Salaojaremontti

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Ensi keväänä/kesänä olisi tarkoitus kaivaa talon reunus auki ja tehdä salaojaremontti. Minkälaisia kokemuksia teillä on vastaavasta urakasta? Mitä teitte itse ja paljonko teetitte ulkopuolisilla? Mitä maksoi?
Osaako näitä täysin tietämätön ei rakennusalan ammattilainen tehdä internetin ohjeilla? Jos palkkaisi vaan jonku kaivamaan maat vittuun ja itte asentaisi putket ja muovit (sulattaisi bitumit siihen anturan kulmaan) ja sitten kone täyttäisi?
Kertokaa omista kokemuksista ja miten olette asian hoitaneet.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
260
Täällä samat suunnitelmat kevääksi eli ei vielä kokemuksia jaettavaksi.
Uusin samalla jätevesijärjestelmän kun pöndellä asutaan.

Aattelin alle 10ke selvitä.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Itsellä ei varsinaisesti kokemusta salaojarempasta ole, mutta yksi talo on tullut rakennettua ja itse tuli asennettua maan alle lähes kaikki mahdollinen.

Kaivinkoneen tarvitset n. 4-6 tn lienee sopiva. Kannattaa ottaa koneurakoitsija kaivamaan, mutta putkien asennus ei tosiaan mitään rakettitiedettä ole. Tarkkana vaan kaatojen kanssa.

Putkien lisäksi uusiksi menee varmaan ainakin routaeristeet ja patolevy kannattaa myös laittaa sokkeliin, jos ei jo ole.

Etukäteen kannattaa pyytää tarjous salaojasepelistä ja muista kiviaineksista. Tuo sepeli on melko kallista ja kuulostaakin kipatessa, että ihan kuin kolikoita kippaisi.
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Kannattaa ottaa koneurakoitsija kaivamaan
Ööö mistäs sen tietää kun talon ympäriltä kaivaa, että missä menee sähköt vedet ja muut putket?
Ei minkäänlaista käryä näistä hommeleista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Käytännössä kaivuu ammattilaisella, ei ole tolkkua lähtee lapiolla sellaista määrää maata siirtämään. Muista kyllä selviää, jos vasara pysyy kädessä ja työmoraalia löytyy. Tosiaan patomuovit ja routaeristykset kannattaa laittaa samalla, ja tietty kun kuoppa on auki, niin sokkelin maalaus/fiksailu on pirun kätevää.

Vesiputket kulkee niin syvällä, ettei niistä tarvitse välittää. Pikkasen sähköjohtojen yläpuolella pitäisi kulkea varoitusnauha, joka varoittaa sen johdon olemassa olosta. Se myös tulee suorinta linjaa tolpasta sähkötauluun, joten siitäkin voi päätellä sen missä kulkee. Ulkorakennukset on sitten yleensä arvoituksia, mistä kulkee, mutta saa ne liiteltyä takaisin, jos ja kun ne menee poikki :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Ööö mistäs sen tietää kun talon ympäriltä kaivaa, että missä menee sähköt vedet ja muut putket?
Ei minkäänlaista käryä näistä hommeleista.
Sähkölaitos tutkaa kaapelit ilmaiseksi kun pyytää. Ei taida enää niin tyhmää urakoitsijaa löytyä, että kaivelee ilman, että on pyytänyt tutkausta kun tolla välttyy maksamasta. Toki eiköhän sitä kaikennäköstä löydä... Hituvirtakaapelit yleensä menee samassa kaivannossa ellei jälkeen asennettu. Kunnan rakennusvalvonnassa tai vesilaitoksella on kuvat mistä vesi ja viemäri tai hulevedet menee jos ei omissa kuvissa näy.

Jos ei ole varma niin sitten ensin otetaan varovasti ne paikat auki lapiomiehen kera, mistä luulisi jotain olevan.
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Okei, eli ulkopuliukko kaivaa koneella ja itse asentelee interneetsistä löytyvien ohjeiden mukaan salaojaputket, sadevesiputket , patolevyt, routaeristeet, kaivot ja ne kulmat sinne anturaan bitumilla. Helppohomma :vihellys:Onnistuu.

Sokkelissa tai paljonki maan yläpuolisessa osassa on hapertunut maalipinta ja parit halkeamat. Noita halkeamia pitää varmaan kairaa auki jollainporalla ja tunkea täytettä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Okei, eli ulkopuliukko kaivaa koneella ja itse asentelee interneetsistä löytyvien ohjeiden mukaan salaojaputket, sadevesiputket , patolevyt, routaeristeet, kaivot ja ne kulmat sinne anturaan bitumilla. Helppohomma :vihellys:Onnistuu.

Sokkelissa tai paljonki maan yläpuolisessa osassa on hapertunut maalipinta ja parit halkeamat. Noita halkeamia pitää varmaan kairaa auki jollainporalla ja tunkea täytettä?
Onnea saneeraukseen :tup:. Tarjoa edes kunnon juomat ettei ole kauha ikkunasta heti läpi tai sokkeli murene samaa tahtia kun edetään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Mitä nyt yhtä kunnallistekniikkaan liittämistä katselin niin aikalailla patolevyn alareunan tasolle päätyivät putket. Talot ovat yksilöitä.
Juu, kaikkea hassuahan voi löytyä. En ajatellut asiaa sen laajemmalti, koska täällä noi putket kulkee parissa metrissä, jossain Etelä-Suomessa varmaan voivat kulkea lähempänä pintaa. Siellä missä ite olen ollu laittamassa, niin ei ole noita putkia löytyny.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
332
Pääsääntöisesti vesiputket tosiaan ovat riittävän syvällä, mutta olen todistanut myös sitä kun ne eivät ole. Eli ehdottomasti suosittelen etsimään linjaston pääsulun jostain tontin reunalta ja hommaamaan sopivan avaimen siihen. Jos se putki menee poikki, sitä veden määrää on hankala kuvailla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Itse kysyttyäessä budjetiksi antoivat: 1-kerroksinen talo 10k, kaksikerroksinen/rinnetalo 20k. Pihan muoto, eli mihin kaivettua maata pääsee läjittämään, ratkaisee paljon.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Ensi keväänä/kesänä olisi tarkoitus kaivaa talon reunus auki ja tehdä salaojaremontti. Minkälaisia kokemuksia teillä on vastaavasta urakasta? Mitä teitte itse ja paljonko teetitte ulkopuolisilla? Mitä maksoi?
Osaako näitä täysin tietämätön ei rakennusalan ammattilainen tehdä internetin ohjeilla? Jos palkkaisi vaan jonku kaivamaan maat vittuun ja itte asentaisi putket ja muovit (sulattaisi bitumit siihen anturan kulmaan) ja sitten kone täyttäisi?
Kertokaa omista kokemuksista ja miten olette asian hoitaneet.
Tarvinnet hommaan jonkun vastaavan joka tekee piirrustukset ja vetää nimensä tarvittaviin papereihin.

Apumiehenä voit olla mutta operaatioon tarvitaan osaava kaivinkonekuski ja tasolaser jolla saat kaadot kohdilleen.Lapiolla ja kotsuilla ei tuota saa tehtyä.

Onko hulevesiliityntä kunnan putkeen vai joku oma purkupaikka? Salaojaviemäröinnin päälle tulee rännivesiputket ja routaeriste. Kun kädessäsi on valmis suunnitelma kannattaa tarvikkeet kilpailuttaa ja kysellä sepelin ym. hintoja kuljetettuna tontille. Tuon jälkeen kaivinkone tuntihinnalla hommiin ja talkooapua pariksi päiväksi...

Kun kohteena kuitenkin on vanha talo niin samalla kannattaa se jätevesiputki talosta liittymään/tankille uusia.

Itse otin uudisrakennukseen kaikki suoraan tehtaalta ( MUOVITEHDAS ABSO OY Tervetuloa www-sivuillemme! ) ja hinta oli varsin kohtuullinen.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Kymmenkunta salaojaremonttia tullut tehtyä niin itselle kuin työnkin puolesta asiakkaille.
Putket ja tarvikkeet ovat halpoja, tarkastuskaivot kannattaa tehdä itse 315mm rumpuputkesta niin säästää selvästi verrattuna valmiisiin kaivoihin. Tässä hinnat hatusta heitettynä tarvikkeille perus 10x15m kokoiseen taloon:
315mm rumpuputki 6m (=4kpl 1,5m korkeita tarkastuskaivoja) 70e
Kannet molempiin päihin 5e/kpl, jos haluaa auton kestävän valurautakannen niin sitten maksaa 100e/kpl
Salaoja/sadevesiputki tupla sn8 2e/metri
Patolevy 2mx20m =65e/rll
Suodatinkangas 1rll (2x100m) 90e
Sepeli pesty 6-32, 20e/tn kuljetettuna (pk seutu)

Eli pyöreesti jos 1,5m on syvyys ja tehdään 50cm sepelitäyttö koko matkalle (eikä vaan sinne putken ympärille) niin sepeliä menee se 60t joka taitaakin olla se suurin kuluerä (1200e). Muut heebelit ja putket maksaa sen 500-1000e riippuen mitä kansia ja kaivoja haluaa käyttää. Halvimmalla töistä selviää jos vuokraa itse 3t kaivurin (600e/vko) tai sitten ottaa kuskin ja koneen hommiin (55-70e/h). Aukikaivuuseen menee 1-3pvä ja täyttöihin päivä. Täyttöön tosin pieni bobcat tai pyöräkuormaaja on paljon parempi kun pieni kaivinkone mutta kyllä se silläkin menee jos aikaa ja hermoja riittää.

Tietysti jos tuo 60t kaivettua maata pitää saada tontilta pois eikä läjitysmahdollisuutta ole, se saattaa sitten maksaa enemmän kuin sepeli.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Kymmenkunta salaojaremonttia tullut tehtyä niin itselle kuin työnkin puolesta asiakkaille.
Putket ja tarvikkeet ovat halpoja, tarkastuskaivot kannattaa tehdä itse 315mm rumpuputkesta niin säästää selvästi verrattuna valmiisiin kaivoihin. Tässä hinnat hatusta heitettynä tarvikkeille perus 10x15m kokoiseen taloon:
315mm rumpuputki 6m (=4kpl 1,5m korkeita tarkastuskaivoja) 70e
Kannet molempiin päihin 5e/kpl, jos haluaa auton kestävän valurautakannen niin sitten maksaa 100e/kpl
Salaoja/sadevesiputki tupla sn8 2e/metri
Patolevy 2mx20m =65e/rll
Suodatinkangas 1rll (2x100m) 90e
Sepeli pesty 6-32, 20e/tn kuljetettuna (pk seutu)

Eli pyöreesti jos 1,5m on syvyys ja tehdään 50cm sepelitäyttö koko matkalle (eikä vaan sinne putken ympärille) niin sepeliä menee se 60t joka taitaakin olla se suurin kuluerä (1200e). Muut heebelit ja putket maksaa sen 500-1000e riippuen mitä kansia ja kaivoja haluaa käyttää. Halvimmalla töistä selviää jos vuokraa itse 3t kaivurin (600e/vko) tai sitten ottaa kuskin ja koneen hommiin (55-70e/h). Aukikaivuuseen menee 1-3pvä ja täyttöihin päivä. Täyttöön tosin pieni bobcat tai pyöräkuormaaja on paljon parempi kun pieni kaivinkone mutta kyllä se silläkin menee jos aikaa ja hermoja riittää.

Tietysti jos tuo 60t kaivettua maata pitää saada tontilta pois eikä läjitysmahdollisuutta ole, se saattaa sitten maksaa enemmän kuin sepeli.
Tuohon vielä tarvittaessa pihakaivo ja perusvesikaivo, lisäksi mutkia ja y-haaroja, rännikaivoja, asennuskaljaa ym.
Poiskaivettuun maahan kannattaa kysellä ajoissa mihin tarvitaan täyttömaata niin selviää vain kuljetuskustannuksilla.
Omalla talolla tuli salaojasoraa 30 cm salaojaputken kuoppaan, leveä suodatinkangas soran alla joka kääräistiin lopuksi myös päälle. Käärön päälle hiekkaa routasuojaan asti (savimaa tontilla).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 386
Miksi edes pitää tuhlata rahaa salaojiin, onko talosi jossain kuopassa että vesi pääsee valumaan seiniin?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
Appiukko on rakennusfirma niin sille olin kaivurikuskina yhessä salaojarempassa 2.5t kaivurilla. kaikki styroxit ja vanhat putket kaatikselle yhellä nurkalla oli sähköliittymät, yhellä nurkalla autokatoksen sähköt ja pihavalot ja yhellä nurkalla kaukolämpöputket. Jonku verran sai käsityötä harrastaa ku noiden lähellä oli. Patolevyn alla olevalle rappaukselle ei tartte tehä muuta ku harjata mullat ja kasvien juuret teräsharjalla pois, näkyvää kannattaa rempata samalla jos siistin haluaa.

Kaivuuhomma oli ihan helvettiä kun tontti oli mallia minimi ja kahella reunalla finnfoamin levynen kaivanto + kaivurin koko oli enemmän kuin käytettävissä oleva tila, saati sitten että sille maa-ainekselle olis ollu jotain sijoituspaikkaa vaan sitä piti kanta kulmalle kekoon.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Miksi edes pitää tuhlata rahaa salaojiin, onko talosi jossain kuopassa että vesi pääsee valumaan seiniin?
Jep.
Kannattaa pyytää paikanpäälle, joku joka ymmärtää salaojista ja talotekniikasta, eikä ensimmäiseksi kysyä hintaa joltain urakoitsijalta, joka ilomielin tekee turhaa työtä.

Ite olin rinnetalon salaojia laittamassa, mistä piti poraamalla, piikkaamalla, ja lopuksi timanttilaikalla rikkoa kalliota noin 30 kuutiota, että sai salaojan anturan alle.
Tuo oli järkevä tehdä kun vesi virtasi talon alta. Tehtiin kaveriporukassa kökkänä.
-60 luvun talo ison rinteen alimmassa kohdassa.

Viimme kesänä katselin, kun Larussa kerrostalon ympäri laitettiin salaojat, vaikka kerrostalo oli ylimmällä kohdalla paikkaa, eli olisi riittänyt kun pintavedet olis ohjannut poispäin anturasta, mutta siinä jokin isännöitsijä sai kaverilleen miljoonan euron urakan.
Remontin jälkeen maapinnan kaato oli jälleen kohti talon seinää, mutta olihan siellä nyt levyt seinässä ja salaoja, vaikka salaojan tehtävä ei pitäisi olla pintavesien kuljetus.

Maaseudulla, isolla pellolla salaojat kuljettaa myös pintavedet
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Itsekin miettinyt alkavalle kesälle salaojien asennusta. Viime keväänä ostin vuonna 1974 rakennetun "alppitalon". On kylläkin katulenkin korkeimmalla kohdalla, noin 1.5 metriä muita tontteja korkeammalla. Takapihalla kaadot ei ole riittävän pitkälle tehtynä, toisaalta sokkelia vasten ei kovillakaan kaatosateilla ole suoraa pintavesirasitusta kohdistunut. Takapihalta kaivoin sokkelin vierestä vähän niin hyvä sorainen maa + suodatinkangas löytyi. Samalla ajatuksena sadevesijärjestelmän tarkistus. Voi kyllä olla että budjetti tulee vähän vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
91
Veljen kanssa tehtiin viime kesänä salaoja+sadevesiputkiremontti. Hinnaksi taisi tulla sellaiset 3000-4000e putkineen, sepeleineen ja sorineen. Ite tehtiin kaikki, kaivinkone lainattiin naapurilta ja muut vehkeet omasta takaa. Aikaa meni paljon enemmän kuin aluksi luuli, syynä lähinnä se, että kaivinkone saatiin käyttöön pääasiassa viikonloppuisin ja joskus iltaisin. Veli ei aikaisemmin ollut kaivanut kaivinkoneella, joten sekin oli opettelua, mutta kyllä se siitä sitten vähitellen alkoi luonnistua. Lapiohommiinkin joutui aika paljon.

Alkuperäiset salaojaputket 80-luvun alkupuolelta ja tuskin ovat ikinä toimineet. Ei ollenkaan patolevyjä eikä sepeliä. Pelkää soraa ja multaa. Noiden alla hiton kovaa savea ja sitä sai sitten kaivaa kunnolla. Katkaistiin puhelinpiuha vaikka tiedettiin missä kohdin se oli, tosin syvyyttä ei tiedetty. Ei korjattu koska sillä ei ole enää käytöä.

Patolevyt seinään ja leca-harkkojen korjausta kulmista, sepeliä putkien alle, päälle ja seinää vasten noin 30cm seinästä pintaan asti. Sinne väliin eristekankaat ja routalevyt. Sepeliä meni 4-5 kuormallista, ei turhia säästelty kun omasta takaa sai. Laitettiin 5 tarkastuskaivoa, 2 etupihalle ja 3 takapihalle. Sadevedet laitettiin menemään toisen veljen pihan kautta ojaan kun ei oikein omalla puolella ollut sopivan alhaalla mitään (pikkukylän etuja).

Reilu kuukausi meni ja kaipa tuo toimii, vesi ainakin tulee läpi. :cigar2:
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Veljen kanssa tehtiin viime kesänä salaoja+sadevesiputkiremontti. Hinnaksi taisi tulla sellaiset 3000-4000e putkineen, sepeleineen ja sorineen. Ite tehtiin kaikki, kaivinkone lainattiin naapurilta ja muut vehkeet omasta takaa. Aikaa meni paljon enemmän kuin aluksi luuli, syynä lähinnä se, että kaivinkone saatiin käyttöön pääasiassa viikonloppuisin ja joskus iltaisin. Veli ei aikaisemmin ollut kaivanut kaivinkoneella, joten sekin oli opettelua, mutta kyllä se siitä sitten vähitellen alkoi luonnistua. Lapiohommiinkin joutui aika paljon.

Alkuperäiset salaojaputket 80-luvun alkupuolelta ja tuskin ovat ikinä toimineet. Ei ollenkaan patolevyjä eikä sepeliä. Pelkää soraa ja multaa. Noiden alla hiton kovaa savea ja sitä sai sitten kaivaa kunnolla. Katkaistiin puhelinpiuha vaikka tiedettiin missä kohdin se oli, tosin syvyyttä ei tiedetty. Ei korjattu koska sillä ei ole enää käytöä.

Patolevyt seinään ja leca-harkkojen korjausta kulmista, sepeliä putkien alle, päälle ja seinää vasten noin 30cm seinästä pintaan asti. Sinne väliin eristekankaat ja routalevyt. Sepeliä meni 4-5 kuormallista, ei turhia säästelty kun omasta takaa sai. Laitettiin 5 tarkastuskaivoa, 2 etupihalle ja 3 takapihalle. Sadevedet laitettiin menemään toisen veljen pihan kautta ojaan kun ei oikein omalla puolella ollut sopivan alhaalla mitään (pikkukylän etuja).

Reilu kuukausi meni ja kaipa tuo toimii, vesi ainakin tulee läpi. :cigar2:
Varmista, että se poistopää pysyy sulana, jos vesistä oikeasti voi tulla haittaa.
Ennenvanhaan savea laitettiin lähjelle maan pintaa estämään pintavesien valumista seinän vieressä.

Hyvä, että et säästellyt sitä soraa. Siellä se vesi pääosin kulkee, jos sillä on siihen mahdollisuus eli
pääsee imeytymään/poistumaan johonkin. Puisilla alueilla juuret menevät suodatinkankaankin läpi putkiin vuosikymmenten saatossa, silti se salaojitus voi toimia tuossa sorapatjassa. Ennen käytetiin selepin lisäksi myös RIL-käyrän mukaista salaojasoraa (hieonoaines pesty pois).
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Oma sadevesiremontti maksoi tarvikkeineen pari vuotta sitten muistakseni 700-800€.

Neljä kaivoa, ränneihin jatkot ja putkilla sadevesien ohjaus tontin reunalle. Samalla laitettiin salaojaputki kerämään omat vetensä kun ei nuo paljoa maksaneet.
Kokenut, todella nopea ja pätevä kaivurikuljettaja pyöri pihassa pari päivää 20€/h tax freenä. Tuttu tyyppi jonka kautta saatiin sorat yms halvalla ilman kuittia.

Syvälle ei tarvinnut kaivaa ja pääasiallinen tarkoitus oli saada sadevedet hallintaan.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Kaivot on sitten remontin jäljeltä ihan täynnä hiekkaa ja muuta, vaikka kankaat tietenkin laitettu.
Urakoitsijako tulee huolehtimaan kaivojen putsauksen myöhemmin, rahat saatuaan, vai sinä?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Pääteeköhän näihin salaojituksiin sama periaate kuin peltikattoremontteihin?
Eli materiaali ja tuntityö ns minimit, mutta lasku maksimit.
Putket ja sorat on todella halpoja, ja päivässä kaivinkonekuski (45-65€/h) saa paljon aikaiseksi. Kahdessa pitäisi olla valmista.

Vanhempien isohkoon 3kerrostaloon tehtiin salaojaremppa jokunen vuosi sitten. Otettiin kaivinkone päiväksi aukaisemaan ja vajaaksi päiväksi sulkemaan. Itte laitettiin laserilla kaadot ja putket paikoilleen. Uudelleen täytössä meni eniten aikaa, mutta eipä tuo nyt kesällä montaa tuntia ottanut.
Paikalliselta salaojaurakoitsijalta tarvikkeet ja vinkit. Sillä oli hieman eri hinnat kuin rautakaupoissa.

Pieni tontti tuo rajoitteita ja kustannuksista, mutta 10 k€ hommassa pitää jo porata kalliota ja rikkoa asfalttia jne. Kaivinkoneen ja timpurin kun palkkaa, niin ei pitäisi 2pv kauempaa mennä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Itsekin miettinyt alkavalle kesälle salaojien asennusta. Viime keväänä ostin vuonna 1974 rakennetun "alppitalon". On kylläkin katulenkin korkeimmalla kohdalla, noin 1.5 metriä muita tontteja korkeammalla. Takapihalla kaadot ei ole riittävän pitkälle tehtynä, toisaalta sokkelia vasten ei kovillakaan kaatosateilla ole suoraa pintavesirasitusta kohdistunut. Takapihalta kaivoin sokkelin vierestä vähän niin hyvä sorainen maa + suodatinkangas löytyi. Samalla ajatuksena sadevesijärjestelmän tarkistus. Voi kyllä olla että budjetti tulee vähän vastaan.
Oletko varma ettei ole salaojia ennestään?
Aika moni ei halua tarkistuskaivoja näkyviin,ulkonäon tai muiden haittojen takia.Itselläkin on kannet nurmikon tai sorastuksen alla piilossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
459
Yleinen kysymys näihin salaojaremontteihin ryhtyville: Miksi? Onko talossa ilmennyt jotain vaurioita, vai oletetteko, että näitä alkaa ilmenemään?

Jatkokysymys: Jos talossa (sokkelissa?) on ollut vaurioita, niin uskotteko, että riittää, että teette talon ulkopuolelle salaojat, vai pitäisikö "talon allekin" kaivaa?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Öö, koska se ei ole hyvä juttu että sokkeli, seinät ja alapohja on kosteita?

Aikoinaan asiaa ei ymmärretty ja toisaalta, se kellarikerros jätettiinkin ihan vaan betonille jolloin kosteus ei muuta ongelmaa aiheuta paitsi sen hajun (märkä betoni).

Sitten kun sinne kellariin halutaankin myöhemmin sähköjä, levyseinää, paneelikattoa, lämpötila samaan kuin asuintiloissa (=lisälämmöneristys) niin kyllä ensimmäinen vaihe on saada se betonirakenne mahdollisimman kuivaksi.
Ennen jos seiniä on pinnoitettu, siellä on monesti käytetty paneelia, lastulevyä tms hengittävää materiaalia mutta nykyajan kipsilevyt ja laminaatit kun eivät kosteutta kestä lainkaan.

Vanhoissa taloissa on monesti vaan bitumisively sokkelisssa (joka rapisee ajan kuluessa pois) ja täyttö seinustalle tehty hienolla hiekalla/savella/sekamaalla joka johtaa sen kosteuden suoraan sokkeliin.

Vaikka talossa salaojat olisi, ne on monesti tehty liian pienellä putkella joten ovat nykyään täynnä maata, ovat voineet painua kasaan johtuen väärästä täyttömaasta ja yleensä se seinusta niiden päällä on sitä kosteaa maa-ainesta anyway.

Täten se salaojaremontti monesti kannattaa tehdä kun kustannukset eivät kuitenkaan kovin suuria ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Muistanko oikein, että tuo bitumisively täytyy ottaa pois ennen patolevyjä yms. jos sellainen löytyy? Jännityksellä kyllä odotan mitä ylärinteeseen louhitun talon sokkelin vierestä löytyy. Esim. onko ehjään kallioon edes jätetty sellaista väliä, että pääsee työskentelemään... Jos ja kun on valettu suoraan kallioon sokkeli, niin tällöin täytynee tehdä ulkopuolelle ura syvemmälle johon salaojaputken pistää jne. Ainoa onni on, että tonttia piisaa mihin jätemaat saa suoraan kipata. Josko sitä keväällä lapiolla varovasti aloittelisi yhdestä kulmasta katsomaan mitä löytyy. Autotallin oven nurkalta on onneksi helppo aloittaa, kun se sivu on paljaana.

e: Rakennusvuosi 1959. Sokkeli käytännössä kuiva, mutta en kyllä ala tuunaamaan sisäpuolta enne kuin ulkoa on tilanne varmistettu.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Tähän liittyikin jatkokysymys: "uskotteko, että riittää, että teette talon ulkopuolelle salaojat, vai pitäisikö "talon allekin" kaivaa?"
Piti piikata lattia pois kallioon asti kaksikerroksisen rinnetalon alakerrasta, koska ei se olisi muuten ikinä kuivunut, vaikka ulkopuolelle oli saatu salaojat tehtyä kallioon anturan alle, ja täytetty kolot sekä lohkeamat betonilla.

(no joo, olisi se vuosien saatossa saattanut kuivaa jos ei vettä olisi ulkoa valunut, mutta saunan lattiat ja muut piti kuitenkin piikata, ja kosteutta löytyi.)

Aika paljon työtä :) .
Muistanko oikein, että tuo bitumisively täytyy ottaa pois ennen patolevyjä yms. jos sellainen löytyy? Jännityksellä kyllä odotan mitä ylärinteeseen louhitun talon sokkelin vierestä löytyy. Esim. onko ehjään kallioon edes jätetty sellaista väliä, että pääsee työskentelemään... Jos ja kun on valettu suoraan kallioon sokkeli, niin tällöin täytynee tehdä ulkopuolelle ura syvemmälle johon salaojaputken pistää jne. Ainoa onni on, että tonttia piisaa mihin jätemaat saa suoraan kipata. Josko sitä keväällä lapiolla varovasti aloittelisi yhdestä kulmasta katsomaan mitä löytyy. Autotallin oven nurkalta on onneksi helppo aloittaa, kun se sivu on paljaana.

e: Rakennusvuosi 1959. Sokkeli käytännössä kuiva, mutta en kyllä ala tuunaamaan sisäpuolta enne kuin ulkoa on tilanne varmistettu.
Tottakai, ulkopuolelta ensin tsekata miten ryssimällä rinnetalo tehty. Pitäähän se vanha betoni laikata puhtaaksi ja rapata uudelleen... patolevyt...jne.

-60 luvun rinnetalo missä työskenneltiin, niin noin kahden metrin korkeudessa anturan alareunasta oli monta metriä että kallio oli alle puolenmetrin päässä.
(lue edellä, kun piikattiin kalliota 30 kuutiota, että sai miehen mentävän aukon noin 15 metrin rinneseinään)

Nyt tervettä järkeä koko hommaan, kyselyjä vastaavan työn tehneiltä, eikä mitään paniikkiratkaisuja. Anna asian olla niikuin se on ollut pian -70 vuotta, jos kukaan talon asukkaista ei oireile, eikä haista mitään homeen hajua.

Vesi on saattanut löytää itselleen sopivat reitit, vuosikymmenten aikana, mutta pintavedet ohjaa pois talosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Ei tässä mitään paniikkia ole. Kellarin käyttötarkoitus vaan tulee muuttumaan autotalli+roskavalu kombosta sen verran, että pakko noi ulkoseinät on hoitaa kuntoon.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Rintamamiestalo foorumilta taitaa löytyä paljon juttua asiasta, näin olen kuullut ?
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
-93 vuonna valmistuneeseen omakotitaloon faija kysy tarjousta niin 30k€ olisi ollut hinta kun kaikki kuulemma piti uusia!:rofl:

Sitten tuli toinen firma, kuvasi kaikki viemärit totesi että 100% kunnossa, vetää hyvin eikä mitään ylimääräistä putkissa. Parista nurkasta itse kaivoin maata pois ja korjasin kivijalan rappausta, vaihdoin kaikki kaivot isommiksi kun ongelmana oli veden ryöppyäminen yli jos syöksytorvesta tuli paljon vettä ja nostin samalla niitä ylöspäin kun lisättiin soraa reilusti talon ympärille kun painunut vuosien mittaan.

Jos se salaoja vetää ja toimii niin vaikka siellä on vanhalla tekniikalla styroksit ym. niin ei niille kannata mitään alkaa tekemään, toimii ihan yhtä hyvin kuin nämä uudet.
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
-93 vuonna valmistuneeseen omakotitaloon faija kysy tarjousta niin 30k€ olisi ollut hinta kun kaikki kuulemma piti uusia!:rofl:

Sitten tuli toinen firma, kuvasi kaikki viemärit totesi että 100% kunnossa, vetää hyvin eikä mitään ylimääräistä putkissa. Parista nurkasta itse kaivoin maata pois ja korjasin kivijalan rappausta, vaihdoin kaikki kaivot isommiksi ja nostin niitä ylöspäin kun lisättiin soraa reilusti talon ympärille kun painunut vuosien mittaan.

Jos se salaoja vetää ja toimii niin vaikka siellä on vanhalla tekniikalla styroksit ym. niin ei niille kannata mitään alkaa tekemään, toimii ihan yhtä hyvin kuin nämä uudet.
Juu. Reilu 30v talon ympärillä oli styroxit 50% kuin uusia ja se ylärinteen puoli jossa salaoja oli täynnä paskaa eikä vetänyt niin styroxitki oli murenevaa vesihöttöä. Kaikki on niin tilannekohtaista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mutta jos se sun ylärinnekkin olisi vetänyt niin mitään ei olisi täytynyt tehdä. Kyllähän niitä salaojia kannattaa kuvauttaa välillä niin näkee onko ongelmia ja jos on niin pääsee puuttuman mahdollisimman nopeasti.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Kuten todettua, tapauskohtaista ja järjellä kannattaa aina näitä hommia ajatella.

Tosiaan joo, sinne talon alle meneminen on monesti niin suuri työ ettei siihen kannata ryhtyä vaan ennemmin sitten piikata se pohjalaatta pois (monesti alle 10cm) ja sitä kautta poistaa hiekka, asentaa sepeli, eristeet ja uusi valu.

Hyvähän se aina olisi tehdä, mutta hinnan ja työmäärän vuoksi jätetään monesti tekemättä. Jos se talo on 50v+ toiminut noin, niin ei ne salaojaremontti sitä alapohjan kosteutta ainakaan pahenna... Täytyy vaan muistaa että lattiaan ei saa laittaa muovimattoa/laminaattia/muuta ei hengittävää rakennetta ellei sitten sen alle tee sisäpuolelle tuulettuvaa rakennetta. Mutta betoni/laattalattia tuollaisessa paikassa toimii ihan hyvin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kuten todettua, tapauskohtaista ja järjellä kannattaa aina näitä hommia ajatella.

Tosiaan joo, sinne talon alle meneminen on monesti niin suuri työ ettei siihen kannata ryhtyä vaan ennemmin sitten piikata se pohjalaatta pois (monesti alle 10cm) ja sitä kautta poistaa hiekka, asentaa sepeli, eristeet ja uusi valu.

Hyvähän se aina olisi tehdä, mutta hinnan ja työmäärän vuoksi jätetään monesti tekemättä. Jos se talo on 50v+ toiminut noin, niin ei ne salaojaremontti sitä alapohjan kosteutta ainakaan pahenna... Täytyy vaan muistaa että lattiaan ei saa laittaa muovimattoa/laminaattia/muuta ei hengittävää rakennetta ellei sitten sen alle tee sisäpuolelle tuulettuvaa rakennetta. Mutta betoni/laattalattia tuollaisessa paikassa toimii ihan hyvin.
Tämä juuri, ex appiukko piikkas 40-luvun rintamamies talosta pohjalaatan pois koska halusi alkuperäiset eristeet uusia sekä parantaa kun kaikki muutenkin vedettiin uusiksi, kuivaa siellä oli vaikka talossa ei koskaan ole salaojia ollut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
459
Vielä tuosta lattian auki piikkauksesta: kuinka laajasti ja paksusti vaihdoitte maata/eristeitä tuota kautta ja pitikö koko laittia avata? Entä pitikö perustaa lisätukea tämän homman ajan? Lähinnä haen tuon homman laajuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Meikällä tilanne se että olohuoneen lattian alla on "viinikellari". Eli parketissa on nostolenkki ja tikkaat alas. Kellarissa on pieni kaivo joka toimii talon alaisena salaojana ja sinne on asennettu automaattinen uppopumppu. Haluaisin poistaa kaivon ja hoitaa homman salaojilla, toisaalta myös suunnitellut joskus levyttäväni seinät sisällä uudestaan (lastulevyt pois) ja ulkopuolen ensin kuntoon laittaminen kiinnostaisi. En tiedä onko tässä nyt kaikkea tullut järkevästi ajateltua.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Vielä tuosta lattian auki piikkauksesta: kuinka laajasti ja paksusti vaihdoitte maata/eristeitä tuota kautta ja pitikö koko laittia avata? Entä pitikö perustaa lisätukea tämän homman ajan? Lähinnä haen tuon homman laajuutta.
Kunnes tulee kuivaa maata, tai kallioon asti, jos rinnetalo.

Ei lattia taloa kanna, vaan antura joka menee ulkoseinillä.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Mutta sieltä anturan altakin märät on vaihdettava.
Rinnetalossa antura on kallion ja mahdollisen paalutuksen päällä, ja kun salaoja laitetaan menemään alempana kun antura, niin sen ympäristö kyllä kuivuu.

Jos talo on tasamaalla ja antura sepelin päällä, niin unohtaa salaojat, tai voihan ne kuvauttaa jos siellä salaoja on.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Tähän liittyikin jatkokysymys: "uskotteko, että riittää, että teette talon ulkopuolelle salaojat, vai pitäisikö "talon allekin" kaivaa?"
Talo 59 rakennettu, tulloin vielä jotkut OK talot tehtiin mutu tuntumalla. Joissain ei edes ole anturoita salaojitus tulisi mielellään viedä anturoiden alapuolelle => saattaa tulla tarve tehdä ne tai ainakin syventää seinää.. (tehtävä pätkissä jottei talo romahda). Jos ei ole ongelmia/ paikat on kuivia korjaustarve? Maaperä itsessään saattaa jo toimia salaojana?

Kellarissä voi olla pumppukaivolle/kaljakorille :) paikka, josta näkee missä tasossa vedenpinta talon alla vaihtelee. Monesti helpompi tehdä kuin mahdollisesti turha salaojitus? Sitten kun salaojitus/ sorastus ei ole kunnossa kellarissa voi löytyä jopa vettä lattialta. => ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
24
Taloa rakentaessa tuli tehtyä salaojat ja sadevesikaivokuviot itse:

- Kaivinkone tuli otettua päiväveloituksella, kaverilla oli laserit, jolla kaadot sai tehtyä todella hyvin. Oli myös tehnyt hemmetin monta urakkaa -> toimi hyvänä "konsulttina" tekovaiheessa. (Luotettu tuttu yrittäjä jota käyttänyt vuosikaudet kaivuuhommissa)

- Maa-aines (sepelit jne) paikalliselta myyjältä

- Taka-iskuventtiilit (En tiedä mikä oikea tekninen nimi noille, ei pääse rannasta tai kaupungin verkosta jos tulvii iskemään vesi vastapalloon) tuli haettua rautakaupasta.

- Kaikki putket jne. ostin yritykseltä joka tekee salaojitushommia (peltopuolen) hinta oli huomattavan paljon halvempi rautakauppa hintoihin.

- Kaivot jne. tein itse. Eli suorasta rumpukaivosta askartelin osissa. Suoraa putkea ja päätykappaleita (Tällä säästi kanssa paljon omalla tontilla.)

Joku käsittämätön homma siinä on tuossa salaojituksessa kun sitä ei raaskita tehdä kunnolla. Uudisalue ja jo ensimmäisten vuosien aikana yhdellä naapurilla joutuivat uusimaan kun alkoi talon alle valua vesi. (Ontelolaattarakenne pääsi katsomaan). Toinen naapuri teki puolentoista miljoonan talon ja jätti kokonaan salaojat tekemättä. Vanha talo taas oli mennyt absurdiksi kun sora/hiekkakankaalle oli tehty kalliit järjestelmät rakennusvalvonnan vaatimuksesta, koskaan tullut ojista mitään vettä, kangas veti samantien läpi.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
25
Itse pystyy kyllä tekemään juurikin noin, siihen vain tarvitsee sellaisen joka on noita aikaisemminkin tehnyt, eli ammattilaisen, niillä on tietotaito, kalusto ja muut tarvittavat vehkeet (laserit, jyrät jne), saa ne toki itse vuokrattuakin). Se tietää kaapelinäytöt, mahd. kaukolämmöt & maakaasut sekä vesi- ja viemäriverkostojen kanssa toimimisen ja jos joudutaan kaivamaan kadun lähellä, niin myös sähkö yms. runkoverkot.

Toki jos pyydätte tarjouksia yrittäjiltä, niin siellä saattaa tulla vastaan melko utopistisia tarjoushintoja selitysten kera miksi maksaa niin ja niin paljon. Kyllä ne osaa vedättää niitä, joilla ei ole tietoa ko.hommasta, joten olkaahan tarkkoja.

Netistä löytyy paljon materiaalia ja rakennekuvia uuden sekä vanhan korjaukseen. Myös niitä virherakenteita sieltä löytyy

Tuossa muutama linkki:

FISE | Kellarin seinän sisäpuolisen lämmöneristyksen vaurioituminen

https://www.lakka.fi/wp-content/uploads/2015/06/lakka-perustusleikkaukset-pdf.pdf linkki saattaa sisältää tuotesijoittelua ja en ole ko. yrityksessä töissä :)

Noita löytyy aika hyvin, kunhan vaan jaksaa etsiä.

Ai niin, yksi hyvä muistisääntö kaikkeen korjaamisen jne, ottakaa kuvia ja paljon, sen parempaa dokumentaatiota ei ole.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Talo 59 rakennettu, tulloin vielä jotkut OK talot tehtiin mutu tuntumalla. Joissain ei edes ole anturoita salaojitus tulisi mielellään viedä anturoiden alapuolelle => saattaa tulla tarve tehdä ne tai ainakin syventää seinää.. (tehtävä pätkissä jottei talo romahda). Jos ei ole ongelmia/ paikat on kuivia korjaustarve? Maaperä itsessään saattaa jo toimia salaojana?

Kellarissä voi olla pumppukaivolle/kaljakorille :) paikka, josta näkee missä tasossa vedenpinta talon alla vaihtelee. Monesti helpompi tehdä kuin mahdollisesti turha salaojitus? Sitten kun salaojitus/ sorastus ei ole kunnossa kellarissa voi löytyä jopa vettä lattialta. => ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan.
Pohjosessa 30-luvulla rakennettu rintamamiestalossa jokainen kevät vedet nousee kellariin, toki mitäpä se haittaa kun koko talon alapohja on irti maasta ja siellä 30cm korkea tyhjätila mikä pääsee tuulettumaan jatkuvasti eikä kellaritila ole lämmitetty/"asuttavaksi" tarkoitettu (ns.ruokavarasto). Siinä se on seisonut ja eikä mitään salaojia nähnytkään ja kaikki runkorakenteet ja eristykset alkuperäisiä. Toki eri asia jos rakenne talossa on erilainen, mutta tuohon ei ainakaan kannata ruveta mitään salaojia tekemään koska ne ei toimi pohjaveden takia kumminkaan.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
260
Nyt alkaa suunnitelmat olemaan jo likimain valmiit ja kaivuu-ukkokin värvätty.

Viimeinen päättämätön asia on kumminkin sokkelin maanalaisen osuuden veden-/lämmöneristys.

Rakennekuvia ja mielipiteitä kun löytyy kaikenlaisia niin kysytään täältäkin, että mitenkä techin raati lähtisi toteuttamaan seuraavan kun kyseessä kellarittomat, matalat maanvaraiset laatat?

Sokkelin sisäpinnassa on tällähetkellä joku rytoksi pystyssä

1 - patolevy + eps pystyyn + eps routasuojaus vaakaan

2 - patolevy + eps routasuojaus vaakaan

3 - eps pystyyn + eps routasuojaus vaakaan

4 - isodrän/fuktisol
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 292
Viestejä
4 196 844
Jäsenet
70 886
Uusin jäsen
aulaabe

Hinta.fi

Ylös Bottom