Ratkaistu Saunalahti Kotikuitu ja TP-Link Archer VR400

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
668
Uusi koti, uudet ongelmat. Muutettiin juuri asuntoon, jossa netti tulee suoraan seinästä RJ-45:lla. Saunalahti Kotikuitu nimellä tämä netti tosiaan tulee ja toimiikin, kun liitän tietokoneen suoraan seinäpistokkeeseen kaapelilla. Haluaisin kuitenkin wifin käyttöön eli näiden ohjeiden mukaan olen toiminut:

ohjeet.PNG

Quick setup ei kuitenkaan saa nettiä pelittämään, johtuisiko siitä ettei valikossa ole oikeaa yhteyttä valittavissa?

quick_setup.png

Listalta löytyy vielä lisäksi "other", jonka takaa avautuu seuraavat asetukset:

quick_setup_2.png

Olen siis liittänyt seinästä tulevan piuhan modeemin wan-porttiin, resetoinut modeemin pariin otteeseen ja kokeillut liittää sen suoraan jakamoon. Ei vain silti saa haettua IP:tä:

main.png

ipconfig-näkymä näyttää tältä koneella, joka on kytketty suoraan seinään:

ipconfig.png

Pitäisikö asetukset rukata kuntoon manuaalisesti vai onko koko modeemi edes yhteensopiva tämän liittymän kanssa? Modeemina tosiaan Archer VR400 | AC1200 Wireless VDSL/ADSL Modem Router | TP-Link Finland
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Uusi koti, uudet ongelmat. Muutettiin juuri asuntoon, jossa netti tulee suoraan seinästä RJ-45:lla. Saunalahti Kotikuitu nimellä tämä netti tosiaan tulee ja toimiikin, kun liitän tietokoneen suoraan seinäpistokkeeseen kaapelilla. Haluaisin kuitenkin wifin käyttöön eli näiden ohjeiden mukaan olen toiminut:



Quick setup ei kuitenkaan saa nettiä pelittämään, johtuisiko siitä ettei valikossa ole oikeaa yhteyttä valittavissa?



Listalta löytyy vielä lisäksi "other", jonka takaa avautuu seuraavat asetukset:



Olen siis liittänyt seinästä tulevan piuhan modeemin wan-porttiin, resetoinut modeemin pariin otteeseen ja kokeillut liittää sen suoraan jakamoon. Ei vain silti saa haettua IP:tä:



ipconfig-näkymä näyttää tältä koneella, joka on kytketty suoraan seinään:



Pitäisikö asetukset rukata kuntoon manuaalisesti vai onko koko modeemi edes yhteensopiva tämän liittymän kanssa? Modeemina tosiaan Archer VR400 | AC1200 Wireless VDSL/ADSL Modem Router | TP-Link Finland
Et voi käyttää tuota VR400:sta tuossa kun se on ADSL/VDSL-modeemi, ei reititin jonka tarvitset.
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
668
No tätä vähän pelkäsinkin / arvelin. Kysäisin vain elisan liikkeessä eilen myyjältä, että käykö vanha VDLS-modeemini tuohon tarkoitukseen ja sanoi, että kyllä kun liittää vain wan-porttiin piuhan :rolleyes: no onpahan hyvää syy ostaa taas uuttaa elektroniikkaa, reitinkaupoille siis :D kiitos vastauksesta!
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
668
Pientä päivitystä vielä. Olin pakkaamassa laitetta laatikkoonsa, kun huomasin siinä tekstin VDSL/ADSL/Fiber/Cable Compatible. Tästä innostuneena googlasin vielä hieman ja löysin yhden arvostelun Verkkokaupasta samasta aiheesta:

arvostelu.PNG

Päätin vielä hieman säätää ja löysinkin mm. kohdan, jossa laitteen sai asetettua wireless router -tilaan, jossa quick setup ei (tietenkään) kysynyt ISP:tä. Kokeilin myös DHCP:n kytkemistä pois ja NAT:in säätöä, mutta eipä tuo tuosta eteenpäin ikinä mennyt:

testing.PNG

Tiedän sitten taas mistä kiikasti. Kummallista tässä on mielestäni myös se etten pääse purkin asetuksiin, jos se on piuhalla koneessa kiinni eli pääsen hallintasivulle vain läppärin tai kännykän wifillä :hmm:
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Pientä päivitystä vielä. Olin pakkaamassa laitetta laatikkoonsa, kun huomasin siinä tekstin VDSL/ADSL/Fiber/Cable Compatible. Tästä innostuneena googlasin vielä hieman ja löysin yhden arvostelun Verkkokaupasta samasta aiheesta:



Päätin vielä hieman säätää ja löysinkin mm. kohdan, jossa laitteen sai asetettua wireless router -tilaan, jossa quick setup ei (tietenkään) kysynyt ISP:tä. Kokeilin myös DHCP:n kytkemistä pois ja NAT:in säätöä, mutta eipä tuo tuosta eteenpäin ikinä mennyt:



Tiedän sitten taas mistä kiikasti. Kummallista tässä on mielestäni myös se etten pääse purkin asetuksiin, jos se on piuhalla koneessa kiinni eli pääsen hallintasivulle vain läppärin tai kännykän wifillä :hmm:
Sitä vois käyttää pelkkänä kytkimenä ja wlan-tukarina, mutta ongelmaksi tulee IP-osoitteiden riittävyys, jos liität siihen enemmän kuin 5 (langallista, tai langatonta) laitetta kun yleensä niitä julkisia IP-osoitteita ei enempää operaattori anna. Ja jotkut saattaa antaa vain yhden IP:n ja olettaa, että asiakas hankkii NAT:taavan reitittimen väliin, jolloin se yksi julkinen IP riittää. Sekä tietoturva on myös ongelma kun laitteet (esim. tulostimia ei pidä missään nimessä päästää suoraan kiinni nettiin ilman suojausta) ovat suoraan kiinni internetissä ilman palomuuria, tai edes sitä NAT:tia.

Se onnistuu kun säädä tuolle masiinalle kiinteän IP:n (esim. 192.168.1.1 ja aliverkonpeitteeksi 255.255.255.0) LAN:in puolelle ja vaihdat sen tilaksi sen "wireless router". Sen jälkeen pitäisi siihen liittyvien laitteiden saada IP:t suoraan operaattorilta ja pääset myös nettiin.

Itse laitteeseen pääset tuon jälkeen kiinni kun vaihdat koneen IP:ski käsin 192.168.1.11 ja aliverkonpeitteeksi 255.255.255.0.
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
668
Jotain tämmöistä itsekin arvelin. En nyt ole kovin perehtynyt verkkoasioihin, mutta tiesin mitä DHCP ja NAT pohjimmiltaan tekevät niin en noita poiskaan haluaisi kytkeä. Nyt sitten sitä ihka oikeaa reitintä tilaukseen, ei näiden kanssa jaksa enää näin vanhana säätää :smoke:
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
668
Tämä alkaa jo mennä naurettavaksi :rofl2: olin TAAS pakkaamassa laitetta laatikkoonsa, kun Quick installation quide osui käteen. Luin sitä vähän ja huomasin etten ollut kokeillut kuvassa näkyvää kutoskohtaa vaan olin tosiaan quick setupilla yrittänyt saada sitä asennettua:

ohje.PNG

Kutoskohdassa ei tosiaan tarvinnut muuta tehdä kuin painaa save-nappia ja yhteys alkoi toimimaan, DHCP ja NAT käytössä. Jos sitä tästä viisastuneena aloittaisi jatkossa ohjekirjan lukemisesta :facepalm: no eipähän tarvinnut sinne reititinkauppaan lähteä rahoja tuhlaamaan :lol:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 347
Viestejä
4 192 615
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom