Olen oppinut talon viereisistä salaojakaivoista sen, että talon perustusten viereen on yleensä laitettu tekovaiheessa sellaista pientä kivirouhetta, karkeampaa kuin hiekoitukseen käytetty kivituhka, mutta siis pikkukiveä. Kun savinen maa sekoittuu tuollaiseen, niin käsin kaivaminen myöhemmin vaatii määrätynlaista "kaivan tämän nyt itse loppuun saakka, kun tulin kerran aloittaneeksi" luonnetta. On siis mahdollista, että ainakin talon vierestä se maa on todella TODELLA v-mäistä kaivaa käsin. Näin siis jos savimaa ja pikkukivet ovat sekoittuneet tosiinsa kuin vanhaksi sementiksi.
Jos enemmän on kaivettavaa, niin suunnittele kaivettava, spreijaa se vaikka maalilla maahan, ja kutsu paikalle pieni kaivuri. Oli se verenmakuista hommaa puskea kivisen savimaan lävitse käsipelillä. Ostin jopa Ruotsinarmeijan vanhan ylijäämä hakun siinä mennessä. (Itse asiassa, tuo oli aika hyvä työkalu siinä omassa hommassaan.) Kaivaminen oli puhdasta vitutusta, jos ihan rehellisiä ollaan. Sen voi mies tehdä, jos on nuuka kuten minä olen, mutta ei tuota voi kyllä kenellekään oikein puhtain sydämin suositella.
Kaivot vielä mies kaivaa ylös ja korjaa tai vaihtaa tuollaisiin uusiin muovisiin, kyllä sen nyt yhdestä kohtaa vetää vaikka yli 170 sentin syvyyteen, kun hommaan kerran alkaa, mutta pienellä kaivurilla tuokin menee niin nätisti ja helposti. Tuollaista kun sivusta katselee, alkaa jo haaveilemaan omasta pienestä elätti kaivinkoneesta.
Se on siis siitä kiinni, mihin hintaan saat sen koneen tontille saakka, ja mitä olet siitä hommasta valmis maksamaan. Ja niitä koneen käyttäjiä on eritasoisia, on täysiä pällejä, ja on niitä, joille kaivaminen on ollut unelma ammatti jo lapsuuden hiekkalaatikoilta ja joilla on ollut se metallista tehty kaivurilelu.
T -.-