Sisältömarkkinointi io-techissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Asus Zenfone 5. ''Toimituksen valinta''. Näin mainostetaan etusivulla, mainostajan maksamassa bannerissa.

1. Onko yleisellä tasolla journalistisen sisällön sekoittaminen mainontaan, jossa viitataan suoraan itse journalistiseen sisältöön, mielestänne puolueettomuusolettaman mukaista, mitä tulee valmistajien tasapuoliseen kohteluun tuotenäkyvyyden osalta?
2. Antaako valmistajan ilmaisema ''toimituksen valinta'', maksetussa mainoksessa, mielestänne muille valmistajille puolueettomat lähtökohdat, mitä tulee tuotevertailuihin ja -testeihin?
3. Sisältömarkkinointia esiintyy muuallakin. Tässä ei ole mitään väärää. Onko kuitenkin mielestänne eettistä yhdistää puolueeton testaustilanne ja tämän jälkeen sisältömarkkinointi, mitä tulee testin tuloksiin?

@Sampsa
 
Viimeksi muokattu:
Asus Zenfone 5. ''Toimituksen valinta''. Näin mainostetaan etusivulla, mainostajan maksamassa bannerissa.

1. Onko yleisellä tasolla journalistisen sisällön sekoittaminen mainontaan, jossa viitataan suoraan itse journalistiseen sisältöön, mielestänne puolueettomuusolettaman mukaista, mitä tulee valmistajien tasapuoliseen kohteluun tuotenäkyvyyden osalta?
2. Antaako valmistajan ilmaisema ''toimituksen valinta'', maksetussa mainoksessa, mielestänne muille valmistajille puolueettomat lähtökohdat, mitä tulee tuotevertailuihin ja -testeihin?
3. Sisältömarkkinointia esiintyy muuallakin. Tässä ei ole mitään väärää. Onko kuitenkin mielestänne eettistä yhdistää puolueeton testaustilanne ja tämän jälkeen sisältömarkkinointi, mitä tulee testin tuloksiin?

@Sampsa
Itse asiassa en ymmärrä. Tuo sinun kuvailemasi asia kuulostaa aivan samalta kuin Tekniikan Maailmassa oleva rengasmainos, missä todetaan renkaan voittaneen TM:n talvirengasvertailun. Ja testi on vielä samassa lehdessäkin kuin mainos eli siinä on täytynyt infota valmistajaa asiasta.

Mutta tuollaista se on ollut vuosikaudet eikä siinä ole lehden moraalia epäilty kuin niiden toimesta, jotka ajavat eri merkkisillä renkailla.
 
Itse asiassa en ymmärrä. Tuo sinun kuvailemasi asia kuulostaa aivan samalta kuin Tekniikan Maailmassa oleva rengasmainos, missä todetaan renkaan voittaneen TM:n talvirengasvertailun. Ja testi on vielä samassa lehdessäkin kuin mainos eli siinä on täytynyt infota valmistajaa asiasta.

Mutta tuollaista se on ollut vuosikaudet eikä siinä ole lehden moraalia epäilty kuin niiden toimesta, jotka ajavat eri merkkisillä renkailla.

Eikö S&J Media Oy:n pitänyt, ainakin omien sanojensa mukaan, olla ”se parempi vaihtoehto” ilkeän Otavamedian tuotteille?
 
Eikö S&J Media Oy:n pitänyt, ainakin omien sanojensa mukaan, olla ”se parempi vaihtoehto” ilkeän Otavamedian tuotteille?

Tuo nyt oli vain esimerkki mielestäni täysin normaalista ja journalistisesti hyväksyttävästä tavasta.
Se on sitten testaajien itse huolehdittava siitä, että pystyvät vakuuttamaan lukijansa testiensä luotettavuudesta ja ettei tulosta voi ostaa.
Ainakin Asuksen kohdalla emolevy sai AMD B450 emojen vertailussa kunnon haukut, joten sillä perusteella ei ole ostellut mitään.
 
Asus Zenfone 5. ''Toimituksen valinta''. Näin mainostetaan etusivulla, mainostajan maksamassa bannerissa.

1. Onko yleisellä tasolla journalistisen sisällön sekoittaminen mainontaan, jossa viitataan suoraan itse journalistiseen sisältöön, mielestänne puolueettomuusolettaman mukaista, mitä tulee valmistajien tasapuoliseen kohteluun tuotenäkyvyyden osalta?
2. Antaako valmistajan ilmaisema ''toimituksen valinta'', maksetussa mainoksessa, mielestänne muille valmistajille puolueettomat lähtökohdat, mitä tulee tuotevertailuihin ja -testeihin?
3. Sisältömarkkinointia esiintyy muuallakin. Tässä ei ole mitään väärää. Onko kuitenkin mielestänne eettistä yhdistää puolueeton testaustilanne ja tämän jälkeen sisältömarkkinointi, mitä tulee testin tuloksiin?

@Sampsa

En ole varma osasinko tulkita kaikkia kysymyksiä oikein, mutta yritetään.


1. Me pyrimme uutisoimaan ja testaamaan meistä itsestä kiinnostavia tuotteista, jotka myös meidän lukijoita kiinnostaa noudattaen sisällöllistä punaista lankaa, joka on tietokoneissa ja mobiilissa. Paljon myös sisältöä tehdään lukijapalautteen pohjalta. Ei meille ei kukaan ulkopuolinen sanele mitä sivuillamme näkyy ja mitä ei, se on toimituksen päätös.

2. Lähtökohdat ovat puolueettomat sillä mahdollista mainontaa toteutetaan testin jälkeen, ei ennen testiä. Meille tarjotaan tuotteita testiin ja me pyydämme tuotteita itse testiin. Tuotetta ei saa testattavaksi suoraan ostamalla eikä Toimituksen valinta ei ole ostettavissa.

3. Mielestäni tuo yhden lauseen lainaus mainosbannerissa ei ole sisältömarkkinointia. Lisäksi me emme ole yhdistäneet mitään. Me olemme tehneet puolueettoman testauksen, Asus on tehnyt omalla tahollaan mainosbannerin, meillä ei ole sen toteutuksen kanssa mitään tekemistä. Kts. edellä, Toimituksen valinta ei ole ostettavissa.

Television osto-opas – mitä pitää miettiä ennen television ostoa - io-tech.fi

---

Varsin laajasti yritykset käyttävät näitä toimituksen valintoja tai lainauksia testeistä markkinoinnissaan. Siellä ne testissä sanotut asiat seisovat artikkelissa julkisesti kirjoitettuna tai sitten valmistajan mainoksessa. Esim:

maxresdefault.jpg


2_421328-632x408.jpeg


2_131741-800x823.jpeg


22b728065cd70149554c0097f8dd06bb.jpg






 
Viimeksi muokattu:
Miten noin pitkän miinuslistan tuote saa toimituksen valinta arvon (no rahallahan sen saa kuten mainoksista huomaa).
upload_2018-9-4_7-23-42.png
 
Miten noin pitkän miinuslistan tuote saa toimituksen valinta arvon (no rahallahan sen saa kuten mainoksista huomaa).
upload_2018-9-4_7-23-42.png
Ei se valinta ole mitenkään riippuvainen miinusten tai plussien määrästä. Me katsomme kuitenkin sitä kokonaisuutta ja sitä myös verrataan sitten siihen myyntihintaan.

Eli saadaanko myyntihinnalle (tässä nyt 5Z 499eur) vastinetta.
 
Miten noin pitkän miinuslistan tuote saa toimituksen valinta arvon
Miinusta

  • Molemmilta puolin lasinen kuorirakenne erityisen arka tiputuksille ja herkkä sormenjäljille
  • Superlaajakulmakameran heikohko kuvanlaatu
  • Kuumeneminen GFX Bench Manhattan -akkutestissä
  • Ei virallista IP-suojausta
  • Ei langatonta latausta lasisesta takakuoresta huolimatta
  • Videokuvan laatu varauksin
  • Ei uusinta Android-versiota
  • ZenUI 5.0 –käyttöliittymän melko raskas kustomointi varauksin

Muokkasin sen paremmin lainauksessa näkyvään muotoon.
  • Ei miinus vaan ominaisuus josta monet maksaa jopa ekstraa
  • on miinus jos jossain on tämä toteutettu paremmin, jos vain kiva olla ekstra joka vähän huonontaa laatua niin aika +/-0 ominaisuus
  • tämä on miinus
  • on aika 50/50 nykyluureissa. mutta laskettavissa miinuksiin
  • Mielipide. En käytä sitä omissa puhelimissa joissa se on tuettu ja talossa on latausalusta.
  • miinus varauksin
  • Tässä on Oreo mutta ei 8.1 versiota jonka osa valmistajista vaikuttaa jättävän väliin koska 9 kulman takana. joten +/- 0 (Olettaen että Pie tulee puhelimelle tulevana syksynä/talvena)
  • ominaisuus josta jotkut maksavat joillekin ihan sama ja joillekin miinus eli voisi olla myös plussissa.
Lopputuloksena siis ainoastaan 1 miinus joka oikeasti on miinus. Tuntuu että tähän on kaivettu huonoja puolia että ei näytä liian ruusuiselta laitteelta.
 
Muokkasin sen paremmin lainauksessa näkyvään muotoon.
  • Ei miinus vaan ominaisuus josta monet maksaa jopa ekstraa
  • on miinus jos jossain on tämä toteutettu paremmin, jos vain kiva olla ekstra joka vähän huonontaa laatua niin aika +/-0 ominaisuus
  • tämä on miinus
  • on aika 50/50 nykyluureissa. mutta laskettavissa miinuksiin
  • Mielipide. En käytä sitä omissa puhelimissa joissa se on tuettu ja talossa on latausalusta.
  • miinus varauksin
  • Tässä on Oreo mutta ei 8.1 versiota jonka osa valmistajista vaikuttaa jättävän väliin koska 9 kulman takana. joten +/- 0 (Olettaen että Pie tulee puhelimelle tulevana syksynä/talvena)
  • ominaisuus josta jotkut maksavat joillekin ihan sama ja joillekin miinus eli voisi olla myös plussissa.
Lopputuloksena siis ainoastaan 1 miinus joka oikeasti on miinus. Tuntuu että tähän on kaivettu huonoja puolia että ei näytä liian ruusuiselta laitteelta.
Kyse on enemmänkin siitä, että testi tehdään kuluttajalle ja hän todennäköisesti lukee testin ennen ostopäätöstä. Joillekin saattaa helposti kriteerinä olla joku yksittäinen juttu joten olemme pyrkineet yhteenvedossa ja miinuksissa tuomaan esille kaikki mahdolliset meidän tekemät havainnot ja ominaisuustasolla olevat puutteet.

Toimituksen valinta tarkoittaa sitä, että testattuamme laite, voimme suositella sitä kyseiseen hintaan, kilpailijat ja markkinatilanne huomioiden.
 
Asus Zenfone 5. ''Toimituksen valinta''. Näin mainostetaan etusivulla, mainostajan maksamassa bannerissa.

1. Onko yleisellä tasolla journalistisen sisällön sekoittaminen mainontaan, jossa viitataan suoraan itse journalistiseen sisältöön, mielestänne puolueettomuusolettaman mukaista, mitä tulee valmistajien tasapuoliseen kohteluun tuotenäkyvyyden osalta?
2. Antaako valmistajan ilmaisema ''toimituksen valinta'', maksetussa mainoksessa, mielestänne muille valmistajille puolueettomat lähtökohdat, mitä tulee tuotevertailuihin ja -testeihin?
3. Sisältömarkkinointia esiintyy muuallakin. Tässä ei ole mitään väärää. Onko kuitenkin mielestänne eettistä yhdistää puolueeton testaustilanne ja tämän jälkeen sisältömarkkinointi, mitä tulee testin tuloksiin?

@Sampsa
Mainostajathan käyttävät näitä "testivoittaja titteleitä" varsin kattavasti jatkuvasti. Ei siinä pitäisi olla mitään erikoista, kun testit suoritetaan puolueettomasti. Joissain tapauksissa on jopa suotavaa, että mainostajat käyttäisivät mainoslauseiden tueksi puolueettomia lähteitä. Mielestäni lainattu kohta testistä on myös hyvä tapa, sillä mainostaja ei ainakaan pääsee vääristelemään alkuperäistä toteamusta.
Mainostaja voi tyytyä toteamaan hyödykkeensä olevan testimenestyjä ja hän voi esittää testin tulokset mainoksessaan. Kunhan testit ja tutkimustulokset ovat asianmukaisia ja luotettavia, kuluttaja voi hyötyä niiden esittämästä informaatiosta...

...Hän ei saa myöskään käyttää sellaisia oman hyödykkeensä paremmuutta koskevia väitteitä, joita testin tekijä ei ole käyttänyt ja lisäksi hänen on pitäydyttävä niissä johtopäätöksissä, joihin testin toteuttaja on päätynyt.
Väitteen pitää perustua puolueettomiin ja luotettaviin selvityksiin, tutkimuksiin, tilastoihin, testeihin, mittauksiin yms. Jos tuotteita vertaillaan toisiinsa, on huolehdittava siitä, että vertailuryhmä on tarjontaan nähden edustava.
Lisäksi ainakin Gigantti on käyttänyt io-techin "Toimituksen valinta" titteliä omilla sivuillaan. En näe tässäkään ongelmaa.
Sieppaa.png
Miten noin pitkän miinuslistan tuote saa toimituksen valinta arvon (no rahallahan sen saa kuten mainoksista huomaa).
upload_2018-9-4_7-23-42.png
Tässäkin tapauksessa testi on suoritettu 13.7. ja mainostaja aloittanut kampanjan vasta 3.9. Minä en ainakaan näe tässä ongelmaa.
 
Mitä mä just luen täällä. Hyvän tuotteen tehnyt yritys ei saisi käyttää testauksen jälkeen markkinoinnissaan sitä, että menestyi ko. testissä. Minkähän takia mikään yritys lähettää medialle testiin laitteita? Sekin on markkinointia, vaikka kaikki ei tätäkään varmasti ymmärrä.

Sitten tuli jotain vielä käsittämätöntä: Miinuslista niin pitkä, ettei sillä voisi saada toimituksen valintaa. Tuossa aika kattavasti yllä jo sanottiinkin näistä, mutta ajatellaan asiaa vaikka autonrenkaiden osalta. Tai ihan minkä tahansa osalta. Autonrenkaissa voisi saada toimituksen valinnan vaikka nankang, joka olisi vain vähän huonompi kun nokian vastaava, koska se maksaa 50% vähemmän. Lenovon läppäri voi saada toimituksen valinnan, vaikka se maksaa 500e sen siihen hintaluokkaan pakattujen ominaisuuksien takia, vaikka saat ostettua peliläppärin 3x hinnalla, jossa on tehoa x määrä enemmän. Tämä ei lähtökohtaisesti tarkoita, että testaajat olisi ostettuja. Mua sylettää Sampsan ja muun toimituksen puolesta tällaiset syytökset edes.
 
Miten noin pitkän miinuslistan tuote saa toimituksen valinta arvon (no rahallahan sen saa kuten mainoksista huomaa).
upload_2018-9-4_7-23-42.png
Eiköhän se aika selväksi tule miksi tuote sai toimituksen valinnan, jos viitsit lukea artikkelin tai edes yhteenvedon. Kaikki miinukset eivät ole samanarvoisia - ne ovat vain tuotteesta tehtyjä huomioita. Miinusten määrä ei ole itsessään mikään indikaattori huonosta tuotteesta. ZenFone 5Z:n tapauksessa useimmat miinukset olivat painoarvoltaan varsin vähäisiä ja lisäksi osa niistä oli jo artikkelia kirjoittaessa luvattu korjata ohjelmistopäivityksellä, joka saapuikin lupausten mukaisesti.

Suorat perusteettomat syytökset maksetusta artikkelista ovat niin röyhkeää potaskaa, etten viitsi edes ottaa niihin sen enempää kantaa.
Mua sylettää Sampsan ja muun toimituksen puolesta tällaiset syytökset edes.
Kieltämättä piti laskea kymmeneen, kun eilisen artikkelin parissa yöhön asti venyneen 16 tuntisen työpäivän jälkeen tulin tänään aamulla silmät solmussa töihin ja sain ensimmäisenä lukea tällaista :bored:
 
Viimeksi muokattu:
En ole varma osasinko tulkita kaikkia kysymyksiä oikein, mutta yritetään.


1. Me pyrimme uutisoimaan ja testaamaan meistä itsestä kiinnostavia tuotteista, jotka myös meidän lukijoita kiinnostaa noudattaen sisällöllistä punaista lankaa, joka on tietokoneissa ja mobiilissa. Paljon myös sisältöä tehdään lukijapalautteen pohjalta. Ei meille ei kukaan ulkopuolinen sanele mitä sivuillamme näkyy ja mitä ei, se on toimituksen päätös.

2. Lähtökohdat ovat puolueettomat sillä mahdollista mainontaa toteutetaan testin jälkeen, ei ennen testiä. Meille tarjotaan tuotteita testiin ja me pyydämme tuotteita itse testiin. Tuotetta ei saa testattavaksi suoraan ostamalla eikä Toimituksen valinta ei ole ostettavissa.

3. Mielestäni tuo yhden lauseen lainaus mainosbannerissa ei ole sisältömarkkinointia. Lisäksi me emme ole yhdistäneet mitään. Me olemme tehneet puolueettoman testauksen, Asus on tehnyt omalla tahollaan mainosbannerin, meillä ei ole sen toteutuksen kanssa mitään tekemistä. Kts. edellä, Toimituksen valinta ei ole ostettavissa.

Television osto-opas – mitä pitää miettiä ennen television ostoa - io-tech.fi

---

Varsin laajasti yritykset käyttävät näitä toimituksen valintoja tai lainauksia testeistä markkinoinnissaan. Siellä ne testissä sanotut asiat seisovat artikkelissa julkisesti kirjoitettuna tai sitten valmistajan mainoksessa. Esim:

maxresdefault.jpg


2_421328-632x408.jpeg


2_131741-800x823.jpeg


22b728065cd70149554c0097f8dd06bb.jpg








Linkkaamasi linkit ovatkin juuri näitä Otavamedian tuotteita. Menneinä vuosina mm. rengastesteissä on ollut nimenomaan suuria ongelmia luotettavuuden kanssa. Tämä foorumi on syntynyt ja on olemassa Otavamedian huonojen käytäntöjen ja epäeettisen toiminnan vuoksi. Toivon todella ettei tätä pyritä toistamaan, edes osittain.

Kaupallisissa yhteistyöartikkeleissa tai sisältömarkkinoinnissa sinänsä ei ole mitään eturistiriitaa. Mielestäni tilanne on kuitenkin ongelmallinen, mikäli markkinointipotentiaali liittyy suoraan testin tulokseen. Tällöin tietyn merkin/tuotteen testivoitto luo molempia osapuolia taloudellisesti hyödyttävän mahdollisuuden, vaikkei mitään olisikaan sovittu etukäteen.

Voi olla että olen ainoa täällä joka ajattelee, että puolueettoman testin tulosten yhdistäminen tuotemarkkinointiin, luo vähintäänkin kysymyksiä. Ainakin mitä tulee ulospäin syntyvään kuvaan puolueettomuudesta, riippumatta siitä onko tosiasiallisesti minkäännäköistä suosimista tapahtunut.

Kaupallisuutta ei kannata viedä niin pitkälle, että tulee toistaneeksi toisten virheet. Tämä on jo nähty näissä surullisenkuuluisissa rengastesteissä...
 
Kaupallisuutta ei kannata viedä niin pitkälle, että tulee toistaneeksi toisten virheet. Tämä on jo nähty näissä surullisenkuuluisissa rengastesteissä...
Missäs on ne todisteet jostain manipuloinnista?
Lähinnä jotkut merkit ovat toimittaneet erikoisrenkaita, joita ei ole myynnissä ja jääneet siitä kiinni. Rengasmerkin mainetta se vie eikä suinkaan testien.
 
Linkkaamasi linkit ovatkin juuri näitä Otavamedian tuotteita. Menneinä vuosina mm. rengastesteissä on ollut nimenomaan suuria ongelmia luotettavuuden kanssa. Tämä foorumi on syntynyt ja on olemassa Otavamedian huonojen käytäntöjen ja epäeettisen toiminnan vuoksi. Toivon todella ettei tätä pyritä toistamaan, edes osittain.

Kaupallisissa yhteistyöartikkeleissa tai sisältömarkkinoinnissa sinänsä ei ole mitään eturistiriitaa. Mielestäni tilanne on kuitenkin ongelmallinen, mikäli markkinointipotentiaali liittyy suoraan testin tulokseen. Tällöin tietyn merkin/tuotteen testivoitto luo molempia osapuolia taloudellisesti hyödyttävän mahdollisuuden, vaikkei mitään olisikaan sovittu etukäteen.

Voi olla että olen ainoa täällä joka ajattelee, että puolueettoman testin tulosten yhdistäminen tuotemarkkinointiin, luo vähintäänkin kysymyksiä. Ainakin mitä tulee ulospäin syntyvään kuvaan puolueettomuudesta, riippumatta siitä onko tosiasiallisesti minkäännäköistä suosimista tapahtunut.

Kaupallisuutta ei kannata viedä niin pitkälle, että tulee toistaneeksi toisten virheet. Tämä on jo nähty näissä surullisenkuuluisissa rengastesteissä...

Nojoo, ymmärrän kyllä huolesi, toisaalta me ollaan niin avoimia kuin voidaan ja se ei ole mikään salaisuus että sivusto on mainosrahotteinen. Meiltä voi yritykset ostaa mainostilaa eri muodoissa ja sillä pärjätään ihan hyvin, mainonta pyritään sijoittamaan sellaisille paikoille ja tarvittaessa merkitsemään, ettei pitäisi jäädä epäselväksi mikä on mainos ja mikä toimituksellista sisältöä. Käytännössä mitään tarvetta epärehellisyyteen testien suhteen tai maksettuihin testeihin ei ole, eikä meille tälläistä myöskään ole miltään taholta ehdotettu.

Suurimassa osassa testejä meillä ei anneta toimituksen valinta -mainintaa ja kun se annetaan niin kyseessä on oikeasti hyvä tuote, jota voimme suositella kuluttajalle. Tähän liittyen itseasiassa meille jonkin verran tulee kysymyksiä valmistajilta, kun testi on julkaistu, että eikö tullut mitään palkintoa tai mitalia. Mehän ei olla lähdetty jakamaan mitään kulta, hopea ja pronssimitaleita tai useita eri palkintoja tuotteille valmistajien miellyttämiseksi, joillain sivustoillahan (lähinnä ulkomailla) jaetaan jokaisessa testissä jokaiselle tuotteelle joku palkinto. Meillä on vain yksi palkinto ja se on toimituksen valinta.

@FlyingAntero tuossa yllä selvensi yleistä käytäntöä (ei vain Otavamedian/Tekniikan Maailman) tuon markkinoinnin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs on ne todisteet jostain manipuloinnista?
Lähinnä jotkut merkit ovat toimittaneet erikoisrenkaita, joita ei ole myynnissä ja jääneet siitä kiinni. Rengasmerkin mainetta se vie eikä suinkaan testien.

Linkkaamasi linkit ovatkin juuri näitä Otavamedian tuotteita. Menneinä vuosina mm. rengastesteissä on ollut nimenomaan suuria ongelmia luotettavuuden kanssa. Tämä foorumi on syntynyt ja on olemassa Otavamedian huonojen käytäntöjen ja epäeettisen toiminnan vuoksi. Toivon todella ettei tätä pyritä toistamaan, edes osittain.

Kaupallisuutta ei kannata viedä niin pitkälle, että tulee toistaneeksi toisten virheet. Tämä on jo nähty näissä surullisenkuuluisissa rengastesteissä...

Nuo rengastestit ovat TM:lle varma rahasampo, vuodessa testataan niin kesä ja talvirenkaat, aina joku merkki voittaa ja se varmasti mainostaa voittaessaan ehkä jopa tavallista enemmän ja niin mainostavat myös muut brändit vaikka eivät voittaisikaan. Ensi vuonnan eri voittaja ja varmaan erilainen panostus.

Näistä maksetuista rengastesteistä ja puolueellisuudesta tosiaan taitavat huudella ensisijaisesti hävinneen rengasmerkin ja jälleenmyyjien edustajat. Ompa jopa itsellenikin myyjä todennut ilman kysymistä, että nämä Continentalit on yhtä hyvät kuin TM:n testin voittaneet Hakkapeliitat ja maksettuja testejähän ne on, vaikka olin varta vasten niitä Continentaaleja mennyt ostamaan :D
 
@Sampsa kiitos kun otitte ”toimituksen valinta” -asian esille tekniikkakatsauksessanne.

Punainen lanka tässä koko asiassa minun osaltani, olikin juuri nämä potentiaaliset ongelmatilanteet joita huonosti hoidettu markkinointi voisi aiheuttaa. On hyvä kuulla, että puolueettomuusnäkökulmat otetaan vakavasti, nyt ja tulevaisuudessa.

Muistakaa myös, että mikäli selvää voittajaa ei testijoukosta saada, niin toimituksen valinta -tittelin voi jättää kokonaan jakamatta. Näin ei valitettavasti toimita Otavamedian puolella, joka syö heidän uskottavuuttaan rotan lailla.

Tuo Asuksen pieni kuvanmuokkaus mainoksessaan, yhdistettynä toimituksen valinta -tekstiin, ei nyt vielä ole vakava juttu. Sen sijaan se toimiikin hyvänä esimerkkinä, että kannattaa tulevaisuutta ajatellen todella myös valvoa, missä yhteyksissä io-tech mainitaan. Kasvua on luvassa ja on oletettavaa, että siteeraukset sitä myötä lisääntyvät, monissa eri yhteyksissä.
 
Viimeksi muokattu:
kannattaa tulevaisuutta ajatellen todella myös valvoa, missä yhteyksissä io-tech mainitaan. Kasvua on luvassa ja on oletettavaa, että siteeraukset sitä myötä lisääntyvät, monissa eri yhteyksissä.

Mitenköhän sitä valvotaan, että missä yhteyksissä io-tech mainitaan? Jos joku siteeraa missä tahansa yhteydessä jotain artikkelia, niin se on täysin sallittua eikä sille voi kukaan mitään.
 
Mitenköhän sitä valvotaan, että missä yhteyksissä io-tech mainitaan? Jos joku siteeraa missä tahansa yhteydessä jotain artikkelia, niin se on täysin sallittua eikä sille voi kukaan mitään.

Mikäli siteeraukseen yhdistetään selvästi vääristeltyjä tietoja markkinointitarkoituksessa, vaikka jonkun valmistajan toimesta, niin kyseessä on tavaramerkin luvaton käyttö sopimattomassa yhteydessä, jos näkyvillä on esim. io-techin logo.

Tähän kannattaa puuttua ensisijaisesti pyytämällä ko. tahoa lopettamaan tavaramerkin käyttö kyseisessä yhteydessä. Toissijaisesti, mikäli taho ei suostu lopettamaan merkin käyttöä, voidaan asiasta nostaa kanne käräjä- tai markkinaoikeudessa, riippuen tilanteesta.
 
Mikäli siteeraukseen yhdistetään selvästi vääristeltyjä tietoja markkinointitarkoituksessa, vaikka jonkun valmistajan toimesta, niin kyseessä on tavaramerkin luvaton käyttö sopimattomassa yhteydessä, jos näkyvillä on esim. io-techin logo.
Ei tietenkään vääristeltyjä tietoja saa mainokseen laittaa. Siitä nyt älähtää muutkin kuin io-tech, jos tuon huomaavat.
Mutta jos artikkelissa lukee, että "Nuikkio Lotus on hintaluokkansa uusi merkkipaalu, joita kaikkia muita verrataan", niin kyseisen virkkeen saa laittaa mihin tahansa, jos joku haluaa muka todistella kyseisen laitteen hyvyyttä. Oli se sitten mainos, lehtijuttu, video jne.
Sitaattioikeus lienee edelleen voimassa.
 
Ei tietenkään vääristeltyjä tietoja saa mainokseen laittaa. Siitä nyt älähtää muutkin kuin io-tech, jos tuon huomaavat.
Mutta jos artikkelissa lukee, että "Nuikkio Lotus on hintaluokkansa uusi merkkipaalu, joita kaikkia muita verrataan", niin kyseisen virkkeen saa laittaa mihin tahansa, jos joku haluaa muka todistella kyseisen laitteen hyvyyttä. Oli se sitten mainos, lehtijuttu, video jne.
Sitaattioikeus lienee edelleen voimassa.

Tottakai, mutta jos tutustuit edes tuohon Zenfonen mainokseen, jossa oli io-techin logo ja maininta ”toimituksen valinta”, niin huomasitko että puhelimen näytön reunukset oli pienennetty kuvankäsittelyllä? Lisäksi näytön yläreunan ”notch”, eli ulkonema oli saatu kokonaan häivytettyä...

Tämä nyt ei vielä ole mikään skandaali, mutta hyvä muistutus siitä, että kannattaa tulevaisuudessa todella valvoa sitä missä tavaramerkkiä, tai io-techin nimeä käytetään. Tämä alusta alkaa olla Suomen selvä ykkönen alallaan, joten nimeä ja logoa tullaan lainaamaan eri yhteyksissä, edistämään valmistajan omaa markkinointia. Tavaramerkin ja nimen käyttöyhteyksien valvonta on aivan normaalia toimintaa, jonka merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan.
 
Kannattaa kuunnella tuo tämän viikon striimi, jossakin 1h 20min kohdasta eteenpäin oli juttua tästä. @Juzze

Mitä tähän ko. mainokseen tulee; on täysin irrelevantti pointti se, että kuvasta oli muokattu näytön reunoja tai notchia piiloon, koska @Juha Kokkonen testasi tämän tuotteen oikeasti eikä kuvan perusteella.

Sitten taas jos ajatellaan sitä, mitä tuo io-tech tuossa saa aikaan on se, että kuluttaja x, joka näkee mainoksen, tulee io-techin sivuille lukemaan tuon testin ja huomaa siinä tuon näytön reunuksen ja notchin. Valveutunut kuluttaja myös käy kokeilemassa sitä puhelinta paikan päällä, eikä luota sokeasti mainoskuviin. Omasta mielestä tästä nyt tehdään turhaan liian iso asia.
 
Tottakai, mutta jos tutustuit edes tuohon Zenfonen mainokseen, jossa oli io-techin logo ja maininta ”toimituksen valinta”, niin huomasitko että puhelimen näytön reunukset oli pienennetty kuvankäsittelyllä? Lisäksi näytön yläreunan ”notch”, eli ulkonema oli saatu kokonaan häivytettyä...

Mitäs se io-techille kuuluu miten valmistaja photoshoppaa luurinsa? Ellei kyseessä ole io-techin ottama kuva, johon sillä on oikeudet.

Jos on niin tyhmä, että ostaa mitä vain pelkän mainoksen perusteella, niin saa tullakin huijatuksi. Jos mainoksessa oikein vihjataan, että mistä voisi käydä lukemassa lisätietoja, niin ihan oma vika, jos ei käy. Muutenkaan valokuvasta ei pysty arvioimaan mittasuhteita ja miltä jokin ihan oikeasti näyttää ja tuntuu kädessä, niin jos ne ovat tärkeitä asioita, niin ottakoon selvää.

Ei noi asiat ainakaan io-techille kuulu eikä vaikuta heidän brändiinsä, jos jonkun merkin markkinointi ei muuten miellytä. Kunhan kaikki mitä väittävät io-techin sanoneen pitää paikkaansa eikä ole poistettu asiayhteydestä.

Kuten vaikkapa , että luurissa on markkinoiden nopein laturi, valitettavasti kokeilujakson aikana tuhoitui viisi laturia ja lopulta koko luuri syyttyi palamaan.

Se että mainoksessa kaytettäisiin vain tuota "markkinoiden nopein laturi"-lausetta olisi kyllä varmasti jonkun lainkin vastaista ja siihen puuttuisi viranomaisetkin. Kunhan saisivat siitä tietää. Eikä sekään kyllä rapauttaisi io-techin mainetta, vaan tuon valmistajan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 427
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom