Kiteistettynä PG:llä maut terävämpiä/tulevat enemmän esiin, vähemmän höyryä ja notkeampaa. VG "pehmentää" makuja, enemmän höyryä ja paksumpaa.
Jos sinulla on nyt ollut höyryttelyssä esimerkiksi 30/70 PG/VG suhteella nestettä niin kokeile 50/50 tai 60/40.
Ja sitä makutiivistettä voi myös laittaa enemmän.
Tietenkin itse se laitekin vaikuttaa siihen makuun. Pienemmästä (halkaisija), matalasta dripperistä (RDA) saat enemmän makua kuin massiivisemmasta ja/tai korkeasta tankista jossa vastus on pohjalla. Tankeissakin on paljon eroja sisäisen rakenteen kannalta joka vaikuttaa makuun paljonkin mutta en nyt jaksa ruveta kirjoittamaan esseetä siitä..
Itse rakennettavien (rebuildable) kohdalla myös se minkälaisen vastuksen teet (halkaisija, kuinka monta käännöstä) vaikuttaa höyryntuottoon joka tietenkin myös vaikuttaa siihen makuun ja itse vastuksen materiaali (NiChrome, Kanthal, Ni200 nikkeli, ruostumaton teräs jne) vaikuttaa makuun. Teho ja lämpötilakin vaikuttaa eri makuihin erilailla.
Myös se "wickkaus" materiaali vaikuttaa tosin nykyään varmaan kaikki käyttää pumpulia.
Itse höyryttelen Vandy Vape Pulse 22 dripperiä (lämpösäädettynä ~30-50W tehoilla) joka ei ehkä 2010 lasien läpi katsottuna ole pieni mutta ominaisuuksiltaan on "maukas" tarjoten kuitenkin (minulle) riittävästi ilmavirtaa "lunghitteihin". Taitaa olla paras dripperi jota olen käyttänyt.
Vastuslankana olen viimeiset 2-3 vuotta käyttänyt (SS316L) "Claptonia" (32g/26g) joka on siis sellainen missä on paksumpi lanka keskellä ja ohuempaa lankaa kierretty ympärille. Ideana siis yhdistää paksun langan matalampi vastus ohuemman langan pinta-alaan.
Tuossa vanhempi kuva vastuksesta jonka väänsin Augvapen Merlin tankkiin.