Jotain nopeita vinkkejä/ehdotuksia:
Kokeilitko vakauttiko esim. muisteille 1.45V noita korkeampia taajuuksia? Jos ei vakauttanut, niin ehkä muissa arvoissa on jotain vikaa tai Infinity Fabric ei ole vakaa.
VSOC voisi kokeilla laittaa manuaalisesti 1.1V (näyttää kyllä olevan jo 1.09V).
ProcODT eli tuo "CPU On-Die Termination" vastusarvoa voisi kokeilla nostaa esim. 40,0 ohm tai 43,6 ohm.
CLDO_VDDG voi auttaa, jos Infinity Fabric ei ole vakaa sen kelloa nostettaessa. Voi kokeilla arvoja esim. väliltä 1.000V -> 1.050V, tai laittaa vaan suoraan 1.050V ja kokeilla nopeampia IF taajuuksia. Tämä jännite reguloidaan SOC-jännitteestä, joten nyrkkisääntönä VSOC täytyy olla (huom. myös rasituksessa) noin 40mV korkeammalla kuin tuo CLDO_VDDG.
Ootkin ilmeisesti käyttänyt tuota Ryzen Memory Calculator 1.6.0.3.
Neljälle muistikapulalle se ehdottaa RTT_PARK arvoksi RZQ/5 (eli 48 ohm).
CAD Bus Timingeissa on ehdotuksena myös 55/55/55 ja vaihtoehtoisesti 0/0/0.
Kokeilin jo ajaa noita korkeampia muistitaajuuksia ja fabric-taajuuksia 1.45-1.48v DRAM/VBoot -jännitteellä, mutta ei siitä mitään havaittavaa apua ole tähän asti ollut.
SOC-jännite on tällä hetkellä asetettuna biosista 1.1v manuaalisesti (Autolla se on jotain 1.0v), jonka olen havainnut kokoonpanollani parhaiten toimivaksi. Olen testannut SOC-jännitettäkin aina 1.125v asti, siitäkään ei apuja tullut. CLDO VDDG -jännite on asetettuna tällä hetkellä 1.000v biosista, sitäkin olen korkeampia muistikelloja käyttäessä kokeillut nostaa aina sinne 1.05-1.08v asti, tuloksetta. CLDO VDDP on tässä emossa Auto -asetuksella 0.900v, sitä olen pitänyt nykyisillä muistikelloilla 0.925v ja ongelmitta tuntuu toimivan. Samoiten VDDP -jännite (eri asia kuin CLDO VDDP) on asetettu tällä hetkellä 0.925v (vakiona ilmeisesti 0.900v). Toimivat hyvin ainakin nykyasetuksilla, en tiedä, ovatko nuo sitten vielä riittävät isommille muistikelloille ja fabric -kelloille, ainakin muiden foorumien käyttäjäpostauksien perusteella pitäisi olla tarpeeksi. Muistaakseni noitakin koetin jo nostaa sinne 0.950-1.000v tuntumaan, mutta ei merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen eli luultavasti CLDO VDDP ja VDDP kannattaa vaan pitää tuossa 0.925v. CLDO VDDG -jännitettä voisi sen sijaan kokeilla vielä nostaa korkeammille taajuuksille tuosta 1.000v -arvosta vähän ylemmäs.
Joo, 1.6.0.3 -versiota olen käyttänyt Ryzen DRAM Calculator -ohjelmasta. ProcODT -asetusta olen sen verran testannut, että 36,9 Ohm ja 34,4 Ohm ovat tähän asti olleet parhaat vakauden kannalta. 40,0 Ohm ja 43,6 Ohm ovat vielä kokeilematta, voisihan noitakin vielä kokeilla, auttavatko yhtään. Ja RTT_PARK -arvoksi olen tosiaan asettanut biosista tuon RZQ/5 (eli 48 ohm), mitä Ryzen DRAM Calculator -ohjelma ehdottaakin. Jostain syystä vaan Ryzen Master näyttää Windowsin puolella, että se olisi RZQ/1, vaikka biosista olen sen varmasti oikein asettanut. Tiedä sitten, mistä tuokin johtuu.
CAD Bus Timingsit olen säätänyt tällä hetkellä arvoihin 59/59/59. Kokeilin myös 55/55/55, ei vaikutusta. Mutta 0/0/0 on vielä kokeilematta, sitäkin voisi toki testata.
Kiitoksia paljon vinkeistä ja ehdotuksista!
Ehkä tänä iltana voisi tehdä vielä yhden yrityksen kohti 3733MHz muistikelloja, niin näkisi, onko vika ollutkin vaan koko ajan käyttäjässä eikä laitteissa.
No niin, päivitystä tähän. Kokeilin lukuisia ehdottamiasi asioita, muun muassa muutin CAD Bus Timings -arvoja lukuihin 0/0/0, testasin ProcODT -arvoja 40,0 Ohm ja 43,6 Ohm ja nostin DRAM/VBoot -jännitteen 1.475v sekä kokeilin SOC -jännitettä nostaa 1.1 voltista aina 1.125 volttiin asti ja CLDO VDDG:ta kokeilin myös nostaa 1.000 voltista ensin 1.05 volttiin ja sen jälkeen vielä 1.075 volttiin. Niin ja kokeilin myös löysätä latensseja sekä laittaa Command Rate -arvoksi 2T:n ja Gear Down Moden pois päältä.
Mutta valitettavasti vaikuttaa siltä, että edistystä vakaiden asetusten löytämiseksi ei tullut lainkaan, vaikka periaatteessa kaikkea ehdottamaasi kokeilin. Vaikuttaa siltä, että jokin seinä on vastassa tuon 3733/1867 MCLK/FCLK -yhdistelmän kanssa, sillä Karhu RAM Test 1.1.0.0 -testiohjelma antaa aina erroria viimeistään 250% coveragen kohdalla, vaikka mitä tekisi. Joskus RAM Test -testiohjelman pysähtyessä erroriin kone "jäätyi" niin pahasti, että ei suostunut edes sammumaan normaalisti (hiiren osoitin toimi yhä, mutta auki olevia ohjelmia ei pystynyt sulkemaan) vaan piti kone sammuttaa käyttämällä virtalähteen katkaisijaa, sen jälkeen virta takaisin ja emon takapaneelin Clear CMOS -painikkeella nollata koko bios, kun kone ei suostunut enää postaamaan.
Ei taida maksaa enää vaivaa alkaa testaamaan erikseen 3600/1800 MCLK/FCLK -yhdistelmää, kun se ei viimeksikään tullut vakaaksi, vaikka kuinka yritin. Otin suosiolla tallennetusta profiilista omat vakaat 3533C16 -asetukset (1767 FCLK) takaisin käyttöön ja kaikki toimii taas, kuten pitääkin. Kannattanee vaan suosiolla tyytyä näihin nykyisiin asetuksiin, kun näillä muistit toimii järkevillä jänniteasetuksilla ja näidenkin asetusten eteen piti nähdä paljon aikaa ja vaivaa. Kiitos kuitenkin avustasi!
Vähän vielä jatkoa tähän vanhaan tarinaan.
Viime perjantaina Asus oli julkaissut omaan Crosshair VII Hero -emolevyyn uuden virallisen BIOS-version 2703:n. Tein päivityksen BIOS Flashbackin kautta ja aloitin näin ollen taas täysin puhtaalta pöydältä asetusten haun.
Ensi alkuun testasin jo aiemmin vakaaksi testaamiani 3533MHz:n muistiasetuksia. Olikin melkoinen pettymys todeta, että tällä uudella BIOS-versiolla Karhu RAM Test -ohjelma antoi errorin jo 1700% kohdalla. Alkoi heti tehdä jo mieli palata takaisin aiempaan BIOS-versioon, jossa nämä samat muistiasetukset toimivat ongelmitta.
Sen sijaan, että olisin alkanut säätää noita 3533MHz:n muistinopeuksien asetuksia uudestaan päätinkin sen sijaan tähdätä taas ylemmäs ja kokeilla vielä kerran ajaa muisteja isommilla nopeuksilla. Toiveet eivät olleet kovin korkealla tämän onnistumisen suhteen, sillä kaikki tähän astiset yritykset vakauttaa 3600MHz:n ja 3733MHz:n muistinopeuksia ovat olleet tuloksettomia tällä emolla ja näillä muisteilla.
Nyt voin kuitenkin ilokseni kertoa, että eilen julkaistun uusimman DRAM Calculator for Ryzen -ohjelmaversion avulla (1.6.1) sain vihdoinkin oikeat asetukset biosiin, joilla muistit toimivat nyt helposti 3733MHz Safe -asetuksilla Karhu RAM Test -ohjelmaa ilman erroreita ja jäätymisiä.
Ja tätä ennen onnistuin biosissa korjaamaan ongelman, joka esti suurempien kuin 3533MHz:n muistinopeuksien käytön käytännössä kokonaan. Kaikista eniten muistien kulkemiseen itselläni auttoi se, kun aloin säätää vSOC -jännitettä biosista löytyvän AMD Overclocking -kohdasta sen sijaan, että olisin asettanut sen Extreme Tweaker -kohdasta, kuten tähän asti olin tehnyt. Extreme Tweaker -kohdasta SOC Voltage -asetuksen jätin asentoon -> Offset/Auto/+. Huomasin, että jos tuon jättää pelkästään Auto -asetukselle (kuten se oletuksena on), se ohittaa AMD Overclocking -sivulta käsin asetetun vSOC -jännitteen. Myös CLDO VDDG- sekä CLDO VDDP -jännitteet asetin käsin tuolta samasta AMD Overclocking -kohdasta ja Extreme Tweaker -sivulta jätin nuo Auto -asetukselle. Myös CLDO VDDP:n nosto 925mV -> 1000mV auttoi kummasti vakauteen 3733MHz:n muistinopeuksilla. Muista jänniteasetuksista asetin vSOC -jännitteeksi 1.125v, CLDO VDDG:n 1.075v ja vDIMM/vBoot -jännitteen 1.45v, hienosti tuntuu nämä jännitteet toimivan 3733MHz:n muistinopeudella.
Lopuksi vielä muutama kuvakaappaus, joista toisessa näkyy myös AIDA64:n benchmarkin tulos (BankGroupSwap on pois päältä biosista, siksi luku/kirjoitusnopeudet ovat hitaampia kuin monella muulla täällä, latenssiin ei vaikutusta).
Olen itse aika tyytyväinen nyt näihin asetuksiin.
Latenssit ovat nyt tietysti selvästi löysemmällä kuin ne olivat 3533MHz:n nopeuksilla, mutta nopeudet ja varsinkin latenssi paranivat selvästi 3533C14 -asetuksista, joten ehdottomasti nämä nykyiset 3733C16 -asetukset jäävät itselleni käyttöön toistaiseksi.
EDIT: Niin hyvältä kuin muistiasetusteni vakaus näyttikin Karhu RAM Test -ohjelmassa, niin totuus olikin toinen. Prime95 -ohjelmaa ehdin ajaa vain muutaman minuutin, niin tulikin musta ruutu ja kone käynnisti itsensä uudelleen.
Kokeilin myös huvikseni, mitä tapahtuu koneelle pelatessa (Wolfenstein Youngblood), ei mennyt kuin ehkä 20-30 minuuttia niin ruutu jäätyi, meni mustaksi ja kone käynnistyi uudelleen.
Selvästikin syy on Fabric -kellotaajuudessa (FCLK), oma 3700X -prossu ei pysy vakaana (korkeintaan benchmark -vakaana), jos käytössä on 1800 FCLK tai suurempi arvo. Korkeintaan 1767 FCLK toimii 24/7 -vakaana (Prime95/Karhu RAM Test). Ihme juttu, että tuo seikka ei tullut esille Karhu RAM Test -ohjelmassa, muisteihin ei yhtään virhettä 6500% saakka. Vasta Prime95:n käynnistäminen toi totuuden ilmi. Eli muisteissa ei selvästikään ole vikaa, vaan minulle vaan sattui hieman kehno 3700X -yksilö. Sain muistit boottaamaan Windowsiin vielä 3800MHz:n kelloilla (FCLK 1900), tosin ei kestänyt vakaana edes työpöydällä kuin minuutin tai kaksi. Kehno tämä oma 3700X on myös manuaalisessa ylikellotuksessa, sillä tätä ei pysty ajamaan Prime95 -vakaana 4,3GHz:n tai sitä suuremmilla kellotaajuuksilla. Parhaaksi saavutukseksi tällä omalla 3700X:llä manuaalisella ylikellotuksella jäi 4,25GHz @ 1.35v (ei ollut vakaa edes 1.325v noilla kelloilla).
Palasin sitten takaisin vanhaan tuttuun BIOS-versioon 2501 (AGESA 1.0.0.2), koska se on toistaiseksi C7H -emolle ainoa BIOS-versio, jossa koneen käynnistyminen (cold boot/restart) toimii kunnolla ja prosessorin ytimet boostaa tällä BIOS-versiolla aina 4,4GHz:iin asti, johon uudemmilla BIOS-versioilla ei ainakaan toistaiseksi millään pääse. Uudemmissa 2603- sekä 2703- versioissa (AGESA 1.0.0.3 ABB) kone ei koskaan käynnistynyt suoraan kylmiltään kotelon virtanapista painamalla ensimmäisellä kerralla, vaan sammui heti käynnistyksen jälkeen ja noin viiden sekunnin päästä käynnistyi itsestään uudelleen ja vasta sen jälkeen kone postasi ja latautui Windowsiin. Samoiten Windowsista uudelleen käynnistymisen valitessa kone aina ensin sammui ja sitten viiden sekunnin kuluttua taas käynnistyi itsestään ja boottasi sen jälkeen normaalisti. Toivottavasti tulevissa BIOS-versioissa saavat nuo käynnistymisongelmat kuntoon. Siihen asti omassa käytössä pysyy BIOS-versio 2501 ja AGESA 1.0.0.2 (uusimmat piirisarjan ajurit ovat toki asennettuna).