia?
Tällä aloituksella ei ole.<
Sisäverkko kuidulla omakotitaloon? Järkee vai ei
>
Kuitu tulee , kaivaukset menossa,, ja verkon tein jo cat6A , mutta nyt mietityttää että josko laajentaisin kuidulla .
Onko kokemuksia?
Jos uudiskohde, niin vedä kuitu myös katolle, ja ainakinmahdolliselle lautas-anteni paikalle.
Voi tosiaan olla pettymys jos toistakymmentärasiaa liittimineen ja pölysuojineen, ja sitten >10v päästä kun pitäisi se videoseinaä laittaa kuidun perään, niin pölysuoja kadonntút vuosia sitten ja muutaman kymmennen kertaa siivoja putsannut rätillä pölyt pois. Vielä enemmän harmittaa jos ei sitä kupariakaan vieressä, no jos on kuitukunnolla putkitettu, niin 24/7 prismasta uusi määrämitainen laitekaapeli tilalle.Kuidun käytön ongelmana näen edelleen sen että sihen ei ole tullut käyttöön sellaista helppoa varmatoimista liitintä jota ei tavan tauno saa heti liattua.
Tuollaisen huonerasioille tulevan kuidun tapauksessa varauksen osalta se on joko kokonaan tyhjä putkitus tai sitten vetää valmiiksi sellaisen kaapelin jossa huoneen päässä liitin valmiina. Tähän soveltuvat esimerkiksi valmiit FTTH asennuksissa käytetyt kaapelit. Jakamon päähän sitten joutuu hitsauksen tilaamaan, kun ottaa käyttöön, mutta ylimääräise kaapelin ongelmaa ei tässä vaihtoehdossa ole. Sen liittimen voi jättää sinne huoneen rasiaan tyhjän peitelevyn alle. Jakamossa sitten toinen pää vain kiepille tai voi sinne toki sellaisen tele apurasian asentaa (niitä 210x210mm kokoisia muovikantisia mitä on käytetty mm. puhelinkaapelille). Toki mikä tahansa sähköboksi toimii tuolle.Voi tosiaan olla pettymys jos toistakymmentärasiaa liittimineen ja pölysuojineen, ja sitten >10v päästä kun pitäisi se videoseinaä laittaa kuidun perään, niin pölysuoja kadonntút vuosia sitten ja muutaman kymmennen kertaa siivoja putsannut rätillä pölyt pois. Vielä enemmän harmittaa jos ei sitä kupariakaan vieressä, no jos on kuitukunnolla putkitettu, niin 24/7 prismasta uusi määrämitainen laitekaapeli tilalle.
Jos vaikeita reittejä, niin kuitu itsessään halpaa, kuparin rinnalle heittämistä ole tuomitsemassa. Kupariin verrattuna varaus on kyllä hankalempi, mihin piilottaa ne pitkät hännät, tyhjälle seinällä haastavia, väliseinään parinmetrin häntää varten tilan tekeminen, jonka onnistuprosentti hyvä on siänänsä mahdollista, mutat halpuus alkaa hupenee mitä enemmän työtä.
Voi sitten hyödyntää komeroita, alaslaskettuja kattoja, ym tilojo, mutta mistä löytää asentaja mikä suostuu jumppaa moisia ja vielä niin että yrittää edes.
Itse olen tällä MDIC-kuidulla muutaman vedon tehnyt ja sitä mahtuu pyörittelemään tarpeellisen määrän vaikka sen cat6-rasian perälle. Jokunen vuosi sitten maksoi reilusti alle euron metriltä. Paksuus alle neljä milliä ja siitäkin litistyy vielä jonkin verran, niin mahtuu vaikka listan alle tai kipsilevyn nurkkarakoon.Jos vaikeita reittejä, niin kuitu itsessään halpaa, kuparin rinnalle heittämistä ole tuomitsemassa. Kupariin verrattuna varaus on kyllä hankalempi, mihin piilottaa ne pitkät hännät, tyhjälle seinällä haastavia, väliseinään parinmetrin häntää varten tilan tekeminen, jonka onnistuprosentti hyvä on siänänsä mahdollista, mutat halpuus alkaa hupenee mitä enemmän työtä.
Jos mietityttää kuidun tarve ja asennusreitit vielä auki, niin ehdottamasti laittaisin vähintään päättämättömän kuidun seinän sisään. Eipähän tarvitse sitten kymmenen vuoden kuluttua harmitella. Kustannus pelkälle kuidulle on kuitenkin sen verran mitätön.
Haaste siellä rasian päässä tahtoo olla että se kuitujatkos ei tahdo mahtua mihinkään näissä tavan kojerasioissa. Toki niitä on erillisiä pinta asennettavia seinäbokseja joihin mahtuu kuitujatkos sisälle mutta ne ei aivan niin siistejä ole. Toki, sinne on mahdollista vaihtaa se liitinkin, mutta harvalla olen siihen nähnyt välineet kun yleensä päättämisessä käytetään valmiita häntiä tai kaapeleita ja hitsattavaa jatkoa.Itse olen tällä MDIC-kuidulla muutaman vedon tehnyt ja sitä mahtuu pyörittelemään tarpeellisen määrän vaikka sen cat6-rasian perälle. Jokunen vuosi sitten maksoi reilusti alle euron metriltä. Paksuus alle neljä milliä ja siitäkin litistyy vielä jonkin verran, niin mahtuu vaikka listan alle tai kipsilevyn nurkkarakoon.
En myöskään hirveästi pelkäisi liittimien likaantumista. Ei ole vielä tullut vastaan liitintä, mikä ei olisi kuitukankaalla ja alkoholilla puhdistunut. Vaikka semmoinen tulisikin vastaan, niin ainahan siihen voi hitsata uuden hännän. Kuitu on siellä adapterin sisällä aika hyvin suojassa mekaanista kulumista vastaan.
Jos mietityttää kuidun tarve ja asennusreitit vielä auki, niin ehdottamasti laittaisin vähintään päättämättömän kuidun seinän sisään. Eipähän tarvitse sitten kymmenen vuoden kuluttua harmitella. Kustannus pelkälle kuidulle on kuitenkin sen verran mitätön.
40 mm jatkossuojaholkki mahtuu helposti normaaliin rasiaan. 60 mm menee myös, mutta silloin asennusjälki ei ole kovin nätti. Rapakon toisella puolella tykkäävät käyttää suoraan leikatun kuidun päähän kiinnitettäviä liittimiä. Niistä ei tosin omakohtaista kokemusta ole, kun tarvittaessa saan lainaan hitsauskoneen. Periaatteessa tee se itse-mies voi ostaa kiinasta parinkympin kuituleikkurin ja päättää kuidun itse tuommoiseen liittimeen.Haaste siellä rasian päässä tahtoo olla että se kuitujatkos ei tahdo mahtua mihinkään näissä tavan kojerasioissa. Toki niitä on erillisiä pinta asennettavia seinäbokseja joihin mahtuu kuitujatkos sisälle mutta ne ei aivan niin siistejä ole. Toki, sinne on mahdollista vaihtaa se liitinkin, mutta harvalla olen siihen nähnyt välineet kun yleensä päättämisessä käytetään valmiita häntiä tai kaapeleita ja hitsattavaa jatkoa.
Uusi tieto minulle tuo kuidun tuommoiseen liittimeen päättäminen.Periaatteessa tee se itse-mies voi ostaa kiinasta parinkympin kuituleikkurin ja päättää kuidun itse tuommoiseen liittimeen.
Niitä itse tehtäviä liittimiä kuten ei-hitsattavia mekaanisia jatkojakin on kyllä olemassa mutta niitä harvemmin käytetään ainakaan suomessa koska niiden tekeminen on aikaa vievää ja lopputulos optisesti vähän niin ja näin, vaimennusta tulee usein moninkertaisesti vrt. hitsattavaan jatkoon. Ja toki sen jatkon onnistumisen toteamiseen tarvittaisiin vielä kuitututka (tai vähintäänki teho mittapari)Uusi tieto minulle tuo kuidun tuommoiseen liittimeen päättäminen.
Ihan laajasti käytössä olevia nämä ei-hitsattavat liittimet ovat. En ole siis itse semmoista tehnyt, mutta tiedän kyllä ihan vakavasti otettavia tahoja, jotka niitä käyttää. Vaimennus suunnilleen samaa, kuin häntäkuidussa. Pienet kiinalaiset kädet sen häntäkuidunkin liittimen on paikalleen asettanut. Voi olla jopa tiettyihin sovelluksiin parempia, kun häntäkuidun hitsauksen heijastus jää pois.Niitä itse tehtäviä liittimiä kuten ei-hitsattavia mekaanisia jatkojakin on kyllä olemassa mutta niitä harvemmin käytetään ainakaan suomessa koska niiden tekeminen on aikaa vievää ja lopputulos optisesti vähän niin ja näin, vaimennusta tulee usein moninkertaisesti vrt. hitsattavaan jatkoon. Ja toki sen jatkon onnistumisen toteamiseen tarvittaisiin vielä kuitututka (tai vähintäänki teho mittapari)
No ainakin ne mistä olen itse tutkaustulokset nähnyt on olleet luokkaa n. 1-1,5 dB joka on enemmän kuin tehdastekoinen liitin. Mekaanisissa jatkoissa vaimennus on kans pyörinyt tuolla 1dB tuntumassa kun hitsatuissa se on yleensä jossain 0,3dB:n luokkaa.Ihan laajasti käytössä olevia nämä ei-hitsattavat liittimet ovat. En ole siis itse semmoista tehnyt, mutta tiedän kyllä ihan vakavasti otettavia tahoja, jotka niitä käyttää. Vaimennus suunnilleen samaa, kuin häntäkuidussa. Pienet kiinalaiset kädet sen häntäkuidunkin liittimen on paikalleen asettanut. Voi olla jopa tiettyihin sovelluksiin parempia, kun häntäkuidun hitsauksen heijastus jää pois.
Jos sormet taipuu RJ-45 liittimen kanssa ähräämiseen, niin kyllä varmaan tuommoinen liitinkin kasaan menee. Erikoistyökaluina tarvitaan kuidun kuorintapihdit 125 µm ja kuidun katkaisulaite, jotka näyttäisi Kiinasta irtovan yhteensä reiluun 20 euroon. Kotiverkossa jos linkit syttyy, niin en tehomittaparia lähtisi vuokraamaan. Toki jos semmoiset saatavilla, niin mittaus suositeltavaa.
Hitto, tuollaiset ei-hitsattavat liittimet olisivat pelastaneet kyllä monta kertaa päivän kun on jossain vikakeikalla todennut että esim joku remppamies on pistänyt kuidun paskaksi. Olisi saanut tehtyä edes jonkinlaisen väliaikaisen patentin että olisi saanut yhteydet kuntoon, eikä olisi tarvinnut kuituhitsaria odotella monta päivää tai vetää pitkiä kytkentäkuidun pätkiä jostain ovenraosta ja lamppukiskojen päältä väliaikaisvirityksenä.Ihan laajasti käytössä olevia nämä ei-hitsattavat liittimet ovat. En ole siis itse semmoista tehnyt, mutta tiedän kyllä ihan vakavasti otettavia tahoja, jotka niitä käyttää. Vaimennus suunnilleen samaa, kuin häntäkuidussa. Pienet kiinalaiset kädet sen häntäkuidunkin liittimen on paikalleen asettanut. Voi olla jopa tiettyihin sovelluksiin parempia, kun häntäkuidun hitsauksen heijastus jää pois.
Jos sormet taipuu RJ-45 liittimen kanssa ähräämiseen, niin kyllä varmaan tuommoinen liitinkin kasaan menee. Erikoistyökaluina tarvitaan kuidun kuorintapihdit 125 µm ja kuidun katkaisulaite, jotka näyttäisi Kiinasta irtovan yhteensä reiluun 20 euroon. Kotiverkossa jos linkit syttyy, niin en tehomittaparia lähtisi vuokraamaan. Toki jos semmoiset saatavilla, niin mittaus suositeltavaa.
Mekaanisen jatkoksen osalta voi näin olla, kun en ole semmoista koskaan mitannut. Hitsaus on kylläkin tyypillisesti luokkaa 0.01 dB ja hitsaamattoman liittimen osalta noin 0.3 dB. En siis ole hitsaamattomia liittimiä tehnyt, mutta olen kyllä käynyt kollegojen liittimiä mittaamassa. Tässä on myös hyvä huomioida, että sinunkin tuloksilla kotiverkko toimisi ongelmitta.No ainakin ne mistä olen itse tutkaustulokset nähnyt on olleet luokkaa n. 1-1,5 dB joka on huomattavasti enemmän kuin tehdastekoinen liitin. Mekaanisissa jatkoissa vaimennus on kans pyörinyt tuolla 1dB tuntumassa kun hitsatuissa se on yleensä jossain 0,3dB:n luokkaa.
Jep, tämä on hyvä tiedostaa varsinkin jos ostaa halvan leikkurin ilman keruusäiliötä. Leikatut kuidun päät olisi hyvä siivota esimerkiksi teipinpalalla sitä mukaa, kun niitä tulee. Murentunut kuidunpätkä ihon alla on kertaluokkaa ärsyttävämpi kuin puutikku.Lisäksi tuossa kuidun kuorinnassa ja käsittelyssä on oltava varovainen sillä se itse kuituydin on todella pieni ja voi helposti lävistää ihon ja on hankala saada pois, puhumattakaan että se joutuisi silmään (tai suuhun/elimistöön)