Sisältömarkkinointi io-techissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niille jotka ovat huolissaan siitä että varsinaisia testejä saisi rahalla ostettua niin:

a) Suomi ei ole sellainen markkina-alue missä valmistajan sellaista kannattaisi yrittää, hyöty olematon. Kyseessä enemmänkin kulttuurikysymys eli ihan arkipäivää Intiassa, Itä-Euroopan maissa ja vastaavissa. Myös esim. Linus Tech Tipsin sisällöstä aika paljon sponsoroitua eli maksettua eli mainosta, se ehkä nähdään eri valossa kuin kirjoitettu vaikka samasta asiasta kyse, natiivimainonnasta.

b) Rahat mitä näissä mainoskampanjoissa liikkuu puhutaan tuhannesta eurosta muutamaan tuhanteen euroon. Ei ole meille sen arvoista jonkun yhden mainoksen takia alkaa toimimaan hämäräperäisesti, kun ihan rehellisiä mainostajiakin löytyy. Muutama kampanja ollaan jo hylättykin kun ehdoista ei ole päästy yhteisymmärrykseen (Oneplussan autoplay-videomainos mm.). Kuten aiemmin sanoin niin kyse enemmän kokonaisvaltaisesta kulttuurista, jos joku/kun tälläistä harrastetaan.

Aika rehellisiä me suomalaiset ollaan :)
Tämä onkin tärkeää sillä maineen voi menettää vain kerran :tup:
 
Tällainen sisältömarkkinointihan vaikuttaisi olevan se suunta mihin nykyään yhä enemmän ollaan matkalla. Samaa näkyy myös suurten tubettajien videoiden joukossa.

Itse en kyllä myöskään koe sitä ongelmaksi, kun asia on selvästi merkitty, kuten etusivulla onkin. Lisäksi saman porukan kirjotuksia on tullut seurattua niin pitkään, että en koe järkeväksi pelätä yhtäkkiä tietyn tyylisen mainonnan vaikuttavan heidän luotettavuutensa? Eiköhän jätkät osaa yhä edelleen tekstiä kirjoittaa objektiivisesti ja pätevästi, vaikka mainonnan tyyli hieman edellisestä muuttuukin.

Asuksen artikkelia hieman silmäilleenä siitä ehkä hieman paistaa tekstin erilaisuus muuhun verrattuna, eikä se siten sulaudu kovinkaan hyvin muiden artikkeleiden joukkoon. Toisaalta tämä tietenkin erottaa myös mainoksen muista teksteistä, mutta toisaalta teksti oli jotenkin harmillisen yksitoikkoista muiden artikkeleiden parempaan kirjoitusasuun verrattuna. Tarkalleen en osaa sanoa, mikä tämän eron mieleeni toi. Voi johtua tietenkin mainoskyltin aiheuttamista mentaaliblockista.

Joka tapauksessa hyvä homma vain et saitti saa tukea mainostajilta ja mainokset on hoidettu erinomaisesti oikeista artikkeleista selvällä bannerilla erottaen!
 
Itselläni ainoa toive sisältömarkkinoinnin suhteen on, että mainos erotetaan selkeästi muusta toimituksellisesta sisällöstä, kuten tässä on nyt tehty. Kuluttajalle ei saa syntyä tilannetta, ettei mainosta tunnisteta mainokseksi.

Mielestäni mainokset eivät ole lähtökohtaisesti paha asia, joten niiden pimittämisessäkään ei ole järkeä. Kunhan mainostaminen vain suoritetaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Relevanttia ja hyödyllisistä mainontaa kuluttajille ei-ärsyttävästi, kuten io-techissä on nähtykin. Vielä kun saadaan mainostajat ymmärtämään tämä.

Sitten jos näitä sisältömarkkinointi artikkeleja alkaa kerääntymään huomattava määrä tuonne artikkelit osioon, niin olisi hyvä jos ne saisi tarvittaessa filtteröityä pois. Itsellä kun tulee usein palattua io-techin artikkeleihin jälkeen päin, niin helpottaisi niiden selaamista.
 
Itselläni ajatukset sinällään positiiviset. Täytyy äijien saada jostain se leikkele siihen leivän päälle. Toivoisin kuitenkin muutaman asioiden huomioimista:

A) Mielestäni tälläisen sisällön voisi laittaa omaan "laatikkoonsa", juurikin sen takia, että monesti tulee itselläkin palattua selailemaan artikkeleja, niin artikkelit artikkeleina ja markkinointi/mainokset ominaan.

B) En näkisi kovinkaan järkeväksi lähteä Juhan tai Sampsan omalla nimellään näitä julkaisemaan, koska väkisinkin poikkeavat sivuston toimituksellisesta kirjoitusasusta ja laadusta aika paljon. Miten olisi geneerinen "Yhteistyökumppanit" kirjoittama mainonta?

Kunhan tässä pohdin aikani kuluksi.
 
Minua ei häirinnyt tässä mikään muu kuin tuo käytetty nimike: artikkeli. Kyseessä on minusta enemmän samantapainen kuin esim. joku product brief avattuna vähän luettavampaan muotoon. Artikkelit ovat yleensä puolueettomasti kirjoitettuja testejä.
 
Ei tämmöiset haittaa pätkän vertaa, varsinkin jos niiden edessä tai yhteydessä on erillinen iso MAINOS-teksti, minkä väri- ja puolisokea vanhempi henkilökin havaitsee jos malttaa lukea. Julkaisijan nimi on näissä aivan se ja sama. Olkoonkin, että ehkä alitajuisesti Sampsan julkaisemat aateekootestiartikkelit ja Juhan julkaisemat mobiililaiteartikkelit saavat odottamaan jotain muuta, kuin mainosta. Tähän varmasti tottuu ja jokainen osannee tulevaisuudessa suodattaa halutessaan MAINOS-tägin sisältävät viestit pois tietoisuudestaan.

Mainostajien suuntaan kannattaa yrittää korostaa sitä, että jos ja kun saavat mainoksensa tälle forumille, on sillä aika paljon enemmän painoarvoa kuin jossain toisessa paikassa. Tämä painoarvo on muodostunut forumin käytännöistä ja yleisestä linjasta mainostenkin suhteen; toisin sanoen, mainostajienkin kannattaa yrittää satsata vähän enemmän ja tehdä tänne ehkä vähän erilaista, kuin jonnekin muualle. Itse ainakin klikkasin kyseisen jutun auki ja skimmasin sen läpi.

Todella positiivista on se, ettei teitä saa (ainakaan vielä) rahalla ostettua. ;)
 
Suhtaudun varovaisen positiivisesti tähän periaate tasolla. Tosin kaupallisen yhteistyön selvästä merkitsemisestä pitää muistaa pitää kiinni.

MUTTA tuon Asuksen mainoksen jälkeen lähinnä vitutti sen lukemiseen hukattu aika koska tuon artikkelin informatiivinen arvo oli aika nolla. IO-tech tyyppiselle tekniikka orientoituneelle sivustolle se artikkelin tekninen/tietopuoli pitää vain olla isompi jotta se ainakin minunlaisia lukijoita kiinnostaisi.

Tuo asuksen artikkeli tuntui ylipitkältä mainoshutulta jonka sisältönsä puolesta olisi voinut tiivistää yhteen kappaleeseen. Siinä ei käyty yhtään läpi teknisestä näkökulmasta miten tämä asuksen viritys käytännössä toimii ja se harmitti koska se olisi tehnyt jutusta paljon mielenkiintoisemman.
 
Tuo asuksen artikkeli tuntui ylipitkältä mainoshutulta jonka sisältönsä puolesta olisi voinut tiivistää yhteen kappaleeseen. Siinä ei käyty yhtään läpi teknisestä näkökulmasta miten tämä asuksen viritys käytännössä toimii ja se harmitti koska se olisi tehnyt jutusta paljon mielenkiintoisemman.

Niin. Mä olen näissä verkkoasioissa täysi tumpelo. Olisi oikeastaan kiva lukea joku tyhjentävä artikkeli, missä käydään kaikki mahdollinen wifi-verkon pystyttämisestä läpi. En tiedä, että onko se edes mahdollista, koska eri vaihtoehtoja on niin paljon.

Mutta muistan vain kuinka vaikkapa halusin tehdä systeemin, missä jaan matkapuheliminen nettiyhteyden pöytäkoneelle. Oli aika tutkimen siinäkin, että selvisi etteivät kaikki wifi-reitittimet mokomaa osaa, vaan pitää olla siltaava reititin. Tai bridge-englanniksi ja kaiken lisäksi eri valmistajilla on kai eri termit.
Asuksen mainosmateriaalin perusteella se osaa sen ja sen asennus olisi pitänyt olla aika helppo, mutta kyllä se aika sähläämiseksi meni. Ensinnäkin purkki aloitti jonkun automaattisen asennusvelhon, jossa ei ollut vaihtoehtona toi siltaushomma. Jotenkin pääsin siitä velhosta eroon ja sitten piti käydä kaikki mahdolliset asennusvalikot läpi, että löysin sen oikean vaihtoehdon. Jotenkin ei ollut ollenkaan looginen homma. Sitten kun sen siltauksen sai päälle, niin purkin osoite muuttui. Siis se kun selaimeen laittaa purkin osoitteen, niin pääsee asetuksiin. Jostain löysin asuksen työkalun, jolla voi etsiä sen muuttuneen osoitteen ja sitten pääsi säätämään lisää.
Kävi vielä niin, että kun asensin asuksen omat ajurit, niin se ei saanut puhelimen yhteydestä kiinni. Onneksi päätin kokeilla ilman asuksen ajureita ja alkoi toimimaan.

Mutta siis meikäläisen verkkohommat on aina tuollaista, että hirveää säätämistä ja tohelointia, sitten se jotenkin lähtee toimimaan, mutta ei ole aavistustakaan että miten sen sai toimimaan. Miksiköhän nämä ei vieläkään toimi kuten älypuhelimet, toisesta hotspot päälle ja toisesta valitaan, että mihin verkkoon yhdistetään ja se on siinä. Ei mitään säätämistä.
 
Jos näitä tulee enempi niin saisiko diipadaapa käppyrät edes suomeksi tai englanniksi?

asus-aimesh-4.jpg
 
Sivustoa ei ylläpidetä ilman kassavirtaa joten näin merkitty mainostus saa multa hyväksynnän ja luinkin tuon tekstin läpi. Tosin luin sen koska aihe kiinnostaa, josta päästäänkin aiheeseen josta monet jo ovatkin maininneet: Kaipasin lisää ihan oikeaa tietoa. Mulle on ihan ok että asetusproseduuri esitetään mainostajan laitteilla ja ohjelmistoilla. Jäin tämän esityksen jälkeen kaipaamaan kuitenkin jollain lailla numeerisesti todennettua dataa, vaikkapa joku pikku analyysi esimerkkinä olleen kaverin tiedonsiirtologista (eihän kaveri muuten, esim. hattuvakiolla, olisi voinut todeta siirtonopeuksien pysyneen korkealla ja vakaana, eihän?).

Juttu herätti kiinnostuksen aiheesta josta olen hakenut tietoa jo viime kesänä, mutta ei onnistunut vakuuttamaan. Mulla on myös Asuksen halpisreititin ja olisin valmis upgreidaamaan, jos koen saavani vastinetta rahoille. Tässä kohtaa Asus missasi lisäkaupan mun kohdalla.
 
Sivustoa ei ylläpidetä ilman kassavirtaa joten näin merkitty mainostus saa multa hyväksynnän ja luinkin tuon tekstin läpi. Tosin luin sen koska aihe kiinnostaa, josta päästäänkin aiheeseen josta monet jo ovatkin maininneet: Kaipasin lisää ihan oikeaa tietoa. Mulle on ihan ok että asetusproseduuri esitetään mainostajan laitteilla ja ohjelmistoilla. Jäin tämän esityksen jälkeen kaipaamaan kuitenkin jollain lailla numeerisesti todennettua dataa, vaikkapa joku pikku analyysi esimerkkinä olleen kaverin tiedonsiirtologista (eihän kaveri muuten, esim. hattuvakiolla, olisi voinut todeta siirtonopeuksien pysyneen korkealla ja vakaana, eihän?).

Juttu herätti kiinnostuksen aiheesta josta olen hakenut tietoa jo viime kesänä, mutta ei onnistunut vakuuttamaan. Mulla on myös Asuksen halpisreititin ja olisin valmis upgreidaamaan, jos koen saavani vastinetta rahoille. Tässä kohtaa Asus missasi lisäkaupan mun kohdalla.
Ei kyllä itsellekään kauppoja tulisi tuon jutun perusteella. Ehkä enemmän olisi kiinnostanut juurikin faktan esitys. Esimerkiksi kuinka sujuvaa on käytännössä laitteen siirtyminen verkkolaitteesta toiseen ja minkälaisia nopeuksia tulee. Tällä hetkellä itsellä käytössä extenderi asuksen parina ja ne eivät kommunikoi kunnolla mitenkään, vähän väliä pätkii, tekisi mieli heittää roskiin koko homma ja ostaa muun merkkistä tavaraa.
 
Ei kyllä itsellekään kauppoja tulisi tuon jutun perusteella. Ehkä enemmän olisi kiinnostanut juurikin faktan esitys. Esimerkiksi kuinka sujuvaa on käytännössä laitteen siirtyminen verkkolaitteesta toiseen ja minkälaisia nopeuksia tulee. Tällä hetkellä itsellä käytössä extenderi asuksen parina ja ne eivät kommunikoi kunnolla mitenkään, vähän väliä pätkii, tekisi mieli heittää roskiin koko homma ja ostaa muun merkkistä tavaraa.
Tuleekohan tässä nyt sitten vastaan se että kovin fakta- ja tietopohjaista ei voida tehdä koska silloin ei voida taas käyttää mainosmiehen tuttua "Jopa kaikkein paras" liioitteluja?
 
Iso EI tälle kokeilulle. Mielestäni se aiheuttaa tarpeetonta skeptisyyttä asiaartikkeleihin "ovatkohan nämätkin TV-Shop-löpinää".

Mainokset mainoksina ja artikkelit artikkeleina kiitos. :tup:
 
Jos sisältömarkkinointi on selvästi merkitty sellaiseksi, ei haittaa.

Voihan tätä lähteä tuomaan sellaisella ajatuksella, että miten sisältömarkkinoinnista voisi tehdä sellaista, mikä oikeasti kiinnostaisi ja hyödyttäisi lukijoita. Samalla hoituisi sekin puoli, että kuinka se ärsyttäisi mahdollisimman harvoja.

Entä jos juttu olisi vaikka nestejäähdytysopas, jossa asioita on esitelty tietyn valmistajan tuotteilla ilman komponenttien ominaisuuksien hehkuttamista, tai esimerkiksi vinkkijuttu älypuhelinvalmistajan käyttöliittymän erikoisominaisuuksien hyödyntämisestä?:think:

Voisin lukea jotain tämän kaltaista. Sietää tietysti miettiä, onko tällaisesta sisällöstä mahdollista tehdä sekä ymmärrettävää että informatiivista noviiseille (kuka, minäkö? :vihellys:), mutta myös siten, että osaavampikin porukka tuntisi saavansa niistä jotain irti, tai ei ainakaan tuntuisi että sivusto on menossa pilalle.

En tiedä, miten sivuston ja yhteistyökumppaneiden kanssa menee neuvottelut siitä, millaista sisältöä ylläpito tänne haluaa ja millaista mainostaja. Uskoisin, että kaikki hyötyvät, jos ei mitä tahansa liirumlaarumia tehdä, höystettynä parilla kuvalla ja käppyröillä, joita ei kukaan oikeasti katso. Sivusto saisi tuloja, mainostaja näkyvyyttä ja ehkä lukijakin oppisi jotain.

Se, että mainostaja haluaa tällaisissa jutuissa tuoda esille nimenomaan omia tuotteitaan on ihan ymmärrettävää. Sama kuin pasta bolognesen resepti jossain K- tai S-ryhmän asiakaslehdessä. Toisessa käsketään laittaa Pirkka-tomaattimurskaa, toisessa Rainbowia.
 
Tässä kyseisessä jutussa jäi mietityttämään tuo asuswrt firmis. Olisi ollut mukava lisä kun siitä olisi lisätty joku toimituksen kommentti. Nimensä puolesta perustunee openwrthen joten onko tuo avoin, käyttäjien modattavissa / laitetukea laajennetavissa oleva vai mimmoinen viritys. Onko openwrtn lisenssi semmoinen että siitä saa tehdä suljetun kaupallisen version vai mistä oikein on kyse.
 
...tämä Asuksen nyt oli vähän samaa tasoa kuin olisi lukenut Mikropiltistä suoraan Asuksen mainospläjäystä.

Oletko tombe0 lukenut uusimmassa Mikrobitissä olevaa 14-sivuista mesh-testiä? Olisi kiva kuulla, mitä olet siitä mieltä. (Voin lähettää lehdenkin, jos sinulla ei ole sitä. Lähetä vain osoitteesi yksityisviestillä viikon sisällä.)

Entä mihin juttuun viittaat ilmauksella "Asuksen mainospläjäys"?

Jouni Junkkaala
Mikrobitin toimituspäällikkö
 
B) En näkisi kovinkaan järkeväksi lähteä Juhan tai Sampsan omalla nimellään näitä julkaisemaan, koska väkisinkin poikkeavat sivuston toimituksellisesta kirjoitusasusta ja laadusta aika paljon. Miten olisi geneerinen "Yhteistyökumppanit" kirjoittama mainonta?

Geneerinen Mainos-tunnus luotu, jonka nimissä kommenttiketjut jatkossa luodaan:

Mainos
 
itseäni häiritsee noissa se, että mainos kirjoitetaan artikkelimuotoon kaikkia muotoiluja myöten.
Käytettävän fontin ja leiskan vois muuttaa mainosjutuille erinlaiseksi
 
Kyllä nuo menee, jos ne ei sekoita etusivulla normaalia uutisvirtaa.
Nimittäin jos noita rupeaa tulemaan muutaman päivän välein artikkeleiden väliin niin alkaa jo aikalailla nyppimään ja katseet suuntautuu johonkin muualle pitkällä juoksulla.
Uskottavuus suoraan sanoen hiipuu sivustolla.
Jos taas esimerkiksi bannerista saisi tuollaisen mainosartikkelin auki olisi se ihan ok.
 
Täytyy sanoa, että ihan hyvä idea saattaa olla tämä. Jos nuo artikkelit tosiaan merkitään tuolla tavoin selkeästi ja julkaistaan tuon Mainos-käyttäjän nimellä niin minusta ihan selkeä kuvio. Sivuston pyörittämiseen kuitenkin tarvitaan rahaa ja minusta todella positiivista, että kuitenkin alan yritys (Asus) lähtee rohkeasti mukaan. Oli tuossa jutussa ihan uuttakin asiaa. Mieluummin tällaisia sivuston aiheeseen liittyviä mainosartikkeleita, kuin jotain epämääräisiä nettikasino-/luontaistuotemainoksia bannerit täyteen.
 
Tiputtaiskohan ihan liikaa mainostajia pois jos nää natiivimainokset olisi periaatteessa kaksiosaisia. (Samassa artikkelissa/videossa tai kahdessa erillisessä.) Ensimmäisessä osassa on se valmistajan/maahantuojan skriptaama osuus, jossa esitellään se tuote aikalailla kuten he haluavatkin. Ja jälkimmäisessä osiossa sitten testataan sitä vähän enemmän toimituksen puolesta. Ja ensimmäistä osaa ei saisi mainostilan ostaja ostettua ilman että suostuu jälkimmäiseenkin.
 
Täällä on useampikin ehdottanut ihan mukavalta kuulostavaa ideaa, jossa natiivimainonnan pitäisi olla ylläpidon tekemää ja näköistä. Näen sen kuitenkin hieman ongelmalliseksi siltä osin, että mieluummin käytämme aikamme ja mainoskampanjoista saadut resurssit oikeiden testiartikkelien kirjoittamiseen, kuin kiinnitämme toistaiseksi hyvin rajallisia henkilöstöresursseja mainosartikkelien kirjoittamiseen.

Toki on olemassa jotain poikkeuksia, jolloin sisältömainonta mahdollistaa tekemään jotain, mihin perehtyminen ei olisi muuten mahdollista, mutta kyseessä on ennemminkin poikkeus sääntöön. Mieluiten kuitenkin ainakin tässä tilanteessa otamme sopiviksi hyväksymämme kampanjat valmiina tai melkein valmiina ja koitamme vaikuttaa sisältöön muilla tavoin parhaan mukaan. Mielestäni on myös hyvä, että sisältömainonta eroaa kirjoitustavaltaan ja toteutukseltaan ainakin jonkin verran toimituksen omasta sisällöstä.

Lisäksi tarkennettakoon, että tarkoituksena ei ole yhtäkkiä lisätä sisältömarkkinoinnin määrää merkittävästi, vaan lähinnä testata sitä nyt muutaman saadun kampanjan muodossa ja hakea aiheesta kokemuksia tulevaisuutta varten, jos vastaan tulee tilanne, jossa sisältömarkkinointia on pakko myydä kasvavissa määrin bannereiden rinnalla. Näemme, että tällä tavoin (kun käytössä on toteutettuja referenssejä) on myös helpompi vaikuttaa io-techissä tehtävään sisältömainontaan, sen sijaan että sitä pitäisi ruveta toteuttamaan yhtäkkisesti vasta pakon (ja mahdollisesti valmistajien) sanelemana. Nyt, kun kokeilemme perätysten sisältökamppanjoita useamman eri mainostajan kanssa, näytetään etusivulla vain yksi kampanja kerrallaan.

Tässä ketjussa on tullut paljon hyviä näkemyksiä tähän Asuksen Mesh-artikkeliin liittyen ja pyrimme hyödyntämään sitä parhaamme mukaan tulevien sisältömarkkinointikampanjoiden kanssa. Haluan kuitenkin muistuttaa, että kyse on lopulta valmistajien mainostuksesta, emmekä ole (ainakaan tällä hetkellä) aivan sellaisessa asemassa, että voisimme määritellä mainostajille täysin kampanjan toteutustavan ja sisällön. Ensisijaisesti voimme hyväksyä tai hylätä erilaisia aiheita sekä esittää toiveita ja suosituksia niiden toteuttamiseen liittyen sekä välittää jälkikäteen lukijoiden kommentteja niihin liittyen.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyllä välillä, varsinkin rapakontakaista keskustelua seuranneena, vaikea joidenkin ihmisten käsittää, että Internetissä on muitakin kuluja kuin heidän liittymämaksu. :D On se parempi linja ottaa mainostajien rahat kuin lukijoiden. :tup::tup:
Ei mainoksia, ei palkkaa ja sana "toimitusorja" saa ihan kirjaimellisen merkityksen. Ei puutu kuin pallo jalasta ja kalju läski patarumpuja hakkaamasta. Toimi muinaisessa Egyptissä, miksei siis täälläkin? :)
 
Eipä itseäni tämä ole haitannut muillakaan sivuilla jos ne on merkitty selvästi. Joskus jopa löytää jotain mielenkiintoista joka olisi muuten mennyt ohi.

Kuhan pysytte kaukana kauneusvoiteiden esittelystä nörteille. :)
 
Eipä itseäni tämä ole haitannut muillakaan sivuilla jos ne on merkitty selvästi. Joskus jopa löytää jotain mielenkiintoista joka olisi muuten mennyt ohi.

Kuhan pysytte kaukana kauneusvoiteiden esittelystä nörteille. :)

Tai veikkauksen mainoksista. "mitä tekisit, jos voittaisit"
 
Itseä tuossa mainoksessa ärsytti se, että se tuli vastaan rss/rbot feedistä.
Eikä oikeastaan sekään, vaan se että olisin mielelläni lukenut io-tech tason artikkelin aiheesta. Nyt jouduin pettymään kun kunnon artikkelin sijasta se olikin vain puhas mainos. Tältä sivulta ei moista artikkelia löydy, mikä jäi harmittamaan. Aihe kiinnostaisi kovasti, mutta ei mainoksena.
 
Sen verran täytyy mainita, että entisenä MB:n tilaajana nuo Asuksen mainospläjäykset eivät haitanneet ainakaan mua yhtään. Vaikka en koskaan ole muita kuin käytettyjä romuläppäreitä harrastanut, niin silti noikin tuli vilkaistua ihan jo silläkin, että olisi osannut vaikkapa kaverille suositella. Kunhan nyt ei mitään Aku Ankan mittaista katalogia ole kuten about aikanaan, niin en näe ns. kevyessä mainonnassa mitään ongelmallista.

Mihin viittaat noilla "Asuksen mainospläjäyksillä"? Edit: Eikun tarkoitit tietysti täällä ollutta sisältömarkkinointia.

Muuten haluaisimme todella tietää, onko jokin Mikrobitin juttu tuntunut mainokselta. Erityisesti, jos kyse syksyn 2015 jälkeisestä uudistuneesta Bitistä (jota olen ollut itse tekemässä), mutta muutenkin.
 
Itseä tuossa mainoksessa ärsytti se, että se tuli vastaan rss/rbot feedistä.
Eikä oikeastaan sekään, vaan se että olisin mielelläni lukenut io-tech tason artikkelin aiheesta. Nyt jouduin pettymään kun kunnon artikkelin sijasta se olikin vain puhas mainos. Tältä sivulta ei moista artikkelia löydy, mikä jäi harmittamaan. Aihe kiinnostaisi kovasti, mutta ei mainoksena.
Kuten nimikin kertoo natiivimainonnan eli sisältömarkkinoinnin on tarkoitus näkyä sivuston muun oman sisällön seassa. Tuotahan mainostajat juuri haluavat. Tuohon liittyy luonnollisesti osana io-techin omaakin sisältöä koskevat toiminnot, kuten näkyvyys etusivun artikkelipalkissa ja julkaisuilmoituksissa.

Tästä on ollut juttua toisaalla jo aiemminkin, mutta tällä hetkellä emme testaa io-techissä verkkopuolen tuotteita, koska itseltäni eikä Sampsalta ei löydy mielestämme riittävää asiantuntemusta aihepiiriin liittyen. Jossain vaiheessa pitäisi siis saada täydennetty toimitusta henkilöllä, joka voisi vastata kyseisen tuoteryhmän testaamisesta. Siihen asti rajaamme ne sivuston artikkeliaihepiireistä pois, vaikka lukijakunnalla olisikin varmasti niihinkin liittyen kiinnostusta.
 
Tota, voikos tuohon artikkeliin liittyviä teknisiä detaileja kysellä foorumilla sen tekijöiltä, vai onko vuorovaikutus vain yksisuuntainen, artikkeli sivuille ja sillä hyvä..?
 
Tota, voikos tuohon artikkeliin liittyviä teknisiä detaileja kysellä foorumilla sen tekijöiltä, vai onko vuorovaikutus vain yksisuuntainen, artikkeli sivuille ja sillä hyvä..?
Voidaan välittää kysymyksiä eli laita vaan tulemaan niin katsotaan saadaanko vastausta.
 
Voidaan välittää kysymyksiä eli laita vaan tulemaan niin katsotaan saadaanko vastausta.
Ehkä kysymykseni oli pääosin yleisluontoinen, jolla yritin selvittää onko tuo artikkeli puhtaasti mainosmainen (eli ei keskustelukanavaa takaisinpäin) vai enemmän ns. webinaarimainen (jossa tottakai mainostetaan tuotetta/palvelua, mutta lopussa on se tärkeä steppi: "onko mitä aiheeseen liittyviä kysymyksiä"). Jos kyseessä on tämän jälemmän tyylinen ratkaisu, niin silloin konsepti on omasta mielestäni ihan suht OK, etenkin jos saitti saa siitä käyvän korvauksen.

Tai no, yksi tekninen asia itseasiassa jäi aprikoittamaan, että onko hommasta siinä vaiheessa enää mitään hyötyä, jos piuhanveto tukiasemalta toiselle on mahdollista tai siis toteutettu. Esimerkkinä oma viritelmäni, varsinaisen reitityksen hoitaa Core i3-3215U pohjainen NUC, johon olen asentanut pfSensen, mutta wlania jakaa asunnossani kahteen eri kerrokseen Asus RT-AC1200G+ ja Asus RT-AC68U puhtaassa AP-tilassa. Homma toimii, joten onko tuossa mesh-ratkaisussa "mitään minulle"?
 
Toinen juttu julki, tässä muutamia huomioita:

- Mainostaja: LG
- Aihe: Tekniikka, OLED, televisiot
- Tälläistä artikkelia tästä aiheesta emme toteuttaisi toimituksen resursseilla/fokuksella
- Vain yksi natiivimainos kerrallaan esillä io-techin etusivulla
- Juttu merkitty monilla eri tavoin mainokseksi eli jos ei kiinnosta, kannattaa jättää lukematta

Television osto-opas – mitä pitää miettiä ennen television ostoa - io-tech.fi
 
Hieno parannus ensimmäiseen yhteistyöartikkeliin (vaikkei sekään nyt ihan tuhoontuomittu ollut). Sopivasti informatiivinen niin enemmän tai vähemmän kokeneelle tekkiläiselle ja koen itse tuollaisen mainoksen palvelevan parhaiten niin lukijaa/kuluttajaa, IO-techiä kuin myös itse mainostajaakin. Selkeät "jopa 90% nopeampi kuvanlaatu Hyper Super-X Engine:n avulla" mainokset lähtee itsellä ainakin roskiin ja uBlock on päällä lähes kaikkialla missä sitä vain voi käyttää, mutta täällä toteutettu mainonta on suhteellisen laadukasta ja sitä haluan seurata jo niistä saatavan informaation vuoksi, en pelkästään vain sivuston tukemisen vuoksi.

Tokihan ns. nillittäjiä löytyy tai niitä, jotka eivät mainoksia halua periaatteestaan tai muusta syystä katsella. Kuitenkin koen, että heitäkin on mahdollisimman hyvin huomioitu erottamalla yhteistyöartikkelit ja mainokset selvästi muusta sisällöstä.

:kippis:
 
Samat huomiot mitä muillakin. Mainoksesta ei paistanut varsinaisesti mikään hirmu LG:n mainonta vaan erttäin asiallinen artikkeli, jossa oli paljon asiaa peruskäyttäjälle. Samanlaisia artikkeleita lisää niin ihan mukava lueskellakin. :)
 
Toinen juttu julki, tässä muutamia huomioita:

- Mainostaja: LG
- Aihe: Tekniikka, OLED, televisiot
- Tälläistä artikkelia tästä aiheesta emme toteuttaisi toimituksen resursseilla/fokuksella
- Vain yksi natiivimainos kerrallaan esillä io-techin etusivulla
- Juttu merkitty monilla eri tavoin mainokseksi eli jos ei kiinnosta, kannattaa jättää lukematta

Television osto-opas – mitä pitää miettiä ennen television ostoa - io-tech.fi

Huomattavasti ensimmäistä artikkelimainosta parempi. Tässä on sentään informaatiota muillekin kuin LG oled tv ostajille, mutta samalla herätellään ostajaa kiinnittämään huomiota tärkeisiin asioihin.

Tässä noita tärkeitä asioita ei vain huudeta päin naamaa että "asus on paras!!1", vaan perustellaan esim tutkimusten ja erilaisten havainnollistavien esimerkkien avulla. (Katseluetäisyys)

En nyt ehdi kokonaan lukea, mutta lukaisen todennäköisesti loppuun jossain välissä. Tuskin tuossa on kauheasti tietoa mitä en jo tietäisi, mutta nyt laatu oli jo sellaista että ihan mielellään lukee.

Sisältömainonta tällaisena, kelpaa mainiosti.
 
Olisiko mitään tarkempaa perustelua tai palautetta antaa?
Mainoshan tuo tietysti on, ja omia pitää kehua, ymmärrän kyllä. Ehkä oikeassa artikkelissa olisi asiaa esim. lcd fald tekniikasta, paneelityypeistä, oledin kuvan palamisriskistä jne.
 
Lukaisin tuon LG:n mainoksen joutessani ja näin yleisesti huomioita sisältömarkkinoinnista:
Itseä ainakaan nykyisellä tavalla toteutettu sisältömarkkinointi ei häiritse millään lailla. Mainos näkyi pc:llä ja puhelimella ihan selkeästi, joten kyseessä lienee mainos. Jos näillä uusilla ja vanhoilla tavoilla saadaan hyvä sivusto hienoine artikkeleineen ja keskustelualueineen niin hieno homma.

Tuskinpa noita tulee henkilökohtaisesti luettua sen koommin ellei jokin erityisen mielenkiintoinen aihe satu kohdalle. Ja tällä foorumilla varmaan suurin osa ymmärtää etsiä lisätietoa aiheesta muualtakin kuin mainoksista, jos siis jotain kiinnostavaa löytyy.
 
Tämä LG:n artikkeli oli ihan hyvä. Kertoo selkeästi telkkareista ja niiden tulevaisuudesta. Itse jäin ehkä kaipaamaan jopa LG:ltä itseltään, että mitkä heidän mallit näitä kaikkia tukee, muttei artikkelista löytynyt. Periaatteessa siis oli hyvin vähän markkinointia heiltä ja paljon sisältöä.
 
No nyt! Tämä tuntuisi täyttävän ainakin Wikipedian saneleman sisätömarkkinoinnin kriteerin ollen varmaan (ainakin joillekin) jopa hyödyllinen. :D Eihän tuo siis mikään testi/vertailu ole, mutta kerrotaan kuitenkin rehellisesti mitä faktoja kannattaa ottaa huomioon TV:tä ostettaessa. Kieli oli myös paljon nautittavampaa. Siellä Asuksen tekstissä oli sellaisia "mitä tehdä kun karhu paskantaa metsään" lauseita. Esim:
Verkon suorituskyky on erinomainen ja sitä voidaan muokata manuaalisesti esimerkiksi antenneja suuntaamalla tai ohjelmistoa säätämällä.
:facepalm:

Se Asuksen setti olisi ollut kenties hyvä, jos siinä olisi konkreettisesti näytetty esim. miten homma asennetaan. "Kuinka helppoa se on".
Jokuhan olisi saattanut kokeilla ja lopputuloksena kävellä kauppaan ostamaan yhden Asus reitittimen lisää. :cigar2: (Ja se varmaan on heidän end goal)
 
Toinen juttu julki, tässä muutamia huomioita:

- Mainostaja: LG
- Aihe: Tekniikka, OLED, televisiot
- Tälläistä artikkelia tästä aiheesta emme toteuttaisi toimituksen resursseilla/fokuksella
- Vain yksi natiivimainos kerrallaan esillä io-techin etusivulla
- Juttu merkitty monilla eri tavoin mainokseksi eli jos ei kiinnosta, kannattaa jättää lukematta

Television osto-opas – mitä pitää miettiä ennen television ostoa - io-tech.fi

Kiinnosti, joten ei jäänyt lukematta :tup:
 
Tuo LG:n mainos oli tosiaan ihan hyvä artikkeli jonka voisi ihan oikeastikin linkata jollekulle joka on uutta telkkaria ostamassa eikä ole ihan viimeisimmistä kehitysaskeleista perillä.

Minun nähdäkseni juurikin tuo asiallisuus on avainasia näitä tehdessä ja mainostajia olisi hyvä muistuttaa päästämästä jopoa keulimaan turhan paljoa sitä omaa tuotetta kehuessa. Tietty sitä omaa tuotetta saa ja pitääkin plugata siinä mutta näiltä loppuu lukijat hyvin nopeasti ja mainokset menevät mielessä automaatilla ignoreen jos siellä alkaa tulla tätä perinteisen mainostuksen hypetystä kuten jos esimerkiksi artikkelissa asennettaisiin malliksi äänikortti ja sitten kehutaan studiotallennetta parempaa äänenlaatua mikä on tietysti sanomattakin täyttä hevonpaskaa tai sitten tullaan kehumaan miten paljon parempi kuvanlaatu saatiin aikaan satasen HDMI-kaapelilla verrattuna kympin kaapeliin.

DZh429n.jpg


Hyviä aiheita jatkossa olisi kaikennäköiset tutoriaalit missä ratkaistaan kädestä pitämällä jokin ihan oikea ongelma kätevästi mainostajan tuotetta käyttämällä kuten tämä ensimmäinen Asuksen mainos vähän yritti kehnosti tehdä sinne päin tai sitten jos nyt on keksitty jotain ihan uutta teknologiaa mikä kaipaa tarkempaa selventämistä kuluttajille niin tällaisessa mainosartikkelissa sitä olisi erittäin hyvä avata.

Minusta vastaavia voi ihan hyvin tulla jatkossakin kunhan tuo mainosyhteys on selkeästi mainittu.
 
Paljon parempi tämä LG:n artikkeli kuin Asuksen, missä paistoi: ”OSTA! Sä tarviit tälläsen!” Mentaliteetti. Itseasiassa niin hyvä, että luin ajatuksen kanssa. Sopivan informatiivinen ja perustiedot esillä selkeästi eikä mitään ylihypetystä miks tää gigahertzi taivas on pakko ostaa vs kilpailijan tuote

Mainos banneri myöskin selkeästi esillä foorumilla mikä omasta mielestä tuo jo ison plussan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 745
Viestejä
4 497 546
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom