Sipsikaljaveganismi

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
29
Onko joku muukin harkinnut vegaaniksi siirtymistä eettisistä syistä, mutta idut ei nappaa eikä ole varaa syödä joka päivä ulkona hesen trendiruokaloissa rucolapetiä? Vähän itse myös karsastan tofua, nyhtökauraa, jne. selkeästi lihankorvikkeena esille tuotuja tuotteita, jotka eivät edes ole lihaa halvempia ja näyttävät koiranruualta, jota mielikuvamarkkinoidaan aneina sinkkunaisille.

Tämä nyt ei kummoinen alustus ole, mutta kyllähän tälläinen keskustelu varmaan paikallaan on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
En ole suoraan vegaaniksi siirtymistä harkinnut mutta kasvis ruokakin voi olla hyvää ja ennen kaikkea terveellistä.
Ja aiheeseen liittyen niin jos joku voisi mainita tofun mikä olisi maittavaa niin olisin kiitollinen.
Koostumus tähän mennessä ollut monissa ok, mutta maku jää jotenkin kaihertamaan mieltä.
Monet sitä kehuu enkä minäkään hauku, mutta jotain siitä puuttuu. Liekkö joku pitempi marinointi auttaisi asiaa?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Koostumus tähän mennessä ollut monissa ok, mutta maku jää jotenkin kaihertamaan mieltä.
Monet sitä kehuu enkä minäkään hauku, mutta jotain siitä puuttuu. Liekkö joku pitempi marinointi auttaisi asiaa?
En tykkää tofusta, mutta yleensä korjaan tämän ongelman laittamalla lisää chiliä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Ja aiheeseen liittyen niin jos joku voisi mainita tofun mikä olisi maittavaa niin olisin kiitollinen.
Minä olen tykästynyt tähän:


Silloin tällöin ostan maustamatonta versiota, ja lyön itse jotain maustetta päälle:


K-ryhmän liikkeistä saa molempia. S-ryhmästä vain maustamatonta versiota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
En muista enää merkkejä mitä oon maistellut mutta otetaanpa nuo testiin.

Chilillä saa korjattua kyllä paljon epämieluisia makuja pois jos haluaa ja taas päin vastoinkin jopa.

Itsellä itämaiset ruuat lähellä sydäntä kuin myös kaikki mausteiset Intiasta Mexicoon.

En ole niin innostunut näistä uutuus härkiksistä tai vastaavista mutta olen tuota lihaa koittanut paikkailla pähkinöillä, pavuilla, kaikenmaailman kasviksilla ja juureksilla.

Kyllä sitä ilman liharuokaakin pärjää jos haluaa.
Välillä ihan mukavaa vaihteluakin tuommoinen keveämpikin vaihtoehto.
 

Perse-Laakkonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
94
En ole harkinnut eettisistä syistä, mutta terveyssyistä kylläkin. Eli sipsikaljavegaanius ei ole vastaus minulle, mutta mitä hittoa sitä sitten söisi? Olen havainnut nimittäin todeksi sen vittumaisen asian, että mitä terveellisempää ruokaa, sitä paskemman makuista se on. Tämä on se terveellisen ruokavalion probleema mistä avauduin murossa eikä siihen probleemaan löytynyt tyydyttävää ratkaisua. Vaihtoehdot ovat käytännössä siis nämä:

1. Herkullista ruokaa joka päivä ja ennenaikainen kuolema johonkin syöpään tms.
2. Paskan makuista ruokaa joka päivä ja pitkä, mutta vittumainen elämä (koska paskan makuinen ruoka).

Toki on sitten näitä tyyppejä, jotka kirkkain silmin väittävät, että porkkana ja parsakaali maistuvat taivaalliselta mutta kun minusta ei maistu. Eikä auta totuttelu. Syön porkkanaa säännöllisesti koska se on kuulemma terveellistä mutta paskalta se maistuu aina vaan.

Ja sitten jotkut kehtaavat väittää että se on asennekysymys. Että jos asenne on se että porkkana maistuu paskalta niin muka sen takia se maistuu paskalta. Mutta ei se niin mene. Voin todistaa sen teille, katsokaa vaikka:

Nyt minä päätän, että porkkana on maailman parhaimman makuista ruokaa ja otan sen asenteen, että porkkana nyt kertakaikkiaan on herkkujen herkkua. Noniin. Otin käteeni porkkanan ja pesin sen. Nyt rouskutan sitä sillä asenteella että tämä se vasta on hyvää voi pojat jos vaan tietäisitte miten hyvää tämä on niin ette muuta söisikään kuin porkkanaa. Mutta arvatkaapa miten kävi? Lopputulema oli se, että oikeasti se porkkana maistui ihan yhtä paskalta kuin aina ennenkin. Asenteeni oli erinomaisen positiivinen, mutta SILTI porkkana maistui paskalta. Miten se on mahdollista jos se kerran on vain asennekysymys? Aivan: se ei ole asennekysymys. Paska on paskaa, elämä on elämää ja paras huume on parasta huumetta.

Näin se on, minä olen oikeassa joten pulinat pois.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Tänään ostin ensimmäistä kertaa tex-mex mifua ja ihan kivasti se meni munakkaan kanssa. Yrittelen lisätä vegaanituotteita vaikka tuoreiden kasvisten syönti on kyllä jäänyt yllättävänkin minimiin.
Härkis on aika kamalaa ellei sitä ole maustanut hyvin. Kanaan on kyllä kasvanut vähän ällötystä, mutta kiinalaisessa se toimii, samoin kun monesti toimisi tofukin, kunhan se ei ole vaan mitään vetelää löllöä ja huonosti marinoitua.
Samaa mieltä, että paska on paskaa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
131
Ylivoimaisesti paras (ja samalla halvin) tofu on ainakin PK-seudun oriental-kaupoista löytyvä super tofu. ½kg klöntti maksaa sen pari euroa eli on kilohinnaltaan 50% perus-marketin tofusta
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
249
On myös itse tullut lisättyä ruokavaliossa vegaanista sisältöä ihan terveydellisistä ja eettisistä syistä. Sekasyöjä silti olen ja tulen olemaan.

Nuo yllämainitut vihikset ovat oiva välipala. Paljon parempia kuin useimmat lihaversiot.

Seitania karsastin olen karsastanut pitkään. Muutaman kerran maistanut paskasti tehtyä, eikä itsekkään ole tullut sen tekemistä kokeiltua. Viikonloppuna maistoin Turussa Tikitakin tekemää vöneriä ja ai että oli hyvää :drool: Siinä jäi kebabit kakkoseksi. Mites tuollaista pystyisi tekemään kotona?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Kattelin vaan kaupassa huvikseni noita lihankorvikkeita, aivan naurettavan kalliita kilohinnaltaan.
Eli ei mitään järkeä siirtyä kasvisruokavalioon.

Kaiken järjen mukaan noiden lihankorvikkeiden pitäisi olla halvempia kuin oikea liha.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Kaiken järjen mukaan noiden lihankorvikkeiden pitäisi olla halvempia kuin oikea liha.
Kuinka niin? Onhan niissä duunaamista että saa kasvikset näyttämään maistumaan lihalta. Toisin kuin että teurasjätteet myllyyn ja suoli päälle ni makkara on valmis.
Lisäks noitten kasvisversioiden tuotantomäärät on varmaan hiukka pienemmät kuin lihan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Kattelin vaan kaupassa huvikseni noita lihankorvikkeita, aivan naurettavan kalliita kilohinnaltaan.
Eli ei mitään järkeä siirtyä kasvisruokavalioon.

Kaiken järjen mukaan noiden lihankorvikkeiden pitäisi olla halvempia kuin oikea liha.
Jätät noi ylihinnoitellut prosessoidut härkikset ja nyhtökaurat sinne kaupan hyllylle, ja ostat esim. erilaisia papuja ja linssejä. Terveellisiä ja edullisia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Kattelin vaan kaupassa huvikseni noita lihankorvikkeita, aivan naurettavan kalliita kilohinnaltaan.
Eli ei mitään järkeä siirtyä kasvisruokavalioon.

Kaiken järjen mukaan noiden lihankorvikkeiden pitäisi olla halvempia kuin oikea liha.
Pelkän kilohinnan tuijottelu noissa on vähän harhaanjohtavaa, jos ei ota ravintoarvoja ollenkaan huomioon. Vaikkapa nyhtökaurassa on proteiinia noin 30g 100 grammaa kohden siinä missä jauhelihassa on 20g, jolloin pienempi määrä tekee kylläiseksi. Lisäksi noissa "lihankorvikkeissa" ei poistu juuri ollenkaan nestettä kun niitä lämmittää siinä missä jauhelihassa 20% painosta lähtee huuvaan ruskistaessa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
131
Nyhtökaura oli mielestäni varsin surullinen tapaus näistä lihaa imitoivista proteiineista. Suu-tuntuma omituinen ja omaa makua ei ollut. Oikeaa possuahan siinä alkaa vain kaipaamaan.

Oma lukunsa on sitten nämä rehellisesti aidot kasvis-proteiinit, eli linssit ja pavut. Erittäin kustannustehokas ravinto, hyvän makuisia ja varmasti saa vatsan täyteen. Soijarouhe menee arkena helposti vaikka makaronilaatikon sekaan, kunhan laittaa reilusti maustetta. Rouheen oma maku muistuttaa lähinnä märkää pahvia. Jos lähistöltä löytyy näitä pieniä thai-kauppoja, niin sieltä kannattaa tofu hakea. Itse hain lauantaina 500g tofua 1,40€ hintaan ja maultaan voittaa kyllä mennen tullen perus-marketin tofut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 334
Viestejä
4 157 520
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom