Nyt tuli se uusi leasing-puhelin tännekin, ja S22 otettu käyttöön. Siirto vanhasta S10e:stä oli oikeastaan yllättävän helppoa.
Ensikäytöllä vaikuttaa juuri siltä miltä oletinkin, eli ei oikein eroa mihinkään suuntaan. Kiva että yhdestä fyysisestä turhasta bixby-napista on päästy eroon, totuttelua vaatii nappien siirto toiselle puolen. 3,5mm plugin olisin voinut yhä ottaa. Sormenjälkitunnistimen paikka näytön alla tuntuu kummalliselta, mutta ainakin aluksi tarkemmalta kuin entinen.
Alkutoimissa (vanhojen siirto uuteen, autentikaattorien siirtoa ym. säätöä) hävisi akkua 20+% alle parissa tunnissa. Muuten tuntuu idlessä häviävän akkua hieman päälle 1% per tunti. Illalla tuli ladattua vielä täyteen, en kurkannut kännykkää enää ~puoli kymmenen jälkeen jollon oli 98%, ja aamulla 12h myöhemmin oli akkua jäljellä noin 84%. Aiempi S10e vei minusta melko saman verran akkua yön aikana. Käytössä vaikuttaa melko akkusyöpöltä, mutta katsotaan miten tuo asettuu. En kokeillut mitään 5gtä ottaa pois, wifit oli päällä koko yön ym.
...minulla nyt on sikäli vaan muuten aika vähävirtainen tapa käyttää laitetta, kun kiellän sijainnin ja muut yhteydet usein ellen niitä erityisesti tarvitse, ei ole useinkaan mitään jatkuvasti aktiivisia taustapalveluja tai mittauksia tai muita päällä, kiellän useimmat ilmoitukset, mulla on "always on display" aina pois, yöteema on aina käytössä, ja kirkkaus on aina jotain ~10% tienoilla ellei ole tarvetta katsoa kännykkää ulkona keskellä kirkasta päivää. Näin käyttänyt puhelimia ja S8/S10e kohdalla.
Kieltämättä varmaan minäkin voisin yhtä hyvin asettaa virransäästötilat päälle yöajaksi, ei minua kuitenkaan mikään keskellä yötä kiinnosta - lentokonemoodia sentään en, jos jollain on oikeasti tärkeä asia. Vaatii ilmeisesti jonkun lisäsovelluksen moisen ajastus? Minulle kelpaisi ihan hyvin se, että tosta voisi suoraan ajastaa vaikka 00-07 välille virransäästötilan. En tosin ymmärrä noita virransäästötiloja tässä muutenkaan. Akku vielä ilmoittelee että opettelee käyttötapoja, ja virransäästötilalle on vain asetus ON/OFF, vaikka nettisivujen mukaan valintoja pitäisi olla useita... kai ne sivut on sitten vanhentuneet. Hämmentää kun alempana on sitten kasa muita lisävipuja (5G, 70% suoritinnopeus, ym.), ja otsikko sanoo "Valitse muita rajoituksia akkuvirran säästämiseksi, kun virransäästötila on käytössä.", mutta valinnat himmenee jos virransäästötilan kytkee päälle. No joo, ilmeisesti vähän kumma käyttöliittymä mutta ilmeisesti pääasiallisesti estetään kaikkea sovellusten taustakäyttöä ja sitten tosta voi klikkailla lisävalintoja muihin, ei vain saa koskea enää kun virransäästötila on jo päällä.
Eipä sillä, ihmetellään tässä nyt vähän aikaa miten omaan ei-jatkuvaan käyttöön tuo kännykän akku sopii, ja pyritään sitten optimoimaan jos tuntuu että saa olla liian usein latailemassa. S10e:llä latailutahti normikäytössä on ollut ehkä 3 päivän välein.