Simppeli käyttöjärjestelmän uudelleenasennus?

Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Nyt käytössä windows 10 (oli ostaessa W7 oem)

Alan valmistautua suureen päivitykseen jossa vaihtuu rautaa.
Nyt minulla on C: m2 ssd jossa käyttis ja ohjelmat, pelit D: sitten muutamia muita jossa roinaa ja varmuuskopioita.

Viimeksi oli hirveä tappelu kun edessä oli kaikkea minulle uutta: lisenssin kanssa piti soitella ms roboteille jne ja tiedostojen palautuksessakin jokin tökki, bios oli muuttunut uefiin jne...

Onko sama tuupata W11?
Windowsin varmuuskopiot on tiedostohistorian avulla muulla asemalla.

Eli ihan rautalankana kuinka etenen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Tietysti olisit voinut kertoa, mitä rautaa siinä nyt on.
Jos uutta rautaa olet hankkimassa, niin olisi hyvä tietää minkälaiseen käyttöön.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Hei, rauta puidaan tuolla toisaalla.

Onko tuo nyt niin simppeli että w11 media tikulle, asennus, tiedostojen palautus?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 990
Hei, rauta puidaan tuolla toisaalla.

Onko tuo nyt niin simppeli että w11 media tikulle, asennus, tiedostojen palautus?
Aikalailla joo kunhan Win 11 rautaa tukee. Tärkeimmät on, että biosista UEFI ja TPM (AMD:lla: fTPM ja Intelillä PTT, eli Intel Platform Trust Technology tai ihan vaan Firmware TPM) päälle kun 11 lähtee asentamaan.
Kannattaa sitten itse asennuksessa poistaa käyttislevyltä kaikki osiot (Kunhan varmuuskopiot on tallessa). Valitse tämän jälkeen tyhjä tila ja paina suoraan Seuraava.

Jos myös emo vaihtuu, niin tuo 11 pitää aktivoida uudelleen. Muuten aktivoituu itsekseen jos emolla on aiemmin ollut 10 aktivoituna.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Joo. Näillä näkymin emo menee uusiksi, samoin prossuksi tulee i7-12700 ja muistia 32GB

Eikös tuo osioitten poistaminen onnistu W11 asennusohjelmassa?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 990
Joo. Näillä näkymin emo menee uusiksi, samoin prossuksi tulee i7-12700 ja muistia 32GB

Eikös tuo osioitten poistaminen onnistu W11 asennusohjelmassa?
Siinä tuo osioiden poisto tehdään joo. Ellei sitten ole uusi levy, joka on jo valmiiksi tyhjä. Silloin valitset vain tuon tyhjän tilan ja painat Seuraava.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Nyt minulla on Samsung SSD 950 PRO 256GB c: asemana.
Asennettuna w10 ja kaikki tarvitsemani ohjelmat. 100GB vielä vapaana.
Pelit jne, on toisella SSD asemalla.

Pitäisikö investoida syystä tai toisesta uuteen SSD c: asemaan tässä vaiheessa?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 990
Nyt minulla on Samsung SSD 950 PRO 256GB c: asemana.
Asennettuna w10 ja kaikki tarvitsemani ohjelmat. 100GB vielä vapaana.
Pelit jne, on toisella SSD asemalla.

Pitäisikö investoida syystä tai toisesta uuteen SSD c: asemaan tässä vaiheessa?
Jos tuo 256GB on itsellesi riittävä, niin eipä tuota uusia tarvitse.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 519
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Koska minulla on vanha w7 oem lisenssi joka päivittyi w10
Pitääkö minun asentaa nyt w10 ja päivittää sitten w11?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Voit suoraan asentaa Windows 11, jos emollasi oli aikaisemmin aktivoitu Windows 10.
Huolehdi siitä, että niillä on versiovastaavuus, eli Home -> Home tai Pro -> Pro.
Jos aiot tehdä ns. puhtaan asennuksen, poista ikkunassa "Mihin Windows asennetaan" kaikki käyttöjärjestelmä levyn osiot.
Tuotelisenssi kysely tulee ohittaa ruksilla kohtaan "Minulla ei ole tuotelisenssiä".

Edit: Huolehdi siitä, ettei muilla levyillä ole vanhaa Windows asennusta, joka sekoittaisi asennuksen useammalle levylle. Ota muut levyt irti asennuksen ajaksi.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Kuten aijemmin kirjoitin, emo, prossu, muistit vaihtuu.

Aktivointi-sivulla näkyy teksti Windows on aktivoitu Microsoft-tiliin liitetyllä digitaalisella käyttöoikeudella.
Eikös sen pitäs onnistua kun vaan asennan uuden winukan ja kirjaudun sisään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Kuten aijemmin kirjoitin, emo, prossu, muistit vaihtuu.

Aktivointi-sivulla näkyy teksti Windows on aktivoitu Microsoft-tiliin liitetyllä digitaalisella käyttöoikeudella.
Eikös sen pitäs onnistua kun vaan asennan uuden winukan ja kirjaudun sisään?
Jos tarkoitat, että tuo on nykyisessä koneessa olevalla emolevyllä windows 10 aktivoitu, niin emolevyn vaihdon jälkeen aktivointi katoaa.
En oikein pysy tässä jutussa mukana.

Windows aktivointi perustuu emolevyyn, joka on rekisteröitynä jossain Microsoftin pilvessä ja se on emolevy kohtainen eli emon vaihto poistaa aktivoinnin.

Se on niin kutsuttu suuri komponentti päivitys. Kaikkia muita komponentteja voi vaihtaa sen vaikuttamatta aktivointiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
No perhana, onko mahdollista siirtää tuo emosta toiseen?

googlasin ms tuesta:


Ensimmäinen asennus- ja aktivointikerta uudella laitteella tai emolevyllä


Jos käytät Microsoft-tiliin liitettyä digitaalista käyttöoikeutta, voit suorittaa asennusohjelman ja ohittaa tuoteavaimen käyttämisen valitsemalla Minulla ei ole tuoteavainta. Kun kirjaudut sisään Microsoft-tililläsi ja muodostat verkkoyhteyden, ohjelmistosi aktivoidaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Microsoft tilin avulla voi siirtää Pro version, mutta Home version siirrosta minulla ei ole varmuutta. Jostain aikanaan luin, että Home versiota ei voi siirtää, mutta tätä en äkkinäisesti saanut vahvistettua, eikä ole itselle tullut ajankohtaiseksi.
Pro versioita olen itsekin siirtänyt emon vaihdon jälkeen. Kannattaa tutkia ja googlata, siitä on aika paljon kirjoituksia.

Aluksi voisit tutkia tämän linkin ohjeita, sieltä voi ladata käyttöjärjestelmän myös ja tehdä siitä asennustietovälineen..
Windows 11:n lataaminen (microsoft.com)
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Tein tikun tuosta keskimmäisestä linkistä.
Vähän on semmonen fiilis että mun OEM w7 home asennus kusee lisenssi ongelmiin.

Mitä kannattaa hommata W11 64bit suomenkielinen home lisenssi?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 288
Senkus asennat sen Win11 Home version ensin koneelle ja katsot hyväksyykö se tuota sun tilillä olevaa lisenssiä uuteen koneeseen. Win11 toimii normaalisti ilman lisenssiäkin pienin rajoituksin (kosmeettisia), joka ei normaalikäyttöä haittaa (sama oli Win10). Sitten voi miettiä sen lisenssin ostamista myöhemmin ja suosittelen silloin siirtymään Pro versioon...

En tiedä joko Win11 asennusmediassa on mukana uusimpia Intelin emojen kaikkia ajureita (12th gen), joten suosittelen ainakin verkkokortin ajurit hakemaan ennakkoon kaikelta varalta tikulle.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
720
Vähän on semmonen fiilis että mun OEM w7 home asennus kusee lisenssi ongelmiin.

Mitä kannattaa hommata W11 64bit suomenkielinen home lisenssi?
Älä vielä osta uutta avainta, vaan kokeile ensin aktivointia W7 OEM avaimella.

ElevenForum: "If it doesn't activate automatically, choose activation by phone. When asked reply you are an individual, not company (even if you want to activate a work computer). If the key cannot be activated you will hear a respective message. If it can be activated again, you will hear the activation code. If you cannot type it fast enough, write it down to type it later. Be careful, if you are asked in how many computers you have used this key reply ONE, otherwise you won't be given the activation code!"

Löytyi alla oleva W8 ohje (OEM avain, puhdas asennus uuteen koneeseen), mutta luultavasti on samanlainen myös W10/11 aktivoinnissa, jos pitää soittaa aktivointirobotille esim. silloin kun aktivointi-ikkunassa on "Tämä tuoteavain on käytössä toisessa tietokoneessa".

MuroBBS:
- Valitse "Ota yhteyttä tukeen".
- Valitse "Suomi" ja "Seuraava".
- Soita aktivointirobotille.
- Anna näytöllä näkyvä asennustunnus.
- Huom! Kun aktivointirobotti kysyy kuinka moneen koneeseen Windows on asennettu, anna numero 1. Jos vahingossa annat numeron 2, silloin joudut asentamaan Windowsin uudelleen ja soittamaan uudelleen aktivointirobotille.
- Valitse "Anna vahvistustunnus" ja kirjoita aktivointirobotin antama vahvistustunnus aktivointi-ikkunan kenttään.
- Lopuksi valitsemalla "Aktivoi Windows" pitäisi aktivointi onnistua.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Kiitos, jollekkin robotille taisin soitella 2016 kun viimeksi väänsin lisenssini kanssa...
Minulla on ihan Jimsilta aikoinaan ostettu oem dvd w7

Mitäs saan jos otan pro version (siis jos tämä Home tökkää)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Mitäs saan jos otan pro version (siis jos tämä Home tökkää)
Saat monipuolisemman käyttöjärjestelmän.
Annetaan uusi tuotetunnus, kohdassa "Vaihda tuoteavain", jolloin päivittää sen Pro versioksi.
Edit: Tai sitten uusi puhdas asennus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.10.2021
Viestejä
74
Ei pitäisi tulla mitään ongelmia asentaa Win11. Itse asensin aikoinaan omaan kasaamaani koneeseen Win7 Home OEM. Päivitin myöhemmin Win10. 2021 uuteen koneeseen samalla Win7 avaimella asensin puhtaan Win11.

Aikoinaan Microsoft päivitti mun Win7 avainen Win10:ksi joten Win11 antoi sen mennä hyvin läpi.

Asennus tikku kiinni vaan ja kovaa ajoa.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
176
Kirjautuminen ei riittänyt aktivointiin.
Annoin vanhan W7 avaimen ja silläpä aktivoitui.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 952
Uudessa emossa vaatii aina aktivointiin tuotelisenssin, johon seiskan tai uudemmat lisenssit käy.
Kirjautuminen ei aktivoi jos ei ole aikaisemmin ko. emolle aktivoitu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 195
Viestejä
4 248 648
Jäsenet
71 301
Uusin jäsen
muikkeli

Hinta.fi

Ylös Bottom