Sisäverkko kuidulla omakotitaloon? Järkee vai ei

Liittynyt
02.12.2018
Viestejä
17
Kuitu tulee , kaivaukset menossa,, ja verkon tein jo cat6A , mutta nyt mietityttää että josko laajentaisin kuidulla .
Onko kokemuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 544
Jos etäisyydet on niin pitkiä tai talossa sellaisia sähkölaitteita jotka aiheuttavat etskupiuhaan häiriöitä tai liikaa vaimennusta niin silloin kuitu on hyvä. Muuten aika lailla turha vaiva. Toki jos on jotain eksoottisia Linus Tech Tips -tyylisiä ratkaisuja kuten tekniseen tilaan keskitetyt tietokoneet ja kuidulla käyttöpaikkoihin liitännät oheislaitteille ja monitoreille niin sitten varmaankin pakollista.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
525
aika tyhjän kanssa kun cat6 jaksaa kantaa kaiken mitä voit tarvita omassa kämpässä, puhumattakaan kuitulaitteiden hinnoista vs cat kaapelin veto
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 958
Kuitu tulee , kaivaukset menossa,, ja verkon tein jo cat6A , mutta nyt mietityttää että josko laajentaisin kuidulla .
Onko kokemuksia?
Ei ole järkeä. Jos asuu niin isossa kartanossa että se ethernetin 100m raja ei riitä niin sitten kannattaa miettiä useampi jakamo ja korkeintaan niiden väliin se kuitu.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
182
En tiedä onko järkee, mutta itse laitoin muutaman vedon OS2 SM kuitua. Sain edullisesti 100gbps verkon muutamalle koneelle(qsfp28 modulit(lc duplex liittimet) noin 10e/kpl, verkkokortit 150e, kytkin 800e 4porttinen). Kuituparin hinta oli jotain euron metri luokkaa kun ostin valmiita sopivan mittaisia pätkiä.
Mietin ensin että laitan jotain OM4:sta mutta sitten tuntui aika turhalta kun ei siinä kuitenkaan juurikaan enempää saa kaistaa kuin cat7 piuhassa mitä olin myös laittanut(jos vetää ihan kuituparin). 100gbps modulit olisi maksanut maltaita monimuotoon. Suuremmat nopeudet vaativat monimuodossa näitä MPO/MTP liittimiä ja piuhatkin alkaa maksaa kun siinä menee monta kuitua.
Oman kokemuksen mukaan sm kuitu on pelannut ihan ok lyhyilläkin matkoilla ja sopivia sfp moduleitakin on löynyt sekä 10gbps ja 100gbps nopeuksille edukkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2018
Viestejä
17
Harrastuksilla on tapana maksaa.
Mutta kyllä kysymykseni takana oli ihan ajatuskin, kuparikaapeli on vanhanaikaista tekniikkaa, olkoonkin että ei ihan heti CAT6A U/FTP:stä lopu kapasiteetti :) . Päätelaitteet , siis läppärit, , viihdelaitteet, wifi tukarit jne, vaan vaativat vielä muunnoksen ethernet RJ45:lle. Eli ei ihan massakäyttöön mene. Jos taas mietitään galvaanista puolta, maaloopit jne, ei olisi mitään järkeä käyttää muuta kuin kuitua.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 914
Kyllä se minusta kannattaa omakotitaloonkin muutama kuitu vetää tulevaisuuden tarpeita varten jos sinne verkkokaapelia sisäverkoksi on muutenkin vetämässä CAT-kaapelilla.

Varsinkin jos kyseessä on useampikerroksinen kivitalo, niin mielellään sen kaapeloinnin vetää kerralla niin, ettei tarvitse seuraavaa sataan vuoteen sitä uusia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 798
<
Sisäverkko kuidulla omakotitaloon? Järkee vai ei
>
Kuitu tulee , kaivaukset menossa,, ja verkon tein jo cat6A , mutta nyt mietityttää että josko laajentaisin kuidulla .
Onko kokemuksia?
Tällä aloituksella ei ole.
Voidaan keksi milloin on järkevää. Jos taloudessa sähköherkkiä, niin voi olla kovasana.,
Mutta, ei ole, suhteellisen harva kosin alita tukee kuitua natiivisti, joihinkin laitteisiin saa kuitusovittimen, mutta siitäkin vielä matkaa että sen saa järkeväksi.

Kotiverkossa voi olla osa kuidulla, voi olla ihan järkevää, esim ulkorakannukset tulee ensimmäisenä mieleen. Moni vetää kuparin ja kuidun, kuidun vahvuus on potenttiaalivapaus ja toki isolla kiinteistöllä, pidemmät vedot jo ihan ehdoton.

Pääraeknnuksessa, siisnä asuinrakennuksessa, menee jos vähän harrastus osastoon, mutta jos tarvii suorituskykyä sellaisten laitteiden välillä missä kuituoptio, tai suoraan valmius. Mutta jos nyt kotikäyttöäkin on niin kyllä se kupari rokkaa, niin monenlaitteen kanssa, että jos kuitua, niin kupari myös. Jos siis ihan mietit, telkat, radiot, tulostimet, Wifi tukarti, tyypilliset tietokoneet, kaiken mailman yhdyskäytävät, niin kuidun kanssa puljaaminen vain haitaksi. ja noilla joutus lisäksi hankkii jonkin kuitu / kupari sovittimen.

Uudiskohde, jos tilanne se että nyt ei mikään tunnut missään, ja silmä rakastaa rasioita, niin kupari, kuitu ja varaus sille että voi vetää 20v päästä sitten uuden kuparin/kuidun pintoja rikkomatta. Jos rakennuksessa on joka kerroksessa ristiinkytkentä, niin niiden välillä sen voisi saada heti käyttöön. Jos datahuoneen lisäksi on joku puuhahuone jossa tarve kuitutaoisella yhteydellä "datahuoneeseen".

Jos uudiskohde, niin vedä kuitu myös katolle, ja ainakinmahdolliselle lautas-anteni paikalle.

Edit:
Lisään vielä että ulos varauksia, niin että niistä saa menee kuidun, ja ulkorakennukset olikin.
Kupari rinnalle, sinne missä kupari saa vetää, POE pelkällä kuidulla haastavaa.
Jos antenni kuitua, niin tarkista että suunnittelia valitsee oikeat kuidut. ja katselupaikat, tähtipisteen lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 958
Kuidun käytön ongelmana näen edelleen sen että sihen ei ole tullut käyttöön sellaista helppoa varmatoimista liitintä jota ei tavan tauno saa heti liattua. Saa toki rj45 liittimenkin pilattua, mutta esim tavan pöly ja liittimen suojatta jättäminen yms ei tee sitä. Kuidussa tuo likaantuminen on oikea riski ja sen toteaminen sekä putsaaminen taas ei ole ihan yksinkertainen homma ja vaatii erikoisvälineitä. Mitä nopeampia yhteyksiä käytetään, sitä tarkempi on myös tuo kuidun puhtaus. 1G linkki menee läpi vielä hieman likaisestakin kuidusta mutta 100G yhteys taas vaatii jo paljon parempaa optista signaalia. Jos haluaa varautua, niin oma suositus on edelleen se putkituksen veto. Rakennusten välille veto on sitten eri tilanne ja siellä se kuitu on ihan perusteltu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 798
Kuidun käytön ongelmana näen edelleen sen että sihen ei ole tullut käyttöön sellaista helppoa varmatoimista liitintä jota ei tavan tauno saa heti liattua.
Voi tosiaan olla pettymys jos toistakymmentärasiaa liittimineen ja pölysuojineen, ja sitten >10v päästä kun pitäisi se videoseinaä laittaa kuidun perään, niin pölysuoja kadonntút vuosia sitten ja muutaman kymmennen kertaa siivoja putsannut rätillä pölyt pois. Vielä enemmän harmittaa jos ei sitä kupariakaan vieressä, no jos on kuitukunnolla putkitettu, niin 24/7 prismasta uusi määrämitainen laitekaapeli tilalle.

Jos vaikeita reittejä, niin kuitu itsessään halpaa, kuparin rinnalle heittämistä ole tuomitsemassa. Kupariin verrattuna varaus on kyllä hankalempi, mihin piilottaa ne pitkät hännät, tyhjälle seinällä haastavia, väliseinään parinmetrin häntää varten tilan tekeminen, jonka onnistuprosentti hyvä on siänänsä mahdollista, mutat halpuus alkaa hupenee mitä enemmän työtä.

Voi sitten hyödyntää komeroita, alaslaskettuja kattoja, ym tilojo, mutta mistä löytää asentaja mikä suostuu jumppaa moisia ja vielä niin että yrittää edes.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 958
Voi tosiaan olla pettymys jos toistakymmentärasiaa liittimineen ja pölysuojineen, ja sitten >10v päästä kun pitäisi se videoseinaä laittaa kuidun perään, niin pölysuoja kadonntút vuosia sitten ja muutaman kymmennen kertaa siivoja putsannut rätillä pölyt pois. Vielä enemmän harmittaa jos ei sitä kupariakaan vieressä, no jos on kuitukunnolla putkitettu, niin 24/7 prismasta uusi määrämitainen laitekaapeli tilalle.

Jos vaikeita reittejä, niin kuitu itsessään halpaa, kuparin rinnalle heittämistä ole tuomitsemassa. Kupariin verrattuna varaus on kyllä hankalempi, mihin piilottaa ne pitkät hännät, tyhjälle seinällä haastavia, väliseinään parinmetrin häntää varten tilan tekeminen, jonka onnistuprosentti hyvä on siänänsä mahdollista, mutat halpuus alkaa hupenee mitä enemmän työtä.

Voi sitten hyödyntää komeroita, alaslaskettuja kattoja, ym tilojo, mutta mistä löytää asentaja mikä suostuu jumppaa moisia ja vielä niin että yrittää edes.
Tuollaisen huonerasioille tulevan kuidun tapauksessa varauksen osalta se on joko kokonaan tyhjä putkitus tai sitten vetää valmiiksi sellaisen kaapelin jossa huoneen päässä liitin valmiina. Tähän soveltuvat esimerkiksi valmiit FTTH asennuksissa käytetyt kaapelit. Jakamon päähän sitten joutuu hitsauksen tilaamaan, kun ottaa käyttöön, mutta ylimääräise kaapelin ongelmaa ei tässä vaihtoehdossa ole. Sen liittimen voi jättää sinne huoneen rasiaan tyhjän peitelevyn alle. Jakamossa sitten toinen pää vain kiepille tai voi sinne toki sellaisen tele apurasian asentaa (niitä 210x210mm kokoisia muovikantisia mitä on käytetty mm. puhelinkaapelille). Toki mikä tahansa sähköboksi toimii tuolle.

Jos tuollaisen kuitusisäverkon toteuttaisi käyttövalmiiksi niin tekisin itse sen niin että siellä jakamossa olisi päätepaneeli (joko 19" tai seinämalli) jonka sisälle ylimääräinen kuitu kiepille jos käytetään valmiskaapeleita. Toki sellaisessakin on tilaa rajoitetusti eli valtavia määriä sinne ei saa laitettua piiloon. Periaatteessa lisätilaa taas saa johonkin seinää sijoitetulla sähköboksilla (uppo tai pinta).

Parempi, joskin kalliimpi vaihtoehto on tehdä niin että käytetään niitä puolivalmiita kaapeleita joissa on toisessa (huoneeseen) tulevassa päässä liitin valmiina lyhyellä kaapelin avauksella.

Noissa valmiskaapeleissa kannattaa sitten muistaa, että jos aikoo käyttää esim FMS tyyppisiä kytkentäkuituja putkituksessa niin ne ei sitten kovin paljon vetoa kestä eli pitkät putkitukset on aika riskaabelejä noiden vetoon.
 
Liittynyt
11.11.2020
Viestejä
10
Jos vaikeita reittejä, niin kuitu itsessään halpaa, kuparin rinnalle heittämistä ole tuomitsemassa. Kupariin verrattuna varaus on kyllä hankalempi, mihin piilottaa ne pitkät hännät, tyhjälle seinällä haastavia, väliseinään parinmetrin häntää varten tilan tekeminen, jonka onnistuprosentti hyvä on siänänsä mahdollista, mutat halpuus alkaa hupenee mitä enemmän työtä.
Itse olen tällä MDIC-kuidulla muutaman vedon tehnyt ja sitä mahtuu pyörittelemään tarpeellisen määrän vaikka sen cat6-rasian perälle. Jokunen vuosi sitten maksoi reilusti alle euron metriltä. Paksuus alle neljä milliä ja siitäkin litistyy vielä jonkin verran, niin mahtuu vaikka listan alle tai kipsilevyn nurkkarakoon.

En myöskään hirveästi pelkäisi liittimien likaantumista. Ei ole vielä tullut vastaan liitintä, mikä ei olisi kuitukankaalla ja alkoholilla puhdistunut. Vaikka semmoinen tulisikin vastaan, niin ainahan siihen voi hitsata uuden hännän. Kuitu on siellä adapterin sisällä aika hyvin suojassa mekaanista kulumista vastaan.

Jos mietityttää kuidun tarve ja asennusreitit vielä auki, niin ehdottamasti laittaisin vähintään päättämättömän kuidun seinän sisään. Eipähän tarvitse sitten kymmenen vuoden kuluttua harmitella. Kustannus pelkälle kuidulle on kuitenkin sen verran mitätön.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 914
Jos mietityttää kuidun tarve ja asennusreitit vielä auki, niin ehdottamasti laittaisin vähintään päättämättömän kuidun seinän sisään. Eipähän tarvitse sitten kymmenen vuoden kuluttua harmitella. Kustannus pelkälle kuidulle on kuitenkin sen verran mitätön.
Jälkeenpäin jos vaikka kaksikerroksiseen kivitaloon haluaa kuidut vetää siististi rakenteisiin, niin se maksaa helposti viisinumeroisen summan euroja jos valmiita putkituksiakaan ei ole.

Em. syystä itse vetäisin uuteen taloon niitä kuituja valmiiksi varauksena eri puolille asuntoa. Tai ainakin putkitukset niille valmiiksi.

Samoin jos vanhaan taloon sisäverkkoa rakentaisin, niin varulta niitä kuitujakin vetäisin samalla.

Sadalla eurolla jos saa sata metriä kuitua, niin kyllä sillä useampaankin huoneeseen kuidun vetää samalla valmiiksi talon tähtipisteestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 958
Itse olen tällä MDIC-kuidulla muutaman vedon tehnyt ja sitä mahtuu pyörittelemään tarpeellisen määrän vaikka sen cat6-rasian perälle. Jokunen vuosi sitten maksoi reilusti alle euron metriltä. Paksuus alle neljä milliä ja siitäkin litistyy vielä jonkin verran, niin mahtuu vaikka listan alle tai kipsilevyn nurkkarakoon.

En myöskään hirveästi pelkäisi liittimien likaantumista. Ei ole vielä tullut vastaan liitintä, mikä ei olisi kuitukankaalla ja alkoholilla puhdistunut. Vaikka semmoinen tulisikin vastaan, niin ainahan siihen voi hitsata uuden hännän. Kuitu on siellä adapterin sisällä aika hyvin suojassa mekaanista kulumista vastaan.

Jos mietityttää kuidun tarve ja asennusreitit vielä auki, niin ehdottamasti laittaisin vähintään päättämättömän kuidun seinän sisään. Eipähän tarvitse sitten kymmenen vuoden kuluttua harmitella. Kustannus pelkälle kuidulle on kuitenkin sen verran mitätön.
Haaste siellä rasian päässä tahtoo olla että se kuitujatkos ei tahdo mahtua mihinkään näissä tavan kojerasioissa. Toki niitä on erillisiä pinta asennettavia seinäbokseja joihin mahtuu kuitujatkos sisälle mutta ne ei aivan niin siistejä ole. Toki, sinne on mahdollista vaihtaa se liitinkin, mutta harvalla olen siihen nähnyt välineet kun yleensä päättämisessä käytetään valmiita häntiä tai kaapeleita ja hitsattavaa jatkoa.
 
Liittynyt
11.11.2020
Viestejä
10
Haaste siellä rasian päässä tahtoo olla että se kuitujatkos ei tahdo mahtua mihinkään näissä tavan kojerasioissa. Toki niitä on erillisiä pinta asennettavia seinäbokseja joihin mahtuu kuitujatkos sisälle mutta ne ei aivan niin siistejä ole. Toki, sinne on mahdollista vaihtaa se liitinkin, mutta harvalla olen siihen nähnyt välineet kun yleensä päättämisessä käytetään valmiita häntiä tai kaapeleita ja hitsattavaa jatkoa.
40 mm jatkossuojaholkki mahtuu helposti normaaliin rasiaan. 60 mm menee myös, mutta silloin asennusjälki ei ole kovin nätti. Rapakon toisella puolella tykkäävät käyttää suoraan leikatun kuidun päähän kiinnitettäviä liittimiä. Niistä ei tosin omakohtaista kokemusta ole, kun tarvittaessa saan lainaan hitsauskoneen. Periaatteessa tee se itse-mies voi ostaa kiinasta parinkympin kuituleikkurin ja päättää kuidun itse tuommoiseen liittimeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 958
Uusi tieto minulle tuo kuidun tuommoiseen liittimeen päättäminen.
Niitä itse tehtäviä liittimiä kuten ei-hitsattavia mekaanisia jatkojakin on kyllä olemassa mutta niitä harvemmin käytetään ainakaan suomessa koska niiden tekeminen on aikaa vievää ja lopputulos optisesti vähän niin ja näin, vaimennusta tulee usein moninkertaisesti vrt. hitsattavaan jatkoon. Ja toki sen jatkon onnistumisen toteamiseen tarvittaisiin vielä kuitututka (tai vähintäänki teho mittapari)
 
Liittynyt
11.11.2020
Viestejä
10
Niitä itse tehtäviä liittimiä kuten ei-hitsattavia mekaanisia jatkojakin on kyllä olemassa mutta niitä harvemmin käytetään ainakaan suomessa koska niiden tekeminen on aikaa vievää ja lopputulos optisesti vähän niin ja näin, vaimennusta tulee usein moninkertaisesti vrt. hitsattavaan jatkoon. Ja toki sen jatkon onnistumisen toteamiseen tarvittaisiin vielä kuitututka (tai vähintäänki teho mittapari)
Ihan laajasti käytössä olevia nämä ei-hitsattavat liittimet ovat. En ole siis itse semmoista tehnyt, mutta tiedän kyllä ihan vakavasti otettavia tahoja, jotka niitä käyttää. Vaimennus suunnilleen samaa, kuin häntäkuidussa. Pienet kiinalaiset kädet sen häntäkuidunkin liittimen on paikalleen asettanut. Voi olla jopa tiettyihin sovelluksiin parempia, kun häntäkuidun hitsauksen heijastus jää pois.

Jos sormet taipuu RJ-45 liittimen kanssa ähräämiseen, niin kyllä varmaan tuommoinen liitinkin kasaan menee. Erikoistyökaluina tarvitaan kuidun kuorintapihdit 125 µm ja kuidun katkaisulaite, jotka näyttäisi Kiinasta irtovan yhteensä reiluun 20 euroon. Kotiverkossa jos linkit syttyy, niin en tehomittaparia lähtisi vuokraamaan. Toki jos semmoiset saatavilla, niin mittaus suositeltavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 958
Ihan laajasti käytössä olevia nämä ei-hitsattavat liittimet ovat. En ole siis itse semmoista tehnyt, mutta tiedän kyllä ihan vakavasti otettavia tahoja, jotka niitä käyttää. Vaimennus suunnilleen samaa, kuin häntäkuidussa. Pienet kiinalaiset kädet sen häntäkuidunkin liittimen on paikalleen asettanut. Voi olla jopa tiettyihin sovelluksiin parempia, kun häntäkuidun hitsauksen heijastus jää pois.

Jos sormet taipuu RJ-45 liittimen kanssa ähräämiseen, niin kyllä varmaan tuommoinen liitinkin kasaan menee. Erikoistyökaluina tarvitaan kuidun kuorintapihdit 125 µm ja kuidun katkaisulaite, jotka näyttäisi Kiinasta irtovan yhteensä reiluun 20 euroon. Kotiverkossa jos linkit syttyy, niin en tehomittaparia lähtisi vuokraamaan. Toki jos semmoiset saatavilla, niin mittaus suositeltavaa.
No ainakin ne mistä olen itse tutkaustulokset nähnyt on olleet luokkaa n. 1-1,5 dB joka on enemmän kuin tehdastekoinen liitin. Mekaanisissa jatkoissa vaimennus on kans pyörinyt tuolla 1dB tuntumassa kun hitsatuissa se on yleensä jossain 0,3dB:n luokkaa.

Toki se voi toimia silloinkin, mutta se vianetsintä ei ole ihan simppeliä ilman laitteita joilla vian voi löytää ja toisaalta kyllä noiden onnistunut teko vastii hieman osaamista.

Lisäksi tuossa kuidun kuorinnassa ja käsittelyssä on oltava varovainen sillä se itse kuituydin on todella pieni ja voi helposti lävistää ihon ja on hankala saada pois, puhumattakaan että se joutuisi silmään (tai suuhun/elimistöön)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 555
Ihan laajasti käytössä olevia nämä ei-hitsattavat liittimet ovat. En ole siis itse semmoista tehnyt, mutta tiedän kyllä ihan vakavasti otettavia tahoja, jotka niitä käyttää. Vaimennus suunnilleen samaa, kuin häntäkuidussa. Pienet kiinalaiset kädet sen häntäkuidunkin liittimen on paikalleen asettanut. Voi olla jopa tiettyihin sovelluksiin parempia, kun häntäkuidun hitsauksen heijastus jää pois.

Jos sormet taipuu RJ-45 liittimen kanssa ähräämiseen, niin kyllä varmaan tuommoinen liitinkin kasaan menee. Erikoistyökaluina tarvitaan kuidun kuorintapihdit 125 µm ja kuidun katkaisulaite, jotka näyttäisi Kiinasta irtovan yhteensä reiluun 20 euroon. Kotiverkossa jos linkit syttyy, niin en tehomittaparia lähtisi vuokraamaan. Toki jos semmoiset saatavilla, niin mittaus suositeltavaa.
Hitto, tuollaiset ei-hitsattavat liittimet olisivat pelastaneet kyllä monta kertaa päivän kun on jossain vikakeikalla todennut että esim joku remppamies on pistänyt kuidun paskaksi. Olisi saanut tehtyä edes jonkinlaisen väliaikaisen patentin että olisi saanut yhteydet kuntoon, eikä olisi tarvinnut kuituhitsaria odotella monta päivää tai vetää pitkiä kytkentäkuidun pätkiä jostain ovenraosta ja lamppukiskojen päältä väliaikaisvirityksenä.
 
Liittynyt
11.11.2020
Viestejä
10
No ainakin ne mistä olen itse tutkaustulokset nähnyt on olleet luokkaa n. 1-1,5 dB joka on huomattavasti enemmän kuin tehdastekoinen liitin. Mekaanisissa jatkoissa vaimennus on kans pyörinyt tuolla 1dB tuntumassa kun hitsatuissa se on yleensä jossain 0,3dB:n luokkaa.
Mekaanisen jatkoksen osalta voi näin olla, kun en ole semmoista koskaan mitannut. Hitsaus on kylläkin tyypillisesti luokkaa 0.01 dB ja hitsaamattoman liittimen osalta noin 0.3 dB. En siis ole hitsaamattomia liittimiä tehnyt, mutta olen kyllä käynyt kollegojen liittimiä mittaamassa. Tässä on myös hyvä huomioida, että sinunkin tuloksilla kotiverkko toimisi ongelmitta.
 
Liittynyt
11.11.2020
Viestejä
10
Lisäksi tuossa kuidun kuorinnassa ja käsittelyssä on oltava varovainen sillä se itse kuituydin on todella pieni ja voi helposti lävistää ihon ja on hankala saada pois, puhumattakaan että se joutuisi silmään (tai suuhun/elimistöön)
Jep, tämä on hyvä tiedostaa varsinkin jos ostaa halvan leikkurin ilman keruusäiliötä. Leikatut kuidun päät olisi hyvä siivota esimerkiksi teipinpalalla sitä mukaa, kun niitä tulee. Murentunut kuidunpätkä ihon alla on kertaluokkaa ärsyttävämpi kuin puutikku.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 127
Viestejä
4 239 834
Jäsenet
71 308
Uusin jäsen
XtraBanaani

Hinta.fi

Ylös Bottom