Mulla ei ole mitään syytä olla puolueeton niiden olemassaoloon sillä tavalla miten olen puolueeton maan muotoon, koska minulla ei ole mitään empiiristä mitä voin testata joka esimerkiksi kumoaisi Pääsiäissaaren olemassaolon. Mutta maapalloteoriassa on asioita mun arkipäiväisessä elämässä jotka kumoavat sen, kuten esimerkiksi että vesi on litteää ja sitä ei voi saada pysymään pallojen ympärillä, ja meillä ei ole mahdollisuutta tehdä koetta tarpeeksi suurella pallolla/kivellä, että voisi kokeilla jos veden voi saada pysymään sen ympärillä painovoiman avulla.
Turha mitään painovoimaa on todistella. Olen jo esittänyt tavan, jolla kuka tahansa voi itse todistaa että maa on pallo (noin niin kuin suurinpiirtein, kyllähän maan pinnan vaihtelut tekevät siitä vähän muhkuraisen). Tässä vielä todistelut kertaalleen kaikille normaaliälyllä varustetuille, ja myös vähän vähäisiemmillä älynlahjoilla varustetuille tällä kertaa.
1. Lähetä jokin kuumailmapallo kameralla varustettuna ilmakehän yläosiin (vähintään noin 30 km korkeuteen). Tutki kuvia jälkeenpäin, niistä voi todeta maan pyöreyden
2. Vieraile pohjoisen napapiirin pohjoispuolella keskikesällä, ja totea auringon näkyvän koko vuorokauden ajan, ja totea samalla miten aurinko paistaa mihinkin aikaan vuorokaudesta, ja miltä korkeudelta. Vieraile samassa paikassa tasan puoli vuotta myöhemmin keskitalvella, ja totea että kas kummaa, aurinko ei näykään ollenkaan koko päivän aikana. Tee samat testit myös vaikkapa Helsingissä, ja totea että kas, keskikesälläkin on Helsingin korkeudella yöllä vähän aikaa aurinko piilossa, ja vastaavasti keskitalvella aurinko tulee hetkeksi näkyviin. Pane myös merkille ajat, kuinka paljon pidempään talvella Helsingissä aurinko paistelee verrattuna pohjoiseen Suomeen, ja kuinka paljon vastaavasti kesällä on Helsingissä pimeää verrattuna pohjoiseen. Kokeile sitten ajatella miten tämä on mahdollista, jos maa on litteä pannukakku (vinkki - se ei ole mahdollista).
Jos ajattelu teettää vaikeuksia, liimaa maailmankartta isolle pöydälle, ja koeta varjostamattoman valonlähteen avulla toteuttaa samanlainen tilanne (siis että voit valaista jostain kulmasta vain pohjoisen suomen alueen ilman että Helsingin kohta ei valaistu. Huomaat sen olevan mahdotonta. Jos taas toistat saman valokokeen karttapallon avulla, huomaat että kas, sehän onnistuu.
3. Sitten vielä versio henkilöille joiden älynlahjat eivät vielä edellisestäkään todistelusta huolimatta jaksa koko hommaa käsittää: Matkusta keskitalvella johonkin eteläisen napapiirin eteläpuolelle (Antarktiksen läheisyyteen, sinne myydään risteilyjä nykyään). Totea että kas, täällä on sama ilmiö mitä pohjoisessakin - aurinko paistaa ympäri vuorokauden. Taas kerran huomioi mistä päin ja miltä korkeudelta aurinko paistelee (vinkki, osan päivää se paistelee pohjoisen suunnasta). Nyt sitten aivosolut raksuttamaan, ja pohdi, miten ihmeessä tämä voisi olla mahdollista jos maa on pannukakku - Antarktiksen tulisi olla pannukakun ulkolaidalla, ja jos aurinko siellä paistelee vuorokauden läpeensä, myös muun pannukakun alueen pitäisi saada osansa paisteesta (myös ihan pohjoisnavalle asti).
Bonuksena voisit sitten risteillä Antarktiksen toiselle puolelle napapiirin eteläpuolelle ja todeta sama homma, että sielläkin paistaa aurinko koko vuorokauden läpeensä.
Siis ei ole mitenkään mahdollista, että maapannukakulla aurinko paistaa keskitalvella joka puolelle pannukakun ulkolaitoja, mutta ei pannukakun keskellä olevalle pohjoisnavalle. Mutta kun maa onkin pallo, tuo onnistuu ihan luonnollisesti.
Tuo karttapallo + valonlähde ovat sellaisia millä tämä todistetaan noin 7-vuotiaille. Nyt kaikki pannukakkumaan puolestapuhujat testaamaan riittääkö oma älyllisyys näin pitkälle!